Kleur in ’t klein Double Breasted Mannen met kleur ’n Dunner en lichter brilleglas Trends in de nieuwe schoenenmode Cocktail en glamour f 1989/90 I rn t Woensdag 13 september 1989 DE BEVELANDER 31 -- Landleven Vrouwelijke chic Sportieve mannen B 1» de Voor de hemden zijn nostalgi sche bloemmotieven en cashmir gebruikt. Pantalons in aange- Bij de foto’s: Uit de collecties C. en A. maken, dan vo rige jaren al ’t geval was. Wol is één van die stoffen, zuivere scheerwol dus. Geen wonder dat de sfeer van het Engelse landleven voor de nieuwe collecties een belangrij ke inspiratiebron is geweest Traditionele waarden, omgezet in eigentijdse mode. Met als re sultaat nieuwe wollen tweeds, stoffen met een robuust uiterlijk die toch heel licht, zacht en soe pel zijn. Ze bieden puur natuur lijke kwaliteit in prachtige, diepe herfstige tinten. Tegelijkertijd uit zich ons opti mistische levensgevoel in the ma’s die een weelderige, fanta sievolle menging vormen van barokke en oosterse invloeden uit het begin van deze eeuw en hippie- en folklore-elementen uit de jaren zestig en zeventig. Kleur is hier uitgesproken kleur rijk, in opvallende dessins maar ook heel vaak in uni. Bij de foto: Een vleugje roman tiek, kwaliteit van zuivere scheer wol: het loopt als een rode draad door de nieuwe herfst- en winter mode. Van rechts naar links kle ding uit de collecties van Nik Boll, From New York, Gentle men’s Dialogue, Frenchie en Andres. Bij de foto: uit de collectie Kreymborg. KLEUREN - Zwart: blijft modekleur - Bruin: alle kleuren bruin van licht tot donker: roestkleuren en echte 'leer' bruinen. - Rood: bordeaux en oxblood; fel rood - Groen: dennegroen-olijf-bronsgroen en flessegroen - Blauw: klassiek donkerblauw en iets lichter - Grijs: middel- en donkergrijs - Taupe: bruin- en grijstaupe Opvallende kleuren en dessins ook in de kindermode, zo meldt ons C. en A. middels zijn nieuwe collectie. Daarbij zwart vaak als basis. Imitatieleren jacks in zwart met heftige kreten en teksten wor den door bikers gedragen op broeken en rokjes in black de nim en black cord. Sweatshirts met teksten en af beeldingen passen daarbij. Nog meer sportieve mode biedt het jonge modethema ’Survival’. Stevige jacks met warme voerin gen, capuchons en kunstbond- randen, stoere corduroybroeken en sweattruien voorzien van plaatjes van bergbeklimmers. De nieuwe kinderwintermode kent ook een heel romantisch kant. Liefelijke folklorebloeme- tjes bloeien op broeken, petti- coatrokjes, en vestjes die horen bij broderiebloesjes. Het vro lijkste paars, geel, rood, oranje, blauw en groen kleuren de vele bonte Kasjmierdessins in op jacks, broeken en rokjes. Als die kleurige kasjmierprint zich niet aan de buitenzijde laat zien, dan is hij te vinden op voeringen van jacks en broeken aan de binnen kant, bij capuchons of bij de bre de omslagen aan de broekspij pen. Zo worden de sfeer en de kleur van de rijke Indiase sprookjesachtige cultuur deze winter tot in de kleinste details vertaald. Ook komende herfst en winter zullen we in de mode voor mannen het double-breasted kostuum tegenkomen. Zoals bij Kreymborg het geval is, waar de dubbelrij-kostuums in de meerderheid zijn. Details als knopen, voering en afwerking krijgen alle aandacht. Het kleurbeeld heeft naast klassiekers in donkerblauw en donker grijs, ook modieuze kleuren als donkeraubergine, taupe, bruingroen en donkerolijfgroen. Dessins zijn fijne krijtstreepjes met kleuraccenten, ingeweven stre pen in ton-sur-ton en overruiten 800 miljoen kilo zuiver scheer wol. Voor crêpes, gabardines, wollen velours en tweeds. rond, broekpakken zijn stijlvol, plissé waaiert vrolijk uit. Aan de andere kant de ecologi sche trend, de toenemende zorg over ons milieu die zich vertaalt in voorkeur voor puur natuurlijke stoffen. Ook de ontwerpers heb ben het milieu kennelijk hoog in hun vaandel staan. En op grote schaal zuiver scheerwol ge bruikt. Wol is bij uitstek een produkt van de natuur. Meer dan gras is er niet voor nodig. De 160 mil joen schapen die in Australië grazen, leveren elk jaar ruim paste kleuren gabardine en cor duroy. En sportieve jacks uitge voerd in microfiber en oliedoek. Of we nu werken, winkelen of uitgaan, het lijkt er sterk op dat we het laatste decennium van dit millennium stijlvol gekleed willen gaan. In de vrouwenmode is het beeld ronduit chic. Het sil houet is slank en volgt soepel de lijnen van het lichaam. Lijnen die stijlvol tot hun recht komen in pakken en combinaties. Broe ken en rokken zijn er in allerlei variaties, maar met name de en- kellange rok in plissé of platte plooien en de eveneens enkel- lange, superwijde broekrok win nen terrein. Blikvanger deze winter wordt ongetwijfeld de combinatie kort colbert van wollen tweed en daaronder een druk versierd gi let, het ouderwetse herenvest in nieuwe gedaante. Let ook op de wollen jassen: ze zijn ruim, vallen soepel en heb ben heerlijke grote kragen die het luxueuze uiterlijk accentue ren. Nieuw is het korte jasje. Voor mannen blijven business-kostuums in schitte rende, soepele stoffen en war me kleuren een belangrijk ge zicht naar buiten. Maar het nieuws van deze winter is een sportief beeld dat zijn inspiratie yond in de sfeer van het Engelse landleven en is vertaald in zach te, soepele, kleurrijke wollen tweed-jasjes. Bij die colberts is er een trend naar één-rij, drie- knoops, naar wat hoger geslo- In het tweede thema zijn naast pastelkleurige grove tweed in kolberts veel donkere tinten verwerkt. ’Een modeverhaal schrijven wordt steeds moeilijker en dat geldt ook voor de Schoenenmode’. Aldus stelt Wim Hornman vast. Hij is verbonden aan het Modecentrum voor de Schoen en lederindustrie. Hij vertelt: 'Met ons allen mogen we ons afvragen, of er nog wel een mo de bestaat, terwijl we weten, dat ze er natuurlijk nog steeds is, maar zich niet altijd op dezelfde wijze vertoont. Het feit, dat de konsument behoefte schijnt te hebben aan een meer dah volledig aanbod, en hem dit wordt gepresenteerd, veroorzaakt een enorme verwarring. Er zit in het aangebode ne geen lijn meer, daardoor wordt het geheel chaotisch. Iedereen maakt vandaag zijn eigen mode, koopt wat zij of hij mooi vindt, vindt dat het zo hoort en voelt zich daar gelukkig bij. Als dit zo blijft, zal het hele modegebeuren zich daarop in moeten stellen en krijgen we een andere formule dan tot nu toe gebruikelijk. Die formule is er nog niet. Om de beste en meest betrouw baarste informatie voor het komende seizoen af te geven is het laatste nieuws, dat zo dicht mogelijk voor de aanvang van het seizoen bekend wordt, het beste en het meest juiste. In de Schoenenmode lopen twee trends, die steeds duidelij ker worden: te beginnen met een eenvoudige, stijlvolle en rustige uitvoering en daarnaast een mode, die weliswaar niet- meer zo gecompliceerd is als voorheen, maar toch nog pron-. kerig en romantisch is. Min of meer is zij beïnvloed door folklo re en volkse klederdrachten uit vooral de romantische delen van de wereld: Zuid-Amerika - Mexico - India e.a. en voor de winter ook door de Noordelijke landen We zullen proberen enkele beknopte hoofdlijnen aan de tegen over de schoenenmode, schematisch opgesteld. STYLING- de styling gaat steeds meer naar de eenvoud. - platte schoenen zijn nog altijd populair. - hakvariaties gaan door, maar minder extreem. Over het algemeen worden de hakken steviger tot zwaar. De hoge Louis XV hak wordt weer dun: de naaldhak van vroeger. - de hakstand was tot nu naar voren gericht; deze gaat naar achter en verlengt het silhouet. - dikke en minder dikke plateauzolen komen in het mode beeld, ook ruimere dikke zolen met rond profiel. naast de laag-uitgesneden schoenen komt nu hoogfront- veterschoenen-elastiek sluitingen-overslag sluitingen met gesp en wreef handschoenen. - bontversieringen en vachtvoeringen. - laarzen en booties blijven aktueel, zonder uitgesproken favo riete typen. MATERIALEN - de gladde leersoorten met klassieke afwerking en een zach te glans lopen normaal door. Daarnaast is er een briljante hoogglans met een transparante verving, poetsleer en lak. - naast deze gladde leersoorten komt dan direkt het matte leer, vanaf krijtmat tot leer zonder glans, en leer wat optisch geen aparte finish heeft gehad en dat spontaan in alle kleuren zijn eigen karakter heeft: meestal plantaardig gelooid. - zeer groot is de groei van geschuurde leersoorten: nubuck, suède en hunting. - metalise’s: goud-brons-zilver-messing zitten tegelijk met de Irisees in de lift. - in reptielprints worden hoofdzakelijk croco en fijne hagedis gebruikt. - grove struktuur printen worden vervangen door kleinere tot zeer fijne structuurtjes. - bont wordt gebruikt als versiering en als bovenmateriaal: b. v. geschoren veulen, dat ook weer geprint wordt met teke ningen van andere diersoorten b.v. zebra, panter, etc. De mannenmo de mag komen de herfst en winter best wat barok zijn. Zo meldt ons Rails Clothing, welke modemaker twee hoofdthe ma’s in beeld brengt. Het eerste the ma geeft een heel kleurrijk beeld. Gedessi neerde hemden met bloem- en fruitmotieven, in katoen en blends, die wor den verkocht in een speciaal onderscheiden de kartonnen verpakking. Truien met grof gebreide ka bels, alsook in fijnere subtiele tricot. Wollen en satijnen vesten vormen een be langrijk artikel en zijn afge stemd op strak ker belijnde kol berts in grove tweeds en in ten met nog iets verbrede schouders en een nog wat meer aangezette taillering. De superfijne wol van het Australische Merino-schaap wordt gebruikt voor zowel één-rij als twee-rij kostuums. Het he renvest, vaak in kleurrijke des sins, zorgt voor een fantasievol le aankleding. Wie graag een trui draagt vindt vooral veel dunne, wollen pull overs in jacquardpatronen of uni met kabels of borduursels. Zoals gezegd, zowel voor man nen als vrouwen ziet de kleur- kaart er voor de komende herfst en winter een stuk fleuriger uit. Veel warme herfst-tinten als kerrie- en mosterdgeel, bos groen, oranjebruin, aubergine- rood en violet. En ook daar waar de basis wat donkerder blijft met antraciet, donkerrood en don kerblauw zorgen heldere, frisse accentkleuren voor een lichte toets. De vraag naar luxe en kwaliteit wordt aange- moedigd door de dóórzetten de ekonomi- sche groei en de modemakers hebben daar tij dig op in gespeeld. Daar bij wordt ruimte gelaten voor ro mantiek. visgraat. Zeer aktueel hierbij zijn de zes knoops, hoog gesloten blazers. Brildragers die vér-ziend zijn, worden vaak geplaagd door dikke, bolle bril- leglazen. Die dikke ’plus’- glazen zijn vaak zwaar, vergro ten de ogen on prettig en de montuurkeuze is door de dikte beperkt. De firma Essilor heeft daar een modieuze oplossing voor in de vorm van de Hyperal- glazen Deze zijn onlangs geïntroduceerd en bestaan uit vlak, dun en licht- kunststof, waardoor alle ongerief gelijk uit de wereld is. Het glas is gemiddeld 25 procent dunner en 30 procent lichter dan de gangbare kunststof brilleglazen van ’plussers’. De glazen zijn leverbaar in di verse kleuren, ontspiegeld en voorzien van een kraswerende bekle ding. De opticien heeft ze. De collectie Kreymborg on derscheidt zich ook komend seizoen door kwaliteit en veelzijdigheid. In de collectie zien we kleding die zich thuis voelt tijdens cocktailparty of glamour-feest. En daarvoor hoeft men niet te wachten tot de feestdagen in december, zo laten ons de ontwerpers we ten. U kunt kie zen uit een rijke serie in chan geant taft met geplisseerde en smock accen ten in warm bor deaux, koel paars en olijf groen voor de eerste periode. Verder in het seizoen komt er een uitgebreid feestprogram ma met keuze uit changeant cocktailjurken, otoman broek pakken, moiré combinaties en een tweekleurig dessin voor ver schillende mo dellen. Mouwen poffen feestelijk op, rokken zwieren vrouwelijk Wol hoort er bij Kwaliteit en na tuurlijke pro- dukten gaan het in de nieuwe 1 t "6 1

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1989 | | pagina 31