1 Hartewens van dr. ir. Herman Lok ging in vervulling Yerseke NAAR tit w op het Schenge Aanstaande zondag wordt er op het Schenge in Goes oen voetbaltoernooi afgewerkt Het toernooi van organisa tor Rinus Steenhard van WC.Z. begint óm 11.30 uur. Do w Goes Is oen van de deelnemende verenigingen. Ver der komt er naast teems uit Zs stand waaronder R.Z.B. uit Vlissmgan ook een team uit Den Haag. Dit E.8.G. spelend in do hoofdklasse van de afdeling Don Haag, won vorig Jaar do beker. ^anssciiooC Janvier- rn> VAN I Voetbaltoernooi de halve prijs! 19.50 (100% katoen) f DANSSCHOOL I FRIE EN LOUISE VAN HBROEKHOVEN U kart weer inschrijven tear een nietiwo carsns vanaf 15 •5 OosNerae-^’®3 Nieuws Skadoc op wereld nivo voortrekker onderwater techniek VRAAGT U TEN DANS 7' tam Trimloop In WolphaartsdIJk Op zaterdag 21 augustus organiseert de Goese atletiekvereniging A.V. ‘56 een trimloop In Woiphaartadijk. Deze loop speelt zich af tlfdens het dorpa- feest Keuze uit de volgende afstan den: 3,5 km (2 ronden), 7 km (4 ronden) of 10,6 km (6 ronden). DANSEN MOET JE DOEN! <4 re.j - 9 LANGE KERKSTRAAT 44, GOES Dagelijks van 14-17 an van 18.30-20.30 uur Jacob Valckeplein 4 - Goes niet van de grond, geen opdracht voor BEL 01100-20176 - 30428 ^8 4 HM (Van een onzer redakteuran) YERSEKE - „Met de bouw van dit onderwatervoertulg la een hartewena van me In vervulling gegaan. Het la al tijd mijn stokpaardje ge weest, maar de bouw van het eerste exemplaar kwam alamas' omdati 'was”. B.V. Ribfluweel te 15 medetiatoa 154 ca breed I Onderwater* 4 -> De laatste^* zomap5^Xn, n^Aemaal voor de eerste modestoffoa herfst ’12, voor wie m al iets winters aan de garderobe wi tMveegoa, hebben we hoe! mooie kwa stoffen voor héél redelijke Leuke, katoenen stoffen nu 6s— por motor (90 en 115 cm. breed, nog veel dessins) dagelijks van 19.M tot 21.00 eer mot do hole week door clubs voor; ocholimren echtparen maar n kant ook terecht voor privétes of wodetrijdtraining - de lessen gaan van start eind aagnstns Voor goed en goedkoper dansles in en om Goes DANSSCHOOL FRIE EN LOUISE VAN BROEKHOVEN WIJNGAARDSTRAAT 8 TE GOES inl. 01100-23265 of b g g. 01135-2134. Op 21 augustus, aanstaands zaterdag dus, wordt In Yerseke weer de gebruikelijke mosseldag gehouden. De traditionele mop- selmaaltijd en een rondvaart over de Oosterschelde worden er voorafgegaan door tal van aktivitelten. d^LAÏOt-MODE op YH mat T»« caaetlM. juwM.it m paxxxn. C^ARAMEXLO uh oexalaYoow noolCuXL TfttCOTS uit paw'A vooa rx veoapt koop. STEM VAN MO Dl EU X£ KWALtTKtTS to-EDlHG J ieJUuiDS-KOLLlK-nE BERFST- wJhtew'81 WEL tVZH iets AHOERsJ IMoc mthNiivws| Da pwvzaït vallen gewoon mu.I OtAiRE.JEUNESSE hog 3OMGLH EN ELEGANTER. b Fl skaooc aornx owmzk a O Een onderwater-sleepboot voor berging»- en pljploidingsmaatachappijen. r •- o O Dr. Ir. Herman Lof, diekteumgenaar van Skadoc, in zijn kantoor omgeven door foto's van zijn „zelfgemaakte" onderwater-apparatuur. Dat z« dlrektt Om de reaultaten van het „kijken en voelen" op de funderingamatten vanaf de zeebodem naar het schip „Wijker- rib" te kunnen doorgeven, is de „Portunua” via een lange navelstreng verbonden met de Wljkerrib. Zestig gebundelde draadjes zorgen In die zware kabel voor de elektronische uitwisseling van gegevens, beelden en opdrachten. Het omhulsel van de „navelstreng" ie gemaakt uit een (ook) speciaal ont wikkelde vezel, die niet alleen vol komen waterdicht Is, maar bovendien het 8 ton zware onderwatervoertulg vanaf do zeebodem kan optillen naar de waterspiegel. „Die kabel kan wel 40 ton tillen. Dat ia in de onderwater- technologie nog nooit vertoond", al dus dr. ir. Lok. In een eerder stadium maakte Skadoc voor Smit Internationale de „Smit Sub 1000", een rond werk station voor onder water, dat voorzien Is van een werkarm en dat zichzelf op de zeebodem kan verplaatsen. Een ander onbemand vaartuig was de Stable Observation Platform j (SOP), dat óók via een kabel met het werkschip is verbonden en van daar af wordt bediend. Dit vaartuig kan zichzelf met propellors In elke richting verplaatsen. Ten behoeve van bergingsmaat- schappijen en pijpieidingmaatachap- pijen werd een onderwater-sleepboot Inschrijven is mogelijk vanaf 18.00 uur in de „Griffioen" aan de Oost- kerkestraat. Er wordt gelopen over binnenwegen In de omgeving van Wolphaartsdljk. Het startschot klinkt om 17.00 uur. Allo deelnemers ontvangen aan do finish een herinnering en tevens wor den er prijzen verloot onder de deel nemers van de trimloop. De algehele toemooileiding op hof Schenge is zondag In handen van Rinus Zoutewollo. PW voertuig komt uit In het begin van de laren "70 ontstond Skadoc in Yerseke als een eenmans bedrijfje van de heer Lok (53). Hij Is van origine werkbouwkundig inge nieur. Hij promoveerde op het onder werp „afdichting in hoge druk tech niek". Diverse werkkringen had hg al achter de rug, toen hij zo’n 15 jaar geleden In Yerseke neerstrook om voor zichzelf te beginnen. Zo kon hij van zijn werk optimaal zijn hobby maken. Of andersom. Op het industrie terrein van Yerseke verrezen gaande weg een teken- en rekenkantoor en (aan de overzijde van do weg) enkele werkplaatsen voor de praktische rea lisering van de ontworpen. Op dit moment telt Skadoc 8 tot 10 perso neelsleden. van wie de meeaten (gespecialiseerde vaklui!) in de werk plaats werkzaam zijn. moet door Mn persoon worden be mand. Dit vaartuig kan zware appa ratuur (lae-apparatuur) meenemen naar onder water om daar te werken. De nieuwe opdracht van rijkswater staat (voor de „Portunua") was voel Ingenieuzer, maar daardoor ook veel uitdagender. „Bouw een onderwater- voertuig, dat bij een stroming van 4 knopen en een zicht onder water van nul centimeter, Inspektie- en obeervatietochten over de zeebodem kan maken". „Later ontwikkelde de ondprwater- tochnlek zich in de richting van onbe mande voer- en vaartuigen, met name om persoonlijke ongelukken te voor kómen. Al vrij snel hebben wij ook ingespeeld op die tendens naar onbemande zeebodem-auto’s. De Por tunua is daarop een logisch gevolg". O Een onderwatervoertulg op rupsbanden, dat Skadoc enkele jaren geleden voor rijkswaterstaat maakte, om „ritjes" te maken vanaf het strand cirka 1 km ver de zee in. Skadoc heeft de afgelopen vijftien jaar „submersible systems" (onder water-apparatuur) gemaakt allee on der z.g. Lloyd’s keur. De eerste voort brengselen waren bemande duikboot- jas In de jaren zeventig brak Skadoc een wereldrecord door een (bemande) observatiekamer te bouwen voor gro te dieptes, namelijk tot 750 meter. In de omgeving van Malta in de Middel landse Zee werd het buitenaards aandoende brok zeeuwae techniek (onbemand) beproefd tot op een diepte van 1000 meter. Geen pro bleem! En de naam Skadoc? Waar komt die vandaan? De heer Lok: „Het woord Skadoc betekent niets Helemaal niets Het woord Is goed uit te spreken, daarom heb Ik het gekozen als naam voor het bedrijf. Het is nèt als met het woord Kodak, dat bete kent óók niks maar het Hgt wM ge makkelijk in het gehoor, en dat laatste Is belangrijk voor de vele buiten landse relaties’. Kortom: Skadoc behoort tot Mn van die kleinere, nederlandae bedrijven, die een hoogwaardige technologie in huis hebben on op grond daarvan apparatuur kunnen maken die In ons land (en soms In de wereld) zijns gelijke niet heeft Maar de hoor Lok vergeet niet, dat Rijkswaterstaat do afgelopen jaren daaraan veel hoeft bijgedragen mot de opdracht voor de bouw van de Portunua. „De Oooter- schelde-afsluitlng ontmoet de laatste tijd veel kritiek, vooral omdat het werk erg duur wordt Maar daar staat tegenover, dat er voel nieuwe dingen on technieken worden ontwikkeld. Die apparatuur en die kennis kunnen we als nedorta n^is b^i^lrijfeteven wr^i^ir exporteren Er mag van mij boet kritiek zijn bp do OOStomcboide- aiaicnung. Maar men mag toen ook <m positieve kanton van de zaak niet over het hoofd zien", zegt hij tot slot. GOCS - MIOOCLBUM - ZISRIKZSt De heer Lok haalde zijn stokpaardje van stal. „Wij zijn In Nederland, on Ik denk wel In heel Europa, de enigen die dit speciale voertuig kunnen maken. We hadden bij Skadoc als enigen de kennis In huis om het met eigen handen te bouwen. De elek tronica en de besturing liggen echter bulten ons vakgebied. Daarvoor zijn we een samenwerkingsverband (ge- naamd Necos) aangegaan met enkele andere bedrijven, allemaal halve of hole dochters van de Bos Kalis Westminster Dredging Group". De hoogwaardes technologie, die nocSg waa voor hot ontworpen en bouwen van oen onderwator-lnapektiovoertulg kwam uiteindelVk ?4otutt het verre Amerika, maar uit Yerseke. Het 8 tot 10 man sterke bedrijfje (ingenleurs- buro annex werkplaats) van Skadoc had rijkswaterstaat al eerder als klant gehad. Toen was een „rupsauto” ont worpen on gebouwd, die voor de nederlandae kust het zeebodempro- fiol moest meten. Hot wagentje word bestuurd vanaf het strand. Het reed vanaf het strand ruim 1 km ver de zee In. De metingen moesten inzicht geven in het proces van aanzanding voor de kust. dr. Ir. Herman Lok, eigenaar/ van Skadoc In Yerseke. Het bedrijf 'ontwierp het onderwatervoer tulg „Portunus”, dat bij de bouw van de stormvloedkering in de Ooster- achelde-mondlng te zijner tijd de funderingsmatten mpet Inapekteren. De „proefritten” zijn in volle gang. Wat voor bedrijf is Skadoc In Yerseke eigenlijk? Hoe kon het zich ontwikke len tot Mn van 's werelds voorhoede- bedrijven in de ontwikkeling van onderwatervoortuigon? De aard van het bedrijf omschrijft do hoer Lok als volgt: „We ontwikkelen, bouwen beproeven apparatuur voor werk on der water. We doen niks anders. Regelmatig hebben we aanvragen voor andersoortig denk- en ontwikke lingswerk gehad. Die hebben we altijd Het futuristisch uitziende voertuig kent zijns gelijke In de wereld niet. Het rijdt rechte trajekten op rups banden (tracks), maar bij het keren drukt het zichzelf omhoog op een pantal formule-1 autobanden. De rups band kan zodoende de matten niet beschadigen. De „Portunua" blijkt oo dit moment -MMMRBIo voiooón. Me^MMhe- mingen verlopen tot tevredenheid. De „onderwaterauto" wordt bediend van af het schip de „Wljkerrib", waaraan het verbonden is met een zware kabel Het ontwerp.'de bouw en het uitpro beren bevestigen de heer Lok In zijn aanvankelijke mening, dat er voor een soortgelijk onderwatervoertulg voor inspektie en observatie op de zeebodem (een z.g. sea bottom crawler) veel werk is in de wereld. „Alleen wilde niemand tot op heden opdracht geven voor de bouw, omdat iedereen eerst zeker wilde weten, of hij goed werkte. Nou, die garantie kan Ik natuurlijk nooit vooraf geven. Dat werd anders, toen rijkswaterstaat een Inspektievoertuig nodig had voor de funderingsmatten van de pijlerdam. Vier of vijf amertkaanse firma's zijn naar Zeeland gekomen om hun vin dingen aan te prijzen, er zijn ook ettelijke RCVs (remotely controlled vehicles op afstand bediende voer tuigen voor onder water) ter plekke gedemonstreerd. „Maar de enorme Stroming in de Oosterscheide-monding deed ze steeds de das om. Ze lieten het gewoon afweten”, aldus de heer Lok. Lid N.V.D.: Ned Vereniging van Dansleraren lid N.A.B.O.. Ned Amateur Danssport Bond Lid V.B.D Ver v Beroepsdansers en Demonstrateurs O De diepzee onderweterkamer „Peeping Tom’ bestemd voor een 2- koppige bemanning. Do kamer kan tot 750 meter diepte zakken. De verbin ding met het werkschip blijft gehand- fhasfd via aan zware kabel «een WW» WMOCTO O Hot onderwatot'voertuig „Portunus", gebouwd in opdracht van rijkswater staat. Hot wordt .gebruikt om de funderingsmatten van de pijlerdam te inspekteren. Hot Ajentje kostte 7 miljoen gulden. Grote Markt 6. Goes Tol. 1601S «ePIHG TU

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1982 | | pagina 1