ft Modelboten worden gebouwd tegen een achtergrond van scheepsgeluiden: <ivn:i! Pony’s in vrije natuur van ’t Veerse Meer.... HONEN haarmode Koningstraat 8 - Goes 01100-14859 .1: GRAND THEATER lsvi's UNIEK IN ZEELAND zie onze advertentie op pag. 5 voor een GRATIS originele 501 DOG TAG I hans \ian den UUR FOTOSERVICE 1 Verschoorë grote markt 7, goes, tel. 01100-16159 „Eline” damesmode - badmode lingerie weekblad voor zuid- en noord beveland Woensdag 25 januari 1989 - 41e Jaargang no. 4 KODAK EXPRES QUALITY CONTROL J. P. A. Rossël tandprotheticus ffe - «k uw.nM inn Zaterdag Zondag Maandag-dinsdag Woensdag ramoiE. Him. disk uwiqiui mwimii r Ook voor heren haarwerk 1 F 20.00 u. 19.00-21.30 u. Geen crisis Donderdag Vrijdag GOES, 01100-15165 26 jan. t/m 1 feb. (Van een onzer verslaggevers) HANSWEERT -- Soms mist mevrouw Verhage wel eens een vliegenmepper uit de keuken. Dan heeft haar man daar een scheepsladder van gemaakt.... typiste met De vloot profiteer nu nog 10 dagen lang extra hoge korting Prachtige Pronkstuk h -j Niet te koop Nieuwe kunstgebitten en reparaties In sfeer I? 3 .1 14.00-19.00-21.30 u. 14.00-19.00-21.30 u. 20.00 u. 14.00-21.30 u. A.L. ’’FANTASTISCH FILMFEEST”, Parool ’’SPANNING, AVONTUUR, HUMOR, EEN PRIMA FILM VOOR TUSSEN DE 8 EN 80”. ”Ga dat zien”. Ko Verhage heeft een scheepswerf aan huis r De oorlogsbodem Jacob van Heemskerck. I De sleepboot Clyde. Uit niets blijkt, dat de boten (afgezien van de romp) zijn op getrokken uit 'afval', uit dingen die een ander niet meer kon gebruiken. Ko Verhage doet niet onder voor Verolme.... ”lk ben gewoon schepengek. Ik lees ook alles over schepen. Elk boek, dat verschijnt, pro beer ik in handen te krijgen. Als ik jarig ben en iemand vraagt, wat ik als cadeautje wil i i i i i i i i i i i i L De Middelplaten is 150 hectare groot en staat bekend als één van de vogelrijkste gebieden van Zeeland. Veel vogelliefhebbers staan regelmatig met hun verre kijker of telescoop langs de Mui- denweg te kijken naar smienten, kluten, tureluurs of brandganzen. Veel vogels voelen zich met na me thuis in kort gras. Om dit te bereiken, graast elk jaar in de zo mermaanden rundvee op de Mid- hebben, dan zeg ik altijd: stort maar wat in het Botenfonds. Dan koop ik daarvan te zijner tijd wel wat onderdeeltjes of nieuwe gereedschap Graag zou hij in de toekomst nog eens de kiel leggen voor een oud stoomvrachtschip uit de ja- ren ’20 of '30. "Dat zijn de mooiste schepen, die ooit ge- delpiaten. De laatste jaren neemt de belangstelling van boeren om vee in te brengen sterk af. In 1987 en 1988 hebben er maar 60 stuks vee gegraasd, terwijl er 150 nodig zijn om het gebied niet te laten verruigen. Door de verrui- ging zou een groot aantal soor ten vogels verdwijnen. "Natuurmonumenten" is zich be wust van deze negatieve ontwik keling bij de inscharing van vee. ”lk hoop echt, dat ik te zijner tijd een mooie, originele teke ning op de kop kan tikken van zo’n stoomvrachtboot uit de jaren '20 en '30. Dan ga ik hem zeker bouwen”. Uit de woorden van de heer Ver hage blijkt, dat weliswaar de échte scheepsbouw in Neder land in een crisis verkeert, maar dat de modelscheepswerf in Hansweert nog altijd bloeiende tijden meemaakt. De champag nefles staat (bij wijze van spre ken) gereed om de Kosicia te dopen, en de kiellegging van een nieuw stoomvrachtschip is aanstaande. "Ik heb altijd graag boten willen bouwd zijn. Er zit een prachtige zeeg in (d.i. een ietwat doorge zakte railinglijn), die je tegen woordig niet meer ziet. Kijk eens naar de mammoettankers van tegenwoordig. Daar zit toch geen model meer in? Dat is een lange rechte bak met een flatge bouw achterop”. Het vrachtschip Braftagi, gebouwd bij De Schelde in opdracht van de Rotterdamse LLoyd. bouwen. Ook heb ik altijd graag naar zee gewild. Maar dat heb ben mijn ouders helaas tegen gehouden. Ze vonden dat ik eerst een vak moest leren. Daar om ben ik maar timmerman ge worden. En toen ik eenmaal kon gaan varen zat ik als timmer- man/meubelmaker altijd door heel Nederland heen. Dan is er ““I I I I I I I I I I I I I I Verder zoekt Florad een directiesecretaresse waaraan naast representatie, het behouden van agenda's en ander secretariaatswerk in de toekomst ook contacten met opdracht gevers van reclame en PR-werk worden toevertrouwd. Reacties uitsluitend schriftelijk aan: Florad, Rijfeistraat 1a. 4461 CZ Goes. Florad marketing en reclame zoekt op wisselende tijden oproepbaar een - een goede basisopleiding (min. havo), taalvaardigheid en veel type-ervanng - woonplaats Goes - njbewijs BE - ook hele dagen en soms ook 's avonds beschikbare tijd Om te voorkomen dat De Middel platen in het Veerse Meer al te zeer verwilderen, heeft Natuur monumenten besloten pony’s te gaan laten grazen in het natuur gebied. Boeren hebben steeds minder belangstelling om er hun vee te laten grazen Teneinde het gras kort te houden zijn er pony’s ingezet. Sinds november grazen er 30 Shetland-pony's. Het gebied van "In de andere boten heb ik ge middeld 300 tot 500 uren gestoken. Maar in deze tanker zitten vele honderden uren méér”, zegt hij. Het model is 1,67 meter lang (schaal 1:100). ”lk ben er destijds aan begon nen, omdat onze jongste zoon op enkele zusterschepen van de Kosicia heeft gevaren”. koopt hij, met catalogus, bij de vereniging van botenmodelbou wers in Zwanenburg. Het pronkstuk van de 'vloot van Verhage’ staat op het punt om van stapel te lopen. Het is de Shell-tanker ’Kosicia’, die (in het echt) in 1957 te water werd gela ten en sinds 1986 door de Hans- weertse modelbouwer in het schuurtje achter zijn woning piekfijn werd nagebouwd. Ko Verhage bij twee pronkstukken van modelvloot: de Shell-tanker Kosicia en de oorlogsbodem Jacob van Heemskerk. Soms ziet Ko Verhage zijn klein kinderen op een lolly zuigen. ’’Krijg ik straks het stokje van je?”, vraag hij dan. ’’Want dan kan ik goed gebruiken”. Kapotte wekkers zijn voor de heer Verhage een goudmijn, want de kettinkjes zijn geschikt om in de modelbouw gebruikt te worden als ankerkettingen. En (minieme) drukknopjes kunnen uitstekend dienst doen als (gi gantische) afsluiters op een tan ker. Letterlijk alles kan Ko Verhage (64) uit Hansweert ge bruiken om zijn modelschepen te bouwen. Immers, veel mate riaal dat hij nodig heeft, is niet in winkels te koop. Daarom knob belt hij -als een volleerd scheepsbouwer- zelf maar uit, waarmee hij zijn schepen bouwt. Sinds hij in 1982 afscheid moest nemen van zijn werkzaam leven (als timmerman/meubelmaker bij Slabbekoorn in Goes), heeft Ko Verhage vier verschillende schepen gebouwd op zijn ’scheepswerf-aan-huis’ in de Ka naalstraat. De eerste was een sleepboot, de Clyde. Dat was een verzoek nummer voor derden. Daarna volgde het vracht schip de Brastagi, die hij in 1937 als kind met eigen ogen nog van stapel zag lopen bij De Schelde in Vlissingen. Daarna volgde het oorlogs schip Jacob van Heemskerck, die in 1940 vanuit Vlissingen (Verhage werd geboren in het naburige Koudekerke) naar En geland werd gesleept. De oor logsbodem werd onder meer ingezet om, samen met de Su matra, koningin Juliana en de prinsesjes naar Canada over te brengen. Het huidige bouwnummer is de Shell-tanker Kosicia, die nu in de afbouwfase is. De stapelloop staat zogezegd voor de deur. De vereniging heeft dus maatre gelen genomen en heeft 30 po ny’s gekocht. Deze grazers blijven het hele jaar in het gebied en in de zomer komt er verster king met 70 stuks rundvee. Op dit moment zijn er in het ge bied honderden brandganzen en rotganzen aanwezig. Dankzij de pony’s zullen zij de komende ja ren op de Middelplaten weer een goede plek vinden. lange vorststraat 37 4461 jm goes tel. 01100-30940 Uit het feit, dat Ko Verhage de scheepsopbouw van zijn model boten maakt van ’oude rommel’, mag niet automatisch worden geconcludeerd, dat hij daarom zijn kunststukken als een soort ’scheepswrakken’ in elkaar zet. Integendeel, de grote modelbo ten van de gewezen timmer man/meubelmaker zijn een perfecte (ja, werkelijk perfecte) weergave van de werkelijkheid. En de nagebouwde schepen zien er schitterend uit. Tot op de vierkante millimeter nauwkeurig nagebootst, tot in de kleinste de tails exact afgewerkt. Op tentoonstellingen van model bouwers oogst hij steevast veel lof voor zijn grenzeloze geduld en zijn ijzige nauwkeurigheid. De modelbouwers kunnen alle maal veel waardering opbren gen voor het feit, dat de schepen waarheidsgetrouw (d.w.z. de oorspronkelijke tekeningen) wor den nagebouwd. Die tekeningen »»»-;«..«*- ook weinig gelegenheid om thuis boten te bouwen. Toen ik in 1982 in de WAO terechtkwam (door problemen met het hart), werd de scheepswerf-Verhage eindelijk opgericht. Met betrekking tot de kwaliteit van de bouwnummers doet ’Scheepswerf Verhage’ niet on der voor Wilton Fijenoord, de RDM of De Schelde. Maar er is toch één essentieel verschil: Verhage bouwt niet voor de ver koop. ”De Clyde heb ik op ver zoek van kennissen gebouwd. Maar de overige schepen blijven hier altijd in huis. Ik verkoop ze niet, ik geef ze niet weg Ik kan er absoluut geen afstand van doen. Ik ben nu eenmaal gek op schepen, en zeker op mooie schepen. Ik ga soms gewoon voor één van de modellen staan en dan kijk ik er onafgebroken naar. Gewoon kijken. Soms een kwartier, soms een half uur. Ik kan er niet genoeg van krijgen. Ze blijven prachtig, die schepen”. Spec, voor slechtzittende gebitten en ingevallen gezichten. Spoedig klaar. Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52 Vlissingen. ”lk geniet er dagelijks van”, zegt de Hansweertse modelbouw-Verolme. f. Ko Verhage’s scheepswerf (of moeten we het zijn atelier noe men) is het schuurtje achter zijn woning. Daar knutselt en frun nikt hij uren achtereen, met een rustig muziekje op de achter grond. De scheepstelefoon staat altijd stand-by, zodat hij tijdens het werk kan meeluisteren, als de binnenvaart het Hansweertse sluizencomplex passeert. Zo brengt Ko Verhage zijn kunststukjes in een passend sfeertje in veilige haven Veronica blad Simon van Collem. Simonskoop .«tt» tötnK "411191 CIIIMUIE SniJUII MN X.ïfcft SUS m ii raw? “m??*

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1989 | | pagina 1