POLO'S AMZ ’’stapt uit”: lijndiensten overgedragen aan de ZWN I GRAND THEATER ^29.90 10 x WIT! 10 x WIT! «OL BODY DOUBLE rw 4 n ^a,BX^n’3° °c« a 1/Al I 10,- HET sexkanon weekblad voor zuid- en noord beveland OGCCO a| I Woensdag 17 april 1985 - 37e jaargang no. 16 BIJ DE NOTARIS ONREGELMATIG VIEZE PAP in 1 2 modekleuren LANGE KERKSTRAAT 22 GOES 18 t/m 24 april Goes 01100-15165 LECHER hf VAARWEL, JAN NIET VERDWENEN! (Van een onzer redacteuren) BORSSELE/’s-GRAVENPOLDER - ”Per 1 april zijn de lijndiensten van de AMZ overgenomen door de ZWN. Voor informatie kunt u bellen met tel. 01110-3751. Voor klachten en verloren voorwerpen kunt u bellen met tel. 01130-1651 LIJDENSWEG In de showroom van aktie dealer lAlulTlOl IdIaIgIeIvIOISI IF]iÏaJt1 Kuijperlaan 287 (bij T.V. toren). Tel. 01100-31280 Autobedrijf Heinkenszand MERCEDES 190 D - 190 E (type W 201) MERCEDES 200 D - 300 D (type W 124) MET HOGE KORTING AUTOBEDRIJF HEINKENSZAND heeft UIT VOORRAAD LEVERBAAR (10 Kwaliteitsstoffen in wit, en natuurlijk ook in alle andere modekleuren) Wit kreukkatoen, wit canvas, wit tafeldoek, wit piqué, wit linnen, wit keper, wit ajour, wit dubbeldoek, wit broderie, wit batist. voor blazers, broekpakken, pantalons, rokken, blouses, overalls, bermuda's, tenniskleding, jurkjes, broekrokken. 1 x AANBIEDING WIT AAN FLARDEN "interrecreatie b.v «ar >^109y BRIAN DE PALMA De meester van de suspense nodigt u uit getuige te zijn van: Een verleiding Een mysterie Een moord UVK ooK«^ uwmc&huis NU ALS FEESTAANBIEDING UNO 45 RIJKLAAR: 14.990.— /fZOTr?' NU AL 1 MILJOEN UNO’S BSWk l w w I ft JM| I M lil de nieuwste modellen Buschauffeur Jan Huijsen (63) rijdend afscheids feest na middernacht 'k Heb mijn wagen vol geladen: vol met AMZ-coHega 's. WIT ROSE ESMERALD LICHT GRIJS ZWART GEEL MARINE AQUA KOBALT ROOD FUCHSIA 4 maten Oe alp6”. Lange Kerkstraat 44, Goes i 4 I -- Poplin, 90 cm breed p. mtr. Stoffen, knippatronen, fournituren Het afscheid van de lijndiensten (de eerste lijndienstrit van de AMZ werd in 1947 gemaakt) betekende voor de AMZ-men- sen ook het afscheid van één van de trouwste chauffeurs van de onderneming. Vanaf het allereerste begin in 1947 was Jan Huijsen (63) uit ’s-Gravenpolder werkzaam bij de AMZ. Nog veel langer, t.w. bijna 40 jaar, is hij in dienst ge weest van de firma De Muynck te Borssele, één der drie part ners in de AMZ. Op 30 maart 1985 reed Jan Huijsen de laatste lijndienstrit van zijn werkzaam leven. Af scheid van de AMZ, afscheid Alle AMZ-mensen, die iets te maken hadden met de lijndien sten op de Bevelanden (dus chauffeurs, monteurs, adminis- tratiemedewerkers, in totaal 49 personen) zijn ’overgenomen’ door de ZWN. Overigens is de AMZ niet ver dwenen. Integendeel zelfs. ”De AMZ heeft weliswaar de lijn diensten overgedragen, maar ons bedrijf bestaat uit meer onderdelen, zoals bijvoorbeeld het reisbureau, het touringcar- bedrijf en de garage. Ik mag wel zeggen, dat we in die sector versterkt aanwezig zijn”, aldus ing. A. Spruit, één der direc teuren van de AMZ. heeft niks meer te maken met de buslijndiensten op Noord en Zuid-Beveland. De bekende gele AMZ-bussen zullen niet meer bij de halte- op alle vragen een antwoord had. Nu is er slechts een ingespro- kreeg hij thuis nog een pak slaag op de koop toe. Ook dat is tegenwoordig anders: je kunt Jan Huijsen verheugt zich erop, in zijn VUT-tijd eens wat vaker koffie te kunnen drinken met zijn vrouw. ”Ze heeft zo vaak alleen gezeten. We gaan nu sa men van de vrije tijd genieten. Samen lekker eens een dagje weg. Ik zie dat wel zitten. Ge lukkig heb ik een vrouw, die al tijd veel begrip heeft gehad voor het onregelmatig leven, dat je als buschauffeur nu een maal leidt”. als chauffeur een pak slaag krijgen van de verontwaardigde ouders. Maar zo wordt de zaak op zijn kop gezet natuurlijk”. Aanhangwagen te huur Per uur, per dag per week of per maand Toch geschiedt het ’uitstappen’ van. de AMZ uit de lijndiensten met gemengde gevoelens. ”We hebben het bijna 40 jaar ge daan. Het is niet niks om daar een streep onder te moeten zetten. Anderzijds is er toch ook ’’Bovendien had de laatste ja- ren verkeer en waterstaat zo’n dikke vinger in de pap, dat de pap er vies van ging smaken. De lijndiensten werden op die manier eerder een last dan een lust voor de AMZ. Veertien jaar lang heeft de rijksoverheid ge poogd onze lijndiensten in te lijven. Dat is dan nu uiteindelijk gelukt”. "Met de ZWN is de samenwer king overigens altijd goed ge weest”. Voor Jan Huijsen maakt het al- LUCINDA OICKLt ADOLFO SHAB8AD00 OUIIIONES MICHAL I BOOGAl 00 SHRIMP CHAMBERS BREAKDANCE 2 ELECTRIC BOOGAEDO ïfMfMAHEM GOIAN-YDRAM GLOBUS Vrijdag- zaterdag19.00 uur Zondag...14.00-19.00 uur a.l. lemaal geen verschil meer. Hij begon in 1945 bij de firma De Muynck als touringcar-chauf- feur, in 1947 werd hij lijn- dienstchauffeur. ”Als ik op- De drie partners binnen de AMZ traden in onderhandeling met NS-dochter ZWN en in februari werd besloten, de lijndiensten per 1 april 1985 over te dragen. Daar ging echter een lijdens weg van tien jaar aan vooraf. Ing. Spruit (één der directeuren van de AMZ en mede-directeur van de fa. De Muynck) vertelt daarover: ”Het is bekend, dat sinds het begin van de jaren zeventig de opbrengsten van de busdiensten de kosten niet meer dekken. Er zijn te weinig passagiers om de bussen aan het rijden te houden. Daarom werd in die jaren een rijksbij- drage vastgesteld voor parti culiere bedrijven, die nog lijn diensten reden (zoals dus de AMZ). Het streven was voorts, 100% KATOEN Meulweg 2, Heinkenszand, tel. 01 106-3532 Alle typen W 123 2 stuks van 98.- **@5 75; om al het lijndienstvervoer sa men te brengen onder NS-vlag. Het is al bijna zover, want na het ’uitstappen’ van de AMZ zijn er nog 7 particuliere maat schappijen over in ons land”. De rijksoverheid (t.w. het mi nisterie van Verkeer en Water staat) heeft de laatste jaren ons het leven bijna onmogelijk ge maakt. Vooral de afwikkeling van de financiën kende grote vertragingen, soms wel tot 10 jaar Tot voor kort werden buspas- LICHT IN ’T DUISTER Om 24.00 uur moest de laatste bus bij het NS-station Goes opluchting, omdat we nu ver lost zijn van dat knevelende ge drag van de rijksoverheid. Met name op het ministerie van ver-: keer en waterstaat ben ik erg kritisch aldus de heer Spruit. nieuw moest beginnen, werd ik wéér buschauffeur. En wéér bij De Muynck. Ik ben altijd blij van huis gegaan. Wie zegt me dat na? Een mooier afscheid kan je je niet wensen”. ”lk zal mijn klantjes missen, want ik kende er héél veel”, zegt Jan Huijsen later, tijdens een persoonlijk gesprek in de busremise van de firma De Muynck aan de Oostsingel in Borssele. "Over één ding maak ik me echter zorgen: de menta liteit van de jeugd. D’r wordt veel te veel vernield in de bus- sen. Als chauffeur ploeter je bij slecht weer, bij mist of bij glad heid om de jongelui veilig thuis te brengen en achter je rug om snijden ze je bus aan flarden. Waar hebben we dat nou aan te danken?”. "Vroeger kon je als chauffeur nog wel eens zelfstandig optre den en zo’n jongen of meisje straffen. Uit de bus zetten dus. Maar dat is er tegenwoordig niet meer bij. Vervoersplicht, he? Als een scholier vroeger van de lijndienst. Zijn collega’s voor straf uit de bus werd gezet, maakten er voor hem een fees- trit van. En Jan Huijsen was nergens op voorbereid Dat nodigt uit tot het vermelden van een kort stukje geschiede nis (overgenomen uit het boek je ’t Reisvaerdig Beveland van J.C. van Hartingsveldt). De AMZ werd in januari 1947 opgericht ten kantore van notaris H. Jon kers te Goes. Daar verschenen drie vertegenwoordigers van drie particuliere vervoersbedrij ven, om de NV Auto Maat schappij Zeeland (AMZ) op te richten. De drie participanten waren Abraham de Muynck (vennoot van de firma Wed. J. de Muynck en Zn. te Borssele), Leendert Leendertse (autobusonderne mer te Hansweert) en Jacobus Johannes de Baar (vennoot van <je firma De Baar Leendertse te Wemeldinge). Ze kregen eind 1947 een vergunning voor het personenvervoer op 15 buslijn diensten op Noord-Beveland en Zuid-Beveland. Deze buslijndiensten van de AMZ kwamen vorig jaar in het gedrang, toen de heer Leen dertse te Kruiningen zijn aan deel in de lijndienst om ge zondheidsredenen van de hand wilde doen. Hoek Rijksweg-Ringbaan West, ■UWAUi Goes. De chauffeur van deze rit was Piet Tramper. En daarmee werd officieel het lijndienstentijdperk van de AMZ afgesloten. Vanaf dat mo ment nam de ZWN alle hon neurs over. aM J Avento- eC óea\er én sagiers, die vragen hadden, op het informatienummer voor de AMZ-buslijndiensten (tel. 01100-27642) te woord gestaan vertrekken voor een rit door de door een beleefde juffrouw, die Zak van Zuid-Beveland. "Het was stil bij het busstation. Maar plotseling ging het licht aan in een verduisterde touringcar, ken tekst op een bandje te ho- die in de buurt geparkeerd ren. Het bericht op de automa- stond. Al mijn collega's (én mijn tische telefoonantwoordgever vrouw) bleken daarin te zitten, is onverbiddelijk: de Auto Ineens stroomden ze op mijn Maatschappij Zeeland (AMZ) bus toe, om de laatste rit mee te maken", vertelt Jan. ”lk kreeg bloemen, sigaartjes en flesjes drank. Ik wist niet, wat me overkwam. Ik had nooit durven denken, dat mijn colle- plaatsen stoppen. Óp dè bus- ga’s hun zaterdagavond zou- sen staat nu ZWN, op de halte- den opofferen om midden in de borden staat nu ZWN, op de borstzakjes van de chauffeur- suniformen staat nu ook ZWN. Een zeldzaamheid: een buslijndienst wordt onderbroken, omdat de passagiers een (afscheids)borrel willen drinken in een café onderweg. Alles ter ere van Jan Huijsen. De foto 's bij dit artikel werden gemaakt en welwillend ter beschikking gesteld door OHvier Leendertse te 's-Heer Arendskerke. De écht laatste rit van een AMZ-bus uit de stalling Bors sele werd overigens niet op 30 maart gemaakt door Jan Huij sen, maar op 31 maart door chauffeur Rinus van Houten uit Borssele. Hij moest op die dag (een zondag) de rit van 19.10 uur vanuit Goes door de Zak van Zuid-Beveland maken en daarna tot slot de rit van 20.10 uur van Goes naar Borssele (enkele reis). Over alle AMZ-vestigingen ge zien, was de allerlaatste rit op zondagavond om 23.00 uur vanaf Kruiningen-Veerhaven naar Kruiningen Station-NS (aankomst 23.05 uur), en daar na ’’buiten dienst” leeg naar nacht met mij de laatste busrit mee te maken. Ik vond het prachtig!”. Toen de betalende passagiers onderweg waren uitgestapt (de laatste was de 19-jarige Saskia Giele uit Ovezande, van wie Jan een paar ferme afscheidskus sen op de wangen kreeg), mocht voor dit bijzondere geval de bus onderweg stoppen bij een uitspanning. Het werd 's Lands Welvaren in Kwadendamme, waar alle col lega’s een borreltje namen op de VUT van Jan Huijsen. Jan zelf hield het bij koffie. De bus kwam terug in Goes op een iets later tijdstip dan in de dien stregeling staat aangegeven... van 149,- S |U %uur mijBij K GtgJI GOES bij de televisietoren, Bloemen en slingers voor Jan Huijsen Voor de laatste maal stuurt hij zijn (versierde) bus door de nacht, op de lijndienst Goes- EHewoutsdijk. Vrijdag23.30 uur Porno 18 jaar BELIEVE IN INE BEAT TNATT ON INE STREET /TT HOPPIN' AND X POPPIH IHfYRf MfAKIH AND tOCKlIf •WWW 4»^XWWWWWW!WWW:-::' DE DOOD KLOPT TWEEMAAL AAN JE KAN NIET ALLES GELOVEN WAT JE ZIET Donderdag20.00 uur Vrijdag-zaterdag-zondag21.30 uur Maandag-dinsdag-woensdag20.00 uur 16 jaar v iw^"".n.-ANimr -WWW— WMl Ar Hoek Rijksweg-Hmgpaan vves Telefoon 01100-14560-11440. Ook. op de show: Grote kampeerauto’s (te huur/te koop) voortenten vanaf 399,Alpen Kreuzers (vanaf 4.575,uit voorraad duizend accessoires en onder- delen in de shop SPRANKELENDE KLEUREN: Helder groen, Kd&alt blauw, stralend geel, en mar'ne. Grote Markt 6. Goes ^^Tel. 1R015 Verschillende model len ÏN DASJESROKKEN EN BROEKEN r' Tv '//kW I i

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1985 | | pagina 1