BMW 518 i nu ook met Life, Dream Champion: actiemodellen •Si Show bij Zwartepoorte rond opening BMW-garage 4 cilinder-motor VW-feestmaand bij Van Strien te Goes Peugeot 605 in aantocht van de Opel Kadett Mazda MX-5: ’n geslaagd compromis tussen moderne techniek en klassiek Deze maand wordt in ons land de Mazda MX-5 leverbaar, ’t Gaat om een opmerkelijke spor- tieveling die herinneringen /Va Goes nu ook heropening in Vlissingen Renault- lenteshow bij Auto Centrum Goes Tot en met 17 maart staat Auto Centrum Goes aan de Marco nistraat in het teken van een Renault-show. Veel modellen van Renault worden er getoond, waarbij als blikvangers met na me de nieuwe Renault 19 Cha- made en de Renault 21 Hatch back. De Chamade is een se- danversie van de anderhalf jaar geleden met succes uitgebrach te R 19. De 21 Hatchback is een 5-deurs uitvoering van de beken de R 21. r~ Als u de in deze autokrant genoemde autobedrijven in 't oog houdt zit u altijd goed! Stormloop bij Opel-jubileum Auto Hendriks 17 DE BEVELANDER Woensdag 14 maart 1990 's Wielophanging Vormgeving Interieur Aanvullingen op programma Souplesse Veiligheid Interieur Motor Bevela nd-Mobiel NI l I De Mazda MX-5 heeft rondom De vormgeving is zonder al te veel opsmuk, enigszins klassiek zelfs en richt zich op de veelei sende automobilist die ’n com fortabele reiswagen zoekt. De topsnelheid beweegt zich, af hankelijk van de motor, zo tus sen de 200 en 235 km/uur en het verbruik van de 4 cilinder is, ge zien de klasse, alleszins redelijk. Volgens fabrieksopgave gem. 8,3 liter per 100 km. De 605 SV 24 heeft er 8 seconden voor no dig om van 0 op 100 te komen. Als extra zijn leverbaar elec- trisch schuifdak, autotelefoon, en de gecombineerde Peugeot audio- en airconditioning. caal verstelbare stuurkolom, in hoogte en lengte verstelbare stoelen, vier remschijven en een nieuwe generatie zeer sterke koplampen. control, bekleding, centrale gedeelde bestelling kunnen daarbij ook nog andere opties worden gele- entree nog gaat maken, heeft Peugeot in Frankrijk al de basis gelegd voor een aantal aanvul lingen in het 605-programma. Dat is traditie bij Peugeot, waar men kan kiezen uit een breed scala van versies van de ver schillende types. Zo zullen de 6- en 4-cilindermo- toren worden verrijkt met twee turbo-dieselversies en twee ben zineversies met automatische transmissie. De turbo-diesel (4 cilinders en 2088 cc) zal een lucht-intercooler hebben en 3 kleppen per cilinder. Ondanks de betrekkelijk geringe motorin- houd, zijn de prestaties uitste kend: top 192 km/uur en een ac celeratie van 0-100 km. in 11,3 seconden. Het verbruik zal ge middeld op 6,6 liter per 100 km. uitkomen, aldus de fabriek. Peugeot is verder druk doende met een atmosferische diesel motor die men einde dit jaar denkt te kunnen leveren. kleinere hoek (6°) dan het vorige model. gunstig geprijsd, en met de mo dernste technologie in zich vere nigd. ’t Gaat - zo zijn de eerste indrukken - ook om een veilige snelle auto. Voor een cabriolet lichte gewicht komt ten goede aan de acceleratie en handel baarheid van de auto. De MX-5 heeft een karakteristie ke en tijdloze vormgeving. De carrosserie heeft vloeiende ron dingen, vanaf de ovaalvormige grille voor, tot aan de kenmer kende achterlichten. De auto is standaard uitgerust met een de feestvreugde met een drie daagse show, waarvoor duizen den VW-rijders - en zij die het willen worden - werden uitgeno digd. Die show kreeg vorige week zijn beslag in een feestelijk versierde showroom, waar iede re bezoeker een aardige attentie in ontvangst mocht nemen. VW heeft deze maand flink in de prij zen geknipt van onder meer de Polo Jeton, de Golf Madison en de Jetta Pacific. Wie er snel bij is kan nog van de aanbiedingen gebruik maken, zo laat garage Van Strien ons bij monde van di rectielid Jos Smits weten. BMW heeft veel vernieuwingen in zijn programma. Zo zal in de showroom in Goes de nieuwe Edition 3-serie worden geshowd. KADETT CHAMPION Deze sportieve versie van de Ka- dett, de naam zegt het al, heeft als basis-ontwerp de sportieve GSi. Niet alleen extra sportieve prestaties maar ook extra spor tieve uitrusting met luxueuze uit straling. Aldus BMW- John De velgen hebben een doorsne de van 15 inch en zijn voorzien van brede banden (60- of 65-serie). Het remsysteem met extra grote schijven (518i: trom- melremmen achter) is aange past aan de verhoogde rijpres- taties; de stuurkolom heeft een ’softtop’. Dit dak kan met één soepele handbeweging worden neergeklapt. Als optie is een afneembare lich te kunststof 'hardtop' met glazen achterruit leverbaar. Deze is eveneens ontworpen met behulp van computeranalyse appara tuur en wordt bevestigd op zes punten. Het gewicht bedraagt slechts twintig kilogram. Het interieur van de 5-serie is tot in de kleinste details doordacht. Ook hier zijn invloeden van de 7-serie te herkennen, vooral daar waar hetzelfde ergonomi sche concept is toegepast. Dit gaat ervan uit dat de bedie- ningselementen omwille van vei ligheid en rijcomfort en overeen komstig hun prioriteit daar horen waar de bestuurder ze haast on bewust verwacht. Nieuwe stoe- I I - ----- beschikt hij over opmerkelijk veel stijfheid en dat maakt het rij den met deze nieuwe Mazda tot ’n genoegen. De carrosserie is bovendien licht van gewicht. De constructeurs van de MX-5 hebben juist aan de stijfheid van de carrosserie veel aandacht geschonken, opdat het chassis beter bestand is te gen de krachten die erop wor den uitgeoefend. Vooral bij cabrioletmodellen is het chassis gevoelig voor vervormingen. Het Hoewel de 605 in ons land zijn De maand maart is door VW in ons land uitgeroepen tot Feest maand. Dit ter gelegenheid van de anderhalf miljoenste Volks wagen, welke onlangs per trein vanuit Duitsland in Nederland werd afgeleverd. VW viert dit feit met shows bij de dealers en aan trekkelijke kortingen op meerde re VW-modellen. Bij Garage Van Strien te Goes werd gedeeld in Auto Hendriks te Goes had kort geleden ’n feestje te vie ren. Het Goese autobedrijf was 12,5 jaar Opel-dealer. En dat was reden om alle Opel-rijders in de regio feestelijk te onthalen. Welnu: aan die uitnodiging werd alle gevolg gegeven. "Zó’n grote belangstelling hadden we nooit verwacht. Ik denk dat we in drie dagen tijds onge veer 3500 bezoekers kre gen”, aldus de heer J. van As van Auto Hendriks. "Een ware happening, ter wijl we eigenlijk berekend waren op ’n normale recep tie”, aldus Van As. Het jubilerende bedrijf zette dan ook alle zeilen bij om de genode gasten op gepaste wijze te begroeten. De toch wel fors ingeslagen hapjes en drankjes vonden zó snel hun weg dat de leveranciers op ’n gegeven ogenblik zón der dreigden te komen. Maar met veel improvisatievermo gen, waarbij alle medewer kers van Auto Hendriks wer den ingezet, werd ’t een op alle punten geslaagd feest. Ook zakelijk, hoewel dat niet de opzet was van de mani festatie. Er werden tussen de feestelijkheden door nog 35 nieuwe en gebruikte auto’s verkocht. "Uitgangspunt was echter een gezellig feest voor al on ze relaties”, aldus de directie van Auto Hendriks. Bij de foto: De BMW Z1, één van de blikvangers van BMW die tij dens de komende show bij John Zwartepoorte te zien zal zijn. De 1285 kg. wegende roadstar, waarvan de motor is geplaatst achter de vóóras, geeft de Z 1 een gewichtsverdeling van 49 vóór/51 achter. Hij heeft 7,9 se conden nodig om op 100 km. te komen. Bij deze auto zijn vóór veerbenen uit de 3-serie toege past. Er worden er per dag maxi maal 10 - met de hand - gebouwd door BMW. len en extra opbergmogelijkhe- den dragen bij aan het verhoog de comfort, net als de harmo nieuze kleurstelling die het interieur een gedegen atmosfeer geeft. Ook onderhuids zijn verfijningen te vinden. In combinatie met de bijzonder stijve carrosserie, de lange wielbasis en de ideale gewichts-verdeling (voor/achter: 50/50), biedt het onderstel een ongekende mate aan veiligheid, handelbaarheid en comfort. Dit van de 7-serie afgeleide chassis heeft dubbelwerkende gasgevul- de schokdempers, voorwielop- hanging met dubbele onderste draaipunten en een exact gelei de achteras met langsdraag- armen. Als bijzonder kenmerk bij het vooraf vastleggen van de presta ties gold de souplesse, dat wil zeggen het krachtig ’opplakken’ vanaf lage toerentallen. Dat alle zescilinder benzine-varianten de 200 km/h grens kunnen over schrijden was geen doel op zich. Dat werd voornamelijk bereikt dankzij de hoge eisen aan over wogen vermogensontwikkelig en door doeltreffende aërodyna- «MaU Hl W ”We hebben een erg goede aanloopperiode gehad in Goes. Boven verwach ting”, stelt dealer Zwartepoorte vast. Eind vorig jaar heropende hij aan de M.A. de Ruyterlaan officieel de eer der dat jaar door hem over genomen BMW- garage. Vrijdag 16 maart gaat de vlag bij Zwar tepoorte ander maal in top. Deze keer bij de vestiging in Vlissingen. Deze heeft - naar het voorbeeld van het BMW- garagebedrijf te Goes - een in grijpende verbouwing en reorga nisatie achter de rug. Vrijdag 16 maart a.s. wordt deze tweede vestiging, die is te vinden aan de Industrieweg 27-29 te Vlissingen - officieel in gebruik genomen. De heer Zwartepoorte nam me dio vorig jaar beide bedrijven over. In beide vestigingen wer den de showrooms gemoderni seerd, maar eveneens werd veel werk gemaakt van reorganisatie van de werkplaatsen, waar de modernste apparatuur werd ge plaatst. Het thans te heropenen complex De BMW ingenieurs hebben bij zondere aandacht besteed aan een verdere verhoging van de passieve veiligheid. Het front van de auto werd zó geconstru eerd dat het tesamen met bum pers, crashboxen en kreukelzo- nes de eisen van de strenge Amerikaanse veiligheidsnorm (’30 mph front crash’) overtreft. Bij een aanrijdingssnelheid tot 56 km/h blijft de passagierskooi in hoge mate onaangetast. Het veiligheidscocept omvat naast de hoogst mogelijke inzittenden- bescherming eveneens de ver betering van de veiligheid van de andere verkeersdeelnemers. Ook de beperking van schade, bijvoorbeeld bij lage snelheid, behoort hier toe. De reeks extra’s voldoet aan de hoogste eisen en omvat een Au tomatische Stabiliteits Controle (ASC), voor de 535i; centrale deurvergrendeling compleet met infrarood afstandsbediening; omklapbare achterbankleuning; airconditioning; lederen bekle ding; lichtmetalen, gesmede vel gen en Servotronic. Kortom: de nieuwe BMW 5-serie vormt een afgerond geheel; met vele uitstekende eigenschap pen. in Vlissingen heeft een opper vlakte van circa 1500 vierkante meter. De officiële heropening ervan vindt vrijdagmiddag 16 maart om 16 uur plaats. Daartoe is de heer N. Wiesmeier, com mercieel directeur van BMW Ne derland, uitgenodigd. Tussen 17 en 19 uur is er daarna een re ceptie. Tevens is er een grote BMW- show in de vestiging Vlissingen, waar enkele topmodellen van de Bayerische Motorwerke zijn te zien, zoals de Z de M 3 en de vernieuwde 750-serie. "Maar”, aldus vertelt John Zwartepoorte, ”in ons bedrijf in Goes kunnen belangstellenden tegelijkertijd ook ’t een en ander zien. Want Bij het interieur-ontwerp is ge bruik gemaakt van aantrekkelij ke en duurzame materialen. De sportieve kuipstoelen bieden goede zijdelingse steun. Het in strumentarium op het dash board is uiteraard sportief en compleet, met een grote ronde snelheidsmeter, een grote ronde toerenteller en drie kleinere me ters voor watertemperatuur, brandstofniveau en oliedruk. De basisverkoopprijs van de Mazda MX-5 bedraagt f 51.900,—, inclusief B.T.W. Com pleet met ’hardtop’ wordt de au to geleverd voor f 54.650,— inclusief B.T.W. BMW heeft voor zijn modellen 1990 aardig wat veranderingen doorgevoerd. We beperken ons deze keer tot de 5-serie. Naast het comfort van een zescilinder, biedt BMW voortaan ook een viercilinder 1,8 liter motor aan voor de 5-serie. Nederland heeft daarmee de primeur van de 518i. Alle motoren - zowel diesel als benzine - zijn uitgerust met de modernste elektronische in- spuitsystemen. Het programma ziet er als volgt uit: 518i (83 kW/113 pk) met de nieuwe M40-motor uit de 3-serie; 524td (85 kW/115 pk) met de digitale dieselinspuifing; 520i (95 kW/129 pk); 525i met de be roemde motor uit de 325i (125 kW/170 pk); 530i en 535i (138 kW/188 pk respectievelijk 155 kW/211 pk) die net als alle benzi ne BMW’s met lambda geregel de katalysatoren zijn uitgerust en die ten opzichte van de voor gangers duidelijk aan vermogen hebben gewonnen. Het sum mum van deze serie vormt de M5. De vierentwintig-kleppen motor (232 kW/315 pk) van deze topklasse sedan zal ’aan de top’ voor sportwagenprestaties zorgen. De Mazda MX-5 wordt aange dreven door een 16-kleppen 1.6 injectiemotor (met twee boven liggende nokkenassen) die 115 pk levert bij 6.500 tpm. Het maxi mum koppel bedraagt 135 Nm bij 5.500 tpm. Brandstofinjectie en ontsteking werken beide elektronisch, waardoor optimale prestaties worden geleverd. De topsnel heid bedraagt 195 km/uur. De MX-5 is uiteraard uitgerust met een geregelde drieweg katalysator, die voldoet aan de strenge US’83-normen. De R 21 Hatchback is een attrac tieve auto voor wie een sedan zoekt die niettemin ook veel ba gageruimte biedt. Verschillen met de 4-deurs Re nault 21 zijn er vooral aan de achterkant, met name bij de vol gende onderdelen: - de achterklep met zijn twee pneumatische uitzetsteunen; - het dakpaneel; - de zijpanelen achter; - het achterpaneel; - de achterlichten; - de schildbumper achter. Het interieur van de 5-deurs uit voeringen is gelijk aan dat van de 4-deurs uitvoeringen. De ba gageruimte, die bij normaal ge bruik iets kleiner is dan de zeer grote bagageruimte van de 4-deurs uitvoering, kan door de betere uitbreidingsmogelijkhe den (wegneembare hoeden- plank en geheel neerklapbare achterbank) aanzienlijk vergroot worden. onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen, dub bele triangels van ongelijke lengte en stabilisatorstangen. Juist bij sportauto’s is het direct voelbare contact met de weg van essentieel belang voor het rijple zier. De MX-5 heeft stuurbe krachtiging dan ook niet nodig en wordt daarom niet geleverd met deze optie. De MX-5 heeft rondom schijfremmen. Vóór zijn deze geventileerd. v Op de foto: een indruk van de VW-show bij Garage Van Strien. mica. De viercilinder en de tur bodiesel mogen er met hun topsnelheid van meer dan 190 km/h ook zijn. De afgeronde, bijna coupé achtige achterste dakstijlen dra gen bij aan de sportieve totaalin druk. Ze zorgen samen met de gewelfde achterruit voor een roy ale binnenruimte met een ruime zithoogte achterin. De wigvorm verleent deze automobiel niet al leen zijn elegante dynamiek, maar is ook essentieel voor de uitstekende aërodynamica. Als alles volgens plan verloopt, zal Peugeot over goed een maand zijn nieuwe 605 in ons land op de weg brengen. Het gaat om de nieuwe "high-line” van Peugeot, een sedan met een lengte van 4.72 meter en voorwielaangedreven. Dyna misch weggedrag, actieve en passieve veiligheid zijn in de 605 volop aanwezig, evenals ge avanceerde techniek. Vanaf oktober vorig jaar rijdt de 605 al in Frankrijk. De 605 is on der meer herkenbaar aan zijn opvallende parelmoer-tinten, waarmee de carrosserie is uitge voerd. En wie het genoegen heeft erin te stappen, kan nog in gelegd notenhout tegenkomen in de middenconsole van de duurdere versies, zoals de STI en SR 3.0. De Peugeot 605 is het vierde model dat sinds begin jaren 80 door Peugeot in produktie is ge nomen, na de succesvolle 205, de 309 en de 405. De Franse au tofabrikant heeft goede verwach tingen van de 605, aangezien er in het hogere segment van de Europese markt een opbloei gaande is. Het nieuwe topmodel is grotendeels uitgerust met een krachtige 6 cilindermotor in V- vorm met ’n inhoud van 3 liter. Verder kan worden gekozen uit 4 cilindermotoren die logisch een uitbreiding naar boven zijn vanaf de 405. Alle uitvoeringen zijn voorzien van stuurbekrachti ging, een horizontaal én verti- Opel brengt de komende maan den 3 speciale modellen van de Kadett op de markt met finan cieel voordeel voor de klant va riërend van f 1.500,tot f 7.000,—. Opmerkelijk aan deze aktiemo- dellen is, dat niet alleen diverse motoren leverbaar zijn maar ook dat de klant zelf nog extra acces soires, vanaf fabriek, kan bestellen. KADETT LIFE Gebaseerd op de Kadett LS 1.4i met katalysator en 5 versnel lingsbak (3, 4 en 5 deurs) heeft de "Life” versie een uitgebreide uitrusting waaronder klokje, gor dels achter, speciale bekleding, buitenspiegels in kleur, zilver kleurige GT-velgen. Vanaf f 25.250,— voor de 3-deurs uit voering. De ’’Life” kan ook worden uitge rust met 1.6i katalysator of 1.7D motor. KADETT DREAM De ’’Dream” heeft als basis de GL versie van de Kadett 4- of 5-deurs met 1.4i katalysator mo tor. (1.6i kat of 1.7 D motor is op tioneel). De Dream is uitgerust met: ge tint glas, centrale deurvergren deling, gordels achter, buitenspiegels in kleur, sportstoelen met anthraciet be kleding, lichtmetalen velgen, 2-laags metallic of mica-lak. Prijs: f 29.500,voor de 5-deurs uitvoering. Peugeot richt zich met de 605 sterk op de Europese markt, hoewel er ook binnen Frankrijk zelf jaarlijks in het hogere seg ment 200.000 auto’s hun weg vinden. Peugeot heeft er alle be lang bij dat de 605 buiten eigen land een goed onthaal krijgt, want nimmer werd er zoveel geld in de ontwikkeling van een nieuw produkt door de auto constructeur gestoken: ca. 2 mil jard gulden in vijf jaar tijds (6 miljard F. Frs.). Dat de 605 ook op duurzaamheid is gebouwd, moge blijken uit het feit dat de anti-corrosiebehandeling is ge baseerd op een periode van minstens 10 jaar. Basis: Kadett GSi of Kadett GSi-16V in 3-deurs uitvoering met close-ratio 5-bak. De Championrijder weet zich voorzien van: ABS remsysteem, gordels ach ter, LCD instrumentarium, elek tronische check anthraciet leren stuurbekrachtiging, deurvergrendeling, neerklapbare achterbank, licht- metalen velgen, leren stuur, tweelaags metallic of mica-lak. Prijs: f 42.500,— voor de 2 liter en f 49.500,— voor de 2 liter 16V met ABS. Alle drie speciale modellen le nen zich voor snelle en eenvou dige radio-installatie doordat standaard af-fabriek ook al een stereo-inbouwset is gemonteerd incl. 4 speakers en antenne. Vanaf half maart zijn de actiemo- oproept aan de klassieke twee- raad leverbaar. Voor onze regio is dat Auto Hendriks te Goes. Op lijke roadstar te maken, relatief verd, zoals schuifdak, breedstra- lers e.d. dellen bij de Opeldealer uit voor- zjtters uit de jaren zesti Niette. min is Mazda erin geslaagd van deze MX-5 een zeer oorspronke-

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1990 | | pagina 17