VAN WIJK
SCHOENMODE
SPORT
uit!
speelt
zijn
troeven
L.M.B. DE COMBINATIE
wee®
to
'lx
Nét dat stapje méér
ê>cf)oenmatas sinds 1823
\e
KEUKENCENTRUM V. WIJK
Muziekcentrum
verspuy
NOVEMBERTROEF:
Dertien jaar voor
bereiding en bouwen
aan de Oesterdam
KEUKENCENTRUM
DIELEMAN b.v.
Maar met een fax van
Dieleman zijn afstanden nog
sneller overbrugbaar.
23
Woensdag 1 november 1989
DE BEVELANDER
♦i
Steyr tractoren zijn leverbaar in vele modellen en uitvoeringen van 48 tot 150 pk, 2 en 4 wiel aangedreven.
IVIeeuse
6
Over de Oesterdam zijn
wij snel bereikbaar.
Verkoop en reparatie van
alle merken werktuigen,
landbouwmachines en
tractoren.
Tevens volledige
onderdelenvoorziening.
Dealer van STEYR tractoren.
Oesterdam
STEENBERGSEWEG 85
LEPELSTRAAT
TEL. 01641-2871
4
GROOT IN ORGELS
zowel klassiek als modern
DIELEMAN,
ook het adres voor:
COPIEERMACHINES,
SCHRIJFMACHINES,
BUREAUCALCULATORS,
KASREGISTERS, EN
KANTOORARTIKELEN.
Bij aanschaf van een keuken
EEN SIEMENS KOFFIEZETAPPARAAT KADO*
Hoogstraat 14-16
4691 CB Tholen
01660-4150
Telefax: 01660-4150
Wij maken cultivators en
woelers in eigen bedrijf.
Sportlaan 4 4695 BA St.-Maartensdijk
Tel: 01666-3207 ’s avonds: 01666-3495
REKLAMESTUDIO
Toonaangevend in dienstverlening.
Opti-stop
Infomat
EHR
4 wielaandrijving met 50°
stuuruitslag
nieuwe komfortabele
SK 2 cabine
Sluiting
Tholensche Gat
40 km/uur
4-toeren aftakasV
TIELSA, het topmerk met
ongekende mogelijkheden.
Uniek design en vormgeving.
DKW, de mooiste keuken in
greeploos modern en klassiek
eiken.
DE KWALITEITSKEUKEN
VAN O.A. CONTESSA, BEDA
EN E+K
DE VOORDEELKEUKEN VAN
FUNCTIONICA
Interressante set aanbiedingen
met 5 jaar garantie.
ALLE MERKEN
INBOUWAPPARATUUR o.a.
Siemens, AEG, Bauknecht,
Philips enz.
COMPLETE
KEUKENINRICHTING
GEHEEL DOOR ONS
VERZORGD
PANTY’S of KOUSEN van
bekende topmerken.
Een
beschouwing
bij ’n nieuwe
verbinding
GA 4r
De vrouw van vandaag weet
wat ze wil, zeker als het om
mode gaat, daarom gaat ze
naar de
BEENMODE
SPECIAALZAKEN VAN ADJA
0 want daar kan ze kiezen
uit een groot assortiment van
Beenmode Lingerie
P.S. Tegen inlevering van deze
advertentie bij besteding van
f 25— krijgt u f 2,50 terug.
HERENSOKKEN - DAMESSOKKEN
- KINDERSOKKEN - KATOENEN
PANTY MAILLOTS - enz.
l
Oesterdam: herstel van
Zuid Beveland
de gebouwen bij laag water te zien.
r nr
AO
'■!l
f
Zo vindt u ons
Inmiddels was men volop bezig
aan het Deltaplan met als hoofd
doel veilige zeeweringen. An
ders dan in 1867 bij de aanleg
van de Kreekrakdam werd reeds
bij het ontwerp van de afsluit-
dammen rekening gehouden
met de aanleg van verkeerswe
gen. Naast de Deltawerken was
de aanleg van het Schelde-
Rijnkanaal van grote betekenis
voor de verdere ontsluiting van
Tholen.
Op 29 januari 1971 werd bij Tho
len een nieuwe verkeersbrug
Verder was de Oesterdam
nodig om het Oosterscheldebek-
ken te verkleinen, waardoor bij
een bepaalde doorlaatopening
van de stormvloedkering een ge-
tijverschil van 2.70 meter kon
worden gehaald. De derde re
den was dat met een zoet Zoom
meer de verzilting in dit deel van
Nederland kon worden tegenge
gaan. Plannen over het inlaten
van water uit het inmiddels zoete
Zoommeer zijn op Tholen volop
in bespreking.
De geringe afmetingen hebben
een gunstige invloed op het zou-
twee gedeelten voor het verkeer
opengesteld.
Thans rijden dagelijks gemid
deld ruim 1200 voertuigen over
de Oesterdam. Wellicht neemt
dit verkeer net zo toe als op de
dam tussen Tholen en St. Phi-
(aan de weg Halsteren/Steenbergen)
Hoogstraat 20-22 Tholen, Tel: 01660-3775
Of de helft van de waarde in contanten in mindering op de verkoopprijs.
De Oesterdam wordt maandag officieel geopend. Wat ging daaraan
vooraf? We geven feiten en cijfers chronologisch aan u door:
1976. De regering kiest voor compartimentering van de Oosterschel-
de met de Oesterdam en de Philipsdam.
1978. Vaststelling tracé Oesterdam.
10 april 1979. Aanbesteding aanleg werkeiland Bergsediepsluis.
1983. Begin bouw Bergsediepsluis. Sluiting Markiezaatskade.
Juli 1984. Begin 3e fase, aanleg damvak Speelmansplaten.
1985. Sluiting Marollegat.
Jan. 1986. Aanbesteding weghalen ringdijken Bergsediepsluis.
Feb. 1986. Aanbesteding aansluitingsweg naar de Oesterdam op
Zuid-Beveland.
April 1986. Aanbesteding sluiting Tholensche Gat.
1 okt. 1986. Officiële ingebruikname Bergsediepsluis.
6 okt. 1986. Begin sluiting Tholensche Gat.
22 okt. 1986. Sluiting Tholensche Gat, het laatste sluitgat in de
Oesterdam.
23 okt. 1986. Loco-burgemeester P. van Schetsen van Tholen en
burgemeester H. Boer van Reimerswaal knopen Tholen en Zuid-
Beveland aan elkaar.
25 juli 1987. Ingebruikname steiger voor beroepsvissers aan de
Oesterdam.
15 sept. 1988. Provinciale waterstaat geeft de weg over de Oester
dam vrij voor het verkeer. De burgemeester van Tholen opent hem
officieus met het oplaten van een vlieger.
17 jan. 1989. Aanbesteding aanleg aansluitingsweg naar de Oester
dam op Tholen.
20 juli 1989. Verkeerslichten op de kruising Postweg/Reimerswaal-
seweg in werking gesteld.
Half sept. 1989. Thoolse aansluitingsweg op de Oesterdam gereed.
6 nov. 1989. Officiële ingebruikname Oesterdam door de commissa
ris van de koningin dr. C. Boertien.
Nijverheidsweg 24, 4695 RC St. Maartensdijk
Tel. 01666-2288 Fax 3998
Wij verzorgen:
Autobelettering
Reklameborden
Lichtbakken
Zeefdruk van o.a. affiches, stickers, --
transfers, magneetplaten,
kunststofplaten, vlaggen, spandoe
ken enz. (ook grote formaten).
Winkel-raamdecoratie
Verder belettering voor alle doelein
den, in complete tekst,
computergesneden, in veel kleuren.
zijn de schuiven zelfs enige tijd
geheel gesloten geweest.
De weg op deze langste Delta-
dam en de aansluitende wegen
op Zuid-Beveland en Tholen zijn
aangelegd door de Provinciale
Waterstaat. Hierbij is rekening
gehouden met kleinschalige re
creatie aan de kant van het
Zoommeer, evenals met wensen
van de plaatselijke bevolking.
Het getijde water aan de westzij
de wil men de bestemming van
natuurgebied geven.
De weg op de dam die' op Tho-
lens gebied op de binnenberm
en op het gebied van Reimers
waal op de kruin van de dam ligt,
werd op 17 september 1988 voor
het verkeer opengesteld. Op
Tholen was toen al een begin
gemaakt met het aanbrengen
van het grondlichaam en het via
duct in de afrit van de Oester
dam. De naam van dit
viaduct Fort Venusdam herinnert
aan een aarden versterking die
tijdens de Tachtigjarige oorlog in
de zeedijk is aangelegd. Ver
moedelijk lag dit fort enige tien
tallen meters ten oosten van de
aansluiting van de Oesterdam
tegen de dijk van de Schakerloo-
polder. De aarden wallen van het
fort zijn waarschijnlijk in de twee
de helft van de 17de eeuw ge
bruikt voor het verbeteren van
de zeedijk.
Naast de afrit heeft men als
compensatie voor de verloren
gegane karrevelden een nieuw
karreveld aangelegd door het
maaiveld te verlagen. Door de
zoute kwel zal hier een bijzonde
re vegetatie ontstaan.
De afrit en het overige deel van
de Reimerswaalseweg die bij
Stenen Kruis op de Provinciale
Weg St. Maartensdijk - Tholense
brug aansluit, zijn nadien in
een verbinding tussen
Tholen en
In 1978 werd het tracé van de
dam vastgesteld dat voor het
grootste deel direct tegen het
Schelde-Rijnkanaal en het Spui-
kanaal naar de Westerschelde
lag om het getijdemilieu van de
Oosterschelde zo groot mogelijk
te houden. De slinger in het
noordelijke deel was nodig om
het laatste sluitgat, het Tholen
sche Gat, op een voor de
scheepvaart aanvaardbare wijze
te kunnen sluiten (stroomsnel
heid dwars op kanaal). Verder
werd deze bepaald door de in
passing van de weg tussen de
Oesterdam en het bestaande
Tholense wegenstelsel. In 1979
werd met de werkzaamheden
begonnen en werd de bouwput
van de Bergsediepsluis aange
legd. Met de bouw van de sluis
werd na vele discussies over de
grootte in 1983 begonnen. Het
werd een sluis die geschikt is
voor schepen met een diepgang
tot 2 meter. De sluiskolk heeft
een grootte van 34 bij 6.5 meter.
cft Mfz -
- 40 u
Betaalbare kwaliteit en zekerheid
over het Schelde-Rijnkanaal in
gebruik genomen, terwijl de weg
over de Krabbenkreekdam naar
St. Philipsland in 1973 in gebruik
werd genomen. Dat jaar werd
ook de brug bij Oud-Vossemeer
voor voetgangers en fietsers
opengesteld. De openstelling
voor autoverkeer volgde op 11
april 1974.
Tholen en Zuid-Beveland
reiken elkaar met de ope
ning van de Oesterdam na
enkele tientallen jaren
weer de hand. Maandag
wordt de Oesterdam offi
cieel geopend en is een
wegverbinding tussen bei
de Zeeuwse landsdelen
een feit. Het leek ons een
aardige aanleiding om en
kele fragmenten te lichten
uit een beschouwing die
ons Zeeuwse zusterblad
”De Eendrachtbode deze
week wijdt aan de wijze
waarop de verbinding tot
stand kwam. Het materiaal
daarvoor werd aangedra
gen door J.P.B. Zuurdeeg.
te milieu van de Oosterschelde.
Helaas heeft Rijkswaterstaat de
sluis genoemd naar een ooste
lijk gelegen secondaire geul die
evenwijdig aan het Tholensche
Gat ligt.
Het eerste grote sluitgat in de
Oesterdam, het Marollegat,
werd in 1985 gesloten. In ver
band met de milieu-effecten
vond de definitieve sluiting van
de compartimenteringsdammen
(Oesterdam en Philipsdam)
plaats direct na het gereedko
men van de stormvloedkering.
Ondanks moeilijkheden met de
zandtransportleidingen en een
zware storm werd het laatste
sluitgat in de Oesterdam, het
380 meter brede en 22 meter
diepe Tholensche Gat met hulp
van grote zandzuigers en een
groot aantal bulldozers en ande
re graafmachines op 22 oktober
1986 gesloten. Een sluiting op
deze manier zou niet mogelijk
zijn geweest zonder de storm
vloedkering waarmee door ge
deeltelijke sluiting van de schui
ven de getijstroom werd beperkt.
Als gevolg van de zware storm
Afbeelding van het Reimerswaal van circa 1600 opgenomen in de Cronijk van Zeeland. De voorstelling zal grotendeels op fantasie berusten. In de tijd dat
de Cronijk werd gedrukt (circa 1690) waren nog alleen de fundamenten van de gebouwen bij laag water te zien.
lipsland waar dit is gegroeid van
600 eenheden in 1980 tot 1100 in
1986.
De nieuwe weg tussen Tholen
en Zuid-Beveland is een land
schappelijk zeer aantrekkelijke
weg geworden met fraaie verge
zichten over het Zoommeer en
het getijdewater van de Ooster
schelde die de reistijd van Tho
len naar Zuid-Beveland en Wal
cheren en omgekeerd aanzien
lijk korter heeft gemaakt en een
beperkt toegankelijk gebied
heeft opengelegd.
Hoezeer de nieuwe Oesterdam
in de belangstelling staat, bleek
overigens reeds afgelopen
fraaie zomer. Want er werden op
zonnige dagen duizende re
creanten gesignaleerd die de
nieuwe dam als plek ontdekten
waar het goed recreëeren is. Met
name ook van Brabantse en Bel
gische zijde werd dit nieuwe
(kunst)stukje Zeeland gebruikt
als mogelijkheid om aan de
schone Oosterschelde te gera
ken. Voor Reimerswaal en overig
Beveland aan de ene kant en
Tholen aan de andere zijde, is er
een praktische verbinding geko
men. Een verbinding als onder
deel van de totale ontsluiting
waarop Zeeland zijn blik richt.
Maandag wordt de Oesterdam officieel geopend. Een dam
mét weg. En daarmee is de verbinding tussen het eiland
Tholen met onze regio in ere hersteld. Een verbinding die
teloorging met de opheffing van het Veer Gorishoek-
Yersekedam. Het Rijk besloot tot opheffing van dat veer in
het jaar 1925. Het werd nadien nog in stand gehouden
zonder overheidssteun, totdat ook in 1962, door het gerin
ge vervoersaanbod, een einde kwam aan deze particuliere
verbinding die in stand werd gehouden door schipper La-
rooy. Hier begint ons verhaal.
Om concurrentie te voorko
men kocht genoemde schip
per Larooy in het jaar 1936 de
door schipper J. Fluyt in
gestelde veerdienst van Sint
Maartensdijk naar Wemeldin-
ge. Ook het veerschip werd
overgenomen. Enige jaren
voer Larooy van Gorishoek
naar Yerseke en via Wemel-
dinge terug. Tijdens de laat
ste Wereldoorlog kon Larooy
het retourveer van de am
bachtsheer van Yerseke
pachten. Mede door de
brandstofschaarste werd
toen nog alleen 4 of 5 maal
per dag op vaste tijden over
gezet tussen Gorishoek en
Yerseke. Voordien voer hij
wanneer er passagiers wa
ren. Na 1945 werden dit 3
overvaarten per dag in de
winter en 4 in de zomer. In
verband met het geringe ver
voeraanbod werd deze veer
dienst op 1 september 1962
gestaakt.
Yerseke
Damstraat 2
Goes
Kreukelmarkt 2A
Middelburg
Korte Geere 14
(pleintje)
Geldig 2-3 en 4 november.
□r
Vier jaar later zou men de
Oosterschelde afsluiten met een
dam. Na een brede discussie
werd dit plan in 1976 verlaten. In
plaats van een totale afsluiting
werd gekozen voor een beweeg
bare stormvloedkering. Het zal
tot 1986 duren voordat deze ge
reed is. Dit leidde tot vertraging
van de aanleg van de Oester
dam die nodig was ingevolge het
traktaat dat in 1963 werd geslo
ten met België voor de aanleg
van het Schelde-Rijnkanaal. In
dit traktaat werd overeengeko
men dat het kanaal getijvrij zou
worden. De vele aanvaringen en
strandingen van schepen in de
tijd dat het kanaal in open ver
binding met de zee stond heb
ben hiervan de noodzaak bewe
zen.
Y
Bl
w