FIATSHOW
ff
®0S
Taboe
PILAAR
GRAND THEATER
^^7
I
f.28,50
in
Harley
Harley
MODES
Excl. kleding
voor heren
Papegaaistraat 17
4461 AD Goes
Tel.: 01100-16093
Harley
A
Z|Sl
r'
weekblad voor zuid- en noord beveland
M
4
van donderdag 19 september
tot woensdag 25 september
Jersey-crèpe
in 1 2 effen
mode-kleuren en
bedrukt in prachtige
dessins; een heel
mooie kwaliteitsstof;
1 50 cm. breed,
32.50 en
I
hJ;
1
EEN GEBRUIKTE AUTO
KOPEN MET BOVAG
GARANTIEBEWIJS?
119.°°
SCHOENEN
MODES
-'a .1 i
3e
Excl. kleding
voor dames
L 7
J
TT
i
-
I
A.L.
De boten
Deze week:
p.mtr.
kei Stc$e*f»aZe&
een verboden liefde
I
Woensdag 18 september 1985 - 37e jaargang no. 38
Voor dames,
heren en kinderen
Vrijdag: 24.00
De Polynorm roldeur werkt vederlicht,
loopt geruisloos, wordt afgelakt geleverd
en is eenvoudig te monteren.
Sta
Papegaaistraat 17
4461 AD Goes
Tel.: 01100-16093
Gasthuisstraat 3
4461 JS Goes
Tel.: 01100-32282
BOUWMATERIALEN
1
j
Heeft JAMES BOND eindelijk zh meerdere gevonden?
7|1®
1
7
kleurenfoto's vandaag kla
alleen bij foto verschoore
ii 1111 ii iiiijnim
JAMES BOND 007^
AVIEW»AKILL
^laJA/U/T/O/ [blAlGlElVlOlSl IfIiÏaIt]
Bijna niet....
■K
i
4 V
7'1 '7
Av
KW
Koningin Emma
Historie
iar
'Verrassend nïeuvje
MODELLEN iN ACHT
Sprankelende
kleuren Y
Pp n
f
k
HEEN EN WEER
"*SSss
o
j
s-
S$SsSx<x>
'De "Zuidvliet"
*-xx<
w’
„xxx^,
*1
j
’-5*
X- ,.x
I 1
Stoffen -
Porno 18 jr.
Fournituren -
Lange Kerkstraat 44, Goes
Knippatronen
A
S-
a
*RO
WWJ
ÜacLbh^
De Zendkreekdam tus
sen Noord- en Zuid-Be-
veland was het eerste
onderdeel van het Delta
plan. De aanleg diende
om het afdammen van
het Veerse Gat te verge
makkelijken.
Op 4 mei 1960 werd de
Als zodanig was het een
mijlpaal. Voor de Zuid-
bevelanders veranderde
er in de praktijk niet zo
veel. Voor de Noordbe-
nenkort 25 jaar geleden.
De Zandkreekdam was
het eerste ’’Deltawerk”.
De motorboot Zuidvliet was één
van de eerste vaartuigen, die
door de Provinciale Stoom-
bootdiensten in Zeeland werd
ingezet tussen Kortgene en
Echter niet uit de herin
nering van de Noordbe-
velanders. Ze spreken
nog met liefde over ”het
Na het gereedkomen van de
Zandkreekdam in 1960 werd
het schip verkocht aan aanne
mersbedrijf van Oord te Wer
kendam, waar het fungeerde
als kraanschip.
De ruim 40 meter lange Noord-
Beveland (gebouwd 1952) was
het laatste nieuwbouwschip,
dat nog met zijlading was uit
gerust. Nadat het overbodig
was geworden voor de veer
dienst over de Zandkreek, werd
het vaak als versterking van de
dienst Kats-Zierikzee ingezet
Het was voor de vaartop de
Oosterschelde volkomen onge
schikt vanwege zijn stompe
kop.
De ingebruikname van de Zee-
landbrug maakte de Noord-Be-
veland andermaal overbodig op
een PSD-traject. Het schip werd
in 1965 opgelegd in Vlissingen
en in 1968 verkocht aan Stolks
Handels onderneming in Hen
drik Ido Ambacht.
Geraadpleegde bronnen:
- De vloot van de PSD, W.J.J.
Boot
- Zeeuwse Encyclopedie, deel
III
(De foto’s zijn afkomstig
uit deze beide boekwerken)
igs^xv.
^^Grote Markt 6. Goes^^B
Tel 16015_^^H
MODE VOOR MANNEN
korte kerkstraat 9 goes
Albert Joachimikade 33 Goes - tel. 01100-15401-16402
S
Goes Tel. 01100-15165
19 t/m 22 september
t x.
\p
i
Achteraf blijkt het echter moei
lijk, zo niet onmogelijk, "het
bootje” weer te laten varen tus
sen Kortgene en Wolphaarts-
dijk. Ook al is het dan maar voor
één dag.
Het organisatiecomité (samen
gesteld uit mensen, die zijn
aangewezen door de gemeen
tebesturen van de drie Beve-
landse gemeenten rond het
Veerse Meer: Goes, Kortgene'
en Wissenkerke) wil de jubi-
leumdag voor de burgerij een
zweem van nostalgie meege
ven, door één van de voormali
ge Zandkreekponten nog één
keer te laten varen op het le
gendarische traject. Dat moet
op zaterdag 28 september gaan
gebeuren.
Er zullen kaartjes verkocht
Sinds 1952 (toen de Noord-Be-
laatste van een serie
eenheidscaissons inge
varen in de in aanbouw
zijnde dam bij Katseveer.
sche documenten pas veel later
te vinden. De vroegste vermel
ding in dit opzicht stamt uit
1739.
Evenmin als tegenwoordig, kon
men ook in die eeuwen niet op
eigen houtje een geregeld
veerdienst beginnen. Het recht
om vanuit Wolphaartsdijk te va
ren was in handen van de am
bachtsheerlijkheid Wolphaarts
dijk. Het was een z.g. heerlijk
recht. De vaart vanuit Kortgene
naar de overkant was in handen
van een particuliere veerschip
per.
De provincie Zeeland heeft al
tijd veel belangstelling gehad
voor het veer. Vooral tussen
1850 en 1862 probeerde het
provinciaal bestuur het veer-
recht aan te kopen. Dat mis
lukte toen echter. Pas in 1912
kreeg de provincie het veer-
recht in handen vanaf Wolp
haartsdijk. Drie jaar later kon
ook voor het overzet-recht van
uit Kortgene een regeling wor
den getroffen. (25 jaar huren,
daarna aankopen)
Mode, mode en nog eens mode wat de klok slaat. In dit
nummer van De Bevelander veel nieuws van onze adver-
teerders over de herfst- en wintermode. Tevens uitvoerig
aandacht aan de verschillende modefacetten op onze re-
dactiepagina 's. En bovendien is binnen stad en streek de
tijd van de modeshows weer aangebroken. Ook daaraan
J besteden we aandacht.
bootje”. Wat wil je ook,
de pont was als een
meerpaal in het dagelijks
bestaan, vooral van de
Kortgeners. Als ’s
avonds de laatste pont
binnen was, kon de de
ken over het dorp. Dan
pas begon de nacht.
h*K-y-
*xx<
veland in de vaart kwam) was
de Zandkreek reserveboot op
de veerdienst tussen Kortgene
en Wolphaartsdijk. 's Zomers
echter moest de Noord-Beve-
land vaak tussen Kats en Zie-
rikzee varen op het Ooster-
scheldeveer. In die maanden
werd de Zandkreek dan druk
gebruikt tuSsen Kortgene en
Wolphaartsdijk.
Op 1 oktober van dat
zelfde jaar werd de dam
voor het wegverkeer
opengesteld. Dat is bin-
Hfcxx^xxxxX^^ Wx
Kijk naar de Bovag gekeurde
auto occasion advertenties
m "de Beveland
Bijgaand artikel gaat niet
over de jubilerende
Zandkreekdam, maar
over de verbinding van
vroeger: de veerdienst
Wolphaartsdijk-Kortge-
ne.
spencers, Tolo’s
VESTEN PULLOVERS
TV/iNSETS VANAF".
speciale organisatiecomité aan, hoe de viering van ’’Vij
fentwintig jaar Zandkreekdam” gestalte zou krijgen.
worden tegen tarieven van 25
jaar geleden. Er zullen fiet
stochten worden uitgezet,
waarin een tocht per veerboot
is opgenomen.
(Van een onzer redacteuren)
KORTGENE/WOLPHAARTSDMK - ”Het bootje keert te
rug!”. Met die verheugdende mededeling kondigde het
11IMMUIIIIIIIIIIIIIII
-Nieuw kleurenlaboratonum-
BrenSg(7aien
\to.oa\ leap] \ömo\ \O5:(]O
Grote Markt 7, Goes, 01100-16159
velanders echter des te
meer.
De Zandkreekdam
bracht winst, namelijk de
opheffing van het isole
ment en een snellere
verbinding met Zuid-Be-
veland, Walcheren en de
rest van Nederland.
Wolphaartsdijk. Later voer ook
de Zandkreek tussen de beide
plaatsen en op het laatst was
dat de Noord-Beveland. Met het
laatstgenoemde schip werd de
afscheidsvaart op 1 oktober
1960 gevaren, toen de Zand
kreekdam voor het verkeer
openging en de veerdienst
Kortgene-Wolphaartsdijk werd
opgeheven.
De veerboot Zuidvliet werd ge
bouwd in 1914, speciaal voor
de vaart over de Zandkreek. De
boot was 20 meter lang, had
een diepgang van 1.20 meter en
een laadvermogen van 23 ton.
In de Tweede Wereldoorlog
namen de Duitsers de boot
mee. Hij werd zwaar bescha
digd teruggevonden in Brou
wershaven. Na 1953 voer de
Zuidvliet op het traject Veere-
Kamperland, waar hij in 1961
overbodig werd door de reali-
AUtf RTR BWKCOLI Prrxt-nu
jg ROGER MOORE
as IAN FLEMINt i’S
r Starring TANYA ROBERTS GRACE JONES
F PATRICK MACNEE and [CHRISTOPHER WALKEN|
Music by JOHN BARR\
Production Designer PETER LAMONT Associate Producer TOM PEVSNER
Produced hy ALBERT R, BROCCOLI and MICHAEL (i WILSON
Directed by JOHN GLEN
Screenplay by RICHARD MAIBAUM and MICHAEL G. WILSON
IhMiiIMI Wil.iM'k II ifl <UHM<IHUI<1
A I Ml WH >>HI I M l -
I'ASALISIOV
□Q«ur. TOo United Artists II l IINAi H W"
k. WSSSWM'SSSSSK' Uitgebracht door |'~iiKiii?r]
UiP (Netherlands) b.v
-.xiww—
Kuijperlaan 287 (bij T.V. toren). Tel. 01100-31280
Maar. zó gemakkelijk was het
toch allemaal niet. Op de veer
dienst tussen Kortgene en
Wolphaartsdijk hebben sinds
1912 drie veerponten gevaren,
die voor "hergebruik" in aan
merking zouden komen. Dat
zijn de Zuidvliet, de Zandkreek
en de Noord-Beveland. De
"Zuidvliet" is echter in gebruik
bij het duikbedrijf Noordhoek te
Zierikzee. Het bleek (ook tech
nisch) niet mogelijk, het vaar
tuig voor één dag te ontdoen
van alle duikapparatuur, die is
op- en ingebouwd.
Het verhaal over de "Zand
kreek” is gauw verteld: dat
schip bestaat niet meer. Het kan
dus ook vrij moeilijk worden in
gelegd voor een nostaligsche
heen-en-weertje.
Ook de "Noord-Beveland”
bleek niet vrij te maken. Het
schip is momenteel eigendom
van aannemingsbedrijf van
Oord te Werkendam. Op het
schip staat een kraantje, waar
mee baggerwerk wordt verricht.
Het was de afgelopen tijd in
Frankrijk aan het werk. Het is
Donderdag20.00 uur
Vrijdag19.00-21.45 uur
Zaterdag19.00-21.45 uur
Zondag14.00-19.00-21.45 uur
Maandag-dinsdag-woensdag20.00 uur
Tg?»
In de winter van 1956 moesten de passagiers over het bevroren gors
naarde veerboot "Zandkreek" lopen.
Maar er was óók verlies:
het pontje tussen Kort
gene en Wolphaartsdijk
verdween voorgoed.
*7]
-
-xT-"' x< "fl
'S?
sering van de Veerse Gat Dam.
De boot werd toen verkocht aan
de heer C.P. Noordhoek, ex
ploitant van het veerhuis te
Katseveer.
De veerboot Zandkreek is om
geven met mysteries. Volgens
provinciale bronnen werd de
boot in 1926 gebouwd. In zijn
boekje "De vloot van de PSD”
houdt auteur W.J.J. Boot echter
vol, dat het schip al in 1913 van
stapel liep, en wel onder de
naam "Kreekrak”. Kennelijk
werd in 1926 na een verlenging
van het schip (tot 32 meter) de
naam veranderd in "Zand
kreek”.
De oorspronkelijke eigenaren
waren J. van der Voorde en C.
Schippers, die het ambacht
sheerlijke veerrecht pachtten.
Na de verlenging nam de pro
vincie het vaartuig over van de
toenmalige eigenaren.
De Wolphaartsdijkse aanlegplaats in de jaren '50 De Noord-Beve
land" ligt af gemeerd Aan de overzijde van het water ligt Kortgene.
<A*N»^ X'' J» x«»'XXV'X‘' X
Mg»
MM»-.. - X
X Xx\\
i t
De afdamming van de Zandkreek maakte van Wolphaartsdijk een
gewild watersportcenfrum. In de cirkel: de vroegere aanlegplaats van
het veer Wolphaartsdijk-Kortgene
niet duidelijk, of het op zaterdag
28 september in Nederland zal
zijn. Maar dan nog. een bag
gerschip mét kraan is niet ge
schikt als veerboot voor fietsers
en voetgangers. Het was finan
cieel onhaalbaar, het kraantje
voor één dag van het vaartuig af
te slopen.
Eén van de woordvoerders van
het organisatiecomité, de heer
Kees van Boven te Wissenker
ke, vertelt, dat het comité nu in
onderhandeling is met Rederij
Vrolijk te Scheveningen om de
voormalige Oosterschelde-
veerboot "Koningin Emma”
voor één dag te charteren. Dit
schip (dat na de buitendienst
stelling ook lange tijd in Wolp
haartsdijk lag) is nu onder de
naam "Estrella" in gebruik als
sportvissersvaartuig op de
Noordzee.
"Hoe de onderhandelingen
over de Koningin Emma ook
verlopen, er zai op zaterdag 28
september in elk geval gevaren
worden tussen Kortgene en
Wolphaartsdijk”, aldus de heer
Van Boven. "Dat is buiten kijf”.
Op vrijdag 27 en zaterdag 28
september zal over de 25 jaar
geleden verdwenen veerdienst
een expositie worden gehou
den in alle dorpen op Noord-
Beveland en in Wolphaartsdijk.
Als plaats van handeling voor
de exposities (die overal gelijk
tijdig worden gehouden) zijn de
dorpshuizen gekozen. In Kort
gene worden de foto’s, prent
briefkaarten, kaartjes, bonnet- i
jes, rekeningen, en kranteknip-
sels getoond in de grote tent bij
de haven. De tijden van weleer
worden dan weer even opge
haald.
Het veer Kortgene-Wolphaarts
dijk is één van de oudste van de
provincie. Eén van de eerste
vermeldingen in middeleeuwse
documenten omtrent het be
staan van een overzet-veer tus
sen de beide plaatsen dateert ui
1320. Ze betrof de mededeling
dat er vanuit Kortgene een
overzetveer voor mensen en
dieren bestond.
Dat er ook vanuit Wolphaarts
dijk werd gevaren, is in histori-
>X- «X