van ’t jaar 1990 Italiaanse merken I Toyota Celica: een nieuwe generatie Chevrolet Beretta waagt overtocht naar Europa Voor Spaanse pers Ford Fiesta: auto Opel Omega 24 V op de circuits in trek bij Duitse autopubliek 4 Speed automaat lndis ,s de Volvo 400-serie Carlota-pakket voor de Lada-Samara 1,5 Miljoen VW’s in ons land sinds zomer 1947 AX Mistral en BX Palais: lentespecials Citroen Waar men aan moet denken bij het rijden met aanhanger In de USA zeer gewilde sportcoupé Woensdag 14 maart 1990 DE BEVELANDER 19 SB 133 Compact ZF blok Fasi Mobil»! und OPEL’- Het compacte ZF blok zorgt voor optimaal rijcomfort en verhoogt het actieve veiligheidsniveau, doordat de bestuurder minder handelin- door een verlichte achterplaat, een modieuze spoiler en een aangepaste bumper. Speciale antraciet-kleurige skirts in ABS-polyester geven de Samara met Carlota-pakket een stoer uiterlijk. Uiteraard ontbre- De nationale autopers in Spanje, de 'Asociación Nacional de la Pren- sa del Motor’, vertegenwoordigd door bijna honderd journalisten, heeft de Ford Fiesta tot 'Auto van het jaar’ aangewezen. De verkiezing vond plaats in het bijzijn van een notaris. Deze maakte bekend dat de Ford Fiesta met de meeste stemmen als nummer één was gekozen. De Renault Chamade, de 5-deurs Renault 21 en de Fi at Uno volgden respectievelijk op de tweede, derde en vierde plaats. Naast de toekenning van de titel ’Auto van het jaar 1990’ door de na tionale Auto Pers Associatie in Spanje, is de Fiesta door het Spaanse magazine 'Motor Mundial’ gekozen tot ’Spaanse Auto van het Jaar’. ken licht metalen velgen niet. De Samara is er met drie of met vijf deuren en met drie motorvarian- ten: 1100, 1300 en 1500 cc. Foto: Lada maakt autorijden aantrekkelijker met Carlota- pakket. In de categorie van de spor tieve auto’s is de suprematie van Ferrari overweldigend: na de eerste plaats voor de F40 heeft het merk zich ver zekerd van de tweede plaats met de 348 en de derde plaats met de Testarossa. een steeds grotere vraag naar vervoer op maat en dat is de aanleiding voor Volkswagen om een tweede ”bus” te introduce ren. Het is de Volkswagen LT die ton valt. dus, wordt daarna ingrijpend veranderd: de nieuwe Transpor ter verschijnt in 1979. Daarna de introducties van Nederland accepteert hem als de opvolger van de Kever. De nieuwe typen Volkswagens el kaar snel op: de Scirocco en de achter; - schitterende Sony stereo ra- dio/cassetterecorder. De AX Mistral kost f 17.950,— (3-deurs). Tegen meerprijs is de auto leverbaar in 5-deurs uit voering. BX PALAIS Bij dit type is comfort van de standaard BX gekoppeld aan een luxueuze uitrusting: - geverniste metallic lak (bleu- memphis of gris-météore); - zonwerend glas; - lichtmetalen wielen; - ruitewisserZ-sproeier achter; - ’’Palais” striping. Opel zal dit jaar deelnemen aan het Duitse Toerwagenkampioen- schap en heeft daartoe een Opel Omega 3000 met 24 kleppenmotor in de strijd gebracht. Tijdens de Essen Motorshow werd de nieuwe auto gepresenteerd. De drieliter motor met 24 kleppen levert 360 pk en is voorzien van een katalysator. Hij zal worden gereden door Klaus Niedzwiedz en Markus Oestreich. Het meest opvallende kenmerk van de Beretta Convertible is zijn harmonieuze, hedendaagse sty ling. Zoals alle Beretta-modellen biedt ook deze comfortabel ruimte aan vier personen. Inge werkte spoilers en een inge bouwde rollbar, stijl targa, verlenen de Convertible een on miskenbare verschijning, zelfs wanneer het dak gesloten is. ren, accelereren en remmen. De versnellingshandel kent de gebruikelijke schakelstanden (R R, N, Beretta-reeks bieden nu hogere 3, 2 en 1). - De 4 versnellingen zijn afgestemd op het koppelverloop van de mo tor, waardoor volledig van de motorprestaties kan worden geprofi teerd, terwijl het brandstofverbruik gunstig is door een gedeeltelijke tor, die de voorwielen aandrijft met een vermogen van 95 pk bij 5200 t/min. Als optie in de Cou pé en standaard in de GT is een nieuwe 3,1 liter V6 motor van 135 pk met meerkanalen brandstof- injectie verkrijgbaar, die de 2,8 li ter van vorig jaar vervangt. De hoofdtroef is een indrukwekkend Volvo breidt haar 400-serie uit met een extra te leveren automatische transmissie met 4 versnellingen. Deze automatische transmissie is beschikbaar op alle 400 modellen in combinatie met een injectie- of een turbo-motor. Voor alle series komt dezelfde automatische versnellingsbak be schikbaar. De uiteindelijke aandrijfverhouding kan per serie verschil len. De produktie is inmiddels van start gegaan. Met ’t oog op de lente heeft Ci troen twee speciale uitvoeringen van de AX en de BX in de show room gezet: het gaat om respec tievelijk de Mistral en de Palais. Beide modellen zijn - naast de XM - voor onze regio te zien bij Garage Van Fraassen te Goes. AX MISTRAL Op basis van een witte, rode of zilvergrijze (meerprijs) AX 11 TE - standaard voorzien van injec- tiemotor en katalysator - met als extra uitrusting: - jeugdige ’’Mistral” striping; - uitklapbaar zonnedak; - veilige ruitewisserZ-sproeier Het Carlota-pakket heeft een speciale grille, voorzien van maar liefst vier halogeen- koplampen, en een voorbumper voorzien van een spoiler met geïntegreerde breedstralers. De achterzijde wordt gekenmerkt Ook de Beretta GTZ kan bogen op een nieuw ontwikkelde mo- torgroep. De 2,3 liter 16 kleppen QUAD-motor met dubbele bo venliggende nokkenas levert een indrukwekkend vermogen over het hele toerentalgebied. Toyota heeft een compleet nieu we Celica ontwikkeld. Hij is op volger van de sportieve en zeer gewilde coupé die vier jaar gele den door Toyota werd geïntrodu ceerd. Een vertrouwde naam dus, maar een geheel nieuwe auto, waarbij prestaties, com pactheid én futuristische vorm geving centraal stonden bij het ontwerp. Hoewel een sportieve auto, is ook de nieuwe Celica zeer comfortabel. De auto is een fractie groter dan zijn voorganger. Basismodel in het programma is de Liftback 1.6 STi met de bekende 4 A-FE 1.6 li ter Twincam-motor met 16 klep pen en electronisch geregelde benzine-inspuiting, gekoppeld aan een 5-v-bak. Het 2e model is uitgerust met de nog krachtiger 3S-GE 2.0 liter 16 V-motor. De Celica-serie wordt naar bo ven afgerond met de vierwiel- aangedreven 2.0 liter Turbo met Dezer dagen arriveerde de 1,5 miljoenste Volkswagen in ons land. Dat wordt gevierd bij de dealers in den lande met een feestelijke show en attractieve aanbiedingen. Voor onze regio is al vele jaren Van Strien (Goes en Yerseke) VW-dealer. Aardige aanleiding lijkt ons om enige aandacht te besteden aan de succes-story van VW in Ne derland. Dat verhaal begint in augustus 1947, wanneer Pon of ficieel wordt aangesteld als VW- dealer en wanneer op 16 oktober van hetzelfde jaar de eerste zes Kevers in ons land arriveren. Op dat ogenblik kijkt men in ons land enigszins vreemd tegen de auto aan. Maar alras blijkt dat het oerde gelijke auto’s zijn die veel waar voor hun 2775 gulden bieden. De vraag naar de Kever groeit, maar hun aanbod blijft helaas beperkt. Niet alleen omdat de produktie slechts langzaam op gang komt, maar óók omdat de auto nog op de bon is. Wie voor de uitoefening van zijn beroep moét rijden, kan misschien een Volkswagen krijgen. Het lijdt geen twijfel dat het merk Volkswagen, in casu de Kever, een grote rol vervult om Neder land ’’weer op wielen” te krij gen. Vei tegenwoordigers, poli tiemensen, bouwvakkers, be oefenaren van vrije beroepen, spoeden zich voort in deze auto. Veel bedrijven en instellingen danken hun opbouw mede aan de betrouwbaarheid van de Kever. In de periode tot 1950 stijgt het aantal Volkswagendealers van 40 in 1947, tot 70 die over heel Nederland zijn verspreid. Ook op andere terreinen blijven de gebroeders Pon actief. Tij dens één van zijn vele bezoeken aan Wolfsburg schetst Ben in zijn agenda het model van een bestelwagen die gemaakt kan worden op het chassis van de Kever. Deze auto gaat inderdaad in produktie en de eerste exem plaren verschijnen rond 1950 in Nederland. De auto is meteen verbruik volgens EC- gemiddelde resp. 8.6 en 9.9 liter per 100 km. Lada heeft een aantrekkelijk pakket in de aanbieding voor de Samara. Dit i km. Om van 0 naar 100 te komen zogenaamde hebben ze resp. 11.0 en 8.4 se- Carlota-pakket conden nodig. Het gemiddeld gen een groot succes. Ben Pon’s ’’losse krabbeltje” voor de Volkswagen Volkswagenbus krijgt giganti sche gevolgen. In 1950 ver melijk 252 Nm bij 3600 tZmin. Beide motoren kunnen worden besteld met een handgeschakel- de 5-versnellingsbak of een 3-traps automaat. De Alfa Romeo 164, de Fiat Tipo en de Ferrari F40 zijn de buitenlandse auto’s die het meest door Duitsers wor den geprefereerd. Dit heeft een referendum onder 115.000 lezers van het voor aanstaande Westduitse au toblad ’’Auto Motor Sport” uitgewezen. ”Met de overwinning van de drie auto’s* van de Fiat Groep”, zo bevestigt het blad, ’’blijkt Italië het meest geliefde autoproducerende land in West-Duitsland te zijn”. De Alfa 164 heeft zijn klasse gewonnen door de Saab 9000, de Peugeot 605 en de Volvo 760 te verslaan. Sinds het moment van introductie - september 1987 in Italië, in de overige Europese landen vanaf oktober 1988 - zijn er 105.000 eenheden van het topmodel van Alfa Romeo geproduceerd, waarvan de helft is verkocht buiten Italië. De Fiat Tipo heeft in zijn klasse concurrenten als de Renault 19, Honda Civic, Mazda 323, Volvo 440 en Toyota Corolla achter zich gelaten. Van de Tipo, die in januari 1988 werd geïntrodu ceerd, zijn tot nu toe 700.000 eenheden verkocht, waarvan 45.000 in West-Duitsland en 12.000 in Nederland. De Ti po had al eerder de titel Auto van het Jaar 1989 ge wonnen. daarom veel aandacht aan veilige en spoorstabiele chassis-constructies, die zijn berekend op veiligheid bij het beroepsvervoer maar ook op het rijden met een ca ravan in de vacanties. De belangrijkste criteria bij het kopen van een aanhan ger zijn: - De ideale aanhanger moet niet hoger en bre der zijn dan de auto die hem moet trekken. - Het werkelijke gewicht van de aanhanger moet onder de toegestane ko- gelbelasting van de auto liggen. - Ook bij aanhangers on der de 750 kg is een mo del met oplooprem beter dan een ongeremde. Rijtests (met een 90 km/uur rijdende combi natie) met geremde aan hangers vertoonden een wezenlijk betere vertra- gingsweg dan ongerem de. Dat betekent: Als een combinatie met onge remde aanhanger na 53 meter tot stilstand komt, ligt de remweg bij een ge remde combinatie op 44,8 meter. - Bij banden is een grotere bandenmaat gunstiger voor betere veereigen- schappen en veiliger rij gedrag. Met betrekking tot construc tie en chassis onderschei den de aangeboden aanhan gers zich in modellen met een V-disselboom of uitvoe ringen met een disselboom in buis-constructie. Tijdens het rijden is het onderscheid tussen de beide concepten niet echt duidelijk merkbaar. Maar bij een ongeluk is de V- dissel de veiligste oplossing, omdat in het disselgebied veel botsenergie door ver vorming wordt geabsor beerd. Een buisconstructie kan zich daarentegen als een speer in de passagiers ruimte boren. Een chassis met triangel-as wordt veel toegepast bij aan hangers van goede kwaliteit en vooral bij paardentrailers zoals de moderne paarden trailers van Westfalia, die zijn vervaardigd uit een, met glasfiber versterkte, kunststof. Ze garanderen een hoge mate van rijveilig- heid, spoorvastheid en eco nomische bruikbaarheid. Door de vele mogelijkheden op het gebied van aanhan gers is het altijd de moeite waard om de verschillende uitvoeringen met elkaar te vergelijken. En de aanschaf van een zogenaamde spoor- stabiliserings-koppeling (SSK), die het gevaarlijke slingeren van de combinatie verregaand tegengaat, is voor een aanhanger zeker nuttiger dan de aankoop van wielsierringen! ger met tandem-as kiezen, omdat dan de achterkant van de auto als gevolg van de constructie minder sterk belast wordt. Nog beter is een asconstructie zoals bij de grotere Westfalia- modellen, waarbij aan de ene as getrokken wordt en de andere geduwd, om de aanhanger bij het remmen of het accelereren neutraal te houden. Ideaal als trek-auto zijn de vierwiel aangedreven voer tuigen. De verschillen tus sen dit soort auto’s zijn voor al het resultaat van het aan- drijfconcept: Een VW- Transporter syncro met een variabele verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achteras, steekt ver uit boven een vierwiel aan gedreven auto met een constante verdeling van de aandrijfkrachten van 50 50 procent, waarvan de voor wielen bij het wegrijden en het inveren van de aanhan ger gemakkelijk het contact met het rijoppervlak ver liezen. Bijna niet te verslaan zijn de terreinwagens: zelfs hoge, met zeildoek beklede aan hangwagens rollen in de luwte van deze voertuigen mee. begrenzing (60%) in de 3e versnelling en een volledige begrenzing in de 4e versnelling. Een drukregelklep in de pomp van het hydraulisch systeem voor komt dat er wordt overgeschakeld van de 3e naar de 4e versnelling bij snelheden lager dan 55-60 km/uur. Door de snelle reactie van de motor is een soepel rijgedrag bij stads ritten gewaarborgd. De 4e versnelling heeft een volledige begrenzing waardoor de kop- pelomvormer bij kruissnelheden wordt uitgeschakeld en zodoende koppel bij lage toerentallen, na lawaai en onnodige slijtage van de motor wordt voorkomen. De soepele en efficiënte werking van de automaat in combinatie met een snelle reactie staan borg voor een tandwielprestatie, die men kan vergelijken met handgeschakelde modellen. De maximum koppelvermenigvuldiging is 2.1. Deze motor wordt geleverd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak die het spor tieve karakter van de GTZ on derstreept. De krachtige QUAD-4 motor is eveneens voor zien van meerkanalen brandstof- injectie en elektronische ontste king. Oorspronkelijk ontwikkeld voor circuitraces door Oldsmobi le, biedt deze motorgroep effi ciëntie en een zo goed als onderhoudsvrije constructie voor hoge prestaties op de weg. Het hoeft geen betoog dat alle Beretta-motoren uitgerust zijn met katalysatorsystemen op de uitlaat, die voldoen aan de strengste Amerikaanse normen. Intercooler. De laatste zal onge twijfeld in het rally-circuit weer van zich gaan laten horen. Maar wie niet persé achter het WK Rallyes aanjaagt, zal aan de nieuwe Celica eveneens veel plezier kunnen beleven. De prestaties zijn aanwezig; evenals comfort. Zo is de nieuwe Celica stijver dan de vorige edi ties, en veel aandacht is besteed aan goede geluidsisolatie. Ook zijn trillingen zoveel mogelijk te ruggedrongen. De nieuwe Celi ca heeft weinig last van windgeruis, dankzij geïntegreer- - de omlijstingen e.d. Het stuur wiel is verstelbaar en kan worden weggeklapt. Veel werk is gemaakt van goed zitcomfort. Om ons te beperken tot de 1.6 en 2.0 liter-uitvoering: deze hebben een top van resp. 195 en 220 Niet iedere auto is optimaal geschikt om aanhangers te trekken. De luchtweerstand kan bijvoorbeeld door een caravan vier maal hoger worden, bij aanhangers met tandem-assen wordt de rol- weerstand verdubbeld, en de niet gelijkmatige gevoe ligheid voor zijwind en de veranderde aslastverdeling spreken ook een woordje mee. Kort samengevat: voor het rijden met een combina tie is het de moeite waard om trekauto, aanhanger en trekhaak met zorg te kiezen. Om de invloed van een cara van op de auto zo klein mo gelijk te houden moet, bij de aankoop van de trek-auto bijvoorbeeld, gelet worden op zo weinig mogelijk over hangende kofferruimte. Hoe verder de trekhaakkogel van de achteras af ligt, des te moeilijker wordt de afstem ming tussen de auto en de belasting door de aanhang wagen. Met niveauregelin- gen of extra vering kan dit probleem worden onder vangen. Bijna net zo ideaal als een auto met de motor achterin is de conventionele produk tie met de motor voorin en de aandrijving achter. In bei de gevallen wordt de grip be vorderd. In de voorwielaandrijving schuilt het nadeel dat, met de caravan aan de auto, de aandrijfas ontlast wordt. Wie met een voorwiel aangedre ven auto zware lasten wil trekken, moet een aanhan- Chevrolet Beretta-reeks één van de meest populaire series mo dellen sinds haar introductie. Van deze sportcoupé is nu ook in Europa een volledig model lengamma beschikbaar, be staande uit de Beretta Coupé, de Coupé GT, de nieuwe 16-kleppen GTZ Coupé en een geheel nieuwe Convertible- versie. Het 68ste Internationale Auto-, Motor- en Rijwielensalon, dat van 18 tot 28 januari in Brus sel werd gehouden, was de ge legenheid voor de Europese première van zowel de nieuwe Convertible als de sportieve GTZ gen verricht en zich daardoor volledig kan concentreren op het stu- Coupé. De nieuwe motorgroepen in de prestaties in alle modellen. De Coupé werd uitgerust met een nieuwe viercilinder 2,2 liter mo- bestaat uit een aantal extra’s die het autorij den plezieriger maken en bo vendien de La da Samara een sportief tintje verlenen. Het hoge eigen gewicht in combinatie met de vierwiel- aandrijving, zorgt voor een goede grip. Hellingen zijn daardoor met de ingescha kelde reductieaandrijving zonder moeite en zonder koppelen/schakelen te over winnen. Bij de aanschaf van een trek-auto moet in ieder geval de vuistregel van het ”rijden-met-aanhanger” in acht genomen worden: De rijveiligheid neemt met een langere wielbasis van de trek-auto toe. Verder geldt voor de keuze van een trek-auto voor zwa re aanhangers: cilinderin houd en koppel kunnen door niets vervangen worden, be halve door nog meer cilin derinhoud en nog meer koppel. Maar ook de aanhanger en de manier waarop de aan hanger aan de auto gekop peld is, heeft invloed op de veiligheid van de combinatie - om het even of het nu een caravan is, of een camper, een paardentrailer of een boottrailer. Want: de trek auto en de aanhanger moe ten bij elkaar passen. Dat niet iedere combinatie geschikt is, merken vele nieuwkomers op het gebied van rijden met een aanhan ger pas, als de rit met een niet geschikte auto of met een primitieve aanhanger, eindigt in de vangrail of in de greppel. Gerenommeerde fabrikanten zoals de Westfalia-fabriek in Rheda- Wiedenbrück besteden succes Ook de Passat krijgt een nieuw jasje (1988) en tot slot begeeft De 10.000 geïmporteerde Volks- Volkswagen zich met de Corrado wagens worden er al snel 50.000 op het terrein van de snelle (1956) en de sprong naar sportwagens. 100.000 wordt in 1959 gemaakt. Ook op het gebied van bedrijfs- In 1968 komt de halfmiljoenste wagens wordt het merl^Volkswa- naar Nederland en medio 1978 wordt het miljoen volgemaakt. Inmiddels heeft besloten om het modellenpro gramma uit te breiden met nieu- schijnt de eerste op de weg en we typen: de markt vraagt om slaat in als een bom. Ook de Bus grotere en nog luxueuzere au- ondergaat door de jaren heen to’s. Vanaf 1961 verschijnen ach- talloze verbeteringen. Er ont- tereenvolgens de Volkswagen staat bij het bedrijfsleven echter 1500, de Variant daarvan en de Fastback. Daarna volgen de Volkswagen 411 (1968) en de Ke ver 1302 (1970). Aan het begin van de jaren '70, juist in de periode waarin Pon’s in de gewichtsklasse 2,5 tot 5,5 Automobielhandel de vleugels ton valt. ’’Type 2”, de oerbus écht begint uit te slaan in de nieuwe vestigingsplaats Leus den, komt de Kever in het ge drang. En met hem de auto’s die volgen de introducties op zijn technisch concept zijn steeds nieuwe bedrijfswagens gebaseerd. De fabriek, de ver- elkaar in een hoog tempo op. Op schillende importeurs en de basis van de Polo, Golf en de dealers maken moeilijke tijden Passat Variant worden ”Van” door. uitvoeringen vervaardigd. In het Niettemin blijft Pon’s Automo- begin van de jaren’80 verschijnt bielhandel vertrouwen houden de Caddy, een pick-up op basis in Volkswagen AG dat natuurlijk van de Golf. En uit een samen al plannen heeft om met nieuwe werkingsverband met MAN technische concepten voor haar Nutzfahrzeuge in München, ont- automobielen te komen. staat de MAN-VW truck die in de Het concept ’’motor en aandrij- klasse van 6 tot 10 ton GVW valt, ving op de achterwielen” maakt In 1989 wordt de samenwerking plaats voor nieuwe Volkswagens met Toyota aangekondigd, die met ’’motor vóór en aandrijving resulteert in de introductie van op de voorwielen”. De eerste is de Taro, een ééntons pick-up. ongekend populair, waaruit blijkt de K-70 (1970), de tweede is de dat zowel de importeur in Neder- Passat (1973). Daarna volgen de land als de producent in Duits land duidelijk hebben onder kend dat de klanten op een han- Golf in 1974 en de Polo (eerst als dige bestelauto zitten te Audi 50) in 1975. Deze modellen wachten. zijn een doorslaand succes, Na een rustige start, komt in het waarbij de Golf de kroon spant: begin van de jaren '50 de ver koop goed op gang. In 1951 wordt de 10.000ste Volkswagen Golf wordt zo populair dat er al geïmporteerd. Vanaf dat jaar spoedig varianten van verschij- gaat het echt heel snel met de nen zoals de GTI en de Diesel, hoeveelheden geïmporteerde In 1983 wordt de vernieuwde Kevers. Elk jaar worden vernieu- Golf geïntroduceerd, waarbij het wingen doorgevoerd die de Ke- succes wordt geprolongeerd, ver luxueuzer, praktischer en stiller maken.

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1990 | | pagina 19