VAN WIJK SCHOENMODE SPORT uit! speelt zijn troeven L.M.B. DE COMBINATIE wee® to 'lx Nét dat stapje méér ê>cf)oenmatas sinds 1823 \e KEUKENCENTRUM V. WIJK Muziekcentrum verspuy NOVEMBERTROEF: Dertien jaar voor bereiding en bouwen aan de Oesterdam KEUKENCENTRUM DIELEMAN b.v. Maar met een fax van Dieleman zijn afstanden nog sneller overbrugbaar. 23 Woensdag 1 november 1989 DE BEVELANDER ♦i Steyr tractoren zijn leverbaar in vele modellen en uitvoeringen van 48 tot 150 pk, 2 en 4 wiel aangedreven. IVIeeuse 6 Over de Oesterdam zijn wij snel bereikbaar. Verkoop en reparatie van alle merken werktuigen, landbouwmachines en tractoren. Tevens volledige onderdelenvoorziening. Dealer van STEYR tractoren. Oesterdam STEENBERGSEWEG 85 LEPELSTRAAT TEL. 01641-2871 4 GROOT IN ORGELS zowel klassiek als modern DIELEMAN, ook het adres voor: COPIEERMACHINES, SCHRIJFMACHINES, BUREAUCALCULATORS, KASREGISTERS, EN KANTOORARTIKELEN. Bij aanschaf van een keuken EEN SIEMENS KOFFIEZETAPPARAAT KADO* Hoogstraat 14-16 4691 CB Tholen 01660-4150 Telefax: 01660-4150 Wij maken cultivators en woelers in eigen bedrijf. Sportlaan 4 4695 BA St.-Maartensdijk Tel: 01666-3207 ’s avonds: 01666-3495 REKLAMESTUDIO Toonaangevend in dienstverlening. Opti-stop Infomat EHR 4 wielaandrijving met 50° stuuruitslag nieuwe komfortabele SK 2 cabine Sluiting Tholensche Gat 40 km/uur 4-toeren aftakasV TIELSA, het topmerk met ongekende mogelijkheden. Uniek design en vormgeving. DKW, de mooiste keuken in greeploos modern en klassiek eiken. DE KWALITEITSKEUKEN VAN O.A. CONTESSA, BEDA EN E+K DE VOORDEELKEUKEN VAN FUNCTIONICA Interressante set aanbiedingen met 5 jaar garantie. ALLE MERKEN INBOUWAPPARATUUR o.a. Siemens, AEG, Bauknecht, Philips enz. COMPLETE KEUKENINRICHTING GEHEEL DOOR ONS VERZORGD PANTY’S of KOUSEN van bekende topmerken. Een beschouwing bij ’n nieuwe verbinding GA 4r De vrouw van vandaag weet wat ze wil, zeker als het om mode gaat, daarom gaat ze naar de BEENMODE SPECIAALZAKEN VAN ADJA 0 want daar kan ze kiezen uit een groot assortiment van Beenmode Lingerie P.S. Tegen inlevering van deze advertentie bij besteding van f 25— krijgt u f 2,50 terug. HERENSOKKEN - DAMESSOKKEN - KINDERSOKKEN - KATOENEN PANTY MAILLOTS - enz. l Oesterdam: herstel van Zuid Beveland de gebouwen bij laag water te zien. r nr AO '■!l f Zo vindt u ons Inmiddels was men volop bezig aan het Deltaplan met als hoofd doel veilige zeeweringen. An ders dan in 1867 bij de aanleg van de Kreekrakdam werd reeds bij het ontwerp van de afsluit- dammen rekening gehouden met de aanleg van verkeerswe gen. Naast de Deltawerken was de aanleg van het Schelde- Rijnkanaal van grote betekenis voor de verdere ontsluiting van Tholen. Op 29 januari 1971 werd bij Tho len een nieuwe verkeersbrug Verder was de Oesterdam nodig om het Oosterscheldebek- ken te verkleinen, waardoor bij een bepaalde doorlaatopening van de stormvloedkering een ge- tijverschil van 2.70 meter kon worden gehaald. De derde re den was dat met een zoet Zoom meer de verzilting in dit deel van Nederland kon worden tegenge gaan. Plannen over het inlaten van water uit het inmiddels zoete Zoommeer zijn op Tholen volop in bespreking. De geringe afmetingen hebben een gunstige invloed op het zou- twee gedeelten voor het verkeer opengesteld. Thans rijden dagelijks gemid deld ruim 1200 voertuigen over de Oesterdam. Wellicht neemt dit verkeer net zo toe als op de dam tussen Tholen en St. Phi- (aan de weg Halsteren/Steenbergen) Hoogstraat 20-22 Tholen, Tel: 01660-3775 Of de helft van de waarde in contanten in mindering op de verkoopprijs. De Oesterdam wordt maandag officieel geopend. Wat ging daaraan vooraf? We geven feiten en cijfers chronologisch aan u door: 1976. De regering kiest voor compartimentering van de Oosterschel- de met de Oesterdam en de Philipsdam. 1978. Vaststelling tracé Oesterdam. 10 april 1979. Aanbesteding aanleg werkeiland Bergsediepsluis. 1983. Begin bouw Bergsediepsluis. Sluiting Markiezaatskade. Juli 1984. Begin 3e fase, aanleg damvak Speelmansplaten. 1985. Sluiting Marollegat. Jan. 1986. Aanbesteding weghalen ringdijken Bergsediepsluis. Feb. 1986. Aanbesteding aansluitingsweg naar de Oesterdam op Zuid-Beveland. April 1986. Aanbesteding sluiting Tholensche Gat. 1 okt. 1986. Officiële ingebruikname Bergsediepsluis. 6 okt. 1986. Begin sluiting Tholensche Gat. 22 okt. 1986. Sluiting Tholensche Gat, het laatste sluitgat in de Oesterdam. 23 okt. 1986. Loco-burgemeester P. van Schetsen van Tholen en burgemeester H. Boer van Reimerswaal knopen Tholen en Zuid- Beveland aan elkaar. 25 juli 1987. Ingebruikname steiger voor beroepsvissers aan de Oesterdam. 15 sept. 1988. Provinciale waterstaat geeft de weg over de Oester dam vrij voor het verkeer. De burgemeester van Tholen opent hem officieus met het oplaten van een vlieger. 17 jan. 1989. Aanbesteding aanleg aansluitingsweg naar de Oester dam op Tholen. 20 juli 1989. Verkeerslichten op de kruising Postweg/Reimerswaal- seweg in werking gesteld. Half sept. 1989. Thoolse aansluitingsweg op de Oesterdam gereed. 6 nov. 1989. Officiële ingebruikname Oesterdam door de commissa ris van de koningin dr. C. Boertien. Nijverheidsweg 24, 4695 RC St. Maartensdijk Tel. 01666-2288 Fax 3998 Wij verzorgen: Autobelettering Reklameborden Lichtbakken Zeefdruk van o.a. affiches, stickers, -- transfers, magneetplaten, kunststofplaten, vlaggen, spandoe ken enz. (ook grote formaten). Winkel-raamdecoratie Verder belettering voor alle doelein den, in complete tekst, computergesneden, in veel kleuren. zijn de schuiven zelfs enige tijd geheel gesloten geweest. De weg op deze langste Delta- dam en de aansluitende wegen op Zuid-Beveland en Tholen zijn aangelegd door de Provinciale Waterstaat. Hierbij is rekening gehouden met kleinschalige re creatie aan de kant van het Zoommeer, evenals met wensen van de plaatselijke bevolking. Het getijde water aan de westzij de wil men de bestemming van natuurgebied geven. De weg op de dam die' op Tho- lens gebied op de binnenberm en op het gebied van Reimers waal op de kruin van de dam ligt, werd op 17 september 1988 voor het verkeer opengesteld. Op Tholen was toen al een begin gemaakt met het aanbrengen van het grondlichaam en het via duct in de afrit van de Oester dam. De naam van dit viaduct Fort Venusdam herinnert aan een aarden versterking die tijdens de Tachtigjarige oorlog in de zeedijk is aangelegd. Ver moedelijk lag dit fort enige tien tallen meters ten oosten van de aansluiting van de Oesterdam tegen de dijk van de Schakerloo- polder. De aarden wallen van het fort zijn waarschijnlijk in de twee de helft van de 17de eeuw ge bruikt voor het verbeteren van de zeedijk. Naast de afrit heeft men als compensatie voor de verloren gegane karrevelden een nieuw karreveld aangelegd door het maaiveld te verlagen. Door de zoute kwel zal hier een bijzonde re vegetatie ontstaan. De afrit en het overige deel van de Reimerswaalseweg die bij Stenen Kruis op de Provinciale Weg St. Maartensdijk - Tholense brug aansluit, zijn nadien in een verbinding tussen Tholen en In 1978 werd het tracé van de dam vastgesteld dat voor het grootste deel direct tegen het Schelde-Rijnkanaal en het Spui- kanaal naar de Westerschelde lag om het getijdemilieu van de Oosterschelde zo groot mogelijk te houden. De slinger in het noordelijke deel was nodig om het laatste sluitgat, het Tholen sche Gat, op een voor de scheepvaart aanvaardbare wijze te kunnen sluiten (stroomsnel heid dwars op kanaal). Verder werd deze bepaald door de in passing van de weg tussen de Oesterdam en het bestaande Tholense wegenstelsel. In 1979 werd met de werkzaamheden begonnen en werd de bouwput van de Bergsediepsluis aange legd. Met de bouw van de sluis werd na vele discussies over de grootte in 1983 begonnen. Het werd een sluis die geschikt is voor schepen met een diepgang tot 2 meter. De sluiskolk heeft een grootte van 34 bij 6.5 meter. cft Mfz - - 40 u Betaalbare kwaliteit en zekerheid over het Schelde-Rijnkanaal in gebruik genomen, terwijl de weg over de Krabbenkreekdam naar St. Philipsland in 1973 in gebruik werd genomen. Dat jaar werd ook de brug bij Oud-Vossemeer voor voetgangers en fietsers opengesteld. De openstelling voor autoverkeer volgde op 11 april 1974. Tholen en Zuid-Beveland reiken elkaar met de ope ning van de Oesterdam na enkele tientallen jaren weer de hand. Maandag wordt de Oesterdam offi cieel geopend en is een wegverbinding tussen bei de Zeeuwse landsdelen een feit. Het leek ons een aardige aanleiding om en kele fragmenten te lichten uit een beschouwing die ons Zeeuwse zusterblad ”De Eendrachtbode deze week wijdt aan de wijze waarop de verbinding tot stand kwam. Het materiaal daarvoor werd aangedra gen door J.P.B. Zuurdeeg. te milieu van de Oosterschelde. Helaas heeft Rijkswaterstaat de sluis genoemd naar een ooste lijk gelegen secondaire geul die evenwijdig aan het Tholensche Gat ligt. Het eerste grote sluitgat in de Oesterdam, het Marollegat, werd in 1985 gesloten. In ver band met de milieu-effecten vond de definitieve sluiting van de compartimenteringsdammen (Oesterdam en Philipsdam) plaats direct na het gereedko men van de stormvloedkering. Ondanks moeilijkheden met de zandtransportleidingen en een zware storm werd het laatste sluitgat in de Oesterdam, het 380 meter brede en 22 meter diepe Tholensche Gat met hulp van grote zandzuigers en een groot aantal bulldozers en ande re graafmachines op 22 oktober 1986 gesloten. Een sluiting op deze manier zou niet mogelijk zijn geweest zonder de storm vloedkering waarmee door ge deeltelijke sluiting van de schui ven de getijstroom werd beperkt. Als gevolg van de zware storm Afbeelding van het Reimerswaal van circa 1600 opgenomen in de Cronijk van Zeeland. De voorstelling zal grotendeels op fantasie berusten. In de tijd dat de Cronijk werd gedrukt (circa 1690) waren nog alleen de fundamenten van de gebouwen bij laag water te zien. lipsland waar dit is gegroeid van 600 eenheden in 1980 tot 1100 in 1986. De nieuwe weg tussen Tholen en Zuid-Beveland is een land schappelijk zeer aantrekkelijke weg geworden met fraaie verge zichten over het Zoommeer en het getijdewater van de Ooster schelde die de reistijd van Tho len naar Zuid-Beveland en Wal cheren en omgekeerd aanzien lijk korter heeft gemaakt en een beperkt toegankelijk gebied heeft opengelegd. Hoezeer de nieuwe Oesterdam in de belangstelling staat, bleek overigens reeds afgelopen fraaie zomer. Want er werden op zonnige dagen duizende re creanten gesignaleerd die de nieuwe dam als plek ontdekten waar het goed recreëeren is. Met name ook van Brabantse en Bel gische zijde werd dit nieuwe (kunst)stukje Zeeland gebruikt als mogelijkheid om aan de schone Oosterschelde te gera ken. Voor Reimerswaal en overig Beveland aan de ene kant en Tholen aan de andere zijde, is er een praktische verbinding geko men. Een verbinding als onder deel van de totale ontsluiting waarop Zeeland zijn blik richt. Maandag wordt de Oesterdam officieel geopend. Een dam mét weg. En daarmee is de verbinding tussen het eiland Tholen met onze regio in ere hersteld. Een verbinding die teloorging met de opheffing van het Veer Gorishoek- Yersekedam. Het Rijk besloot tot opheffing van dat veer in het jaar 1925. Het werd nadien nog in stand gehouden zonder overheidssteun, totdat ook in 1962, door het gerin ge vervoersaanbod, een einde kwam aan deze particuliere verbinding die in stand werd gehouden door schipper La- rooy. Hier begint ons verhaal. Om concurrentie te voorko men kocht genoemde schip per Larooy in het jaar 1936 de door schipper J. Fluyt in gestelde veerdienst van Sint Maartensdijk naar Wemeldin- ge. Ook het veerschip werd overgenomen. Enige jaren voer Larooy van Gorishoek naar Yerseke en via Wemel- dinge terug. Tijdens de laat ste Wereldoorlog kon Larooy het retourveer van de am bachtsheer van Yerseke pachten. Mede door de brandstofschaarste werd toen nog alleen 4 of 5 maal per dag op vaste tijden over gezet tussen Gorishoek en Yerseke. Voordien voer hij wanneer er passagiers wa ren. Na 1945 werden dit 3 overvaarten per dag in de winter en 4 in de zomer. In verband met het geringe ver voeraanbod werd deze veer dienst op 1 september 1962 gestaakt. Yerseke Damstraat 2 Goes Kreukelmarkt 2A Middelburg Korte Geere 14 (pleintje) Geldig 2-3 en 4 november. □r Vier jaar later zou men de Oosterschelde afsluiten met een dam. Na een brede discussie werd dit plan in 1976 verlaten. In plaats van een totale afsluiting werd gekozen voor een beweeg bare stormvloedkering. Het zal tot 1986 duren voordat deze ge reed is. Dit leidde tot vertraging van de aanleg van de Oester dam die nodig was ingevolge het traktaat dat in 1963 werd geslo ten met België voor de aanleg van het Schelde-Rijnkanaal. In dit traktaat werd overeengeko men dat het kanaal getijvrij zou worden. De vele aanvaringen en strandingen van schepen in de tijd dat het kanaal in open ver binding met de zee stond heb ben hiervan de noodzaak bewe zen. Y Bl w

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1989 | | pagina 23