Begrijpt u wat u draagt?
Het Beest te
Goes heropent
zaterdag met
Deux Pieces
I
i
I
Pinkstergemeente Goes
is verhuisd
1
1291=
iwnvdebuis
heel .veel
aanbLxfineen
van
’t lieverdje
A
7'
39.50
22.50
LADY BIRD
(.^:zan 28.50 90 cm br 10.
28.50
DEZE WEEK
983
MS
W«M$dag 7 dtcembtr 1987-35* jaargang m. 49
Batikpatronen.
stra-
•I
i
LANGE KERKS TRAAI 44 GOES
I
i
I
Zelfs op de scho
len
Magische
ling
Desnoods op een
oud laken
Mevr. A.S. v. Herk-Pra-
verklaart
de diepere achtergrond
e
Video
koop Ja bij
JERSEY' CRÊPE
in nieuwe
kleuren
150 cm. br.
FLANNEL
alle goede
modetinten
ISObr.
•f
Laat de betekenis niet
langs koude kleren af
glijden
FLUWEEL
8 modekleuren
Adellijke dames
CREPE GERUWDE STOFFEN
Tijdrovend
’’Bijspijkeren”
van
scholieren op
vakantiekamp
lan
-< ;*O,
FEESTELIJKE
HVfcUWB
CM*
Ook Nederlanders
V
t»
Grote Marti ft.
f
I
T»
k
*w*w***«^w*^*«*
c
V
(Van een onzer redacteuren)
KRUININGEN - Batikpatronen: veel dames dragen ze op de
zomerkleding, zonder de symboliek van de patronen te
kennen.
In elk geval is de kunst van het
batikken ver opgerukt in de Ne-
Zoals bepaalde gamelan-melo-
dieen in verband worden ge
bracht met bepaalde situaties,
zo horen voorgeschreven ba
tikpatronen bij bepaalde perso
nen en omstandigheden
hebben het wajanspel en de
gamelanmuziek ook een voor
name plaats. Wajang, gamelan
en batik zijn nauw met elkaar
verbonden. De zelfkennis en de
harmonie met de medemens
staat daarbij voorop.
Ook de daar gevestigde koffiebar zat stampvol en voor zondags
school en crèche werd elders een gebouw gehuurd
Na veel zoeken werd het huidige gebouw gevonden en na niet al te
lange tijd was alles rond en kon aan de inrichting van het geheel
begonnen worden De plannen en verwachtingen voor de toe
komst zijn groot vanuit dit gebouw kan men als gemeente beter t
presenteren en staan de deuren wijd open voor een ieder die wil
komen' aldus de voorganger, de heer J. van der Meer uit Goes
Bij feestelijke gelegenheden
draagt mevrouw van Herk nog
batikkleding, die ze meegekre-
r,gen heeft? Uiteraard kiest ze
dan zorgvuldig de motieven
uit.die bij de bewuste festiviteit
horen.
4
Mevrouw Van Herk pakt een
'kaïn' on legt hem op haar
schoot "Deze is 50 jaar oud",
zegt zo. "Moet u eens kijken Hij
is nog volstrekt kleurecht En
dat voor verf, die gewonnen
werd uit planten Oorspronke
lijk werden alleen de kleuren
indigo en soga (blauw en bruin)
gebruikt, later ook fellere kleu
ren (chemische verfstoffen)"’
Het batikken was In het vroe
gere Nederlands IndU een tij
drovende bezigheid. Er waren
minstens drie weken nodig om
oen "kaïn' (oen soort wikkelrok)
tweezijdig mot wee te bo-toke-
nea. Het koude-verfbad moest
vaak herhaald worden. Veelal
worden daarvoor ervaren ba-
tlkiters Ingehuurd.
boetiek
Kerkstraat 21 Goes
V
Het woord batik is afkomstig
van "ambatik Dat betekent
"met was tekenen'. Dat gebeur
de in het voormalige Neder
lands Indië op wit katoen of op
zijde Duur hoeft de hobby voor
een Nederlandse vrouw niet te
zijn. "Je kunt het deütoods
doen op een oud laken", aldus
mevrouw Van Herk.
De Pinkstergemeente Goes, sinds 1970 gevestigd in Goes, heeft
reeds veel veranderingen van accommodatie meegemaakt Met
het huidige pand is een jarenlange wens in Vervulling gegaan, n I
een groot gebouw waarin ruimte zou zijn om te groeien. Dit werd
afgelopen jaar noodzaak toen de gemeente op het punt stond uit
haar oude samenkomstgebouw. aan de Turfkade nr 1 te Goes, te
'barsten'
Mevrouw van Herk draagt hier
een kain wikkelrok) met een
parang-rusak motief
Het batikken: samen met spin
nen,weven en kantklossen is
ook deze vorm van handwerk
de laatste tien jaren populair
geworden onder de creatieve
vrouwen.
Maar niet alleen bij hen Het is -
in vereenvoudigde vorm - een
algemene handvaardigheid ge
worden. Zelfs op scholen wordt
er gebatikt. Daar heet het dan
vaak 'schabloneren'. omdat het
procédé iets afwijkend is.
Als lezeressen nu hun zomer
jurkje of -rok gaan controleren
op de geometrie van het pa-
troon, kunnen ze daarbij het
Verder zal er iedere zaterdagavond koffiebar zijn voor jongelui van
15 jaar en ouder De toekomstplannen hiervoor zijn groot. Er wordt
gedacht aan het regelmatig organiseren van bijzondere gebeurte
nissen zoals films, optredens van groepen, toneel en gespreksa-
vonden. De koffiebar zal open zijn vanaf 17 december, iedere
zaterdagavond vanaf 19 30 uur Voor verdere Inlichtingen kan men
bellen 01100-13195
a
De NCSV (Nederlandse Chris-
ten Studenten Vereniging) on
CF-
December-ideeën
pletvrij.
140 cm. br.
Mevrouw A.S. van Herk-Prawf-
rowldjojo uN Kruisingen kan
bedekt met was Na de behan
deling wordt de was wegges
molten. Door steeds andere
delen te bedekken met was,
ontstaat uiteindeüjk een fraai
gekleurd stuk stof.
Het feit, dat 'tegenwoordig
iedereen het doet', betekent
overigens een devaluatie van
de symboliek van de batikpa
tronen. Want ook al kunnen
Nederlanders batikken, de die
pe betekenis van deze kunst
nijverheid ontgaat ons toch.
I I N. II.
volgende. Het
1 niemand op
de Bevelenden de enkele reis naar Sfwnje in de aak van
zwarte Piet beeft hoeven mafbn Kerstmis komt in het
-- j Bevelander treft u flink wet
Iedere zondagmorgen om 11.00 uur zal er een heiligingsdienst
zijn, waarin iedereen van harte welkom is. Deze diensten zullen,
zoals van de Pinkstergemeente bekend is. een blij en goed karak
ter hebben, hetgeen tot uiting komt in zangdienst en preek.
daar over oordelen. "Oor
spronkelijk was het batikken
op Java uitsluitend voorbehou
den aan adellijke dames. Maar
die tijd Is voorgoed voorbij. Het
is In Indonesië Inmiddels een
vercommercialiseerde volks
kunst geworden".
Op zondag 4 december j.l. mocht de Pinkstergemeente Goes haar
nieuwe pand aan de Beatrixlaan 32 te Goes in gebruik nemen
Met deze ingebruikname is er een einde gekomen aan een maand
van hard werken om het geheel gebruiksklaar te maken. Het ge
bouw beschikt onder andere over een ruime samenkomstzaal
400 personen), de koffiebar't Kruispunt' en accommodatie voor
zondagschool en crèche.
In het patroon semen* (op z.f
kains. die alleen de leden van
de hoogste adel mochten dra
gen) komen dieren en planten
voor, maar ook vleugels van de
heilig vogel Garuda
Volgens mevr, van Herk was het
batikken (wij zeggen: baatik-
ken: Zij spreekt van: batfikken)
niet enkel een handwerk, maar
tevens een deel van de Javaan
se wereldbeschouwing. Daarin
Ze stelt het zonder hoorbare
emotie in haar stem vast. Maar
de batiksymboliek gaat haar
sterk aan het hart. Hoewel ze
zelf niet (meer) batikt, vertelt ze
vaak op bijeenkomsten van
vrouwenbonden etc. over de
diepere betekenis van de
Zaterdag wordt "Het Beest" aan de Beestenmarkt te Goes fees
telijk heropend. Er staat voor de maand december oen druk pro
gramma te wachten en zaterdagavond treedt onder meer de
"eerste en enige" Zeeuwse meidenband op, te weten "Deux Plè-
ces" (zie foto). Verder heeft men zaterdagavond naast The Slng
Sing Movement in Het Beest disco ter afsluiting van de avond, die
gratis toegankelijk is en die om half negen begint.
Voor de rest van deze maand staan er optredens gepland van
Sammy American's MAM, Exploiting the profits, elke dinsdag en
vrijdag zijn er maaltijden, er zijn videoavonden. er worden films
vertoond enz. "Deux Piéces", welke band zaterdag optreedt, is
begonnen als duo, doch al snel getransformeerd tot een drie-
vrouws formatie? Na veel oefenen werd gedebuteerd als ope-
ningsact van Fay Lovsky en laatselijk werd nog een prima optreden
gedaan in de Bossche kraak-galerie Artis De muziek laat zich het
best omschrijven als pré-punk, stads RAR la Velvet-Under
ground. Eenvoudige akkoordenschema's voortgedreven door een
stuwende ritmesektie worden van verrassende meiodielijntjes en
interessante vocalen voorzien. Pure garagerock door Zeeuwse
meiden, wat wil je meer?
"Sing Sing Movement" is een VHssingse groep bestaande uit Peter
Snijders. Jaap van Boven, Martin Veen Ze maken dansbare nieu
we pop-muziek met een new-wave-achtig karakter.
derlandse samenleving. Velen
voelen zich erg aangesproken
door de textielbewerking met
was en verf. Het batikken ge
schiedt (kort gezegd) door het
geven van verfbaden aan stof
fen. De delen van de stof, die
niet met de kleurstof in aanra
king mogen komen, worden WajdllQ QaiTI6~
"Batikken was vóór de Japanse
tijd (zeg maar vóór de Tweede wirowldiolo
Wereldoorlog - red geen sim-
pele vorm van handwerken. Via
de batikpatronen werden eeu
wenoude symbolen en waarden
doorgegeven. Dat gebeurde
veelal van moeder op dochter
Ook mevr van Herk (58) kreeg
de symboliek van de batikpa
tronen uitgelegd van haar moe
der.
Java kende vroeger twee vor
stendommen. Jogjakarta en
Surakarta. Mldden-Java Is nog
altijd het centrum van de Ja
vaanse cultuur. De klassieke
batikpatronen werden met na- Drieduizend
me toegepast binnen do pa
leismuren.
volgende in het achterhoofd
houden: één van de geometri
sche patronen (genaamd pa
rang rusak’) werd tot aan de
Japanse tijd gedragen door
mensen die een krachtige ma
gische straling kunnen verdra
gen. In de praktijk ging het om
mensen, die in geestelijk op
zicht een sterke persoonlijkheid
waren (zoals de sultan). Zijn
batikkleding moest volstrekt
foutloos gemaakt zijn, omdat
anders de magische kracht ge
broken werd
Het patroon 'sidomukti' (sido -
realiseren, mukti- geestelijke
verlossing) symboliseert de
geestelijke eenwording tussen
bruid en bruidegom. "Met die
kleding geeft de moeder aan
haar dochter door, wat in de
Javaanse traditie de betekenis
van het huwelijk is. Het meisje
Wordt geacht daarnaar te han
delen". aldus mevrouw Van
Herk
Er zijn meer dan 3.000 batikpa
tronen bekend. Ze zijn (voor
wat Java betreft) onder te ver
delen In 2 soorten klassieke
batikpatronen: geometrische
en nietgeometrische De mees
te geometrische patronen zijn
te herkennen aan de ronde en
vierkante motieven, die verwij
zen naar de zonnekracht. Ze
hebben van oudsher een magi
sche betekenis. De niet-geo-
metrische patronen zijn her
kenbaar aan dieren- en plante-
nafbeeldingen Ze symbolise
ren de groei en de levens
kracht.
De herkomst van de motieven is
niet helemaal duidelijk. Ze zijn
waarschijnlijk tussen 500 en
300 v. Chr. uit Indo-China (ZO
Azië) overgebracht.
batikken ”met verve”
slofTen voor Mou.m.’x
ia (aft en hircx ai pa
l40cm.br Z4.9U
B€TO7»«£NDW' Moois
&LOC.SB6 uTt TtAlTiY
<5^1. PART E PANTALONS'
In satVn.wollah crêpe.
maken we do overgangven het ene feestelijke gebeuren in
de donkere maand december near het volgende. Het
heerlijk avondje zit erop on wé
de Bevelenden de enkele reis
zwarte Piet heeft hoeven me
vdier en in dit nummer van De
in formatie aan over de mogelijkheden die de restauranta in
onze reg/o met Kerstmis hebben te bieden. Verscheidene
advertenties met feestelijke kerstmenu's in dit nummer,
waaruit u tijdig uw keuze kunt doen.
ganiseert in de kerst- en paas
vakanties bi)spijkerkampen|
Hier worden middelbare schol
lieren die problemen hebben
met bepaalde vakken bijgespij*
kerd Tevens wordt veel aan.
dacht besteed aan de manier
waarop het best geleerd kar)
worden ('leren leren'). De lei
ding bestaat uit studenten aart
HBO'S en umversiteiten Pef
dag wordt zo'n zes uur besteed
aan bijspijkeren Daarnaast ia
er natuurlijk ook tijd voor dé
dingen die er een kamp van
maken, spelletjes, samen ete«|
koken, wandelingen, en noem
maar op Het H per slot van re-
kening ook nog vakantie D4
kampen lopen van 28 decem
ber t/m 4 januari, en vrp 14 vm
21 april, in de kerst-, reep, de
paas-vakantie. Alle kampen
kosten 295.-. Voor méér in
formatie, en voor opgave, bel of
schrijf naar:
NCSV, Woudenbergseweg 54
3707 HX Zeist. tetefoor
03439-1233
"Voor Nederlandse dames, die
graag batikken, Is de symbo
liek helaas verforen gegaan, j
maar Ik vertel er graag over. Ik
hecht er nog aan", aldus ten
slotte mevrouw van Herk.
I
2
5
1
4