Groene” wagen in Kapelle
WAARDEBON ƒ10,-
X
GRAND THEATER GOES 01100-15165
GROTE OCCASIONSHOW
ZZeei'vm)
'////tv
lekkerste!
Het ’straatmeubilair’ van de PTT (1)
’n
12, 13 en 14 maart a.s.
Gemeentegids Kortgene
binnenkort verspreid
w
V.I.WARSHAWSKI.
X5< WW
/O
mI
1
De eerste.de beste,
de lekker, lekker.
Goese merkendealers
(zie autopagina)
FILMPROGRAMMA VANAF 6 T/M 12 MAART
Een écht Zeeuws
weerbericht vindt
u alleen op
Walstraat 25 Vlissingen
tel.: 01184-10885
10°C
of is het 16°C?
Een hittegolf?
Kijk Zeeland tv
01100-50520
Boekhandel
De Koperen Tuin
De speciaalzaak in
WATERBEDDEN
I
Standaardbus
Bus is oud
Kleur
Tweeling
weekblad voor zuid-* en noord beveland
Woensdag 4 maart 1992 - 44e Jaargang no. 10
QUEEN'S
BURGER
KATHLEEN TURNER
Een heel nieuw
avontuur!
DETECTIVE IN HIGH HEELS
5 5
EEN WATERBED DUUR? WIJ BEWIJZEN HET TEGENDEEL
FOTO
Gamjileet tuxee-p&iiaonA uxai&ilt&i
1498
omdezu&ehen)
TEKEN NU IN
OP DE NIEUWE DRUK
van het woordenboek der
Nederlandse taal
’DE DIKKE VAN DALE’
driedelig f 285,-
Uw intekenprijs
nu f 255,-
NU voor ••♦••♦•♦♦•♦♦•♦♦•♦♦•♦♦•♦♦♦♦♦•♦«a
u&iwa/iwuncf. en
(Van een onzer redacteuren)
NOORD- EN ZUID-BEVELAND -- Er zijn mensen die het in
teressant vinden om een brief of kaart aan zichzelf te
schrijven. Ze staan elke keer wéér verbaasd, als het
poststuk de andere dag keurig op de deurmat valt.
VERSCHOORE
Ambachtelijk
Family
restaurant
Goes
J 1
«rf*-
Het komt
altijd weer
in de bus
Geldig t/m 15 maart 1992
BRIEVENBUS.
«RfKVEN
Kleurvergroting 20/28 cm in vijf minuten klaar
normaal 9,95 nu tegen inlevering van deze bon
De PTT zelf maakt daartegen
geen bezwaar. Zo lang we maar
een postzegel van 60 cent op die
kaart of 80 cent op die brief plak
ken, vindt Tante Pos alles goed.
Eigenlijk is het voor een gewoon
denkend mens niet te bevatten,
dat PTT-Post het voor die paar
dubbeltjes kan doen. Er rijden
dagelijks 12.000 PTT-auto’s rond,
er moeten dagelijks ruim 18.000
brievenbussen twee maal wor
den gelicht, er gaan dagelijks
11.000 postbodes op pad, er rij
den elke nacht 33 posttreinen, er
moeten honderden gebouwen
worden onderhouden, etc. En
dat alles van die paar dub
beltjes....
Nee, dit verhaal (en ook het ver
haal van volgende week op deze
plaats) gaat over het ’straatmeu
bilair’ van de PTT, te weten de
brievenbussen en de telefoon
cellen.
Die beide onmisbare elementen
in ons dorps- of stadsbeeld
stéan daar niet zomaar. Ze heb
ben een lange geschiedenis
Toen de posterijen een staats
dienst waren geworden (1799)
en de frankeerzegel werd geïn
troduceerd (1852) kwam het ver
schijnsel brievenbus pas goed in
zwang. Aanvankelijk stond er al
léén bij de postkantoren een
bus, maar later ook op andere
plaatsen in de dorpen en steden.
moet ooit door iemand op een
tekentafel ontworpen zijn, maar
’s mans naam is onbekend. De
fabrikant van de allereerste 67
stuks was Ijzergieterij Enthoven
in Den Haag. Ze werden ge
plaatst in 20 verschillende ste
den. Het luik voor de buslichting
zat aan de rechterzijkant.
Deze z.g. Standaardbus zou
het zéér lang uithouden. Hij
ging ruim 100 jaar mee. Vele
andere bussen kwamen in die
periode in gebruik, maar de
Standaardbus was niet te ver
slaan. In 1930 besloot de PTT
definitief, andere bussen te
gaan gebruiken, maar in 1963
(bij de komst van de tweeling-
brievenbussen) telde Neder
land nog altijd 900 van die
Standaardbrievenbussen.
De hangbrievenbussen versche
nen al in de vorige eeuw langs
straten en pleinen. Ze waren
vooral bestemd om op het platte
land te dienen. Ze werden opge
hangen aan een muur of aan
een houten paal. Ze verschenen
in de loop der tientallen jaren in
verscheidene uitvoeringen.
Deze z.g. Standaardbrieven
bus hield het in ons land méér
dan 100 jaar uit. Op sommige
plaatsen is hij nog te vinden, als
monument....
De bus werd ontworpen door het
Voorburgse bureau Parry en
Truyen. Hij werd tussen 1965 en
1983 geproduceerd door Philips-
Eindhoven, na 1983 door Hogro-
Waalwijk.
De bus wordt tegenwoordig
gemaakt van polycarbonaat/
textielvezel en is in hoge mate
bestand tegen vandalistische
’aanvallen’ met snijbranders,
vuurwerk, hamers, brandend
Bij de foto: de overhandiging
van de sleutels van de nieuwe
’’groene” huisvuilwagen van
Kapelle.
De tweelingbus heeft een in
houd van 85 liter. Een derde van
de binnenruimte is voor streek-
post, tweederde voor overige
bestemmingen. De gleuven zijn
groot genoeg voor (bijvoorbeeld)
een fotorolletje, maar ze zijn te
klein voor een graaiende hand.
Tegen ongewenste graaihanden
bieden de twee rijen pianotoets-
achtige lamellen de nodige be
scherming.
De tweelingbus wordt gelicht
door er een z.g. lichtingsrek on
der te houden, waaraan twee
postzakken hangen. Zo vallen
de poststukken voor ’streekpost’
en voor ’overige bestemmingen’
elk direct in een eigen zak. De
streekpost van Noord- en Zuid-
Beveland blijft in Goes, de post
voor de overige bestemmingen
wordt per posttrein naar andere
expoeditieknooppunten in ons
land vervoerd.
maar zo’n tien jaar geleden wer
den alle tweelipgsbrievenbus-
sen vervangen door knalrode
exemplaren.
Dat is in kort bestek de geschie
denis van de Nederlandse brie
venbus. Als u dus binnenkort
een brief of een kaart op de bus
moet gooien, hebt u wat om over
na te denken
Gasthuisstraat 12 - Goes
tel. 01100-31072
O
achter zich. Kortom, we halen
wat herinneringen op aan de
oude brievenbussen (kent u die
knalrode gietijzeren kolossen
nog?) en we geven wat actuele
informatie. Ter meerdere eer en
glorie van de brievenbus en de
telefooncel. Deze week dus de
brievenbus.
J
Dit verhaal gaat niet over de or
ganisatie van de PTT. Het gaat
niet over die geweldige prestatie
die PTT-Post elke dag en elke
nacht weer moet leveren om die
brief de andere dag bij u in de
bus te kunnen gooien. Mits hij
natuurlijk vóór 17.00 uur wordt
gepost in de gleuf voor ’Overige
Bestemmingen’ (aansluiting op
de nachtposttreinen!) of vóór
23.00 uur in de gleuf voor
’Streekpost’.
aandeel in de totstandkoming
van de redactionele inhoud van
de gids. De uitgave is mede mo
gelijk door plaatselijke adver
teerders, die in de gids een
dankbaar en veel geraadpleegd
medium voor hun reclamebood
schap vinden. De afgelopen
maanden zijn alle vermeldingen
in de gids weer zorgvuldig op
hun juistheid nagetrokken. Iede
re inwoner weet zich daarmee
wegwijs in zijn woonplaats. Wie
een gegeven mist, of toch nog
een fout ziet, wordt verzocht dit
aan te geven op de antwoordbon
achterin de gids. De nieuwe ge-
meentegids wordt binnenkort
thuisbezorgd en is daarnaast
twee jaar lang op het gemeente
huis verkrijgbaar. De afdeling
Burgerzaken geeft graag verde
re inlichtingen.
De gemeente Kapelle heeft vori
ge week een nieuwe huisvuilwa
gen gekregen. Het gaat om een
hypermoderne auto, waarmee
zonodig gescheiden huisvuil kan
worden opgehaald. Met de wa
gen kunnen zowel plastic zak
ken, als kleine en grote contai
ners worden verwerkt. Verwacht
wordt dat volgend jaar in Zee
land de kleine container zijn in
trede maakt, waarmee groen af
val apart kan worden opgesla
gen vooraleer het naar de
composterings-installatie wordt
gebracht. Het is de bedoeling
dat al dat ’’groene” huisvuil te
zijner tijd centraal in Borsele
wordt verwerkt. De nieuwe huis
vuilwagen is, wat het rijdende
gedeelte betreft, geleverd door
Daf-dealer De Groene te Goes.
Het gaat om een Daf 2300 Turbo.
De opbouw is geleverd door een
gespecialiseerd bedrijf in Em-
meloord. Het is één van de eer-
ste wagens in onze regio in deze
opzet. Hij heeft de gemeente Ka
pelle circa 335.000 gulden ge
kost. De oude huisvuilwagen die
10 jaar in dienst was, was hoog
nodig aan vervanging toe.
papier, en dergelijke. Toch
moet één op de vijftig bussen
jaarlijks worden weggebracht
naar de reparateur of naar de
schroothoop. Omdat vandalen
sterker bleken te zijn dan de
brievenbus
Grote Markt 7, GOES Lange Geere 28 (naast ANWB), M'BURG
Binnen enkele weken krijgt elk
huishouden in de gemeente
Kortgene een nieuwe gemeente
gids in de bus. Het informatie-
boekje wordt zoals gebruikelijk
huis-aan-huis in de hele ge
meente verspreid.
Op initiatief van de Gemeente
Kortgene verschijnt eerstdaags
de nieuwe 'Gemeentegids Kort
gene’. Het boekje is helemaal
up-to-date gebracht en presen
teert tal van adressen en we
tenswaardigheden over openba
re voorzieningen, instellingen en
diensten, verenigings- en be
drijfsleven. De gemeentegids
van Kortgene wordt onder auspi
ciën van de Gemeente uitgege
ven door Holland Advertising,
een gespecialiseerd landelijk
bedrijf. Dit bureau verricht niet
alleen de advertentiewerving,
maar heeft ook een belangrijk
Deze ’hangbus’ werd door de
PTT veel gebruikt op het plat
teland.
De bewuste beurtschippers voe
ren vanuit Amsterdam op Hoorn
en Enkhuizen. De brievenbus
sen kwamen te staan bij de
plaatsen, waar de beurtschip
pers vertrokken. Als hun klanten
brieven of andere documenten
wilden meegeven naar Hoorn of
Enkhuizen, moesten ze hun en
veloppen in de brievenbus van
de betrokken beurtschipper
gooien. Vlak vóór vertrek werd
de bus geleegd, de 'post’ werd
aan boord genomen en aan het
eind van de reis op de plaats van
bestemming bezorgd.
Al vrij snel na de invoering van
de postzegel verscheen in het
straatbeeld een knalrode, ma
jestueuze, staande brievenbus.
De enorme gietijzeren kolos
Hoewel 'de posterijen’ als
staatsdienst dateren uit 1799,
is het verschijnsel brievenbus
al véél ouder. De oudste ver
melding in ons land heeft be
trekking op twee brievenbus
sen uit 1616. Volgens een do
cument uit dat jaar gaf de ma
gistraat van Amsterdam toen
toestemming aan enkele
schippers om de bussen te
plaatsen.
Aanvankelijk koos de PTT-
directie voor de kleur grijs, maar
tien jaar later al (in 1914) viel de
definitieve keus tóch op rood. En
sindsdien is dat nauwelijks ver
anderd. De tweelingbrievenbus-
sen hadden aanvankelijk dus
nog wel een grijze voorkant,
We vinden het nu normaal, dat
de brievenbussen rood zijn.
Maar dat zijn ze niet altijd ge
weest. Vraag maar eens aan
iemand ’’Welke kleuren heeft
een tweelingbrievenbus?” en hij
zal vermoedelijk antwoorden
"Rood met een grijze voorkant”.
Maar al sinds 1981 zijn alle twee-
lingbrievenbussen echt hele
maal rood....
2 voor 1 0,”
Mevrouw H. Rous heeft bepaald geen he
kel aan koken. Integendeel, als trouwe Jan
Bruijns bezoekster heeft ze een sterke
voorkeur voor ambachtelijk bezig zijn.
"Verse soep, zelfgemaakte toetjes, pud
ding en taarten, warme bolletjes uit de
oven, dat vind ik nou leuk om te doen. Zelf
brood bakken gaat me weer iets te ver,
maar voor het overige kan ik me aardig red
den.” Steeds hetzelfde of iedere keer weer
wat anders, vragen we? ”lk probeer wel zo
veel mogelijk te variëren. En natuurlijk ook
van tijd tot tijd gewoon eens iets anders
proberen.... Nu is dat met de keuze die Jan
Bruijns biedt niet zo moeilijk. Belangrijk is
wel dat je verse spulletjes moet kunnen ko
pen. Bijvoorbeeld als je zelf soep maakt of
WATERBEDDEN
De brievenbussen die medio vo
rige eeuw werden geplaatst,
hadden allemaal een diep don
kergroene kleur (in PTT-termen:
bronsgroen). Aan het begin van
deze eeuw werd naar een vrolij-
ker kleur gezocht, omdat ook el
ders (bijv. in Engeland)
anderkleurige brievenbussen
langs de straten verschenen.
Mevrouw Rous: .Steeds
opnieuw die leuke aan
biedingen”.
groenten op een speciale manier wilt bereiden. Maar dat is hier geen
probleem," legt mevoruw Rous uit. Tevreden dus over het gebodene?
”Ja, zonder meer. Het is hier trouwens ook préttig winkelen. Vriende
lijk personeel. Een uitgebreid assortiment. Vlotte service bij de kassa.
Goede parkeergelegenheid en niet te vergeten: steeds opnieuw die
leuke aanbiedingen. Ik lees natuurlijk de advertenties, maar het
leukste van alles is toch nog steeds zelf snuffelen. Kijk, dat Jan
Bruijns voordelig is, weet iedereen. Als hij dan ook nog kans ziet om
aanbiedingen te maken waar niemand omheen kan, wordt het voor
mij een sport om er op tijd bij te zijn!”
De huidige knalrode twee-
lingbrievenbussen van PTT-Post.
Dit exemplaar staat in
Dat rapport kan worden be
schouwd als de 'geboorteacte’
van de huidige tweelingbrieven-
bussen. Ruim 18.600 staan er
momenteel in ons land, wat
neerkomt op een gemiddelde
van één per twee km2.
”Ter ontlasting van de werk
zaamheden op de afdeling Ex
peditie Briefpost van de grootste
kantoren is het gewenst, dat het
publiek bij de terpostbezorging
van de correspondentie een
vóórsplitsing maakt tussen loka
le post en overige bestemmin
gen”. Dat stond in 1962 al in een
rapport van de afdeling Ar-
beidstechniek van de PTT.
Grote Markt
Gedistribueerd £oor Warner gtoa
Vrijdag...
Zaterdag
Zondag..
19.00 u.
19.00 u.
19.00 u.
21.30 u.
21.30 u.
21.30 u.
20.00 u.
20.00 u.
20.00 u.
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag, dinsdag
Woensdag
Donderdag
Zaterdag14.00 u.
Zondag14.00 u.
Woensdag14.00 u.
□ofesfi OKOii
PICTURES INTERNATIONAL
Cotu^UTri-Sor Hl— MnritxMor*. Ine
**4