s GESLOTEN PILAAR 59,- Het Kanaal leidt door Hansweert, Hansweert lijdt door het kanaal (II) GRAND THEATER ïïfutum 25— incl. BTW zolang de voorraad strekt L SmELIESTEJ F" sf;:” WEGENS VERBOUWING T/M 3 MAART I.D. CADEAUX FOTO MODES {DUBBELGLAS! weekblad voor zuid- en noord beveland CALCEDONIO GRANITO L’OPERA SABBIA HF GESLOTEN ZIJN Woensdag 19 februari 1986 - 38e Jaargang no. 8 PARFUMERIEVAN KIEMEN GEWAAGD LIEFDESSPEL Wegens verbouwing zijn wij gesloten van 24 febr. t/m 3 mrt. mooie namen - mooie tegels Klokstraat 8, Goes Tel.: 01100-11730 BOUWMATERIALEN MODESHOW in motel Goes. LION swsm VerscKöorë ^2. GLASHANDEL U's 3 BIBL/Jtt? Deze week: I Einde Internationaal Kom kijken bij: 0[|S Vrijdag 23.30 Porno 18 jr. 01 100-27473 4461 JK GOES Klokstraat 1 0 1 - 01100-15165 Kaarten verkrijgbaar bij 1 van onze zaken. een goed idee Wat heet... Tel.: 01100-16093 Tel.: 01100-32282 Vrijdag Zaterdag Zondag.... Maandag Dinsdag... Woensdag 1e soort - zéér harde vloertegels 20 x 20 deze maand voor slechts Dorpsstraat 9, Krabbendijke tel.: 01134-1441 Alb. Joachimikade 33, Goes tel.: 01100-15401-16402 2» geeft op 11 maart a.s. zijn wervelende ,21.30 21.30 21.30 20.00 20.00 20.00 16 jr. 1 1 alleen bij foto Verschoore Opkrikken Vrijdag 7 maart kunt u bij ons weer terecht. Wij vragen u begrip voor al dit ongemak. g In de weken voorafgaande aan de 2 verbouwing vindt een voorraadopruiming plaats. f|kleureitoto’$ vandaag klaar gP Afgedrukt op het beste p ipier en in de b iste chemicaliën ontwikkeld. £*l/g.ggl Goes - 20 t/m 26 feb. TERUG NAAR DE TOEKOMST Donderdag20.00 Vrijdag19.00 Zaterdag19.00 Zondag14.00-19.00 Ploegen Ter ziele )ypassende Blazen lïnnen wie ’Die zeeboot was een Griek, ver- v.a. SS V i annelies van der poel i t •o Porky* Revenge Grootse plannen had ze niet? "Dan de nieuwbouw van de sluis en verlegging van het kanaal. Die gaan ook ten koste van de rela tie dorp en scheepvaart. Tel daar bij op dat 2/3 van de voormalige Overkanters zich elders hebben gevestigd, waardoor Hansweert 20% van zijn inwoners kwijt is, dan zie je waar de pijn voor de Hansweertse middenstand zit. En natuurlijk heeft dat ook zijn weerslag op het kerkelijke, maat schappelijke en sociale leven van de dorpsgemeenschap, wier draagvlak nu toch wel erg werd versmald daardoor...’. Maar dat optimisme van de bur gemeester wordt niet door ieder een gedeeld. Zeker niet door de middenstanders. Veel winkels zijn verdwenen. Andere staan nu te koop. De vier overgebleven kroegen kunnen nauwelijks draai en, De enkele borrel die er wordt gedronken, dat beetje bier dat er wordt getapt zijn niet meer dan een karikatuur van vervlogen tij den, toen hetzelfde nat letterlijk gevestigd van het Directoraat- Generaal Schaapvaart en Mari tieme Zaken (DGSM). Vroeger zouden we gewoon zeggen: het loodswezen. Het personeel van de ver vaart op de Westerschelde en ziet toe op de veilige in- en uit vaart uit het Kanaal door Zuid- Beveland. Vroeger gebeurden er Burgemeester H. Boer van Rei- merswaal. die Belgen in de rij staan om er hun bootje neer te leggen. Kijk, dat zou nou iets zijn, wat ze kun nen stellen tegenover de offers die wij hebben gebracht. over de tapkasten stroomde. ’Het is hier zo dood als een pier’, legt de waard desgevraagd uit. "Begrijp me goed, vroeger werd hier goud verdiend. Toen klaag de niemand. Nu zijn het slechte tijden, dan klaagt iedereen. Maar wat ik graag zie is wat meer ini tiatief van het gemeentebestuur. Voor de verdwenen aktiviteiten moet wat in de plaats komen. We moeten hier toerisme hebben. Daar kan je aan verdienen. wen. Dat ene met die schoor steen is verlaten en vervallen. Het was vroeger een kadaver- Oud- Hansweert weet zich de stank ervan nog goed te herinneren. Daarnaast, verscholen tussen oude opstallen, verwrongen stukken ijzer en een lading schroot, is een scheepswerf. Ook die heeft een verleden, In de vorige eeuw heette de werf nog Borst en Florusse. Toen kocht ene Ribbens hem om hem drie jaar later weer van de hand te doen aan ene Cor Bakker. Die had er acht jaar plezier van. In 1916 werd het de Werf Zeeland, namen eigen personeel mee en runnen die werf nu als reparatie- en nieuwbouw-werf. Lopen de za ken nu goed?’ Boven verwach ting’, zegt de heer Matthijsen: ’Als het zo blijft als nu hebben we grootse plannen...’. *Een luchtfoto van de huidige stand van zaken bij de kanaalverbre ding te Hansweert. Verklaring van de nummers: 1. Het oude dorp Hans weert, 2. het huidige sluizencomplex, 3. tijdelijke aanvoerhaven voor de kanaalverbreding, 4. lokatie waar het verdwenen dorpsdeel Hansweert-Oost lag, 5. bouwdok van de nieuwe sluizen, 6. Vlakebrug- gen, 7. Oosterschelde. Tussen de nieuwe dijk rechts en de oude sluizen links wordt een gi gantische voorhaven aangelegd, die uiteraard in rechtstreekse verbin ding komt te staan met de Westerschelde (onder). (FOTO: Rijkswaterstaat). aandacht in De Bevelander voor de binnenstad van Goes. De Goe- se Middenstands Centrale belegd binnenkort een forumavond, waar op politieke groeperingen hun visie kunnen geven op actuele zaken in de Goese binnenstad. Enkele van die actuele zaken zijn: de win- kelsluitingstijden, de parkeermogelijkheden en de wijze waarop Goes zijn positie als koopcentrum voor eigen bewoner en de toerist wer den kan bevorderen. We hadden daarop vooruitlopend een gesprek met de nieuwe GMC-voorzitter. ÏMWKiOllM-lt talBIHIR' nuntii wie mi rui mu nw In twee artikelen brengt De Bevelander een verkorte versie van een onlangs in Weekblad Schuttevaer verschenen epos over ’’Hansweert en het Kanaal”. Vorige .week stonden we op deze plaats stil bij de opkomst van Hansweert door de aanleg van het kanaal en bij de tweevoudige teloorgang van het dorpsdeel Hansweert-Oost, (tussen 1910-1914 voor de eerste maal en tussen 1978-1982 voor de tweede maal). Deze week enkele indrukken over ’’Hansweert en het Kanaal he dentendage”. Spijkerbroeken Vlissingen, Middelburg, Goes w Alle hens aan dek! Porky is terug met ’n pikante pretschuit verstanden leiden... Een paar maanden geleden nog, toen zag ik op de radar ineens een reus achtige zeeboot recht op ons af komen. Wij hadden bij wijze van spreken onze spullen al gepakt, klaar om weg te rennen. Het was paniek op de marifoon en paniek op de rivier. Binnenschepen sto ven alle kanten op. Wij begrepen er niets van. ’Welnu 's avonds laat worden wij gebeld. Het is de loods van die bewuste zeeboot Het s^ijt hem verschrikkelijk en hij had er be hoefte aan ons uit te leggen wat er een paar uur eerder was ge beurd en wat bijna tot een ramp had geleid. 12:00 |gz-gg| ^\DS:OO I- —Grote Markt 7, Goes, 01100-16159 "Wij hebben gedaan wat wij kon den om de pijn voor Hansweert te verzachten’, zegt burge meester Boer. ’In de eerste plaats door de financiële perikelen voor die mensen zo goed mogelijk op te vangen. Maar geld maakt na tuurlijk niet alles goed... We heb ben ook het centrum van Hansweert-West opgeknapt. Tja., we hebben natuurlijk ook tal van voorzieningen aangebracht met l.v.m. verbouwing van onze zaak op de grote Markt te Goes zullen wij van maandag 3 maart tot en met donderdag 6 maart Grote Markt 7, Goes, tel. 01100-16159 Waarom zetten ze hier geen cam ping neer? Waarom bouwen ze hier geen jachthaven? Die Bel gen zijn er wild op. Ik weet zeker dat zodra hier een jachthaven is, telde de loods, waarvan de kapi tein en zijn stuurman slechts heel gebrekkig Engels spraken. In de buurt van Bath werd het mistig. En toen zij goed en wel door het Zuidergat waren, werd het ineens potje dik. Dus zegt de loods: Cap tain, will you blow the horn plea se’. Bedoelend dat er mistseinen moetsten worden gegeven. Maar die captain verstaat dat niet en vraagt’ ’You mean To, To, Pilot?’ ’Yes’, antwoordt die loods: ’Two Two.aie aie Sir’, en koers 22 gr. voorlegt. Dus die boot ineens dwars uit...’Ach we konden er toen hartelijk om lachen, Maar je ziet...’ Hij kwam nooit op tijd op school Hij was niet op tijd voor het eten En op een dag was hij helemaal uit de tijd. Grootse plannen? Wie had die niet in Hansweert? Stimulansen waren er in overvloed. Maar elke keer gebeurde er weet wat, waar door hoogespannen verwachtin gen plaats maakten voor teleurstelling en wanhoop. In 1975 viel de grootste klap: het Schelde-Rijnkanaal werd open gesteld en dat halveerde het aan tal schepen dat het Kanaal door Zuid-Beveland gebruikte. De vaart zelf werd grimmiger. Sche pen werden uitgerust met radar en marifoon. Ook bleven ze niet meer liggen voor de nacht. Kop- pelverbanden en duwvaart deden hun intrede. De schepen werden groter en het aantal opvarenden nam gelijtijdig af. Ontwikkelingen waar de Hans weertse middenstand eigenlijk niets aan had en ook niets te genover kon stellen. Het werd er minder druk en de scheep vaart ging letterlijk steeds meer langs haar heen. Het kanaal laat het dorp nu hardvochtig in de steek..(SLOT). Terwijl de boeren verderop hun land ploegen, ploegt Rijkswa terstaat aan de overkant het land- schap om. Een gigantisch woud van gevlochten betonijzer, om ringd door bergen zand, stapels stenen, bouwketen, torenkranen, betonmolens, stelconstroken, lichtopstanden met hier en daar elementen die herkenbaar af zijn, geeft de plaats en contouren aan waar omstreeks het magische jaar 1988 de nieuwe schutsluis, kompleet met voorhaven spiksplinternieuw in bedrijf moe- HANSWEERT - ’Het draait in Hansweert allemaal om dat kanaal”, zegt Reimerswaals eerste burger H. Boer. Dat bracht de welvaart naar Hans weert en haalt die nu daar ook weer weg. Dat komt door de tand des tijds. Het begon met de aanleg en opening van het Schelde-Rijnkanaal, dat de helft van het scheepvaartverkeer hier weglokte. Tel daarbij de verande ringen in de scheepvaart op. Ze varen nu dag en nacht. Zij doen niet meer om de haverklap hun boodschappen. Nee, ijskasten en vrieskisten zijn ook daar gemeengoed geworden en worden eens in de zoveel tijd ge vuld. Dat raakt natuurlijk ook de middenstand in Hansweert, die het uit eindelijk moest hebben van de liggenblijvers en winkelaars. de bedoeling de ’selfsupporting’ van Hansweert wat op te krikken.. Hansweert kreeg niet alleen een sportveld, maar ook nog een ten nisbaan. Een uiterst gerieflijk be jaardentehuis, tal van nieuwe woningen. Er werd zelfs een splinternieuwe laad- en loswal ge bouwd waar schepen tot wel vijf meter diep terecht kunnen. En last but not least, werd er in ja nuari een nieuwe begraafplaats geopend. De neergang van Hansweert is daardoor weer in een opgaande lijn terecht gekomen... Harley Sinds juni 1975 staat er op de westelijke havendam van Hans weert een verkeerstoren op po ten. Daarin is de verkeerspost die boerde goed, had 131 werk nemers in dienst, maar ging in 1923 failliet. Aannemer A. van der Straeten kocht de werf met opstallen toen voor het luttele bedrag van f 1000,—. Hij nam de loodsen keerspost begeleidt de scheep- zelf in gebruik en verhuurde de werf en de helling weer aan der den. Dat bleef zo tot 1954, toen de Terneuzense Scheepsbouw Mij., er een dependance vestig- bij mist of slecht weer legio onge- de. Maar ook die ging ter ziele, lukken, waarvan vele met dode lijke afloop. Het radioverkeer is nog vaak een heksenketel, maar ongelukken gebeuren vrijwel nooit meer. De Ik loop terug over de havendam naar het dorp. Het waait hard nu. Aan het einde van de dam et worden genomen. Dat wil zeg- staan wat onooglijke gebou- gen, de eerste fase. Die bestaat uit verbreding van het kanaal van de huidige 35 meter bodem- breedte naar 120 meter. Dat is destruktiebedrijf. eigenlijk al klaar tot de Vlakebrug. Dan één van de sluizen schut- klaar in bedrijf stellen. De afme tingen van de schutkolk bedragen 280x24 meter... 1988 dus, dan is het zover. En twee tot drie jaar later kan de tweede schutkolk ook in bedrijf, waarin het meer eigenaren ken- En dat allemaal op dezelfde de dan er schepen werden plaats waar een jaar terug nog de gebouwd spruitjes en de rooie kool groeiden.. I S Wijngaardstraat 50 S Goes S J Tel 01 100-27854 Levering ook via uw schilder waarna het personeel de werf in 1977 overnam en onder de naam BV Werf Hansweert voortzette. Maar ook dat bleek niet te kun nen. Een overgenomen schuld l vaart voor de binnenschepen uit van ruim een half miljoen was het vele landen is tamelijk veilig ge- struikelblok naar het succes, worden. In juli 1985 kwamen de heren ”Het gaat hier redelijk internatio- Verras en Matthijsen uit Sluiskil, naai aan toe. Duits, Frans, En gels. En taal kan hier op de Schelde ook wel eens tot mis- Grote Markt 6, Goes ^Tel. 16015^^ 'OE.PEL VALLEND iC0TGüRK3E (STVTk

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1986 | | pagina 1