Nieuwe records voor VW Ford nam Sierra-serie flink onderhanden Audi ontwikkelt auto die half electrisch is Honda Civic Speciale GT Turbo van Renault op de markt Lada Samara Cabrio Ford Transit Topline Opel Omega Caravan 3.0 24 V in Genève Auto voor bedrijf en vrije tijd •9 Nieuwe modellen en een turbodiesel II BMW presenteert 520i en 525i met 24-kleppentechniek row 21 Woensdag 14 maart 1990 DE BEVELANDER Uiterlijke veranderingen Interieurvoorzieningen ar i Nieuw topmodel Compact disc speler ZONE RENAULT - TRANSIT OMEGA IBP in een eerste kr een betere luchtstroming naar het ventilatiesysteem. Bij de Sierra Cosworth 4x4 zijn louvres in de motorkap aangebracht om de warmtehuishouding in de mo torruimte te verbeteren en om het sportieve topmodel een ex clusief uiterlijk te geven. Getint glas is thans een stan daardvoorziening op alle Sier ra’s, terwijl op de Sierra versies vanaf het CL-model 14 inch wie len met nieuwe grote sierdeksels zijn geïntroduceerd. heeft een De prijs voor deze speciale Re nault 5 GT Turbo ging ten op zichte van de huidige uitvoering niet omhoog. De sportief, maar ook gedistingeerd ogende spe ciale 5 kost inclusief BTW 35.320 gulden. Op de foto: de nieuwe Opel Omega Caravan 3.0 24 V. zinemotor (57kW/77pk) met stan daard een 5-versneilingsbak. Als extra is de Ford A4LD automati sche transmissie verkrijgbaar. De prijzen van de Topline Tran- van onderne- conse- Bij de foto: Met name de nieu we Passat verkocht in 1989 erg goed. De verkoop werd ten op zichte van 1988 verdubbeld. Hier de VW Passat in Van uitvoering. tive vice-president van General Motors, is de grondslag voor het Vectra-sukses: ”De expressieve styling, gekombineerd met be taalbare technologie. Deze kom- binatie biedt de klant een auto die zijn of haar verwachtingen zal overtreffen. Bovendien levert die kombinatie een zeer konkur- rerende en vooruitstrevende au to op.” af- Alle Op de Autosalon in Genève presenteert Honda een uitbreiding van de Honda Civic-serie met een tweetal versies voorzien van VTEC. Deze aanduiding refereert aan een geavanceerde constructie, waar bij de motor beschikt over twee verschillende nokkenasprofielen, die naast elkaar, afhankelijk van de rij-omstandigheden, worden geko zen. De Honda VTEC-motor biedt dank zij een relatief korte klepope- ningstijd en klepdichthoogte bij lage toerentallen souplesse en me chanische rust zoals in een normale gebruiksauto wenselijk is, maar bij hogere toerentallen wordt overgeschakeld op langere klepope- ningstijden en een grotere kleplichthoogte en levert deze motor uit zonderlijk hoge prestaties. Het hiervoor toegepaste systeem is volle dig door Honda zelf ontwikkeld en vooralsnog uniek in de wereld. Honda produceert hiermee als eerste fabrikant een mogelijkheid het rendement en de prestaties van een motor te verbeteren, zonder toe passing van een turbo, maar met een minstens vergelijkbaar effect. De Civic VTEC motor heeft een cilinderinhoud van 1,6 liter en levert een maximaal vermogen van 110 kW/150 PK. Deze motor, die uiter aard net als alle huidige Civic-motoren beschikt over vier kleppen per cilinder, wordt later dit jaar leverbaar in de Civic 3drs en de CRX. Door diverse detailveranderin- gen aan het uiterlijk van de 1990 Sierra hebben alle versies een duidelijk gewijzigde aanblik ge kregen. Het meest in het ooglo- pend zijn de witte lampglazen voor de voorste richtingaanwij zers, die vloeiend overgaan in de gestroomlijnde koplampen. De ”black-look” achterlichten, verbonden door een zwarte ach- tersierplaat, zorgen voor een soortgelijk stylingthema aan de achterzijde van de auto. De overige exterieurwijzigingen aan de Sierra omvatten een nieuwe radiateurgrille, voorzien van het bekende Ford embleem, en een nieuwe motorkap met een aangepaste achterrand voor Op de foto: De Sierra Cos worth 4x4 2.0i Turbo sits zijn f 60.463,— (incl. BTW) voor de 2.0 liter benzine- uitvoering en f 65.275,— (incl. BTW) voor de 2.5 liter diesel- uitvoering. De méérkosten boven een nor maal aangedreven auto bedra gen ongeveer 25.000 DM, 'n kleine 30 mille dus. Firma Pöhl- mann KG kreeg van de Staat Bei eren al een subsidie om de electro-aandrijving verder te ont wikkelen. Men ziet de auto als een mogelijk alternatief voor dié stadsgebieden - vaak voetgan- gersdomeinen - waar auto’s hele maal geweerd worden. Door over te schakelen van gewone brandstof op een accu zouden deze gebieden met een gewone auto weer bereikbaar kunnen worden, zo wordt geredeneerd. Audi Duo: dat is de naam die Au di gaf aan een kort geleden nieuw ontwikkelde personenau to, waarbij naast normale brandstof, gebruik wordt ge maakt van een electrisch aange dreven motor. De auto zal in West-Duitsland binnenkort wor den voorgesteld aan gemeenten, dienstverlenende bedrijven e.d. die veel in dichtbevolkte wijken en steden met de auto komen. Lada is de laatste jaren steeds meer aandacht gaan besteden aan styling van zijn modellen. De vroegere modellen zijn weliswaar nog steeds in trek, daarnaast is de Samara een voorbeeld van nieuwe vormgeving. Van deze Samara heeft Lada thans een cabriolet- uitvoering uitgebracht. Hij zal in ons land rond de 45 mille gaan kosten, zo meldt Gremi Auto-import. Dealer van Lada in onze regio is Vermeulen te Nisse. De Lada Cabrio zal leverbaar worden met de zuinige schone en be trouwbare 1500 cc motor (met U9-katalysator) gekoppeld aan een sportieve vijfversnellingsbak. Eveneens is de Samara Cabrio verkrijg baar in een 1100, 1300 4/5 speed-versie. De Samara Cabrio heeft een ruime kofferbak, die tot op de bumper .geopend kan worden en zo goed toegankelijk is. Natuurlijk is de Ca brio gebouwd voor mooi weer, maar hij trotseert regen, sneeuw en wind dankzij een voortreffelijk geconstrueerde kap, die zich gemakke lijk laat openen en sluiten. Dezer dagen is door Ford in ons land de nieuwe Transit Topline uitgebracht. Het gaat om een zeer luxe uitge voerde Transit bus die veel comfort heeft en acht tot negen personen plaats biedt. De nieu we Ford Transit Topline is voor zien van luxe stoelen en ban ken, goede iso latie voor minimaal luidsniveau terieur, Tot en met 18 maart loopt in Ge nève het bekende Autosalon. Opel brengt daar op twee fron ten nieuws. Op de eerste plaats de nieuwe Omega 3.0 i 24 V Ca ravan en verder de Senator Irm- scher 4.0 i 24 V. Op de Opel-stand is daarnaast te zien de Lotus Omega en de Calibra, waarover we in onze vorige Bevelander-autokrant al uitvoe rig berichtten. Het motorische nieuws komt vooral van de kant van de 4.0 i motor in Irmscher- uitvoering. Deze vier liter motor komt van de Duitse tuner Irmscher. Het maxi- mumvermogen is 200 kW/272 PK. Hij werd ontwikkeld op basis van Opeis drie liter 24 klepper uit de Senator en Omega 3000 en heeft dus ook het speciale dual-ram-luchtinlaatsysteem. Ook op de stand: de Impact. De ze GM-auto is een innovatie op het gebied van elektrisch rijden. De 85 kW/115 PK zorgen voor een zeer snelle acceleratie. Overigens doet Opel het ook in Zwitserland zeer goed. Voor het achtste achtereenvolgende jaar was Opel Zwitserlands best ver kochte merk. De verkopen van General Mo- Verder werden de stoelen en de achterbank aangepast door blauwe in plaats van rode drie hoekjes in de bekleding te ver werken en werd de vloer be kleed met chique donkergrijze vloerbedekking. Tot slot werd de radio-voorbereiding uitgebreid met vier luidsprekers: twee speakers in de portieren en twee achterin naast de hoedenplank. ^4 'Z<W. Renault onlangs speciale versie van de 5 GT Turbo op de markt gebracht. Deze auto, die gespoten wordt in een donker blauwe metaal kleur, vervangt de huidige Re nault 5 GT Tur bo. De speciale versie van de snelle 5 blijft tot het einde van dit jaar in pro- duktie. Het interieur van de 1990 Sier ra’s wordt gekenmerkt door een herzien dashboard met extra op bergruimte, een tweede hand schoenenkastje aan de bestuur- derszijde en twee van DIN- afmetingen voorziene inbouw- openingen voor audio- apparatuur. Het nieuw ontwor pen stuurwiel is thans zowel in axiale- als hoogterichting ver stelbaar. Ford presen teert een ingrij pend verbeter de Sierra serie. Deze omvat een tweetal nieuwe modellen Cosworth Het "hybride-systeem" kan naar wens op een verbrandingsmotor en electromotor worden overge schakeld. Het duo-systeem werd voor 't eerst al toegepast in een Audi 100 Avant met guattro- aandrijving. Voor het nieuwe con cept wordt de cardan-as naar de achteras verwijderd. De 60 kg. zware electromotor met electri- sche koppeling kan direct met flenzen aan het achteras- differentieel worden bevestigd. De accu’s zijn geplaatst in de bak van 't reservewiel. De maxi mumsnelheid met het duo- systeem is met de electro- aandrijving 50 km/uur en de ac tieradius is in stadsverkeer ca. 30 km. Schakelen is er niet bij. In dien de auto daarna weer wordt omgeschakeld op de gewone motor is alles weer normaal: zon der beperking kan worden opge trokken naar een hogere topsnelheid en kan er een flinke afstand worden afgelegd. Audi rekent op voldoende respons om het concept in serie- produktie te kunnen nemen. BMW introduceert vanaf mei twee nieuwe motoren in de 520i en 525i, die de huidige "kleine” 6-cilinder motoren opvolgen. De nieu we motoren, die intern de aanduiding M50 hebben gekregen, leve ren dank zij de toepassing van 24-kleppentechniek méér koppel en een hoger rendement in vergelijking met de huidige M20 6-cilinders. Het gevolg is dat de prestaties en de souplesse zijn verbeterd bij een lager brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen. Dank zij een ge avanceerde hydraulische regeling van de klepspeling liggen de on derhoudskosten van de nieuwe krachtbron op een lager niveau. De prijzen zijn als volgt vastgesteld: BMW 520i (M50) Hfl. 69.600,— incl. BTW; BMW 525i (M50) Hfl. 83.800,incl. BTW. Ten opzichte van hun voorgangers zijn de 520i en 525i met de nieuwe motoren dus Hfl. 3000,in prijs verhoogd. De leasetarieven van beide nieuwe 5-serie modellen liggen dankzij de lagere onderhoudskosten op het niveau van de huidige kleine 6-cilinder modellen. De BMW 520i en 525i willen daarom op de zakelijke markt hun positie nog verder ver sterken. Dankzij enkele belangrijke wijzi gingen is het vermogen van de 2,0 liter zestienkleps Cosworth turbomotor tot 220 pk (162 kW) gestegen. Bovendien is de Sier ra Cosworth thans standaard uit gerust met het geavanceerde Ford 4x4 systeem, waarmee dit model met recht als het topmo del van de nieuwe Sierra serie kan worden betiteld. Het 4x4 systeem werkt door mid del van een achter de Ford MT75 versnellingsbak gemon teerde verdeelbak die het koppel in een verhouding van 34:66 over de voor- en achterwielen verdeeld. Dit gebeurt via een centraal differentieel met plane taire noverbrenging. Zowel het centrale als het ach terste differentieel is voorzien van een viscokoppeling waar door een zelfblokkerende wer king wordt verkregen. Vierwielaandrijving is in combi natie met drie verschillende mo toren op de Sierra verkrijgbaar: 2,0 liter DOHC, 2,0 liter Cos worth en 2,9 liter V6. De nieuwe 1,8 liter turbodiesel- motor is zuiniger en levert betere prestaties dan de dieselmotor die hij vervangt. In veel Europe se landen, waaronder Neder land, valt de nieuwe dieselversie door z’n lagere gewicht boven dien in een voordeliger klasse voor de wegenbelasting. De motor is gebaseerd op de 1,8 liter dieselkrachtbron die in de Fiesta, Escort en Orion wordt toegepast. In de uitvoering met turbocompressor levert de motor een vermogen van 75 pk (55 kW) bij 4500 t/min. de overige Westeuropese mark ten verder flink, ca. 9 procent, groeien en een bovengemiddel de verkoopstijging behalen. Volkswagen, Audi en SEAT deel den deze groei in gelijke mate. Boven alles uitstekend was het succes van de Volkswagen Pas sat, waarvan de afzet in vergelij king met 1988 bijna verdubbelde. Daarnaast gaven ook de Polo en de Audi 80/90 een duidelijke afzetgroei te zien. Het merk Audi kon haar positie in de bovenklasse consolideren met de V8 en de nieuwe Audi quattro 20V. De SEAT-rhodellen Ibiza en Marbella gaven beiden groeicijfers te zien. De afzet van de Golf nam verder toe. De Volkswagen Transporter, LT, Caddy en Taro behaalden ver heugende verkoopstijgingen in het binnenland en in Europa in zijn geheel. Verkoopdalingen moest het Volkswagen concern alleen in Noord Amerika incasseren en in Argentinië, ten gevolge van de problematische economische toestand. In de andere overzee se gebieden konden daarente gen verheugende stijgingen behaald worden. Dat geldt spe ciaal voor Mexico (85.000 auto’s; 40 procent) en Japan (50.000 auto’s; 14 procent), maar ook voor talrijke andere landen, zo tors buiten Noord-Amerika be reikten in 1989 een rekordhoogte van 2,32 miljoen auto’s. Dat is een toename van 173.000 t.o.v. het jaar daarvoor. Met name de verkopen in Euro pa droegen bij aan dit resultaat. In Europa steeg het marktaan deel van General Motors tot 11,2%, met name door het suk- ses van de Vectra. Ook de Opel Kadett bereikte een verkooprecord met 633.000 eenheden. Volgens John F. Smith jr. execu- Het Volkswagen concern heeft zijn beste zake lijke jaar gesloten, belangrijke cij fers geven een stijging te zien in vergelijking met het voor gaande jaar. Te gelijkertijd zijn de maatregelen ter versterking van de interne en externe structuren de ming quent voortgezet. Zoals de directie overzicht, gebaseerd op voorlo pig geschatte cijfers, meedeelt, zijn de wereldwijde afleveringen van Volkswagen-, Audi- en SEAT- modellen 1989, in vergelijking met 1988, met ca. 3% toegeno men tot een nieuw record van bijna drie miljoen auto’s. De positieve vraag, in combina tie met de aanhoudende trend naar hoogwaardige auto’s, zal leiden tot een omzetstijging in het Volkswagen-concern van 6 miljard DM, ofwel 10%, naar 65 miljard DM. Voor Volkswagen AG kan worden uitgegaan van een omzetstijging van ongeveer 4 miljard DM (+9 procent), naar meer dan 48 miljard. In Europa kon het Volkswagen concern de verkopen in 1989 voor de vijfde achtereenvolgen de keer naar een nieuw record brengen. Er zullen in Europa zo’n 2.14 miljoen Volkswagen-, Audi- en SEAT-modellen zijn ge leverd. Daarmee komt de omzet, in vergelijking met 1988, zo’n 5% hoger uit. De Volkswagen Golf blijft de meest verkochte auto - zonder onderbreking voor de 7e keer in Europa en voor de 15e keer in de Duitse Bondsre publiek. Bij een constante binnenlandse afzet van 865.000 auto’s kon het Volkswagen concern in 1989 in een ge- in- een prettige vering, tapijt vloerbe dekking, instap- verlichting onder andere bij de opstaptrede en een stereo radio/casset- tespeler met zes luidsprekers. Zonwerend glas is vanzelfspre kend standaard voor de luxe mi nibus. Voor een extra chique aanzien kan de Topline in drie verschillende metaallakken gespoten worden. De Topline kan geleverd worden met een 2.5 liter direct- ingespoten dieselmotor (51kW/70pk) of een 2.0 liter ben- De jongste uitvoering van de 5 GT Turbo onderscheidt zich op diverse punten van de huidige versie. Allereerst door bovenge noemde metaallak ’Bleu Sport’, die standaard is. Daarnaast lo pen het meest de lichtmetalen wielen in het oog, die net als het GT Turbo-logo op de achterklep, meegespoten zijn in de kleur van de carrosserie. de 4x4 en de 2,0 liter CLX 4x4 - en een nieuwe 1,8 liter turbodie- selmotor. Daar naast zijn op alle modellen tal van nieuwe voorzieningen geïntroduceerd en is de carros serie zowel uit wendig als in wendig gewij zigd. De pro- duktie van de nieuwe Sierra’s is reeds gestart. Voor het eerst is de op hoge prestaties ontworpen Cosworth motor met een geregelde drie wegkatalysator verkrijgbaar, waarmee ook deze krachtbron aan de strengste emissienor men voldoet. I Dankzij de gewijzigde dash board-layout kan de nieuwste generatie Ford Premium audio- apparatuur worden gemonteerd, met inbegrip van een compact disc speler. Alle geluidsappara tuur in de Sierra profiteert van de mogelijkheid om portier- luidsprekers met dubbele conus te monteren. De overige veranderingen om vatten dubbele onderste portier- afdichtrubbers om de te voor komen dat de kleding bij het in- en uitstappen vuil wordt, alsme de naast de bestuurdersstoel ge plaatste hendels om zowel de tankvulklep als het kofferdeksel of de achterklep van binnenuit de openen. Verder behoort een alarminstal latie tot de standaarduitrusting van de Sierra Cos worth. komt de afzet van Volkswagen-, Audi- en SEAT-modellen in Tai wan op 18.000 eenheden, een stijging van maar liefst 27%. Volkswagen gaat ervan uit, dat de inspanning van het concern op het gebied van de problema tiek milieu en auto een beslis sende factor van de automobielmarkt zal worden voor de jaren ’90. Met dit uitgangspunt heeft de onderneming zich consequent voorbereid en wel met nieuwe vooruitgang in de produkten, die al in het komende jaar extra koop-aantrekkingskracht moet opleveren. Voorbeelden hiervan zijn de katalysator-dieselmotor in de Golf en Jetta. Deze diesel blijft voor het grootste deel zelfs nog drastisch onder de strenge uitlaatgas- en partikel- grenswaarden volgens de US- normen. En dan de vijf-cilinder direct ingespoten dieselmotor in de Audi 100, die met een vermo gen van 120 pk en een topsnel heid van 195 km/u gemiddeld slechts 5,7 liter dieselolie ge bruikt op 100 km. WtW 14,

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1990 | | pagina 21