21*51 A
12-jarige scholier schreef
’t Internationaal Rampenboek
van de Burgerluchtvaart
ff
W
Harro Ranter
uit Goes
niet buiten
speelde ruim
2 jaar
GRAND THEATER
Wnr
Goes
BACK
■w
FIAT RITMO 105 TC
Een supersnelle auto.
ftaliteits-
stoffen!
ZATERDAG
TOERISTISCHE
SNUFFELMARKT
WESTKAPELLE
IS&EUWS V
IPryzeh V
weekblad voor zuid- en noord be vela nd
17.650.-
Woensdag 31 juli 1985 - 37e jaargang no. 31
DEZE WEEK:
VANDAAG
UW ROLLETJE GEBRACHT,
MORGEN
UW FOTO'S KLAAR!
J
PARKET- OF KURKPARKETVLOER
RAZENDSNELLE
^FOTOSERVICE
^EÉnÏBElJKEMÏKsfe
kleure nfoto's vandaag klaar I
Zaterdag 3 augustus
Oude
ambachten
gratis
^LJAIUITIOIIDIAIGIEIVIOISI IfIHAItI
in TIROL
Verslonden
Curiositeiten...
Eigen regio
’’Zwarte doos”
vrijdag.
4e
1
23.30 uur
16 jaar.
Goes, 01 100-32005
(jrOED
\öïm\ \D5:D[]\~~-
alleen bij foto verschoore
Beroep
Gezelligheid
op de koop toe!
’De Boomschors’
13 x 18 crn
^ÖTO-FILM-VIDEO
2 dartele
nichten
Ar
ut»
VST;
'O
□<>tv MiOOIVITAMOSCI
.en
ff=s
t
A
Lange Kerkstraat 44, Goes
Stoffen - Fournituren - Knippatronen
.O
Hij heeft alle 166 pagina’s
ook zelf uitgetikt: een
monnikenwerk!
De oplage van het boek is
overigens beperkt: slechts
10 exemplaren
Het rampenboek geeft een
chronologisch overzicht
van alle ongelukken, die
zich in het verleden over de
hele wereld hebben
voorgedaan met
burgervliegtuigen. Harro
heeft het boek met
ijzingwekkende
nauwkeurigheid
samengesteld.
Dit vliegtuigongeluk in de
buurt van het toen pas
geopende vliegveld
Midden-Zeeland staat
vermeld in het
Internationaal Rampenboek
van de Burgerluchtvaart,
dat tot stand kwam na 2,5
jaar speurwerk door de
Goese scholier Harro
Ranter (12).
Van de 10 inzittenden
overleefden 3 personen de
ramp niet. Die slachtoffers
waren de 25-jarige Noorse
piloot Thor Dydal, M.W.
Gunst (toen 32) uit Goes en
A. Maquelin (toen 59) uit
Middelburg.
Een Britten Norman BN-2A
Islander van Dutch
Continental Airlines stortte
3 minuten na het opstijgen
van Vliegveld
Midden-Zeeland neer. De
piloot werd door mist
verrast, hij verloor hoogte
en raakte enkele
boomtoppen.
Het is deze maand 15 jaar
geleden, dat zich op het
eilandje De Haringvreter in
het Veerse Meer een
vliegramp afspeeide, die 3
mensen het leven kostte.
St Jacobsstraat 27
Korte Geere 17
Lange Kerkstraat 31
De Boomschors
Was het niet veel gemakke
lijker geweest, de luchtvaart
maatschappijen aan te schrij
ven met het verzoek om gege
vens?
'Het omslag van het Internatio
naal Rampenboek van de Burger
luchtvaart.
van maatschappijen, die inmid
dels weer al lang verdwenen
zijn”.
een luchthaven werden opge
blazen door kapers”.
'Harro Ranter in zijn luchtvaart-
museumpje, dat hij heeft ingericht
op de vlieringverdieping van de
ouderlijke woning. Daar is van al
les te zien over vliegtuigen en over
het leven aan boord
Vlissingen (1939), Haamstede
(1936) en Haringvreter (1970).
Harro is de afgelopen weken
met zijn ouders op vakantie
geweest op het Engelse Ka-
naal-eiland Guernsey. De tocht
erheen was een feest voor hem:
de reis ging door de lucht. Het
was zijn zestiende luchtreis.
Ned. Kurk- en
Parketmaatschappij
Hulst, 01140-13312
Vlissingen 01184 17
Middelburg 01180-37
Goes 01100 27324
Door gezamenlijke inkoop leveren wij
u een
voor nog geen f 1OOO, per 30 m2
Juni '81 en slechts 1 9.000 km. incl. stereo enz.
Nieuwprijs 26.500.
NU VOOR DE SPORTIEVE RIJDER
Goes Tel. 01100-15165
1 tlm 7 augustus
9HEN0U!
Wat was het "leukste" onge
luk, dat je bij het samenstellen
van het Rampenboek bent
tegengekomen
Hebben veel ongelukken een
gemeenschappelijke oorzaak?
Barro: ”lk denk het niet. Ik ben
er bij voorbaat van uitgegaan,
dat luchtvaartmaatschappijen
niet erg scheutig zullen zijn met
gegevens over vliegrampen.
Bovendien waren veel veron
gelukte vliegtuigen eigendom
Ten tijde van het gesprek met
Harro was de zoektocht naar de
"zwarte doos” van het boven
de Atlantische Oceaan ontplof
te vliegtuig van Air India (hon
derden doden) nog in volle
gang. Volgens de kranten was
die dag juist een deel van de
"zwarte doos” gevonden.
"Overigens is die zwarte doos
helemaal niet zwart, maar
oranje-rood. Het is een vier
kante doos voor het vastleggen
van alle vluchtgegevens en van
de gesprekken, die in de cokpit
worden gevoerd. Meestal zit de
doos ergens achter in het
vliegtuig, doorgaans in het
staartstuk”, vertelt Harro. "De
vluchtrecorder heeft de naam
"zwarte doos” gekregen van
wege de macabere gegevens,
die erin zijn opgeslagen. Met
behulp van die gegevens kan
Dóór mta&Md de nanpoigste bei
er de bezem doorfiak
Geen pont?
Want z§ z§n het rampzaligste
poHtierorps ter werekL
(Van een onzer redacteuren)
GOES - ”lk wilde wel eens wat schrijven over de luchtvaart.
Maar over de meeste onderwerpen zijn in het verleden wel
eens boeken verschenen. Alleen over de rampen in de
burgerluchtvaart zijn nooit boeken verschenen. Daarom
heb ik die maar als onderwerp gekozen”.
"Nee, dat kan ik nergens uit
opmaken. De meeste ongeluk
ken doen zich voor bij het star
ten en het landen. Dat zijn de
kritieke momenten van een
vlucht. Ik vermoed, dat veel on
gelukken zijn terug te voeren op
menselijke fouten: van de
cockpitbemanning of van de
luchtverkeersleiding. De laatste
jaren zijn bovendien nogal wat
vliegtuigen verloren gegaan
door terrorisme, omdat ze op
Ook staan alle ongelukken, die
ooit in Zeeland gebeurden (6
stuks in totaal) vermeld in Har-
ro’s boek. Op 29 aug. ’53 viel bij
Krabbendijke een Belgische
Saab 91 Safir uit de lucht. Er
waren geen doden. Op 12 juli
1984 verongelukte bij Wilhelmi-
nadorp een Piper PA-25 Paw
nee van Van Beek’s luchtvaart
bedrijf. Het sproeivliegtuigje
sloeg over de kop, toen het
boven een tarweveld vloog en
de tarwehalmen raakte. Vol
gens Harro’s beschrijving was
de oorzaak, dat de piloot (P.S.)
werd gehinderd door de zon en
daardoor te laag vloog.
De overige "Zeeuwse” onge
lukken deden zich voor in de
Westerschelde (1961) strand
H. Albarda (17-5-’65). Ook de
zwaarste luchtvaartramp uit de
historie (Tenerife 27-3-’77)
wordt uitvoerig besproken).
I—- Grote Markt 7, Goes, 01100-16159
Zo verklaart Harro Ranter (12
jaar), waarom hij tweeëneen
half jaar geleden is begonnen
met het verzamelen van gege
vens over alle ruim 1000 vlieg
tuigongelukken, die zich in de
historie van de burgerlucht
vaart hebben voorgedaan,
sinds in 1908 luitenant Thomas
Selfridge een fatale smak
maakte met een zelfgemaakt
vliegtuigje van luchtvaartpio
nier Orville Wright.
Bij een "ramp” moeten we
overigens niet altijd denken aan
neerstortende vliegtuigen en
vele doden. Harro Ranter heeft
als maatstaf voor een ’’ramp”
aangenomen, dat het vliegtuig
onherstelbaar beschadigd
moet zijn. Als er een vliegtuig
verloren gaat, is dat voor Harro
een ramp. Het toont zijn liefde
voor vliegtuigen
Als kapers dus een vliegtuig
opblazen, valt dit dus ook in de
categorie rampen. Ongelukken
met helicopters en militaire
vliegtuigen komen niet in het
boek voor.
de oorzaak van een vliegramp
vaak worden herleid”.
Het bijeensprokkelen van alle
beschikbare gegevens van alle
burgerluchtvaartrampen tus
sen 1909 en 1984 is een hels
karwei geweest. Uit alle hoeken
en gaten heeft Harro de infor
matie weggesleept. Meestal
stukje bij beetje, zodat later het
mozaïk in elkaar kon worden
gepast. Soms was de legpuzzel
niet compleet, omdat hij niet al
le benodigde gegevens kon
vinden. Die moeilijkheid deed
zich af en toe voor bij ongeluk
ken van vóór 1940.
MET MEDEWERKING VAN
ONZE MERKFABRIKANTEN
Kunnen wy nog een
Nieuwe kollektIe
Zomerkleding aanbieden
modieuze Kwal*te1ts_
Kleding Voor zeèr
Idage
Het Internationaal Rampen
boek van de Burgerluchtvaart is
vrij statisch van opzet, maar de
bijvermelde bijzonderheden
maken een ongeluk "menselijk
herkenbaar”.
Zo wordt van een bij Miami
neergestorte TrisStar verteld:
”De nog bruikbare onderdelen
van de TriStar werden gebruikt
voor het bijbouwen van enkele
andere TriStars. Bij deze TriS-
tars kwam het wel eens voor,
dat als de stewardess alleen in
de boordkeuken was, het net
leek alsof er ook iemand anders
bij was...”. Over deze verdachte
ramp is ook een boek geschre
ven: "The ghost of flight 401".
Bij sommige ongelukken wor
den de laatste gesprekken uit
de cockpit toegevoegd. Die
"laatste woorden” ontleende
Harro aan het boek The Black
Box.
*Er zijn ook macabere gege
vens: op 5 mei 1972 veronge
lukte een Alitalia vliegtuig (115
doden) op de dag dat Alitalia 25
jaar bestond...
*De dagen 4 en 5 maart 1966
waren "zwarte dagen” voor de
luchthaven van Tokio. De eer
ste dag kostte een vliegtuigex-
plosie 84 mensen het leven, de
volgende dag verongelukte een
Boeing kort na de start (124
doden).
*Als gevolg van een ongeluk
met een TWA-vliegtuig boven
Brooklyn (USA) waaiden
120.000 brieven door de straten
van de stad. Dat was op 16 de
cember 1960.
"Verder komen in de beschrij
vingen van de vliegtuigrampen
bekende namen voor van men
sen, die bij luchtvaartongeluk-
ken omkwamen: het voetbalelf
tal van Manchester United (6-2-
’58), de musici Buddy Holly en
Ritchie Valens (3-2-’59), zanger
Jim Reeves (aug ’84), VN-se-
cretaris Dag Hammarskjöld
(18-9-’61en KLM-direkteur mr.
Harro slaat pagina 107 van zijn
boek op. Daar staat: ”15 No
vember 1977. Type: Douglas
DC-3. Eigenaar: Ethiopian Airli
nes. Bijzonderheden: Bij de
start botste de DC-3 tegen een
ezel op. Bij de daarop volgende
crash raakte de DC-3 total loss.
Wat er met de ezel is gebeurd
vermeldt de geschiedenis
niet...”. Trouwens, Ethiopië
heeft vaker last van "onge
rechtigheden”, die de start van
een vliegtuig bemoeilijkt. Op
pagina 83 van Harro’s boek
staat nog vermeld, dat in 1972
een Vickers VC-10 verongeluk
te in Addis Abeba, omdat er
rommel op de startbaan lag.
Ook toen een ezel?
Overigens is de keus van een
beroep voor hem niet zo moei
lijk. "Ik wil piloot worden, of
verkeersleider, of in elk geval
iets bij de burgerluchtvaart
zegt hij. En dan te bedenken,
dat Harro het als kleuter
"Spaans-benauwd” kreeg als
er een vliegtuig laag óver
kwam”. Hij durfde in die tijd
zelfs niet naar een stilstaand
vliegtuig te kijken. ”We snap
pen niet, hoe die plotselinge
ommekeer tot stand is geko
men”, zeggen zijn ouders.
Harro Ranter, zoon van een
onderwijzer, wilde zijn boek
voor de grote vakantie klaar
hebben. Na de vakantie gaat hij
naar de brugklas havo/vwo en
dan is er weinig tijd meer voor
tijdrovende hobby’s. Op de la
gere school hebben in elk geval
de studieresultaten niet gele
den onder het rampenonder-
zoek.
Zijn hoofdonderwijzer schreef
achter op zijn laatste rapport:
”Je rapporten waren nooit een
rampenboek. Hopelijk blijft dat
zo”....
Demonstraties. Grote
Markt, Goes, van
10.00-17.00 uur.
weer toeristische dagen in de stad Goes. Morgenavond,
donderdag 1 augustus, is er een beiaardconcert. Dat
wordt gegeven tussen zeven en acht uur 's avonds. Wie
het concert optimaal wil beluisteren, wordt geadviseerd
om naar de Manhuistuin te gaan, waar men bovendien
rustig kan zitten. Het concert wordt gegeven door de
beiaardier Frank Meijer. Verder staat er voor zaterdag 3
augustus weer een oude ambachtenmarkt op het pro
gram. Plaats van handeling: de Grote Markt. Aanvang 10
uur.
Incl. alle hulpmiddelen zoals lijm, lak etc. in
tientallen motieven en dessins.
Gespreide betaling mogelijk.
Deze aanbiedingen gelden uitsluitend na
telefonische afspraak a.s. donderdag in
in Goes, en a.s. zondag in
'de Nederlandse Kurk- en Parketmaatschappij’
in Hulst
ll|eu»«t9ro,ln9 w
Kuijperlaan 287 (bij T.V. toren). Tel. 01100-31280
donderdag20.00 u.
vrijdag-zaterdag19.00-21.30 u.
zondag14.00-19.00-21.30 u.
maandag-dinsdag20.00 u.
woensdag14.00-20.00 u.
A.L.
Op zaterdag 3 augustus a.s. zal er weer volop te genieten zijn van
de voordelige aanbiedingen en vele attrakties op de zeer groots
opgezette openlucht rommelmarkt op het evenemententerrein aan
de Koestraat/Oude Zandweg te Westkapelle.
Gezien de enorme publieke belangstelling tijdens eerder dit zo
merseizoen gehouden markten op de Boulevard te Vlissingen en
het evenemententerrein in Westkapelle zijn de verwachtingen voor
deze markt weer hoog gespannen.
Wat er precies te koop zal worden aangeboden kan tevoren nooit
worden voorspeld. Dit is een van die aantrekkelijke elementen aan
de Snuffelmarkt. In ieder geval zal men er kunnen vinden: antiek,
curiosa, rommel, snuisterijen, kleding hoeden, petten, fietsen,
gereedschap, speelgoed, postzegels, munten, schilderijen, meu
bilair, schoenen, strips en boeken, grammofoonplaten enz. enz.
Tevens is er voor de bezoeker gezorgd voor het natje en droogje,
zoals een hamburgertje, frietje, pilsjes of chocolademelk, een sui
kerspin of een ijsje.
Voor de kleinsten is er weer dat levensgrote springkussen
"Moonwalk” genaamd, waar de gehele dag gratis op gesprongen
kan worden. In de middag zal door de easy listening group "Re
lease" een optreden worden verzorgd.
De toeristische Snuffelmarkt op het evenementerrein te Westka
pelle is zaterdag 3 augustus a.s. voor het publiek geopend van
14.00 tot 21.00 uur
Wie het boek nu doorneemt,
kan alleen maar versteld staan
van de nauwgezetheid, waar
mee een 12-jarige (die op 10-
jarige leeftijd met zijn naspeu
ringen begon) zijn "levens
werk” heeft samengesteld.
Tweeëneenhalf jaar lang was
geen enkel boek tijdschrift of
krant veilig voor de gulzigheid,
waarmee Harro zich op de bur-
gerluchtvaartongelukken stort
te. Hij ploos bibliotheken uit,
oude kranten, archieven (ge
meente Goes en provinciale bi
bliotheek), een serie Time-Life
boeken over de luchtvaart, re
gisters van luchtvaartmaat
schappijen, jaaroverzichten,
luchtvaarttijdschriften. Enfin,
hij verslond alles om maar niks
te hoeven missen.
Grote Markt 6, Goes
fc^Tel 16015