BMW 518 i nu ook met
Life, Dream Champion:
actiemodellen
•Si
Show bij Zwartepoorte
rond opening BMW-garage
4 cilinder-motor
VW-feestmaand bij
Van Strien te Goes
Peugeot 605 in aantocht
van de Opel Kadett
Mazda MX-5: ’n geslaagd
compromis tussen moderne
techniek en klassiek
Deze maand wordt in ons land
de Mazda MX-5 leverbaar, ’t
Gaat om een opmerkelijke spor-
tieveling die herinneringen
/Va Goes nu ook heropening in Vlissingen
Renault-
lenteshow
bij Auto
Centrum Goes
Tot en met 17 maart staat Auto
Centrum Goes aan de Marco
nistraat in het teken van een
Renault-show. Veel modellen
van Renault worden er getoond,
waarbij als blikvangers met na
me de nieuwe Renault 19 Cha-
made en de Renault 21 Hatch
back. De Chamade is een se-
danversie van de anderhalf jaar
geleden met succes uitgebrach
te R 19. De 21 Hatchback is een
5-deurs uitvoering van de beken
de R 21.
r~
Als u de in deze
autokrant genoemde
autobedrijven in
't oog houdt zit
u altijd goed!
Stormloop bij
Opel-jubileum
Auto Hendriks
17
DE BEVELANDER
Woensdag 14 maart 1990
's
Wielophanging
Vormgeving
Interieur
Aanvullingen
op programma
Souplesse
Veiligheid
Interieur
Motor
Bevela nd-Mobiel
NI
l
I
De Mazda MX-5 heeft rondom
De vormgeving is zonder al te
veel opsmuk, enigszins klassiek
zelfs en richt zich op de veelei
sende automobilist die ’n com
fortabele reiswagen zoekt. De
topsnelheid beweegt zich, af
hankelijk van de motor, zo tus
sen de 200 en 235 km/uur en het
verbruik van de 4 cilinder is, ge
zien de klasse, alleszins redelijk.
Volgens fabrieksopgave gem.
8,3 liter per 100 km. De 605 SV
24 heeft er 8 seconden voor no
dig om van 0 op 100 te komen.
Als extra zijn leverbaar elec-
trisch schuifdak, autotelefoon,
en de gecombineerde Peugeot
audio- en airconditioning.
caal verstelbare stuurkolom, in
hoogte en lengte verstelbare
stoelen, vier remschijven en een
nieuwe generatie zeer sterke
koplampen.
control,
bekleding,
centrale
gedeelde
bestelling kunnen daarbij ook
nog andere opties worden gele-
entree nog gaat maken, heeft
Peugeot in Frankrijk al de basis
gelegd voor een aantal aanvul
lingen in het 605-programma.
Dat is traditie bij Peugeot, waar
men kan kiezen uit een breed
scala van versies van de ver
schillende types.
Zo zullen de 6- en 4-cilindermo-
toren worden verrijkt met twee
turbo-dieselversies en twee ben
zineversies met automatische
transmissie. De turbo-diesel (4
cilinders en 2088 cc) zal een
lucht-intercooler hebben en 3
kleppen per cilinder. Ondanks
de betrekkelijk geringe motorin-
houd, zijn de prestaties uitste
kend: top 192 km/uur en een ac
celeratie van 0-100 km. in 11,3
seconden. Het verbruik zal ge
middeld op 6,6 liter per 100 km.
uitkomen, aldus de fabriek.
Peugeot is verder druk doende
met een atmosferische diesel
motor die men einde dit jaar
denkt te kunnen leveren.
kleinere hoek (6°) dan het vorige
model.
gunstig geprijsd, en met de mo
dernste technologie in zich vere
nigd. ’t Gaat - zo zijn de eerste
indrukken - ook om een veilige
snelle auto. Voor een cabriolet
lichte gewicht komt ten goede
aan de acceleratie en handel
baarheid van de auto.
De MX-5 heeft een karakteristie
ke en tijdloze vormgeving. De
carrosserie heeft vloeiende ron
dingen, vanaf de ovaalvormige
grille voor, tot aan de kenmer
kende achterlichten. De auto is
standaard uitgerust met een
de feestvreugde met een drie
daagse show, waarvoor duizen
den VW-rijders - en zij die het
willen worden - werden uitgeno
digd. Die show kreeg vorige
week zijn beslag in een feestelijk
versierde showroom, waar iede
re bezoeker een aardige attentie
in ontvangst mocht nemen. VW
heeft deze maand flink in de prij
zen geknipt van onder meer de
Polo Jeton, de Golf Madison en
de Jetta Pacific. Wie er snel bij is
kan nog van de aanbiedingen
gebruik maken, zo laat garage
Van Strien ons bij monde van di
rectielid Jos Smits weten.
BMW heeft veel vernieuwingen
in zijn programma. Zo zal in de
showroom in Goes de nieuwe
Edition 3-serie worden geshowd.
KADETT CHAMPION
Deze sportieve versie van de Ka-
dett, de naam zegt het al, heeft
als basis-ontwerp de sportieve
GSi. Niet alleen extra sportieve
prestaties maar ook extra spor
tieve uitrusting met luxueuze uit
straling.
Aldus
BMW-
John
De velgen hebben een doorsne
de van 15 inch en zijn voorzien
van brede banden (60- of
65-serie). Het remsysteem met
extra grote schijven (518i: trom-
melremmen achter) is aange
past aan de verhoogde rijpres-
taties; de stuurkolom heeft een
’softtop’. Dit dak kan met één
soepele handbeweging worden
neergeklapt.
Als optie is een afneembare lich
te kunststof 'hardtop' met glazen
achterruit leverbaar. Deze is
eveneens ontworpen met behulp
van computeranalyse appara
tuur en wordt bevestigd op zes
punten. Het gewicht bedraagt
slechts twintig kilogram.
Het interieur van de 5-serie is tot
in de kleinste details doordacht.
Ook hier zijn invloeden van de
7-serie te herkennen, vooral
daar waar hetzelfde ergonomi
sche concept is toegepast.
Dit gaat ervan uit dat de bedie-
ningselementen omwille van vei
ligheid en rijcomfort en overeen
komstig hun prioriteit daar horen
waar de bestuurder ze haast on
bewust verwacht. Nieuwe stoe-
I I - -----
beschikt hij over opmerkelijk
veel stijfheid en dat maakt het rij
den met deze nieuwe Mazda tot
’n genoegen.
De carrosserie is bovendien licht
van gewicht. De constructeurs
van de MX-5 hebben juist aan de
stijfheid van de carrosserie veel
aandacht geschonken, opdat
het chassis beter bestand is te
gen de krachten die erop wor
den uitgeoefend. Vooral bij
cabrioletmodellen is het chassis
gevoelig voor vervormingen. Het
Hoewel de 605 in ons land zijn
De maand maart is door VW in
ons land uitgeroepen tot Feest
maand. Dit ter gelegenheid van
de anderhalf miljoenste Volks
wagen, welke onlangs per trein
vanuit Duitsland in Nederland
werd afgeleverd. VW viert dit feit
met shows bij de dealers en aan
trekkelijke kortingen op meerde
re VW-modellen. Bij Garage Van
Strien te Goes werd gedeeld in
Auto Hendriks te Goes had
kort geleden ’n feestje te vie
ren. Het Goese autobedrijf
was 12,5 jaar Opel-dealer.
En dat was reden om alle
Opel-rijders in de regio
feestelijk te onthalen. Welnu:
aan die uitnodiging werd alle
gevolg gegeven. "Zó’n grote
belangstelling hadden we
nooit verwacht. Ik denk dat
we in drie dagen tijds onge
veer 3500 bezoekers kre
gen”, aldus de heer J. van As
van Auto Hendriks.
"Een ware happening, ter
wijl we eigenlijk berekend
waren op ’n normale recep
tie”, aldus Van As.
Het jubilerende bedrijf zette
dan ook alle zeilen bij om de
genode gasten op gepaste
wijze te begroeten. De toch
wel fors ingeslagen hapjes
en drankjes vonden zó snel
hun weg dat de leveranciers
op ’n gegeven ogenblik zón
der dreigden te komen. Maar
met veel improvisatievermo
gen, waarbij alle medewer
kers van Auto Hendriks wer
den ingezet, werd ’t een op
alle punten geslaagd feest.
Ook zakelijk, hoewel dat niet
de opzet was van de mani
festatie. Er werden tussen de
feestelijkheden door nog 35
nieuwe en gebruikte auto’s
verkocht.
"Uitgangspunt was echter
een gezellig feest voor al on
ze relaties”, aldus de directie
van Auto Hendriks.
Bij de foto: De BMW Z1, één van
de blikvangers van BMW die tij
dens de komende show bij John
Zwartepoorte te zien zal zijn. De
1285 kg. wegende roadstar,
waarvan de motor is geplaatst
achter de vóóras, geeft de Z 1
een gewichtsverdeling van 49
vóór/51 achter. Hij heeft 7,9 se
conden nodig om op 100 km. te
komen. Bij deze auto zijn vóór
veerbenen uit de 3-serie toege
past. Er worden er per dag maxi
maal 10 - met de hand - gebouwd
door BMW.
len en extra opbergmogelijkhe-
den dragen bij aan het verhoog
de comfort, net als de harmo
nieuze kleurstelling die het
interieur een gedegen atmosfeer
geeft.
Ook onderhuids zijn verfijningen
te vinden. In combinatie met de
bijzonder stijve carrosserie, de
lange wielbasis en de ideale
gewichts-verdeling (voor/achter:
50/50), biedt het onderstel een
ongekende mate aan veiligheid,
handelbaarheid en comfort. Dit
van de 7-serie afgeleide chassis
heeft dubbelwerkende gasgevul-
de schokdempers, voorwielop-
hanging met dubbele onderste
draaipunten en een exact gelei
de achteras met langsdraag-
armen.
Als bijzonder kenmerk bij het
vooraf vastleggen van de presta
ties gold de souplesse, dat wil
zeggen het krachtig ’opplakken’
vanaf lage toerentallen. Dat alle
zescilinder benzine-varianten de
200 km/h grens kunnen over
schrijden was geen doel op zich.
Dat werd voornamelijk bereikt
dankzij de hoge eisen aan over
wogen vermogensontwikkelig
en door doeltreffende aërodyna-
«MaU Hl W
”We hebben
een erg goede
aanloopperiode
gehad in Goes.
Boven verwach
ting”,
stelt
dealer
Zwartepoorte
vast. Eind vorig
jaar heropende
hij aan de M.A.
de Ruyterlaan
officieel de eer
der dat jaar
door hem over
genomen BMW-
garage. Vrijdag
16 maart gaat
de vlag bij Zwar
tepoorte ander
maal in top.
Deze keer bij de vestiging in
Vlissingen. Deze heeft - naar het
voorbeeld van het BMW-
garagebedrijf te Goes - een in
grijpende verbouwing en reorga
nisatie achter de rug. Vrijdag 16
maart a.s. wordt deze tweede
vestiging, die is te vinden aan de
Industrieweg 27-29 te Vlissingen
- officieel in gebruik genomen.
De heer Zwartepoorte nam me
dio vorig jaar beide bedrijven
over. In beide vestigingen wer
den de showrooms gemoderni
seerd, maar eveneens werd veel
werk gemaakt van reorganisatie
van de werkplaatsen, waar de
modernste apparatuur werd ge
plaatst.
Het thans te heropenen complex
De BMW ingenieurs hebben bij
zondere aandacht besteed aan
een verdere verhoging van de
passieve veiligheid. Het front
van de auto werd zó geconstru
eerd dat het tesamen met bum
pers, crashboxen en kreukelzo-
nes de eisen van de strenge
Amerikaanse veiligheidsnorm
(’30 mph front crash’) overtreft.
Bij een aanrijdingssnelheid tot
56 km/h blijft de passagierskooi
in hoge mate onaangetast. Het
veiligheidscocept omvat naast
de hoogst mogelijke inzittenden-
bescherming eveneens de ver
betering van de veiligheid van
de andere verkeersdeelnemers.
Ook de beperking van schade,
bijvoorbeeld bij lage snelheid,
behoort hier toe.
De reeks extra’s voldoet aan de
hoogste eisen en omvat een Au
tomatische Stabiliteits Controle
(ASC), voor de 535i; centrale
deurvergrendeling compleet met
infrarood afstandsbediening;
omklapbare achterbankleuning;
airconditioning; lederen bekle
ding; lichtmetalen, gesmede vel
gen en Servotronic.
Kortom: de nieuwe BMW 5-serie
vormt een afgerond geheel; met
vele uitstekende eigenschap
pen.
in Vlissingen heeft een opper
vlakte van circa 1500 vierkante
meter. De officiële heropening
ervan vindt vrijdagmiddag 16
maart om 16 uur plaats. Daartoe
is de heer N. Wiesmeier, com
mercieel directeur van BMW Ne
derland, uitgenodigd. Tussen 17
en 19 uur is er daarna een re
ceptie.
Tevens is er een grote BMW-
show in de vestiging Vlissingen,
waar enkele topmodellen van de
Bayerische Motorwerke zijn te
zien, zoals de Z de M 3 en de
vernieuwde 750-serie. "Maar”,
aldus vertelt John Zwartepoorte,
”in ons bedrijf in Goes kunnen
belangstellenden tegelijkertijd
ook ’t een en ander zien. Want
Bij het interieur-ontwerp is ge
bruik gemaakt van aantrekkelij
ke en duurzame materialen. De
sportieve kuipstoelen bieden
goede zijdelingse steun. Het in
strumentarium op het dash
board is uiteraard sportief en
compleet, met een grote ronde
snelheidsmeter, een grote ronde
toerenteller en drie kleinere me
ters voor watertemperatuur,
brandstofniveau en oliedruk.
De basisverkoopprijs van de
Mazda MX-5 bedraagt
f 51.900,—, inclusief B.T.W. Com
pleet met ’hardtop’ wordt de au
to geleverd voor f 54.650,—
inclusief B.T.W.
BMW heeft voor zijn modellen
1990 aardig wat veranderingen
doorgevoerd. We beperken ons
deze keer tot de 5-serie. Naast
het comfort van een zescilinder,
biedt BMW voortaan ook een
viercilinder 1,8 liter motor aan
voor de 5-serie. Nederland heeft
daarmee de primeur van de
518i. Alle motoren - zowel diesel
als benzine - zijn uitgerust met
de modernste elektronische in-
spuitsystemen.
Het programma ziet er als volgt
uit: 518i (83 kW/113 pk) met de
nieuwe M40-motor uit de
3-serie; 524td (85 kW/115 pk) met
de digitale dieselinspuifing; 520i
(95 kW/129 pk); 525i met de be
roemde motor uit de 325i (125
kW/170 pk); 530i en 535i (138
kW/188 pk respectievelijk 155
kW/211 pk) die net als alle benzi
ne BMW’s met lambda geregel
de katalysatoren zijn uitgerust
en die ten opzichte van de voor
gangers duidelijk aan vermogen
hebben gewonnen. Het sum
mum van deze serie vormt de
M5. De vierentwintig-kleppen
motor (232 kW/315 pk) van deze
topklasse sedan zal ’aan de top’
voor sportwagenprestaties
zorgen.
De Mazda MX-5 wordt aange
dreven door een 16-kleppen 1.6
injectiemotor (met twee boven
liggende nokkenassen) die 115
pk levert bij 6.500 tpm. Het maxi
mum koppel bedraagt 135 Nm
bij 5.500 tpm.
Brandstofinjectie en ontsteking
werken beide elektronisch,
waardoor optimale prestaties
worden geleverd. De topsnel
heid bedraagt 195 km/uur. De
MX-5 is uiteraard uitgerust met
een geregelde drieweg
katalysator, die voldoet aan de
strenge US’83-normen.
De R 21 Hatchback is een attrac
tieve auto voor wie een sedan
zoekt die niettemin ook veel ba
gageruimte biedt.
Verschillen met de 4-deurs Re
nault 21 zijn er vooral aan de
achterkant, met name bij de vol
gende onderdelen:
- de achterklep met zijn twee
pneumatische uitzetsteunen;
- het dakpaneel;
- de zijpanelen achter;
- het achterpaneel;
- de achterlichten;
- de schildbumper achter.
Het interieur van de 5-deurs uit
voeringen is gelijk aan dat van
de 4-deurs uitvoeringen. De ba
gageruimte, die bij normaal ge
bruik iets kleiner is dan de zeer
grote bagageruimte van de
4-deurs uitvoering, kan door de
betere uitbreidingsmogelijkhe
den (wegneembare hoeden-
plank en geheel neerklapbare
achterbank) aanzienlijk vergroot
worden.
onafhankelijke wielophanging
met dubbele draagarmen, dub
bele triangels van ongelijke
lengte en stabilisatorstangen.
Juist bij sportauto’s is het direct
voelbare contact met de weg van
essentieel belang voor het rijple
zier. De MX-5 heeft stuurbe
krachtiging dan ook niet nodig
en wordt daarom niet geleverd
met deze optie. De MX-5 heeft
rondom schijfremmen. Vóór zijn
deze geventileerd.
v
Op de foto: een indruk van de
VW-show bij Garage Van
Strien.
mica. De viercilinder en de tur
bodiesel mogen er met hun
topsnelheid van meer dan 190
km/h ook zijn.
De afgeronde, bijna coupé
achtige achterste dakstijlen dra
gen bij aan de sportieve totaalin
druk. Ze zorgen samen met de
gewelfde achterruit voor een roy
ale binnenruimte met een ruime
zithoogte achterin. De wigvorm
verleent deze automobiel niet al
leen zijn elegante dynamiek,
maar is ook essentieel voor de
uitstekende aërodynamica.
Als alles volgens plan verloopt,
zal Peugeot over goed een
maand zijn nieuwe 605 in ons
land op de weg brengen. Het
gaat om de nieuwe "high-line”
van Peugeot, een sedan met
een lengte van 4.72 meter en
voorwielaangedreven. Dyna
misch weggedrag, actieve en
passieve veiligheid zijn in de 605
volop aanwezig, evenals ge
avanceerde techniek.
Vanaf oktober vorig jaar rijdt de
605 al in Frankrijk. De 605 is on
der meer herkenbaar aan zijn
opvallende parelmoer-tinten,
waarmee de carrosserie is uitge
voerd. En wie het genoegen
heeft erin te stappen, kan nog in
gelegd notenhout tegenkomen
in de middenconsole van de
duurdere versies, zoals de STI
en SR 3.0.
De Peugeot 605 is het vierde
model dat sinds begin jaren 80
door Peugeot in produktie is ge
nomen, na de succesvolle 205,
de 309 en de 405. De Franse au
tofabrikant heeft goede verwach
tingen van de 605, aangezien er
in het hogere segment van de
Europese markt een opbloei
gaande is. Het nieuwe topmodel
is grotendeels uitgerust met een
krachtige 6 cilindermotor in V-
vorm met ’n inhoud van 3 liter.
Verder kan worden gekozen uit 4
cilindermotoren die logisch een
uitbreiding naar boven zijn vanaf
de 405. Alle uitvoeringen zijn
voorzien van stuurbekrachti
ging, een horizontaal én verti-
Opel brengt de komende maan
den 3 speciale modellen van de
Kadett op de markt met finan
cieel voordeel voor de klant va
riërend van f 1.500,tot
f 7.000,—.
Opmerkelijk aan deze aktiemo-
dellen is, dat niet alleen diverse
motoren leverbaar zijn maar ook
dat de klant zelf nog extra acces
soires, vanaf fabriek, kan
bestellen.
KADETT LIFE
Gebaseerd op de Kadett LS 1.4i
met katalysator en 5 versnel
lingsbak (3, 4 en 5 deurs) heeft
de "Life” versie een uitgebreide
uitrusting waaronder klokje, gor
dels achter, speciale bekleding,
buitenspiegels in kleur, zilver
kleurige GT-velgen. Vanaf
f 25.250,— voor de 3-deurs uit
voering.
De ’’Life” kan ook worden uitge
rust met 1.6i katalysator of 1.7D
motor.
KADETT DREAM
De ’’Dream” heeft als basis de
GL versie van de Kadett 4- of
5-deurs met 1.4i katalysator mo
tor. (1.6i kat of 1.7 D motor is op
tioneel).
De Dream is uitgerust met: ge
tint glas, centrale deurvergren
deling, gordels achter,
buitenspiegels in kleur,
sportstoelen met anthraciet be
kleding, lichtmetalen velgen,
2-laags metallic of mica-lak.
Prijs: f 29.500,voor de
5-deurs uitvoering.
Peugeot richt zich met de 605
sterk op de Europese markt,
hoewel er ook binnen Frankrijk
zelf jaarlijks in het hogere seg
ment 200.000 auto’s hun weg
vinden. Peugeot heeft er alle be
lang bij dat de 605 buiten eigen
land een goed onthaal krijgt,
want nimmer werd er zoveel
geld in de ontwikkeling van een
nieuw produkt door de auto
constructeur gestoken: ca. 2 mil
jard gulden in vijf jaar tijds (6
miljard F. Frs.). Dat de 605 ook
op duurzaamheid is gebouwd,
moge blijken uit het feit dat de
anti-corrosiebehandeling is ge
baseerd op een periode van
minstens 10 jaar.
Basis: Kadett GSi of Kadett
GSi-16V in 3-deurs uitvoering
met close-ratio 5-bak.
De Championrijder weet zich
voorzien van:
ABS remsysteem, gordels ach
ter, LCD instrumentarium, elek
tronische check
anthraciet leren
stuurbekrachtiging,
deurvergrendeling,
neerklapbare achterbank, licht-
metalen velgen, leren stuur,
tweelaags metallic of mica-lak.
Prijs: f 42.500,— voor de 2 liter
en f 49.500,— voor de 2 liter 16V
met ABS.
Alle drie speciale modellen le
nen zich voor snelle en eenvou
dige radio-installatie doordat
standaard af-fabriek ook al een
stereo-inbouwset is gemonteerd
incl. 4 speakers en antenne.
Vanaf half maart zijn de actiemo- oproept aan de klassieke twee-
raad leverbaar. Voor onze regio
is dat Auto Hendriks te Goes. Op
lijke roadstar te maken, relatief
verd, zoals schuifdak, breedstra-
lers e.d.
dellen bij de Opeldealer uit voor- zjtters uit de jaren zesti Niette.
min is Mazda erin geslaagd van
deze MX-5 een zeer oorspronke-