Jille
Schippers families openden de schoenendozen:
ktt
i
w -
ZEI
'D,
KOH ULF WKKN Y
1
12.
20.
BOLÉRO
25.
VAN
BROEKHOVEN
DANSSCHOOL
FRIE EN LOUISE
BOLÉRO
DOCCO ruimt op
GM.MW0MBW8B* Vte8éRf8a
O
r
DANSEN MOET JE DOEN! fVjT
Lid. N.V.D.: Ned. Vereniging van Dansieraren
F*
kV*
Wtobbelear Malei
A
F
NU 6.
NU 1 0.
2
I
Mi
1
i
1
I
'reselVk
euGe
P3ES IH
r
r
d
p. mtr.
p. mtr.
Dat b vraawdijk!
1
baa aitstakaada ra*atatb bezergea.
IMBSSCmEN:
KSTRAAT44
LANGE
l
t
1
extra heel
voordelige
coupons
Grata Markt 6. Goes
Tai. 18015^
B-H.’t, sips, japaas, net De geede
pasvana, da ateertiag, bat contort
aa da kwaitait die da arttatoa vaa
bat grata Franse atari
NEDERLANDER MAAKT
VEEL GEBRUIK
VAN ZUN RETS
I i
•gfcji
4
Utt de gratie
Jt<;
U kimt weer mschrijvea veer
eett nieuwe cursus vanaf 1t
juk.
IKb*dTlJTSWJE*MG
Us I
y
dagefijks van 11.00 tot 21.00 uur
met de bele week deer clubs veer;
scholieren echtparen
maar u kunt ook terecht voor privéles of wedstrijdtraining
do lessen gaan van start eind augustus
Voor goed en goedkoper dansles in en om Goes
DANSSCHOOL FRIE EN LOUISE VAN BROEKHOVEN
WMNGAARDTSTRAAT 0 TE DOES
inl. 01100-23265
of b.g.g 01135-2134.
«L^NAT NU
Landbouwproducten
«SI?
Nadruk op 1920-1940
Donderdag 22 juli 1982 - Ma jaargang na. 29
NU 12.50 p. mtr.
O
Weerzien
met de oude
1
h»t nog mot eon opon stuurstolling moot doen Ansichtkaart uit 1919
8
I
Do sluis von Hansweert in 1910 Eon stoomsleepboot mot drie geladen khppers
achter zich verlaat do sluis Do zeilen liggen klaar om gezet to worden. zodra open
water bereikt is Do schipper ven de achterste klipper bedient het ijzeren stuurwiel
Htl Kanaal door Zuid-Beveland haart
al een respectabele ouderdom: het
bestaat al 116 Jaar. Het werd op 15
oktober 1866 voor de scheepvaart
opengesteld. De zeilschepen van die
tijd konden voor het passeren van het
kanaal gebruik maken van oen (oog
dienst. In Hansweert on Womeidlnge
waren daartoe gemiddeld 30 tot 40
paarden in dienst, althans In de jaren
tot 1880.
^4mc
wi aas*
Veel nog bestaande havens hebben
hun betekenis, voor de beroepsbin
nenvaart verloren. De meeste havens
werden in bezit genomen door de
V. V
Lid N.A B.D.: Ned. Amateur Danssport Bond yl
Lid V B. D Ver v. Beroepsdansers Xk
en Demonstrateurs /O R\ wA
binnenvaart.
hnqt rir
bor set f»
badkft «rog
tig* rvft/dsr
stellers. Rob Martens en Leuwe Wes-
tra, dat het nauwelijks voorstelbaar is.
dat zo'n 40 jaar geleden veruit het
grootste deel van het totale goede
renvervoer in Nederland over de bin
nenwateren nog met zeilschepen
plaatsvond. De toenmalige zeilvloot
contrasteert scherp met de varende
oudste toto dateert uit 1880, de jong
ste uit de zestiger jaren. De nadruk
valt echter duidelijk op de jaren '20 en
'30. De toto's uit die periode vertellen
veel wetenswaardigheden over de
zeil- en motorschepen, maar ook over
het toemalige uiterlijk van de havens
en de kades
De meeste toto's wer
den immers genomen, terwijl de
schepen aan de wal lagen.
(Van een onzer redacteuren)
GOES - Ven oudsher beeft de binnen
scheepvaart voor Noord- en Zuld-Beve-
lend grote betekenis gehad. Vrijwel eik
dorp aan het water beschikte over son
hoven, voornamelijk voor afvoer ven
landbouwproducten
voer, zoets van en naar bet werk of naar
schooi gaan, om boodschappen te doon.
enzovoort Eén op do drie botsen wordt
•Heen in de vrije tijd gebruikt en eveneens
Mn op de drie Hotsen wordt zowel voor
dageiijkae verpiaatemgon ais voor de re-
ctbbUb of yportbBQGlBnirm gsbruikt. In dB
leeftijdsgroep van dertig tot veertig jaar
komen het moest mensen voor, die de fiets
•Heen in de vrije Ujd gebruiken Bij perso
nen boven de vijfenvijftig jaar en ook bp
die uit de hoogete inkomenscategorie
gooit de Hots hoge ogen oio recreatief
vervoermiddel Hot overgrote deel van de
fietsen, dat wit zoggen negen van de tien
Heteen. wordt door do bezitters na gebruik
binnen gestald Het merendeel stelt zijn
flets in garage, schuur of andere berging.
Ongeveer vijf procent noemt zijn hete mee
in huis om hem daar te stallen en het gaat
pon doorgaans om dure racefietsen Of
superkchte eportfiotaon
Hoewel landelijk gezien zand en
grind altijd de meestvervoerde lading
was, werden vanuit de Noorden
Zuidbevelandse haven(tje)s veelal
landbouwproducten verscheept, als
ook brandstoffen en meststoffen.
Tegenwoordig heeft alleen de haven
van Goes nog een regelmatige aan
loop van binnenschepen, ten behoe
ve van de langs, het havenkanaal ge
vestigde industrieën. Graag zou de
gemeente Goes de toegankelijkheid
van de haven willen opvoeren door
een veel grotere sluis bij het Goese
Sas. Dat zou immers veel bedrijven
naar het havenindustrieterrein trek
ken. Het rijk houdt voorlopig echter
de boot nog af
watersporters (bijv. Wolfaarts dijk,
Kortgene, Kats, Hoedekenskerke, Ek
lewoutsdijk), sommige werden ook
verregaand gemoderniseerd ten be
hoeve van de visserij (Yerseke, Co-
lijnsplaat).
Er zijn de afgelopen tientallen jaren
echter ook veel haventjes verdwe
nen. omdat ze hun functie verloren
hadden Een korte terugblik laat dat
zien. De haven van Baarland was een
kleine, komvormige getijde-haven,
dicht aan het water gelegen, in de
buurt van het vroegere Bakendorp
Na de ramp van 1953 kwam het ha
ventje te vervallen
In Waarde werd In 1860/61 een
compleet nieuwe tijhaven aangelegd
voor 6500 gulden Nadat de haven
bij het dijkherstel van 1953 nog enige
malen was gebruikt, werd zij in 1955
opgeheven De haven van Bath (die
vroeger een belangrijke betekenis
had als douanehaven) slibde dicht en
was op hel laatst niet meer toegan
kelijk voor de scheepvaart. Er werd
een werkhaven gemaakt voor de
aanleg van de Schelde-Rijn-verbin-
ding. Nu is de haven verdwenen.
Achter de zware Westerschelde-dijk
zijn de contouren in het landschep
nog goed te herkennen.
Nieuwdorp had sinds 1838 een ha
ventje aan de noordzijde van de
Zuid-Kraaiertpolder aan de rivier het
Sloe. Ruim een eeuw was ze voorna
melijk in gebruik ten behoeve van de
landbouw. Toen in 1949 de Quaries-
polder werd bedijkt, verdween het
haventje.
Geraadpleegde bronnen voor dit ar
tikel: a) Weerzien met de oude bin
nenvaart. door R. Martens en L.
Westra, Uitg. Kosmos. Amsterdam, b)
Tussen Afsluitdijken en Deltadam-
men, deel II, door M.A. Wilderom, c)
Winkler Prins Encyclopedie.
6 t
4%
Het getijdehoventje ven EHewoutsdijk omstreeks 1910. Op de voorgrond oen pevil-
loent/alk met een dektest suikerbieten. Op de echt er grond een vissersocheepfo. de
hengst EWD 2.
De samenstellers hebben de 228
zeldzame foto's gerangschikt in min
of meer chronologische volgorde. De krachtpatsers van tegenwoordig.
i 8
Al in het begin van deze eeuw gold de
vaarweg ais het drukste binnen-
scheepvaartkanaal van Europa.
Daarom werd In 1907 besloten, aan
beide uiteinden een derde schutsluis
te bouwen. De Oostsluis in Hans
weert werd al in 1916 geopend, de
Oostsluis in Wemeldinge pas in 1928.
Grote drukte voor do sluis-in de buitenhaven van Wemeldinge. Telloze stoon
boten en lichters wachten om geschut te worden De sleepboot "Lady" ft
rechts) is o! uitgerust met oen stuurhuis, dit in tegenstelling tot heer coHoge
Ut een recent onderzoek ven het MPO
F «ver het gebruik van do Hete. Ie naar voren
gokotnen dat robe de helft van de m Ne-
dortand aanwezige Hete on vrijwel dege
lijks wordt gebruikt, dot wk zoggen ge
middeld vier of vijfmaal por week. Dat be-
veedgt dat w| oen land van Hete ere zijn in
vorgo6jklng met andere landen te Neder
land niet alleen het met Heteen dtchtst be
zette land - op ruim veertien miljoen Inwe
nors zijn ruim eif miljoen flsteen in per*-'
cuMor bezit - maar ook dat bij one de nets
hot meeat frequent wordt gebruikt. Die
frequentie te relatief wat minder bij aOeen
•taanden en bij ouderen, terwijl jonge
mensen en zij die behoren tot grote ge
zinnen vrij vaak op de Hots stappen, met
web doel dan ook. Ongeveer vijf procent
van do in Nederland aanwezige Heteen
wordt zelden of nooit gebruikt. Uit het ge
noemde MPO-onderzoek blijkt verder dat
oen kwart ven aBe Heteen uitoiuitend go-
Bovendien wordt Zuid-Beveland
doorsneden door een kanaal, dat
lange tijd de reputatie had van het
"drukstbevaren kanaal van Europa".
De Schelde— Rijn-vérbinding heeft
die funktie slechts ten dele overge-
nomen, omdat de scheepvaart van en
naar Terneuzen/Gent nog altijd van
het Kanaal door Zuid-Beveland ge
bruik maakt.
De betekenis van de binpenvaart voor
Zeeland is niet exact m cijfert uit te
drukken. Wél is bekend, dat Neder-
Igpd In totaal «o n ZOODandernefabte
gen met 10 000 schepen in deze sec
tor feit. Hef ztfn gporMajte kMne bu
drijven, veelal ééniftartdsbedrijyen.
Niet minder dan 97 proder# WKLA
rederijen in de binnenscheepvaart
heeft slechts 1 tot 3 schepen in de
vaart.
De Nederlandse binnenschippers
hebben het afgelopen jaar overigens
geschiedenis geschreven, door mas
saal te reageren op een pproeQ,ln
hun weekblad 'Schutfevaer van twee
auteurs, die een fotoboek wilden sa
menstellen over de historie van de
binnenscheepvaart. Ook van Noord
en Zuid-Beveland kwamen vele
aanbiedingen los. Schippers uit onze
streek stonden oude foto’s in bruik
leen af en werkten aldus mee aan de
samenstelling van een "halve eeuw
scheepvaartgeschiedenis van de
binnenwateren”. Veel van het (on
langs gepubliceerde) fotomateriaal is'' In een voorwoord stellen de samen-
afkomstig uit vergeelde albums van
schippersfamilies Voor zover be
kend werd een deel zelfs bewaard in
oude schoenendozen
S - Vwaate - W. 01131 20M
Gezellige drukte in het vroegere getijdehoventje van Colijnsplaat De klipper "Adria
na'(op de voorgrond) ligt hier in 1927 pulp te lossen, links de tobbe, waarin
monsters werden genomen. De "Adriana" werd in 909 gebouwd, in 1939 werd ze
verbouwd tot motorschip en in 1958 nog met 8 meter verlengd. Het schip is nog
steeds in de vaart J
al
B9, 4