POLO'S
AMZ ’’stapt uit”: lijndiensten overgedragen aan de ZWN
I
GRAND THEATER
^29.90
10 x WIT!
10 x WIT!
«OL
BODY
DOUBLE
rw
4
n
^a,BX^n’3° °c« a 1/Al
I
10,-
HET
sexkanon
weekblad voor zuid- en noord beveland
OGCCO
a|
I
Woensdag 17 april 1985 - 37e jaargang no. 16
BIJ DE NOTARIS
ONREGELMATIG
VIEZE PAP
in 1 2 modekleuren
LANGE KERKSTRAAT 22 GOES
18 t/m 24 april
Goes
01100-15165
LECHER
hf
VAARWEL, JAN
NIET VERDWENEN!
(Van een onzer redacteuren)
BORSSELE/’s-GRAVENPOLDER - ”Per 1 april zijn de
lijndiensten van de AMZ overgenomen door de ZWN. Voor
informatie kunt u bellen met tel. 01110-3751. Voor klachten
en verloren voorwerpen kunt u bellen met tel. 01130-1651
LIJDENSWEG
In de showroom van aktie dealer
lAlulTlOl IdIaIgIeIvIOISI IF]iÏaJt1
Kuijperlaan 287 (bij T.V. toren). Tel. 01100-31280
Autobedrijf Heinkenszand
MERCEDES 190 D - 190 E (type W 201)
MERCEDES 200 D - 300 D (type W 124)
MET HOGE KORTING
AUTOBEDRIJF HEINKENSZAND
heeft
UIT VOORRAAD LEVERBAAR
(10 Kwaliteitsstoffen in wit, en natuurlijk ook
in alle andere modekleuren)
Wit kreukkatoen, wit canvas, wit tafeldoek,
wit piqué, wit linnen, wit keper, wit ajour, wit
dubbeldoek, wit broderie, wit batist.
voor blazers, broekpakken, pantalons, rokken,
blouses, overalls, bermuda's, tenniskleding,
jurkjes, broekrokken.
1 x AANBIEDING WIT
AAN FLARDEN
"interrecreatie b.v
«ar
>^109y
BRIAN DE PALMA
De meester van de suspense
nodigt u uit getuige te zijn van:
Een verleiding
Een mysterie
Een moord
UVK ooK«^
uwmc&huis
NU ALS FEESTAANBIEDING
UNO 45 RIJKLAAR: 14.990.—
/fZOTr?' NU AL 1 MILJOEN UNO’S
BSWk
l
w w
I
ft JM|
I M
lil
de nieuwste modellen
Buschauffeur
Jan Huijsen (63)
rijdend afscheids
feest na middernacht
'k Heb mijn wagen vol geladen: vol met AMZ-coHega 's.
WIT
ROSE
ESMERALD
LICHT GRIJS
ZWART
GEEL
MARINE
AQUA
KOBALT
ROOD
FUCHSIA
4 maten
Oe
alp6”.
Lange Kerkstraat 44, Goes
i
4
I --
Poplin,
90 cm breed
p. mtr.
Stoffen, knippatronen,
fournituren
Het afscheid van de lijndiensten
(de eerste lijndienstrit van de
AMZ werd in 1947 gemaakt)
betekende voor de AMZ-men-
sen ook het afscheid van één
van de trouwste chauffeurs van
de onderneming.
Vanaf het allereerste begin in
1947 was Jan Huijsen (63) uit
’s-Gravenpolder werkzaam bij
de AMZ. Nog veel langer, t.w.
bijna 40 jaar, is hij in dienst ge
weest van de firma De Muynck
te Borssele, één der drie part
ners in de AMZ.
Op 30 maart 1985 reed Jan
Huijsen de laatste lijndienstrit
van zijn werkzaam leven. Af
scheid van de AMZ, afscheid
Alle AMZ-mensen, die iets te
maken hadden met de lijndien
sten op de Bevelanden (dus
chauffeurs, monteurs, adminis-
tratiemedewerkers, in totaal 49
personen) zijn ’overgenomen’
door de ZWN.
Overigens is de AMZ niet ver
dwenen. Integendeel zelfs. ”De
AMZ heeft weliswaar de lijn
diensten overgedragen, maar
ons bedrijf bestaat uit meer
onderdelen, zoals bijvoorbeeld
het reisbureau, het touringcar-
bedrijf en de garage. Ik mag
wel zeggen, dat we in die sector
versterkt aanwezig zijn”, aldus
ing. A. Spruit, één der direc
teuren van de AMZ.
heeft niks meer te maken met
de buslijndiensten op Noord
en Zuid-Beveland.
De bekende gele AMZ-bussen
zullen niet meer bij de halte-
op alle vragen een antwoord
had.
Nu is er slechts een ingespro-
kreeg hij thuis nog een pak
slaag op de koop toe. Ook dat is
tegenwoordig anders: je kunt
Jan Huijsen verheugt zich erop,
in zijn VUT-tijd eens wat vaker
koffie te kunnen drinken met
zijn vrouw. ”Ze heeft zo vaak
alleen gezeten. We gaan nu sa
men van de vrije tijd genieten.
Samen lekker eens een dagje
weg. Ik zie dat wel zitten. Ge
lukkig heb ik een vrouw, die al
tijd veel begrip heeft gehad
voor het onregelmatig leven,
dat je als buschauffeur nu een
maal leidt”.
als chauffeur een pak slaag
krijgen van de verontwaardigde
ouders. Maar zo wordt de zaak
op zijn kop gezet natuurlijk”.
Aanhangwagen te huur
Per uur, per dag
per week of per maand
Toch geschiedt het ’uitstappen’
van. de AMZ uit de lijndiensten
met gemengde gevoelens. ”We
hebben het bijna 40 jaar ge
daan. Het is niet niks om daar
een streep onder te moeten
zetten. Anderzijds is er toch ook
’’Bovendien had de laatste ja-
ren verkeer en waterstaat zo’n
dikke vinger in de pap, dat de
pap er vies van ging smaken.
De lijndiensten werden op die
manier eerder een last dan een
lust voor de AMZ. Veertien jaar
lang heeft de rijksoverheid ge
poogd onze lijndiensten in te
lijven. Dat is dan nu uiteindelijk
gelukt”.
"Met de ZWN is de samenwer
king overigens altijd goed ge
weest”.
Voor Jan Huijsen maakt het al-
LUCINDA OICKLt
ADOLFO SHAB8AD00 OUIIIONES
MICHAL I BOOGAl 00 SHRIMP CHAMBERS
BREAKDANCE 2 ELECTRIC BOOGAEDO
ïfMfMAHEM GOIAN-YDRAM GLOBUS
Vrijdag-
zaterdag19.00 uur
Zondag...14.00-19.00 uur
a.l.
lemaal geen verschil meer. Hij
begon in 1945 bij de firma De
Muynck als touringcar-chauf-
feur, in 1947 werd hij lijn-
dienstchauffeur. ”Als ik op-
De drie partners binnen de AMZ
traden in onderhandeling met
NS-dochter ZWN en in februari
werd besloten, de lijndiensten
per 1 april 1985 over te dragen.
Daar ging echter een lijdens
weg van tien jaar aan vooraf.
Ing. Spruit (één der directeuren
van de AMZ en mede-directeur
van de fa. De Muynck) vertelt
daarover: ”Het is bekend, dat
sinds het begin van de jaren
zeventig de opbrengsten van
de busdiensten de kosten niet
meer dekken. Er zijn te weinig
passagiers om de bussen aan
het rijden te houden. Daarom
werd in die jaren een rijksbij-
drage vastgesteld voor parti
culiere bedrijven, die nog lijn
diensten reden (zoals dus de
AMZ). Het streven was voorts,
100% KATOEN
Meulweg 2, Heinkenszand, tel. 01 106-3532
Alle typen W 123
2 stuks van 98.-
**@5 75;
om al het lijndienstvervoer sa
men te brengen onder NS-vlag.
Het is al bijna zover, want na
het ’uitstappen’ van de AMZ
zijn er nog 7 particuliere maat
schappijen over in ons land”.
De rijksoverheid (t.w. het mi
nisterie van Verkeer en Water
staat) heeft de laatste jaren ons
het leven bijna onmogelijk ge
maakt. Vooral de afwikkeling
van de financiën kende grote
vertragingen, soms wel tot 10
jaar
Tot voor kort werden buspas- LICHT IN ’T DUISTER
Om 24.00 uur moest de laatste
bus bij het NS-station Goes
opluchting, omdat we nu ver
lost zijn van dat knevelende ge
drag van de rijksoverheid. Met
name op het ministerie van ver-:
keer en waterstaat ben ik erg
kritisch aldus de heer Spruit. nieuw moest beginnen, werd ik
wéér buschauffeur. En wéér bij
De Muynck. Ik ben altijd blij van
huis gegaan. Wie zegt me dat
na? Een mooier afscheid kan je
je niet wensen”.
”lk zal mijn klantjes missen,
want ik kende er héél veel”,
zegt Jan Huijsen later, tijdens
een persoonlijk gesprek in de
busremise van de firma De
Muynck aan de Oostsingel in
Borssele. "Over één ding maak
ik me echter zorgen: de menta
liteit van de jeugd. D’r wordt
veel te veel vernield in de bus-
sen. Als chauffeur ploeter je bij
slecht weer, bij mist of bij glad
heid om de jongelui veilig thuis
te brengen en achter je rug om
snijden ze je bus aan flarden.
Waar hebben we dat nou aan te
danken?”.
"Vroeger kon je als chauffeur
nog wel eens zelfstandig optre
den en zo’n jongen of meisje
straffen. Uit de bus zetten dus.
Maar dat is er tegenwoordig
niet meer bij. Vervoersplicht,
he? Als een scholier vroeger
van de lijndienst. Zijn collega’s voor straf uit de bus werd gezet,
maakten er voor hem een fees-
trit van. En Jan Huijsen was
nergens op voorbereid
Dat nodigt uit tot het vermelden
van een kort stukje geschiede
nis (overgenomen uit het boek
je ’t Reisvaerdig Beveland van
J.C. van Hartingsveldt). De AMZ
werd in januari 1947 opgericht
ten kantore van notaris H. Jon
kers te Goes. Daar verschenen
drie vertegenwoordigers van
drie particuliere vervoersbedrij
ven, om de NV Auto Maat
schappij Zeeland (AMZ) op te
richten.
De drie participanten waren
Abraham de Muynck (vennoot
van de firma Wed. J. de Muynck
en Zn. te Borssele), Leendert
Leendertse (autobusonderne
mer te Hansweert) en Jacobus
Johannes de Baar (vennoot van
<je firma De Baar Leendertse
te Wemeldinge). Ze kregen eind
1947 een vergunning voor het
personenvervoer op 15 buslijn
diensten op Noord-Beveland en
Zuid-Beveland.
Deze buslijndiensten van de
AMZ kwamen vorig jaar in het
gedrang, toen de heer Leen
dertse te Kruiningen zijn aan
deel in de lijndienst om ge
zondheidsredenen van de hand
wilde doen.
Hoek Rijksweg-Ringbaan West,
■UWAUi
Goes. De chauffeur van deze rit
was Piet Tramper.
En daarmee werd officieel het
lijndienstentijdperk van de
AMZ afgesloten. Vanaf dat mo
ment nam de ZWN alle hon
neurs over.
aM J
Avento- eC óea\er én
sagiers, die vragen hadden, op
het informatienummer voor de
AMZ-buslijndiensten (tel.
01100-27642) te woord gestaan vertrekken voor een rit door de
door een beleefde juffrouw, die Zak van Zuid-Beveland. "Het
was stil bij het busstation. Maar
plotseling ging het licht aan in
een verduisterde touringcar,
ken tekst op een bandje te ho- die in de buurt geparkeerd
ren. Het bericht op de automa- stond. Al mijn collega's (én mijn
tische telefoonantwoordgever vrouw) bleken daarin te zitten,
is onverbiddelijk: de Auto Ineens stroomden ze op mijn
Maatschappij Zeeland (AMZ) bus toe, om de laatste rit mee te
maken", vertelt Jan.
”lk kreeg bloemen, sigaartjes
en flesjes drank. Ik wist niet, wat
me overkwam. Ik had nooit
durven denken, dat mijn colle-
plaatsen stoppen. Óp dè bus- ga’s hun zaterdagavond zou-
sen staat nu ZWN, op de halte- den opofferen om midden in de
borden staat nu ZWN, op de
borstzakjes van de chauffeur-
suniformen staat nu ook ZWN.
Een zeldzaamheid: een buslijndienst wordt onderbroken, omdat de
passagiers een (afscheids)borrel willen drinken in een café onderweg.
Alles ter ere van Jan Huijsen. De foto 's bij dit artikel werden gemaakt en
welwillend ter beschikking gesteld door OHvier Leendertse te 's-Heer
Arendskerke.
De écht laatste rit van een
AMZ-bus uit de stalling Bors
sele werd overigens niet op 30
maart gemaakt door Jan Huij
sen, maar op 31 maart door
chauffeur Rinus van Houten uit
Borssele. Hij moest op die dag
(een zondag) de rit van 19.10
uur vanuit Goes door de Zak
van Zuid-Beveland maken en
daarna tot slot de rit van 20.10
uur van Goes naar Borssele
(enkele reis).
Over alle AMZ-vestigingen ge
zien, was de allerlaatste rit op
zondagavond om 23.00 uur
vanaf Kruiningen-Veerhaven
naar Kruiningen Station-NS
(aankomst 23.05 uur), en daar
na ’’buiten dienst” leeg naar
nacht met mij de laatste busrit
mee te maken. Ik vond het
prachtig!”.
Toen de betalende passagiers
onderweg waren uitgestapt (de
laatste was de 19-jarige Saskia
Giele uit Ovezande, van wie Jan
een paar ferme afscheidskus
sen op de wangen kreeg),
mocht voor dit bijzondere geval
de bus onderweg stoppen bij
een uitspanning.
Het werd 's Lands Welvaren in
Kwadendamme, waar alle col
lega’s een borreltje namen op
de VUT van Jan Huijsen. Jan
zelf hield het bij koffie. De bus
kwam terug in Goes op een iets
later tijdstip dan in de dien
stregeling staat aangegeven...
van 149,-
S |U
%uur mijBij K
GtgJI
GOES
bij de televisietoren,
Bloemen en slingers voor Jan Huijsen Voor de laatste maal
stuurt hij zijn (versierde) bus door de nacht, op de lijndienst Goes-
EHewoutsdijk.
Vrijdag23.30 uur
Porno 18 jaar
BELIEVE IN INE BEAT
TNATT ON INE STREET
/TT HOPPIN' AND X
POPPIH
IHfYRf MfAKIH
AND tOCKlIf
•WWW
4»^XWWWWWW!WWW:-::'
DE DOOD KLOPT TWEEMAAL AAN
JE KAN NIET ALLES GELOVEN WAT JE ZIET
Donderdag20.00 uur
Vrijdag-zaterdag-zondag21.30 uur
Maandag-dinsdag-woensdag20.00 uur
16 jaar
v iw^"".n.-ANimr -WWW—
WMl
Ar Hoek Rijksweg-Hmgpaan vves
Telefoon 01100-14560-11440.
Ook. op de show: Grote kampeerauto’s (te huur/te koop)
voortenten vanaf 399,Alpen Kreuzers (vanaf
4.575,uit voorraad duizend accessoires en onder-
delen in de shop
SPRANKELENDE KLEUREN:
Helder groen, Kd&alt blauw,
stralend geel, en mar'ne.
Grote Markt 6. Goes
^^Tel. 1R015
Verschillende model
len ÏN DASJESROKKEN EN
BROEKEN
r' Tv
'//kW
I
i