auto ï^beterina^tot Golf GTI Fiat Panda Italia ’90 in Colofon e/t, 48n Bij de merken- dealer zit u beter! VOlvO G60 première op voorjaarsshow ,CaferZo Toyota brengt nieuwe generatie van de succesvolle Starlet uit ontwikh versie van d u van Auto Centrui Concurrentie in branche he^** /pri- 'm GoeS: Woensdag 14 maart 1990 13 DE BEVELANDER Redactie: J. van As, J. Smits, H. Meijer Advertenties: De Bevelander Postbus 5, 4460 AA Goes. Voorstad 24, 4461 KN Goes. 01100-14110 12 Kleppen Uitgave in samenwerking met de merkendealers in Goes e.o. _^ur betere -wr ervoor te zorgen rgens gaan draaien. Besprekzh- 'ukke centra houden. En ook bedrij ftere geografische spreiding” zo is aangepast” aldus Rien de Dreu. Festival dei Campioni Dieselversie 3 Motoren Deze autokrant is een bijlage van weekblad De Bevelander te Goes en verschijnt in principe één maal per maand. "De /aren zestig en zeve de Japanse auto-ïndusfrit allen daar toch blij mee r snelle onfwzkke/ïngen zijn g ook de prijzen van aanschaf Aldus stelt M. de Dreu vast, voert al vele /aren de dlrecri- met het Franse rrf1' de auto '"c - - Z‘ rl v ^pKomst van uenk ik dat we met z’n //petitie heeft ertoe geleid, dat er Kt auto niet alleen sterk is verbeten maar md konden worden cio»- 77 nauw voor de -or de opkoi me, verscherpte de c ^.ueraf denk ik dzl we z moeten zijn. Want d, ...,ye compet/t/e heeft ertoe geleid, t geweest waarbz/ her produkt auto niet alleen sterk is verbeterd, ’•-f en onderhoud in de hand konden worden gehouden” ^<eu vast. Rien de Dreu is vanaf 1977 nauw betrokken bij het autogebeuren, veie /aren de directie over Auto Centrum te Goes en is uit dien hoofde nauw verwant met het Franse merk Renau/t. Hij studeerde econom/e en be/andde uzteznde/z/k in de wereld van de auto. Aanvanke/z/k bij de Renau/t-garage aan de Jacob Va/ckestraat te Goes (eind ’76-beg/n ’77), nadien dankzij de sterke groei van hetbedrz/f zn een nieuw complex aan de Marconistraat. ”’n Goeie /okatzë” a/dus de heer De Dreu, "niet te ver van het centrum van Goes en toch goed bereikbaar” We hebben een gesprek met hem voor deze Autokrant. Een gesprek dus waarbz/ 't over concur rentie gaat. Rien de Dreu: "In de periode dat ik met het autobedn/f kreeg te maken, zag ’t er voor de Europese auto-z'ndustrzë helemaal niet zo rooskleurig uit. Dankzz/ de concurrentie vanuit onder meer Japan, waren de fabrikanten verp/zcht op grote schaaf te reorganiseren. Merken gingen samenwerken, gegevens uitwisselen, ze ontwikkelden samen auto's en know how. Dat was 'n enorme technische Inspanning die ook veel kapitaal heeft gekost. Maar daar p/ukken we nu de vruchten van. En dan bedoef ik niet dat de fabrikanten en dea/ers er beter van zijn geworden. Want uzteznde/z/k is de concurrentie ook heden ten dage nog gaande. Maar vooraf de consument heeft van die scherpe concurrent/e kunnen prof/teren en voor hem of haar Is au torijden ’n stuk plezieriger geworden en betaalbaar gebleven. S/echte auto’s worden er dan ook praktisch niet meer gemaakt’,’ zo is zijn oordeel. En die mening deelt hij met veel andere inge wijden uit de autowereld. Wie anno 1990 een nieuwe auto koopt, kan er volgens hem van op aan dat die auto kwa/ztat/ef goed in elkaar zit, economisch Is, beschikt over veel veï/zgheïd en comfort en die bovendien m//zëuvrzënde/z/ker is geworden. ”’n Goeie zaak ook om mee dóór te gaan" aldus De Dreu. "Want op die manier blijft de auto-zndustrie zich ook in de toekomst ver der in de goede richting ontwikkelen”. Terugkz/kend naar de /aren zeventig stelt de heer De Dreu verder vast, dat er momenteel vn/wel voor Iedereen een ”auto-op-maat” geleverd kan worden. ”/k hoef maar naar m'n eigen merk te kijken. Toen ik in 't vak begon, had je bij Renau/t een aanbod van vier baslsmodef/en, elk met twee varianten. Acht auto's dus. En daarvoor was ook makke/z/k 'n p/aats in de showroom te vinden. Over het aanbod thans: "Ik zou niet precies kunnen zeggen hoeveel varianten Re nau/t momenteef kan aanbieden” a/dus Rien de Dreu. Want het aanbod in uitvoeringen, moto ren, bz/zondere comfort- en ezgonomlepakketten Is enorm. Dat geldt voor Renau/t. Maar even goed voor veel andere merken. "Dat heeft in de praktz/k het nadeel dat je ze niet meer allemaal kunt tonen, in voorraad kunt hebben” a/dus De Dreu. "Maar van de andere kant staan we via de computer in direct contact met de fabrikant”. Voor zijn garage in Goes dus met de fabriek in Frankrz/k. ”Je kunt wel stellen, dat iedere auto die momenteel van de band komt, af verkocht is en zijn weg via de garage naar de k/ant vindt” a/dus Rien de Dreu. Ook hier dus besparing van kosten tene/nde het auton/den betaa/baar te houden, fmmers: duzzenden opges/agen au to’s kosten handen vol geld. "Ik ben ervan overtuigd dat auton/den ook in de komende /aren 'n be/angn/k gegeven zal blij ven. Dankzz/ de competitie die de fabrikanten samen met de dea/ers aan de ene kant met elkaar voeren, en aan de andere kant met ’t oog op het openbaar vervoer, denk ik dat men in grote meerderheid de voorkeur aan het vervoer per eigen auto zal blijven geven. Veel van de zoge naamde prob/emen waar men nu tegenaan kijkt, zijn volgens mij op te vangen door bete'"' spreiding van de economische bedrz/vzgheld. Dat kan in tijd gebeuren door ervne- dat bedn/ven niet allemaal tege/z/k om zeven of acht uur ’s morgens ana gen waar veel mensen worden verwacht, kun je bulten de dru^' ven en kantoren zouden bij vestiging kunnen kiezen voor bt zijn ste//ïng. ”En de Infra-structuurzou daarop kunnen worden Er is de laatste tijd nogal wat nieuw aanbod van cabrio’s. Zo lanceert Volvo op het Autosalon te Genève een cabriolet-versie van de nieuwe 480. Overigens gaat het - voorlopig - om een styling-studie. Tijdens de pre sentatie zullen reacties van de consument worden gemeten. Op basis van die reacties wil Vol vo het concept verderr'-' len. Volvo heeft bij de sie van de 480 gekozen tweezitter met stalen rc.ueugel. Omdat Volvo ook bij dit cabriolet- a model passieve en actieve vei ligheid vooropstelt, is grote aan dacht besteed aan versteviging van de carrosserie op meerdere punten. KRANT i^tk tpm. De huidige Toyota Starlet heeft al een uitstekende naam op het gebied van brandstofeco- nomie en deze nieuwe Starlet presteert nog beter: bij 90 km/u is het ECE-verbruik slechts 5.2 li ter per 100 km. De 1.3i is ook een vlotte auto: hij accelereert in 10,3 sec. van 0-100 km/u en kan een topsnelheid bereiken van 170 km/u. De modelvernieuwing heeft bij de Starlet niet geleid tot een gro tere en veel duurdere auto. De goedkoopste uitvoering (de 1.3 Friend) kost nog juist geen 19 mille, de duurste (de 1.5 XL Die sel) heeft een prijskaartje van f 25.800,—. De compactheid is gebleven. De nieuwe Starlet is 2 cm. langer en één cm. breder dan zijn voorganger. De Toyota Starlet stond al bekend als een weinig storinggevoelige auto. Toyota heeft er met het nieuwe model alle belang bij die naam te houden. De nieuwe Starlet heeft een gewicht van om en na bij de 800 kg. Het leveringspro gramma ziet er als volgt uit: - 1.3 Friend 3-deurs - 1.3 XL i 3-deurs - 1.3 XL Automaat 3-deurs - 1.3 XL i 5-deurs - 1.5D XL 3-deurs. De Starlet draagt duidelijke ken merken van een ander recent model uit de Toyota-stal: de Co rolla Hatchback. Hij ziet er stoer uit, is glad afgewerkt, heeft een lichtovale vorm en kreeg een cW-waarde van 0.34 mee. Dat is nog wat scherper dan de lucht weerstand van het vroegere mo del. De carrosserie-stijfheid is vergroot door de vóór- en achter ruit met de carrosserie te verlij- men. De nieuwe Starlet heeft trouwens aanzienlijk méér gla soppervlak dan voorheen. De voorruit is 15 procent groter, de achterruit 32 procent. De benzinemotoren hebben To- yota’s innovatieve 12-kleppen aluminium crossflow cilinderkop, met rechte inlaatpoorten voor de beide inlaatkleppen en wigvor mige verbrandingskamers. De tweede inlaatklep garandeert een betere cilindervulling en zorgt dus voor een hoger rende ment en betere prestaties. Toyo ta fabriceerde al meer dan 2 mil- In de uitvoering met automati sche transmissie wordt de 1.3 2E-motor toegepast. Deze vierci- linder twaalfklepsmotor is iden tiek aan de 2E van vorige gene ratie. Hij voldoet qua emissie aan de Euro-normen. Het ver mogen bedraagt 55 kW/75 pk bij 6200 tpm, het maximum koppel is 103 Nm bij 4200 tpm. Ook hier een opvallend laag verbruikscij fer, zeker voor een auto met au tomatische transmissie: bij 90 km/u 5.7 liter per 100 km. Beide motoren lopen op loodvrij 91 RON. Volkswagen presenteert, na bijna 900.000 Golf GTI’s, een nieuw topmodel in de GTI-klasse: de Golf GTI G60. Met een vermo gen van 160 pk (118 kW) f wordt het superieure GTI- concept onderstreept. De elementen, waaruit de ingenieurs uit Wolfsburg de nieuwe top-GTI samenstelden, zijn niet nieuw: G-lader motor en delen van het onderstel heb ben zich al in de Corrado en Passat bewezen. Nieuw onder deze GTI G60 zijn de 15-inch wielen. De grote wielen zien er niet alleen aantrekkelijk uit, zij geven de mogelijkheid de grote remschijven uit de Corrado te monteren, wat re sulteert in een grotere remkracht. ABS hoort tot de standaarduitrusting van de Golf GTI G60. Het chassis van de GTI G60 werd aan het grote motorvermogen aangepast. In vergelijking met de basis-GTI ligt de G60 vóór 20 en achter 10 mm lager. On danks de aangepaste demping blijft het bekende comfortniveau gehandhaafd. Daarvoor zorgen met teflon beklede veer- poten, die zich in de Passat reeds hebben bewezen. Indien gewenst, is een anti- blokkeersysteem ABS leverbaar. ABS kan worden gecombineerd met een electronisch sper-differentieel EDS. Dit systeem maakt gebruik van ABS-componenten om de voort beweging te optimaliseren. EDS heeft geen negatieve aandrijfinvloed op de besturing van de auto. De 1,8 litermotor met G60-lader levert zeer goede rijprestaties: van 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden en een topsnelheid van 216 km/u. Boven alles uit steekt echter het stoere doortrek ken van de compressormotor. Hij trekt de GTI G60 in de vijfde versnelling in 11 seconden van 80 naar 120 km/u. Al bij lage toerentalen produ ceert de G-lader genoeg verbrandingslucht voor een keurig koppel: 200 Nm bij 2400 t/min, het maximum koppel van 225 Nm wordt al bereikt bij 3600 t/min. De opmerkelijke trekkracht van de GTI G60 wordt onderstreept door de zuiver afgestemde versnellingsbak- en asoverbrenging. Om het koppel van de G-lader te versterken, pasten de Wolfsburgse ingenieurs de MQ-versnellingsbak toe, die in de Pas sat debuteerde en sindsdien verder werd verfijnd. De uitrusting van de GTI G60 is vergelijkbaar met die van de ’’gewone” GTI en de GTI 16V. Het toch al omvangrij ke GTI-pakket wordt aangevuid met servobesturing en aluminiumvelgen in de maat 6 x 15 inch. Daarom liggen banden van 185/55 R 15 V. Naar keuze is de GTI G60 ook leverbaar met BBS-velgen (6,5 x 15) met banden in de maat 195/50 R 15 V. Als extra is een Edition-1 pakket le verbaar. De nieuwe versie van de Panda wordt geïntroduceerd tijdens het Festival dei Campioni, de grote voorjaarsshow van de Fiat dea ler. Deze show, die wordt gehou den tot en met maandag 26 maart, heeft de Fiatkampioenen als publiekstrekkers. Belangrijke voorbeelden daarvan zijn de Panda Young (vanaf f 12.990, de Panda Sergio Tacchini, de complete Uno- en Croma-serie en de Tipo Team, die vanaf f 24.200,— in de showroom staat. Bezoekers van het Festival dei Campioni die een proefrit maken joen van deze twaalf kleppen mo toren, motoren die uiterst suc cesvol zijn door hun interessante verhouding van prestaties en verbruik. De 2E-motor van de Starlet 1.3 XL Automaat heeft contactpunt- loze ontsteking en Integrated Ig nition Assembly (bobine en ver deler in één). De 2E-E-motor van de Starlet 1.3i is voorzien van een TCCS motormanagement- systeem met D-type luchthoe- veelheidsmeter (elektronisch en onafhankelijk van atmosférische druk), Electronic Spark Advan ce, een elektronisch geregeld stationair toerental, een zelfdiag- nosesysteem (de Electronic Control Unit registreert eventue le storingen, slaat deze op en kan door middel van een knip- percode met lampje op het dash board later worden afgelezen) en een noodloopprogramma (ECU schakelt om op basisfuncties). Bijzonder en vooruitlopend op toekomstige ontwikkelingen is de toepassing van het EVAP- systeem. Dit vermindert het vrij komen van benzinedampen tij dens tanken met behulp van een koolstoffilter en teruggeleiding van benzinedampen naar de motor. Alle Toyota’s met een ge regeld katalysatorsysteem zijn uitgerust met dit systeem dat mi lieuverontreiniging dus nog ver der tegengaat. Voor mensen die jaarlijks flink wat kilometers afleggen of de voorkeur geven aan het speci fieke karakter en het minimale verbruik van een moderne compacte dieselmotor, is er de Starlet 1.5D. De snellopen de dieselmotor heeft een counterflow-cilinderkop en een roterende dieselverde- lerpomp voor efficiency en goede prestaties. Het maximum vermogen is 40 kW/55 pk bij 5200 tpm, het maximum koppel 91 Nm bij 3000 tpm. De Starlet Diesel is één van 's werelds zuinigste auto’s, met een ECE- verbruik bij 90 km/u van slechts 3.9 liter per 100 km. Aan de efficiency van deze motor wordt bijge dragen door een watergekoelde oliekoeler. De meest populaire krachtbron zal ongetwijfeld de 1.3i motor worden, intern type 2E-E ge naamd. Deze heeft multi-point injectie en TCCS, Toyota’s elek tronische motormanagement- systeem. Het uitlaatsysteem is voorzien van een geregelde drieweg-katalysator waardoor de uitlaatemissie aan de US’83 norm voldoet. Het is in principe dezelfde motor als in de onlangs geïntroduceer de Corolla 1.31, maar met een andere tuning in verband met de koeling. De Toyota Starlet van de vorige generatie was één van de eerste auto’s in de compacte klasse met een multi-kleppenmotor. Een belangrijk deel van het suc ces van deze Starlet is het ge volg van z’n uiterst plezierige aandrijflijn: een zuinige, gretig presterende motor gekoppeld aan een makkelijk en precies te schakelen vijfversnellingsbak, voorwielaandrijving en een afge wogen onderstel. Voor de nieuwe Starlet zijn er drie motoren beschikbaar. Alle hebben een bovenliggende nok- kenas met tandriemaandrijving, de beide benzinemotoren heb ben opnieuw drie kleppen per ci linder. Het vermogen bedraagt 55 kW/75 pk bij 6000 tpm, het maxi mum koppel 101 Nm bij 4800 f 1.500,— betekent ten opzichte van de Panda 1000 L i.e. Deze maand wordt de nieuwe Fi at Panda Italia ’90 gepresen teerd. Dat gebeurt tijdens de voorjaarsshow van de Fiat- dealers. Voor onze regio is dat Auto Dagevos te Goes, waar de ze speciale Panda-versie 1000 L.i.e. 'n voorbode is van het ko mende WK-voetbal in Italië. De Panda Italia ’90 is geheel wit gespoten, inclusief de bumpers vóór en achter, de grille en de wieldoppen (afkomstig van de Panda Super). Op deze witte au to is de Italia ’90 striping aange bracht, bestaande uit de Italiaanse vlag en de mascotte van het WK Voetbal. De voor stoelen en achterbank hebben een speciale blauwe bekleding, ook voorzien van het logo van Italia '90. De voorstoelen heb ben verstelbare rugleuningen met hoofdsteunen, en boven dien wordt deze Pancja geleverd met een Philips stereo radio/cas- setterecorder met digitale uitle- zing en elektronische preselectie van de zenders. Van zelfsprekend is deze Panda ook voorzien van benzine-injectie, elektronische ontsteking, een geregelde drieweg katalysator en lambdasonde, en voldoet dus - zoals alle Fiat benzinemodel- len - aan de strengste US '83 milieu-eisen. De extra's vertegenwoordigen een waarde van ongeveer f 1.400,—. De Panda Italia '90 wordt aangeboden voor een prijs van f 13.650,— hetgeen een consumentenvoordeel van Toyota presen teerde dezer da gen de nieuwe Starlet. Het gaat intussen al weer om de derde ge neratie van de compacte en succesvolle To yota. De nieuwe Starlet combi neert goede rij- eigenschappen met zuinigheid, comfort en is bovendien snel. Er zijn meerde re uitvoeringen van en de nieu we Starlet is zelfs met A.B.S. leverbaar. i Z' f3. i - met een van de nieuwe Fiat- modellen, krijgen bovendien een speciaal samengestelde CD cadeau, met daarop bijna een uur aantrekkelijke syn thesizer muziek. Ook is er een grote prijsvraag, waar mee tientallen prijzen kun nen worden gewonnen, zoals Philips CD-spelers, autoradio-CD-spelers, portable CD-spelers en CD-waardebonnen. -z,/

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1990 | | pagina 13