auto
ï^beterina^tot
Golf
GTI
Fiat Panda Italia ’90 in
Colofon
e/t,
48n
Bij de merken-
dealer zit
u beter!
VOlvO
G60
première op voorjaarsshow
,CaferZo
Toyota brengt nieuwe
generatie van de
succesvolle Starlet uit
ontwikh
versie van d
u van Auto Centrui
Concurrentie in
branche he^**
/pri-
'm GoeS:
Woensdag 14 maart 1990
13
DE BEVELANDER
Redactie:
J. van As,
J. Smits,
H. Meijer
Advertenties: De Bevelander
Postbus 5, 4460 AA Goes.
Voorstad 24, 4461 KN Goes.
01100-14110
12 Kleppen
Uitgave in samenwerking met de merkendealers
in Goes e.o.
_^ur betere
-wr ervoor te zorgen
rgens gaan draaien. Besprekzh-
'ukke centra houden. En ook bedrij
ftere geografische spreiding” zo is
aangepast” aldus Rien de Dreu.
Festival dei Campioni
Dieselversie
3 Motoren
Deze autokrant is een bijlage van weekblad
De Bevelander te Goes en verschijnt in principe
één maal per maand.
"De /aren zestig en zeve
de Japanse auto-ïndusfrit
allen daar toch blij mee r
snelle onfwzkke/ïngen zijn g
ook de prijzen van aanschaf
Aldus stelt M. de Dreu vast,
voert al vele /aren de dlrecri-
met het Franse rrf1'
de auto
'"c -
-
Z‘
rl v
^pKomst van
uenk ik dat we met z’n
//petitie heeft ertoe geleid, dat er
Kt auto niet alleen sterk is verbeten maar
md konden worden cio»-
77 nauw
voor de -or de opkoi
me, verscherpte de c ^.ueraf denk ik dzl we z
moeten zijn. Want d, ...,ye compet/t/e heeft ertoe geleid,
t geweest waarbz/ her produkt auto niet alleen sterk is verbeterd,
’•-f en onderhoud in de hand konden worden gehouden”
^<eu vast. Rien de Dreu is vanaf 1977 nauw betrokken bij het autogebeuren,
veie /aren de directie over Auto Centrum te Goes en is uit dien hoofde nauw verwant
met het Franse merk Renau/t. Hij studeerde econom/e en be/andde uzteznde/z/k in de wereld van
de auto. Aanvanke/z/k bij de Renau/t-garage aan de Jacob Va/ckestraat te Goes (eind ’76-beg/n
’77), nadien dankzij de sterke groei van hetbedrz/f zn een nieuw complex aan de Marconistraat.
”’n Goeie /okatzë” a/dus de heer De Dreu, "niet te ver van het centrum van Goes en toch goed
bereikbaar”
We hebben een gesprek met hem voor deze Autokrant. Een gesprek dus waarbz/ 't over concur
rentie gaat. Rien de Dreu: "In de periode dat ik met het autobedn/f kreeg te maken, zag ’t er
voor de Europese auto-z'ndustrzë helemaal niet zo rooskleurig uit. Dankzz/ de concurrentie vanuit
onder meer Japan, waren de fabrikanten verp/zcht op grote schaaf te reorganiseren. Merken
gingen samenwerken, gegevens uitwisselen, ze ontwikkelden samen auto's en know how. Dat
was 'n enorme technische Inspanning die ook veel kapitaal heeft gekost. Maar daar p/ukken
we nu de vruchten van. En dan bedoef ik niet dat de fabrikanten en dea/ers er beter van zijn
geworden. Want uzteznde/z/k is de concurrentie ook heden ten dage nog gaande. Maar vooraf
de consument heeft van die scherpe concurrent/e kunnen prof/teren en voor hem of haar Is au
torijden ’n stuk plezieriger geworden en betaalbaar gebleven. S/echte auto’s worden er dan ook
praktisch niet meer gemaakt’,’ zo is zijn oordeel. En die mening deelt hij met veel andere inge
wijden uit de autowereld. Wie anno 1990 een nieuwe auto koopt, kan er volgens hem van op
aan dat die auto kwa/ztat/ef goed in elkaar zit, economisch Is, beschikt over veel veï/zgheïd en
comfort en die bovendien m//zëuvrzënde/z/ker is geworden. ”’n Goeie zaak ook om mee dóór te
gaan" aldus De Dreu. "Want op die manier blijft de auto-zndustrie zich ook in de toekomst ver
der in de goede richting ontwikkelen”.
Terugkz/kend naar de /aren zeventig stelt de heer De Dreu verder vast, dat er momenteel vn/wel
voor Iedereen een ”auto-op-maat” geleverd kan worden. ”/k hoef maar naar m'n eigen merk
te kijken. Toen ik in 't vak begon, had je bij Renau/t een aanbod van vier baslsmodef/en, elk
met twee varianten. Acht auto's dus. En daarvoor was ook makke/z/k 'n p/aats in de showroom
te vinden. Over het aanbod thans: "Ik zou niet precies kunnen zeggen hoeveel varianten Re
nau/t momenteef kan aanbieden” a/dus Rien de Dreu. Want het aanbod in uitvoeringen, moto
ren, bz/zondere comfort- en ezgonomlepakketten Is enorm. Dat geldt voor Renau/t. Maar even
goed voor veel andere merken. "Dat heeft in de praktz/k het nadeel dat je ze niet meer allemaal
kunt tonen, in voorraad kunt hebben” a/dus De Dreu. "Maar van de andere kant staan we via
de computer in direct contact met de fabrikant”. Voor zijn garage in Goes dus met de fabriek
in Frankrz/k. ”Je kunt wel stellen, dat iedere auto die momenteel van de band komt, af verkocht
is en zijn weg via de garage naar de k/ant vindt” a/dus Rien de Dreu. Ook hier dus besparing
van kosten tene/nde het auton/den betaa/baar te houden, fmmers: duzzenden opges/agen au
to’s kosten handen vol geld.
"Ik ben ervan overtuigd dat auton/den ook in de komende /aren 'n be/angn/k gegeven zal blij
ven. Dankzz/ de competitie die de fabrikanten samen met de dea/ers aan de ene kant met elkaar
voeren, en aan de andere kant met ’t oog op het openbaar vervoer, denk ik dat men in grote
meerderheid de voorkeur aan het vervoer per eigen auto zal blijven geven. Veel van de zoge
naamde prob/emen waar men nu tegenaan kijkt, zijn volgens mij op te vangen door bete'"'
spreiding van de economische bedrz/vzgheld. Dat kan in tijd gebeuren door ervne-
dat bedn/ven niet allemaal tege/z/k om zeven of acht uur ’s morgens ana
gen waar veel mensen worden verwacht, kun je bulten de dru^'
ven en kantoren zouden bij vestiging kunnen kiezen voor bt
zijn ste//ïng. ”En de Infra-structuurzou daarop kunnen worden
Er is de laatste tijd nogal wat
nieuw aanbod van cabrio’s. Zo
lanceert Volvo op het Autosalon
te Genève een cabriolet-versie
van de nieuwe 480. Overigens
gaat het - voorlopig - om een
styling-studie. Tijdens de pre
sentatie zullen reacties van de
consument worden gemeten.
Op basis van die reacties wil Vol
vo het concept verderr'-'
len. Volvo heeft bij de
sie van de 480 gekozen
tweezitter met stalen rc.ueugel.
Omdat Volvo ook bij dit cabriolet- a
model passieve en actieve vei
ligheid vooropstelt, is grote aan
dacht besteed aan versteviging
van de carrosserie op meerdere
punten.
KRANT
i^tk
tpm. De huidige Toyota Starlet
heeft al een uitstekende naam
op het gebied van brandstofeco-
nomie en deze nieuwe Starlet
presteert nog beter: bij 90 km/u
is het ECE-verbruik slechts 5.2 li
ter per 100 km. De 1.3i is ook
een vlotte auto: hij accelereert in
10,3 sec. van 0-100 km/u en kan
een topsnelheid bereiken van
170 km/u.
De modelvernieuwing heeft bij
de Starlet niet geleid tot een gro
tere en veel duurdere auto. De
goedkoopste uitvoering (de 1.3
Friend) kost nog juist geen 19
mille, de duurste (de 1.5 XL Die
sel) heeft een prijskaartje van
f 25.800,—. De compactheid is
gebleven. De nieuwe Starlet is 2
cm. langer en één cm. breder
dan zijn voorganger. De Toyota
Starlet stond al bekend als een
weinig storinggevoelige auto.
Toyota heeft er met het nieuwe
model alle belang bij die naam
te houden. De nieuwe Starlet
heeft een gewicht van om en na
bij de 800 kg. Het leveringspro
gramma ziet er als volgt uit:
- 1.3 Friend 3-deurs
- 1.3 XL i 3-deurs
- 1.3 XL Automaat 3-deurs
- 1.3 XL i 5-deurs
- 1.5D XL 3-deurs.
De Starlet draagt duidelijke ken
merken van een ander recent
model uit de Toyota-stal: de Co
rolla Hatchback. Hij ziet er stoer
uit, is glad afgewerkt, heeft een
lichtovale vorm en kreeg een
cW-waarde van 0.34 mee. Dat is
nog wat scherper dan de lucht
weerstand van het vroegere mo
del. De carrosserie-stijfheid is
vergroot door de vóór- en achter
ruit met de carrosserie te verlij-
men. De nieuwe Starlet heeft
trouwens aanzienlijk méér gla
soppervlak dan voorheen. De
voorruit is 15 procent groter, de
achterruit 32 procent.
De benzinemotoren hebben To-
yota’s innovatieve 12-kleppen
aluminium crossflow cilinderkop,
met rechte inlaatpoorten voor de
beide inlaatkleppen en wigvor
mige verbrandingskamers. De
tweede inlaatklep garandeert
een betere cilindervulling en
zorgt dus voor een hoger rende
ment en betere prestaties. Toyo
ta fabriceerde al meer dan 2 mil-
In de uitvoering met automati
sche transmissie wordt de 1.3
2E-motor toegepast. Deze vierci-
linder twaalfklepsmotor is iden
tiek aan de 2E van vorige gene
ratie. Hij voldoet qua emissie
aan de Euro-normen. Het ver
mogen bedraagt 55 kW/75 pk bij
6200 tpm, het maximum koppel
is 103 Nm bij 4200 tpm. Ook hier
een opvallend laag verbruikscij
fer, zeker voor een auto met au
tomatische transmissie: bij 90
km/u 5.7 liter per 100 km. Beide
motoren lopen op loodvrij 91
RON.
Volkswagen presenteert,
na bijna 900.000 Golf
GTI’s, een nieuw topmodel
in de GTI-klasse: de Golf
GTI G60. Met een vermo
gen van 160 pk (118 kW)
f wordt het superieure GTI-
concept onderstreept.
De elementen, waaruit de
ingenieurs uit Wolfsburg de
nieuwe top-GTI samenstelden,
zijn niet nieuw: G-lader motor
en delen van het onderstel heb
ben zich al in de Corrado en
Passat bewezen. Nieuw onder
deze GTI G60 zijn de 15-inch
wielen.
De grote wielen zien er niet alleen
aantrekkelijk uit, zij geven de
mogelijkheid de grote remschijven
uit de Corrado te monteren, wat re
sulteert in een grotere remkracht.
ABS hoort tot de standaarduitrusting
van de Golf GTI G60.
Het chassis van de GTI G60 werd aan
het grote motorvermogen aangepast.
In vergelijking met de basis-GTI ligt de
G60 vóór 20 en achter 10 mm lager. On
danks de aangepaste demping blijft het
bekende comfortniveau gehandhaafd.
Daarvoor zorgen met teflon beklede veer-
poten, die zich in de Passat reeds hebben
bewezen. Indien gewenst, is een anti-
blokkeersysteem ABS leverbaar. ABS kan
worden gecombineerd met een electronisch
sper-differentieel EDS. Dit systeem maakt
gebruik van ABS-componenten om de voort
beweging te optimaliseren. EDS heeft geen
negatieve aandrijfinvloed op de besturing van
de auto. De 1,8 litermotor met G60-lader levert
zeer goede rijprestaties: van 0 tot 100 km/u in
8,3 seconden en een topsnelheid van 216 km/u.
Boven alles uit steekt echter het stoere doortrek
ken van de compressormotor. Hij trekt de GTI
G60 in de vijfde versnelling in 11 seconden van
80 naar 120 km/u. Al bij lage toerentalen produ
ceert de G-lader genoeg verbrandingslucht voor
een keurig koppel: 200 Nm bij 2400 t/min, het
maximum koppel van 225 Nm wordt al bereikt bij
3600 t/min. De opmerkelijke trekkracht van de GTI
G60 wordt onderstreept door de zuiver afgestemde
versnellingsbak- en asoverbrenging. Om het koppel
van de G-lader te versterken, pasten de Wolfsburgse
ingenieurs de MQ-versnellingsbak toe, die in de Pas
sat debuteerde en sindsdien verder werd verfijnd. De
uitrusting van de GTI G60 is vergelijkbaar met die van
de ’’gewone” GTI en de GTI 16V. Het toch al omvangrij
ke GTI-pakket wordt aangevuid met servobesturing en
aluminiumvelgen in de maat 6 x 15 inch. Daarom liggen
banden van 185/55 R 15 V. Naar keuze is de GTI G60 ook
leverbaar met BBS-velgen (6,5 x 15) met banden in de
maat 195/50 R 15 V. Als extra is een Edition-1 pakket le
verbaar.
De nieuwe versie van de Panda
wordt geïntroduceerd tijdens het
Festival dei Campioni, de grote
voorjaarsshow van de Fiat dea
ler. Deze show, die wordt gehou
den tot en met maandag 26
maart, heeft de Fiatkampioenen
als publiekstrekkers. Belangrijke
voorbeelden daarvan zijn de
Panda Young (vanaf f 12.990,
de Panda Sergio Tacchini, de
complete Uno- en Croma-serie
en de Tipo Team, die vanaf
f 24.200,— in de showroom
staat.
Bezoekers van het Festival dei
Campioni die een proefrit maken
joen van deze twaalf kleppen mo
toren, motoren die uiterst suc
cesvol zijn door hun interessante
verhouding van prestaties en
verbruik.
De 2E-motor van de Starlet 1.3
XL Automaat heeft contactpunt-
loze ontsteking en Integrated Ig
nition Assembly (bobine en ver
deler in één). De 2E-E-motor van
de Starlet 1.3i is voorzien van
een TCCS motormanagement-
systeem met D-type luchthoe-
veelheidsmeter (elektronisch en
onafhankelijk van atmosférische
druk), Electronic Spark Advan
ce, een elektronisch geregeld
stationair toerental, een zelfdiag-
nosesysteem (de Electronic
Control Unit registreert eventue
le storingen, slaat deze op en
kan door middel van een knip-
percode met lampje op het dash
board later worden afgelezen) en
een noodloopprogramma (ECU
schakelt om op basisfuncties).
Bijzonder en vooruitlopend op
toekomstige ontwikkelingen is
de toepassing van het EVAP-
systeem. Dit vermindert het vrij
komen van benzinedampen tij
dens tanken met behulp van een
koolstoffilter en teruggeleiding
van benzinedampen naar de
motor. Alle Toyota’s met een ge
regeld katalysatorsysteem zijn
uitgerust met dit systeem dat mi
lieuverontreiniging dus nog ver
der tegengaat.
Voor mensen die jaarlijks flink
wat kilometers afleggen of de
voorkeur geven aan het speci
fieke karakter en het minimale
verbruik van een moderne
compacte dieselmotor, is er
de Starlet 1.5D. De snellopen
de dieselmotor heeft een
counterflow-cilinderkop en
een roterende dieselverde-
lerpomp voor efficiency en
goede prestaties. Het
maximum vermogen is 40
kW/55 pk bij 5200 tpm,
het maximum koppel 91
Nm bij 3000 tpm. De
Starlet Diesel is één van
's werelds zuinigste
auto’s, met een ECE-
verbruik bij 90 km/u
van slechts 3.9 liter
per 100 km. Aan de
efficiency van deze
motor wordt bijge
dragen door een
watergekoelde
oliekoeler.
De meest populaire krachtbron
zal ongetwijfeld de 1.3i motor
worden, intern type 2E-E ge
naamd. Deze heeft multi-point
injectie en TCCS, Toyota’s elek
tronische motormanagement-
systeem. Het uitlaatsysteem is
voorzien van een geregelde
drieweg-katalysator waardoor de
uitlaatemissie aan de US’83
norm voldoet.
Het is in principe dezelfde motor
als in de onlangs geïntroduceer
de Corolla 1.31, maar met een
andere tuning in verband met de
koeling.
De Toyota Starlet van de vorige
generatie was één van de eerste
auto’s in de compacte klasse
met een multi-kleppenmotor.
Een belangrijk deel van het suc
ces van deze Starlet is het ge
volg van z’n uiterst plezierige
aandrijflijn: een zuinige, gretig
presterende motor gekoppeld
aan een makkelijk en precies te
schakelen vijfversnellingsbak,
voorwielaandrijving en een afge
wogen onderstel.
Voor de nieuwe Starlet zijn er
drie motoren beschikbaar. Alle
hebben een bovenliggende nok-
kenas met tandriemaandrijving,
de beide benzinemotoren heb
ben opnieuw drie kleppen per ci
linder.
Het vermogen bedraagt 55
kW/75 pk bij 6000 tpm, het maxi
mum koppel 101 Nm bij 4800
f 1.500,— betekent ten opzichte
van de Panda 1000 L i.e.
Deze maand wordt de nieuwe Fi
at Panda Italia ’90 gepresen
teerd. Dat gebeurt tijdens de
voorjaarsshow van de Fiat-
dealers. Voor onze regio is dat
Auto Dagevos te Goes, waar de
ze speciale Panda-versie 1000
L.i.e. 'n voorbode is van het ko
mende WK-voetbal in Italië.
De Panda Italia ’90 is geheel wit
gespoten, inclusief de bumpers
vóór en achter, de grille en de
wieldoppen (afkomstig van de
Panda Super). Op deze witte au
to is de Italia ’90 striping aange
bracht, bestaande uit de
Italiaanse vlag en de mascotte
van het WK Voetbal. De voor
stoelen en achterbank hebben
een speciale blauwe bekleding,
ook voorzien van het logo van
Italia '90. De voorstoelen heb
ben verstelbare rugleuningen
met hoofdsteunen, en boven
dien wordt deze Pancja geleverd
met een Philips stereo radio/cas-
setterecorder met digitale uitle-
zing en elektronische
preselectie van de zenders. Van
zelfsprekend is deze Panda ook
voorzien van benzine-injectie,
elektronische ontsteking, een
geregelde drieweg katalysator
en lambdasonde, en voldoet dus
- zoals alle Fiat benzinemodel-
len - aan de strengste US '83
milieu-eisen.
De extra's vertegenwoordigen
een waarde van ongeveer
f 1.400,—. De Panda Italia '90
wordt aangeboden voor een
prijs van f 13.650,— hetgeen
een consumentenvoordeel van
Toyota presen
teerde dezer da
gen de nieuwe
Starlet. Het gaat
intussen al weer
om de derde ge
neratie van de
compacte en
succesvolle To
yota. De nieuwe
Starlet combi
neert goede rij-
eigenschappen
met zuinigheid,
comfort en is
bovendien snel.
Er zijn meerde
re uitvoeringen
van en de nieu
we Starlet is
zelfs met A.B.S.
leverbaar.
i
Z'
f3.
i -
met een van de nieuwe Fiat-
modellen, krijgen bovendien
een speciaal samengestelde
CD cadeau, met daarop bijna
een uur aantrekkelijke syn
thesizer muziek. Ook is er
een grote prijsvraag, waar
mee tientallen prijzen kun
nen worden gewonnen,
zoals Philips CD-spelers,
autoradio-CD-spelers,
portable CD-spelers en
CD-waardebonnen.
-z,/