Caravan-rijinstructeur Charles Counet (ANWB):
55
fut
l
Alfa Romeo Nederland
heeft volgende week
groot nieuws voor de
ware autoliefhebbers.
Julier
22G4m
6.
12.
10.
20.
12.50
25.
DANSSCHOOL
FRIE EN LOUISE
VAN
BROEKHOVEN
1
School in WissenkerkET
wordt uitgebreid
DANSEN MOET JE DOEN!
-
NU
p. mtr.
NU
p. mtr.
NU
LANGE KERKSTRAAT 44
IS
J
mtr.
i
extra heel
voordelige
coupons
Onrustig
Bedachtzaam
U kast weer bnchrijvM veer
een nieewe cursus vasal 1B
jMÜ-
V
dagelijks van 1100 tat 21.00 uur
met de hele week deer clubs veer,
scholieren echtparen Twens
maar u kunt eek terecht veer privéles ef wedstrijdtraining
de lessen gaan van start eind augustus
Voor goed en goedkoper dansles in en om Goes
DANSSCHOOL FRIE EN LOUISE VAN BROEKHOVEN
WUNOAARDTSTRAAT 6 TE GOES
inl. 01100-23265
of b.g g 01135-2134.
(Van een onzer redacteuren)
KAPELLE - Voor 1000 km vóóruit rijden draaien talloze
caravanbezitters In Nederland hun hand niet om. Maar
velen van hen kunnen met goed fatsoen nog geen 10 meter
Achteruit rijden.
Geen millimeter-werk
Maar ook hier.....
Massale controle
Di-UGE.
4
Foto: De heer Charles Counet.
Foto boven: De heer Counet Instrueert de heer Dees bij het achteruitrijden.
■V.
jaar februari staat de inschrijving
weer open.
Instructeur Charles Counet vertelt,
"waarom iemand zich gewoonlijk óp-
Foto: Montage van een kompleet prefab dak volgens het systeem dat ook In
Wissenkerke gebruikt wordt.
van het Bestuur Christelijke Mavo, wordt ópgetrokken
naamde VS-systeem dat een zoor snelle uitvoering na
caravan kunnen uitzwaaien, als de
bestuurder plotseling naar rechts af
slaat''
"Als er in deze weken een caravan
achter je rijdt, hou hem dan in de ga
ten bij het remmen Zijn remweg is
erg lang. Al te plotseling afremmon,
kan prompt een kop-staart-botsing
tot gevolg hebben En wie Achter een
caravancombinatie rijdt moet be-
.denken.dat de bestuurder daarvan
niet veel kan zien van wat er achter
hem gebeurt. Ook als hij gepasseerd
wordt, ziet hij de inhalende auto lan
ge Jijd niet, door de dode hoek van de
spiegels Voorts, invoegen en uitvoe
gen op autosnelwegen gaat met een
caravancombinatie langzamer".
"In het algemeen dient men bij cara
vans bedacht te zijn op süngernei-
gingen. die zich voordoen -MJ veel
windvang (op bruggen en viaducten,
bij harde wind of bij het passeren van
een vrachtauto). Niet alleen de cara-
vanbezttter moot zijn rijstijl aanpas
sen. ook de andere automobilisten
moeten in zijn nabijheid bedacht
zaam te werk gaan", aldus de hoer
Counet tenslotte
tie gaan Integendeel, de meeste ca
ravans komen zij in deze vakantiewe-
De ANWB (afdeling Verkeer,' sectie
Rijvaardigheid) organiseert dén ook
al enige jaren rijinstructie-cursussen
voor caravanbezitters. Ze worden
gehouden op 8 Wegenwachtstations
('t Harde, Joure, Lexmond. Maas-
bracht, Markelo. Planken Wambuis.
Rhoon en Kapelle) en in 3 plaatsen
waar geen Wegenwachtstation is: Al-
mere. Groningen en Maarheeze.
De cursussen beginnen doorgaans in
de maand maart. Ze duren één mor
gen of één middag. De laatste cur
sussen staan veelal net vóór het be
gin van de bouwvakvakantie op het
programma. Op het terrein van het
Wegenwachtstation aan de rijks-
weg-56 bij Kapelle werd twee weken
geleden de reeks besloten. Volgend
1000 km vóóruit gaat prima,
maar 10 meter achteruit
geeft voor de caravan-rijinstructie-
cursus: "De eerste categorie cursis
ten zijn zij. die pas een caravan heb
ben gekocht en enige behendigheid
en kennis willen opdoen over het rij
den ermee De tweede categorie cur
sisten zijn zij. die al jarenlang vóóruit
rijden, maar nog altijd niets terecht
brengen van het achteruitrijden. Die
mensen worden doorgaans ook erg
onrustig, als ze een stad, een par
keerplaats of een camping voor de
wielen krijgen Voor Ijen is het rijden
in een auto-met-caravan eigenlijk
hetzelfde als het rijden in een auto
zonder achteruitversnelling
Het theoriegedeelte van de cursus
behandelt de belading, de benodigde
documenten,- verkeershandelingen,
voertuigbeheersing, etc In het prak
tijkgedeelte leren de cursisten: recht
achteruitrijden, het bepalen van de
maximum-schaarhoek. het parkeer-
vak-plaatsen, het plaatsen in moeilijk
bereikbare hoeken en het file-parke-
ren.
Ud N V D Ned Vereniging van Danslenren
Lid N A B D.: Ned. Amateur Dansspon Bond
Lid V B O Ver v Beroepsdansers
en Demonstrateurs
"Doorgaans komt men mot veel on
zekerheid (óók over het vooruitrij
den) naar hier, maar men gaat met
wat méér zekerheid de deur uit. ik
kan niemand garanderen, dat hij na
afloop tot op de millimeter nauwkeu
rig met zijn caravan kan manoeuvre-
ren, maar hij krijgt wél een stevig
ondergrondje om op door te bouwen.
Hij kijkt dan niet meer zo vreemd aan
tegen allerlei onbekende aspecten",
aldus de heer Counet, die op het
Wegenwachtstation bij Kapelle de
laatste cursus van dit seizoen voor
zijn rekening nam.
De inwoners van Zeeland hebben
echter niét alleen te maken met cara-
AHereerst worden de prefab fundering en houten vloeren aangebracht waarna de kozij
nen voorzien van gewoon gias of aluminium ramen worden gseteld Hierbovenop mon
teert men de complete prefab daken.
De scholen die volgens het VS-systeem worden gebouwd, zijn bijzonder gemakkattjk
verplaatsbaar waarbij de verplaatsingekoeten ongeveer 20 procent van de nreuwwaarde
bedragen Zij worden als turnkey project opgeleverd dat wil roggen geheel geschilderd
en gestoffeerd en voorzien van alle benodigde voorzieningen, inclusief verwarming.
ken op de eigen wegen tegen Ook
dat
vergt regelmatig enig tolerantie en
inschikkelijkheid De heer Counet
heeft voor ons. als "gastheren" van
deze vakantievierders nog wel enkele
nuttige aanwijzingen. "Je moet in elk
geval in de buurt van kruisingen re
kening houden met onverwachte
manoeuvres, omdat de bestuurder
ter plekke wellicht onbekend is
Bovendien is het raadzaam bij het
passeren van caravancombinaties
altijd wat "reserve-ruimte" In acht te
nemen De spiegels kunnen immers
iets te ver uitsteken en verder zou de
Nu is achteruitrijden in beginsel niet
het doel van een "vakantie tussen de
wielen", maar wie een cairavan achter
de auto hangt kan het toch maar be-
ler goed' onder Se knie hebben Het
Stln dimmers vah pas komen bij het
keren op de weg. het wegrijden na
parkeren of bij het manoeuvreren op
een camping.
Voordat de cursisten in hun auto
stappen, om de S-bochtjes achteruit
te rijden, het tegensturen aan te leren
of afwijkingen te corrigeren, loopt de
heer Counet in het voorbijgaan even
dé technische uitrustingseisen van
de caravan én van de verbinding au
to zóara van na. "Er zijn maar weinig
combinaties, die technisch echt he
lemaal In orde zijn Het hoeft niet al
tijd onveilig te zijn, maar meestal
klopt een aantal kleine dingen niet. Ik
wijs de cursisten daar altijd even op'.'
"Vorig jaar heeft de politie bij Arnhem
aart het begin van de grote uittocht
een massale controle gehouden. Het
heeft veel caravanbezitters toch een
halve pf een hele dag van hun va
kantie gekost, om de mankementen
te laten herstellen Zoiets kun je beter
vóór zijn Grote technische manke
menten zijn zeldzaam, maar ze ko
men af en toe voor Ik vraag me dan
wel eens af. hoe de kwaliteit en de vancombinaties als ze zélf op vakan-
veiligheid is van de caravans, die wij
niet zien Slechte voorbereiding lis
Foto Links: Het rijden met een cara
van in de bergen vereist een speciale
voorzichtigheid Hier de Juller-pas In
Zwitserland.
In Wissenkerke is men begonnen met de bouw van de uMbreMine ven de
MAVO aan de Jullanastraai 28. De uitbreiding. «Ne wordt gebouwd in opdracht
d hot aod»-
wüB.-w
monteurs kunnen daarbij por week 200 vierkante motor vloeroppervlak In
ruwbouw realiseren. De uitbreiding In Wissonkorke zal bestaan uit oen
handvaardlghekWokaal on oen overbttjtruiinte mot oen totaal stoorappervlek
van 178 vierkante meter on zal na oen bouwtijd'van SAO weken half augustus
gereed zijn.
Het VS-systeem bestaat uit koppeieonheden mat oen moduulmaat van 2.50 m dto in ós
fabriek van Vertast* Systeembouw in Uden goh sol complest worden geprefabriceerd
om op de bouwplaats aan elkaar te worden gekoppeld on afgewerkt
een belangrijke oorzaak van onge
lukken onderweg".
De heer Dees is échter een goede
leerling. Volgens de heer Counet
komt dat voornamelijk, omdat de heer
Dees een ervaren automobilist is een
een uitstekende voertuigcontrole
heeft. Na afloop bevestigt de
ZeeuwsVlaamse cursist: "Ik heb het
gevoel gekregen, dat ik nu een leuke
basis heb om daarmee in de praktijk
te treden Wat niet bekend was, weet
ik nu wel. Ik heb aan de cursus een
positieve indruk overgehouden, maar
de praktijk zal toch de boete leer-*
meester moeten worden Het is net
als met het rijbewijs je doet wat ele
mentaire kennis op. maar de brood
nodige ervaring doe je toch pas op in
de daaropvolgende jaren'
i voorbeeld in een nauw dorpsstraatje
vast kom te zitten, wil ik mezelf tóch
I kunnen redden. Dan wil ik alle moge-
lijke handelingen goed beheersen.
Da s alles".
Tijdens de cursus komt echter dui
delijk tot uitdrukking, dat niet alleen
het achteruitstaken in een nauw
Frans straatje essentieel is. maar
evenzéér het vooruitrijden op een
autosnelweg. De verantwoordelijk
heid voor een veilige tocht begint na
tuurlijk al thuis met het goed bela
den en het veilig "aanpikken" van de
caravan), maar volgens de heer Cou
net beseften de caravanbezitters on
der het rijden doorgaans toch nog te
weinig, dat ze bij een snelheid van 70
80 km met hun combinatie eenzelf
de massa oproepen als een enkele
auto (d w z solo) bij een snelheid van
130 a 140 km Een noodstop vergt
dus een (2 x zo lange) remweg.
Eén van zijn "klanten" op die dag was
de heer J Dees, die in zijn woonplaats
Zaamslag een winkel in textiel en in
terieurverzorging heeft. Hij vertelde
vooraf over zijn komsfjiaar Kapelle:
"Ik heb al 22 jaar eryafing als auto
mobilist. maar ik het/pas zeer recent
een caravan gekocht. Met wat korte
tochtjes door Zeeland (om naar
$chouwen-Duiv4land) heb ik het rij
den met de caravan eens uitgepro
beerd Maar nu wil ik ermee op va
kantie in Frankrijk en als ik dan bij-
Grote Meritt 8. Goes
TM.1B01B
FmMM
ACl