Ilona Schmit te Kattendijke: GRAND THEATER ZE ZIJN HIER WINTERSPORT i •IK'» Zeeuws Koperkwartet in Kattendijke en Stenge Heinkenszand Deze week weekblad voor zuid- en noord beveland Halve Ek/ Materiaal gevraagd voor binnenvaart expositie over de tv IbUu AlWI ItlIiEUV/E Mobe SCKfl 3 ZO WORDT ZELF MAKEN EEN SUCCES! GHOSTBUSTERS If Jlarl 32 PARFUM ERIE VAN RIEMEN ^Veronica; F/ Seduction^ j ofGindy j Woensdag 6 februari 1985 - 37e jaargang no. 6 1 7 t! m 13 februari Goes 01100-15165 OM DE WERELD TE REDDEN Het is van groot belang dat u uw huid verzorgt en beschermt tijdens de wintersport. Wij hebben voor u de juiste zonnecrème’s voor het gezicht en de lippen van o.a. Dior Clinique Estée Lauder Guerlain Elizabeth Arden Aramis en in I I Je bent nooit te jong om hèt te leren Na Porky’s en Hot Bubblegum nü De eerste keer is het lekkerst. (Van een onzer redacteurem) KATTENDIJKE - Als een vogel, die na een lange vlucht een tak uitkiest en de boom nooit meer verlaat. Zo streek llona Schmit twaalf jaar geleden in Kattendijke neer. Met haar drie kleine kinderen. Jtei Lange kerkstraat 44, Goes Stoffen - Fournituren - Knippatronen V- if I ««MP» t |ogj U.ES Ilona Schmit Wim f I 4 annelies van der poel klokstraat 10 goes 01100 27473 l 1 ■u die geen kunstenares mocht worden Een ruime fournituren kollektie! Knopen, garens, ritsen....teveel om op te noemen In de Bevelander veel aandacht voor- twee zaken die een grote rol spelen bij wonen, werken en leven. Op de eerste plaats treft u bij dit nummer weer een speciale Onroerend Goed krant aan. Daarin een zee van informatie op gebied van de woonmarkt van zowel onze adverteerders als in het algemeen via de redactiekolommen. Verder speciale aan dacht voor de Personenauto-RAI, die morgen donderdag, in Amsterdam van start gaat. Adverteerders en redactie informeren er u nader over in dit nummer. Vrijdag Porno Henk Kramer - trombone wordt in zijn trombone-studie bijgestaan door René Passe- nier en was geruime tijd werk zaam als 1e trombonist in de Rijkspolitiekapel. In 1984 nam hij deel aan het Nationale Top- solistenconcours, waar hij op korte afstand van de winnaar als hoogst geklasseerde Zeeuw eindigde. Evenals vorig jaar organiseert de stichting Zeilvaart Goes ge durende de Paasdagen een tentoonstelling over de havens en binnenvaart van vroeger. Het onderwerp is "De Beve- landse havens, toen en nu”. Het toen slaat op de periode van 1900-1953. De expositie wordt gehouden van een aantal oude binnenvaarders in de ha ven van Goes. Grote Markt 6. Goes ^^Tel. 16015 23.00 u. 18 jr. Dondcrdag-vrijdag20.00 u. Zaterdag19.00 u. Zondag 14.00-19.00 u. Maandag-dinsdag-woensdag20.00 u. A.L. Zaterdag21.30 u. Zondag21.30 u. Naieve Kunst. Een Schilderij van de kerk van Kloetinge staat ernaast. Ilona Schmit (41) is inmiddels gewend aan Zeeland. Ze kan er niet meer buiten. "Het is knok ken geweest. Mijn leven hier is niet over rozen gegaan, maar ik heb nooit spijt gehad van mijn verhuizing naar Kattendijke. Ik wil ook nergens anders meer heen. Ik ben niet meer te ver plaatsen. Mijn wortels zitten hier voorgoed in de grond”. Prachtige stoffenkoiiekties, modieuze k waliteitss to ff en voor redelijke prijzen llona: "Het woord naief is ver warrend. In elk geval is naievi- teit niet de stijl van de klunge ligheid. Want als het moet, kan ik in iedere stijl schilderen. Ik kan schilderen zoals Van Gogh het deed, maar ook zoals Ru bens of Rembrandt het deden”. "Naief is ook niet: primitief. Want een naief kunstenaar kan wel anders, maar hij wil niet an ders. Bij een primitief is het juist andersom: hij wil wel anders, maar kan niet. Engelsen noe men naieve kunst 'innocent art’, onschuldige kunst. Dat is de beste omschrijving: kinder lijke verwondering over de din gen; die er nog zijn. Altijd con- I RSZIOKUVM A HAR< Hl)KAMI' Momenteel is men druk bezig met de voorbereiding van de tentoonstelling. Er zijn-al kon takten gelegd met allerlei ar chieven. Ook een aantal parti culieren heeft medewerking toegezegd. Graag zouden de organisatoren van oud-schip- pers (of anderen) materiaal wil len gebruiken voor de tentoon stelling. Men denkt daarbij aan foto’s, alsook materiaal dat ge bruikt werd bij het laden en los sen, gebruiksvoorwerpen van schepen enz. Heeft U iets, wilt U het dan even laten weten aan het secreta riaat van de stichting Oude Rijksweg 94-96 's Heer Arends- kerke (01106-1714). Het is laat in de avond, als we tegenover elkaar zitten. Twee koppen hete thee op de tafel, twee lieve honden eronder. De poes ligt elders op een zitbank te knorren. Meestal rookt llona Zeeuwse pluimpjes, die ze altijd bij een sigarenhandel in de Lange Kerkstraat in Goes haalt. De pluimpjes liggen nu niet voor Nog nooit had ze serieus een schilderkwast vastgehouden. Haar moeder wilde pertinent niet, dat ze ooit schilderes zou worden. In haar jeugd werden de potloden haar regelmatig uit de vingers getrokken. Verftu- bes werden consequent ver stopt. Toch begon ze in Kattendijke te schilderen. Uit pure geldnood. Het huis moest toch opgeknapt en de kinderen moesten toch onderhouden worden? Binnen 1 jaar had ze een expositie in New York. Rustig aan het werk in haar ge zellige galerie Ab Brouwer - trompet studeerde trompet bij Groot en Schoolmuziek aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In 1980 slaagde hij voor de Onderwijsakte-B Trom pet en de akte Schoolmuziek. Hij is werkzaam als muziekdo cent in het Middelbaar Onder wijs en als docent trompet aan de Zeeuwse Muziekschool. creet, altijd realistisch, altijd begrijpelijk en meestal poë tisch" llona’s doeken worden door gaans met minstens 10 kleurla gen bedekt. Het raffinement van de techniek zit in de 'kunst' om met de laatste verflaag de briljantie van de kleur nog weer te vergroten, llona werkt graag met groen: "Mijn groen is die per dan elk ander groen van elk andere collega". Al haar geld had ze besteed aan de aankoop van een woningje- met-schuur aan de Dorpsstraat. Mijnheer Kou en mevrouw Tocht vormden samen een kil ontvangstcomité "We lagen de eerste tijd met z’n Vieren in een bed om elkaar warm te hou den”, herinnert ze zich. 4 Ongeveer de helft van haar jaarlijkse produktie maakt ze in opdracht van particulieren. "Veel mensen weten niet eens, dat dat nog bestaat. Vroeger was dat anders. Vrijwel alle grote kunst uit het verleden (van Rembrandt tot Mozart) werd in opdracht gemaakt. He laas hebben overheidssubsi dies die situatie verpest”. De Kattendijkse kunstenares wordt door de kunst- en cul- tuurkenners gerekend tot de naïeve schilderessen’. wikkelen. ”En dat heeft me een scheiding opgeleverd”, zegt ze realistisch. "Maar ik heb het bewust geaccepteerd”. In 1973 begon het allemaal te dringen. Ik moest gaan schilde ren, ik moest naar 'buiten'. Mijn man Frans wilde niet mee. Daarom ben ik alleen gegaan, met de kinderen. Maar de con tacten zijn altijd goed gebleven. Op zijn manier is hij een voor treffelijk vader voor zijn kinde ren”. Waarom werd het eigenlijk Kat tendijke? Wie had in Aalsmeer (haar toenmalige woonplaats) ooit gehoord van Kattendijke? "We waren kort tevoren in Zee land op vakantie geweest. Ik had hier veel weldadige rust en vrijheid gevonden. Toen de nood aan de man kwam, heb ik een makelaar in Goes opge beld: zoveel geld heb ik en zo veel wensen, wat heb je in de aanbieding? Nou, en het was meteen raak in Kattendijke? De nieuwbakken Zeeuwse (hoewel ze spreekt nog altijd geen woord Zeeuws) leefde drie jaar in de Beeldende Kun stenaars Regeling. Ze paste de regeling toe, waarvoor ze be doeld is, nl. als tijdelijke finan ciële overbrugging van een moeilijke periode. Na die drie jaar was ze volledig zelfstandig. Ze had haar eigen markt en haar eigen klantenkring opge bouwd. "Ik ben één van de weinige vrouwen, die dat ooit gered hebben”. Nu schildert ze 12 tot 20 schil derijen per jaar in haar atelier aan de Dorpsstraat. Soms klei ne: 3 bij 5 centimeter. Soms grote: 2 bij 2.40 meter. De prij zen zijn niet geheim. Ze liggen internationaal vast. ”Een doek van 50 bij 60 centimeter kost 3200 gulden. Groter is duurder, kleiner is goedkoper. Zo simpel ligt dat.” Nu is ze een van de bekendste schilderessen van Nederland. Er is veel vraag naar haar werk. Haar naam (met levensbe schrijving en artistieke beteke nis van haar werk) komt voor in de Wereldencyclopedie voor Het Zeeuws Koperkwartet con certeert op zaterdag 9 februari om 20.00 uur in de Ned. Her vormde Kerk te Kattendijke. Hetzelfde concert is te beluis teren op zondag 10 februari om 12.00 uur in "De Stenge" te Heinkenszand. Op het pro gramma staan werken van Ga- briëli, Pachelbel, Bach, Beet hoven, Schostakovitsch, Ram- soe en Frackenpohl. In de hui dige bezetting speelt het kwar tet nu ruim twee jaar. Door de gehele provincie heeft het kwartet al concerten, kerkdien sten en koorbegeleidingen ver zorgd. Het Zeeuws Koperkwar tet bestaat uit: René Passenier - trombone/tu- ba 'x I II MAAR AFSCHEIlT^N DE \viNTERKOLL Zx E In de wereld van de naieve kunst is de waardering voor haar werk groot. Het is haar le vensverzekering. Maar het liefst betaalt ze de premie in de galerie. Daar komen binnen - en buitenlandse verzamelaars, maar daar komen ook de Zeeuwse gezinnen met kinde ren. Soms staan de dure Ja guars voor de deur, soms ook vier paar klompen. ”En weet je, wat ik na de ope ning in november zalig vond? Dat de buren kwamen kijken. Ik heb dat beschouwd als een vorm van erkenning als mens, Daar wordt een ander mis schien niet warm van, maar ik wel”. "Vorig jaar kreeg ik een brief uit Italië van de Academia Italia Delle Arti e del Lavoro. Ik had een prachtige prijs gewonnen (een beeldje van een Gouden Engel), maar ik wist niet waar voor. De prijs was met toege kend, omdat mijn werk had bij gedragen tot (citaat) "the im provement of present-day so ciety”. Maar moet ik dat nou serieus nemen? Ik was uitgeno digd voor de prijsuitreiking, maar ik heb de prijs niet opge haald. Ik heb hem ook nooit thuisgestuurd gekregen. Ik heb nog contact gezocht met de Italiaanse ambassade in Den Haag. Och, zeiden ze daar, d’r worden in Italië zoveel prijzen uitgereikt. En zo keert llona Schmit vele keren per dag terug op aarde. Vriendelijk, zakelijk, begrijpe lijk. Geen kunst in hoger sferen. Waarom ook....? (Galerie 'Langs wegen der gelei delijkheid', Dorpsstraat 23-25 Kattendijke. Geopend: vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur. Figuratieve werken van llona Schmit, Ans Wortel, Piet Rijken, Sjoerd Bijlsma. Ook: beeldhouw werken, (enige) sieraden en prachtige planten. De planten zijn overigens niet te koop. My Tutot; het te Amsterdam bij Klaas Kos. Sinds 1982 is hij solo-trompettist van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest en docent aan het Instituut voor Kunstzinnige Vorming te Hoofddorp. BH studeerde trombone bij Gerard Velthuysen aan het Rotterdams Conservatorium en slaagde in 1981 voor dë Onderwijsakte-B en in 1984 voor het Diploma Uitvoerend Musicus. Hij is do cent aan de Zeeuwse Muziek school en free-lance werkzaam bij diverse symphonieorkesten. Huug Steketee - trompet studeerde trompet aan Sweelinck-Conservatorium 'Een sfeervol hoekje in de galerie, die luistert naar de naam 'Langs wegen der geleidelijkheid' het grijpen. Er wordt vanavond niet gerookt. Het gesprek wordt niet in mistige dampen geboet seerd. Het woninkje-met-schuur is overigens niet meer wat het was. Een deel van de schuur is bij de woning getrokken. In het overblijvend deel van de schuur is een galerie gevestigd. In no vember werd de galerie dras tisch verbouwd en heringericht. Het is nu één van de origineel ste en gezelligste galerieën, die ik ooit gezien heb. Je mist wat, als je d’r nier een keertje ge weest bent. "De galeri bestaat al bijna 4 jaar, maar de schuur was ver rot. Er moest nodig wat gebeu ren. Daarom heb ik er maar wat moois van gemaakt. Dan ben ik er voor altijd mee klaar, dacht ik. De naam van de galerie is "Langs wegen der geleidelijk heid’. Een variant op Couperus: ’Langs lijnen van geleidelijk heid’. Want zo heeft de galerie zich ontwikkeld. Ik heb - zakelijk gezien - zo weinig mogelijk risi co’s genomen. Ik wilde me naar buiten toe persé niet duurder verkopen dan ik ben’. llona Schmit werd in 1943 ge boren, in één van Hitlers con centratiekampen. Haar pa (een Nederlander) had in Nederland in het verzet gezeten. Haar moeder (een Duitse) had in Duitsland in het verzet gezeten. "Daarom ben ik misschien wel zo onverzettelijk”, zegt llona. Haar doortastendheid en ei genzinnigheid stuiten vaak op onbegrip bij haar omgeving. "Naweeën van de oorlog, denk ik. Mijn moeder had het na de oorlog erg moeilijk in Neder land,met haar Duitse accent en met al haar verdriet. Ze over leed op 43-jarige leeftijd. Mijn zusje werd doodgereden, toen ik samen met haar de straat overstak. Mijn vader overleed alsnog aan de gevolgen van de concentratie-kamp verschrik kingen”. "Door die ervaringen ben ik getekend. Ik wordt onder be paalde omstandigheden ang stig, maar ik kan ook erg posi tief denken, omdat ik gauwer blij ben dan een ander. Dertig jaar geleden wist ik daar nog niks van. Nu wel. Ik kan nu beter met die gevoelens omgaan. Geduld is daarbij het wacht woord. Ik moet mijn verleden mondjesmaat verwerken. In een rustig en regelmatig leven”. Rustig en regelmatig. Maar dat niet alléén. D’r was méér. Ze wist ook al op haar 5e, dat ze schilderes wilde worden. En ze wist ook, dat ze ’buiten’ wilde wonen gaan om zichzelf te ont- Perfekte knippatronen, Burda en Simplicity Lente '85 »»i n the De kunstenares, BILL MURRAY DAN AYKROYD SIGOURNEY WEAVER HET BOVENNATUURLIJK SUPERSPEKTAKEL (VANRtllMAN Bl M RHfNI BtRNIt BRII I '((IN ghusimmikv HAROLD RAMIS RICK MORANIS (IMIR BtRNStHN (,H< AtBIMI»-. IW ORMR IR (OHNDKOIR t RK HARO (|X UNO BtRNII BRIUSKIN DAN AVKRC WO IVANRHTMAN

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1985 | | pagina 1