Kant en bloemen
Kleuren in
Denim
collectie
bedrukt
Van Gils
en met
veel
details
Retro
Knipoog naar
klassieke Chanel
raphic
Anneke Mol: leren omgaan
met make-up in ’n kursus
fi
ri
Ook visagie-begeleiding is mogelijk
x JE
31
Woensdag 14 maart 1990
DE BEVELANDER
1
Is H
1
F ‘O
(Foto: Collectie Radio Clothing Company)
Jeans Cult
wuste vrouw in de collectie van
5%^
Als het aan Radio Clothing Company ligt, dan is
de denimmode voor een jeugdig publiek komende
lente en zomer stoer, maar niettemin licht qua uit
voering. We komen veel lichtgewicht 11 oz denim
tegen bij de easy fashion jeans, zoals jackets,
overalls en shorts. Dit alles met een veelvoud aan
details. De kolonisten uit het westen stonden er
model voor. Verder zal het bedrukte denim een
hoofdrol spelen, zowel voor korte rokjes, jasjes,
jacks als jeans. Verder in de vrijetijdskleding veel
bedrukte stoffen van katoen. Mexicaanse invloe
den zijn onmiskenbaar aanwezig.
Sweatshirts en T-shirts zijn sportief en pretentie
loos. Hier en daar zien we ’n stukje ’’American
stars and stripes”. De kleuren zijn velerlei: van hel
der blauw tot geel. Dit alles verlicht met meerdere
pastels. Paars is belangrijk.
oranje tot het zachte zalm-rood
worden alle registers openge
trokken.
GREEN YEARS
De grote vernieuwing voor zo
mer 1990 met het dominante
geel-groen en citroen en dit ge-
kombineerd met een blauw over
hemd. Flexibel als een Ferrari
op het circuit in alle mogelijkhe
den met de kleur groen.
Van Gils voert 3 pasvormen
waarvan de ’30’ de perfekte tra
ditie volgt. De ’20’ pasvorm is de
derde dimensie als opvolger van
de ’oversized’ die het met 2 di
mensies moest doen. Duidelijk
gericht op ’jong’, licht getailleerd
en het komfort van een VIP-
plaats in het theater. Casual is
de sportievere belijning die loopt
van gevoerd tot half gevoerd in
katoen en linnenlook. Los te
knopen open mouwsplitten.
Onder het ’’Hollywood etiket”
wordt een speciaal pantalon-
programa gepresenteerd dat het
volle licht van de schijnwerpers
verdient: brede banden, varian
ten in de riemlussen, fantasie
biezen, stoffen binnenband als
details van een optiek die uit
munt in originaliteit.
Club Atlantic: dat is één van de thema's die Kreymborg deze
zomer en lente in haar collectie voert.
Dit thema staat voor een elegante, ietwat sportieve stijl die
doet denken aan de retro-look uit de jaren dertig. De belang
rijkste basistinten zijn mauve en wit/ecru; met rood, goudgeel
en bordeaux als accentkleuren. Als dessins koos men voor
variaties op de ’’polkadots”, strepen en Hermès-achtige des
sins zoals wapens, medailles en vlaggen. Deze afbeeldingen
vindt men terug in de borduursels en applicaties. De goud
kleurige knopen zijn een knipoog naar het klassieke
Chanel-pakje.
De blouses met brede platte kragen hebben korte mouwtjes
en soms ingestikte plooitjes. Vaak zijn ze afgezet met een
contrasterend biesje. Als materiaal werd katoenen poplin ge
bruikt, evenals viscose. De korte mouwen en contrastbiezen
vinden we ook terug in de kollektie truien en T-shirts. Verder
zijn er in tricot ook truien en vesten in diverse strepen te vin
den, al dan niet voorzien van borduursels, kabels of applica
ties ontleend aan de tennis- en cricketsport.
meeste
’western’.
westernlaarzen (Go for the Real
Thing), bandana’s.
No Fake: dat is het uitgangspunt
van Levi geweest bij de collectie
voor ’90. Authentieke uitstraling
dus. En dat heeft gestalte gekre
gen in drie verschillende styling-
thema’s: "Jeans Cult" "All Ameri
can" en "Up Beat Generation".
Levi is er altijd voorstander van
geweest om zo oorspronkelijk
mogelijk te werken en zich te la
ten leiden door de codes van de
campus en first pioneers. Bij het
thema Jeans Cult is er een nieu
we finishing ontwikkeld: diep
indigo-blauw met een worn-in
effect.
Tegelijkertijd zijn black/black en
Het is een bekend gegeven
dat er veel geld omgaat in de
sector van de make-up. Maar
de make-up wordt vaak niet
even doeltreffend gebruikt.
Men is te weinig op de hoog
te van de mogelijkheden én
onmogelijkheden. Anneke
Mol werkt in haar cursussen
sterk individueel gericht.
Maandelijks gaat er een
make-up cursus van start,
nieuwe ontwikkelingen op
gebied van mode en kapsels,
zodat er een totaalbeeld
wordt gegeven.
Er wordt gewerkt met decora
tieve cosmetica van het merk
John vG en Heróme verzor
gende cosmetica.
Anneke Mol genoot haar
opleiding onder meer aan de
Art Academy in Antwerpen,
volgde diverse gerichte kur-
sussen en de beroepsoplei
ding Visagie. "Maar ervaring
is erg belangrijk bij het spelen
met kleuren", zo is haar me
ning. Die ervaring is even
eens aanwezig: ze werkte
mee aan grote modeshows
(onder meer Antwerp
Fashion). Wie op een plezieri
ge wijze beter wil leren om
gaan met make-up, kan bij
haar terecht. De lessen om
vatten onder meer kleurge
bruik, correctie make-up,
terwijl ook ondersteuning
wordt gegeven bij het creëren
van een modieus totaalbeeld
met behulp van accessoires
en kapsel.
Klassiek Retro Graphic is één
van de thema’s die AnneMarel in
haar nieuwe collectie voert. De
contrasten tussen licht en donker
staan centraal. De modieuze ba
sistinten ecru en wit worden ge
combineerd met kleuren als ma
rine, zwart, bordeaux, rood en
donkergroen. Het verleden speelt
bij de modellen uit deze collectie
een belangrijke rol. Kleding die in
de jaren veertig werd ontworpen
voor elite sporten als polo, cric
ket, tennis en het maritieme leven
rond de 'yachtclub' vormden de
belangrijkste inspiratiebron. De
stoffen, meestal katoen of linnen,
zijn veelal voorzien van grafische
dessins ais strepen, noppen en
de Amerikaanse 'stars and
stripes’.
De broeken uit deze collectie zijn
nauw toegesneden of zeer wijd.
Ook hier keert het 'Dietrich mo
del’ terug. De rokken sluiten bij
die lijn aan. Deze zijn wijd, lang
en veelal voorzien van diepe
plooien. Door het gebruik van
soepel vallende stoffen ontstaat
zo een elegant silhouet.
In de japonnen zijn de thema’s uit
het verleden het beste te herken
nen. Gracieuse, nauwsluitende
modellen en elegant klokkende
rokken domineren het beeld. In
combinatie met de japonnen
worden vaak colberts gedragen.
Korte jasjes met markante kragen
of een opvallende knopenrij com
pleteren het geheel. In deze ele
gante collectie mogen blouses
uiteraard niet ontbreken. Deze
zijn, evenals de jasjes, voorzien
van opvallende kragen die hun
oorsprong vinden in het
'matrozen-uniform'. Als het war
mer wordt kunnen de blouses
echter worden verruild voor luch
tige t-shirts. In de jaren veertig
waren verschillende opvallende
halslijnen in de mode en deze
zijn in de Retro Graphic-collectie
terug te vinden.
Overigens heeft de modebe-
AnneMarel meer mogelijkheden.
Onder de naam "Viva Colore" is
er een vrolijke, sportieve collectie
met aan Mexico ontleende kleuri
ge prints met bloemen en cactus
sen, waarmee bermuda’s en
shorts uitstekend zijn te combi-
j neren. Verder een thema "Sum
mer Garden" met Engels getinte
broeken, bermuda’s, japonnen,
korte colberts en pullovers in uni
of bloemmotief.
Ondermode voor de zomer is
niet alleen volgens de nieuwe I
trends luxer en mooier dan voor
gaande jaren; er zijn veel meer
kleuren en dessins toegepast.
Daarnaast heeft een veelheid
van nieuwe materialen zijn intre-
de gedaan in de ondermode.
i Elastische kant beheerst steeds
duidelijker het beeld van de on
dermode. Volgens deze nieuwe
I trends heeft Livera haar assorti
ment samengesteld. Beha’s,
slips, beha-topjes, bustiers, ted
dy’s en body’s zijn vaak rijkelijk
voorzien van elastische kant in
cups, panden, banen en stro
ken. Als allernieuwste richting
presenteert Livera daarnaast
aantrekkelijke bloemdessins in
ondermode. Deze dessins zijn
hetzij in fraaie pastelkombinaties
uitgevoerd hetzij in krachtiger
gekleurde motieven. Maar ook
de stoffen, waarop deze nieuwe
dessins zijn afgedrukt zijn nieuw
voor ondermode. Fijne voiles en
elastische satijnen geven hierbij
de nieuwe richting aan. Expo
nenten van het nieuwe onder-
modebeeld zijn daarnaast fraaie
tuleverwerkingen in body’s en
beha’s, maar ook het helder
grijskleurige kantmotief, dat op
een zwart fond gedrukt is.
Navy Blue, natural, scarlet letter
en green years: dat zijn de vier
thema’s die we voor dit voorjaar
en komende zomer terugvinden
in de collectie Van Gils. Jacques
van Gils liet zich daarbij inspire
ren door de film. Zijn collectie
’’Summer Verses” wordt sterk
gedragen door kleuren. Iets over
de kleuren in de collectie Van
Gils:
NAVY BLUE
Van het donkere marine blauw
via een fellere versie naar
flessen-groen. Navy blue is een
realiteit voor de man met een uit
gesproken voorkeur voor blauw.
NATURAL
Zomerse frisse natuurkleuren bij
uitstek geschikt voor kostuums.
Pasteltinten vormen een alliantie
met ecru, beige en lichte grijze
kleuren. Bij de kombinaties kol-
bert en pantalon ontstaat de ver
fijning door weinig kontrasten.
De accessoires zijn de vrolijke
eye-catchers.
SCARLET LETTER
Een vurig temperamentvol kleur-
gamma waarvan het skala loopt
van donker-rood tot de zachte
kleur van de perzik. Van brique,
wijnrood, kersenrood, curry
used-black eveneens belangrijke
finishings. De 501 wordt niet lan
ger oversized, maar passend ge
dragen. Evenals het originele
’slimfit’ westernshirt, dat juist bin
nen dit thema een belangrijke rol
speelt. En door de strakkere de-
nimjacks met een dekenvoering
en een leren kraag uit te rusten
wordt de authentieke sfeer van
dit thema nog eens extra be
nadrukt.
De favoriete styling voor de
hemden is natuurlijk
Accessoires: zwarte
Wilt u beter leren omgaan
met make-up? Dat kan. An
neke Mol van Make-up studio
Kreatiek aan de Oude Rijks
weg 98 te 's-Heer Arendsker-
ke verzorgt kursussen,
waarin iedereen zich technie
ken en kleurgebruik kan leren
eigen maken. Het is overi
gens één van de kursussen
die ze geeft. Want daarnaast
verzorgt "Kreatiek" een meer
vakgerichte visagiekursus,
waarbij schoonheidsspecia
listes en kapsters worden be
geleid om bepaalde
technieken beter in de hand
te krijgen.
waardoor de begeleiding te
vens is afgestemd op de
nieuwe mode-trends. De
make-up en visagielessen
worden verzorgd in de eigen
studio. Deze is qua inrichting
neutraal zwart en wit. "De
dames die komen geven zelf
extra kleur", aldüs het uit
gangspunt van Anneke Mol,
die per kursus maximaal 6
plaatsen beschikbaar heeft.
De visagie-kursus, waarbij
met een model wordt ge
werkt, biedt plaats aan vier
kursisten en evenzoveel mo
dellen. Anneke Mol is van
oordeel dat de kursussen ook
van belang kunnen zijn voor
wie professioneel veel met
mode te maken heeft: model
len en mannequins bijvoor
beeld. Ook medewerkers in
de parfumeriebranche kun
nen door haar worden ge
coacht. Alle kursisten krijgen
ieder seizoen een uitnodiging
om kennis te maken met de
nieuwe kleuren en het ge
bruik ervan. Verder wordt
aandacht besteed aan
I rV