s
GESLOTEN
PILAAR
59,-
Het Kanaal leidt door Hansweert,
Hansweert lijdt door het kanaal (II)
GRAND THEATER
ïïfutum
25—
incl. BTW
zolang de voorraad strekt
L
SmELIESTEJ
F"
sf;:”
WEGENS VERBOUWING
T/M 3 MAART
I.D. CADEAUX
FOTO
MODES
{DUBBELGLAS!
weekblad voor zuid- en noord beveland
CALCEDONIO
GRANITO
L’OPERA
SABBIA
HF
GESLOTEN ZIJN
Woensdag 19 februari 1986 - 38e Jaargang no. 8
PARFUMERIEVAN KIEMEN
GEWAAGD LIEFDESSPEL
Wegens verbouwing zijn wij
gesloten van 24 febr. t/m 3 mrt.
mooie namen - mooie tegels
Klokstraat 8, Goes
Tel.: 01100-11730
BOUWMATERIALEN
MODESHOW
in motel Goes.
LION
swsm
VerscKöorë
^2.
GLASHANDEL
U's
3 BIBL/Jtt?
Deze week:
I
Einde
Internationaal
Kom kijken bij:
0[|S
Vrijdag 23.30
Porno 18 jr.
01 100-27473
4461 JK GOES
Klokstraat 1 0
1
- 01100-15165
Kaarten
verkrijgbaar bij
1 van onze zaken.
een
goed
idee
Wat heet...
Tel.: 01100-16093
Tel.: 01100-32282
Vrijdag
Zaterdag
Zondag....
Maandag
Dinsdag...
Woensdag
1e soort - zéér harde vloertegels
20 x 20
deze maand
voor slechts
Dorpsstraat 9, Krabbendijke
tel.: 01134-1441
Alb. Joachimikade 33, Goes
tel.: 01100-15401-16402
2»
geeft op 11 maart
a.s. zijn
wervelende
,21.30
21.30
21.30
20.00
20.00
20.00
16 jr.
1 1
alleen bij foto Verschoore
Opkrikken
Vrijdag 7 maart kunt u bij ons weer
terecht. Wij vragen u begrip voor al dit
ongemak.
g In de weken voorafgaande aan de
2 verbouwing vindt een voorraadopruiming
plaats.
f|kleureitoto’$ vandaag klaar
gP Afgedrukt op het beste p ipier en in de b iste chemicaliën ontwikkeld.
£*l/g.ggl
Goes - 20 t/m 26 feb.
TERUG NAAR DE TOEKOMST
Donderdag20.00
Vrijdag19.00
Zaterdag19.00
Zondag14.00-19.00
Ploegen
Ter ziele
)ypassende Blazen
lïnnen
wie
’Die zeeboot was een Griek, ver-
v.a.
SS
V
i
annelies van der poel
i
t
•o
Porky* Revenge
Grootse plannen
had ze niet?
"Dan de nieuwbouw van de sluis
en verlegging van het kanaal. Die
gaan ook ten koste van de rela
tie dorp en scheepvaart. Tel daar
bij op dat 2/3 van de voormalige
Overkanters zich elders hebben
gevestigd, waardoor Hansweert
20% van zijn inwoners kwijt is,
dan zie je waar de pijn voor de
Hansweertse middenstand zit. En
natuurlijk heeft dat ook zijn
weerslag op het kerkelijke, maat
schappelijke en sociale leven van
de dorpsgemeenschap, wier
draagvlak nu toch wel erg werd
versmald daardoor...’.
Maar dat optimisme van de bur
gemeester wordt niet door ieder
een gedeeld. Zeker niet door de
middenstanders. Veel winkels
zijn verdwenen. Andere staan nu
te koop. De vier overgebleven
kroegen kunnen nauwelijks draai
en, De enkele borrel die er wordt
gedronken, dat beetje bier dat er
wordt getapt zijn niet meer dan
een karikatuur van vervlogen tij
den, toen hetzelfde nat letterlijk
gevestigd van het Directoraat-
Generaal Schaapvaart en Mari
tieme Zaken (DGSM). Vroeger
zouden we gewoon zeggen: het
loodswezen.
Het personeel van de ver
vaart op de Westerschelde en
ziet toe op de veilige in- en uit
vaart uit het Kanaal door Zuid-
Beveland. Vroeger gebeurden er
Burgemeester H. Boer van Rei-
merswaal.
die Belgen in de rij staan om er
hun bootje neer te leggen. Kijk,
dat zou nou iets zijn, wat ze kun
nen stellen tegenover de offers
die wij hebben gebracht.
over de tapkasten stroomde. ’Het
is hier zo dood als een pier’, legt
de waard desgevraagd uit.
"Begrijp me goed, vroeger werd
hier goud verdiend. Toen klaag
de niemand. Nu zijn het slechte
tijden, dan klaagt iedereen. Maar
wat ik graag zie is wat meer ini
tiatief van het gemeentebestuur.
Voor de verdwenen aktiviteiten
moet wat in de plaats komen. We
moeten hier toerisme hebben.
Daar kan je aan verdienen.
wen. Dat ene met die schoor
steen is verlaten en vervallen.
Het was vroeger een kadaver-
Oud-
Hansweert weet zich de stank
ervan nog goed te herinneren.
Daarnaast, verscholen tussen
oude opstallen, verwrongen
stukken ijzer en een lading
schroot, is een scheepswerf.
Ook die heeft een verleden,
In de vorige eeuw heette de werf
nog Borst en Florusse. Toen
kocht ene Ribbens hem om hem
drie jaar later weer van de hand
te doen aan ene Cor Bakker. Die
had er acht jaar plezier van. In
1916 werd het de Werf Zeeland,
namen eigen personeel mee en
runnen die werf nu als reparatie-
en nieuwbouw-werf. Lopen de za
ken nu goed?’ Boven verwach
ting’, zegt de heer Matthijsen:
’Als het zo blijft als nu hebben we
grootse plannen...’.
*Een luchtfoto van de huidige stand van zaken bij de kanaalverbre
ding te Hansweert. Verklaring van de nummers: 1. Het oude dorp Hans
weert, 2. het huidige sluizencomplex, 3. tijdelijke aanvoerhaven voor
de kanaalverbreding, 4. lokatie waar het verdwenen dorpsdeel
Hansweert-Oost lag, 5. bouwdok van de nieuwe sluizen, 6. Vlakebrug-
gen, 7. Oosterschelde.
Tussen de nieuwe dijk rechts en de oude sluizen links wordt een gi
gantische voorhaven aangelegd, die uiteraard in rechtstreekse verbin
ding komt te staan met de Westerschelde (onder).
(FOTO: Rijkswaterstaat).
aandacht in De Bevelander voor de binnenstad van Goes. De Goe-
se Middenstands Centrale belegd binnenkort een forumavond, waar
op politieke groeperingen hun visie kunnen geven op actuele zaken
in de Goese binnenstad. Enkele van die actuele zaken zijn: de win-
kelsluitingstijden, de parkeermogelijkheden en de wijze waarop Goes
zijn positie als koopcentrum voor eigen bewoner en de toerist wer
den kan bevorderen. We hadden daarop vooruitlopend een gesprek
met de nieuwe GMC-voorzitter.
ÏMWKiOllM-lt talBIHIR'
nuntii wie mi rui mu nw
In twee artikelen brengt De Bevelander een verkorte versie van
een onlangs in Weekblad Schuttevaer verschenen epos over
’’Hansweert en het Kanaal”.
Vorige .week stonden we op deze plaats stil bij de opkomst van
Hansweert door de aanleg van het kanaal en bij de tweevoudige
teloorgang van het dorpsdeel Hansweert-Oost, (tussen 1910-1914
voor de eerste maal en tussen 1978-1982 voor de tweede maal).
Deze week enkele indrukken over ’’Hansweert en het Kanaal he
dentendage”.
Spijkerbroeken
Vlissingen, Middelburg, Goes
w
Alle hens aan dek!
Porky is terug met ’n pikante pretschuit
verstanden leiden... Een paar
maanden geleden nog, toen zag
ik op de radar ineens een reus
achtige zeeboot recht op ons af
komen. Wij hadden bij wijze van
spreken onze spullen al gepakt,
klaar om weg te rennen. Het was
paniek op de marifoon en paniek
op de rivier. Binnenschepen sto
ven alle kanten op. Wij begrepen
er niets van.
’Welnu 's avonds laat worden wij
gebeld. Het is de loods van die
bewuste zeeboot Het s^ijt hem
verschrikkelijk en hij had er be
hoefte aan ons uit te leggen wat
er een paar uur eerder was ge
beurd en wat bijna tot een ramp
had geleid.
12:00 |gz-gg| ^\DS:OO
I- —Grote Markt 7, Goes, 01100-16159
"Wij hebben gedaan wat wij kon
den om de pijn voor Hansweert
te verzachten’, zegt burge
meester Boer. ’In de eerste plaats
door de financiële perikelen voor
die mensen zo goed mogelijk op
te vangen. Maar geld maakt na
tuurlijk niet alles goed... We heb
ben ook het centrum van
Hansweert-West opgeknapt. Tja.,
we hebben natuurlijk ook tal van
voorzieningen aangebracht met
l.v.m. verbouwing van onze zaak op de
grote Markt te Goes zullen wij van
maandag 3 maart tot en met donderdag
6 maart
Grote Markt 7, Goes, tel. 01100-16159
Waarom zetten ze hier geen cam
ping neer? Waarom bouwen ze
hier geen jachthaven? Die Bel
gen zijn er wild op. Ik weet zeker
dat zodra hier een jachthaven is, telde de loods, waarvan de kapi
tein en zijn stuurman slechts heel
gebrekkig Engels spraken. In de
buurt van Bath werd het mistig.
En toen zij goed en wel door het
Zuidergat waren, werd het ineens
potje dik. Dus zegt de loods: Cap
tain, will you blow the horn plea
se’. Bedoelend dat er mistseinen
moetsten worden gegeven. Maar
die captain verstaat dat niet en
vraagt’ ’You mean To, To, Pilot?’
’Yes’, antwoordt die loods: ’Two
Two.aie aie Sir’, en koers 22 gr.
voorlegt. Dus die boot ineens
dwars uit...’Ach we konden er
toen hartelijk om lachen, Maar je
ziet...’
Hij kwam nooit op tijd op school
Hij was niet op tijd voor het eten
En op een dag
was hij helemaal uit de tijd.
Grootse plannen? Wie had die
niet in Hansweert? Stimulansen
waren er in overvloed. Maar elke
keer gebeurde er weet wat, waar
door hoogespannen verwachtin
gen plaats maakten voor
teleurstelling en wanhoop.
In 1975 viel de grootste klap: het
Schelde-Rijnkanaal werd open
gesteld en dat halveerde het aan
tal schepen dat het Kanaal door
Zuid-Beveland gebruikte. De
vaart zelf werd grimmiger. Sche
pen werden uitgerust met radar
en marifoon. Ook bleven ze niet
meer liggen voor de nacht. Kop-
pelverbanden en duwvaart deden
hun intrede. De schepen werden
groter en het aantal opvarenden
nam gelijtijdig af.
Ontwikkelingen waar de Hans
weertse middenstand eigenlijk
niets aan had en ook niets te
genover kon stellen. Het werd
er minder druk en de scheep
vaart ging letterlijk steeds meer
langs haar heen. Het kanaal
laat het dorp nu hardvochtig in
de steek..(SLOT).
Terwijl de boeren verderop hun
land ploegen, ploegt Rijkswa
terstaat aan de overkant het land-
schap om. Een gigantisch woud
van gevlochten betonijzer, om
ringd door bergen zand, stapels
stenen, bouwketen, torenkranen,
betonmolens, stelconstroken,
lichtopstanden met hier en daar
elementen die herkenbaar af zijn,
geeft de plaats en contouren aan
waar omstreeks het magische
jaar 1988 de nieuwe schutsluis,
kompleet met voorhaven
spiksplinternieuw in bedrijf moe-
HANSWEERT - ’Het draait in Hansweert allemaal om dat kanaal”, zegt
Reimerswaals eerste burger H. Boer. Dat bracht de welvaart naar Hans
weert en haalt die nu daar ook weer weg. Dat komt door de tand des tijds.
Het begon met de aanleg en opening van het Schelde-Rijnkanaal, dat de
helft van het scheepvaartverkeer hier weglokte. Tel daarbij de verande
ringen in de scheepvaart op. Ze varen nu dag en nacht. Zij doen niet meer
om de haverklap hun boodschappen. Nee, ijskasten en vrieskisten zijn
ook daar gemeengoed geworden en worden eens in de zoveel tijd ge
vuld. Dat raakt natuurlijk ook de middenstand in Hansweert, die het uit
eindelijk moest hebben van de liggenblijvers en winkelaars.
de bedoeling de ’selfsupporting’
van Hansweert wat op te krikken..
Hansweert kreeg niet alleen een
sportveld, maar ook nog een ten
nisbaan. Een uiterst gerieflijk be
jaardentehuis, tal van nieuwe
woningen. Er werd zelfs een
splinternieuwe laad- en loswal ge
bouwd waar schepen tot wel vijf
meter diep terecht kunnen. En
last but not least, werd er in ja
nuari een nieuwe begraafplaats
geopend. De neergang van
Hansweert is daardoor weer in
een opgaande lijn terecht
gekomen...
Harley
Sinds juni 1975 staat er op de
westelijke havendam van Hans
weert een verkeerstoren op po
ten. Daarin is de verkeerspost die boerde goed, had 131 werk
nemers in dienst, maar ging in
1923 failliet.
Aannemer A. van der Straeten
kocht de werf met opstallen toen
voor het luttele bedrag van
f 1000,—. Hij nam de loodsen
keerspost begeleidt de scheep- zelf in gebruik en verhuurde de
werf en de helling weer aan der
den. Dat bleef zo tot 1954, toen
de Terneuzense Scheepsbouw
Mij., er een dependance vestig-
bij mist of slecht weer legio onge- de. Maar ook die ging ter ziele,
lukken, waarvan vele met dode
lijke afloop.
Het radioverkeer is nog vaak een
heksenketel, maar ongelukken
gebeuren vrijwel nooit meer. De
Ik loop terug over de havendam
naar het dorp. Het waait hard
nu. Aan het einde van de dam
et worden genomen. Dat wil zeg- staan wat onooglijke gebou-
gen, de eerste fase. Die bestaat
uit verbreding van het kanaal van
de huidige 35 meter bodem-
breedte naar 120 meter. Dat is destruktiebedrijf.
eigenlijk al klaar tot de Vlakebrug.
Dan één van de sluizen schut-
klaar in bedrijf stellen. De afme
tingen van de schutkolk
bedragen 280x24 meter...
1988 dus, dan is het zover. En
twee tot drie jaar later kan de
tweede schutkolk ook in bedrijf, waarin het meer eigenaren ken-
En dat allemaal op dezelfde de dan er schepen werden
plaats waar een jaar terug nog de gebouwd
spruitjes en de rooie kool
groeiden..
I
S Wijngaardstraat 50
S Goes S
J Tel 01 100-27854
Levering ook via uw schilder
waarna het personeel de werf in
1977 overnam en onder de naam
BV Werf Hansweert voortzette.
Maar ook dat bleek niet te kun
nen. Een overgenomen schuld l
vaart voor de binnenschepen uit van ruim een half miljoen was het
vele landen is tamelijk veilig ge- struikelblok naar het succes,
worden. In juli 1985 kwamen de heren
”Het gaat hier redelijk internatio- Verras en Matthijsen uit Sluiskil,
naai aan toe. Duits, Frans, En
gels. En taal kan hier op de
Schelde ook wel eens tot mis-
Grote Markt 6, Goes
^Tel. 16015^^
'OE.PEL VALLEND
iC0TGüRK3E (STVTk