Voorbereidingen voor lijndienst Zeeland-Rotterdam-Waddeneilanden: K.L. Homme GRAND THEATER K.L. Homme F0T0 h] I uw miïehuis benzo \V<grschoore "Je GkAL" ruxtlgé u. HCNEN haarmode Koningstraat 8 - Goes 01100-14859 - tel PARFUMERIEVAN BIEMEN na regen kom t'^/zonnesch i j n weekblad voor zuid- en noord beveland Uil hans xian den Woensdag 20 mei 1987 - 39e Jaargang no. 21 Bollenvluchten r Goes Lange Kerkstraat 44 Nieuw Nieuw Nieuw lange vorststraat - goes I klokstraat 10 goes 01100-27473 Annelies van der Poel Volgend jaar wellicht al van start Op donderdagavond en zaterdagmiddag brengen wij met u een toast uit op: Deze week nodigen wij u uit om kennis te maken met deze fantastische geur. De nieuwste creatie voor heren van Karl Lagerfeld. Hak reparaties Klaar terwijl U wacht. ’n hoed voor de feestdagen? volop keus in'onze aparte hoedenafdeling (Van een onzer redacteuren) LEWEDORP - ”Het zou voor het vliegveld én voor Zeeland zéér aantrekkelijk zijn, als het alle maal lukt”. Donderdag.: Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag-Dinsdag 20.00 u. 19.00-21.30 u. 19.00-21.30 u. 19.00-21.30 u. 20.00 u. MODESHOW LEATHER FASHION presenteert MODESHOW LEDEREN KLEDING mode ’87/’88 bv. damesjas kokerrok V2 prijs. Zie verder op pag. 19 VVV’s en reisbureaus Deze week: kunnen de wielerliefhebbers op de Bevelenden aan hun trekken komen. Zaterdag wordt de Ronde van Midden- Zeeland verreden en Goes speelt daarin een hoofdrol. De Ganzestad is immers vertrek- en aankomstplaats voor deze Zeeuwse klassieker van de tweede ca tegorie. In dit nummer van De Bevelander geven we een route beschrijving van het parcours dat de profs rijden met de verschillende doorkomsttijden. De wielerkaravaan zelf zal zich al enkele uren eerder in stad en streek melden met veel kleur en lawaai. KOM DE NIEUWE TROETELBEERTJES HELPEN HET TROETELKONINKRIJK REDDEN! Zondag.. 14.00 u. Kindermatinee A.L. Toegang f 6,— KWALITEITS KLEURENFOTO’S KLAAR terwijl U winkelt L’ I Themadag te Kapelle over Kindercentra Lijndienst? Vroeger ook daarom nodigen we u uit om eens te komen kijken naar onze zomerse kollektie met o.a. zomerjaponnen (niet eens zo duur) en zomerse combinatiemode. Echt de moeite waard. op Kodak 2001 hightech papier Schreiner Airways SYLVESTER STALLONE cLe. keokku-njpt V<xylItjcuu' vlcuunsekok Tady beproevea, RESTAURANT ”DE GRILL’’ Koningstraat 3 te Goes, 01100-30328 (tussen opril en haven) gegrillde vlees- en visspecialiteiten meerdere vegetarische gerechten vriendelijk geprijsd weekmenu uitgebreide kleine kaart. Alleen 's woensdags gesloten. Ij ’°\°k,ng-s«e' CX GOES 011000-15165 21 t/m 26 mei yVKeMTj» voldoen, de. op je bord <Dehe. Toeristische luchtlijn naar Midden-Zeeland? i Luchthaven Zestienhoven in Rotterdam: spilfunctie. ikijc5jcïjcijo|4*5k* L. I tiet zou slagen. We staan er zeer positief tegenover. Hoe meer vluchten (en dus toeristen) er komen, hoe liever het ons is”, aldus de heer Van der Kuijl. De grote belangstelling voor dit nieuwe, toeristische vlieg- initiatief vanaf Zestienhoven bracht organisator Rob Jonker op andere ideeën. ”lk heb be gin dit jaar het idee hier en daar besproken. Eigenlijk wil de ik er deze zomer al mee be ginnen, maar het werd me al gauw duidelijk, dat daar geen sprake van kon zijn. Het opzet ten van een verantwoord boe- kingsnet kost minstens een half jaar. De VVV’s moeten er kleed” dagje Middelburg of Rot terdam, of een bestaand mos- selarrangement in Yerseke). Er GEHEEL NEDERLANDS GESPROKEN zijn mogelijkheden te over, om de luchtlijn een toeristische in vulling te geven. Maar nog maals: daarbij zal de medewer king van de VVV’s onontbeerlijk zijn”. De beschikbaarheid van een vliegtuig behoeft geen pro bleem te zijn. ”Als ik Schrei ner Airways 60 vliegtuigen per maand kan aanbieden, dan is er een vliegtuig beschikbaar. Graag genoeg. De ervaringen met de bollenvluchten vanaf Zestienhoven waren in dat op zicht een goede opsteker”, al dus de heer Jonker. MWKMWS WW SïMBSTME U* SJ- ADRIAANSTRAAT 5 4461JC GOES TEL 01100-14879 Op zaterdag 23 mei organi seert de Stichting Overleg kin dercentra Zeeland haar jaar lijkse thema-bijeenkomst voor de Zeeuwse kindercentra. Het onderwerp is gekozen in samenspraak met het Zeeuws Overleg. Voor deze bijeenkomst is Dr. Frits Goossens, werkzaam aan de Vrije Universiteit van Amster dam, uitgenodigd. Frits Goossens is onlangs ge promoveerd op een onderzoek naar de kwaliteit van de relaties van twee-jarige kinderen van wel en niet buitenshuis werkende moeders. Resultaat van dit onderzoek is dat het niet uitmaakt voor een kind of zijn moeder een baan heeft of niet. Ook kinderen die naar een kindercentrum gaan of die overdag door iemand anders worden verzorgd, kunnen zich op een goede manier hechten en bovendien aan de leidster in het kindercentrum of aan de oppas. Met zijn toenmalige collega’s M. van IJzerdoorn en I. Tavecchio behoorde Goossens in Neder land tot de eersten die de moe derliefde tot onderzoeksgebied maakte. Deze themamiddag is bedoeld voor leidsters, besturen en ouders, betrokken bij de Zeeuw se kindercentra. De thema-middag wordt gehou den in ’de Vroone’, J.D. Veree- kestraat 74 te Kapelle en begint om 13.00 uur. Met 24-persoons een Havilland Twin Otter van dit type (gecharterd van Schreiner Airways) zou Air Promotion Centre de lijndienst naar Midden-Zeeland willen gaan onderhouden. lang van te voren rekening mee kunnen houden”. Volgens de heer Jonker (die in het dagelijks leven werkzaam is op de luchthaven Schiphol en in zijn vrije tijd zijn Air Promotion Centre runt) staat of valt zijn ini tiatief met de medewerking van de VVV’s en/of de reisbureaus in de toeristische gebieden ron dom de vliegvelden. ’’VVV’s en reisbureaus zitten per definitie het dichtst bij de toeristen. Ze hebben al een dienstenpakket, waarvan de clientèle gebruik kan maken. De luchtlijn kan een uitbreiding van hun service zijn. Ik ga ze de ko mende maanden benaderen met de vraag, of ze iets voelen voor mijn ideeën en zo ja, of ze als boekingskantoor willen op treden”. ’’VVV’s en reisbureaus kun nen ook het best beoordelen of er een goede markt is voor zo’n luchtlijn en hoe die markt benaderd moet worden”. Voor een min of meer regelmati ge lijnvlucht is een toestemming vereist van de Rijksluchtvaart dienst. Als die toestemming uit blijft, moet elke vlucht apart wor den aangemeld. Formeel heb ben ze dan allemaal het karakter van een chartervlucht. Voor vliegveld-secretaris de heer Van der Kuijl maakt het weinig verschil of de vluchten naar de bestemming Midden- Zeeland onder de noemer ’’lijn dienst”, "chartervlucht” -of ’’rondvlucht” worden gemaakt. ”Als Schreiner/Air Promotion op Midden-Zeeland zouden gaan vliegen, is dat gewoon een goede zaak. Zo eenvoudig is dat”, zegt hij. ”Dit soort camping- of hotel- vluchten zijn niet helemaal nieuw in Nederland. Vroeger kon men op Ameland een ge meubileerde tent huren. Vanaf Rotterdam werd men dan naar Ameland overgevlogen”. ”lk denk dat de toeristische luchtlijn Zeeland-Rotterdam- Texel-Ameland de meeste kans van slagen heeft, als ze gekop peld wordt aan een actief arran gement van 1 of meer dagen. Toeristen uit Zeeland zouden bijvoorbeeld een 3-daagse be ginnerscursus parachutesprin gen kunnen gaan volgen op Texel. Toeristen op Texel zou den bijvoorbeeld kunnen boe ken voor een ééndaags arrange ment in Zeeland (een "aange- Dat zegt de heer G.D. van der Kuijl in Wemeldinge, secretaris van de Stichting Vliegveld Midden-Zeeland. In een tijd, waarin het voortbe staan van het vliegveld regelma tig ter discussie wordt gesteld, is het Stichtingsbestuur zeer hoopvol over een toeristische luchtlijn langs de Nederlandse kust, die Midden-Zeeland als begin- of eindpunt zal hebben. De Rotterdamse luchthaven Zestienhoven zal overigens de spil van de luchtlijn zijn. Air Promotion Centre in Hoofd dorp heeft voor de unieke lucht lijn het volgende traject in ge dachten: Midden-Zeeland - Rot terdam - Texel - Ameland. Op dit moment zijn de eerste verkennende besprekingen ach ter de rug. In het najaar moet er duidelijkheid zijn of de luchtlijn definitief ”van de grond” zal komen. Grote Markt 7, Goes De pogingen om een toeristi sche luchtlijn op te zetten, wor den ingesteld door Rob Jonker, managing director van het be drijf Air Promotion Centre in Hoofddorp. Dat bedrijf heeft zich gespeciali seerd in het organiseren van eenmalige vluchten (voor lief hebbers) naar luchtvaartshows e.d. en in het bemiddelen bij kleine zakenvluchten. Het idee voor een toeristische luchtlijn langs de Nederlandse kust werd geboren, toen een an der initiatief van Rob Jonker dit voorjaar een groot succes bleek: bollenvluchten vanaf de luchtha ven Zestienhoven bij Rotterdam. Die vluchten (Rotterdam - Texel v.v.) werden ook gemaakt met een 24-persoons Havilland Twin Otter van Schreiner Airways. De Twin Otter vloog op vaste tijden in het weekend vanaf Zestienho ven over de tulpenvelden van Zuid-Holland (Lisse, Hillegom), maar ook van de kop van Noord- Holland (Anna Paulowna, Breezand). De Havilland Twin Otter maakte telkens een tussenlanding op het vliegveld van Texel en vloog na een oponthoud van een uur weer terug naar Rotterdam. Mocht dat lukken, dan zal de dienst worden uitgevoerd met een 24-persoons Havilland Twin Otter van Schreiner Airways. Opzet is (globaal), de verblijfsre- creanten uit de toeristengebie den rond de landingsplaatsen naar één van de andere lan dingsplaatsen te vliegen en daar een speciaal arrangement (van één of meer dagen) aan te bie den. Het ééndaags mossel- arrangement van de VVV- Yerseke staat daarbij hoog ge noteerd. Voor het realiseren van de toe ristische luchtlijn zal Air Promo tion Centre de medewerking moeten inroepen van VVV’s en reisbureaus, dit ten behoeve van de boekingen en de arran gementen. ”De plannen staan in de kinder schoenen, maar het zou ons zeer welkom zijn, als het initia- Zijn naam is Hawk. Hij vecht voor zijn zoon, >EN - .yESTER Grote Markt 6, Goes ^Tel. isoi5_^4# Texel Airport: Wadden-beste naming

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1987 | | pagina 1