A 99 r PILAAR Grco on on Schiedamse onderwatersporters duiken op de bodem van de Oosterschelde naar wrak van binnenvaartschip grand THEATER A F A9 i Tv Out QfAfrica weekblad voor zuid- en noord beveiand VANAF NU ALLES STEENBOK PLAVUIZEN u Wrakduiken nieuwe tak van de duiksport HET GOEDKOOPSTE ADRES VOOR UW iMnvdehuis i ’n huis vol mode ROBERT MERYL REDFORD STREEP Deze week: Woensdag 18 juni 1986 - 38e Jaargang no. 25 - 4 Per meter 90-115-140-150-160 cm. breed BESTE CAMERAWERK van 10.90 voor Vrijdag 23.30 u. Porno 18 jr. 9 Goes back THOLEN LANGE KERKSTRAAT 44 GOES Jonge Goudse kaas kiloprijs Zoete zwarte kersen 500 gram Donderdag - vrijdag - zaterdag. Zondag Maandag dinsdag - woensdag ALLE STOFFEN; MORGEN UW KLEURENFOTO'S AL KLAAR! VANDAAG UW ROLLETJE GEBRACHT l Zoektocht 20.00 u. 14.00-20.00 u. 20.00 u. A.L. BESTE FILM BESTE REGIE 1 BESTE MUZIEK T BESTE GELUID BOUWMATERIALEN F TOTALE OPHEFFINGS UITVERKOOP VAN ALLE ZOMER- EN WINTERSTOFFEN ^*ffuiten, elstoffen, Seersucker, lijzijde, Flannels enz.! BESTE AKI’ DIRECTION BESTE SCENARIO Het water in de mond... van 2.98 voor I I W Aanbiedingen zijn geldig t/m zaterdag 21 juni a.s. Albert Heijn, Kolveniershof 44, Goes en Paardenmarkt 8, Yerseke. ’s Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. Schipbreuk! II •j - Handjes thuis ’’Landinwaarts” 19 t/m 25 juni OHOO-15165 .SYDNEY POLLACK.,,m Ikleurenfoto'svandaag klaar alleen bij foto Verschoore SCHOUWEN DUIVELAND X 'I v 7 Y Ruv 'w w 52’ 56' ZIERIKZEE Hoek van Ouwerkerk Slikken van Viane LIBERTAS MARTINE"'--, 0NN1GE THOLEN8 WEMELDINGE Copyright John Neuschwander i 6.90 on Uitgebracht door UiP (Netherlands) BV b Voormalige veerhaven Kats K^TEN Iso8s. A STAVENISSE Jogging, Crêpe, DenL Katoen, Terlenk^rrW St re pe Jera UW FOTOVAKMAN MAAKT ER MEER VAN de langste dag van het jaar. En bovendien wederom een erg feestelijk begin van de zomer in onze regio. We kunnen name lijk de Veerse Meerdagen aankondigen. In dit nummer van De Bevelander geven we er uitvoerige informatie over. Kortgene is dit jaar gastgemeente voor het drie dagen durende evene ment, dat zich overigens rondom en op het héle Veerse Meer voltrekt. Bovendien wijzen tal van ondernemers in de ge meenten rond het Veerse Meer u in dit nummer van De Beve lander de weg naar hun zaak. bende’’, aldus tenslotte Hans Elenbaas. (Met dank aan: Sportduikkrant, Clubblad Pinguin, Personeels blad Quaker Oats, Jan Oeij UPR Groep Botterdam). Bix'k bij uitgeverij M|GHK\\\I)ITM\R Grote Markt 6, Goes ^Tel. isms i In het clubblad van Pinguin heeft Wim Breeman beschre ven, hoe het wrak uiteindelijk na veel zoeken werd ontdekt door de "kwartiermakers”: "De Dam- co 136 moest in de Oosterschel- de tussen ton 04 en de ton EVO liggen. Als we in een rechte lijn tussen beide boeien zouden va ren, moesten we hem precies op de helft met de dieptemeter kun nen vinden. Na enig zoeken za gen we inderdaad iets. Helaas voeren we iets te snel en waren hem kwijt. Natuurlijk niet meer terug te vinden. Omdat we uiter lijk om 13.00 uur in het water moesten zijn en de tijd begon te dringen, ankerden we op de plaats, waar we vermoedden het wrak gezien te hebben. Er was dus een zeer kleine kans hem te vinden. We gooiden een boei met duikvlag en een lange lijn eraan overboord om de plaats te markeren". "Het zicht was miserabel (±50 cm). Als je met je lamp op de bo dem scheen, kon je deze nog niet zien. We zwommen een mi nuut of vijf rond op +20 meter. De bodem daalde en steeg van zo’n 19 meter naar 24 meter. Er was niets te zien, alleen zand. Ik begon me enigszins te vervelen en scheen wat in het rond met de lamp. Toen ik naar boven scheen, stond mijn hart even Stil. WE HADDEN HEM GE VONDEN!” ”Op zich natuurlijk heel leuk, ware het niet, dat we geen idee hadden, waar we waren en hoe we eruit konden komen. Hans had inmiddels ook al contact ge had met het wrak; hij zwom er tegen aan. Gelukkig zaten we vast aan een lijn naar de opper vlakte. We volgden deze lijn te rug en stegen op. Helaas zat daar nóg een dek. Na weer iets teruggezwommen te zijn, ston den we op het dek. Nu konden we elkaar toch wel enigszins op gelucht de hand schudden”. ”We zwommen nog wat rond en verkenden een deel van het wrak. Daar het zicht slecht was, hadden we geen overzicht en we hadden geen idee, waar we zaten. We gingen dus maar niet naar binnen. Het zicht werd steeds minder, zodat Hans en ik besloten naar boven te gaan.” SYDMA l’OI.IACK Albert Joachimkade 33 Goes Tel. 01100-15401-16402 Dorpsstraat 9 Krabbendijke Tel. 01134-1441 i srvview pkt n U PETRA 17 huismerk huismerk ft voor een méér "landinwaarts” gelegen wrak. Hans Elenbaas (32) van Pinguin maakte medio oktober 1985 de allereerste duik naar het wrak van de Damco 136. Opzet was, te onderzoeken in hoeverre het wrak geschikt was als doelwit voor het wrakduiken door ande re leden van Pinguin. ”We ken nen de Oosterschelde als het mooiste duikwater van Neder land. Het is daar zeer fascine rend onder water. Er is een uit bundige flora en fauna." "Omdat we niet beschikken over een grote boot en over groot materieel om op de Noord zee te duiken, viel onze keus min of meer op de Oosterschel de. Er liggen in totaal 7 wrakken op de Oosterschelde-bodem. In het Keeten (onder Duiveland) liggen er 4, ten noordoosten van Kats ligt er 1 (de Damco 136) en ten noorden van Wemeldinge liggen er 2 (de Leo en de Tholen 8). Onze keus viel min of meer automatisch op het binnen- vaartsleepschip Damco 136”, aldus Hans Elenbaas. Dortsman Dortsman Hoe zag het wrak er verder uit? "We konden van het wrak zelf niet veel zien. Ten eerste omdat het rondom in het zand ligt. Ten tweede omdat het zicht ter plek ke uitermate slecht was. Boven dien is het schip méér dan 110 meter lang en 13 meter breed. Door de kentering van het getij hadden we weinig tijd en gele genheid om gedegen onderzoek te doen", vertelt Hans. "Het wrak blijkt wel een geliefd aanhechtingspunt te zijn voor anemonen en sponzen. Er zwemt bijzonder veel vis om heen. Het zou geen enkele moeite zijn geweest om een hele verzameling scholletjes aan een mes te rijgen. De platvis blijft ge woon liggen, als je langs komt zwemmen. Maar we blijven uiteraard van de vis af. Alle Ne derlandse duikverenigingen zijn daar bijzonder streng in: je gaat duiken óf je gaat vissen. Niet beide. Dat is niet te combineren. Je gaat niet stropen.” Wim Breeman (links) en Hans Elenbaas (rechts) drukken elkaar feli citerend de hand, nadat ze samen het wrak van de Damzo 136 heb ben gevonden, op de bodem van de Oosterschelde. weest. Twee matrozen hadden bij vertrek weliswaar de deklui- ken over de ruimen gelegd, maar de luiken werden niet ver grendeld. Toen de schipper op het idee kwam, dat dat vanwege de storm wel eens nodig kon zijn, was het eigenlijk al te laat. De matrozen konden door de enorme kracht van het over slaande water de luiken niet meer bereiken. Vanaf dat moment ging het snel fout met de DAmco 136. De rui men liepen snel vol en het schip maakte steeds meer slagzij. Tenslotte verdween het voor goed onder water. De opvaren den konden heelhuids overstap pen op de sleepboot Denzo. - 10:00] HielMsccnl op in.ueri;i;il van een under medium i KI RT LI EDTKE 7 OSCARS 10! En nu, 18 jaar later, hebben sportduikers plotseling belang stelling voor het wrak. Ze krijgen er zogezegd het water van in de mond. Hans Elenbaas uit Rot terdam (industrial engineer bij Quaker Oats in Dordrecht) heeft in zijn leven al talloze duikloka- ties in heel Europa verkend. Toch is ook voor hem het wrak duiken weer een nieuwe uitda ging: ”Het levert weer nieuwe verrassingen op. Bij de eerste, oriënterende duik in oktober wa ren we op een bepaald ogenblik het wrak al binnengezwommen, zonder dat we het zelf in de ga ten hadden. Er ligt een heleboel zand als een deken tegenaan. Toch zijn we beiden weer veilig uit het schip gekomen. Toen we onder water boven op de romp stonden, hebben we elkaar dan ook opgelucht de hand geschud”. 198 (Van een teuren) KATS/WEMELDINGE - Op 3 november 1968 om streeks half twee in de mid dag verdween het sleep- schip Damco 136 voorgoed onder water. Het verging reddeloos in een vliegende storm, omdat de dekluiken niet goed waren afgeslo ten. De opvarenden kon den zich op tijd in veilig heid brengen op een bege leidende sleepboot. Het wrak van het met fosfaat ge laden sleepschip ligt sinds die tijd op een diepte van ruim 15 meter in een gedeelte van de Oosterschelde, dat luistert naar de naam Engels Vaarwater, pal ten oosten van de Slikken van Kats. Het sleepschip (van bijna 3000 brt) werd nooit gelicht en ge woonlijk geldt dan "poppetje ge zien, kastje dicht”. Zand erover dus. Of eigenlijk: water erover. Vele jaren lang keek niemand naar het wrak om. De naam Damco 136 was alleen op de kantoren van de toenmalige eigenaar (Nedlloyd) nog vagelijk bekend. En op waterkaart 1446 (van de Oosterschelde) leeft het wrak nog voort als een horizon tale streep met drie vertikale streepjes erdoorheen. Zo wordt op waterkaarten doorgaans een wrak aangeduid. De ’’rust” is sinds eind vorig jaar overigens voorbij voor de Damco 136. Inmiddels is er be zoek geweest, en wel van en- OQGELOZE ~\^A)<ANTi E kLEDi hG Op dat moment wisten de sportduikers van Pinguin nog niet, hoe het schip nu eigenlijk aan zijn einde was gekomen. Dat kregen ze later te horen van toenmalig eigenaar Nedl loyd. Daar vertelde men, dat de Damco 136 (getrokken door de sleepboot Denzo) op die 3e november 1968 met een lading fosfaat op weg was naar de Hoechst-fabriek in de Sloe-haven bij Vlissingen. Vertrekpunt was Rotterdam ge- Dit laat je niet schieten Kt-WTV c5 .6 RAASS KARCHER de Nederlandse onderwa tersport niet nieuw. Doorgaans wordt dit onderdeel van het sportduiken uitgeoefend op de Noordzee. Pinguin uit Schiedam slaat min of meer nieuwe wegen in, door nu ook eens te kiezen Op dit kaartje is aangegeven, waar de Damco 136 in 1968 is gezonken. De meeste wrakken in het oostelijk deel van de Oosterschelde liggen voor de kust van Duiveland. Voorts liggen er twee recht voor de haven van Wemeldinge. Het Belgische binnenvaartschip "Leo” zonk op 14 november 1968 om 06.45 uur, nadat de ruimen vollie pen tijdens een flinke bries. De twee opvarenden konden zich redden. De boot vervoerde fosfaat. Het vissersvaartuig "Tholen 8” ligt iets dichter bij de haven van Wemeldinge. Het ligt in 22 meter diep water. Gegevens over deze schipbreuk zijn niet bekend. (Dit kaartje is afkomstig uit de Sportduikkrant). Dat laatste geldt trouwens ook voor het wrakduiken naar de Damco 136. ’’Wrakduiken is een nieuwe sensatie voor een sportduiker. Het is geen alter natieve vorm van wrakber- ging. We nemen dan ook geen relikwieën mee, zoals bijv, een lamp, een anker of een pa trijspoort. Het is niet de be doeling het schip te plunde ren. Dat mag gewoonweg niet. Dan moet je het ook niet doen. We zijn tenslotte géén rovers- Hans Elenbaas klaar voor onder water. kele sportduikers van de Schiedamse onderwatersport- vereniging ’’Pinguin”, die kwamen onderzoeken of het wrak wellicht geschikt was voor het maken van z.g. wrak duiken, een nieuwe ervaring voor ervaren sportduikers. Want de één zijn dood is de ander zijn... hobby. Wrakduiken is in de wereld van We zijn géén roversbende onzer redac- DAMCO 135, hele leuke zomerbloeses, in alle mode kleuren.... vanaf G i: B S E E R I) O I’ E E W R I. R II Afgedrukt op het beste papier en in de beste chemicaliën ontwikkeld. OO:OD Y\D5:DD\ I I--Grote Markt 7, Goes, 01100-16159 Noordbout GJ EV4\^ V at* 7 K V 0< Slikken Middelolaat LEO oA o

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1986 | | pagina 1