Kant en bloemen Kleuren in Denim collectie bedrukt Van Gils en met veel details Retro Knipoog naar klassieke Chanel raphic Anneke Mol: leren omgaan met make-up in ’n kursus fi ri Ook visagie-begeleiding is mogelijk x JE 31 Woensdag 14 maart 1990 DE BEVELANDER 1 Is H 1 F ‘O (Foto: Collectie Radio Clothing Company) Jeans Cult wuste vrouw in de collectie van 5%^ Als het aan Radio Clothing Company ligt, dan is de denimmode voor een jeugdig publiek komende lente en zomer stoer, maar niettemin licht qua uit voering. We komen veel lichtgewicht 11 oz denim tegen bij de easy fashion jeans, zoals jackets, overalls en shorts. Dit alles met een veelvoud aan details. De kolonisten uit het westen stonden er model voor. Verder zal het bedrukte denim een hoofdrol spelen, zowel voor korte rokjes, jasjes, jacks als jeans. Verder in de vrijetijdskleding veel bedrukte stoffen van katoen. Mexicaanse invloe den zijn onmiskenbaar aanwezig. Sweatshirts en T-shirts zijn sportief en pretentie loos. Hier en daar zien we ’n stukje ’’American stars and stripes”. De kleuren zijn velerlei: van hel der blauw tot geel. Dit alles verlicht met meerdere pastels. Paars is belangrijk. oranje tot het zachte zalm-rood worden alle registers openge trokken. GREEN YEARS De grote vernieuwing voor zo mer 1990 met het dominante geel-groen en citroen en dit ge- kombineerd met een blauw over hemd. Flexibel als een Ferrari op het circuit in alle mogelijkhe den met de kleur groen. Van Gils voert 3 pasvormen waarvan de ’30’ de perfekte tra ditie volgt. De ’20’ pasvorm is de derde dimensie als opvolger van de ’oversized’ die het met 2 di mensies moest doen. Duidelijk gericht op ’jong’, licht getailleerd en het komfort van een VIP- plaats in het theater. Casual is de sportievere belijning die loopt van gevoerd tot half gevoerd in katoen en linnenlook. Los te knopen open mouwsplitten. Onder het ’’Hollywood etiket” wordt een speciaal pantalon- programa gepresenteerd dat het volle licht van de schijnwerpers verdient: brede banden, varian ten in de riemlussen, fantasie biezen, stoffen binnenband als details van een optiek die uit munt in originaliteit. Club Atlantic: dat is één van de thema's die Kreymborg deze zomer en lente in haar collectie voert. Dit thema staat voor een elegante, ietwat sportieve stijl die doet denken aan de retro-look uit de jaren dertig. De belang rijkste basistinten zijn mauve en wit/ecru; met rood, goudgeel en bordeaux als accentkleuren. Als dessins koos men voor variaties op de ’’polkadots”, strepen en Hermès-achtige des sins zoals wapens, medailles en vlaggen. Deze afbeeldingen vindt men terug in de borduursels en applicaties. De goud kleurige knopen zijn een knipoog naar het klassieke Chanel-pakje. De blouses met brede platte kragen hebben korte mouwtjes en soms ingestikte plooitjes. Vaak zijn ze afgezet met een contrasterend biesje. Als materiaal werd katoenen poplin ge bruikt, evenals viscose. De korte mouwen en contrastbiezen vinden we ook terug in de kollektie truien en T-shirts. Verder zijn er in tricot ook truien en vesten in diverse strepen te vin den, al dan niet voorzien van borduursels, kabels of applica ties ontleend aan de tennis- en cricketsport. meeste ’western’. westernlaarzen (Go for the Real Thing), bandana’s. No Fake: dat is het uitgangspunt van Levi geweest bij de collectie voor ’90. Authentieke uitstraling dus. En dat heeft gestalte gekre gen in drie verschillende styling- thema’s: "Jeans Cult" "All Ameri can" en "Up Beat Generation". Levi is er altijd voorstander van geweest om zo oorspronkelijk mogelijk te werken en zich te la ten leiden door de codes van de campus en first pioneers. Bij het thema Jeans Cult is er een nieu we finishing ontwikkeld: diep indigo-blauw met een worn-in effect. Tegelijkertijd zijn black/black en Het is een bekend gegeven dat er veel geld omgaat in de sector van de make-up. Maar de make-up wordt vaak niet even doeltreffend gebruikt. Men is te weinig op de hoog te van de mogelijkheden én onmogelijkheden. Anneke Mol werkt in haar cursussen sterk individueel gericht. Maandelijks gaat er een make-up cursus van start, nieuwe ontwikkelingen op gebied van mode en kapsels, zodat er een totaalbeeld wordt gegeven. Er wordt gewerkt met decora tieve cosmetica van het merk John vG en Heróme verzor gende cosmetica. Anneke Mol genoot haar opleiding onder meer aan de Art Academy in Antwerpen, volgde diverse gerichte kur- sussen en de beroepsoplei ding Visagie. "Maar ervaring is erg belangrijk bij het spelen met kleuren", zo is haar me ning. Die ervaring is even eens aanwezig: ze werkte mee aan grote modeshows (onder meer Antwerp Fashion). Wie op een plezieri ge wijze beter wil leren om gaan met make-up, kan bij haar terecht. De lessen om vatten onder meer kleurge bruik, correctie make-up, terwijl ook ondersteuning wordt gegeven bij het creëren van een modieus totaalbeeld met behulp van accessoires en kapsel. Klassiek Retro Graphic is één van de thema’s die AnneMarel in haar nieuwe collectie voert. De contrasten tussen licht en donker staan centraal. De modieuze ba sistinten ecru en wit worden ge combineerd met kleuren als ma rine, zwart, bordeaux, rood en donkergroen. Het verleden speelt bij de modellen uit deze collectie een belangrijke rol. Kleding die in de jaren veertig werd ontworpen voor elite sporten als polo, cric ket, tennis en het maritieme leven rond de 'yachtclub' vormden de belangrijkste inspiratiebron. De stoffen, meestal katoen of linnen, zijn veelal voorzien van grafische dessins ais strepen, noppen en de Amerikaanse 'stars and stripes’. De broeken uit deze collectie zijn nauw toegesneden of zeer wijd. Ook hier keert het 'Dietrich mo del’ terug. De rokken sluiten bij die lijn aan. Deze zijn wijd, lang en veelal voorzien van diepe plooien. Door het gebruik van soepel vallende stoffen ontstaat zo een elegant silhouet. In de japonnen zijn de thema’s uit het verleden het beste te herken nen. Gracieuse, nauwsluitende modellen en elegant klokkende rokken domineren het beeld. In combinatie met de japonnen worden vaak colberts gedragen. Korte jasjes met markante kragen of een opvallende knopenrij com pleteren het geheel. In deze ele gante collectie mogen blouses uiteraard niet ontbreken. Deze zijn, evenals de jasjes, voorzien van opvallende kragen die hun oorsprong vinden in het 'matrozen-uniform'. Als het war mer wordt kunnen de blouses echter worden verruild voor luch tige t-shirts. In de jaren veertig waren verschillende opvallende halslijnen in de mode en deze zijn in de Retro Graphic-collectie terug te vinden. Overigens heeft de modebe- AnneMarel meer mogelijkheden. Onder de naam "Viva Colore" is er een vrolijke, sportieve collectie met aan Mexico ontleende kleuri ge prints met bloemen en cactus sen, waarmee bermuda’s en shorts uitstekend zijn te combi- j neren. Verder een thema "Sum mer Garden" met Engels getinte broeken, bermuda’s, japonnen, korte colberts en pullovers in uni of bloemmotief. Ondermode voor de zomer is niet alleen volgens de nieuwe I trends luxer en mooier dan voor gaande jaren; er zijn veel meer kleuren en dessins toegepast. Daarnaast heeft een veelheid van nieuwe materialen zijn intre- de gedaan in de ondermode. i Elastische kant beheerst steeds duidelijker het beeld van de on dermode. Volgens deze nieuwe I trends heeft Livera haar assorti ment samengesteld. Beha’s, slips, beha-topjes, bustiers, ted dy’s en body’s zijn vaak rijkelijk voorzien van elastische kant in cups, panden, banen en stro ken. Als allernieuwste richting presenteert Livera daarnaast aantrekkelijke bloemdessins in ondermode. Deze dessins zijn hetzij in fraaie pastelkombinaties uitgevoerd hetzij in krachtiger gekleurde motieven. Maar ook de stoffen, waarop deze nieuwe dessins zijn afgedrukt zijn nieuw voor ondermode. Fijne voiles en elastische satijnen geven hierbij de nieuwe richting aan. Expo nenten van het nieuwe onder- modebeeld zijn daarnaast fraaie tuleverwerkingen in body’s en beha’s, maar ook het helder grijskleurige kantmotief, dat op een zwart fond gedrukt is. Navy Blue, natural, scarlet letter en green years: dat zijn de vier thema’s die we voor dit voorjaar en komende zomer terugvinden in de collectie Van Gils. Jacques van Gils liet zich daarbij inspire ren door de film. Zijn collectie ’’Summer Verses” wordt sterk gedragen door kleuren. Iets over de kleuren in de collectie Van Gils: NAVY BLUE Van het donkere marine blauw via een fellere versie naar flessen-groen. Navy blue is een realiteit voor de man met een uit gesproken voorkeur voor blauw. NATURAL Zomerse frisse natuurkleuren bij uitstek geschikt voor kostuums. Pasteltinten vormen een alliantie met ecru, beige en lichte grijze kleuren. Bij de kombinaties kol- bert en pantalon ontstaat de ver fijning door weinig kontrasten. De accessoires zijn de vrolijke eye-catchers. SCARLET LETTER Een vurig temperamentvol kleur- gamma waarvan het skala loopt van donker-rood tot de zachte kleur van de perzik. Van brique, wijnrood, kersenrood, curry used-black eveneens belangrijke finishings. De 501 wordt niet lan ger oversized, maar passend ge dragen. Evenals het originele ’slimfit’ westernshirt, dat juist bin nen dit thema een belangrijke rol speelt. En door de strakkere de- nimjacks met een dekenvoering en een leren kraag uit te rusten wordt de authentieke sfeer van dit thema nog eens extra be nadrukt. De favoriete styling voor de hemden is natuurlijk Accessoires: zwarte Wilt u beter leren omgaan met make-up? Dat kan. An neke Mol van Make-up studio Kreatiek aan de Oude Rijks weg 98 te 's-Heer Arendsker- ke verzorgt kursussen, waarin iedereen zich technie ken en kleurgebruik kan leren eigen maken. Het is overi gens één van de kursussen die ze geeft. Want daarnaast verzorgt "Kreatiek" een meer vakgerichte visagiekursus, waarbij schoonheidsspecia listes en kapsters worden be geleid om bepaalde technieken beter in de hand te krijgen. waardoor de begeleiding te vens is afgestemd op de nieuwe mode-trends. De make-up en visagielessen worden verzorgd in de eigen studio. Deze is qua inrichting neutraal zwart en wit. "De dames die komen geven zelf extra kleur", aldüs het uit gangspunt van Anneke Mol, die per kursus maximaal 6 plaatsen beschikbaar heeft. De visagie-kursus, waarbij met een model wordt ge werkt, biedt plaats aan vier kursisten en evenzoveel mo dellen. Anneke Mol is van oordeel dat de kursussen ook van belang kunnen zijn voor wie professioneel veel met mode te maken heeft: model len en mannequins bijvoor beeld. Ook medewerkers in de parfumeriebranche kun nen door haar worden ge coacht. Alle kursisten krijgen ieder seizoen een uitnodiging om kennis te maken met de nieuwe kleuren en het ge bruik ervan. Verder wordt aandacht besteed aan I rV

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1990 | | pagina 31