Zeeuwse Treinmodelruil
beurs weer in aantocht
1
In Goes
begint de
victorie
Barry Hughes in Goes
weekblad voor zuid- en noord beveland
9
■1
GRAND THEATER GOES 01100-15165
.Olievlek
DOE IETS AAN STEREOGEDREUN
,2e
■ta
Woensdag 26 februari 1992 - 44e Jaargang no. 9
IN DE ZEELANDHALLEN TE GOES
Zie pagina 4
1
l^lukHllilt'^^IHW SPECIALE PROS'*
Imposant aanbod
van Heerema
Schoolverlaters
opgelet
Roompot
Zwemparadijs
is weer als nieuw...
Deze week:
k
35/41
3,
HEEREMA
n.ii
FILMPROGRAMMA VANAF 28 FEBRUARI TIM 5 MAART
Donderdag 27 febr.
van 14.00 - 22.00 uur
Fases
komt na een aanloop in het voorbije weekeinde car
naval op Beveland goed los. Komend weekeinde be
ginnen de feestelijkheden op veel plaatsen. Wie an
der gezond vertier zoekt, kan tijdens de crocusva-
kantie in Borsele terecht. Daar wordt een sportweek
gehouden, waaraan bekende vaderlandse sport
mensen hun medewerking verlenen. Een strand
wandeling maken kan natuurlijk óók. Let u er dan
wel op de vaatjes hasj die de laatste tijd op strand
en in ’t water zijn gezien...
Zaterdag 29 febr.
van 11.00 - 22.00 uur
Een heel nieuw
avontuur!
4'
Schuttershof 18
ij
Demonstratief
Rationeel
Alders
(Van een onzer redacteuren)
GOES Het was toch wel een vreemd gezicht, onlangs
in Goes-Zuid. Een der directeuren van Volvo Car (nu Ned-
Car) hield zich niet bezig met de bouw van een auto, maar
met de sloop ervan.
Vrijdag 28 febr.
van 14.00 - 2/.00 uur
11
il
Het Brammetje
Dump toernooi:
h^...
u..
Nieuw beroep doet zijn intrede: auto-demonteur
Produceren voor de sloop
2
<y
Inlichtingen tel. 01107-4200.
i
ZWEMPARADIJS
Gedistritjueertldoor Warner 8fc£t»
ALLEEN DEZEWEEK
i
De bedoeling is, dat in ons land
over 10 jaar alle afgedankte
auto’s niet meer op het woonwa
genkamp, op de sloop, op een
bospaadje of in een droge sloot
terechtkomen, maar dat ze op
een effectieve, niet-
milieubelastende manier wor
den gesloopt. Ze dienen daartoe
ingeleverd te worden bij een
speciaal demontagebedrijf. De
kosten zullen betaald moeten
worden door de autorijder zelf,
die al bij aankoop van zijn voer
tuig een ’verwijderingsbijdrage’
(u mag het ook een sloopheffing
noemen) moet betalen van 200
Dat gebeurde tijdens de inwij
ding van het z.g. Project Goes,
in de hallen van sleep- en ber
gingsbedrijf Van Maurik in Goes-
Zuid. Tientallen afgedankte Vol-
vo’s wachten daar op een milieu
vriendelijke ontmanteling. Vele
honderden zullen er de komen
de maanden nog bij komen.
Het volledig uitkleden’vansloop-
rijpe personenauto’s (door de
betrokken initiatiefnemers om
schreven als milieuvriendelijk
slopen) is één van de eerste
aanzetten tot het rijksoverheids-
beleid voor de milieuvriendelijke
afvoer van autowrakken. Het ini
tiatief komt echter van het parti
culier bedrijfsleven.
tot 250 gulden. Tenminste, dat
hangt in de lucht...
Bedoeling is vooral, om in Goes-
Zuid te ontdekken hoe de oude
vloeistoffen en materialen uit de
auto verantwoord kunnen wor
den afgevoerd. Daarover zijn -op
óók efficiënt gedemonteerd kun
nen worden.
Het 'selectief demonteren’ van
personenauto’s in Goes ge
schiedt, voor elke auto apart,
in een aantal fases.
Op de foto: Een detail uit de
treinenbaan van organisator
Jan van 't Veen uit Goes.
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag, dinsdag
Woensdag
Donderdag
Volvo neemt in ons land deel
aan het Goese project. BMW
bouwt elders een eigen sloopfa-
briek (alleen voor BMW’s), Fiat
doet hetzelfde (alleen voor Fiats)
en ook Volkswagen heeft plan
nen in die richting.
Misschien kunnen we voor
zichtig concluderen, dat de
schoonsloop-victorie in Goes
is begonnen
Zaterd,... 14.00 uur
Zondag.. 14.00 uur
Woensd. 14.00 uur
19.00-21.30 uur
19.00-21.30 uur
19.00-21.30 uur
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
OOSTBURG, Markt 12
TERNEUZEN. Drebbelstraat 10
(Winkelcentrum Serlippenspolder)
MIDDELHARNIS,
Winkelcentrum Westdijk 4A-C
Zoals gezegd, het was opmer
kelijk dat eind januari de direc
teur van een autobedrijf
demonstratief deelnam aan de
sloop van een auto van zijn ei
gen merk. Even merkwaardig
is, dat zich naast het vak van
’monteur’ intussen een nieuw
beroep heeft ontwikkeld, na
melijk dat van ’demonteur’.
Dat is de man, die de sloopau
to’s uit elkaar haalt.
De wijze van slopen hangt ui
teraard ten nauwste samen
met de manier, waarop de auto
is gebouwd. Onder de autofa
brikanten komt een bewustzijn
op gang, dat een auto niet al
leen rationeel gebouwd moet
worden, maar ook rationeel te
slopen moet zijn. Met andere
woorden: al bij de bouw moet
rekening gehouden worden
met de sloop.
tensproeier, Ook de
brandstoftank wordt verwijderd.
Alle afzonderlijke stoffen worden
opgeslagen in speciale tanks.
Later worden ze afgevoerd door
erkende bedrijven en eventueel
gerecycled.
Voorts wordt onderzoek gedaan
naar de vraag, welke materialen
na deze selectieve demontage
voor recycling of hergebruik in
aanmerking komen. En vooral is
de vraag: wat kost het milieu
vriendelijk slopen van auto’s?
’’Bekende Nederlander” Barry
Hughes komt vrijdagavond a.s.
naar Goes.
Niet als voetbalcoach of om car
naval in Hanzehat te openen.
Barry Hughes is uitgenodigd als
gastspreker door jonge Zeeuwse
ondernemers, die zijn verenigd
binnen ’’Link”. Voorheen was
dat de CJB. Zakelijk actieve
mensen kunnen lid van ’’Link”
worden. Barry Hughes komt bij
Dat ’design for recycling’ (zeg
maar: produceren voor de sloop)
moet ook geléérd worden door
de autofabrikanten. Uit het tijde
lijke sloopproject in de Van
Maurik-hallen wil Volvo graag te
weten komen, hoe het zijn auto’s
zodanig moet ontwerpen en
bouwen, dat ze tien jaar later
Een voorbeeld: een bumper
moet uit de juiste soort kunststof
worden gemaakt en niet uit een
combinatie van kunststoffen.
Verder moet een bumper natuur
lijk zodanig aan een auto be
vestigd zijn, dat de ’demonteur’
niet eerst 80 vastgeroeste
schroeven moet gaan loswur
men om de bumper te verwijde
ren.
Fase 4 is het ’opsturen’ van het
volledig uitgeklede, stalen casco
naar een shredderbedrijf of
staalfabriek, waar het volledig
gerecycled wordt.
Het Goese schoon-sloopproject
Alsof hij nooit anders gedaan
had, hanteerde hij diverse auto
matische gereedschappen ten
einde van een gebruikte Volvo in
een handomdraai een uitge
kleed casco te maken.
informeren. Daarom weet je ook altijd wat je Petra Rokx; "Een kwestie
van advertenties lezen”.
FOTO’S: Het volledig demonteren van een autowrak in de bedrijfshal
in Goes-Zuid. De ’demonteurs’ worden geleverd door bedrijven, die
zijn aangesloten bij de Stichting Belangenbehartiging Autoslopers-
branche (Stiba).
Petra Rokx komt nog niet zo heel lang bij Jan Bruijns, maar is daarom
niet minder enthousiast. We ontmoeten haar bij de diepvriesproducten.
"Veranderen van supermarkt doe je niet zo gauw. Ik niet althans. Een
paar vriendinnen hadden het steeds over Jan Bruijns en dat het er zoveel
scheelde met andere winkels. Toen m’n schoonzus er ook over begon,
werd ik echt nieuwsgierig. Zo is het gekomen en nu wil ik niet anders”,
legt Petra uit. Mond op mond reclame dus, is
onze conclusie. "Ja, zo zou je het kunnen
noemen. Een soort olievlek. Want u snapt ze
ker wel wie ik aanbeveel als ik mensen ont
moet die ergens anders kopen. Weet u wat het
is? Een kwestie van advertenties lezen. Sinds
ik hier kom, lees ik ze allemaal. Op die ma
nier weet je precies wat er in de aanbieding is.
Dat is alleen maar extra voordeel. Bovendien
liggen er bij de ingang altijd losse adverten-
tiefolders. Wie hier z’n boodschappen haalt,
kan dus nooit zeggen dat hij het niet wist...
Neen, eerlijk is eerlijk. Jan Bruijns doet er al
les aan om zijn klanten zo goed mogelijk te
--j-
aan hem hebt!”
de feestelijke start van de nieu
we organisatie spreken over het
onderwerp "kwaliteit”. De bij
eenkomst wordt gehouden in
schouwburg ”De Prins van
Oranje”. Na het ongetwijfeld
bruisende betoog over manage
ment en kwaliteitszorg, zal
"Link” de oprichting feestelijk
onderstrepen met een avond in
Lunchcafé Stadhuis aan de Gro
te Markt te Goes.
dankte auto’s, als jullie vóór
1992 zelf met een aanvaardbaar
plan komen”, sprak minster Al
ders tot de autobranche. Zijn
voorwaarden: hergebruik van
autowrakken en beëindiging van
vervuiling van grond en water
door sloperijen. Dat bewuste Im
plementatieplan Autowrakken
werd 22 januari in Goes ten
doop gehouden. En de 'schoon-
sloop’ óók.
spoorliefhebbers kunnen hun
auto thuislaten. Want vanaf Sta
tion Goes is de beurs uitstekend
bereikbaar met de buslijnen 23
en 54 van de ZWN. De beurs
trekt niet alleen belangstelling
uit eigen Zeeuwse regio, maar
ook van buitenaf. Er zal weder
om een testtafel staan op
gesteld, waarop alle rijdend ma
teriaal kan worden uitgepro
beerd. Jan van 't Veen meldt
ons, dat een aantal nieuwe deel
nemers op de beurs wordt ver
wacht. En dat maakt 't dus extra
interessant. Nieuw op de beurs
zijn verder enkele stands met
Daarna moet de bumper in een
speciale afvalbak worden ge
gooid, naar de kunststoffenfa-
briek worden getransporteerd,
om daar te worden vermalen en
te worden verwerkt totbij
voorkeur wéér bumpers. Dat is
zo ongeveer de filosofie achter
het Goese sloopproject. Zodoen
de zullen natuur en milieu op ter
mijn verlost worden van
autowrakken en autokerkhoven.
Fase 2 behelst de verwijdering
van alle andere bruikbare onder
delen: motor, exterieurkunststof,
remmen, schokdempers,
brandstofleidingen, portieren,
banden, wielen. De motor gaat
terug naar Volvo. Het kunststof
afval wordt (gesorteerd per ma
teriaaltype) opgeslagen in apar
te containers voor ABS, PP, PE,
PUR, overige kunststoffen, ferro
en non-ferro. Veel van deze stof
fen worden gerecycled bij Gene
ral Plastics in Bergen op Zoom.
In de 3e fase wordt de carrosse
rie verder kaalgemaakt: stoelen,
banken, hoedenplank, voorruit,
achterruit en dashboard eruit!
Veel kunststoffen worden experi
menteel gerecycled, ook bij Ge
neral Plastics.
Stereogedreun een probleem voor u? Doe er don iets aan. De Nederlandse I
Stichting Geluidhinder helpt bij het vinden van een oplossing voor alle
vormen van lawaai in en om huis.
Postbus 381,
2600 AJ Delft 1NOL3
Het automerk Volvo is in Neder
land de eerste, die een proef
(van een jaar) neemt met het mi
lieuvriendelijk slopen van auto’s.
Daartoe werd voor Goes geko
zen, omdat voor het bedrijfster
rein van Van Maurik aan de
Livingstoneweg op het industrie
terrein De Poel een vergunning
bestaat krachtens de Afvalstof
fenwet.
electronica, waaronder het blok-
systeem en Nederlandse sei
nen, looplichtjes en ander elec-
tronisch vernuft, dat de treinen
in beweging houdt. Vertoond
wordt zaterdag 7 maart de video
"Stoom ’91”. Die werd beschik
baar gesteld door "Rail Art”. De
beurs is geopend van 10.00 -
16.00 uur. Entree voor volwasse
nen f 3,—; kinderen betalen
f 1,— entree.
De Zeeuwse Trein Modelruil-
beurs is afgelopen maanden
weer op het spoor gezet. De
beurs wordt gehouden op zater
dag 7 maart a.s. De organisatie
is als vanouds in handen van
Jan van ’t Veen, die enkele jaren
geleden de geestelijke vader
was van deze gespecialiseerde
beurs. Het is intussen al weer de
zevende editie van deze drukbe
zochte beurs voor liefhebbers
van modelspoor (en zij die het
willen worden). Traditiegetrouw
wordt de ruilbeurs gehouden in
het "Heer Hendrikhuis” te 's-
Heer Hendrikskinderen. De
landelijk niveau- verregaande af
spraken gemaakt tussen Volvo
(NedCar), ministerie van Vrom,
de auto-industrie, de autoslo
pers en de kunststoffenindustrie.
Fase 1 is het aftappen van alle
vloeistoffen, zoals olie, benzine,
koelvloeistof, remvloeistof, hy
draulische vloeistof, rui-
is een uitvloeisel van het ’Imple
mentatieplan Autowrakken’, dat
de gezamenlijke autobranche
heeft opgesteld na dreigemen
ten van minister Alders (van
VROM), dat hij autoverkopers
zou gaan verplichten tot het te
rugnemen van afgedankte,
slooprijpe auto’s.
Het is tegenwoordig moeilijk om
van autowrakken af te geraken.
Slopers vrégen vaak geld voor
een wrak in plaats van er geld
voor te géven. Dat heeft te ma
ken met milieu-eisen, die ook de
slopers op kosten jagen. Vaak
worden daarom afgedankte
auto’s door de eigenaren achter
gelaten op een stil bospaadje of
in een droge sloot.
’’Maar ik zal jullie niet verplich
ten tot het terugnemen van afge-
k.
Carnavalsmaandag: dat bete
kent het Brammetje Dump toer
nooi. Dit zaalvoetbaltoernooi
voor A-, B- en C-junioren wordt
elk jaar door de jeugdcommissie
van de v.v. ’Kloetinge’ georgani
seerd in het Sportcentrum
Goes.
De deelnemende verenigingen
zijn:
Dauwendaele, Middelburg,
R.C.S., Wolfaartsdijk, Kloetinge
1 en Kloetinge 2.
Alle verenigingen komen met
een A-, een B- en een C-
juniorenteam, zodat na afloop
van het toernooi kan worden be
rekend welke vereniging het
toernooi heeft gewonnen.
Voor de winnende vereniging
heeft de hoofdsponsor een prijs
beschikbaar gesteld. Verder
ontvangt elke poulewinnaar een
prijs.
De wedstrijden beginnen om 11
uur en duren tot 17 uur. De toe
gang is gratis.
iho