4$ i A
55
55
REMISE?
PARFUMERIE VAN BIEMEN
LADIES in LACE
GCCO
Rijschoolhouder Jan-Kees Poortvliet (’s-Gravenpolder)
is een warm voorstander van de rijvaardigheidstest:
CHESS
495
Pi
1
I’j
I
ILijnbach
^=TOPGUN=^
Vrijwillige test
brengt foutjes
in rijstijl
aan het licht
LET OP!
START TELEAC-CURSUS:
DOELGERICHT ONDERNEMEN
GRAND THEATER
weekblad voor zuid- en noord beveland
l
IJbewIJs voor leven
historische fout’
SINT KOMT DIT JAAR LANGS
FRANKRIJK, EN NEEMT EXCLUSIEVE
GEUREN MEE
f
Jansen Juweliers
st. Adriaanstraat 11, 4461JC GOES
MODE
£Óe
Goes
OOK SINT IS VASTE KLANT
2 0 KT. W
19.90
35.00
uwrn&ehuis
\Z~
’n huis
vol
ode
EL
Deze week:
Woensdag 26 november 1986 - 38e Jaargang no. 48
ai
J
(Van een onzer redacteuren)
1
Lange Kerkstraat 44
2 voor
Vrijdag 23.30
Porno 18 jr.
I
27 nov. t/m 3 dec
’s-GRAVENPOLDER/GOES ’’Weet u, dat u in overtre
ding bent?”
Annelies van der Poel
klokstraat 10 goes 01100-27473
kunt u in De Bevelander al een flink aantal suggesties
zien van wat onze Zeeuwse restaurants komende
Kerstdagen aan feestelijke menu’s hebben te bieden.
We geven toe: de Goedheiligman moet nog komen,
maar het aanbod van die zijde beperkt zich noodge
dwongen tot taai, pepernoten, marsepein en andere
zoete zaken. Wie de komende Kerst goed aan tafel wil,
kan nu al zijn keuze maken. En daarbij geldt - evenals
vorige jaren -: u sluit alle risico ’s uit dat er geen couvert
meer beschikbaar is, wanneer u tijdig reserveert.
Proef op de som
Rigoureus
l’
I
s®1 nsst
Vest
Donderdag20.00 u.
Vrijdag19.00 21.30 u.
Zaterdag19.00 - 21.30 u.
Zondag14.00 - 19.00 - 21.30 u.
Maandag - Dinsdag - Woensdag20.00 u.
A.L.
Kursuspakket
SINTERKLAAS
AANBIEDING
alle
boxershorts^
van.2&^
voor
Als een
baksteen
Televisie/radio
Ooghoeken
Rij-
eigenschappen
Spreekuur
Typerend
gedrag
Voor midden- en kleinbedrijf:
Goes 01100-15165
Bil
DE MEEST SPECTACULAIRE FILM VAN DEZE
TIJD EN DE ABSOLUTE TOPPER IN AMERIKA
mm nfföf
p mththibest
OfTHtBfST
i
dat hij een kei is
Het opzienbarende citaat van mr. Pieter van Vollenhoven.
De test wordt in de eigen auto atgelegd.
Jan-Kees Poortvliet: "Iedere automobilist vindt zichzelf een kei....
*J|
veilig en dat is bewust, goed
kijken”.
Uw verslaggever nam de proef
op de som. Een rijervaring van
ruim 20 jaar en zo’n 50.000 km
per jaar schadevrij rijden zou
den toch garant moeten staan
voor een glanzende rijtest?
Nou, vergeet het maar. Routi
ne vervlakt het rijgedrag. De
bestuurder ’’leunt” te veel op
zijn ervaring.
voor invoeni
punteaa^l
Je kunt niet
altijd winnen,
slagen wel...
bij Chess
In de eerste lessen komen de
onderwerpen marktgericht on
dernemen, verkoop bevorderen,
financieel beheren, administre-
AMSTERDAM —De invoering
yan het rijbewil^UMhet leven
Vlissingen Badhuisstr. 137
01184-10740
Terneuzen Noordstr. 78
01150-12304
”Er is niemand, die daarvan zo
goed doordrongen is als ik.
Toen ik 19 jaar was, stak ik on
der het rijden een sigaret op.
Ik liet daarbij de aansteker uit
mijn handen vallen. Bij het
oprapen knalde ik tegen een
lantaarnpaal. Mijn waarschu
wend advies is dus: altijd be
wust kijken. Ik kan het niet
vaak genoeg zeggen”.
De Bovag en de ANWB hebben
voor het aanbevelen van de rij-
vaardigheidsproef een andere
invalshoek gekozen. Wat rigou
reuzer: ”De gemiddelde auto
mobilist hoeft maar één keer in
MODE VOOR MANNEN
korte kerkstraat 9 - goes
tel. 01100-31112
Grote Markt 6, Goes
Tel. 16015
Elke autorijder denkt
doorgepraat kan worden met
een team van deskundigen.
De tien televisielessen worden
vanaf maandag 15 december
a.s. wekelijks op die dag uitge
zonden van 23.05-23.35 uur via
Nederland 2. (Herhaling op zon
dag van 13.25-13.55 uur via Ne
derland 1).
De twaalf radiolessen zijn vanaf
dinsdag 16 december a.s. weke
lijks te beluisteren op dinsdag
van 20.30-21.00 uur op radio 5
van
incl. koffer
incl. B.T.W.
incl. 1/z jr. garantie
Zolang de voorraad strekt!
(Herhaling op maandag
21.00-21.30 uur, radio 5).
Het cursuspakket bestaat uit
twee boeken. In deel I, het hand
boek, is informatie opgenomen
als beschrijvingen en praktijksi
tuaties, checklisten, toelichting
op de theoretische aspecten en
opdrachten. In deel II, het werk
boek, worden richtlijnen gege
ven voor het opstellen van een
bedrijfsplan. De prijs van het
cursuspakket bedraagt f 57,- en
is te bestellen door het bedrag
over te maken op postgiro 54 42
32 t.n.v. Teleac, Utrecht, onder
vermelding van: Doelgericht On
dernemen.
Lange Vorststraat 62. Goes’»
^01100-23933
De vraag komt striemend aan.
Ik ben juist vanuit de Couwer-
vestraat rechtsaf de Evert-
senstraat ingedraaid. Mag dat
niet? Misschien een bord
gemist?
”AI vanaf het begin van onze
rijtest heb ik geen gordel aan.
Daar had u als bestuurder op
moeten letten”, zegt Jan-Kees
Poortvliet.
Ja, op het vertrekpunt heb ik
dat slordigheidje wel gezien,
maar ik heb er verder niet bij
stilgestaan. "Hij doet hem zo
dadelijk wel om”, was mijn ge
dachte. Fout dus. Goed fout.
Had mr. Pieter van Vollenhoven
dan tóch gelijk, toen hij medio
oktober (als voorzitter van de
Raad voor de Verkeersveilig
heid) zei, dat de invoering van
het rijbewijs voor het leven een
’’historische fout van het parle
ment” is geweest?
De Bovag-aangesloten rijscho
len en de ANWB proberen die
"historische fout” een beetje
weg te poetsen. Sinds enkele
maanden bestaat voor automo
bilisten de mogelijkheid, om de
rijvaardigheid eens te testen. De
proef, die drie kwartier duurt,
kost bijna niets: 20 gulden. Ei
genlijk gratis dus.
Electrische schrijfmachine
van zeer goede
kwaliteit, nu voor:
zijn leven te bewijzen, dat hij
kan deelnemen aan het snelver
keer. En dat is tijdens het rij
examen. Maar toch vallen er
jaarlijks 2000 doden in het ver
keer, 90.000 gewonden en
3.000.000 bekeuringen. Die ene
zakelijk. Ik beschouw de rijvaar-
digheidsproef als een soort na
zorg na het behalen van het rij
bewijs. leder zou de rijtest om
de 5 jaar moeten afleggen”, al
dus de heer Poortvliet, die ook
voorzitter is van de Vereniging
van Rijscholen in Goes en Om
geving (VRGO) en vice-
voorzitter van de afdeling motor
en autorijscholen van de Bovag-
Zeeland.
Op maandag 15 december a.s.
start Teleac met de cursus
'Doelgericht Ondernemen’,
die bestemd is voor onderne
mers in het midden- en klein
bedrijf. De cursus bestaat uit
tien televisie- en twaalf radio
lessen, een cursusboek en
een werkboek. Als extra servi
ce wordt wekelijks een telefo
nisch spreekuur gehouden.
In de cursus wordt intensief ge
bruik gemaakt van checklisten,
die een handig hulpmiddel zijn
bij het afwegen van de sterke en
zwakke kanten in de bedrijfs
voering en voor het vaststellen
van de kansen en bedreigingen.
Ter voorbereiding van deze cur
sus heeft de afdeling Onderzoek
van Teleac deze checklisten
voorgelegd aan een 150-tal on
dernemers uit de doelgroep met
de vraag de collega-
ondernemers op deze punten te
beoordelen. De resultaten hier
van zijn in de cursus verwerkt.
- Fietsstrook volkomen foutief
benut op de kruising 's-Heer
Elsdorpweg/Oranjeweg.
- Op autosnelweg A-256 (rij
dend op uitvoegstrook)
rechts gepasseerd.
”Het zijn allemaal fouten, die
geen ongevallen tot gevolg heb
ben, omdat de meeste ervaren
automobilisten wel de handig
heid en de feeling hebben om
brokken te voorkómen. Maar
toch, ééns kan zo’n foutje -zelfs
na 40 jaar veilig rijden- een do
delijke knal tot gevolg hebben”.
"Veel automobilisten gaan de
mist in door verkeerd kijkge
drag. Ze kijken recht voor zich
uit en ze beseffen niet, dat ze
vaak ’’onbewust kijken”, d.w.z.
dat ze vertrouwen op wat ze uit
de ooghoeken zien. Maar bij au
torijden is er maar één ding écht
keer is dus kennelijk niet vol
doende”.
”En”, zeggen Bovag en
ANWB, ”de meeste automobi
listen hebben niet eens in de
gaten, dat ze fouten ma
ken
"Daarom is een rijvaardig
heidstest aanbevelenswaardig.
Voor de prijs (20 gulden) hoeft u
het niet te laten. Tijdens een 45
minuten durende rit wordt u een
spiegel voorgehouden. Zo kunt
u zelf constateren, hoe het
gesteld is met uw kennis en uw
rijstijl. Het gaat dus niet om een
nieuw rij-examen, maar om een
vrijwillige test”.
Rijschoolhouder Jan-Kees
Poortvliet onderstreept dat:
"Wij vragen van de cliënt dus
niet, of hij zo keurig mogelijk
wil rijden. Wij vragen juist, of
hij wil rijden, zoals hij altijd
rijdt. Pas dan kunnen we -in al
le openheid- verkeerde rij-
eigenschappen constateren”.
Een experiment wees vorig jaar
uit, dat zelfs de meest ervaren
automobilist zich een rijgedrag
heeft aangemeten, waarmee hij
op een rijexamen zou zakken
als een baksteen.
Jan-Kees Poortvliet uit 's-
Gravenpolder is één van de Be-
velandse rijschoolhouders, bij
wie de rijvaardigheidsproef kan
worden afgelegd. Hij spreekt uit
ervaring, als hij zonder terug
houdendheid zegt: ’’Elke auto
mobilist vindt zichzelf een kei.
Als hij van een ander hoort, dat
hij fouten maakt, zet hij onmid
dellijk zijn stekels op. Vrijwel
niemand wil fouten erkennen.
Toch signaleren we soms grove
verkeerszonden”.
Hij vindt het bijzonder plezierig
om het lessen aan zijn "gewo
ne” leerlingen af en toe af te
wisselen met het testen van er
varen automobilisten. ”Het is
leuk, maar het is ook erg nood-
Volgens een opgave van de Bovag kan men zich voor een
rijvaardigheidstest aanmelden bij één van de onderstaan
de 8 aangesloten autorijscholen op de Bevelanden:
1. Behage, Beukenstraat 51, Goes, tel. 01100 - 28927.
2. Beveland BV, Voorstad 91, Goes, tel. 01100 - 15269.
3. J. Dek, Philipsstraat 14, Goes, tel. 01100 - 23140.
4. A. den Dekker, Prov. weg 2, ’s-Gravenpolder, tel.
01103 - 1393.
5. J.P. van Doorn, Kasteelstraat 29, Wolphaartsdijk, tel.
01198 - 1543.
6. Heinkenszand, van Schengestraat 4, tel. 01106 - 2151.
7. P. Paardekoper. Westsingel 18, Goes, tel. 01100 -
16808.
8. C.H.J. Poortvliet, Kerkhoekstraat 47, ’s-Gravenpolder,
tel. 01103 - 1479.
far mIsbGZ: J?
ï:i' JII»Sl*<™* JWBRUCKHdMfR PRODUCIIOI»
TOM CRUISE KELLY McGILLIS
Teleac houdt eveneens de mo
gelijkheid open de opgestelde
bedrijfsplannen in te zenden en
door te sluizen naar deskundi
gen. Verder overleg is dan altijd
mogelijk. Een ander belangrijk
onderdeel van de ’nazorg’ is het
telefonisch spreekuur, dat weke
lijks wordt gehouden. Op een
vast tijdstip in de week kunnen
deelnemende ondernemers bel
len met Teleac, waar over de
specifieke eigen problemen
Vóórdat de teller een kilometer
is opgeschoven, staan we al stil.
"Bij het linksaf slaan vergeet u
steeds de fietsers en de voet
gangers. U rijdt teveel op de bin
nenspiegel. Door ervaring ziet u
wel wat om u heen, maar toch te
weinig”, zegt Jan-Kees Poort
vliet. ”Uw kijkgedrag en uw
bochtengedrag is typisch dat
van een automobilist, die al heel
lang zijn rijbewijs heeft”.
Wat kan een autorijder door zijn
routine nog méér verkeerd
doen? Hier volgt een rijtje van
aanmerkingen na (slechts) drie
kwartier rijden:
- Te laat afremmen bij krui
singen.
- Het schakelen bij en in boch
ten is niet altijd juist. (”Het is
niet verkeerd, maar het is
óók geen zegen voor uw ver
snellingsbak”).
- Hand op de pook. Is niet ver
standig, zeker niet in
bochten.
- Het opstellen op staphorster
kruisingen vertoont gebre
ken: soms te veel naar links,
soms niet genoeg naar links.
- Aan het eind van eenrich
tingsstraat (Wijngaardstraat)
niet naar links voorge
sorteerd.
ren en automatiseren, organise
ren en leiding geven en inkopen
en produceren aan de orde.
De laatste vier lessen zijn gewijd
aan toekomstgericht denken en
handelen, het bedrijfsplan - zo
wel als onderdeel van het mar
keting plan als vanuit het finan
cieel aspect bekeken - en uit
voeren en bewaken van het be
drijfsplan. In de radioprogram
ma’s worden vragen en reacties
behandeld die van belang zijn
voor grotere groepen onderne
mers. Naast een aantal onder
werpen worden ervaringen en
oplossingen van andere onder
nemers aan de orde gesteld.
IloJEELDiG LANG VEST
ÏN ZWARt/WiT SPAftKÜNC
Voor stylvolle komb1_
natIes met bloeses,
pokken ov pantalons
Gouden cachetring met Onyx f 778,-
Gouden ring met Zirkonia 640,-
Engelse ring met Zirkonia 398,”