Jille Schippers families openden de schoenendozen: ktt i w - ZEI 'D, KOH ULF WKKN Y 1 12. 20. BOLÉRO 25. VAN BROEKHOVEN DANSSCHOOL FRIE EN LOUISE BOLÉRO DOCCO ruimt op GM.MW0MBW8B* Vte8éRf8a O r DANSEN MOET JE DOEN! fVjT Lid. N.V.D.: Ned. Vereniging van Dansieraren F* kV* Wtobbelear Malei A F NU 6. NU 1 0. 2 I Mi 1 i 1 I 'reselVk euGe P3ES IH r r d p. mtr. p. mtr. Dat b vraawdijk! 1 baa aitstakaada ra*atatb bezergea. IMBSSCmEN: KSTRAAT44 LANGE l t 1 extra heel voordelige coupons Grata Markt 6. Goes Tai. 18015^ B-H.’t, sips, japaas, net De geede pasvana, da ateertiag, bat contort aa da kwaitait die da arttatoa vaa bat grata Franse atari NEDERLANDER MAAKT VEEL GEBRUIK VAN ZUN RETS I i •gfcji 4 Utt de gratie Jt<; U kimt weer mschrijvea veer eett nieuwe cursus vanaf 1t juk. IKb*dTlJTSWJE*MG Us I y dagefijks van 11.00 tot 21.00 uur met de bele week deer clubs veer; scholieren echtparen maar u kunt ook terecht voor privéles of wedstrijdtraining do lessen gaan van start eind augustus Voor goed en goedkoper dansles in en om Goes DANSSCHOOL FRIE EN LOUISE VAN BROEKHOVEN WMNGAARDTSTRAAT 0 TE DOES inl. 01100-23265 of b.g.g 01135-2134. «L^NAT NU Landbouwproducten «SI? Nadruk op 1920-1940 Donderdag 22 juli 1982 - Ma jaargang na. 29 NU 12.50 p. mtr. O Weerzien met de oude 1 h»t nog mot eon opon stuurstolling moot doen Ansichtkaart uit 1919 8 I Do sluis von Hansweert in 1910 Eon stoomsleepboot mot drie geladen khppers achter zich verlaat do sluis Do zeilen liggen klaar om gezet to worden. zodra open water bereikt is Do schipper ven de achterste klipper bedient het ijzeren stuurwiel Htl Kanaal door Zuid-Beveland haart al een respectabele ouderdom: het bestaat al 116 Jaar. Het werd op 15 oktober 1866 voor de scheepvaart opengesteld. De zeilschepen van die tijd konden voor het passeren van het kanaal gebruik maken van oen (oog dienst. In Hansweert on Womeidlnge waren daartoe gemiddeld 30 tot 40 paarden in dienst, althans In de jaren tot 1880. ^4mc wi aas* Veel nog bestaande havens hebben hun betekenis, voor de beroepsbin nenvaart verloren. De meeste havens werden in bezit genomen door de V. V Lid N.A B.D.: Ned. Amateur Danssport Bond yl Lid V B. D Ver v. Beroepsdansers Xk en Demonstrateurs /O R\ wA binnenvaart. hnqt rir bor set f» badkft «rog tig* rvft/dsr stellers. Rob Martens en Leuwe Wes- tra, dat het nauwelijks voorstelbaar is. dat zo'n 40 jaar geleden veruit het grootste deel van het totale goede renvervoer in Nederland over de bin nenwateren nog met zeilschepen plaatsvond. De toenmalige zeilvloot contrasteert scherp met de varende oudste toto dateert uit 1880, de jong ste uit de zestiger jaren. De nadruk valt echter duidelijk op de jaren '20 en '30. De toto's uit die periode vertellen veel wetenswaardigheden over de zeil- en motorschepen, maar ook over het toemalige uiterlijk van de havens en de kades De meeste toto's wer den immers genomen, terwijl de schepen aan de wal lagen. (Van een onzer redacteuren) GOES - Ven oudsher beeft de binnen scheepvaart voor Noord- en Zuld-Beve- lend grote betekenis gehad. Vrijwel eik dorp aan het water beschikte over son hoven, voornamelijk voor afvoer ven landbouwproducten voer, zoets van en naar bet werk of naar schooi gaan, om boodschappen te doon. enzovoort Eén op do drie botsen wordt •Heen in de vrije tijd gebruikt en eveneens Mn op de drie Hotsen wordt zowel voor dageiijkae verpiaatemgon ais voor de re- ctbbUb of yportbBQGlBnirm gsbruikt. In dB leeftijdsgroep van dertig tot veertig jaar komen het moest mensen voor, die de fiets •Heen in de vrije Ujd gebruiken Bij perso nen boven de vijfenvijftig jaar en ook bp die uit de hoogete inkomenscategorie gooit de Hots hoge ogen oio recreatief vervoermiddel Hot overgrote deel van de fietsen, dat wit zoggen negen van de tien Heteen. wordt door do bezitters na gebruik binnen gestald Het merendeel stelt zijn flets in garage, schuur of andere berging. Ongeveer vijf procent noemt zijn hete mee in huis om hem daar te stallen en het gaat pon doorgaans om dure racefietsen Of superkchte eportfiotaon Hoewel landelijk gezien zand en grind altijd de meestvervoerde lading was, werden vanuit de Noorden Zuidbevelandse haven(tje)s veelal landbouwproducten verscheept, als ook brandstoffen en meststoffen. Tegenwoordig heeft alleen de haven van Goes nog een regelmatige aan loop van binnenschepen, ten behoe ve van de langs, het havenkanaal ge vestigde industrieën. Graag zou de gemeente Goes de toegankelijkheid van de haven willen opvoeren door een veel grotere sluis bij het Goese Sas. Dat zou immers veel bedrijven naar het havenindustrieterrein trek ken. Het rijk houdt voorlopig echter de boot nog af watersporters (bijv. Wolfaarts dijk, Kortgene, Kats, Hoedekenskerke, Ek lewoutsdijk), sommige werden ook verregaand gemoderniseerd ten be hoeve van de visserij (Yerseke, Co- lijnsplaat). Er zijn de afgelopen tientallen jaren echter ook veel haventjes verdwe nen. omdat ze hun functie verloren hadden Een korte terugblik laat dat zien. De haven van Baarland was een kleine, komvormige getijde-haven, dicht aan het water gelegen, in de buurt van het vroegere Bakendorp Na de ramp van 1953 kwam het ha ventje te vervallen In Waarde werd In 1860/61 een compleet nieuwe tijhaven aangelegd voor 6500 gulden Nadat de haven bij het dijkherstel van 1953 nog enige malen was gebruikt, werd zij in 1955 opgeheven De haven van Bath (die vroeger een belangrijke betekenis had als douanehaven) slibde dicht en was op hel laatst niet meer toegan kelijk voor de scheepvaart. Er werd een werkhaven gemaakt voor de aanleg van de Schelde-Rijn-verbin- ding. Nu is de haven verdwenen. Achter de zware Westerschelde-dijk zijn de contouren in het landschep nog goed te herkennen. Nieuwdorp had sinds 1838 een ha ventje aan de noordzijde van de Zuid-Kraaiertpolder aan de rivier het Sloe. Ruim een eeuw was ze voorna melijk in gebruik ten behoeve van de landbouw. Toen in 1949 de Quaries- polder werd bedijkt, verdween het haventje. Geraadpleegde bronnen voor dit ar tikel: a) Weerzien met de oude bin nenvaart. door R. Martens en L. Westra, Uitg. Kosmos. Amsterdam, b) Tussen Afsluitdijken en Deltadam- men, deel II, door M.A. Wilderom, c) Winkler Prins Encyclopedie. 6 t 4% Het getijdehoventje ven EHewoutsdijk omstreeks 1910. Op de voorgrond oen pevil- loent/alk met een dektest suikerbieten. Op de echt er grond een vissersocheepfo. de hengst EWD 2. De samenstellers hebben de 228 zeldzame foto's gerangschikt in min of meer chronologische volgorde. De krachtpatsers van tegenwoordig. i 8 Al in het begin van deze eeuw gold de vaarweg ais het drukste binnen- scheepvaartkanaal van Europa. Daarom werd In 1907 besloten, aan beide uiteinden een derde schutsluis te bouwen. De Oostsluis in Hans weert werd al in 1916 geopend, de Oostsluis in Wemeldinge pas in 1928. Grote drukte voor do sluis-in de buitenhaven van Wemeldinge. Telloze stoon boten en lichters wachten om geschut te worden De sleepboot "Lady" ft rechts) is o! uitgerust met oen stuurhuis, dit in tegenstelling tot heer coHoge Ut een recent onderzoek ven het MPO F «ver het gebruik van do Hete. Ie naar voren gokotnen dat robe de helft van de m Ne- dortand aanwezige Hete on vrijwel dege lijks wordt gebruikt, dot wk zoggen ge middeld vier of vijfmaal por week. Dat be- veedgt dat w| oen land van Hete ere zijn in vorgo6jklng met andere landen te Neder land niet alleen het met Heteen dtchtst be zette land - op ruim veertien miljoen Inwe nors zijn ruim eif miljoen flsteen in per*-' cuMor bezit - maar ook dat bij one de nets hot meeat frequent wordt gebruikt. Die frequentie te relatief wat minder bij aOeen •taanden en bij ouderen, terwijl jonge mensen en zij die behoren tot grote ge zinnen vrij vaak op de Hots stappen, met web doel dan ook. Ongeveer vijf procent van do in Nederland aanwezige Heteen wordt zelden of nooit gebruikt. Uit het ge noemde MPO-onderzoek blijkt verder dat oen kwart ven aBe Heteen uitoiuitend go- Bovendien wordt Zuid-Beveland doorsneden door een kanaal, dat lange tijd de reputatie had van het "drukstbevaren kanaal van Europa". De Schelde— Rijn-vérbinding heeft die funktie slechts ten dele overge- nomen, omdat de scheepvaart van en naar Terneuzen/Gent nog altijd van het Kanaal door Zuid-Beveland ge bruik maakt. De betekenis van de binpenvaart voor Zeeland is niet exact m cijfert uit te drukken. Wél is bekend, dat Neder- Igpd In totaal «o n ZOODandernefabte gen met 10 000 schepen in deze sec tor feit. Hef ztfn gporMajte kMne bu drijven, veelal ééniftartdsbedrijyen. Niet minder dan 97 proder# WKLA rederijen in de binnenscheepvaart heeft slechts 1 tot 3 schepen in de vaart. De Nederlandse binnenschippers hebben het afgelopen jaar overigens geschiedenis geschreven, door mas saal te reageren op een pproeQ,ln hun weekblad 'Schutfevaer van twee auteurs, die een fotoboek wilden sa menstellen over de historie van de binnenscheepvaart. Ook van Noord en Zuid-Beveland kwamen vele aanbiedingen los. Schippers uit onze streek stonden oude foto’s in bruik leen af en werkten aldus mee aan de samenstelling van een "halve eeuw scheepvaartgeschiedenis van de binnenwateren”. Veel van het (on langs gepubliceerde) fotomateriaal is'' In een voorwoord stellen de samen- afkomstig uit vergeelde albums van schippersfamilies Voor zover be kend werd een deel zelfs bewaard in oude schoenendozen S - Vwaate - W. 01131 20M Gezellige drukte in het vroegere getijdehoventje van Colijnsplaat De klipper "Adria na'(op de voorgrond) ligt hier in 1927 pulp te lossen, links de tobbe, waarin monsters werden genomen. De "Adriana" werd in 909 gebouwd, in 1939 werd ze verbouwd tot motorschip en in 1958 nog met 8 meter verlengd. Het schip is nog steeds in de vaart J al B9, 4

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1982 | | pagina 1