I
Computercursus
voor beginners
Willibrordcollege: méér
dan onderwijs alleen
Eurocollege
wijst de weg
in Europa
Schoonheidsspecialist(e)
De Waayenburgh:
welzijn
staat centraal
Hogeschool R’dam e.o. zorgt voor enorme
polytechnische concentratie
Buys Ballotcollege:
aandacht voor
manier van studeren
Steeds meer meisjes
in groene opleiding
Kijkje in keuken van
Goese Lab-school
Middelbare agrarische
school: met
accent op management
Volwassenen hebben
veel redenen om
ZDASG te volgen
Werkgroepen dyslexie en faalangsttraining
Teachers’
voortaan lid
Interacademie
SBOV-opleiding voor volwassenen
Onder meer Toerisme
Vakschool:
mogelijkheden
volop
DE BEVELANDER
Woensdag 18 januari 1989
23
i
Wat u leert
«B
SCHOIEN-INFO 198
de
I
Scholen en instituten die zich met hun onderwijs op Zee
land richten, houden dezer dagen weer in veel gevallen
open huis. Immers: ’t is nu de tijd om een keuze te maken
voor vervolg- of beroepsopleiding. .Over ’n paar maanden
zijn er weer examens en de scholen zijn druk doende om
nieuwe leerlingen te werven.
Op deze pagina van De Bevelander vindt u in kort bestek
informatie over het brede scala aan opleidingen dat er
binnen onze regio en daarbuiten wordt geboden. Boven
dien presenteren de scholen zich middels advertenties,
waarin al enige basisinformatie over toelatingsvoorwaar
den en mogelijkheden wordt gegeven.
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i,
De cursus bestaat uit tien les
avonden en u werkt elke lesa
vond aan de computer. Voor
meer informatie of een gratis
studiegids kunt u contact opne
men met de SBOV, Sir Winston
Churchillweg 2, 2251 CX Voor
schoten, tel. 01717-2010.
Begin maart dus start de kursus
in Goes. Wacht u overigens niet
te lang met aanmelden. Want de
ervaring heeft geleerd, dat er
veel belangstelling is voor deze
Basic-kursus.
Na een fusie zijn het Van Leeuwenhoek Instituut en het Van
't Hoff Instituut als één groot HLO-instituut ondergebracht in
een ruim nieuw gebouw in Delft.
Dit instituut verzorgt niet minder dan tien afstudeerspeciali
saties in de chemische, de medische en de biologische rich
ting, in zowel voltijd- als deeltijdonderwijs.
ding heeft het niveau van mid
delbaar beroepsonderwijs. De
vooropleiding dient daarop dan
ook te zijn afgestemd. Afgestu
deerden van de school kunnen
in veel groene beroepen terecht:
van ontwikkelingswerk tot land-
schapsverzorging, een functie
in toeleverende en verwerkende
industrie, zelfstandig onderne
mer. Wie de 3-jarige A-opleiding
met goed gevolg heeft gedaan,
kan de Kern Cursus Akkerbouw
gaan volgen: een 1-jarige oplei
ding voor middenmanagement-
functies in de landbouw en peri
ferie, terwijl aansluitend ook de
agrarische hogeschool en ander
hoger beroepsonderwijs binnen
bereik komt.
i
i
i
i
i
En dat geldt ook landschapsbe
heer, milieu, bosbouw, aanleg
van tuinen- en groenvoorzienin
gen. Om de ontwikkelingen op
deze terreinen te kunnen volgen,
heeft het lager agrarisch onder
wijs zich sterk vernieuwd. De
"Groene School" in Kapelle is
daar goed bewijs van. Het lager
agrarisch onderwijs is overigens
geen eindopleiding. Wél geeft 't
trainingen opgezet. In kleine
groepen proberen zij de leerlin
gen te helpen hun zelfvertrou-
gen omgeving en de eigen ge
schiedenis van de leerling als
leidraad.
een goede voorbereiding op tal
van beroepen via verdere gerich
te studie.
wen te verhogen door ze te leren
omgaan met hun prestatiege
richte en sociale faalangst.
Maar niet alleen het studeren is
voor ons van belang. De culture
le en de sociale vorming plaat
sen wij ook hoog in het vaandel.
Leerlingen maken dan zelf toneel
met alles erop en eraan. We krij-
onze identiteit achten wij de so
ciale begeleiding van leerlingen
belangrijk. Leerlingen moeten
zijn voor een bepaalde vervolg
opleiding of leerlingen die nog
arbeid, muziek, spel, koken,
creatief bezig zijn. De richting
den, zodat u in het lesmateriaal
kunt zien wat er op uw beeld
scherm zal verschijnen. Aan het
eind van de cursus hebt u vol
doende geleerd om desgewenst
(niet verplicht) deel te nemen
aan het examen voor het offi
cieel erkende Praktijkdiploma
BASIC.
Ooit erover gedacht schoon
heidsspecialiste) te worden?
Dat kan. Vakosschool "Estéti-
ca” te Breda verzorgt de oplei
dingen. En daarbij zijn ook de
heren der schepping van harte
welkom. Want uiterlijke verzor
ging wordt ook steeds meer een
zaak voor mannen De omge
keerde emancipatie dus. In 't al
gemeen kan men met een
mavo-diploma op zak bij Estéti-
ca terecht. Zaterdag 21 januari
Wat er binnen Zeeland aan Hoger Beroepsonderwijs niet
voorhanden is, heeft Rotterdam en omgeving wel te bieden.
Ten behoeve van het Hoger Beroepsonderwijs vond er een
fusie plaats tussen hogescholen in Delft, Rotterdam en Dor
drecht. Gevolg: één grote Hogeschool Rotterdam en omstre
ken met totaal vier faculteiten en 13.000 studenten. Alleen de
Polytechnische faculteit met 28 verschillende richtingen telt
al 4500 studenten. Centraal staan hoger laboratoriumonder
wijs, hoger nautisch onderwijs en hoger technisch onderwijs.
Bij de polytechnische faculteit zijn zeven instituten samenge
bracht, die thans over drie gebouwen beschikken: een aan
zienlijke concentratie dus.
Uiterlijke verzorging, creatief be
zig zijn, begeleiding van men
sen: 't zijn allemaal vakken die
deel uitmaken van het brede
scala van studierichtingen bij De
Vakschool in Goes. Die Vak
school is in grote delen van Zee
land al vele jaren een begrip. En
woensdag 25 januari a.s. houdt
De Vakschool weer open huis.
Degenen die een vervolgoplei
ding zoeken, zijn er die dag van
harte welkom op het adres J.P.
Coenstraat 5. De docenten van
De Vakschool zijn afkomstig uit
heel Zuidwest Nederland. Be
grijpelijk, want het aantal oplei
dingen en vakken is groot:
mdgo, mbo, alsmede vooroplei
ding hoger beroepsonderwijs en
schakelopleiding Intas.
Tijdens de open dagen bent u
welkom van half twee tot half vijf
en bovendien 's avonds van ze
ven tot negen.
populair. Sommigen doen dat
om de belasting te spreiden, an
deren omdat ze maar één of en
kele vakken nodig hebben.
Een hele speciale groep waar
vooral de dag-MEAO zich op
richt, zijn de 'Herintredende
Vrouwen’, Vrouwen, die, nu de
kinderen wat groter worden,
(weer) een baan zoeken en zich
willen voorbereiden op werk bui
tenshuis. Deze vrouwen kunnen
bij ons hun weggezakte kennis
ophalen, hiaten opvullen en ook
kennis maken met nieuwe ont
wikkelingen. Wij proberen ook
om mensen te steunen in het
zoeken naar een baan, desge
wenst zoeken wij stageplaatsen
en jaarlijks vindt er een sollicita-
tieprojekt plaats waar men kan
leren op welke belangrijke pun
ten men bij het solliciteren moet
letten.
Omdat de studie-mogelijkheden
aan onze school de laatste jaren
steeds uitgebreider zijn gewor
den is het vaak belangrijk om in
een persoonlijk gesprek met ie
mand van de schoolleiding vast
te stellen welke studie het beste
past bij een persoon. Heeft u be
langstelling om eens te praten
over de mogelijkheden voor
uzelf, dan kunt u zonder enige
verplichting daarvoor een af
spraak maken: 01100-15972 ('s
morgens).”
In Dordrecht is een flink deel van het Hoger Technisch On
derwijs gevestigd, voortkomend uit de H.T.S.-Dordrecht.
In Rotterdam wordt in het gebouw G.J. de Jonghweg 4-6 een
concentratie samengebracht van Hoger Technisch en Hoger
Nautisch Onderwijs, zowel in voltijd- als deeltijdonderwijs.
In totaal verzorgt de Polytechnische Faculteit 28 studierich
tingen, sterk afgestemd op de vraag van o.a. het be
drijfsleven.
Uit een aantal nieuwe studierichtingen blijkt het volgen door
de instituten van de ontwikkelingen op de markt.
De studierichting Industrial Sales in Dordrecht, de studierich
tingen Computer Integrated Manufacturing en Maritieme Be
drijfsvoering in Rotterdam alsmede de studierichtingen
Biotechnologie en Analytische Proces- en Laboratorium In
strumentatie in Delft zijn goede voorbeelden van deze aan
pak. Alle zijn het studies met perspectief, waarbij
aangetekend dient te worden dat de Polytechnische Faculteit
er veel aan doet om ook meisjes te interesseren voor de meer
technische opleidingen die zij verzorgt.
Hoewel het Buys Ballotcollege te Naast de studielessen kennen
Goes een prot. christelijke sit/na- we ook de vakbegeleidingsles-
tuur heeft, staan de opleidingen sen waarbij leerlingen met een
voor mavo, havo en vwo ook tijdelijke achterstand worden bij
open voor leerlingen van andere gewerkt zodat ze weer goed
gezindten. De school, bekend kunnen meedraaien,
onder de naam "Het Buys Bal
lot", besteedt veel aandacht aan
goede begeleiding van zijn leer
lingen. De leiding van de school
vertelt daarover: "Om het voort
gezet onderwijs met een goed Daartoe organiseren wij o.a. in
resultaat te kunnen afsluiten, is de brugklassen de theaterdagen,
het gewenst aandacht te beste
den aan de manier van studeren.
Daarmee beginnen we dan al in
de brugklas met de zogenaamde gen daartoe deskundige begelei-
studielessen. Op onze school ding vanuit het Zeeuws Steun-
gebeurt dat in projectvorm. Aller- punt. In de hogere klassen bie
den wij leerlingen toneel- en mu
ziekuitvoeringen aan," aldus de
lei studievaardigheden groepe
ren we rondom een centraal
oderwerp. We sluiten dan een leiding. En verder: "Mede vanuit
serie studielessen af met een ex
cursie. Zo gingen we in decem
ber naar het Museon in Den
Haag naar een expositie over het een uitlaatklep hebben voor hun
bedreigde tropische regenwoud, problemen. Als het mogelijk is,
biedt onze school die. Daartoe
kennen wij het instituut van de
Het in 1950 in Goes gestichte
Willibrordcollege beperkt zich
niet alleen tot specifiek lesgeven
op de afdelingen atheneum, ha
vo en mavo. Culturele en andere
activiteiten spelen van oudsher
een belangrijke rol aan deze
scholengemeenschap.
Of 't nu gaat om jaarlijkse
schoolvoorstellingen of een ac
tie als die voor Unicef, waarbij
docenten en leerlingen met z’n
allen ih de weer zijn om er iets
van te maken.
Lager Agrarisch Onderwijs krijgt
steeds meer belangstelling van
meisjes. Aldus constateert men
bij De Groene School in Kapelle.
De Groene School schat dat één
derde van de leerlingen voor het
individueel lager agrarisch on- I
derwijs uit meisjes bestaat. Ze
De Laboratoriumschool Zeeland
houdt eind januari twee open
dagen. Donderdag 26 en zater
dag 28 januari houdt de school
aan de Rommerswalestraat 1 te
Goes open huis: donderdag van,
half vier tot half tien, zaterdag
van half tien tot drie 's middags.
Medewerkers en studenten ge
ven er beide dagen demonstra
ties en er is info te krijgen over
de opleidingen. Er zijn twee
opleidingen: de korte middelba
re (duur: 2,5 jaar) en de middel
bare. Voor de eerste is Mavo of
Lbo-diploma nodig, voor de mid-
a.s. houdt het instituut aan de
Delpratsingel 28 in Rreda trou
wens open huis. En ook belang
stellenden uit Zeeland zijn daar
welkom. Bij het instituut kan
men kiezen uit een 1-jarige
opleiding (2 dagen per week) of
een 2-jarige opleiding. Die laat
ste omvat één dag per week of
twee avonden. Het Stivas-
diploma biedt meerdere moge
lijkheden: men kan zich
zelfstandig als schoonheidsspe
cialiste) vestigen in een eigen
praktijk. Daarnaast kan er wor
den gekozen voor werk in een
ziekenhuis, verpleeg- of verzor
gingshuis. Estetisch medewer-
Wie een opleiding in de recreatieve en toeristische sfeer wil en bo
vendien zijn grenzen wil verruimen, kan overwegen de opleiding
aan het Eurocollege in Rotterdam te nemen. Daar loopt men vooruit
op 1992, wanneer de binnengrenzen van de EEG moeten verdwij
nen en talenkennis en dienstverlening een steeds grotere rol zullen
gaan spelen. De opleiding van het Eurocollege is sterk afgestemd
op praktijk en behoefte bij bedrijfsleven: van hostess tot toeristisch
management. De opleiding, die deel uitmaakt van Studiecentrum
Nederland, wordt gegeven te Rotterdam, deels in Hilversum. Ge
zien de betekenis van het toerisme in 't Zeeuwse, richt het instituut
zich bij de studentenwerving in toenemende mate ook op Zeeland.
Afhankelijk van de gekozen opleiding is een diploma havo/vwo, en
in 'n enkel geval ook mavo, nodig. Daarbij dient men talen in het
pakket te hebben gehad.
Want dat was het centrale onder
werp in het eerste halfjaar. In het
komende halfjaar fungeert de ei- klassementor. Dat is een docent
die een groep leerlingen extra in
de gaten houdt en bij wie leerlin
gen terecht kunnen wanneer het
niet zo goed met hen gaat. Wat
meer specialistisch is de coun
sellor of leerlingbegeleidster. Zij
coacht de mentoren en praat
met leerlingen met grote proble
men. Zij bemiddelt zonodig ook
bij hulpverlening door het PMD,
de prot. chr. stichting voor
dienstverlening. Heel andere
hulp wordt geboden aan leerlin
gen met lees- en schrijfproble
men. Eén docente is speciaal ge
traind in het begeleiden van deze
dyslectische leerlingen.
Verder begeleiden de dekanen
de wat oudere leerlingen. Ten
eerste bij de keuze van het vak
kenpakket, maar daaruit vloeien
dikwijls gesprekken voort over
heel andere zaken.
De opleiding van de rijks middel
bare agrarische school te Goes
heeft veel plaats ingeruimd voor
management. Immers, wie in
deze tijd zelfstandig onderne
mer in land- of tuinbouw wil zijn
moet heel wat in z’n mars heb
ben. Hoewel de RMAS in eerste
aanleg bedoeld is als school
waar landbouwtechnieken wor
den onderwezen, gaan algeme
ne vorming en het zelfstandig
oplossen van vraagstukken 'n
steeds belangrijkere plaats inne
men. Vaardigheidstrainingen
maken eveneens deel uit van 't
programma, hetgeen van be
lang is indien men kiest voor
een baan als vertegenwoordiger
of commercieel medewerker in
de agrarische sector. De oplei-
Sommige leerlingen presteren
onder hun niveau doordat ze
een overdreven angst hebben
voor proefwerken en overhorin
gen. Om die angst weg te ne
men, worden door de
leerlingbegeleiders (counselors)
zijn vooral geïnteresseerd in de
opleiding, omdat hij de weg
opent naar dienstverlenende
sectoren in de "groene beroe
pen", zoals werken met bloe
men, waarbij bloemschikken ge
wild is. Overigens kiezen ook
steeds meer meisjes voor een
opleiding in de dierenhouderij, zo
stelt men aan de school in Kapel
le vast. De Groene School heeft
leerlingen uit heel Zeeland. Het
agrarisch onderwijs dat er wordt
gegeven reikt overigens véél ver
der dan land- en tuinbouw. Con
servenindustrie, veilingen en
agrarische organisaties hebben
behoefte aan jonge mensen die
een gerichte opleiding hebben.
Opleiding te Middelburg:
Teachers' te Middelburg gaat in
het nieuwe schooljaar 1989/90
van start als één van de elf Inter-
academies in ons land, 't Gaat
om opleidingsinstituten die gaan
opleiden voor het LOI-diploma.
Reden voor de samenwerking is
het verschaffen van duidelijk
heid naar de markt: uniformiteit
van lesmateriaal, studiepro
gramma’s en diploma’s. Met in
gang van het schooljaar ’89/’9O
zullen de opleidingsinstituten
verder gaan als Interacademie.
De Interacademies richten zich
op het geven van mondelinge
dagopleidingen Management
assist(e), Directie-secretaresse,
Medisch secretaresse, Toerisch
medewerk(st)er, Secretaresse,
Receptionist(e)-Telefonist(e),
Administratief assistent(e), Ste
no, Typen en Tekstverwerking.
De opleidingen worden alle af
gesloten met de gelijknamige,
erkende LOI-diploma’s.
kende bij een cosmeticahuis is
óók mogelijk, evenals voorlich-
tingsdeskundige aan instellin
gen. Overigens biedt de basis
opleiding schoonheidsverzor-
ging nog tal van andere moge
lijkheden. Via speciale kursus-
sen kan men na het behalen van
het Stivas-diploma zich speciali
seren op gebied van lymfedrai-
nage, relexzone-massage,
acné-behandeling en camoufla
ge. Deze speciale kursussen
worden eveneens bij het Breda
se instituut gegeven. Wie be
langstelling heeft, kan de open
dag bezoeken of bellen:
076-146466.
Volwassenen op de Bevelan-
den die wegwijs willen worden
gemaakt bij het gebruik van de
personal of homecomputer,
krijgen binnenkort weer een
kans. Een speciale vooroplei
ding is er niet voor nodig.
De Stichting Bevordering Onder
wijs aan Volwassenen (SBOV)
heeft namelijk een uitgebreide
BASIC-cursus ontwikkeld voor
de beginnende gebruiker. Deze
cursus start op dinsdag 4 maart
a.s. in het Christelijk Lyceum van
Zeeland, Bergweg 4 te Goes.
De lessen lenen zich voor ieder
een, ongeacht vooropleiding of
beroep. U hoeft ook nog hele
maal niets van computers af te
weten, omdat op een aantrekke
lijke en rijk geïllustreerde manier
speciale lessen aan Basiskennis
computerkunde worden gewijd.
Eerst wordt u vertrouwd ge
maakt met de werking van de
computer en al gauw leert u in
BASIC eenvoudige programma’s
te schrijven en aan te passen,
met als doel uit de computer te
halen wat belangrijk voor u is.
Het doel van de lessen is
tweeledig:
- U volledig inzicht te verschaf
fen in de werking en de toepas
singsmogelijkheden van
computers;
- U met behulp van de program
meertaal BASIC te leren pro
grammeren en alle functies van
de computer volledig onder de
knie te laten krijgen.
Leerlingenbegeleiding is een
andere belangrijke pijler van het
Goese college, terwijl er boven
dien enkele werkgroepen actief
zijn die geen alledaags feno
meen binnen onderwijsinstellin
gen zijn: er is een eigen
computerclub en er is een werk
groep dyslexie (spellingsproble-
men) en faalangsttraining. De
eerste richt zich voornamelijk op
de brugklassers. Wanneer uit
hun onderzoek de mogelijkheid
van dyslexie (woordblindheid)
naar voren komt, krijgen de
ouders advies hun kind te laten
testen. Afhankelijk van het
testresultaat wordt in overleg
een passende begeleiding voor
de leerling(e) gezocht. Leerlin
gen met lichte spellingsproble-
men wordt in groepsverband
gedurende 6 8 weken op
school hulp geboden.
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Niet minder dan 600 volwasse
nen uit Goes en omstreken vol
gen de verschillende kursussen
van de Zeeuwse Dag- en Avond
scholengemeenschap. Reden:
ze willen wat meer inhoud aan
hun leven geven. De één omdat
hij vroeger de kans niet had
voortgezet onderwijs te volgen,
de ander omdat hij kennis van
een vreemde taal tijdens vakan
tie praktisch vindt. Of omdat de
kinderen goed onderwijs genie
ten en je als ouder "bij” wilt blij
ven. Een grote groep wil echter
via de zdasg zijn maatschappe
lijke positie verbeteren. Dat zijn
vooral de meao-studenten die
zich op de school kunnen voor-
bereiden op een beroep in be
drijfsleven of bij instelling. De
leiding van de school in Goes
vertelt: ’’MEAO staat voor Mid
delbaar Economisch Administra
tief Onderwijs. Het beslaat dus
een breed veld, mensen kunnen
zich dan ook specialiseren tot
administratief, secretarieel of
commercieel medewerker en
kiezen daarvoor een vakkenpak
ket wat hen het beste past. Dit is
ook de groep die vaak al een
baan heeft, dus deze mensen
hebben er veel tijd en energie
voor over om daarnaast nog
naar school te gaan. Gelukkig
hoeven ze nooit alle 6 vakken te
gelijk te volgen. Per vak stude
ren is bij ons op school heel
De volgende onderwerpen wor
den in de cursus behandeld:
de computer
de programmeertalen
apparatuur en programmatuur
het inwendige van
computer
externe geheugens
printers en plotters
invoer/uitvoer
het interne geheugen
cursorbesturing
tekenen op het scherm
schermopmaak
titelpagina's
functies
opsporen van fouten
invoer van gegevens
opslaan van gegevens
programma-opbouw
sorteertechnieken
Het programmeren wordt spe
lenderwijs geoefend aan de
hand van uitgewerkte voorbeel-
delbare opleiding van 4 jaar
heeft men bovendien 2 exacte
vakken op D-nivo nodig. Havo-
leerlingen kunnen er ook te
recht. Mensen met een
laboratorium-opleiding kunnen
meerdere richtingen uit: chemi
sche procesindustrie, voe
dingsmiddelen, watermaat-
schappijen, milieu-instellingen,
keuringsdiensten, kwaliteitscon
trole, e.d. En wie de klinisch-
chemische richting neemt, kan
werk krijgen in ziekenhuislabs,
bloedbanken e.d.
Vier opleidingen dus bij de
school: de mdgo-opleidingen
activiteitenbegeleider, agogisch heeft twee richtingen: de ene in
werk en civiele dienst en con- de civiel-technische sfeer, de
sumptietechnische dienst. Daar- andere meer op consumptieve
naast is er een Intas-opleiding sfeer gericht: van ziekenhuizen
voor leerlingen die nog te jong tot schepen en bedrijfskantines.
"Welzijn van de mens”: dat
staat centraal in de opleidin
gen van de Christelijke Scho- moeilijk een definitieve keuze
lengemeenschap ”De Waay- kunnen maken. De mdgo-
enburgh” te Middelburg. Daar opleidingen aan De Waayen-
kent men vier mbo- brugh bieden veel mogelijkhe-
opleidingen, waar leerlingen den. Ze zijn alle 3-jarig. De AB-
met het diploma mavo of lbo richting leidt op voor begelei-
terecht kunnen. Donderdag 26 ding van activiteiten aan instel-
januari a.s. houdt De Waayen- lingen en huizen, zoals handen-
burgh open huis. Men is dan
welkom op het adres Koude-
kerkseweg 117 te Middelburg agogisch werk mikt op begelei-
en wel van half twee tot half ding van groepen, gehandicap-
vijf en van zeven tot half tien ten, bijvoorbeeld, vormings-
s avonds. werk, club- en buurthuiswerk,
culturele minderheden e.d. Bre
de maatschappelijke interesse
is belangrijk. De ccd-opleiding