Zeeuwse Treinmodelruil beurs weer in aantocht 1 In Goes begint de victorie Barry Hughes in Goes weekblad voor zuid- en noord beveland 9 ■1 GRAND THEATER GOES 01100-15165 .Olievlek DOE IETS AAN STEREOGEDREUN ,2e ■ta Woensdag 26 februari 1992 - 44e Jaargang no. 9 IN DE ZEELANDHALLEN TE GOES Zie pagina 4 1 l^lukHllilt'^^IHW SPECIALE PROS'* Imposant aanbod van Heerema Schoolverlaters opgelet Roompot Zwemparadijs is weer als nieuw... Deze week: k 35/41 3, HEEREMA n.ii FILMPROGRAMMA VANAF 28 FEBRUARI TIM 5 MAART Donderdag 27 febr. van 14.00 - 22.00 uur Fases komt na een aanloop in het voorbije weekeinde car naval op Beveland goed los. Komend weekeinde be ginnen de feestelijkheden op veel plaatsen. Wie an der gezond vertier zoekt, kan tijdens de crocusva- kantie in Borsele terecht. Daar wordt een sportweek gehouden, waaraan bekende vaderlandse sport mensen hun medewerking verlenen. Een strand wandeling maken kan natuurlijk óók. Let u er dan wel op de vaatjes hasj die de laatste tijd op strand en in ’t water zijn gezien... Zaterdag 29 febr. van 11.00 - 22.00 uur Een heel nieuw avontuur! 4' Schuttershof 18 ij Demonstratief Rationeel Alders (Van een onzer redacteuren) GOES Het was toch wel een vreemd gezicht, onlangs in Goes-Zuid. Een der directeuren van Volvo Car (nu Ned- Car) hield zich niet bezig met de bouw van een auto, maar met de sloop ervan. Vrijdag 28 febr. van 14.00 - 2/.00 uur 11 il Het Brammetje Dump toernooi: h^... u.. Nieuw beroep doet zijn intrede: auto-demonteur Produceren voor de sloop 2 <y Inlichtingen tel. 01107-4200. i ZWEMPARADIJS Gedistritjueertldoor Warner 8fc£t» ALLEEN DEZEWEEK i De bedoeling is, dat in ons land over 10 jaar alle afgedankte auto’s niet meer op het woonwa genkamp, op de sloop, op een bospaadje of in een droge sloot terechtkomen, maar dat ze op een effectieve, niet- milieubelastende manier wor den gesloopt. Ze dienen daartoe ingeleverd te worden bij een speciaal demontagebedrijf. De kosten zullen betaald moeten worden door de autorijder zelf, die al bij aankoop van zijn voer tuig een ’verwijderingsbijdrage’ (u mag het ook een sloopheffing noemen) moet betalen van 200 Dat gebeurde tijdens de inwij ding van het z.g. Project Goes, in de hallen van sleep- en ber gingsbedrijf Van Maurik in Goes- Zuid. Tientallen afgedankte Vol- vo’s wachten daar op een milieu vriendelijke ontmanteling. Vele honderden zullen er de komen de maanden nog bij komen. Het volledig uitkleden’vansloop- rijpe personenauto’s (door de betrokken initiatiefnemers om schreven als milieuvriendelijk slopen) is één van de eerste aanzetten tot het rijksoverheids- beleid voor de milieuvriendelijke afvoer van autowrakken. Het ini tiatief komt echter van het parti culier bedrijfsleven. tot 250 gulden. Tenminste, dat hangt in de lucht... Bedoeling is vooral, om in Goes- Zuid te ontdekken hoe de oude vloeistoffen en materialen uit de auto verantwoord kunnen wor den afgevoerd. Daarover zijn -op óók efficiënt gedemonteerd kun nen worden. Het 'selectief demonteren’ van personenauto’s in Goes ge schiedt, voor elke auto apart, in een aantal fases. Op de foto: Een detail uit de treinenbaan van organisator Jan van 't Veen uit Goes. Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag, dinsdag Woensdag Donderdag Volvo neemt in ons land deel aan het Goese project. BMW bouwt elders een eigen sloopfa- briek (alleen voor BMW’s), Fiat doet hetzelfde (alleen voor Fiats) en ook Volkswagen heeft plan nen in die richting. Misschien kunnen we voor zichtig concluderen, dat de schoonsloop-victorie in Goes is begonnen Zaterd,... 14.00 uur Zondag.. 14.00 uur Woensd. 14.00 uur 19.00-21.30 uur 19.00-21.30 uur 19.00-21.30 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur OOSTBURG, Markt 12 TERNEUZEN. Drebbelstraat 10 (Winkelcentrum Serlippenspolder) MIDDELHARNIS, Winkelcentrum Westdijk 4A-C Zoals gezegd, het was opmer kelijk dat eind januari de direc teur van een autobedrijf demonstratief deelnam aan de sloop van een auto van zijn ei gen merk. Even merkwaardig is, dat zich naast het vak van ’monteur’ intussen een nieuw beroep heeft ontwikkeld, na melijk dat van ’demonteur’. Dat is de man, die de sloopau to’s uit elkaar haalt. De wijze van slopen hangt ui teraard ten nauwste samen met de manier, waarop de auto is gebouwd. Onder de autofa brikanten komt een bewustzijn op gang, dat een auto niet al leen rationeel gebouwd moet worden, maar ook rationeel te slopen moet zijn. Met andere woorden: al bij de bouw moet rekening gehouden worden met de sloop. tensproeier, Ook de brandstoftank wordt verwijderd. Alle afzonderlijke stoffen worden opgeslagen in speciale tanks. Later worden ze afgevoerd door erkende bedrijven en eventueel gerecycled. Voorts wordt onderzoek gedaan naar de vraag, welke materialen na deze selectieve demontage voor recycling of hergebruik in aanmerking komen. En vooral is de vraag: wat kost het milieu vriendelijk slopen van auto’s? ’’Bekende Nederlander” Barry Hughes komt vrijdagavond a.s. naar Goes. Niet als voetbalcoach of om car naval in Hanzehat te openen. Barry Hughes is uitgenodigd als gastspreker door jonge Zeeuwse ondernemers, die zijn verenigd binnen ’’Link”. Voorheen was dat de CJB. Zakelijk actieve mensen kunnen lid van ’’Link” worden. Barry Hughes komt bij Dat ’design for recycling’ (zeg maar: produceren voor de sloop) moet ook geléérd worden door de autofabrikanten. Uit het tijde lijke sloopproject in de Van Maurik-hallen wil Volvo graag te weten komen, hoe het zijn auto’s zodanig moet ontwerpen en bouwen, dat ze tien jaar later Een voorbeeld: een bumper moet uit de juiste soort kunststof worden gemaakt en niet uit een combinatie van kunststoffen. Verder moet een bumper natuur lijk zodanig aan een auto be vestigd zijn, dat de ’demonteur’ niet eerst 80 vastgeroeste schroeven moet gaan loswur men om de bumper te verwijde ren. Fase 4 is het ’opsturen’ van het volledig uitgeklede, stalen casco naar een shredderbedrijf of staalfabriek, waar het volledig gerecycled wordt. Het Goese schoon-sloopproject Alsof hij nooit anders gedaan had, hanteerde hij diverse auto matische gereedschappen ten einde van een gebruikte Volvo in een handomdraai een uitge kleed casco te maken. informeren. Daarom weet je ook altijd wat je Petra Rokx; "Een kwestie van advertenties lezen”. FOTO’S: Het volledig demonteren van een autowrak in de bedrijfshal in Goes-Zuid. De ’demonteurs’ worden geleverd door bedrijven, die zijn aangesloten bij de Stichting Belangenbehartiging Autoslopers- branche (Stiba). Petra Rokx komt nog niet zo heel lang bij Jan Bruijns, maar is daarom niet minder enthousiast. We ontmoeten haar bij de diepvriesproducten. "Veranderen van supermarkt doe je niet zo gauw. Ik niet althans. Een paar vriendinnen hadden het steeds over Jan Bruijns en dat het er zoveel scheelde met andere winkels. Toen m’n schoonzus er ook over begon, werd ik echt nieuwsgierig. Zo is het gekomen en nu wil ik niet anders”, legt Petra uit. Mond op mond reclame dus, is onze conclusie. "Ja, zo zou je het kunnen noemen. Een soort olievlek. Want u snapt ze ker wel wie ik aanbeveel als ik mensen ont moet die ergens anders kopen. Weet u wat het is? Een kwestie van advertenties lezen. Sinds ik hier kom, lees ik ze allemaal. Op die ma nier weet je precies wat er in de aanbieding is. Dat is alleen maar extra voordeel. Bovendien liggen er bij de ingang altijd losse adverten- tiefolders. Wie hier z’n boodschappen haalt, kan dus nooit zeggen dat hij het niet wist... Neen, eerlijk is eerlijk. Jan Bruijns doet er al les aan om zijn klanten zo goed mogelijk te --j- aan hem hebt!” de feestelijke start van de nieu we organisatie spreken over het onderwerp "kwaliteit”. De bij eenkomst wordt gehouden in schouwburg ”De Prins van Oranje”. Na het ongetwijfeld bruisende betoog over manage ment en kwaliteitszorg, zal "Link” de oprichting feestelijk onderstrepen met een avond in Lunchcafé Stadhuis aan de Gro te Markt te Goes. dankte auto’s, als jullie vóór 1992 zelf met een aanvaardbaar plan komen”, sprak minster Al ders tot de autobranche. Zijn voorwaarden: hergebruik van autowrakken en beëindiging van vervuiling van grond en water door sloperijen. Dat bewuste Im plementatieplan Autowrakken werd 22 januari in Goes ten doop gehouden. En de 'schoon- sloop’ óók. spoorliefhebbers kunnen hun auto thuislaten. Want vanaf Sta tion Goes is de beurs uitstekend bereikbaar met de buslijnen 23 en 54 van de ZWN. De beurs trekt niet alleen belangstelling uit eigen Zeeuwse regio, maar ook van buitenaf. Er zal weder om een testtafel staan op gesteld, waarop alle rijdend ma teriaal kan worden uitgepro beerd. Jan van 't Veen meldt ons, dat een aantal nieuwe deel nemers op de beurs wordt ver wacht. En dat maakt 't dus extra interessant. Nieuw op de beurs zijn verder enkele stands met Daarna moet de bumper in een speciale afvalbak worden ge gooid, naar de kunststoffenfa- briek worden getransporteerd, om daar te worden vermalen en te worden verwerkt totbij voorkeur wéér bumpers. Dat is zo ongeveer de filosofie achter het Goese sloopproject. Zodoen de zullen natuur en milieu op ter mijn verlost worden van autowrakken en autokerkhoven. Fase 2 behelst de verwijdering van alle andere bruikbare onder delen: motor, exterieurkunststof, remmen, schokdempers, brandstofleidingen, portieren, banden, wielen. De motor gaat terug naar Volvo. Het kunststof afval wordt (gesorteerd per ma teriaaltype) opgeslagen in apar te containers voor ABS, PP, PE, PUR, overige kunststoffen, ferro en non-ferro. Veel van deze stof fen worden gerecycled bij Gene ral Plastics in Bergen op Zoom. In de 3e fase wordt de carrosse rie verder kaalgemaakt: stoelen, banken, hoedenplank, voorruit, achterruit en dashboard eruit! Veel kunststoffen worden experi menteel gerecycled, ook bij Ge neral Plastics. Stereogedreun een probleem voor u? Doe er don iets aan. De Nederlandse I Stichting Geluidhinder helpt bij het vinden van een oplossing voor alle vormen van lawaai in en om huis. Postbus 381, 2600 AJ Delft 1NOL3 Het automerk Volvo is in Neder land de eerste, die een proef (van een jaar) neemt met het mi lieuvriendelijk slopen van auto’s. Daartoe werd voor Goes geko zen, omdat voor het bedrijfster rein van Van Maurik aan de Livingstoneweg op het industrie terrein De Poel een vergunning bestaat krachtens de Afvalstof fenwet. electronica, waaronder het blok- systeem en Nederlandse sei nen, looplichtjes en ander elec- tronisch vernuft, dat de treinen in beweging houdt. Vertoond wordt zaterdag 7 maart de video "Stoom ’91”. Die werd beschik baar gesteld door "Rail Art”. De beurs is geopend van 10.00 - 16.00 uur. Entree voor volwasse nen f 3,—; kinderen betalen f 1,— entree. De Zeeuwse Trein Modelruil- beurs is afgelopen maanden weer op het spoor gezet. De beurs wordt gehouden op zater dag 7 maart a.s. De organisatie is als vanouds in handen van Jan van ’t Veen, die enkele jaren geleden de geestelijke vader was van deze gespecialiseerde beurs. Het is intussen al weer de zevende editie van deze drukbe zochte beurs voor liefhebbers van modelspoor (en zij die het willen worden). Traditiegetrouw wordt de ruilbeurs gehouden in het "Heer Hendrikhuis” te 's- Heer Hendrikskinderen. De landelijk niveau- verregaande af spraken gemaakt tussen Volvo (NedCar), ministerie van Vrom, de auto-industrie, de autoslo pers en de kunststoffenindustrie. Fase 1 is het aftappen van alle vloeistoffen, zoals olie, benzine, koelvloeistof, remvloeistof, hy draulische vloeistof, rui- is een uitvloeisel van het ’Imple mentatieplan Autowrakken’, dat de gezamenlijke autobranche heeft opgesteld na dreigemen ten van minister Alders (van VROM), dat hij autoverkopers zou gaan verplichten tot het te rugnemen van afgedankte, slooprijpe auto’s. Het is tegenwoordig moeilijk om van autowrakken af te geraken. Slopers vrégen vaak geld voor een wrak in plaats van er geld voor te géven. Dat heeft te ma ken met milieu-eisen, die ook de slopers op kosten jagen. Vaak worden daarom afgedankte auto’s door de eigenaren achter gelaten op een stil bospaadje of in een droge sloot. ’’Maar ik zal jullie niet verplich ten tot het terugnemen van afge- k. Carnavalsmaandag: dat bete kent het Brammetje Dump toer nooi. Dit zaalvoetbaltoernooi voor A-, B- en C-junioren wordt elk jaar door de jeugdcommissie van de v.v. ’Kloetinge’ georgani seerd in het Sportcentrum Goes. De deelnemende verenigingen zijn: Dauwendaele, Middelburg, R.C.S., Wolfaartsdijk, Kloetinge 1 en Kloetinge 2. Alle verenigingen komen met een A-, een B- en een C- juniorenteam, zodat na afloop van het toernooi kan worden be rekend welke vereniging het toernooi heeft gewonnen. Voor de winnende vereniging heeft de hoofdsponsor een prijs beschikbaar gesteld. Verder ontvangt elke poulewinnaar een prijs. De wedstrijden beginnen om 11 uur en duren tot 17 uur. De toe gang is gratis. iho

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1992 | | pagina 1