Nieuwe records voor VW
Ford nam Sierra-serie
flink onderhanden
Audi ontwikkelt auto
die half electrisch is
Honda Civic
Speciale GT Turbo van
Renault op de markt
Lada Samara Cabrio
Ford Transit Topline
Opel Omega Caravan
3.0 24 V in Genève
Auto voor bedrijf
en vrije tijd
•9
Nieuwe modellen en een turbodiesel
II
BMW presenteert 520i en 525i
met 24-kleppentechniek
row
21
Woensdag 14 maart 1990
DE BEVELANDER
Uiterlijke
veranderingen
Interieurvoorzieningen
ar i
Nieuw topmodel
Compact disc speler
ZONE
RENAULT
-
TRANSIT
OMEGA IBP
in een eerste
kr
een betere luchtstroming naar
het ventilatiesysteem. Bij de
Sierra Cosworth 4x4 zijn louvres
in de motorkap aangebracht om
de warmtehuishouding in de mo
torruimte te verbeteren en om
het sportieve topmodel een ex
clusief uiterlijk te geven.
Getint glas is thans een stan
daardvoorziening op alle Sier
ra’s, terwijl op de Sierra versies
vanaf het CL-model 14 inch wie
len met nieuwe grote sierdeksels
zijn geïntroduceerd.
heeft
een
De prijs voor deze speciale Re
nault 5 GT Turbo ging ten op
zichte van de huidige uitvoering
niet omhoog. De sportief, maar
ook gedistingeerd ogende spe
ciale 5 kost inclusief BTW 35.320
gulden.
Op de foto: de nieuwe Opel
Omega Caravan 3.0 24 V.
zinemotor (57kW/77pk) met stan
daard een 5-versneilingsbak. Als
extra is de Ford A4LD automati
sche transmissie verkrijgbaar.
De prijzen van de Topline Tran-
van
onderne-
conse-
Bij de foto: Met name de nieu
we Passat verkocht in 1989 erg
goed. De verkoop werd ten op
zichte van 1988 verdubbeld.
Hier de VW Passat in Van
uitvoering.
tive vice-president van General
Motors, is de grondslag voor het
Vectra-sukses: ”De expressieve
styling, gekombineerd met be
taalbare technologie. Deze kom-
binatie biedt de klant een auto
die zijn of haar verwachtingen
zal overtreffen. Bovendien levert
die kombinatie een zeer konkur-
rerende en vooruitstrevende au
to op.”
af-
Alle
Op de Autosalon in Genève presenteert Honda een uitbreiding van
de Honda Civic-serie met een tweetal versies voorzien van VTEC.
Deze aanduiding refereert aan een geavanceerde constructie, waar
bij de motor beschikt over twee verschillende nokkenasprofielen, die
naast elkaar, afhankelijk van de rij-omstandigheden, worden geko
zen. De Honda VTEC-motor biedt dank zij een relatief korte klepope-
ningstijd en klepdichthoogte bij lage toerentallen souplesse en me
chanische rust zoals in een normale gebruiksauto wenselijk is, maar
bij hogere toerentallen wordt overgeschakeld op langere klepope-
ningstijden en een grotere kleplichthoogte en levert deze motor uit
zonderlijk hoge prestaties. Het hiervoor toegepaste systeem is volle
dig door Honda zelf ontwikkeld en vooralsnog uniek in de wereld.
Honda produceert hiermee als eerste fabrikant een mogelijkheid het
rendement en de prestaties van een motor te verbeteren, zonder toe
passing van een turbo, maar met een minstens vergelijkbaar effect.
De Civic VTEC motor heeft een cilinderinhoud van 1,6 liter en levert
een maximaal vermogen van 110 kW/150 PK. Deze motor, die uiter
aard net als alle huidige Civic-motoren beschikt over vier kleppen
per cilinder, wordt later dit jaar leverbaar in de Civic 3drs en de CRX.
Door diverse detailveranderin-
gen aan het uiterlijk van de 1990
Sierra hebben alle versies een
duidelijk gewijzigde aanblik ge
kregen. Het meest in het ooglo-
pend zijn de witte lampglazen
voor de voorste richtingaanwij
zers, die vloeiend overgaan in
de gestroomlijnde koplampen.
De ”black-look” achterlichten,
verbonden door een zwarte ach-
tersierplaat, zorgen voor een
soortgelijk stylingthema aan de
achterzijde van de auto.
De overige exterieurwijzigingen
aan de Sierra omvatten een
nieuwe radiateurgrille, voorzien
van het bekende Ford embleem,
en een nieuwe motorkap met
een aangepaste achterrand voor
Op de foto: De Sierra Cos
worth 4x4 2.0i Turbo
sits zijn f 60.463,— (incl. BTW)
voor de 2.0 liter benzine-
uitvoering en f 65.275,— (incl.
BTW) voor de 2.5 liter diesel-
uitvoering.
De méérkosten boven een nor
maal aangedreven auto bedra
gen ongeveer 25.000 DM, 'n
kleine 30 mille dus. Firma Pöhl-
mann KG kreeg van de Staat Bei
eren al een subsidie om de
electro-aandrijving verder te ont
wikkelen. Men ziet de auto als
een mogelijk alternatief voor dié
stadsgebieden - vaak voetgan-
gersdomeinen - waar auto’s hele
maal geweerd worden. Door over
te schakelen van gewone
brandstof op een accu zouden
deze gebieden met een gewone
auto weer bereikbaar kunnen
worden, zo wordt geredeneerd.
Audi Duo: dat is de naam die Au
di gaf aan een kort geleden
nieuw ontwikkelde personenau
to, waarbij naast normale
brandstof, gebruik wordt ge
maakt van een electrisch aange
dreven motor. De auto zal in
West-Duitsland binnenkort wor
den voorgesteld aan gemeenten,
dienstverlenende bedrijven e.d.
die veel in dichtbevolkte wijken
en steden met de auto komen.
Lada is de laatste jaren steeds meer aandacht gaan besteden aan
styling van zijn modellen. De vroegere modellen zijn weliswaar nog
steeds in trek, daarnaast is de Samara een voorbeeld van nieuwe
vormgeving. Van deze Samara heeft Lada thans een cabriolet-
uitvoering uitgebracht. Hij zal in ons land rond de 45 mille gaan
kosten, zo meldt Gremi Auto-import. Dealer van Lada in onze regio is
Vermeulen te Nisse.
De Lada Cabrio zal leverbaar worden met de zuinige schone en be
trouwbare 1500 cc motor (met U9-katalysator) gekoppeld aan een
sportieve vijfversnellingsbak. Eveneens is de Samara Cabrio verkrijg
baar in een 1100, 1300 4/5 speed-versie.
De Samara Cabrio heeft een ruime kofferbak, die tot op de bumper
.geopend kan worden en zo goed toegankelijk is. Natuurlijk is de Ca
brio gebouwd voor mooi weer, maar hij trotseert regen, sneeuw en
wind dankzij een voortreffelijk geconstrueerde kap, die zich gemakke
lijk laat openen en sluiten.
Dezer dagen is
door Ford in ons
land de nieuwe
Transit Topline
uitgebracht. Het
gaat om een
zeer luxe uitge
voerde Transit
bus die veel
comfort heeft en
acht tot negen
personen plaats
biedt. De nieu
we Ford Transit
Topline is voor
zien van luxe
stoelen en ban
ken, goede iso
latie voor
minimaal
luidsniveau
terieur,
Tot en met 18 maart loopt in Ge
nève het bekende Autosalon.
Opel brengt daar op twee fron
ten nieuws. Op de eerste plaats
de nieuwe Omega 3.0 i 24 V Ca
ravan en verder de Senator Irm-
scher 4.0 i 24 V. Op de
Opel-stand is daarnaast te zien
de Lotus Omega en de Calibra,
waarover we in onze vorige
Bevelander-autokrant al uitvoe
rig berichtten. Het motorische
nieuws komt vooral van de kant
van de 4.0 i motor in Irmscher-
uitvoering.
Deze vier liter motor komt van de
Duitse tuner Irmscher. Het maxi-
mumvermogen is 200 kW/272
PK. Hij werd ontwikkeld op basis
van Opeis drie liter 24 klepper
uit de Senator en Omega 3000
en heeft dus ook het speciale
dual-ram-luchtinlaatsysteem.
Ook op de stand: de Impact. De
ze GM-auto is een innovatie op
het gebied van elektrisch rijden.
De 85 kW/115 PK zorgen voor
een zeer snelle acceleratie.
Overigens doet Opel het ook in
Zwitserland zeer goed. Voor het
achtste achtereenvolgende jaar
was Opel Zwitserlands best ver
kochte merk.
De verkopen van General Mo-
Verder werden de stoelen en de
achterbank aangepast door
blauwe in plaats van rode drie
hoekjes in de bekleding te ver
werken en werd de vloer be
kleed met chique donkergrijze
vloerbedekking. Tot slot werd de
radio-voorbereiding uitgebreid
met vier luidsprekers: twee
speakers in de portieren en twee
achterin naast de hoedenplank.
^4 'Z<W.
Renault
onlangs
speciale versie
van de 5 GT
Turbo op de
markt gebracht.
Deze auto, die
gespoten wordt
in een donker
blauwe metaal
kleur, vervangt
de huidige Re
nault 5 GT Tur
bo. De speciale
versie van de
snelle 5 blijft tot
het einde van
dit jaar in pro-
duktie.
Het interieur van de 1990 Sier
ra’s wordt gekenmerkt door een
herzien dashboard met extra op
bergruimte, een tweede hand
schoenenkastje aan de bestuur-
derszijde en twee van DIN-
afmetingen voorziene inbouw-
openingen voor audio-
apparatuur. Het nieuw ontwor
pen stuurwiel is thans zowel in
axiale- als hoogterichting ver
stelbaar.
Ford presen
teert een ingrij
pend verbeter
de Sierra serie.
Deze omvat een
tweetal nieuwe
modellen
Cosworth
Het "hybride-systeem" kan naar
wens op een verbrandingsmotor
en electromotor worden overge
schakeld. Het duo-systeem werd
voor 't eerst al toegepast in een
Audi 100 Avant met guattro-
aandrijving. Voor het nieuwe con
cept wordt de cardan-as naar de
achteras verwijderd. De 60 kg.
zware electromotor met electri-
sche koppeling kan direct met
flenzen aan het achteras-
differentieel worden bevestigd.
De accu’s zijn geplaatst in de
bak van 't reservewiel. De maxi
mumsnelheid met het duo-
systeem is met de electro-
aandrijving 50 km/uur en de ac
tieradius is in stadsverkeer ca. 30
km. Schakelen is er niet bij. In
dien de auto daarna weer wordt
omgeschakeld op de gewone
motor is alles weer normaal: zon
der beperking kan worden opge
trokken naar een hogere
topsnelheid en kan er een flinke
afstand worden afgelegd.
Audi rekent op voldoende
respons om het concept in serie-
produktie te kunnen nemen.
BMW introduceert vanaf mei twee nieuwe motoren in de 520i en
525i, die de huidige "kleine” 6-cilinder motoren opvolgen. De nieu
we motoren, die intern de aanduiding M50 hebben gekregen, leve
ren dank zij de toepassing van 24-kleppentechniek méér koppel en
een hoger rendement in vergelijking met de huidige M20 6-cilinders.
Het gevolg is dat de prestaties en de souplesse zijn verbeterd bij een
lager brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen. Dank zij een ge
avanceerde hydraulische regeling van de klepspeling liggen de on
derhoudskosten van de nieuwe krachtbron op een lager niveau. De
prijzen zijn als volgt vastgesteld: BMW 520i (M50) Hfl. 69.600,— incl.
BTW; BMW 525i (M50) Hfl. 83.800,incl. BTW. Ten opzichte van
hun voorgangers zijn de 520i en 525i met de nieuwe motoren dus
Hfl. 3000,in prijs verhoogd. De leasetarieven van beide nieuwe
5-serie modellen liggen dankzij de lagere onderhoudskosten op het
niveau van de huidige kleine 6-cilinder modellen. De BMW 520i en
525i willen daarom op de zakelijke markt hun positie nog verder ver
sterken.
Dankzij enkele belangrijke wijzi
gingen is het vermogen van de
2,0 liter zestienkleps Cosworth
turbomotor tot 220 pk (162 kW)
gestegen. Bovendien is de Sier
ra Cosworth thans standaard uit
gerust met het geavanceerde
Ford 4x4 systeem, waarmee dit
model met recht als het topmo
del van de nieuwe Sierra serie
kan worden betiteld.
Het 4x4 systeem werkt door mid
del van een achter de Ford
MT75 versnellingsbak gemon
teerde verdeelbak die het koppel
in een verhouding van 34:66
over de voor- en achterwielen
verdeeld. Dit gebeurt via een
centraal differentieel met plane
taire noverbrenging.
Zowel het centrale als het ach
terste differentieel is voorzien
van een viscokoppeling waar
door een zelfblokkerende wer
king wordt verkregen.
Vierwielaandrijving is in combi
natie met drie verschillende mo
toren op de Sierra verkrijgbaar:
2,0 liter DOHC, 2,0 liter Cos
worth en 2,9 liter V6.
De nieuwe 1,8 liter turbodiesel-
motor is zuiniger en levert betere
prestaties dan de dieselmotor
die hij vervangt. In veel Europe
se landen, waaronder Neder
land, valt de nieuwe dieselversie
door z’n lagere gewicht boven
dien in een voordeliger klasse
voor de wegenbelasting.
De motor is gebaseerd op de 1,8
liter dieselkrachtbron die in de
Fiesta, Escort en Orion wordt
toegepast. In de uitvoering met
turbocompressor levert de motor
een vermogen van 75 pk (55 kW)
bij 4500 t/min.
de overige Westeuropese mark
ten verder flink, ca. 9 procent,
groeien en een bovengemiddel
de verkoopstijging behalen.
Volkswagen, Audi en SEAT deel
den deze groei in gelijke mate.
Boven alles uitstekend was het
succes van de Volkswagen Pas
sat, waarvan de afzet in vergelij
king met 1988 bijna
verdubbelde. Daarnaast gaven
ook de Polo en de Audi 80/90
een duidelijke afzetgroei te zien.
Het merk Audi kon haar positie
in de bovenklasse consolideren
met de V8 en de nieuwe Audi
quattro 20V. De SEAT-rhodellen
Ibiza en Marbella gaven beiden
groeicijfers te zien. De afzet van
de Golf nam verder toe. De
Volkswagen Transporter, LT,
Caddy en Taro behaalden ver
heugende verkoopstijgingen in
het binnenland en in Europa in
zijn geheel.
Verkoopdalingen moest het
Volkswagen concern alleen in
Noord Amerika incasseren en in
Argentinië, ten gevolge van de
problematische economische
toestand. In de andere overzee
se gebieden konden daarente
gen verheugende stijgingen
behaald worden. Dat geldt spe
ciaal voor Mexico (85.000 auto’s;
40 procent) en Japan (50.000
auto’s; 14 procent), maar ook
voor talrijke andere landen, zo
tors buiten Noord-Amerika be
reikten in 1989 een
rekordhoogte van 2,32 miljoen
auto’s. Dat is een toename van
173.000 t.o.v. het jaar daarvoor.
Met name de verkopen in Euro
pa droegen bij aan dit resultaat.
In Europa steeg het marktaan
deel van General Motors tot
11,2%, met name door het suk-
ses van de Vectra.
Ook de Opel Kadett bereikte een
verkooprecord met 633.000
eenheden.
Volgens John F. Smith jr. execu-
Het Volkswagen
concern heeft
zijn beste zake
lijke jaar
gesloten,
belangrijke cij
fers geven een
stijging te zien
in vergelijking
met het voor
gaande jaar. Te
gelijkertijd zijn
de maatregelen
ter versterking
van de interne
en externe
structuren
de
ming
quent
voortgezet.
Zoals de directie
overzicht, gebaseerd op voorlo
pig geschatte cijfers, meedeelt,
zijn de wereldwijde afleveringen
van Volkswagen-, Audi- en SEAT-
modellen 1989, in vergelijking
met 1988, met ca. 3% toegeno
men tot een nieuw record van
bijna drie miljoen auto’s.
De positieve vraag, in combina
tie met de aanhoudende trend
naar hoogwaardige auto’s, zal
leiden tot een omzetstijging in
het Volkswagen-concern van 6
miljard DM, ofwel 10%, naar 65
miljard DM. Voor Volkswagen
AG kan worden uitgegaan van
een omzetstijging van ongeveer
4 miljard DM (+9 procent), naar
meer dan 48 miljard.
In Europa kon het Volkswagen
concern de verkopen in 1989
voor de vijfde achtereenvolgen
de keer naar een nieuw record
brengen. Er zullen in Europa
zo’n 2.14 miljoen Volkswagen-,
Audi- en SEAT-modellen zijn ge
leverd. Daarmee komt de omzet,
in vergelijking met 1988, zo’n 5%
hoger uit. De Volkswagen Golf
blijft de meest verkochte auto -
zonder onderbreking voor de 7e
keer in Europa en voor de 15e
keer in de Duitse Bondsre
publiek.
Bij een constante binnenlandse
afzet van 865.000 auto’s kon het
Volkswagen concern in 1989 in
een
ge-
in-
een
prettige vering,
tapijt vloerbe
dekking, instap-
verlichting
onder andere bij
de opstaptrede
en een stereo
radio/casset-
tespeler met
zes
luidsprekers.
Zonwerend glas is vanzelfspre
kend standaard voor de luxe mi
nibus. Voor een extra chique
aanzien kan de Topline in drie
verschillende metaallakken
gespoten worden.
De Topline kan geleverd worden
met een 2.5 liter direct-
ingespoten dieselmotor
(51kW/70pk) of een 2.0 liter ben-
De jongste uitvoering van de 5
GT Turbo onderscheidt zich op
diverse punten van de huidige
versie. Allereerst door bovenge
noemde metaallak ’Bleu Sport’,
die standaard is. Daarnaast lo
pen het meest de lichtmetalen
wielen in het oog, die net als het
GT Turbo-logo op de achterklep,
meegespoten zijn in de kleur
van de carrosserie.
de
4x4
en de 2,0 liter
CLX 4x4 - en
een nieuwe 1,8
liter turbodie-
selmotor. Daar
naast zijn op
alle modellen
tal van nieuwe
voorzieningen
geïntroduceerd
en is de carros
serie zowel uit
wendig als in
wendig gewij
zigd. De pro-
duktie van de
nieuwe Sierra’s
is reeds gestart.
Voor het eerst is de op hoge
prestaties ontworpen Cosworth
motor met een geregelde drie
wegkatalysator verkrijgbaar,
waarmee ook deze krachtbron
aan de strengste emissienor
men voldoet.
I
Dankzij de gewijzigde dash
board-layout kan de nieuwste
generatie Ford Premium audio-
apparatuur worden gemonteerd,
met inbegrip van een compact
disc speler. Alle geluidsappara
tuur in de Sierra profiteert van
de mogelijkheid om portier-
luidsprekers met dubbele conus
te monteren.
De overige veranderingen om
vatten dubbele onderste portier-
afdichtrubbers om de te voor
komen dat de kleding bij het in-
en uitstappen vuil wordt, alsme
de naast de bestuurdersstoel ge
plaatste hendels om zowel de
tankvulklep als het kofferdeksel
of de achterklep van binnenuit
de openen.
Verder behoort een alarminstal
latie tot de standaarduitrusting
van de Sierra Cos
worth.
komt de afzet van Volkswagen-,
Audi- en SEAT-modellen in Tai
wan op 18.000 eenheden, een
stijging van maar liefst 27%.
Volkswagen gaat ervan uit, dat
de inspanning van het concern
op het gebied van de problema
tiek milieu en auto een beslis
sende factor van de
automobielmarkt zal worden
voor de jaren ’90.
Met dit uitgangspunt heeft de
onderneming zich consequent
voorbereid en wel met nieuwe
vooruitgang in de produkten, die
al in het komende jaar extra
koop-aantrekkingskracht moet
opleveren. Voorbeelden hiervan
zijn de katalysator-dieselmotor in
de Golf en Jetta. Deze diesel
blijft voor het grootste deel zelfs
nog drastisch onder de strenge
uitlaatgas- en partikel-
grenswaarden volgens de US-
normen. En dan de vijf-cilinder
direct ingespoten dieselmotor in
de Audi 100, die met een vermo
gen van 120 pk en een topsnel
heid van 195 km/u gemiddeld
slechts 5,7 liter dieselolie ge
bruikt op 100 km.
WtW 14,