4$ i A 55 55 REMISE? PARFUMERIE VAN BIEMEN LADIES in LACE GCCO Rijschoolhouder Jan-Kees Poortvliet (’s-Gravenpolder) is een warm voorstander van de rijvaardigheidstest: CHESS 495 Pi 1 I’j I ILijnbach ^=TOPGUN=^ Vrijwillige test brengt foutjes in rijstijl aan het licht LET OP! START TELEAC-CURSUS: DOELGERICHT ONDERNEMEN GRAND THEATER weekblad voor zuid- en noord beveland l IJbewIJs voor leven historische fout’ SINT KOMT DIT JAAR LANGS FRANKRIJK, EN NEEMT EXCLUSIEVE GEUREN MEE f Jansen Juweliers st. Adriaanstraat 11, 4461JC GOES MODE £Óe Goes OOK SINT IS VASTE KLANT 2 0 KT. W 19.90 35.00 uwrn&ehuis \Z~ ’n huis vol ode EL Deze week: Woensdag 26 november 1986 - 38e Jaargang no. 48 ai J (Van een onzer redacteuren) 1 Lange Kerkstraat 44 2 voor Vrijdag 23.30 Porno 18 jr. I 27 nov. t/m 3 dec ’s-GRAVENPOLDER/GOES ’’Weet u, dat u in overtre ding bent?” Annelies van der Poel klokstraat 10 goes 01100-27473 kunt u in De Bevelander al een flink aantal suggesties zien van wat onze Zeeuwse restaurants komende Kerstdagen aan feestelijke menu’s hebben te bieden. We geven toe: de Goedheiligman moet nog komen, maar het aanbod van die zijde beperkt zich noodge dwongen tot taai, pepernoten, marsepein en andere zoete zaken. Wie de komende Kerst goed aan tafel wil, kan nu al zijn keuze maken. En daarbij geldt - evenals vorige jaren -: u sluit alle risico ’s uit dat er geen couvert meer beschikbaar is, wanneer u tijdig reserveert. Proef op de som Rigoureus l’ I s®1 nsst Vest Donderdag20.00 u. Vrijdag19.00 21.30 u. Zaterdag19.00 - 21.30 u. Zondag14.00 - 19.00 - 21.30 u. Maandag - Dinsdag - Woensdag20.00 u. A.L. Kursuspakket SINTERKLAAS AANBIEDING alle boxershorts^ van.2&^ voor Als een baksteen Televisie/radio Ooghoeken Rij- eigenschappen Spreekuur Typerend gedrag Voor midden- en kleinbedrijf: Goes 01100-15165 Bil DE MEEST SPECTACULAIRE FILM VAN DEZE TIJD EN DE ABSOLUTE TOPPER IN AMERIKA mm nfföf p mththibest OfTHtBfST i dat hij een kei is Het opzienbarende citaat van mr. Pieter van Vollenhoven. De test wordt in de eigen auto atgelegd. Jan-Kees Poortvliet: "Iedere automobilist vindt zichzelf een kei.... *J| veilig en dat is bewust, goed kijken”. Uw verslaggever nam de proef op de som. Een rijervaring van ruim 20 jaar en zo’n 50.000 km per jaar schadevrij rijden zou den toch garant moeten staan voor een glanzende rijtest? Nou, vergeet het maar. Routi ne vervlakt het rijgedrag. De bestuurder ’’leunt” te veel op zijn ervaring. voor invoeni punteaa^l Je kunt niet altijd winnen, slagen wel... bij Chess In de eerste lessen komen de onderwerpen marktgericht on dernemen, verkoop bevorderen, financieel beheren, administre- AMSTERDAM —De invoering yan het rijbewil^UMhet leven Vlissingen Badhuisstr. 137 01184-10740 Terneuzen Noordstr. 78 01150-12304 ”Er is niemand, die daarvan zo goed doordrongen is als ik. Toen ik 19 jaar was, stak ik on der het rijden een sigaret op. Ik liet daarbij de aansteker uit mijn handen vallen. Bij het oprapen knalde ik tegen een lantaarnpaal. Mijn waarschu wend advies is dus: altijd be wust kijken. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen”. De Bovag en de ANWB hebben voor het aanbevelen van de rij- vaardigheidsproef een andere invalshoek gekozen. Wat rigou reuzer: ”De gemiddelde auto mobilist hoeft maar één keer in MODE VOOR MANNEN korte kerkstraat 9 - goes tel. 01100-31112 Grote Markt 6, Goes Tel. 16015 Elke autorijder denkt doorgepraat kan worden met een team van deskundigen. De tien televisielessen worden vanaf maandag 15 december a.s. wekelijks op die dag uitge zonden van 23.05-23.35 uur via Nederland 2. (Herhaling op zon dag van 13.25-13.55 uur via Ne derland 1). De twaalf radiolessen zijn vanaf dinsdag 16 december a.s. weke lijks te beluisteren op dinsdag van 20.30-21.00 uur op radio 5 van incl. koffer incl. B.T.W. incl. 1/z jr. garantie Zolang de voorraad strekt! (Herhaling op maandag 21.00-21.30 uur, radio 5). Het cursuspakket bestaat uit twee boeken. In deel I, het hand boek, is informatie opgenomen als beschrijvingen en praktijksi tuaties, checklisten, toelichting op de theoretische aspecten en opdrachten. In deel II, het werk boek, worden richtlijnen gege ven voor het opstellen van een bedrijfsplan. De prijs van het cursuspakket bedraagt f 57,- en is te bestellen door het bedrag over te maken op postgiro 54 42 32 t.n.v. Teleac, Utrecht, onder vermelding van: Doelgericht On dernemen. Lange Vorststraat 62. Goes’» ^01100-23933 De vraag komt striemend aan. Ik ben juist vanuit de Couwer- vestraat rechtsaf de Evert- senstraat ingedraaid. Mag dat niet? Misschien een bord gemist? ”AI vanaf het begin van onze rijtest heb ik geen gordel aan. Daar had u als bestuurder op moeten letten”, zegt Jan-Kees Poortvliet. Ja, op het vertrekpunt heb ik dat slordigheidje wel gezien, maar ik heb er verder niet bij stilgestaan. "Hij doet hem zo dadelijk wel om”, was mijn ge dachte. Fout dus. Goed fout. Had mr. Pieter van Vollenhoven dan tóch gelijk, toen hij medio oktober (als voorzitter van de Raad voor de Verkeersveilig heid) zei, dat de invoering van het rijbewijs voor het leven een ’’historische fout van het parle ment” is geweest? De Bovag-aangesloten rijscho len en de ANWB proberen die "historische fout” een beetje weg te poetsen. Sinds enkele maanden bestaat voor automo bilisten de mogelijkheid, om de rijvaardigheid eens te testen. De proef, die drie kwartier duurt, kost bijna niets: 20 gulden. Ei genlijk gratis dus. Electrische schrijfmachine van zeer goede kwaliteit, nu voor: zijn leven te bewijzen, dat hij kan deelnemen aan het snelver keer. En dat is tijdens het rij examen. Maar toch vallen er jaarlijks 2000 doden in het ver keer, 90.000 gewonden en 3.000.000 bekeuringen. Die ene zakelijk. Ik beschouw de rijvaar- digheidsproef als een soort na zorg na het behalen van het rij bewijs. leder zou de rijtest om de 5 jaar moeten afleggen”, al dus de heer Poortvliet, die ook voorzitter is van de Vereniging van Rijscholen in Goes en Om geving (VRGO) en vice- voorzitter van de afdeling motor en autorijscholen van de Bovag- Zeeland. Op maandag 15 december a.s. start Teleac met de cursus 'Doelgericht Ondernemen’, die bestemd is voor onderne mers in het midden- en klein bedrijf. De cursus bestaat uit tien televisie- en twaalf radio lessen, een cursusboek en een werkboek. Als extra servi ce wordt wekelijks een telefo nisch spreekuur gehouden. In de cursus wordt intensief ge bruik gemaakt van checklisten, die een handig hulpmiddel zijn bij het afwegen van de sterke en zwakke kanten in de bedrijfs voering en voor het vaststellen van de kansen en bedreigingen. Ter voorbereiding van deze cur sus heeft de afdeling Onderzoek van Teleac deze checklisten voorgelegd aan een 150-tal on dernemers uit de doelgroep met de vraag de collega- ondernemers op deze punten te beoordelen. De resultaten hier van zijn in de cursus verwerkt. - Fietsstrook volkomen foutief benut op de kruising 's-Heer Elsdorpweg/Oranjeweg. - Op autosnelweg A-256 (rij dend op uitvoegstrook) rechts gepasseerd. ”Het zijn allemaal fouten, die geen ongevallen tot gevolg heb ben, omdat de meeste ervaren automobilisten wel de handig heid en de feeling hebben om brokken te voorkómen. Maar toch, ééns kan zo’n foutje -zelfs na 40 jaar veilig rijden- een do delijke knal tot gevolg hebben”. "Veel automobilisten gaan de mist in door verkeerd kijkge drag. Ze kijken recht voor zich uit en ze beseffen niet, dat ze vaak ’’onbewust kijken”, d.w.z. dat ze vertrouwen op wat ze uit de ooghoeken zien. Maar bij au torijden is er maar één ding écht keer is dus kennelijk niet vol doende”. ”En”, zeggen Bovag en ANWB, ”de meeste automobi listen hebben niet eens in de gaten, dat ze fouten ma ken "Daarom is een rijvaardig heidstest aanbevelenswaardig. Voor de prijs (20 gulden) hoeft u het niet te laten. Tijdens een 45 minuten durende rit wordt u een spiegel voorgehouden. Zo kunt u zelf constateren, hoe het gesteld is met uw kennis en uw rijstijl. Het gaat dus niet om een nieuw rij-examen, maar om een vrijwillige test”. Rijschoolhouder Jan-Kees Poortvliet onderstreept dat: "Wij vragen van de cliënt dus niet, of hij zo keurig mogelijk wil rijden. Wij vragen juist, of hij wil rijden, zoals hij altijd rijdt. Pas dan kunnen we -in al le openheid- verkeerde rij- eigenschappen constateren”. Een experiment wees vorig jaar uit, dat zelfs de meest ervaren automobilist zich een rijgedrag heeft aangemeten, waarmee hij op een rijexamen zou zakken als een baksteen. Jan-Kees Poortvliet uit 's- Gravenpolder is één van de Be- velandse rijschoolhouders, bij wie de rijvaardigheidsproef kan worden afgelegd. Hij spreekt uit ervaring, als hij zonder terug houdendheid zegt: ’’Elke auto mobilist vindt zichzelf een kei. Als hij van een ander hoort, dat hij fouten maakt, zet hij onmid dellijk zijn stekels op. Vrijwel niemand wil fouten erkennen. Toch signaleren we soms grove verkeerszonden”. Hij vindt het bijzonder plezierig om het lessen aan zijn "gewo ne” leerlingen af en toe af te wisselen met het testen van er varen automobilisten. ”Het is leuk, maar het is ook erg nood- Volgens een opgave van de Bovag kan men zich voor een rijvaardigheidstest aanmelden bij één van de onderstaan de 8 aangesloten autorijscholen op de Bevelanden: 1. Behage, Beukenstraat 51, Goes, tel. 01100 - 28927. 2. Beveland BV, Voorstad 91, Goes, tel. 01100 - 15269. 3. J. Dek, Philipsstraat 14, Goes, tel. 01100 - 23140. 4. A. den Dekker, Prov. weg 2, ’s-Gravenpolder, tel. 01103 - 1393. 5. J.P. van Doorn, Kasteelstraat 29, Wolphaartsdijk, tel. 01198 - 1543. 6. Heinkenszand, van Schengestraat 4, tel. 01106 - 2151. 7. P. Paardekoper. Westsingel 18, Goes, tel. 01100 - 16808. 8. C.H.J. Poortvliet, Kerkhoekstraat 47, ’s-Gravenpolder, tel. 01103 - 1479. far mIsbGZ: J? ï:i' JII»Sl*<™* JWBRUCKHdMfR PRODUCIIOI» TOM CRUISE KELLY McGILLIS Teleac houdt eveneens de mo gelijkheid open de opgestelde bedrijfsplannen in te zenden en door te sluizen naar deskundi gen. Verder overleg is dan altijd mogelijk. Een ander belangrijk onderdeel van de ’nazorg’ is het telefonisch spreekuur, dat weke lijks wordt gehouden. Op een vast tijdstip in de week kunnen deelnemende ondernemers bel len met Teleac, waar over de specifieke eigen problemen Vóórdat de teller een kilometer is opgeschoven, staan we al stil. "Bij het linksaf slaan vergeet u steeds de fietsers en de voet gangers. U rijdt teveel op de bin nenspiegel. Door ervaring ziet u wel wat om u heen, maar toch te weinig”, zegt Jan-Kees Poort vliet. ”Uw kijkgedrag en uw bochtengedrag is typisch dat van een automobilist, die al heel lang zijn rijbewijs heeft”. Wat kan een autorijder door zijn routine nog méér verkeerd doen? Hier volgt een rijtje van aanmerkingen na (slechts) drie kwartier rijden: - Te laat afremmen bij krui singen. - Het schakelen bij en in boch ten is niet altijd juist. (”Het is niet verkeerd, maar het is óók geen zegen voor uw ver snellingsbak”). - Hand op de pook. Is niet ver standig, zeker niet in bochten. - Het opstellen op staphorster kruisingen vertoont gebre ken: soms te veel naar links, soms niet genoeg naar links. - Aan het eind van eenrich tingsstraat (Wijngaardstraat) niet naar links voorge sorteerd. ren en automatiseren, organise ren en leiding geven en inkopen en produceren aan de orde. De laatste vier lessen zijn gewijd aan toekomstgericht denken en handelen, het bedrijfsplan - zo wel als onderdeel van het mar keting plan als vanuit het finan cieel aspect bekeken - en uit voeren en bewaken van het be drijfsplan. In de radioprogram ma’s worden vragen en reacties behandeld die van belang zijn voor grotere groepen onderne mers. Naast een aantal onder werpen worden ervaringen en oplossingen van andere onder nemers aan de orde gesteld. IloJEELDiG LANG VEST ÏN ZWARt/WiT SPAftKÜNC Voor stylvolle komb1_ natIes met bloeses, pokken ov pantalons Gouden cachetring met Onyx f 778,- Gouden ring met Zirkonia 640,- Engelse ring met Zirkonia 398,”

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1986 | | pagina 1