PILAAR MELIESTE GREYSTOKE asjemenou! RazendaneHe Foto service. Vandaag gebracht en morgén al klaar. Dat kan bij... I ”’t Reisvaerdig Beveland”: Joop van Hartingsveldt schreef boek over historie van het openbare vervoer op de Bevelanden GRAND THEATER TARZAN Kkmvani» Ahn Greystoke: I de legende van Tarzan in Grand HIbACK L. w w l»*» - WW I Jn Deze week - i .-J PARFUM TER l: Vee moest zwemmen Werft vtm |aren Nóóit geweten! Rijke historie Komst van de trein Actueel ’’Vrije vogel” GLASHANDEL LS Voorschriften. 20,00 15,00 I 15,00 25,00 Os' 'MMMMNMiMMI' coupons éxtri voordelig! TWEED-STOFFEN in v»l» kwaliteiten (ook barber) 28,50 2S.V) Dubbel glas Glas in lood Inbraak werend glas Spiegels STREPEN in wol en pofyeathor .150 cm br MANTELSTOFFEN RUITEN m«o 20,00 BOUWMATERIALEN JAPONSTOFFEN Ml «choorwol crêpe on angora jersey 150cm br 32 50 2»50 Onthulling De Polynorm roldeur werkt vederlicht, loopt geruisloos, wordt afgelakt geleverd en is eenvoudig te monteren. Hij komt niet uit Frankrijk tnaar hij weet er alles van. Hij is visagist van het Huis Chanei en geeft persoonlijk advies over make-up. Huidverzorging en Parfums. Vrijdag 23 en zaterdag 24 november5s~A hij bij ons Laat deze kans niet voorbij gaan, maak nu een afspraak! (Van een onzer redacteu ren) KAPELLE-GOES-KORTGE- NE - "Met Van der SHkka als chauffeur van de busonder neming J.C. Krijger heb Ik In het donker 's avonds nog eens oen monsterrit ge maakt”. Ze deden maar een dofte kenbaar wind»modder. Katseyeer: mat het m s "Oosterschelde" naar Ziorikzee (circa 1950) Stoomtram- reerd Lavariag ria mw tcbiMer ten over een eigen auto. En dan zwijgen we nog maar over de kwaliteit van de wegen. Maar niet alleen de voertuigen en de dienstregelingen (in het Wemeldinge. 6 nov. 1931: aanrijding mat dodelijke afloop op het trambeanvak Wemetdinge-Goas. Goes) en in 1872 (tot Vllssin- gen) zou In klederdracht de treinen laten vertrekken. Joop van Hartingsveldt. met een van de tekeningen, die zijn zoon voor het boekje maakte Lange Kerkstraat 44. Goes Stoffen - Fournituren - Knippatronen dig Beveland voor de Noord- i een boek- eacties opwekt Ja. dat weet ik Vrg*c_21Me* Farao 18 Ir. anneiict van der poel klokunat 10 r*' 01100 2 7» 7 J rihtr/breas UrMf 24rOO Ml scheerwol lood- on doubie-ieco 150 cm br wwr 2a.*e in vele vanatie» (taupe on woiwrt) 150 cm br 28,50 na m Alben JoachWUSr 33 Cm - t«i. «I tOS-IMei-M4e2 het Bevelandse openbaar ver voer. Auteursonderzoek naar de his torie van het openbaar vervoer is voor Van Hartingsveldt niet nieuw In het verleden stelde hij Wijngaardstraat 50 Goot Tel 01100 27854 Donderdag - vrijdag zaterdag NOVEMBER-MARKT 3 dagen k waliteitsstoffen voor zeer lage prijzen! t 7' Op pagina 87 onthult de auteur in het voorbijgaan ook even de waarheid inzake Anna Polder dijk' Rond de echtgenote van de Heinkenszandse station- houder is in het verleden veel legende-vorming ontstaan Zo U bent wan Harte welkom. Öbiemen Mevrouw Polderdijk (inmiddels ^1 ‘"tjteisvaer- overieden) vertelde aan de heer Van Hartingsveldt, dat daar ook veel show bij te pas kwam, die voortsproot uit het feit dat Anna zo'n vurig propagandiste was van de Zeeuwse klederdracht. weergegeven) hadden de inte resse van de Kapelse auteur. Ook de mensen, de gebeurte nissen. de ongerijmdheden en de anecdotes moesten boven water komen. Oproepen in de streekpers (ook In De Bevelander) leverden twee jaar geleden vele tiental len reacties op, onder moer van familieleden van de pioniers in En om U bezoek af te ronden, verrassen wij U met het nieuwe ParfumCoco Goes Tel 01 100 15165 22 t m 23 novtnnbt‘i Jarenlang heeft Joop van Har tingsveldt gegevens verzameld over het openbaar vervoer op Noord- en Zuid-Beveland. Bo ten, treinen, trams, taxi’s en bussen: ze waren vroeger es sentieel voor het vervoer van personen (en vaak ook goede- ook een boekje samen over dé ren) omdat weinigen beschik- Westlandsche maatschappij. I* l VAN maar de koeien en de paarden moesten aan de lijn meezwem men naar de overkant! Pas rond de eeuwwisseling werden hoogaarsen ingezet voor het overbrengen van groot vee, wagens, rijtuigen en goede ren”. n Station Vlake in 1928 Op da foto staan: da tram naar Hanaweert. aan bus van Kramar an Frederiksen naar Yarseke. aan bus van Joh. Laandertsa naar Wemeldinge Zo begint een van de anecdoti- sche verhalen, die te lezen zijn in het boekje ”’t Reisvaardig Bevelend'' (van de hand van J.C. van Hartingsveldt, Kapal le), dat dezer dagen verschijnt. De verteller do^t uit de doeken, hoe in het verleden technische mankementen aan een bus te lijf werden gegaan. "Van der -- I Slikke moest van Goes naar Wolphaartsdljk rijden Bij de aanvang van de rit bleek zijn rechterkoplamp (toen nog een carbidlamp) kapot te zijn. Maar als je hem vasthield, ging het wel"., "Krijger had in die tijd meestal Renautt-autobussen. met de bekende aflopende motorkap. Je kon je in nood -en daarvan was nu sprake- wel handhaven tussen motorkap en spatbord. Op die manier hebben we het probleem dan ook opgelost. Ik heb de hele reis tussen motor kap en spatbord gezeten om de carbidlamp vast te houden. De passagiers wsren op tijd aan de boot maar ikzelf was onher- Uitvoerig wordt in het hoofd stuk "Spoor- en tramwegdien- sten" uit de doeken gedaan, dat het graven van het Kanaal door Zuid-Beveland een rechts treeks gevolg was van de voor- genomen aanleg van de spoor lijn Bergen op Zoom-Vlissin- gen. (Wist u dat?) Het kanaal Hundersmarck had geen ont heffing om over polderwegen en binnendijke te rijden. Vol gens zijn dochter liep hij soms in één week elke dag een be keuring op. Dat waren nog eens tijden doende belangstelling' op dinsdagen naar de markt in Goes reed. Hij liet dan zijn smederij/ rijwielhandel enige tijd voor wat ze was. Soms werd hij ook wel bij boe ren thuis ontboden om hen naar veilingen en venduties te rijden Verwijzend naar experimenten uit de huidige tijd, zegt de schrijver over hem: "Misschien was Geert Hundersmarck wel de eerste beibus-ondernemer van Nederland Grand Theater Goes vertoont vanaf morgen de veelbespro ken filu "Greystoke, de legende van Tarzan. heer van de Apen". De film, met een lengte van bij na 2 uur on een kwartier, gaat terug naar de bron van het ver haal van Tarzan. Acteur Christ- offer Lambert komen we tegen in de hoofdrol van een man die moet kiezen uit twee levens: één in de wereld van het oer woud het andere deel als een Engelse lord. Deze film zit vol ontroerende en humoristische taferelen on word door de kri- tieken omschreven als "een Tarzan om van te smullen”. De film draalt oen hele week In Grand Theater Goes voor alle leeftijden. Als nachtfilm draait vrijdag avond laat de pornofilms "Hete Serveersters" In Grand Goes. Op de foto: Christotfer Lambert In Greystoke Doeéeréag-Vrijéag.,-28.80 eer Zaterdag-Zoadat18.08-21 J8 eer Maaadag-Diasdag-Waeeadag .28.00 aar pelle kwam wonen, waar hij nu projectleider is van het gecoör dineerd bejaardenwerk In de gemeente Kapelle (Welzijn voor Ouderen), drong uiteraard ook de rijke geschiedenis van het Bevelandse openbaar vervoer zich aan hem op. Nu staan alle vormen van openbaar vervoer, die de Beve lenden gekend hebben, in en Zuidbevelanders werkje, dat veel react In de geest van "Ja. nog" of "Gut dat heb ik nooit geweten". Het boekje veiand" (met tekeningen van zoon Koos van Hartingsveldt) is door de auteur -zoveel ais mo gelijk was- tot op het laatste moment bijgewerkt. Zo wordt de omvorming van het NS-sta- tion Goes tot 'Park and Ride' -station nog genoemd. Ook het inzetten van de voormalige veerboot 'Koningin Emma' bij de viering van 'Temeuzen 400 boekhandel. ^Ijs jaar Stad', het afgelopen voor- jaar wordt nog vermeld Een opmerkelijke 'vrije vogel’ uit de beginjaren van de Beve landse autobusondernemingen word in 1866 opengesteld, de in de jaren '20 was Geert Hun- Zeeuwse spoorlijn in 1868 (tot dersmarck uit Biezelinge Veel gegevens zijn over hem niet boven water gekomen, maar zeker is wel, dat hij 'bij vol- Op die Zeeuwse spoorlijn wer den in de jaren '20 enkele lo kaalspoorwegen (zog maar: tramdiensten) aangesloten, te weten Goes-Womeldinge). Goes-Wolphaartsdijk en ringüjn door de Zak van Zuid- Beveland. Voor het personen vervoer zijn ze eigenlijk nooit echt populair - geworden. De ringlijn door de Zak bleef het langst bestaan, maar dan voornamelijk als 'bie tenlijntje' en laatstelijk als toe ristische attractie boekje vaak ijzig nauwkeurig Toen ZïïJJ g®leden ,Ka' Vooral het pntstaan van de AMZ laat zich als een plezierig soort familieroman lezen, om dat daarin de mensen centraal staan Maar niet alleen de busonder nemingen krijgen veel aan dacht Het boekje begint met een behandeling van alle veer diensten van en naar de Beve landen. Een komisch aspect heeft de behandeling van de dienst Kortgene-Woiphaarts- dljk. Vanaf de Middeleeuwen werden daar uitsluitend persen nen overgezet, m een roei- o» zeilboot. "In 1819 werden voor het eerst ook 4 koetsen met 8 paarden overgez* maar de zeilpont beantwoordde niet aan de ver wachtingen. Tot 1900 werd het I De historische nauwkeurigheid doet soms wat droog aan. maar ze is voor de volledigheid van 't Reisvaerdig Be- het overzicht toch onontbeer- Njk. Gelukkig zijn de menselijke verhalen, Samengesteld uit reacties van ‘tipgevers', niet vergeten ”T Reisvaerdig Beveland" van J.C. van Hartingsveldt (Kapal le). Uitgegeven bij Drukkerij Den Boer, Middelburg, Vanaf deze week verkrijgbaar in de overzichtelijke volgorde keurig op rij. De eerste hoofdstukken van het boekje t Reisvaerdig kleine vee aan boord genomen. Beveland ademen de sfeer van -- -- een droge opsomming. Maar later, als de busdiensten in het verhaal gaan.voorkomen, wor den de ontwikkelingen tegen de achtergrond van die tijd ge plaatst (het z g. sociale plaatje). En nog iets verderop komen dan de zo broodnodige mense lijke verhalen en reacties. Overigens vermeldt Van Har- tingsvelt in zijn boek-ook. dat de Bevelandse busondememers zich niet altijd even strikt hiel den aan de voorschriften Ze trokken zich niets aan van rij en rusttijden, ze reden vaak hief op tijd, ze 'vergaten' extra-ritten te melden, ze veranderden de j dienstregelingen op eigen houtje, etc Conclusie van de schrijver: "Het waren geen grote misdrijven. maar tochze deden maar een dof te". Van Hartingsveldt gaat er op ironische wijze van uit. dat de als hinderlijk ervaren Middel burgse bureaucratie het moest afleggen tegen de Bevelandse nuchterheid. ZACHTS. WÖLLXH VLAHMEL IRsuitrok HST BYPASSCHDt BloSSC voo«t de Toch kleven er een paar schoonheidsfoutjes aan het mL nituieuze werk Zo zijn de tek sten over de Stoomtram Goes- Borssele kennelijk geschreven, toen de SGB als toeristanlijntje nog niet was overleden De pa- I gina's 78 en 115 zijn geschre ven alsof het lijntje nog bestaat, maar op pagina 92 wordt de (tijdelijke) opheffing gememo reerd De samensteller zegt daarover zelf: "Ik erken dat bezwaar. Oorzaak is. dat de teksten in 1982 zijn geschreven Er is he laas wat lang gewacht met het drukken van het boekje En de 'teksten konden tussentijds niet eindeloos gewijzigd worden". van Sinterklaas. In dit nummer van De Bevelander vee! informatie van onze adverteerders bij wie Sinterklaas zijn keuze kan maken. Deze week verder redactioneel aan dacht voor de opening van het nieuwe Stadskentoor^ van Goes Volgende week woensdag wordt het officieel geo pend door minister Rietkerk van Binnenlandse Zaken i -4 -■»

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1984 | | pagina 1