Begrijpt u wat u draagt? Het Beest te Goes heropent zaterdag met Deux Pieces I i I Pinkstergemeente Goes is verhuisd 1 1291= iwnvdebuis heel .veel aanbLxfineen van ’t lieverdje A 7' 39.50 22.50 LADY BIRD (.^:zan 28.50 90 cm br 10. 28.50 DEZE WEEK 983 MS W«M$dag 7 dtcembtr 1987-35* jaargang m. 49 Batikpatronen. stra- •I i LANGE KERKS TRAAI 44 GOES I i I Zelfs op de scho len Magische ling Desnoods op een oud laken Mevr. A.S. v. Herk-Pra- verklaart de diepere achtergrond e Video koop Ja bij JERSEY' CRÊPE in nieuwe kleuren 150 cm. br. FLANNEL alle goede modetinten ISObr. •f Laat de betekenis niet langs koude kleren af glijden FLUWEEL 8 modekleuren Adellijke dames CREPE GERUWDE STOFFEN Tijdrovend ’’Bijspijkeren” van scholieren op vakantiekamp lan -< ;*O, FEESTELIJKE HVfcUWB CM* Ook Nederlanders V t» Grote Marti ft. f I T» k *w*w***«^w*^*«* c V (Van een onzer redacteuren) KRUININGEN - Batikpatronen: veel dames dragen ze op de zomerkleding, zonder de symboliek van de patronen te kennen. In elk geval is de kunst van het batikken ver opgerukt in de Ne- Zoals bepaalde gamelan-melo- dieen in verband worden ge bracht met bepaalde situaties, zo horen voorgeschreven ba tikpatronen bij bepaalde perso nen en omstandigheden hebben het wajanspel en de gamelanmuziek ook een voor name plaats. Wajang, gamelan en batik zijn nauw met elkaar verbonden. De zelfkennis en de harmonie met de medemens staat daarbij voorop. Ook de daar gevestigde koffiebar zat stampvol en voor zondags school en crèche werd elders een gebouw gehuurd Na veel zoeken werd het huidige gebouw gevonden en na niet al te lange tijd was alles rond en kon aan de inrichting van het geheel begonnen worden De plannen en verwachtingen voor de toe komst zijn groot vanuit dit gebouw kan men als gemeente beter t presenteren en staan de deuren wijd open voor een ieder die wil komen' aldus de voorganger, de heer J. van der Meer uit Goes Bij feestelijke gelegenheden draagt mevrouw van Herk nog batikkleding, die ze meegekre- r,gen heeft? Uiteraard kiest ze dan zorgvuldig de motieven uit.die bij de bewuste festiviteit horen. 4 Mevrouw Van Herk pakt een 'kaïn' on legt hem op haar schoot "Deze is 50 jaar oud", zegt zo. "Moet u eens kijken Hij is nog volstrekt kleurecht En dat voor verf, die gewonnen werd uit planten Oorspronke lijk werden alleen de kleuren indigo en soga (blauw en bruin) gebruikt, later ook fellere kleu ren (chemische verfstoffen)"’ Het batikken was In het vroe gere Nederlands IndU een tij drovende bezigheid. Er waren minstens drie weken nodig om oen "kaïn' (oen soort wikkelrok) tweezijdig mot wee te bo-toke- nea. Het koude-verfbad moest vaak herhaald worden. Veelal worden daarvoor ervaren ba- tlkiters Ingehuurd. boetiek Kerkstraat 21 Goes V Het woord batik is afkomstig van "ambatik Dat betekent "met was tekenen'. Dat gebeur de in het voormalige Neder lands Indië op wit katoen of op zijde Duur hoeft de hobby voor een Nederlandse vrouw niet te zijn. "Je kunt het deütoods doen op een oud laken", aldus mevrouw Van Herk. De Pinkstergemeente Goes, sinds 1970 gevestigd in Goes, heeft reeds veel veranderingen van accommodatie meegemaakt Met het huidige pand is een jarenlange wens in Vervulling gegaan, n I een groot gebouw waarin ruimte zou zijn om te groeien. Dit werd afgelopen jaar noodzaak toen de gemeente op het punt stond uit haar oude samenkomstgebouw. aan de Turfkade nr 1 te Goes, te 'barsten' Mevrouw van Herk draagt hier een kain wikkelrok) met een parang-rusak motief Het batikken: samen met spin nen,weven en kantklossen is ook deze vorm van handwerk de laatste tien jaren populair geworden onder de creatieve vrouwen. Maar niet alleen bij hen Het is - in vereenvoudigde vorm - een algemene handvaardigheid ge worden. Zelfs op scholen wordt er gebatikt. Daar heet het dan vaak 'schabloneren'. omdat het procédé iets afwijkend is. Als lezeressen nu hun zomer jurkje of -rok gaan controleren op de geometrie van het pa- troon, kunnen ze daarbij het Verder zal er iedere zaterdagavond koffiebar zijn voor jongelui van 15 jaar en ouder De toekomstplannen hiervoor zijn groot. Er wordt gedacht aan het regelmatig organiseren van bijzondere gebeurte nissen zoals films, optredens van groepen, toneel en gespreksa- vonden. De koffiebar zal open zijn vanaf 17 december, iedere zaterdagavond vanaf 19 30 uur Voor verdere Inlichtingen kan men bellen 01100-13195 a De NCSV (Nederlandse Chris- ten Studenten Vereniging) on CF- December-ideeën pletvrij. 140 cm. br. Mevrouw A.S. van Herk-Prawf- rowldjojo uN Kruisingen kan bedekt met was Na de behan deling wordt de was wegges molten. Door steeds andere delen te bedekken met was, ontstaat uiteindeüjk een fraai gekleurd stuk stof. Het feit, dat 'tegenwoordig iedereen het doet', betekent overigens een devaluatie van de symboliek van de batikpa tronen. Want ook al kunnen Nederlanders batikken, de die pe betekenis van deze kunst nijverheid ontgaat ons toch. I I N. II. volgende. Het 1 niemand op de Bevelenden de enkele reis naar Sfwnje in de aak van zwarte Piet beeft hoeven mafbn Kerstmis komt in het -- j Bevelander treft u flink wet Iedere zondagmorgen om 11.00 uur zal er een heiligingsdienst zijn, waarin iedereen van harte welkom is. Deze diensten zullen, zoals van de Pinkstergemeente bekend is. een blij en goed karak ter hebben, hetgeen tot uiting komt in zangdienst en preek. daar over oordelen. "Oor spronkelijk was het batikken op Java uitsluitend voorbehou den aan adellijke dames. Maar die tijd Is voorgoed voorbij. Het is In Indonesië Inmiddels een vercommercialiseerde volks kunst geworden". Op zondag 4 december j.l. mocht de Pinkstergemeente Goes haar nieuwe pand aan de Beatrixlaan 32 te Goes in gebruik nemen Met deze ingebruikname is er een einde gekomen aan een maand van hard werken om het geheel gebruiksklaar te maken. Het ge bouw beschikt onder andere over een ruime samenkomstzaal 400 personen), de koffiebar't Kruispunt' en accommodatie voor zondagschool en crèche. In het patroon semen* (op z.f kains. die alleen de leden van de hoogste adel mochten dra gen) komen dieren en planten voor, maar ook vleugels van de heilig vogel Garuda Volgens mevr, van Herk was het batikken (wij zeggen: baatik- ken: Zij spreekt van: batfikken) niet enkel een handwerk, maar tevens een deel van de Javaan se wereldbeschouwing. Daarin Ze stelt het zonder hoorbare emotie in haar stem vast. Maar de batiksymboliek gaat haar sterk aan het hart. Hoewel ze zelf niet (meer) batikt, vertelt ze vaak op bijeenkomsten van vrouwenbonden etc. over de diepere betekenis van de Zaterdag wordt "Het Beest" aan de Beestenmarkt te Goes fees telijk heropend. Er staat voor de maand december oen druk pro gramma te wachten en zaterdagavond treedt onder meer de "eerste en enige" Zeeuwse meidenband op, te weten "Deux Plè- ces" (zie foto). Verder heeft men zaterdagavond naast The Slng Sing Movement in Het Beest disco ter afsluiting van de avond, die gratis toegankelijk is en die om half negen begint. Voor de rest van deze maand staan er optredens gepland van Sammy American's MAM, Exploiting the profits, elke dinsdag en vrijdag zijn er maaltijden, er zijn videoavonden. er worden films vertoond enz. "Deux Piéces", welke band zaterdag optreedt, is begonnen als duo, doch al snel getransformeerd tot een drie- vrouws formatie? Na veel oefenen werd gedebuteerd als ope- ningsact van Fay Lovsky en laatselijk werd nog een prima optreden gedaan in de Bossche kraak-galerie Artis De muziek laat zich het best omschrijven als pré-punk, stads RAR la Velvet-Under ground. Eenvoudige akkoordenschema's voortgedreven door een stuwende ritmesektie worden van verrassende meiodielijntjes en interessante vocalen voorzien. Pure garagerock door Zeeuwse meiden, wat wil je meer? "Sing Sing Movement" is een VHssingse groep bestaande uit Peter Snijders. Jaap van Boven, Martin Veen Ze maken dansbare nieu we pop-muziek met een new-wave-achtig karakter. derlandse samenleving. Velen voelen zich erg aangesproken door de textielbewerking met was en verf. Het batikken ge schiedt (kort gezegd) door het geven van verfbaden aan stof fen. De delen van de stof, die niet met de kleurstof in aanra king mogen komen, worden WajdllQ QaiTI6~ "Batikken was vóór de Japanse tijd (zeg maar vóór de Tweede wirowldiolo Wereldoorlog - red geen sim- pele vorm van handwerken. Via de batikpatronen werden eeu wenoude symbolen en waarden doorgegeven. Dat gebeurde veelal van moeder op dochter Ook mevr van Herk (58) kreeg de symboliek van de batikpa tronen uitgelegd van haar moe der. Java kende vroeger twee vor stendommen. Jogjakarta en Surakarta. Mldden-Java Is nog altijd het centrum van de Ja vaanse cultuur. De klassieke batikpatronen werden met na- Drieduizend me toegepast binnen do pa leismuren. volgende in het achterhoofd houden: één van de geometri sche patronen (genaamd pa rang rusak’) werd tot aan de Japanse tijd gedragen door mensen die een krachtige ma gische straling kunnen verdra gen. In de praktijk ging het om mensen, die in geestelijk op zicht een sterke persoonlijkheid waren (zoals de sultan). Zijn batikkleding moest volstrekt foutloos gemaakt zijn, omdat anders de magische kracht ge broken werd Het patroon 'sidomukti' (sido - realiseren, mukti- geestelijke verlossing) symboliseert de geestelijke eenwording tussen bruid en bruidegom. "Met die kleding geeft de moeder aan haar dochter door, wat in de Javaanse traditie de betekenis van het huwelijk is. Het meisje Wordt geacht daarnaar te han delen". aldus mevrouw Van Herk Er zijn meer dan 3.000 batikpa tronen bekend. Ze zijn (voor wat Java betreft) onder te ver delen In 2 soorten klassieke batikpatronen: geometrische en nietgeometrische De mees te geometrische patronen zijn te herkennen aan de ronde en vierkante motieven, die verwij zen naar de zonnekracht. Ze hebben van oudsher een magi sche betekenis. De niet-geo- metrische patronen zijn her kenbaar aan dieren- en plante- nafbeeldingen Ze symbolise ren de groei en de levens kracht. De herkomst van de motieven is niet helemaal duidelijk. Ze zijn waarschijnlijk tussen 500 en 300 v. Chr. uit Indo-China (ZO Azië) overgebracht. batikken ”met verve” slofTen voor Mou.m.’x ia (aft en hircx ai pa l40cm.br Z4.9U B€TO7»«£NDW' Moois &LOC.SB6 uTt TtAlTiY <5^1. PART E PANTALONS' In satVn.wollah crêpe. maken we do overgangven het ene feestelijke gebeuren in de donkere maand december near het volgende. Het heerlijk avondje zit erop on wé de Bevelenden de enkele reis zwarte Piet heeft hoeven me vdier en in dit nummer van De in formatie aan over de mogelijkheden die de restauranta in onze reg/o met Kerstmis hebben te bieden. Verscheidene advertenties met feestelijke kerstmenu's in dit nummer, waaruit u tijdig uw keuze kunt doen. ganiseert in de kerst- en paas vakanties bi)spijkerkampen| Hier worden middelbare schol lieren die problemen hebben met bepaalde vakken bijgespij* kerd Tevens wordt veel aan. dacht besteed aan de manier waarop het best geleerd kar) worden ('leren leren'). De lei ding bestaat uit studenten aart HBO'S en umversiteiten Pef dag wordt zo'n zes uur besteed aan bijspijkeren Daarnaast ia er natuurlijk ook tijd voor dé dingen die er een kamp van maken, spelletjes, samen ete«| koken, wandelingen, en noem maar op Het H per slot van re- kening ook nog vakantie D4 kampen lopen van 28 decem ber t/m 4 januari, en vrp 14 vm 21 april, in de kerst-, reep, de paas-vakantie. Alle kampen kosten 295.-. Voor méér in formatie, en voor opgave, bel of schrijf naar: NCSV, Woudenbergseweg 54 3707 HX Zeist. tetefoor 03439-1233 "Voor Nederlandse dames, die graag batikken, Is de symbo liek helaas verforen gegaan, j maar Ik vertel er graag over. Ik hecht er nog aan", aldus ten slotte mevrouw van Herk. I 2 5 1 4

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1983 | | pagina 1