Groene” wagen in Kapelle WAARDEBON ƒ10,- X GRAND THEATER GOES 01100-15165 GROTE OCCASIONSHOW ZZeei'vm) '////tv lekkerste! Het ’straatmeubilair’ van de PTT (1) ’n 12, 13 en 14 maart a.s. Gemeentegids Kortgene binnenkort verspreid w V.I.WARSHAWSKI. X5< WW /O mI 1 De eerste.de beste, de lekker, lekker. Goese merkendealers (zie autopagina) FILMPROGRAMMA VANAF 6 T/M 12 MAART Een écht Zeeuws weerbericht vindt u alleen op Walstraat 25 Vlissingen tel.: 01184-10885 10°C of is het 16°C? Een hittegolf? Kijk Zeeland tv 01100-50520 Boekhandel De Koperen Tuin De speciaalzaak in WATERBEDDEN I Standaardbus Bus is oud Kleur Tweeling weekblad voor zuid-* en noord beveland Woensdag 4 maart 1992 - 44e Jaargang no. 10 QUEEN'S BURGER KATHLEEN TURNER Een heel nieuw avontuur! DETECTIVE IN HIGH HEELS 5 5 EEN WATERBED DUUR? WIJ BEWIJZEN HET TEGENDEEL FOTO Gamjileet tuxee-p&iiaonA uxai&ilt&i 1498 omdezu&ehen) TEKEN NU IN OP DE NIEUWE DRUK van het woordenboek der Nederlandse taal ’DE DIKKE VAN DALE’ driedelig f 285,- Uw intekenprijs nu f 255,- NU voor ••♦••♦•♦♦•♦♦•♦♦•♦♦•♦♦•♦♦♦♦♦•♦«a u&iwa/iwuncf. en (Van een onzer redacteuren) NOORD- EN ZUID-BEVELAND -- Er zijn mensen die het in teressant vinden om een brief of kaart aan zichzelf te schrijven. Ze staan elke keer wéér verbaasd, als het poststuk de andere dag keurig op de deurmat valt. VERSCHOORE Ambachtelijk Family restaurant Goes J 1 «rf*- Het komt altijd weer in de bus Geldig t/m 15 maart 1992 BRIEVENBUS. «RfKVEN Kleurvergroting 20/28 cm in vijf minuten klaar normaal 9,95 nu tegen inlevering van deze bon De PTT zelf maakt daartegen geen bezwaar. Zo lang we maar een postzegel van 60 cent op die kaart of 80 cent op die brief plak ken, vindt Tante Pos alles goed. Eigenlijk is het voor een gewoon denkend mens niet te bevatten, dat PTT-Post het voor die paar dubbeltjes kan doen. Er rijden dagelijks 12.000 PTT-auto’s rond, er moeten dagelijks ruim 18.000 brievenbussen twee maal wor den gelicht, er gaan dagelijks 11.000 postbodes op pad, er rij den elke nacht 33 posttreinen, er moeten honderden gebouwen worden onderhouden, etc. En dat alles van die paar dub beltjes.... Nee, dit verhaal (en ook het ver haal van volgende week op deze plaats) gaat over het ’straatmeu bilair’ van de PTT, te weten de brievenbussen en de telefoon cellen. Die beide onmisbare elementen in ons dorps- of stadsbeeld stéan daar niet zomaar. Ze heb ben een lange geschiedenis Toen de posterijen een staats dienst waren geworden (1799) en de frankeerzegel werd geïn troduceerd (1852) kwam het ver schijnsel brievenbus pas goed in zwang. Aanvankelijk stond er al léén bij de postkantoren een bus, maar later ook op andere plaatsen in de dorpen en steden. moet ooit door iemand op een tekentafel ontworpen zijn, maar ’s mans naam is onbekend. De fabrikant van de allereerste 67 stuks was Ijzergieterij Enthoven in Den Haag. Ze werden ge plaatst in 20 verschillende ste den. Het luik voor de buslichting zat aan de rechterzijkant. Deze z.g. Standaardbus zou het zéér lang uithouden. Hij ging ruim 100 jaar mee. Vele andere bussen kwamen in die periode in gebruik, maar de Standaardbus was niet te ver slaan. In 1930 besloot de PTT definitief, andere bussen te gaan gebruiken, maar in 1963 (bij de komst van de tweeling- brievenbussen) telde Neder land nog altijd 900 van die Standaardbrievenbussen. De hangbrievenbussen versche nen al in de vorige eeuw langs straten en pleinen. Ze waren vooral bestemd om op het platte land te dienen. Ze werden opge hangen aan een muur of aan een houten paal. Ze verschenen in de loop der tientallen jaren in verscheidene uitvoeringen. Deze z.g. Standaardbrieven bus hield het in ons land méér dan 100 jaar uit. Op sommige plaatsen is hij nog te vinden, als monument.... De bus werd ontworpen door het Voorburgse bureau Parry en Truyen. Hij werd tussen 1965 en 1983 geproduceerd door Philips- Eindhoven, na 1983 door Hogro- Waalwijk. De bus wordt tegenwoordig gemaakt van polycarbonaat/ textielvezel en is in hoge mate bestand tegen vandalistische ’aanvallen’ met snijbranders, vuurwerk, hamers, brandend Bij de foto: de overhandiging van de sleutels van de nieuwe ’’groene” huisvuilwagen van Kapelle. De tweelingbus heeft een in houd van 85 liter. Een derde van de binnenruimte is voor streek- post, tweederde voor overige bestemmingen. De gleuven zijn groot genoeg voor (bijvoorbeeld) een fotorolletje, maar ze zijn te klein voor een graaiende hand. Tegen ongewenste graaihanden bieden de twee rijen pianotoets- achtige lamellen de nodige be scherming. De tweelingbus wordt gelicht door er een z.g. lichtingsrek on der te houden, waaraan twee postzakken hangen. Zo vallen de poststukken voor ’streekpost’ en voor ’overige bestemmingen’ elk direct in een eigen zak. De streekpost van Noord- en Zuid- Beveland blijft in Goes, de post voor de overige bestemmingen wordt per posttrein naar andere expoeditieknooppunten in ons land vervoerd. maar zo’n tien jaar geleden wer den alle tweelipgsbrievenbus- sen vervangen door knalrode exemplaren. Dat is in kort bestek de geschie denis van de Nederlandse brie venbus. Als u dus binnenkort een brief of een kaart op de bus moet gooien, hebt u wat om over na te denken Gasthuisstraat 12 - Goes tel. 01100-31072 O achter zich. Kortom, we halen wat herinneringen op aan de oude brievenbussen (kent u die knalrode gietijzeren kolossen nog?) en we geven wat actuele informatie. Ter meerdere eer en glorie van de brievenbus en de telefooncel. Deze week dus de brievenbus. J Dit verhaal gaat niet over de or ganisatie van de PTT. Het gaat niet over die geweldige prestatie die PTT-Post elke dag en elke nacht weer moet leveren om die brief de andere dag bij u in de bus te kunnen gooien. Mits hij natuurlijk vóór 17.00 uur wordt gepost in de gleuf voor ’Overige Bestemmingen’ (aansluiting op de nachtposttreinen!) of vóór 23.00 uur in de gleuf voor ’Streekpost’. aandeel in de totstandkoming van de redactionele inhoud van de gids. De uitgave is mede mo gelijk door plaatselijke adver teerders, die in de gids een dankbaar en veel geraadpleegd medium voor hun reclamebood schap vinden. De afgelopen maanden zijn alle vermeldingen in de gids weer zorgvuldig op hun juistheid nagetrokken. Iede re inwoner weet zich daarmee wegwijs in zijn woonplaats. Wie een gegeven mist, of toch nog een fout ziet, wordt verzocht dit aan te geven op de antwoordbon achterin de gids. De nieuwe ge- meentegids wordt binnenkort thuisbezorgd en is daarnaast twee jaar lang op het gemeente huis verkrijgbaar. De afdeling Burgerzaken geeft graag verde re inlichtingen. De gemeente Kapelle heeft vori ge week een nieuwe huisvuilwa gen gekregen. Het gaat om een hypermoderne auto, waarmee zonodig gescheiden huisvuil kan worden opgehaald. Met de wa gen kunnen zowel plastic zak ken, als kleine en grote contai ners worden verwerkt. Verwacht wordt dat volgend jaar in Zee land de kleine container zijn in trede maakt, waarmee groen af val apart kan worden opgesla gen vooraleer het naar de composterings-installatie wordt gebracht. Het is de bedoeling dat al dat ’’groene” huisvuil te zijner tijd centraal in Borsele wordt verwerkt. De nieuwe huis vuilwagen is, wat het rijdende gedeelte betreft, geleverd door Daf-dealer De Groene te Goes. Het gaat om een Daf 2300 Turbo. De opbouw is geleverd door een gespecialiseerd bedrijf in Em- meloord. Het is één van de eer- ste wagens in onze regio in deze opzet. Hij heeft de gemeente Ka pelle circa 335.000 gulden ge kost. De oude huisvuilwagen die 10 jaar in dienst was, was hoog nodig aan vervanging toe. papier, en dergelijke. Toch moet één op de vijftig bussen jaarlijks worden weggebracht naar de reparateur of naar de schroothoop. Omdat vandalen sterker bleken te zijn dan de brievenbus Grote Markt 7, GOES Lange Geere 28 (naast ANWB), M'BURG Binnen enkele weken krijgt elk huishouden in de gemeente Kortgene een nieuwe gemeente gids in de bus. Het informatie- boekje wordt zoals gebruikelijk huis-aan-huis in de hele ge meente verspreid. Op initiatief van de Gemeente Kortgene verschijnt eerstdaags de nieuwe 'Gemeentegids Kort gene’. Het boekje is helemaal up-to-date gebracht en presen teert tal van adressen en we tenswaardigheden over openba re voorzieningen, instellingen en diensten, verenigings- en be drijfsleven. De gemeentegids van Kortgene wordt onder auspi ciën van de Gemeente uitgege ven door Holland Advertising, een gespecialiseerd landelijk bedrijf. Dit bureau verricht niet alleen de advertentiewerving, maar heeft ook een belangrijk Deze ’hangbus’ werd door de PTT veel gebruikt op het plat teland. De bewuste beurtschippers voe ren vanuit Amsterdam op Hoorn en Enkhuizen. De brievenbus sen kwamen te staan bij de plaatsen, waar de beurtschip pers vertrokken. Als hun klanten brieven of andere documenten wilden meegeven naar Hoorn of Enkhuizen, moesten ze hun en veloppen in de brievenbus van de betrokken beurtschipper gooien. Vlak vóór vertrek werd de bus geleegd, de 'post’ werd aan boord genomen en aan het eind van de reis op de plaats van bestemming bezorgd. Al vrij snel na de invoering van de postzegel verscheen in het straatbeeld een knalrode, ma jestueuze, staande brievenbus. De enorme gietijzeren kolos Hoewel 'de posterijen’ als staatsdienst dateren uit 1799, is het verschijnsel brievenbus al véél ouder. De oudste ver melding in ons land heeft be trekking op twee brievenbus sen uit 1616. Volgens een do cument uit dat jaar gaf de ma gistraat van Amsterdam toen toestemming aan enkele schippers om de bussen te plaatsen. Aanvankelijk koos de PTT- directie voor de kleur grijs, maar tien jaar later al (in 1914) viel de definitieve keus tóch op rood. En sindsdien is dat nauwelijks ver anderd. De tweelingbrievenbus- sen hadden aanvankelijk dus nog wel een grijze voorkant, We vinden het nu normaal, dat de brievenbussen rood zijn. Maar dat zijn ze niet altijd ge weest. Vraag maar eens aan iemand ’’Welke kleuren heeft een tweelingbrievenbus?” en hij zal vermoedelijk antwoorden "Rood met een grijze voorkant”. Maar al sinds 1981 zijn alle twee- lingbrievenbussen echt hele maal rood.... 2 voor 1 0,” Mevrouw H. Rous heeft bepaald geen he kel aan koken. Integendeel, als trouwe Jan Bruijns bezoekster heeft ze een sterke voorkeur voor ambachtelijk bezig zijn. "Verse soep, zelfgemaakte toetjes, pud ding en taarten, warme bolletjes uit de oven, dat vind ik nou leuk om te doen. Zelf brood bakken gaat me weer iets te ver, maar voor het overige kan ik me aardig red den.” Steeds hetzelfde of iedere keer weer wat anders, vragen we? ”lk probeer wel zo veel mogelijk te variëren. En natuurlijk ook van tijd tot tijd gewoon eens iets anders proberen.... Nu is dat met de keuze die Jan Bruijns biedt niet zo moeilijk. Belangrijk is wel dat je verse spulletjes moet kunnen ko pen. Bijvoorbeeld als je zelf soep maakt of WATERBEDDEN De brievenbussen die medio vo rige eeuw werden geplaatst, hadden allemaal een diep don kergroene kleur (in PTT-termen: bronsgroen). Aan het begin van deze eeuw werd naar een vrolij- ker kleur gezocht, omdat ook el ders (bijv. in Engeland) anderkleurige brievenbussen langs de straten verschenen. Mevrouw Rous: .Steeds opnieuw die leuke aan biedingen”. groenten op een speciale manier wilt bereiden. Maar dat is hier geen probleem," legt mevoruw Rous uit. Tevreden dus over het gebodene? ”Ja, zonder meer. Het is hier trouwens ook préttig winkelen. Vriende lijk personeel. Een uitgebreid assortiment. Vlotte service bij de kassa. Goede parkeergelegenheid en niet te vergeten: steeds opnieuw die leuke aanbiedingen. Ik lees natuurlijk de advertenties, maar het leukste van alles is toch nog steeds zelf snuffelen. Kijk, dat Jan Bruijns voordelig is, weet iedereen. Als hij dan ook nog kans ziet om aanbiedingen te maken waar niemand omheen kan, wordt het voor mij een sport om er op tijd bij te zijn!” De huidige knalrode twee- lingbrievenbussen van PTT-Post. Dit exemplaar staat in Dat rapport kan worden be schouwd als de 'geboorteacte’ van de huidige tweelingbrieven- bussen. Ruim 18.600 staan er momenteel in ons land, wat neerkomt op een gemiddelde van één per twee km2. ”Ter ontlasting van de werk zaamheden op de afdeling Ex peditie Briefpost van de grootste kantoren is het gewenst, dat het publiek bij de terpostbezorging van de correspondentie een vóórsplitsing maakt tussen loka le post en overige bestemmin gen”. Dat stond in 1962 al in een rapport van de afdeling Ar- beidstechniek van de PTT. Grote Markt Gedistribueerd £oor Warner gtoa Vrijdag... Zaterdag Zondag.. 19.00 u. 19.00 u. 19.00 u. 21.30 u. 21.30 u. 21.30 u. 20.00 u. 20.00 u. 20.00 u. Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag, dinsdag Woensdag Donderdag Zaterdag14.00 u. Zondag14.00 u. Woensdag14.00 u. □ofesfi OKOii PICTURES INTERNATIONAL Cotu^UTri-Sor Hl— MnritxMor*. Ine **4

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1992 | | pagina 1