I Computercursus voor beginners Willibrordcollege: méér dan onderwijs alleen Eurocollege wijst de weg in Europa Schoonheidsspecialist(e) De Waayenburgh: welzijn staat centraal Hogeschool R’dam e.o. zorgt voor enorme polytechnische concentratie Buys Ballotcollege: aandacht voor manier van studeren Steeds meer meisjes in groene opleiding Kijkje in keuken van Goese Lab-school Middelbare agrarische school: met accent op management Volwassenen hebben veel redenen om ZDASG te volgen Werkgroepen dyslexie en faalangsttraining Teachers’ voortaan lid Interacademie SBOV-opleiding voor volwassenen Onder meer Toerisme Vakschool: mogelijkheden volop DE BEVELANDER Woensdag 18 januari 1989 23 i Wat u leert «B SCHOIEN-INFO 198 de I Scholen en instituten die zich met hun onderwijs op Zee land richten, houden dezer dagen weer in veel gevallen open huis. Immers: ’t is nu de tijd om een keuze te maken voor vervolg- of beroepsopleiding. .Over ’n paar maanden zijn er weer examens en de scholen zijn druk doende om nieuwe leerlingen te werven. Op deze pagina van De Bevelander vindt u in kort bestek informatie over het brede scala aan opleidingen dat er binnen onze regio en daarbuiten wordt geboden. Boven dien presenteren de scholen zich middels advertenties, waarin al enige basisinformatie over toelatingsvoorwaar den en mogelijkheden wordt gegeven. i i i i i i i i i i i i i i i i i, De cursus bestaat uit tien les avonden en u werkt elke lesa vond aan de computer. Voor meer informatie of een gratis studiegids kunt u contact opne men met de SBOV, Sir Winston Churchillweg 2, 2251 CX Voor schoten, tel. 01717-2010. Begin maart dus start de kursus in Goes. Wacht u overigens niet te lang met aanmelden. Want de ervaring heeft geleerd, dat er veel belangstelling is voor deze Basic-kursus. Na een fusie zijn het Van Leeuwenhoek Instituut en het Van 't Hoff Instituut als één groot HLO-instituut ondergebracht in een ruim nieuw gebouw in Delft. Dit instituut verzorgt niet minder dan tien afstudeerspeciali saties in de chemische, de medische en de biologische rich ting, in zowel voltijd- als deeltijdonderwijs. ding heeft het niveau van mid delbaar beroepsonderwijs. De vooropleiding dient daarop dan ook te zijn afgestemd. Afgestu deerden van de school kunnen in veel groene beroepen terecht: van ontwikkelingswerk tot land- schapsverzorging, een functie in toeleverende en verwerkende industrie, zelfstandig onderne mer. Wie de 3-jarige A-opleiding met goed gevolg heeft gedaan, kan de Kern Cursus Akkerbouw gaan volgen: een 1-jarige oplei ding voor middenmanagement- functies in de landbouw en peri ferie, terwijl aansluitend ook de agrarische hogeschool en ander hoger beroepsonderwijs binnen bereik komt. i i i i i En dat geldt ook landschapsbe heer, milieu, bosbouw, aanleg van tuinen- en groenvoorzienin gen. Om de ontwikkelingen op deze terreinen te kunnen volgen, heeft het lager agrarisch onder wijs zich sterk vernieuwd. De "Groene School" in Kapelle is daar goed bewijs van. Het lager agrarisch onderwijs is overigens geen eindopleiding. Wél geeft 't trainingen opgezet. In kleine groepen proberen zij de leerlin gen te helpen hun zelfvertrou- gen omgeving en de eigen ge schiedenis van de leerling als leidraad. een goede voorbereiding op tal van beroepen via verdere gerich te studie. wen te verhogen door ze te leren omgaan met hun prestatiege richte en sociale faalangst. Maar niet alleen het studeren is voor ons van belang. De culture le en de sociale vorming plaat sen wij ook hoog in het vaandel. Leerlingen maken dan zelf toneel met alles erop en eraan. We krij- onze identiteit achten wij de so ciale begeleiding van leerlingen belangrijk. Leerlingen moeten zijn voor een bepaalde vervolg opleiding of leerlingen die nog arbeid, muziek, spel, koken, creatief bezig zijn. De richting den, zodat u in het lesmateriaal kunt zien wat er op uw beeld scherm zal verschijnen. Aan het eind van de cursus hebt u vol doende geleerd om desgewenst (niet verplicht) deel te nemen aan het examen voor het offi cieel erkende Praktijkdiploma BASIC. Ooit erover gedacht schoon heidsspecialiste) te worden? Dat kan. Vakosschool "Estéti- ca” te Breda verzorgt de oplei dingen. En daarbij zijn ook de heren der schepping van harte welkom. Want uiterlijke verzor ging wordt ook steeds meer een zaak voor mannen De omge keerde emancipatie dus. In 't al gemeen kan men met een mavo-diploma op zak bij Estéti- ca terecht. Zaterdag 21 januari Wat er binnen Zeeland aan Hoger Beroepsonderwijs niet voorhanden is, heeft Rotterdam en omgeving wel te bieden. Ten behoeve van het Hoger Beroepsonderwijs vond er een fusie plaats tussen hogescholen in Delft, Rotterdam en Dor drecht. Gevolg: één grote Hogeschool Rotterdam en omstre ken met totaal vier faculteiten en 13.000 studenten. Alleen de Polytechnische faculteit met 28 verschillende richtingen telt al 4500 studenten. Centraal staan hoger laboratoriumonder wijs, hoger nautisch onderwijs en hoger technisch onderwijs. Bij de polytechnische faculteit zijn zeven instituten samenge bracht, die thans over drie gebouwen beschikken: een aan zienlijke concentratie dus. Uiterlijke verzorging, creatief be zig zijn, begeleiding van men sen: 't zijn allemaal vakken die deel uitmaken van het brede scala van studierichtingen bij De Vakschool in Goes. Die Vak school is in grote delen van Zee land al vele jaren een begrip. En woensdag 25 januari a.s. houdt De Vakschool weer open huis. Degenen die een vervolgoplei ding zoeken, zijn er die dag van harte welkom op het adres J.P. Coenstraat 5. De docenten van De Vakschool zijn afkomstig uit heel Zuidwest Nederland. Be grijpelijk, want het aantal oplei dingen en vakken is groot: mdgo, mbo, alsmede vooroplei ding hoger beroepsonderwijs en schakelopleiding Intas. Tijdens de open dagen bent u welkom van half twee tot half vijf en bovendien 's avonds van ze ven tot negen. populair. Sommigen doen dat om de belasting te spreiden, an deren omdat ze maar één of en kele vakken nodig hebben. Een hele speciale groep waar vooral de dag-MEAO zich op richt, zijn de 'Herintredende Vrouwen’, Vrouwen, die, nu de kinderen wat groter worden, (weer) een baan zoeken en zich willen voorbereiden op werk bui tenshuis. Deze vrouwen kunnen bij ons hun weggezakte kennis ophalen, hiaten opvullen en ook kennis maken met nieuwe ont wikkelingen. Wij proberen ook om mensen te steunen in het zoeken naar een baan, desge wenst zoeken wij stageplaatsen en jaarlijks vindt er een sollicita- tieprojekt plaats waar men kan leren op welke belangrijke pun ten men bij het solliciteren moet letten. Omdat de studie-mogelijkheden aan onze school de laatste jaren steeds uitgebreider zijn gewor den is het vaak belangrijk om in een persoonlijk gesprek met ie mand van de schoolleiding vast te stellen welke studie het beste past bij een persoon. Heeft u be langstelling om eens te praten over de mogelijkheden voor uzelf, dan kunt u zonder enige verplichting daarvoor een af spraak maken: 01100-15972 ('s morgens).” In Dordrecht is een flink deel van het Hoger Technisch On derwijs gevestigd, voortkomend uit de H.T.S.-Dordrecht. In Rotterdam wordt in het gebouw G.J. de Jonghweg 4-6 een concentratie samengebracht van Hoger Technisch en Hoger Nautisch Onderwijs, zowel in voltijd- als deeltijdonderwijs. In totaal verzorgt de Polytechnische Faculteit 28 studierich tingen, sterk afgestemd op de vraag van o.a. het be drijfsleven. Uit een aantal nieuwe studierichtingen blijkt het volgen door de instituten van de ontwikkelingen op de markt. De studierichting Industrial Sales in Dordrecht, de studierich tingen Computer Integrated Manufacturing en Maritieme Be drijfsvoering in Rotterdam alsmede de studierichtingen Biotechnologie en Analytische Proces- en Laboratorium In strumentatie in Delft zijn goede voorbeelden van deze aan pak. Alle zijn het studies met perspectief, waarbij aangetekend dient te worden dat de Polytechnische Faculteit er veel aan doet om ook meisjes te interesseren voor de meer technische opleidingen die zij verzorgt. Hoewel het Buys Ballotcollege te Naast de studielessen kennen Goes een prot. christelijke sit/na- we ook de vakbegeleidingsles- tuur heeft, staan de opleidingen sen waarbij leerlingen met een voor mavo, havo en vwo ook tijdelijke achterstand worden bij open voor leerlingen van andere gewerkt zodat ze weer goed gezindten. De school, bekend kunnen meedraaien, onder de naam "Het Buys Bal lot", besteedt veel aandacht aan goede begeleiding van zijn leer lingen. De leiding van de school vertelt daarover: "Om het voort gezet onderwijs met een goed Daartoe organiseren wij o.a. in resultaat te kunnen afsluiten, is de brugklassen de theaterdagen, het gewenst aandacht te beste den aan de manier van studeren. Daarmee beginnen we dan al in de brugklas met de zogenaamde gen daartoe deskundige begelei- studielessen. Op onze school ding vanuit het Zeeuws Steun- gebeurt dat in projectvorm. Aller- punt. In de hogere klassen bie den wij leerlingen toneel- en mu ziekuitvoeringen aan," aldus de lei studievaardigheden groepe ren we rondom een centraal oderwerp. We sluiten dan een leiding. En verder: "Mede vanuit serie studielessen af met een ex cursie. Zo gingen we in decem ber naar het Museon in Den Haag naar een expositie over het een uitlaatklep hebben voor hun bedreigde tropische regenwoud, problemen. Als het mogelijk is, biedt onze school die. Daartoe kennen wij het instituut van de Het in 1950 in Goes gestichte Willibrordcollege beperkt zich niet alleen tot specifiek lesgeven op de afdelingen atheneum, ha vo en mavo. Culturele en andere activiteiten spelen van oudsher een belangrijke rol aan deze scholengemeenschap. Of 't nu gaat om jaarlijkse schoolvoorstellingen of een ac tie als die voor Unicef, waarbij docenten en leerlingen met z’n allen ih de weer zijn om er iets van te maken. Lager Agrarisch Onderwijs krijgt steeds meer belangstelling van meisjes. Aldus constateert men bij De Groene School in Kapelle. De Groene School schat dat één derde van de leerlingen voor het individueel lager agrarisch on- I derwijs uit meisjes bestaat. Ze De Laboratoriumschool Zeeland houdt eind januari twee open dagen. Donderdag 26 en zater dag 28 januari houdt de school aan de Rommerswalestraat 1 te Goes open huis: donderdag van, half vier tot half tien, zaterdag van half tien tot drie 's middags. Medewerkers en studenten ge ven er beide dagen demonstra ties en er is info te krijgen over de opleidingen. Er zijn twee opleidingen: de korte middelba re (duur: 2,5 jaar) en de middel bare. Voor de eerste is Mavo of Lbo-diploma nodig, voor de mid- a.s. houdt het instituut aan de Delpratsingel 28 in Rreda trou wens open huis. En ook belang stellenden uit Zeeland zijn daar welkom. Bij het instituut kan men kiezen uit een 1-jarige opleiding (2 dagen per week) of een 2-jarige opleiding. Die laat ste omvat één dag per week of twee avonden. Het Stivas- diploma biedt meerdere moge lijkheden: men kan zich zelfstandig als schoonheidsspe cialiste) vestigen in een eigen praktijk. Daarnaast kan er wor den gekozen voor werk in een ziekenhuis, verpleeg- of verzor gingshuis. Estetisch medewer- Wie een opleiding in de recreatieve en toeristische sfeer wil en bo vendien zijn grenzen wil verruimen, kan overwegen de opleiding aan het Eurocollege in Rotterdam te nemen. Daar loopt men vooruit op 1992, wanneer de binnengrenzen van de EEG moeten verdwij nen en talenkennis en dienstverlening een steeds grotere rol zullen gaan spelen. De opleiding van het Eurocollege is sterk afgestemd op praktijk en behoefte bij bedrijfsleven: van hostess tot toeristisch management. De opleiding, die deel uitmaakt van Studiecentrum Nederland, wordt gegeven te Rotterdam, deels in Hilversum. Ge zien de betekenis van het toerisme in 't Zeeuwse, richt het instituut zich bij de studentenwerving in toenemende mate ook op Zeeland. Afhankelijk van de gekozen opleiding is een diploma havo/vwo, en in 'n enkel geval ook mavo, nodig. Daarbij dient men talen in het pakket te hebben gehad. Want dat was het centrale onder werp in het eerste halfjaar. In het komende halfjaar fungeert de ei- klassementor. Dat is een docent die een groep leerlingen extra in de gaten houdt en bij wie leerlin gen terecht kunnen wanneer het niet zo goed met hen gaat. Wat meer specialistisch is de coun sellor of leerlingbegeleidster. Zij coacht de mentoren en praat met leerlingen met grote proble men. Zij bemiddelt zonodig ook bij hulpverlening door het PMD, de prot. chr. stichting voor dienstverlening. Heel andere hulp wordt geboden aan leerlin gen met lees- en schrijfproble men. Eén docente is speciaal ge traind in het begeleiden van deze dyslectische leerlingen. Verder begeleiden de dekanen de wat oudere leerlingen. Ten eerste bij de keuze van het vak kenpakket, maar daaruit vloeien dikwijls gesprekken voort over heel andere zaken. De opleiding van de rijks middel bare agrarische school te Goes heeft veel plaats ingeruimd voor management. Immers, wie in deze tijd zelfstandig onderne mer in land- of tuinbouw wil zijn moet heel wat in z’n mars heb ben. Hoewel de RMAS in eerste aanleg bedoeld is als school waar landbouwtechnieken wor den onderwezen, gaan algeme ne vorming en het zelfstandig oplossen van vraagstukken 'n steeds belangrijkere plaats inne men. Vaardigheidstrainingen maken eveneens deel uit van 't programma, hetgeen van be lang is indien men kiest voor een baan als vertegenwoordiger of commercieel medewerker in de agrarische sector. De oplei- Sommige leerlingen presteren onder hun niveau doordat ze een overdreven angst hebben voor proefwerken en overhorin gen. Om die angst weg te ne men, worden door de leerlingbegeleiders (counselors) zijn vooral geïnteresseerd in de opleiding, omdat hij de weg opent naar dienstverlenende sectoren in de "groene beroe pen", zoals werken met bloe men, waarbij bloemschikken ge wild is. Overigens kiezen ook steeds meer meisjes voor een opleiding in de dierenhouderij, zo stelt men aan de school in Kapel le vast. De Groene School heeft leerlingen uit heel Zeeland. Het agrarisch onderwijs dat er wordt gegeven reikt overigens véél ver der dan land- en tuinbouw. Con servenindustrie, veilingen en agrarische organisaties hebben behoefte aan jonge mensen die een gerichte opleiding hebben. Opleiding te Middelburg: Teachers' te Middelburg gaat in het nieuwe schooljaar 1989/90 van start als één van de elf Inter- academies in ons land, 't Gaat om opleidingsinstituten die gaan opleiden voor het LOI-diploma. Reden voor de samenwerking is het verschaffen van duidelijk heid naar de markt: uniformiteit van lesmateriaal, studiepro gramma’s en diploma’s. Met in gang van het schooljaar ’89/’9O zullen de opleidingsinstituten verder gaan als Interacademie. De Interacademies richten zich op het geven van mondelinge dagopleidingen Management assist(e), Directie-secretaresse, Medisch secretaresse, Toerisch medewerk(st)er, Secretaresse, Receptionist(e)-Telefonist(e), Administratief assistent(e), Ste no, Typen en Tekstverwerking. De opleidingen worden alle af gesloten met de gelijknamige, erkende LOI-diploma’s. kende bij een cosmeticahuis is óók mogelijk, evenals voorlich- tingsdeskundige aan instellin gen. Overigens biedt de basis opleiding schoonheidsverzor- ging nog tal van andere moge lijkheden. Via speciale kursus- sen kan men na het behalen van het Stivas-diploma zich speciali seren op gebied van lymfedrai- nage, relexzone-massage, acné-behandeling en camoufla ge. Deze speciale kursussen worden eveneens bij het Breda se instituut gegeven. Wie be langstelling heeft, kan de open dag bezoeken of bellen: 076-146466. Volwassenen op de Bevelan- den die wegwijs willen worden gemaakt bij het gebruik van de personal of homecomputer, krijgen binnenkort weer een kans. Een speciale vooroplei ding is er niet voor nodig. De Stichting Bevordering Onder wijs aan Volwassenen (SBOV) heeft namelijk een uitgebreide BASIC-cursus ontwikkeld voor de beginnende gebruiker. Deze cursus start op dinsdag 4 maart a.s. in het Christelijk Lyceum van Zeeland, Bergweg 4 te Goes. De lessen lenen zich voor ieder een, ongeacht vooropleiding of beroep. U hoeft ook nog hele maal niets van computers af te weten, omdat op een aantrekke lijke en rijk geïllustreerde manier speciale lessen aan Basiskennis computerkunde worden gewijd. Eerst wordt u vertrouwd ge maakt met de werking van de computer en al gauw leert u in BASIC eenvoudige programma’s te schrijven en aan te passen, met als doel uit de computer te halen wat belangrijk voor u is. Het doel van de lessen is tweeledig: - U volledig inzicht te verschaf fen in de werking en de toepas singsmogelijkheden van computers; - U met behulp van de program meertaal BASIC te leren pro grammeren en alle functies van de computer volledig onder de knie te laten krijgen. Leerlingenbegeleiding is een andere belangrijke pijler van het Goese college, terwijl er boven dien enkele werkgroepen actief zijn die geen alledaags feno meen binnen onderwijsinstellin gen zijn: er is een eigen computerclub en er is een werk groep dyslexie (spellingsproble- men) en faalangsttraining. De eerste richt zich voornamelijk op de brugklassers. Wanneer uit hun onderzoek de mogelijkheid van dyslexie (woordblindheid) naar voren komt, krijgen de ouders advies hun kind te laten testen. Afhankelijk van het testresultaat wordt in overleg een passende begeleiding voor de leerling(e) gezocht. Leerlin gen met lichte spellingsproble- men wordt in groepsverband gedurende 6 8 weken op school hulp geboden. I I I I I I I I I I I I I Niet minder dan 600 volwasse nen uit Goes en omstreken vol gen de verschillende kursussen van de Zeeuwse Dag- en Avond scholengemeenschap. Reden: ze willen wat meer inhoud aan hun leven geven. De één omdat hij vroeger de kans niet had voortgezet onderwijs te volgen, de ander omdat hij kennis van een vreemde taal tijdens vakan tie praktisch vindt. Of omdat de kinderen goed onderwijs genie ten en je als ouder "bij” wilt blij ven. Een grote groep wil echter via de zdasg zijn maatschappe lijke positie verbeteren. Dat zijn vooral de meao-studenten die zich op de school kunnen voor- bereiden op een beroep in be drijfsleven of bij instelling. De leiding van de school in Goes vertelt: ’’MEAO staat voor Mid delbaar Economisch Administra tief Onderwijs. Het beslaat dus een breed veld, mensen kunnen zich dan ook specialiseren tot administratief, secretarieel of commercieel medewerker en kiezen daarvoor een vakkenpak ket wat hen het beste past. Dit is ook de groep die vaak al een baan heeft, dus deze mensen hebben er veel tijd en energie voor over om daarnaast nog naar school te gaan. Gelukkig hoeven ze nooit alle 6 vakken te gelijk te volgen. Per vak stude ren is bij ons op school heel De volgende onderwerpen wor den in de cursus behandeld: de computer de programmeertalen apparatuur en programmatuur het inwendige van computer externe geheugens printers en plotters invoer/uitvoer het interne geheugen cursorbesturing tekenen op het scherm schermopmaak titelpagina's functies opsporen van fouten invoer van gegevens opslaan van gegevens programma-opbouw sorteertechnieken Het programmeren wordt spe lenderwijs geoefend aan de hand van uitgewerkte voorbeel- delbare opleiding van 4 jaar heeft men bovendien 2 exacte vakken op D-nivo nodig. Havo- leerlingen kunnen er ook te recht. Mensen met een laboratorium-opleiding kunnen meerdere richtingen uit: chemi sche procesindustrie, voe dingsmiddelen, watermaat- schappijen, milieu-instellingen, keuringsdiensten, kwaliteitscon trole, e.d. En wie de klinisch- chemische richting neemt, kan werk krijgen in ziekenhuislabs, bloedbanken e.d. Vier opleidingen dus bij de school: de mdgo-opleidingen activiteitenbegeleider, agogisch heeft twee richtingen: de ene in werk en civiele dienst en con- de civiel-technische sfeer, de sumptietechnische dienst. Daar- andere meer op consumptieve naast is er een Intas-opleiding sfeer gericht: van ziekenhuizen voor leerlingen die nog te jong tot schepen en bedrijfskantines. "Welzijn van de mens”: dat staat centraal in de opleidin gen van de Christelijke Scho- moeilijk een definitieve keuze lengemeenschap ”De Waay- kunnen maken. De mdgo- enburgh” te Middelburg. Daar opleidingen aan De Waayen- kent men vier mbo- brugh bieden veel mogelijkhe- opleidingen, waar leerlingen den. Ze zijn alle 3-jarig. De AB- met het diploma mavo of lbo richting leidt op voor begelei- terecht kunnen. Donderdag 26 ding van activiteiten aan instel- januari a.s. houdt De Waayen- lingen en huizen, zoals handen- burgh open huis. Men is dan welkom op het adres Koude- kerkseweg 117 te Middelburg agogisch werk mikt op begelei- en wel van half twee tot half ding van groepen, gehandicap- vijf en van zeven tot half tien ten, bijvoorbeeld, vormings- s avonds. werk, club- en buurthuiswerk, culturele minderheden e.d. Bre de maatschappelijke interesse is belangrijk. De ccd-opleiding

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1989 | | pagina 23