FIATSHOW ff ®0S Taboe PILAAR GRAND THEATER ^^7 I f.28,50 in Harley Harley MODES Excl. kleding voor heren Papegaaistraat 17 4461 AD Goes Tel.: 01100-16093 Harley A Z|Sl r' weekblad voor zuid- en noord beveland M 4 van donderdag 19 september tot woensdag 25 september Jersey-crèpe in 1 2 effen mode-kleuren en bedrukt in prachtige dessins; een heel mooie kwaliteitsstof; 1 50 cm. breed, 32.50 en I hJ; 1 EEN GEBRUIKTE AUTO KOPEN MET BOVAG GARANTIEBEWIJS? 119.°° SCHOENEN MODES -'a .1 i 3e Excl. kleding voor dames L 7 J TT i - I A.L. De boten Deze week: p.mtr. kei Stc$e*f»aZe& een verboden liefde I Woensdag 18 september 1985 - 37e jaargang no. 38 Voor dames, heren en kinderen Vrijdag: 24.00 De Polynorm roldeur werkt vederlicht, loopt geruisloos, wordt afgelakt geleverd en is eenvoudig te monteren. Sta Papegaaistraat 17 4461 AD Goes Tel.: 01100-16093 Gasthuisstraat 3 4461 JS Goes Tel.: 01100-32282 BOUWMATERIALEN 1 j Heeft JAMES BOND eindelijk zh meerdere gevonden? 7|1® 1 7 kleurenfoto's vandaag kla alleen bij foto verschoore ii 1111 ii iiiijnim JAMES BOND 007^ AVIEW»AKILL ^laJA/U/T/O/ [blAlGlElVlOlSl IfIiÏaIt] Bijna niet.... ■K i 4 V 7'1 '7 Av KW Koningin Emma Historie iar 'Verrassend nïeuvje MODELLEN iN ACHT Sprankelende kleuren Y Pp n f k HEEN EN WEER "*SSss o j s- S$SsSx<x> 'De "Zuidvliet" *-xx< w’ „xxx^, *1 j ’-5* X- ,.x I 1 Stoffen - Porno 18 jr. Fournituren - Lange Kerkstraat 44, Goes Knippatronen A S- a *RO WWJ ÜacLbh^ De Zendkreekdam tus sen Noord- en Zuid-Be- veland was het eerste onderdeel van het Delta plan. De aanleg diende om het afdammen van het Veerse Gat te verge makkelijken. Op 4 mei 1960 werd de Als zodanig was het een mijlpaal. Voor de Zuid- bevelanders veranderde er in de praktijk niet zo veel. Voor de Noordbe- nenkort 25 jaar geleden. De Zandkreekdam was het eerste ’’Deltawerk”. De motorboot Zuidvliet was één van de eerste vaartuigen, die door de Provinciale Stoom- bootdiensten in Zeeland werd ingezet tussen Kortgene en Echter niet uit de herin nering van de Noordbe- velanders. Ze spreken nog met liefde over ”het Na het gereedkomen van de Zandkreekdam in 1960 werd het schip verkocht aan aanne mersbedrijf van Oord te Wer kendam, waar het fungeerde als kraanschip. De ruim 40 meter lange Noord- Beveland (gebouwd 1952) was het laatste nieuwbouwschip, dat nog met zijlading was uit gerust. Nadat het overbodig was geworden voor de veer dienst over de Zandkreek, werd het vaak als versterking van de dienst Kats-Zierikzee ingezet Het was voor de vaartop de Oosterschelde volkomen onge schikt vanwege zijn stompe kop. De ingebruikname van de Zee- landbrug maakte de Noord-Be- veland andermaal overbodig op een PSD-traject. Het schip werd in 1965 opgelegd in Vlissingen en in 1968 verkocht aan Stolks Handels onderneming in Hen drik Ido Ambacht. Geraadpleegde bronnen: - De vloot van de PSD, W.J.J. Boot - Zeeuwse Encyclopedie, deel III (De foto’s zijn afkomstig uit deze beide boekwerken) igs^xv. ^^Grote Markt 6. Goes^^B Tel 16015_^^H MODE VOOR MANNEN korte kerkstraat 9 goes Albert Joachimikade 33 Goes - tel. 01100-15401-16402 S Goes Tel. 01100-15165 19 t/m 22 september t x. \p i Achteraf blijkt het echter moei lijk, zo niet onmogelijk, "het bootje” weer te laten varen tus sen Kortgene en Wolphaarts- dijk. Ook al is het dan maar voor één dag. Het organisatiecomité (samen gesteld uit mensen, die zijn aangewezen door de gemeen tebesturen van de drie Beve- landse gemeenten rond het Veerse Meer: Goes, Kortgene' en Wissenkerke) wil de jubi- leumdag voor de burgerij een zweem van nostalgie meege ven, door één van de voormali ge Zandkreekponten nog één keer te laten varen op het le gendarische traject. Dat moet op zaterdag 28 september gaan gebeuren. Er zullen kaartjes verkocht Sinds 1952 (toen de Noord-Be- laatste van een serie eenheidscaissons inge varen in de in aanbouw zijnde dam bij Katseveer. sche documenten pas veel later te vinden. De vroegste vermel ding in dit opzicht stamt uit 1739. Evenmin als tegenwoordig, kon men ook in die eeuwen niet op eigen houtje een geregeld veerdienst beginnen. Het recht om vanuit Wolphaartsdijk te va ren was in handen van de am bachtsheerlijkheid Wolphaarts dijk. Het was een z.g. heerlijk recht. De vaart vanuit Kortgene naar de overkant was in handen van een particuliere veerschip per. De provincie Zeeland heeft al tijd veel belangstelling gehad voor het veer. Vooral tussen 1850 en 1862 probeerde het provinciaal bestuur het veer- recht aan te kopen. Dat mis lukte toen echter. Pas in 1912 kreeg de provincie het veer- recht in handen vanaf Wolp haartsdijk. Drie jaar later kon ook voor het overzet-recht van uit Kortgene een regeling wor den getroffen. (25 jaar huren, daarna aankopen) Mode, mode en nog eens mode wat de klok slaat. In dit nummer van De Bevelander veel nieuws van onze adver- teerders over de herfst- en wintermode. Tevens uitvoerig aandacht aan de verschillende modefacetten op onze re- dactiepagina 's. En bovendien is binnen stad en streek de tijd van de modeshows weer aangebroken. Ook daaraan J besteden we aandacht. bootje”. Wat wil je ook, de pont was als een meerpaal in het dagelijks bestaan, vooral van de Kortgeners. Als ’s avonds de laatste pont binnen was, kon de de ken over het dorp. Dan pas begon de nacht. h*K-y- *xx< veland in de vaart kwam) was de Zandkreek reserveboot op de veerdienst tussen Kortgene en Wolphaartsdijk. 's Zomers echter moest de Noord-Beve- land vaak tussen Kats en Zie- rikzee varen op het Ooster- scheldeveer. In die maanden werd de Zandkreek dan druk gebruikt tuSsen Kortgene en Wolphaartsdijk. Op 1 oktober van dat zelfde jaar werd de dam voor het wegverkeer opengesteld. Dat is bin- Hfcxx^xxxxX^^ Wx Kijk naar de Bovag gekeurde auto occasion advertenties m "de Beveland Bijgaand artikel gaat niet over de jubilerende Zandkreekdam, maar over de verbinding van vroeger: de veerdienst Wolphaartsdijk-Kortge- ne. spencers, Tolo’s VESTEN PULLOVERS TV/iNSETS VANAF". speciale organisatiecomité aan, hoe de viering van ’’Vij fentwintig jaar Zandkreekdam” gestalte zou krijgen. worden tegen tarieven van 25 jaar geleden. Er zullen fiet stochten worden uitgezet, waarin een tocht per veerboot is opgenomen. (Van een onzer redacteuren) KORTGENE/WOLPHAARTSDMK - ”Het bootje keert te rug!”. Met die verheugdende mededeling kondigde het 11IMMUIIIIIIIIIIIIIII -Nieuw kleurenlaboratonum- BrenSg(7aien \to.oa\ leap] \ömo\ \O5:(]O Grote Markt 7, Goes, 01100-16159 velanders echter des te meer. De Zandkreekdam bracht winst, namelijk de opheffing van het isole ment en een snellere verbinding met Zuid-Be- veland, Walcheren en de rest van Nederland. Wolphaartsdijk. Later voer ook de Zandkreek tussen de beide plaatsen en op het laatst was dat de Noord-Beveland. Met het laatstgenoemde schip werd de afscheidsvaart op 1 oktober 1960 gevaren, toen de Zand kreekdam voor het verkeer openging en de veerdienst Kortgene-Wolphaartsdijk werd opgeheven. De veerboot Zuidvliet werd ge bouwd in 1914, speciaal voor de vaart over de Zandkreek. De boot was 20 meter lang, had een diepgang van 1.20 meter en een laadvermogen van 23 ton. In de Tweede Wereldoorlog namen de Duitsers de boot mee. Hij werd zwaar bescha digd teruggevonden in Brou wershaven. Na 1953 voer de Zuidvliet op het traject Veere- Kamperland, waar hij in 1961 overbodig werd door de reali- AUtf RTR BWKCOLI Prrxt-nu jg ROGER MOORE as IAN FLEMINt i’S r Starring TANYA ROBERTS GRACE JONES F PATRICK MACNEE and [CHRISTOPHER WALKEN| Music by JOHN BARR\ Production Designer PETER LAMONT Associate Producer TOM PEVSNER Produced hy ALBERT R, BROCCOLI and MICHAEL (i WILSON Directed by JOHN GLEN Screenplay by RICHARD MAIBAUM and MICHAEL G. WILSON IhMiiIMI Wil.iM'k II ifl <UHM<IHUI<1 A I Ml WH >>HI I M l - I'ASALISIOV □Q«ur. TOo United Artists II l IINAi H W" k. WSSSWM'SSSSSK' Uitgebracht door |'~iiKiii?r] UiP (Netherlands) b.v -.xiww— Kuijperlaan 287 (bij T.V. toren). Tel. 01100-31280 Maar. zó gemakkelijk was het toch allemaal niet. Op de veer dienst tussen Kortgene en Wolphaartsdijk hebben sinds 1912 drie veerponten gevaren, die voor "hergebruik" in aan merking zouden komen. Dat zijn de Zuidvliet, de Zandkreek en de Noord-Beveland. De "Zuidvliet" is echter in gebruik bij het duikbedrijf Noordhoek te Zierikzee. Het bleek (ook tech nisch) niet mogelijk, het vaar tuig voor één dag te ontdoen van alle duikapparatuur, die is op- en ingebouwd. Het verhaal over de "Zand kreek” is gauw verteld: dat schip bestaat niet meer. Het kan dus ook vrij moeilijk worden in gelegd voor een nostaligsche heen-en-weertje. Ook de "Noord-Beveland” bleek niet vrij te maken. Het schip is momenteel eigendom van aannemingsbedrijf van Oord te Werkendam. Op het schip staat een kraantje, waar mee baggerwerk wordt verricht. Het was de afgelopen tijd in Frankrijk aan het werk. Het is Donderdag20.00 uur Vrijdag19.00-21.45 uur Zaterdag19.00-21.45 uur Zondag14.00-19.00-21.45 uur Maandag-dinsdag-woensdag20.00 uur Tg?» In de winter van 1956 moesten de passagiers over het bevroren gors naarde veerboot "Zandkreek" lopen. Maar er was óók verlies: het pontje tussen Kort gene en Wolphaartsdijk verdween voorgoed. *7] - -xT-"' x< "fl 'S? sering van de Veerse Gat Dam. De boot werd toen verkocht aan de heer C.P. Noordhoek, ex ploitant van het veerhuis te Katseveer. De veerboot Zandkreek is om geven met mysteries. Volgens provinciale bronnen werd de boot in 1926 gebouwd. In zijn boekje "De vloot van de PSD” houdt auteur W.J.J. Boot echter vol, dat het schip al in 1913 van stapel liep, en wel onder de naam "Kreekrak”. Kennelijk werd in 1926 na een verlenging van het schip (tot 32 meter) de naam veranderd in "Zand kreek”. De oorspronkelijke eigenaren waren J. van der Voorde en C. Schippers, die het ambacht sheerlijke veerrecht pachtten. Na de verlenging nam de pro vincie het vaartuig over van de toenmalige eigenaren. De Wolphaartsdijkse aanlegplaats in de jaren '50 De Noord-Beve land" ligt af gemeerd Aan de overzijde van het water ligt Kortgene. <A*N»^ X'' J» x«»'XXV'X‘' X Mg» MM»-.. - X X Xx\\ i t De afdamming van de Zandkreek maakte van Wolphaartsdijk een gewild watersportcenfrum. In de cirkel: de vroegere aanlegplaats van het veer Wolphaartsdijk-Kortgene niet duidelijk, of het op zaterdag 28 september in Nederland zal zijn. Maar dan nog. een bag gerschip mét kraan is niet ge schikt als veerboot voor fietsers en voetgangers. Het was finan cieel onhaalbaar, het kraantje voor één dag van het vaartuig af te slopen. Eén van de woordvoerders van het organisatiecomité, de heer Kees van Boven te Wissenker ke, vertelt, dat het comité nu in onderhandeling is met Rederij Vrolijk te Scheveningen om de voormalige Oosterschelde- veerboot "Koningin Emma” voor één dag te charteren. Dit schip (dat na de buitendienst stelling ook lange tijd in Wolp haartsdijk lag) is nu onder de naam "Estrella" in gebruik als sportvissersvaartuig op de Noordzee. "Hoe de onderhandelingen over de Koningin Emma ook verlopen, er zai op zaterdag 28 september in elk geval gevaren worden tussen Kortgene en Wolphaartsdijk”, aldus de heer Van Boven. "Dat is buiten kijf”. Op vrijdag 27 en zaterdag 28 september zal over de 25 jaar geleden verdwenen veerdienst een expositie worden gehou den in alle dorpen op Noord- Beveland en in Wolphaartsdijk. Als plaats van handeling voor de exposities (die overal gelijk tijdig worden gehouden) zijn de dorpshuizen gekozen. In Kort gene worden de foto’s, prent briefkaarten, kaartjes, bonnet- i jes, rekeningen, en kranteknip- sels getoond in de grote tent bij de haven. De tijden van weleer worden dan weer even opge haald. Het veer Kortgene-Wolphaarts dijk is één van de oudste van de provincie. Eén van de eerste vermeldingen in middeleeuwse documenten omtrent het be staan van een overzet-veer tus sen de beide plaatsen dateert ui 1320. Ze betrof de mededeling dat er vanuit Kortgene een overzetveer voor mensen en dieren bestond. Dat er ook vanuit Wolphaarts dijk werd gevaren, is in histori- >X- «X

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1985 | | pagina 1