ft
Modelboten worden gebouwd tegen een achtergrond van scheepsgeluiden:
<ivn:i!
Pony’s in vrije natuur
van ’t Veerse Meer....
HONEN
haarmode
Koningstraat 8 - Goes
01100-14859
.1:
GRAND THEATER
lsvi's
UNIEK IN ZEELAND
zie onze advertentie op pag. 5
voor een GRATIS originele
501 DOG TAG
I
hans \ian den
UUR FOTOSERVICE
1 Verschoorë
grote markt 7, goes, tel. 01100-16159
„Eline”
damesmode - badmode
lingerie
weekblad voor zuid- en noord beveland
Woensdag 25 januari 1989 - 41e Jaargang no. 4
KODAK EXPRES QUALITY CONTROL
J. P. A. Rossël
tandprotheticus
ffe
- «k
uw.nM
inn
Zaterdag
Zondag
Maandag-dinsdag
Woensdag
ramoiE. Him. disk uwiqiui mwimii
r
Ook voor heren haarwerk
1
F
20.00 u.
19.00-21.30 u.
Geen crisis
Donderdag
Vrijdag
GOES, 01100-15165
26 jan. t/m 1 feb.
(Van een onzer verslaggevers)
HANSWEERT -- Soms mist mevrouw Verhage
wel eens een vliegenmepper uit de keuken. Dan
heeft haar man daar een scheepsladder van
gemaakt....
typiste met
De vloot
profiteer nu
nog 10 dagen lang
extra hoge korting
Prachtige
Pronkstuk
h -j
Niet te koop
Nieuwe kunstgebitten
en
reparaties
In sfeer
I?
3
.1
14.00-19.00-21.30 u.
14.00-19.00-21.30 u.
20.00 u.
14.00-21.30 u.
A.L.
’’FANTASTISCH FILMFEEST”,
Parool
’’SPANNING, AVONTUUR, HUMOR,
EEN PRIMA FILM VOOR TUSSEN DE 8 EN 80”.
”Ga dat zien”.
Ko Verhage heeft een
scheepswerf aan huis
r
De oorlogsbodem Jacob van Heemskerck.
I
De sleepboot Clyde.
Uit niets blijkt, dat de boten
(afgezien van de romp) zijn op
getrokken uit 'afval', uit dingen
die een ander niet meer kon
gebruiken. Ko Verhage doet
niet onder voor Verolme....
”lk ben gewoon schepengek.
Ik lees ook alles over schepen.
Elk boek, dat verschijnt, pro
beer ik in handen te krijgen.
Als ik jarig ben en iemand
vraagt, wat ik als cadeautje wil
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
L
De Middelplaten is 150 hectare
groot en staat bekend als één
van de vogelrijkste gebieden van
Zeeland. Veel vogelliefhebbers
staan regelmatig met hun verre
kijker of telescoop langs de Mui-
denweg te kijken naar smienten,
kluten, tureluurs of brandganzen.
Veel vogels voelen zich met na
me thuis in kort gras. Om dit te
bereiken, graast elk jaar in de zo
mermaanden rundvee op de Mid-
hebben, dan zeg ik altijd: stort
maar wat in het Botenfonds.
Dan koop ik daarvan te zijner
tijd wel wat onderdeeltjes of
nieuwe gereedschap
Graag zou hij in de toekomst nog
eens de kiel leggen voor een
oud stoomvrachtschip uit de ja-
ren ’20 of '30. "Dat zijn de
mooiste schepen, die ooit ge-
delpiaten. De laatste jaren neemt
de belangstelling van boeren om
vee in te brengen sterk af. In 1987
en 1988 hebben er maar 60
stuks vee gegraasd, terwijl er
150 nodig zijn om het gebied niet
te laten verruigen. Door de verrui-
ging zou een groot aantal soor
ten vogels verdwijnen.
"Natuurmonumenten" is zich be
wust van deze negatieve ontwik
keling bij de inscharing van vee.
”lk hoop echt, dat ik te zijner
tijd een mooie, originele teke
ning op de kop kan tikken van
zo’n stoomvrachtboot uit de
jaren '20 en '30. Dan ga ik hem
zeker bouwen”.
Uit de woorden van de heer Ver
hage blijkt, dat weliswaar de
échte scheepsbouw in Neder
land in een crisis verkeert, maar
dat de modelscheepswerf in
Hansweert nog altijd bloeiende
tijden meemaakt. De champag
nefles staat (bij wijze van spre
ken) gereed om de Kosicia te
dopen, en de kiellegging van
een nieuw stoomvrachtschip is
aanstaande.
"Ik heb altijd graag boten willen
bouwd zijn. Er zit een prachtige
zeeg in (d.i. een ietwat doorge
zakte railinglijn), die je tegen
woordig niet meer ziet. Kijk eens
naar de mammoettankers van
tegenwoordig. Daar zit toch
geen model meer in? Dat is een
lange rechte bak met een flatge
bouw achterop”.
Het vrachtschip Braftagi, gebouwd bij De Schelde in opdracht van
de Rotterdamse LLoyd.
bouwen. Ook heb ik altijd graag
naar zee gewild. Maar dat heb
ben mijn ouders helaas tegen
gehouden. Ze vonden dat ik
eerst een vak moest leren. Daar
om ben ik maar timmerman ge
worden. En toen ik eenmaal kon
gaan varen zat ik als timmer-
man/meubelmaker altijd door
heel Nederland heen. Dan is er
““I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Verder zoekt Florad een
directiesecretaresse
waaraan naast representatie, het behouden
van agenda's en ander secretariaatswerk in
de toekomst ook contacten met opdracht
gevers van reclame en PR-werk worden
toevertrouwd.
Reacties uitsluitend schriftelijk aan:
Florad, Rijfeistraat 1a. 4461 CZ Goes.
Florad marketing en reclame
zoekt op wisselende tijden oproepbaar een
- een goede basisopleiding (min. havo),
taalvaardigheid en veel type-ervanng
- woonplaats Goes
- njbewijs BE
- ook hele dagen en soms ook 's avonds
beschikbare tijd
Om te voorkomen dat De Middel
platen in het Veerse Meer al te
zeer verwilderen, heeft Natuur
monumenten besloten pony’s te
gaan laten grazen in het natuur
gebied. Boeren hebben steeds
minder belangstelling om er hun
vee te laten grazen Teneinde het
gras kort te houden zijn er pony’s
ingezet.
Sinds november grazen er 30
Shetland-pony's. Het gebied van
"In de andere boten heb ik ge
middeld 300 tot 500 uren
gestoken. Maar in deze tanker
zitten vele honderden uren
méér”, zegt hij. Het model is
1,67 meter lang (schaal 1:100).
”lk ben er destijds aan begon
nen, omdat onze jongste zoon
op enkele zusterschepen van
de Kosicia heeft gevaren”.
koopt hij, met catalogus, bij de
vereniging van botenmodelbou
wers in Zwanenburg.
Het pronkstuk van de 'vloot van
Verhage’ staat op het punt om
van stapel te lopen. Het is de
Shell-tanker ’Kosicia’, die (in het
echt) in 1957 te water werd gela
ten en sinds 1986 door de Hans-
weertse modelbouwer in het
schuurtje achter zijn woning
piekfijn werd nagebouwd.
Ko Verhage bij twee pronkstukken van modelvloot: de Shell-tanker
Kosicia en de oorlogsbodem Jacob van Heemskerk.
Soms ziet Ko Verhage zijn klein
kinderen op een lolly zuigen.
’’Krijg ik straks het stokje van
je?”, vraag hij dan. ’’Want dan
kan ik goed gebruiken”.
Kapotte wekkers zijn voor de
heer Verhage een goudmijn,
want de kettinkjes zijn geschikt
om in de modelbouw gebruikt te
worden als ankerkettingen. En
(minieme) drukknopjes kunnen
uitstekend dienst doen als (gi
gantische) afsluiters op een tan
ker. Letterlijk alles kan Ko
Verhage (64) uit Hansweert ge
bruiken om zijn modelschepen
te bouwen. Immers, veel mate
riaal dat hij nodig heeft, is niet in
winkels te koop. Daarom knob
belt hij -als een volleerd
scheepsbouwer- zelf maar uit,
waarmee hij zijn schepen bouwt.
Sinds hij in 1982 afscheid moest
nemen van zijn werkzaam leven
(als timmerman/meubelmaker
bij Slabbekoorn in Goes), heeft
Ko Verhage vier verschillende
schepen gebouwd op zijn
’scheepswerf-aan-huis’ in de Ka
naalstraat.
De eerste was een sleepboot,
de Clyde. Dat was een verzoek
nummer voor derden.
Daarna volgde het vracht
schip de Brastagi, die hij in 1937
als kind met eigen ogen nog van
stapel zag lopen bij De Schelde
in Vlissingen.
Daarna volgde het oorlogs
schip Jacob van Heemskerck,
die in 1940 vanuit Vlissingen
(Verhage werd geboren in het
naburige Koudekerke) naar En
geland werd gesleept. De oor
logsbodem werd onder meer
ingezet om, samen met de Su
matra, koningin Juliana en de
prinsesjes naar Canada over te
brengen.
Het huidige bouwnummer is
de Shell-tanker Kosicia, die nu in
de afbouwfase is. De stapelloop
staat zogezegd voor de deur.
De vereniging heeft dus maatre
gelen genomen en heeft 30 po
ny’s gekocht. Deze grazers
blijven het hele jaar in het gebied
en in de zomer komt er verster
king met 70 stuks rundvee.
Op dit moment zijn er in het ge
bied honderden brandganzen en
rotganzen aanwezig. Dankzij de
pony’s zullen zij de komende ja
ren op de Middelplaten weer een
goede plek vinden.
lange vorststraat 37
4461 jm goes
tel. 01100-30940
Uit het feit, dat Ko Verhage de
scheepsopbouw van zijn model
boten maakt van ’oude rommel’,
mag niet automatisch worden
geconcludeerd, dat hij daarom
zijn kunststukken als een soort
’scheepswrakken’ in elkaar zet.
Integendeel, de grote modelbo
ten van de gewezen timmer
man/meubelmaker zijn een
perfecte (ja, werkelijk perfecte)
weergave van de werkelijkheid.
En de nagebouwde schepen
zien er schitterend uit. Tot op de
vierkante millimeter nauwkeurig
nagebootst, tot in de kleinste de
tails exact afgewerkt.
Op tentoonstellingen van model
bouwers oogst hij steevast veel
lof voor zijn grenzeloze geduld
en zijn ijzige nauwkeurigheid.
De modelbouwers kunnen alle
maal veel waardering opbren
gen voor het feit, dat de schepen
waarheidsgetrouw (d.w.z. de
oorspronkelijke tekeningen) wor
den nagebouwd. Die tekeningen
»»»-;«..«*-
ook weinig gelegenheid om
thuis boten te bouwen. Toen ik in
1982 in de WAO terechtkwam
(door problemen met het hart),
werd de scheepswerf-Verhage
eindelijk opgericht.
Met betrekking tot de kwaliteit
van de bouwnummers doet
’Scheepswerf Verhage’ niet on
der voor Wilton Fijenoord, de
RDM of De Schelde. Maar er is
toch één essentieel verschil:
Verhage bouwt niet voor de ver
koop. ”De Clyde heb ik op ver
zoek van kennissen gebouwd.
Maar de overige schepen blijven
hier altijd in huis. Ik verkoop ze
niet, ik geef ze niet weg Ik kan
er absoluut geen afstand van
doen. Ik ben nu eenmaal gek op
schepen, en zeker op mooie
schepen. Ik ga soms gewoon
voor één van de modellen staan
en dan kijk ik er onafgebroken
naar. Gewoon kijken. Soms een
kwartier, soms een half uur. Ik
kan er niet genoeg van krijgen.
Ze blijven prachtig, die
schepen”.
Spec, voor
slechtzittende gebitten
en ingevallen gezichten.
Spoedig klaar.
Tel. afspraken 01184-14533
Hobeinstraat 52 Vlissingen.
”lk geniet er dagelijks van”,
zegt de Hansweertse
modelbouw-Verolme.
f.
Ko Verhage’s scheepswerf (of
moeten we het zijn atelier noe
men) is het schuurtje achter zijn
woning. Daar knutselt en frun
nikt hij uren achtereen, met een
rustig muziekje op de achter
grond. De scheepstelefoon staat
altijd stand-by, zodat hij tijdens
het werk kan meeluisteren, als
de binnenvaart het Hansweertse
sluizencomplex passeert. Zo
brengt Ko Verhage zijn
kunststukjes in een passend
sfeertje in veilige haven
Veronica blad
Simon van Collem. Simonskoop
.«tt» tötnK "411191 CIIIMUIE SniJUII MN
X.ïfcft SUS m ii raw? “m??*