1
I
"...Gezin..."
Gehandicapten Zeeland
mobiel dankzij bus
5 9
Reünie Vooruit Waarde
Geslaagd debuutoptreden
Fanfare-Orkest Kapelle
~Tioompöt
GRAND THEATER GOES 01100-15165
TOP TRAVEL
Body Fit
Aqua Club
5e Wtt*
Leo van Kesteren (50) volgend jaar
de lucht in met zelfgebouwd toestel:
Woensdag 27 oktober 1993 - 45e Jaargang no. 43
Speciaal voor gehandicaptensport
V
1
een STEVEN SPIELBERG film
Een avontuur waar we
65 miljoen jaar op hebben gewacht.
Hoe ziet de
aangepaste bus eruit?
FILMPROGRAMMA VANAF 28 OKTOBER T/M 3 NOVEMBER
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag, dinsdag
Woensdag
14.00-20.00 u.
14.00-19.00-21.45 u.
14.00-19.00-21.45 u.
14.00-19.00-21.45 u.
20.00 u.
14.00-20.00 u.
I reisbureau
01107-4000 (tstzu).
Nu speciale
inruilaktie
vanaf
f 27.950,-
L A N T R A
Uit eigen zak
Van jongsaf
HYUNDAI
Auto v/d Vliet Goes
Wie maakt er gebruik
van de bus?
Jongensdroom
ONTDEK HET SUCCES VAN
HET NIEUWE WERELDMERK
1 Schragen
Beheer van de bus?
Tussentijdse
inspecties
Ik wist niet eens
dat je in Nederland
(Van een onzer redacteuren)
Fax
"Overigens is de investering in
ter
Hij vindt het zelf nog altijd niet
SGR
■A
k-
-JU-
jumc w®
Het oorspronkelijke prototype, zoals dat in de jaren ’80 enkele malen
op Nederlandse vliegvelden (op fly-ins) te zien is geweest.
inzetten voor mensen met een
handicap. Hierbij moet gedacht
Even later draait hij wat bij, over
de moeiteloosheidsgraad: "Na
tuurlijk is het moeilijk. Maar ik
deins niet terug voor moeilijke
dingen. Van niets iets maken:
dat is een prachtige uitdaging.
Daarom ben ik eraan begonnen.
En volgend jaar gaat hij écht de
lucht in”.
Dertien jaar bevoer hij de we
reldzeeën. Prachtige tijd. Maar
het had zijn beperkingen. "Je
kon nooit eens doen, wat je echt
wilde. Als je van lezen en van
bouwpakketten houdt, is het le
ven aan boord ideaal. Maar als
je van tuinieren houdt of van
knutselen aan een auto, dan is
het niks gedaan. Daarom ben ik
na dertien jaar aan de wal geko
men”.
"Vanaf dat moment heb ik al
mijn vrije tijd in het opknappen
van klassieke auto’s gestopt. Het
werden er uiteindelijk vijf. Ik heb
ze intussen allemaal verkocht,
op één na: een Austin Healy
Sprite. Daar toeren mijn vrouw
en ik nog wel eens in rond. Ge
woon, voor de lol”.
specteur moet komen comrole-
ren. Via NVAV en RLD heeft Leo
van Kesteren zijn eigen begelei
der toegewezen gekregen. Dat
is vliegtuigbouwer en -monteur
Kees Struijk uit Wolphaartsdijk-
Blauwewijk (werkzaam bij Van
worden aan de volgende doel
groepen: mensen met een licha
melijke, visuele, verstandelijke,
auditieve handicap en (ex)hart-,
cara, reumapatiënten. Wanneer
de bus niet in gebruik is, dan is
het mogelijk voor andere organi
saties en instellingen om de bus
te gebruiken.
De bus is geschikt voor vervoer
van maximaal 8 personen. Het
type is Peugeot J5 1000 Diesel.
De bus heeft een rail met ruimte
voor 3 rolstoelen, een bijrijders-
bank voor 2 personen en naast
Maar over ruim een jaar hoopt
hij toch zijn zelfgebouwde sport
vliegtuigje (5,5 m lang, 7 m
spandwijdte, 2 m hoog, 310 kg
de middag zowel door de drum
band als de fanfare gerepeteerd.
Leo van Kesteren is daarover
eerlijk en nuchter: ”lk heb er nu
zo’n 20 mille aan uitgegeven,
verspreid over de afgelopen vier
jaar. De kostbaarste dingen (mo
tor en instrumenten) moeten nog
komen. Ik denk dat de kostentel-
Voor een volle zaal in ’de Vroo-
me’ hëd de nieuwe fanfare in Ka
pelle het 'Fanfare-Orkest Kapelle
zaterdagavond jl. een succesvol
presentatieconcert. Vanaf 20.15
uur werd een avondvullend pro
gramma afgewerkt, dat om circa
22.00 uur met een staande ova
tie van het publiek werd afgeslo
ten. Na afloop werd dirigent
Peter de Rooy gecomplimen-
geleider niet missen, en je kunt
je gezin niet missen. Als het ge
zin er niet achter staat, kun je
het wel vergeten”.
teerd met het niveau waarop ge
musiceerd was. Talloze mensen
meldden zich aan als donateur
of gaven spontaan een financië
le gift. Al met al blijkt er in Kapel
le nog altijd culturele behoefte te
bestaan voor het handhaven van
een fanfare. Dit gegeven gaf de
meeste voldoening aan de leden
van de prille muziekvereniging.
II uzi» partner in reizen
Goes 01100-32888
Ook voor aanbiedingen
en "Last minute reizen”
Wordt slanker en mooier.
Een complete cursus (8 sessies)
onder deskundige begeleiding
kost 240,-.
Kom op de gratis
introductieochtenden:
ma 08/11 10.00- 12.00 uur
wo 10/11 11.00- 13.00 uur
Roompot Zwemparadijs,
Kamperland.
Bel voor informatie;
(Si TIE
Soms vragen bezoekers wel
eens: "Moet dat vliegen?”.
Leo’s antwoord kent nooit een
spoor van twijfel: ”Ja, dat
Om half zes wordt alle deelne
mers een maaltijd aangeboden,
waarna de drumband om 7 uur
een rondgang door het dorp
maakt. De blazers zullen in die
tijd de laatste hand leggen aan
hun programma en om 8 uur
wordt een concert gegeven
waaraan alle deelnemers zullen
meewerken. De muzikale leiding
is in handen van Mathieu van
Duiven en Dries Weber. De toe
gang voor het concert om 8 uur
is gratis en iedereen is natuurlijk
van harte welkom!
i we
de hagelwitte romp van de BX 2
Het vliegtuiglichaam
rust op schragen. De staart
steekt parmantig omhoog. De
neus wijst ongehoorzaam naar
voren, ook al ontbreekt de motor
nog.
zelf een vliegtuig
mocht bouwen
In de garage van huize Van
Kesteren in Kloetinge groeit
langzaam maar gestadig een
sportvliegtuigje, dat vader Leo
(50) uit het niets heeft opge
bouwd. Het is géén bouwpakket,
dat hij in elkaar zet. Het is géén
wrak, dat hij opknapt. Nee, de
romp, de vleugels, de cockpit-
koepel, de motor, het stuurme
chanisme, kortom het hele
vliegtuig, moet hij met zijn eigen
handen maken. Hij gebruikt
daarbij triplex, glasvezeldoek,
epoxy, aluminium, etc. En dat
materiaal haal je niet even bij de
Gamma
Met behulp van die vereniging
kreeg het idee vaste vormen om
ooit zelf een vliegtuig te gaan
bouwen. "Het was altijd een jon
gensdroom van me geweest. Op
dat moment begon die droom
een beetje werkelijkheid te wor
den”.
KLOETINGE ”Och, zo moeilijk is het niet. Als er een romp,
een staart en twee vleugels aan zitten, dan vliegt het wel. Ieder
een kan het eigenlijk. Als je van een stukje papier een vliegtuigje
vouwt, vliegt hij toch óók?”
Er zijn al Nederlanders, die de BX2 hebben gebouwd. Dit exemplaar (de PH-OOY) was de eerste. De eigenaar woont in het dorp/e Ooi] (Gld.).
Zo moet-ie dus worden!
En de kosten? Is dat geen pro
bleem? Fokker betaalde toch
ook zijn vliegtuigproduktie niet
uit eigen zak?
”Je kunt zo'n hele onderneming
nooit alleen doen. Je kunt de
NVAV niet missen, je kunt je be- moet vliegen”.
zo’n grote prestatie. Hij heeft er
genoeg tijd voor, hij heeft vol
doende technische kennis in
huis, hij heeft eerder al een paar
’antieke’ auto's omgebouwd: van
pakketje schroot tot glimmend
pronkjuweel. En als je dat kan,
kan je óók een vliegtuig bouwen.
Zegt hij.
De ’mini-Fokker’ uit Kloetinge
heeft naar eigen zeggen altijd
al veel interesse gehad in de
techniek van het bouwen van
auto’s en vliegtuigen. Van
jongsaf deed hij modelbouw.
En al vrij gauw wist hij zijn toe
komstig beroep: scheepswerk-
tuigkundige of boordwerk
tuigkundige. Het werd de zee
vaart, omdat de zeevaart
school dichter bij huis was.
Ier uiteindelijk tussen de 30 en
50 mille zal stilstaan. Maar ik
had dat natuurlijk nooit kunnen
betalen, als ik mijn antieke
auto’s niet verkocht had”.
Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751
In de eerste plaats zijn dat stich
tingen en verenigingen, die zich
op recreatie/sportgebied actief wordt er met pauzes de rest van
droog gewicht, 550 kg. max.
startgewicht, actieradius 400 km
met 2 personen) te kunnen bin
nenrollen op vliegveld Midden-
Zeeland. Er zullen dan zo’n
3000 uren werk in zitten.
De burgerluchtvaart vloog zo’n 6
jaar geleden zomaar Leo van
Kesteren’s leven binnen. Dat ge
beurde tijdens een Open Dag op
vliegveld Midden-Zeeland. In
één van de hangars stond toen,
ietwat verscholen tussen de
vliegtuigen, een kraampje van
de NVAV, de Nederlandse Vere
niging van Amateur-Vliegtuig-
bouwers. ”lk wist niet eens, dat
je in Nederland zelf een vliegtuig
mocht bouwen. Laat staan, dat
ik ooit van die vereniging had
gehoord”.
de chauffeur nog 2 zitplaatsen.
Verder is de bus voorzien van
een gasgeveerd oprijplatform
aan de achterzijde.
Leo van Kesteren doet erg lucht
hartig over een karwei, waar hij
al jaren mee bezig is. Een kar
wei, dat slechts weinigen hem
zullen nadoen. Hij bouwt zelf
een vliegtuig. Een écht vliegtuig.
Over ruim een jaar denkt hij op
vliegveld Midden-Zeeland te
kunnen opstijgen....
Ook daar was de NVAV behulp
zaam. ”lk heb me eerst goed ge
oriënteerd, wat ik eigenlijk wilde
gaan bouwen. Uiteindelijk kwam
ik uit bij een BX 2 Cherry. Dat
tweepersoons sportvliegtuigje
(een laagdekker, met de vleu
gels onder de romp) was ooit ei
genhandig gebouwd door een
Zwitser. Die kwam ermee op zo
veel fly-ins (vliegshows), dat
steeds méér mensen dat toestel
ook wel wilden bouwen. Toen hij
10 van dat soort verzoeken had,
heeft hij tekeningpakketten en
bouwbeschrijvingen laten ma
ken en ze tegen kostprijs aan be
langstellenden verkocht.
Intussen is de bouwtekening 150
maal verkocht, waarvan 10 keer
in Nederland. Drie van die tien
Nederlanders hebben hun
toestel intussen bijna klaar. Vóór
het eind van het jaar kunnen zij
de lucht in.
Op zaterdag 30 oktober aan
staande organiseert muziekver
eniging ’’Vooruit” uit Waarde
een reünie voor al haar oud-
leden. Het doel van deze dag is
het gezellig musiceren met
(oude) vrienden en bekenden.
Om één uur worden reünisten
en leden ontvangen met koffie
en worden de instrumenten uit
gedeeld. Om twee uur krijgt
ieder een plaats toegewezen en
Op enkele essentiële momenten
tijdens de bouw hoeft zelfs Kees
Struijk niet te komen: dan komt
de RLD zelf, ter volledige contro
le. Controle van het vliegtuig.
Controle van de administratie.
Want ook de bouwadministratie
is streng gereglementeerd.
’’Veel papierwerk”, stelt Leo
vast, ietwat bedrukt. ”Je bent ge
bonden aan vaststaande proce
dures”.
het vliegtuig geen weggegooid Op de ’bouwplaats’ bekijken
geld. Integendeel. Als het vlieg-
tuig klaar is, is het op de markt Cherry,
zo’n anderhalve ton waard: de
gebruikelijk prijs voor een klein
sportvliegtuig. Maar ik ga 'm
voorlopig niet verkopen, hoor. Ik
ga er lekker mee vliegen. Sa
men met mijn vrouw. Want die
heeft me vaak genoeg moeten
missen”.
der Baan Vliegbedrijf op
Midden-Zeeland). Hij is gecertifi
ceerd voor het houden van toe
zicht.
Hij is helemaal voorbereid, want
zijn vliegbrevet heeft hij intussen
al gehaald. Hij vliegt regelmatig
in een Cessna of Piper-Cub van
de vliegclub op Midden-
Zeeland. Maar er gaat toch niets
boven een eigen ’kist’. De re-
gistratieletters zijn al gereser
veerd bij de Rijksluchtvaart
dienst: PH-LVK (PH voor Neder
land, LVK voor Leo Van
Kesteren).
De Zeeuwse Sportraad is verant
woordelijk voor het uitlenen en
voor het dekken van de jaarlijkse
lasten. Hiervoor wordt een kilo-
meterprijs en een dagprijs in re
kening gebracht. Daarnaast zijn
uiteraard ook de brandstof
kosten voor rekening van de
huurder. Bij het uitlenen wordt
gewerkt met een handleiding,
uitleenvoorwaarden en een
contract.
UNIVf RSAL PICIURES prams ai AMBIIN ENTE fAINM ENT toouciion
SAM NEILL LAURAOERN JEEE GOEDBLUM ano RICHARD AIIENBOROUGH "JURASSIC PARC JOHN WILLIAMS
UICHAEIM.au -RICKCARIER DEAN CÜIDEY.asc MICHAEL CRICHION
MICHAEL CR ICHl ON ano DAVID KOEPP KATHLEEN KENNEDY aio GERALD H. MOLEN STEVEN SPIEL BERG
«to AWEHSALOBE^
Naaf het gelijknamige boei van Michael Crichton, verschenen bi| Uitgeverij Luitingh Sifihoff. Originele Soundtrack verkrijgbaar op RCA/MCA~]
Alle leeftijden. Deze film bevat scènes die voor al te jonge kijkers zeer angstaanjagend kunnen zijn.
Maar als mijnheer Fokker of
mijnheer Boeing een vliegtuig
gaan bouwen, lopen ze naar
het magazijn en daar halen ze
de onderdelen op. Maar hoe
begint een particulier, die niet
eens een ontwerp heeft?
José Pellis heeft eigenlijk haast, maar voor een interview over Jan Bruijns maakt
ze graag wat tijd vrij. "Het assortiment is goed, de merkartikelen zijn altijd voor
deliger dan bij andere winkels én... het is hier veel en veel goedkoper! Ze hebben
echt alles. Ook voor kinderen en dat is toch belangrijk. Baby's, peuters en kleuters
hebben nu eenmaal goed voedsel nodig. Zo haal
de ik voor ons kind een jaar geleden nog potjes
Olvarit en koop ik nu bewust verse groenten. Wat
dat betreft is Jan Bruijns echt een winkel voor het
hele gezin". Onze gesprekspartner klinkt erg
prijsbewust en daarom vragen we ernaar. "Wat
heet. Het zou beter kunnen, want af en toe neem
ik gewoon wat ik lekker vind zonder naar de prijs
te kijken, maar al met al moet je er toch van uit
gaan dat het hier goedkoper is. Neem nu deze
voorgebakken luxe brunchbroodjes. 8 stuks.
Even in de oven en klaar is Kees. Heerlijk vers en
dat voor maar 2,98. Kosten bij andere super
markten gauw 3 of 4 dubbeltjes meer. Ook zo'n
goed voorbeeld zijn de Pampers. Vooral de dub-
belpakken. Die geven al gauw een voordeel van 4
of 5 gulden. Als je zo je boodschappen kunt doen,
bespaar je heel wat. Zeker als je dat op een jaar
tijd uitrekent. Al bespaar je maar 25,- per week, José Pellis: "...hel is hier veel
dan is dat 1.300,- per jaar!" en veel goedkoper"
landse
ging
Rijwiel- en Au
tomobielin
dustrie”)
gelegenheid
van haar
100-jarig
bestaan, vorig
jaar tijdens de
Kerst Surprise
Show van Hen-
nie Huisman,
zes busjes aan
geboden aan
het Nationaal
Fonds Sport
Gehandi
capten.
Afgelopen woensdag 20 oktober
werd één van de busjes, een
Peugeot J5, aan de Zeeuwse
Sportraad uitgereikt. Mevrouw
W. Beyen-Brom, bestuurslid van
het Nationaal Fonds Sport Ge
handicapten, overhandigde in
de feestelijk aangeklede show
room van Peugeot-dealer RT.A.
in Goes de sleutels aan de heer
J. Krulze, voorzitter van deze re
gionale sport-raad. De Peugeot
J5 1000 Diesel is geschikt voor
vervoer van maximaal 8 perso
nen en is volledig aangepast
voor vervoer van mensen met
een handicap van en naar re
creatieve en sportieve activitei
ten. Door middel van een rail
biedt de bus ruimte voor 3
rolstoelen, een bijrijdersbank
voor 2 personen en naast de
chauffeur nog eens 2 zitplaat
sen. Verder is de bus voorzien
van een gasgeveerd oprijplat
form aan de achterzijde. In prin
cipe is het de bedoeling, dat de
bus mensen met een handicap
gaat vervoeren van en naar re
creatieve, sportieve aktiviteiten.
Onder het mot
to "Mobiliteit
voor Gehandi
capten” heeft
de RAI (Neder-
Vereni-
”De
Maar amateur-vliegtuigbou-
wers krijgen niets cadeau, en
zeker niet van de Rijkslucht
vaartdienst (RLD). De ’zelf
bouw’ geschiedt volgens
vooraf vastgestelde schema’s,
volgordes en procedures, en
wel onder streng toezicht van
diezelfde RLD.
Het bouwschema telt een groot
aantal inspectiepunten. Dat zijn
fases in de bouw, waarop een in-