Voorbereidingen voor lijndienst Zeeland-Rotterdam-Waddeneilanden:
K.L. Homme
GRAND THEATER
K.L. Homme
F0T0
h]
I uw miïehuis
benzo
\V<grschoore
"Je GkAL"
ruxtlgé u.
HCNEN
haarmode
Koningstraat 8 - Goes
01100-14859 -
tel
PARFUMERIEVAN BIEMEN
na regen
kom t'^/zonnesch i j n
weekblad voor zuid- en noord beveland
Uil
hans xian den
Woensdag 20 mei 1987 - 39e Jaargang no. 21
Bollenvluchten
r
Goes
Lange Kerkstraat 44
Nieuw
Nieuw
Nieuw
lange vorststraat - goes
I
klokstraat 10 goes 01100-27473
Annelies van der Poel
Volgend jaar
wellicht al
van start
Op donderdagavond en
zaterdagmiddag brengen wij met
u een toast uit op:
Deze week nodigen wij u uit om
kennis te maken met deze
fantastische geur.
De nieuwste creatie voor heren
van Karl Lagerfeld.
Hak reparaties
Klaar terwijl U wacht.
’n hoed voor de feestdagen?
volop keus in'onze aparte
hoedenafdeling
(Van een onzer redacteuren)
LEWEDORP - ”Het zou voor het vliegveld én
voor Zeeland zéér aantrekkelijk zijn, als het alle
maal lukt”.
Donderdag.:
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag-Dinsdag
20.00 u.
19.00-21.30 u.
19.00-21.30 u.
19.00-21.30 u.
20.00 u.
MODESHOW
LEATHER FASHION
presenteert
MODESHOW
LEDEREN KLEDING
mode ’87/’88
bv. damesjas
kokerrok V2 prijs.
Zie verder op pag. 19
VVV’s en
reisbureaus
Deze week:
kunnen de wielerliefhebbers op de Bevelenden aan hun
trekken komen. Zaterdag wordt de Ronde van Midden-
Zeeland verreden en Goes speelt daarin een hoofdrol.
De Ganzestad is immers vertrek- en aankomstplaats
voor deze Zeeuwse klassieker van de tweede ca
tegorie.
In dit nummer van De Bevelander geven we een route
beschrijving van het parcours dat de profs rijden met de
verschillende doorkomsttijden. De wielerkaravaan zelf
zal zich al enkele uren eerder in stad en streek melden
met veel kleur en lawaai.
KOM DE NIEUWE
TROETELBEERTJES
HELPEN HET
TROETELKONINKRIJK
REDDEN!
Zondag.. 14.00 u.
Kindermatinee
A.L.
Toegang f 6,—
KWALITEITS
KLEURENFOTO’S
KLAAR
terwijl U winkelt
L’
I
Themadag te
Kapelle over
Kindercentra
Lijndienst?
Vroeger ook
daarom nodigen we u uit
om eens te komen kijken
naar onze zomerse kollektie
met o.a. zomerjaponnen
(niet eens zo duur) en
zomerse combinatiemode.
Echt de moeite waard.
op Kodak 2001 hightech papier
Schreiner Airways
SYLVESTER STALLONE
cLe. keokku-njpt
V<xylItjcuu' vlcuunsekok Tady
beproevea,
RESTAURANT ”DE GRILL’’
Koningstraat 3 te Goes, 01100-30328
(tussen opril en haven)
gegrillde vlees- en visspecialiteiten
meerdere vegetarische gerechten
vriendelijk geprijsd weekmenu
uitgebreide kleine kaart.
Alleen 's woensdags gesloten.
Ij ’°\°k,ng-s«e' CX
GOES 011000-15165
21 t/m 26 mei
yVKeMTj»
voldoen, de.
op je bord
<Dehe.
Toeristische luchtlijn
naar Midden-Zeeland?
i
Luchthaven Zestienhoven in Rotterdam: spilfunctie.
ikijc5jcïjcijo|4*5k*
L.
I
tiet zou slagen. We staan er zeer
positief tegenover. Hoe meer
vluchten (en dus toeristen) er
komen, hoe liever het ons is”,
aldus de heer Van der Kuijl.
De grote belangstelling voor
dit nieuwe, toeristische vlieg-
initiatief vanaf Zestienhoven
bracht organisator Rob Jonker
op andere ideeën. ”lk heb be
gin dit jaar het idee hier en
daar besproken. Eigenlijk wil
de ik er deze zomer al mee be
ginnen, maar het werd me al
gauw duidelijk, dat daar geen
sprake van kon zijn. Het opzet
ten van een verantwoord boe-
kingsnet kost minstens een
half jaar. De VVV’s moeten er
kleed” dagje Middelburg of Rot
terdam, of een bestaand mos-
selarrangement in Yerseke). Er
GEHEEL
NEDERLANDS GESPROKEN
zijn mogelijkheden te over, om
de luchtlijn een toeristische in
vulling te geven. Maar nog
maals: daarbij zal de medewer
king van de VVV’s onontbeerlijk
zijn”.
De beschikbaarheid van een
vliegtuig behoeft geen pro
bleem te zijn. ”Als ik Schrei
ner Airways 60 vliegtuigen per
maand kan aanbieden, dan is
er een vliegtuig beschikbaar.
Graag genoeg. De ervaringen
met de bollenvluchten vanaf
Zestienhoven waren in dat op
zicht een goede opsteker”, al
dus de heer Jonker.
MWKMWS
WW
SïMBSTME
U* SJ- ADRIAANSTRAAT 5
4461JC GOES
TEL 01100-14879
Op zaterdag 23 mei organi
seert de Stichting Overleg kin
dercentra Zeeland haar jaar
lijkse thema-bijeenkomst voor
de Zeeuwse kindercentra.
Het onderwerp is gekozen in
samenspraak met het Zeeuws
Overleg.
Voor deze bijeenkomst is Dr.
Frits Goossens, werkzaam aan
de Vrije Universiteit van Amster
dam, uitgenodigd.
Frits Goossens is onlangs ge
promoveerd op een onderzoek
naar de kwaliteit van de relaties
van twee-jarige kinderen van wel
en niet buitenshuis werkende
moeders.
Resultaat van dit onderzoek is
dat het niet uitmaakt voor een
kind of zijn moeder een baan
heeft of niet. Ook kinderen die
naar een kindercentrum gaan of
die overdag door iemand anders
worden verzorgd, kunnen zich
op een goede manier hechten
en bovendien aan de leidster in
het kindercentrum of aan de
oppas.
Met zijn toenmalige collega’s M.
van IJzerdoorn en I. Tavecchio
behoorde Goossens in Neder
land tot de eersten die de moe
derliefde tot onderzoeksgebied
maakte.
Deze themamiddag is bedoeld
voor leidsters, besturen en
ouders, betrokken bij de Zeeuw
se kindercentra.
De thema-middag wordt gehou
den in ’de Vroone’, J.D. Veree-
kestraat 74 te Kapelle en begint
om 13.00 uur.
Met 24-persoons een Havilland Twin Otter van dit type (gecharterd
van Schreiner Airways) zou Air Promotion Centre de lijndienst naar
Midden-Zeeland willen gaan onderhouden.
lang van te voren rekening
mee kunnen houden”.
Volgens de heer Jonker (die in
het dagelijks leven werkzaam is
op de luchthaven Schiphol en in
zijn vrije tijd zijn Air Promotion
Centre runt) staat of valt zijn ini
tiatief met de medewerking van
de VVV’s en/of de reisbureaus
in de toeristische gebieden ron
dom de vliegvelden.
’’VVV’s en reisbureaus zitten
per definitie het dichtst bij de
toeristen. Ze hebben al een
dienstenpakket, waarvan de
clientèle gebruik kan maken. De
luchtlijn kan een uitbreiding van
hun service zijn. Ik ga ze de ko
mende maanden benaderen
met de vraag, of ze iets voelen
voor mijn ideeën en zo ja, of ze
als boekingskantoor willen op
treden”.
’’VVV’s en reisbureaus kun
nen ook het best beoordelen
of er een goede markt is voor
zo’n luchtlijn en hoe die markt
benaderd moet worden”.
Voor een min of meer regelmati
ge lijnvlucht is een toestemming
vereist van de Rijksluchtvaart
dienst. Als die toestemming uit
blijft, moet elke vlucht apart wor
den aangemeld. Formeel heb
ben ze dan allemaal het karakter
van een chartervlucht.
Voor vliegveld-secretaris de
heer Van der Kuijl maakt het
weinig verschil of de vluchten
naar de bestemming Midden-
Zeeland onder de noemer ’’lijn
dienst”, "chartervlucht” -of
’’rondvlucht” worden gemaakt.
”Als Schreiner/Air Promotion
op Midden-Zeeland zouden
gaan vliegen, is dat gewoon
een goede zaak. Zo eenvoudig
is dat”, zegt hij.
”Dit soort camping- of hotel-
vluchten zijn niet helemaal
nieuw in Nederland. Vroeger
kon men op Ameland een ge
meubileerde tent huren. Vanaf
Rotterdam werd men dan naar
Ameland overgevlogen”.
”lk denk dat de toeristische
luchtlijn Zeeland-Rotterdam-
Texel-Ameland de meeste kans
van slagen heeft, als ze gekop
peld wordt aan een actief arran
gement van 1 of meer dagen.
Toeristen uit Zeeland zouden
bijvoorbeeld een 3-daagse be
ginnerscursus parachutesprin
gen kunnen gaan volgen op
Texel. Toeristen op Texel zou
den bijvoorbeeld kunnen boe
ken voor een ééndaags arrange
ment in Zeeland (een "aange-
Dat zegt de heer G.D. van der
Kuijl in Wemeldinge, secretaris
van de Stichting Vliegveld
Midden-Zeeland.
In een tijd, waarin het voortbe
staan van het vliegveld regelma
tig ter discussie wordt gesteld, is
het Stichtingsbestuur zeer
hoopvol over een toeristische
luchtlijn langs de Nederlandse
kust, die Midden-Zeeland als
begin- of eindpunt zal hebben.
De Rotterdamse luchthaven
Zestienhoven zal overigens de
spil van de luchtlijn zijn.
Air Promotion Centre in Hoofd
dorp heeft voor de unieke lucht
lijn het volgende traject in ge
dachten: Midden-Zeeland - Rot
terdam - Texel - Ameland.
Op dit moment zijn de eerste
verkennende besprekingen ach
ter de rug. In het najaar moet er
duidelijkheid zijn of de luchtlijn
definitief ”van de grond” zal
komen.
Grote Markt 7, Goes
De pogingen om een toeristi
sche luchtlijn op te zetten, wor
den ingesteld door Rob Jonker,
managing director van het be
drijf Air Promotion Centre in
Hoofddorp.
Dat bedrijf heeft zich gespeciali
seerd in het organiseren van
eenmalige vluchten (voor lief
hebbers) naar luchtvaartshows
e.d. en in het bemiddelen bij
kleine zakenvluchten.
Het idee voor een toeristische
luchtlijn langs de Nederlandse
kust werd geboren, toen een an
der initiatief van Rob Jonker dit
voorjaar een groot succes bleek:
bollenvluchten vanaf de luchtha
ven Zestienhoven bij Rotterdam.
Die vluchten (Rotterdam - Texel
v.v.) werden ook gemaakt met
een 24-persoons Havilland Twin
Otter van Schreiner Airways. De
Twin Otter vloog op vaste tijden
in het weekend vanaf Zestienho
ven over de tulpenvelden van
Zuid-Holland (Lisse, Hillegom),
maar ook van de kop van Noord-
Holland (Anna Paulowna,
Breezand).
De Havilland Twin Otter maakte
telkens een tussenlanding op
het vliegveld van Texel en vloog
na een oponthoud van een uur
weer terug naar Rotterdam.
Mocht dat lukken, dan zal de
dienst worden uitgevoerd met
een 24-persoons Havilland
Twin Otter van Schreiner
Airways.
Opzet is (globaal), de verblijfsre-
creanten uit de toeristengebie
den rond de landingsplaatsen
naar één van de andere lan
dingsplaatsen te vliegen en daar
een speciaal arrangement (van
één of meer dagen) aan te bie
den. Het ééndaags mossel-
arrangement van de VVV-
Yerseke staat daarbij hoog ge
noteerd.
Voor het realiseren van de toe
ristische luchtlijn zal Air Promo
tion Centre de medewerking
moeten inroepen van VVV’s en
reisbureaus, dit ten behoeve
van de boekingen en de arran
gementen.
”De plannen staan in de kinder
schoenen, maar het zou ons
zeer welkom zijn, als het initia-
Zijn naam is Hawk.
Hij vecht voor zijn zoon,
>EN -
.yESTER
Grote Markt 6, Goes
^Tel. isoi5_^4#
Texel Airport: Wadden-beste naming