1 I "...Gezin..." Gehandicapten Zeeland mobiel dankzij bus 5 9 Reünie Vooruit Waarde Geslaagd debuutoptreden Fanfare-Orkest Kapelle ~Tioompöt GRAND THEATER GOES 01100-15165 TOP TRAVEL Body Fit Aqua Club 5e Wtt* Leo van Kesteren (50) volgend jaar de lucht in met zelfgebouwd toestel: Woensdag 27 oktober 1993 - 45e Jaargang no. 43 Speciaal voor gehandicaptensport V 1 een STEVEN SPIELBERG film Een avontuur waar we 65 miljoen jaar op hebben gewacht. Hoe ziet de aangepaste bus eruit? FILMPROGRAMMA VANAF 28 OKTOBER T/M 3 NOVEMBER Donderdag Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag, dinsdag Woensdag 14.00-20.00 u. 14.00-19.00-21.45 u. 14.00-19.00-21.45 u. 14.00-19.00-21.45 u. 20.00 u. 14.00-20.00 u. I reisbureau 01107-4000 (tstzu). Nu speciale inruilaktie vanaf f 27.950,- L A N T R A Uit eigen zak Van jongsaf HYUNDAI Auto v/d Vliet Goes Wie maakt er gebruik van de bus? Jongensdroom ONTDEK HET SUCCES VAN HET NIEUWE WERELDMERK 1 Schragen Beheer van de bus? Tussentijdse inspecties Ik wist niet eens dat je in Nederland (Van een onzer redacteuren) Fax "Overigens is de investering in ter Hij vindt het zelf nog altijd niet SGR ■A k- -JU- jumc w® Het oorspronkelijke prototype, zoals dat in de jaren ’80 enkele malen op Nederlandse vliegvelden (op fly-ins) te zien is geweest. inzetten voor mensen met een handicap. Hierbij moet gedacht Even later draait hij wat bij, over de moeiteloosheidsgraad: "Na tuurlijk is het moeilijk. Maar ik deins niet terug voor moeilijke dingen. Van niets iets maken: dat is een prachtige uitdaging. Daarom ben ik eraan begonnen. En volgend jaar gaat hij écht de lucht in”. Dertien jaar bevoer hij de we reldzeeën. Prachtige tijd. Maar het had zijn beperkingen. "Je kon nooit eens doen, wat je echt wilde. Als je van lezen en van bouwpakketten houdt, is het le ven aan boord ideaal. Maar als je van tuinieren houdt of van knutselen aan een auto, dan is het niks gedaan. Daarom ben ik na dertien jaar aan de wal geko men”. "Vanaf dat moment heb ik al mijn vrije tijd in het opknappen van klassieke auto’s gestopt. Het werden er uiteindelijk vijf. Ik heb ze intussen allemaal verkocht, op één na: een Austin Healy Sprite. Daar toeren mijn vrouw en ik nog wel eens in rond. Ge woon, voor de lol”. specteur moet komen comrole- ren. Via NVAV en RLD heeft Leo van Kesteren zijn eigen begelei der toegewezen gekregen. Dat is vliegtuigbouwer en -monteur Kees Struijk uit Wolphaartsdijk- Blauwewijk (werkzaam bij Van worden aan de volgende doel groepen: mensen met een licha melijke, visuele, verstandelijke, auditieve handicap en (ex)hart-, cara, reumapatiënten. Wanneer de bus niet in gebruik is, dan is het mogelijk voor andere organi saties en instellingen om de bus te gebruiken. De bus is geschikt voor vervoer van maximaal 8 personen. Het type is Peugeot J5 1000 Diesel. De bus heeft een rail met ruimte voor 3 rolstoelen, een bijrijders- bank voor 2 personen en naast Maar over ruim een jaar hoopt hij toch zijn zelfgebouwde sport vliegtuigje (5,5 m lang, 7 m spandwijdte, 2 m hoog, 310 kg de middag zowel door de drum band als de fanfare gerepeteerd. Leo van Kesteren is daarover eerlijk en nuchter: ”lk heb er nu zo’n 20 mille aan uitgegeven, verspreid over de afgelopen vier jaar. De kostbaarste dingen (mo tor en instrumenten) moeten nog komen. Ik denk dat de kostentel- Voor een volle zaal in ’de Vroo- me’ hëd de nieuwe fanfare in Ka pelle het 'Fanfare-Orkest Kapelle zaterdagavond jl. een succesvol presentatieconcert. Vanaf 20.15 uur werd een avondvullend pro gramma afgewerkt, dat om circa 22.00 uur met een staande ova tie van het publiek werd afgeslo ten. Na afloop werd dirigent Peter de Rooy gecomplimen- geleider niet missen, en je kunt je gezin niet missen. Als het ge zin er niet achter staat, kun je het wel vergeten”. teerd met het niveau waarop ge musiceerd was. Talloze mensen meldden zich aan als donateur of gaven spontaan een financië le gift. Al met al blijkt er in Kapel le nog altijd culturele behoefte te bestaan voor het handhaven van een fanfare. Dit gegeven gaf de meeste voldoening aan de leden van de prille muziekvereniging. II uzi» partner in reizen Goes 01100-32888 Ook voor aanbiedingen en "Last minute reizen” Wordt slanker en mooier. Een complete cursus (8 sessies) onder deskundige begeleiding kost 240,-. Kom op de gratis introductieochtenden: ma 08/11 10.00- 12.00 uur wo 10/11 11.00- 13.00 uur Roompot Zwemparadijs, Kamperland. Bel voor informatie; (Si TIE Soms vragen bezoekers wel eens: "Moet dat vliegen?”. Leo’s antwoord kent nooit een spoor van twijfel: ”Ja, dat Om half zes wordt alle deelne mers een maaltijd aangeboden, waarna de drumband om 7 uur een rondgang door het dorp maakt. De blazers zullen in die tijd de laatste hand leggen aan hun programma en om 8 uur wordt een concert gegeven waaraan alle deelnemers zullen meewerken. De muzikale leiding is in handen van Mathieu van Duiven en Dries Weber. De toe gang voor het concert om 8 uur is gratis en iedereen is natuurlijk van harte welkom! i we de hagelwitte romp van de BX 2 Het vliegtuiglichaam rust op schragen. De staart steekt parmantig omhoog. De neus wijst ongehoorzaam naar voren, ook al ontbreekt de motor nog. zelf een vliegtuig mocht bouwen In de garage van huize Van Kesteren in Kloetinge groeit langzaam maar gestadig een sportvliegtuigje, dat vader Leo (50) uit het niets heeft opge bouwd. Het is géén bouwpakket, dat hij in elkaar zet. Het is géén wrak, dat hij opknapt. Nee, de romp, de vleugels, de cockpit- koepel, de motor, het stuurme chanisme, kortom het hele vliegtuig, moet hij met zijn eigen handen maken. Hij gebruikt daarbij triplex, glasvezeldoek, epoxy, aluminium, etc. En dat materiaal haal je niet even bij de Gamma Met behulp van die vereniging kreeg het idee vaste vormen om ooit zelf een vliegtuig te gaan bouwen. "Het was altijd een jon gensdroom van me geweest. Op dat moment begon die droom een beetje werkelijkheid te wor den”. KLOETINGE ”Och, zo moeilijk is het niet. Als er een romp, een staart en twee vleugels aan zitten, dan vliegt het wel. Ieder een kan het eigenlijk. Als je van een stukje papier een vliegtuigje vouwt, vliegt hij toch óók?” Er zijn al Nederlanders, die de BX2 hebben gebouwd. Dit exemplaar (de PH-OOY) was de eerste. De eigenaar woont in het dorp/e Ooi] (Gld.). Zo moet-ie dus worden! En de kosten? Is dat geen pro bleem? Fokker betaalde toch ook zijn vliegtuigproduktie niet uit eigen zak? ”Je kunt zo'n hele onderneming nooit alleen doen. Je kunt de NVAV niet missen, je kunt je be- moet vliegen”. zo’n grote prestatie. Hij heeft er genoeg tijd voor, hij heeft vol doende technische kennis in huis, hij heeft eerder al een paar ’antieke’ auto's omgebouwd: van pakketje schroot tot glimmend pronkjuweel. En als je dat kan, kan je óók een vliegtuig bouwen. Zegt hij. De ’mini-Fokker’ uit Kloetinge heeft naar eigen zeggen altijd al veel interesse gehad in de techniek van het bouwen van auto’s en vliegtuigen. Van jongsaf deed hij modelbouw. En al vrij gauw wist hij zijn toe komstig beroep: scheepswerk- tuigkundige of boordwerk tuigkundige. Het werd de zee vaart, omdat de zeevaart school dichter bij huis was. Ier uiteindelijk tussen de 30 en 50 mille zal stilstaan. Maar ik had dat natuurlijk nooit kunnen betalen, als ik mijn antieke auto’s niet verkocht had”. Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751 In de eerste plaats zijn dat stich tingen en verenigingen, die zich op recreatie/sportgebied actief wordt er met pauzes de rest van droog gewicht, 550 kg. max. startgewicht, actieradius 400 km met 2 personen) te kunnen bin nenrollen op vliegveld Midden- Zeeland. Er zullen dan zo’n 3000 uren werk in zitten. De burgerluchtvaart vloog zo’n 6 jaar geleden zomaar Leo van Kesteren’s leven binnen. Dat ge beurde tijdens een Open Dag op vliegveld Midden-Zeeland. In één van de hangars stond toen, ietwat verscholen tussen de vliegtuigen, een kraampje van de NVAV, de Nederlandse Vere niging van Amateur-Vliegtuig- bouwers. ”lk wist niet eens, dat je in Nederland zelf een vliegtuig mocht bouwen. Laat staan, dat ik ooit van die vereniging had gehoord”. de chauffeur nog 2 zitplaatsen. Verder is de bus voorzien van een gasgeveerd oprijplatform aan de achterzijde. Leo van Kesteren doet erg lucht hartig over een karwei, waar hij al jaren mee bezig is. Een kar wei, dat slechts weinigen hem zullen nadoen. Hij bouwt zelf een vliegtuig. Een écht vliegtuig. Over ruim een jaar denkt hij op vliegveld Midden-Zeeland te kunnen opstijgen.... Ook daar was de NVAV behulp zaam. ”lk heb me eerst goed ge oriënteerd, wat ik eigenlijk wilde gaan bouwen. Uiteindelijk kwam ik uit bij een BX 2 Cherry. Dat tweepersoons sportvliegtuigje (een laagdekker, met de vleu gels onder de romp) was ooit ei genhandig gebouwd door een Zwitser. Die kwam ermee op zo veel fly-ins (vliegshows), dat steeds méér mensen dat toestel ook wel wilden bouwen. Toen hij 10 van dat soort verzoeken had, heeft hij tekeningpakketten en bouwbeschrijvingen laten ma ken en ze tegen kostprijs aan be langstellenden verkocht. Intussen is de bouwtekening 150 maal verkocht, waarvan 10 keer in Nederland. Drie van die tien Nederlanders hebben hun toestel intussen bijna klaar. Vóór het eind van het jaar kunnen zij de lucht in. Op zaterdag 30 oktober aan staande organiseert muziekver eniging ’’Vooruit” uit Waarde een reünie voor al haar oud- leden. Het doel van deze dag is het gezellig musiceren met (oude) vrienden en bekenden. Om één uur worden reünisten en leden ontvangen met koffie en worden de instrumenten uit gedeeld. Om twee uur krijgt ieder een plaats toegewezen en Op enkele essentiële momenten tijdens de bouw hoeft zelfs Kees Struijk niet te komen: dan komt de RLD zelf, ter volledige contro le. Controle van het vliegtuig. Controle van de administratie. Want ook de bouwadministratie is streng gereglementeerd. ’’Veel papierwerk”, stelt Leo vast, ietwat bedrukt. ”Je bent ge bonden aan vaststaande proce dures”. het vliegtuig geen weggegooid Op de ’bouwplaats’ bekijken geld. Integendeel. Als het vlieg- tuig klaar is, is het op de markt Cherry, zo’n anderhalve ton waard: de gebruikelijk prijs voor een klein sportvliegtuig. Maar ik ga 'm voorlopig niet verkopen, hoor. Ik ga er lekker mee vliegen. Sa men met mijn vrouw. Want die heeft me vaak genoeg moeten missen”. der Baan Vliegbedrijf op Midden-Zeeland). Hij is gecertifi ceerd voor het houden van toe zicht. Hij is helemaal voorbereid, want zijn vliegbrevet heeft hij intussen al gehaald. Hij vliegt regelmatig in een Cessna of Piper-Cub van de vliegclub op Midden- Zeeland. Maar er gaat toch niets boven een eigen ’kist’. De re- gistratieletters zijn al gereser veerd bij de Rijksluchtvaart dienst: PH-LVK (PH voor Neder land, LVK voor Leo Van Kesteren). De Zeeuwse Sportraad is verant woordelijk voor het uitlenen en voor het dekken van de jaarlijkse lasten. Hiervoor wordt een kilo- meterprijs en een dagprijs in re kening gebracht. Daarnaast zijn uiteraard ook de brandstof kosten voor rekening van de huurder. Bij het uitlenen wordt gewerkt met een handleiding, uitleenvoorwaarden en een contract. UNIVf RSAL PICIURES prams ai AMBIIN ENTE fAINM ENT toouciion SAM NEILL LAURAOERN JEEE GOEDBLUM ano RICHARD AIIENBOROUGH "JURASSIC PARC JOHN WILLIAMS UICHAEIM.au -RICKCARIER DEAN CÜIDEY.asc MICHAEL CRICHION MICHAEL CR ICHl ON ano DAVID KOEPP KATHLEEN KENNEDY aio GERALD H. MOLEN STEVEN SPIEL BERG «to AWEHSALOBE^ Naaf het gelijknamige boei van Michael Crichton, verschenen bi| Uitgeverij Luitingh Sifihoff. Originele Soundtrack verkrijgbaar op RCA/MCA~] Alle leeftijden. Deze film bevat scènes die voor al te jonge kijkers zeer angstaanjagend kunnen zijn. Maar als mijnheer Fokker of mijnheer Boeing een vliegtuig gaan bouwen, lopen ze naar het magazijn en daar halen ze de onderdelen op. Maar hoe begint een particulier, die niet eens een ontwerp heeft? José Pellis heeft eigenlijk haast, maar voor een interview over Jan Bruijns maakt ze graag wat tijd vrij. "Het assortiment is goed, de merkartikelen zijn altijd voor deliger dan bij andere winkels én... het is hier veel en veel goedkoper! Ze hebben echt alles. Ook voor kinderen en dat is toch belangrijk. Baby's, peuters en kleuters hebben nu eenmaal goed voedsel nodig. Zo haal de ik voor ons kind een jaar geleden nog potjes Olvarit en koop ik nu bewust verse groenten. Wat dat betreft is Jan Bruijns echt een winkel voor het hele gezin". Onze gesprekspartner klinkt erg prijsbewust en daarom vragen we ernaar. "Wat heet. Het zou beter kunnen, want af en toe neem ik gewoon wat ik lekker vind zonder naar de prijs te kijken, maar al met al moet je er toch van uit gaan dat het hier goedkoper is. Neem nu deze voorgebakken luxe brunchbroodjes. 8 stuks. Even in de oven en klaar is Kees. Heerlijk vers en dat voor maar 2,98. Kosten bij andere super markten gauw 3 of 4 dubbeltjes meer. Ook zo'n goed voorbeeld zijn de Pampers. Vooral de dub- belpakken. Die geven al gauw een voordeel van 4 of 5 gulden. Als je zo je boodschappen kunt doen, bespaar je heel wat. Zeker als je dat op een jaar tijd uitrekent. Al bespaar je maar 25,- per week, José Pellis: "...hel is hier veel dan is dat 1.300,- per jaar!" en veel goedkoper" landse ging Rijwiel- en Au tomobielin dustrie”) gelegenheid van haar 100-jarig bestaan, vorig jaar tijdens de Kerst Surprise Show van Hen- nie Huisman, zes busjes aan geboden aan het Nationaal Fonds Sport Gehandi capten. Afgelopen woensdag 20 oktober werd één van de busjes, een Peugeot J5, aan de Zeeuwse Sportraad uitgereikt. Mevrouw W. Beyen-Brom, bestuurslid van het Nationaal Fonds Sport Ge handicapten, overhandigde in de feestelijk aangeklede show room van Peugeot-dealer RT.A. in Goes de sleutels aan de heer J. Krulze, voorzitter van deze re gionale sport-raad. De Peugeot J5 1000 Diesel is geschikt voor vervoer van maximaal 8 perso nen en is volledig aangepast voor vervoer van mensen met een handicap van en naar re creatieve en sportieve activitei ten. Door middel van een rail biedt de bus ruimte voor 3 rolstoelen, een bijrijdersbank voor 2 personen en naast de chauffeur nog eens 2 zitplaat sen. Verder is de bus voorzien van een gasgeveerd oprijplat form aan de achterzijde. In prin cipe is het de bedoeling, dat de bus mensen met een handicap gaat vervoeren van en naar re creatieve, sportieve aktiviteiten. Onder het mot to "Mobiliteit voor Gehandi capten” heeft de RAI (Neder- Vereni- ”De Maar amateur-vliegtuigbou- wers krijgen niets cadeau, en zeker niet van de Rijkslucht vaartdienst (RLD). De ’zelf bouw’ geschiedt volgens vooraf vastgestelde schema’s, volgordes en procedures, en wel onder streng toezicht van diezelfde RLD. Het bouwschema telt een groot aantal inspectiepunten. Dat zijn fases in de bouw, waarop een in-

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1993 | | pagina 1