Caravan-rijinstructeur Charles Counet (ANWB): 55 fut l Alfa Romeo Nederland heeft volgende week groot nieuws voor de ware autoliefhebbers. Julier 22G4m 6. 12. 10. 20. 12.50 25. DANSSCHOOL FRIE EN LOUISE VAN BROEKHOVEN 1 School in WissenkerkET wordt uitgebreid DANSEN MOET JE DOEN! - NU p. mtr. NU p. mtr. NU LANGE KERKSTRAAT 44 IS J mtr. i extra heel voordelige coupons Onrustig Bedachtzaam U kast weer bnchrijvM veer een nieewe cursus vasal 1B jMÜ- V dagelijks van 1100 tat 21.00 uur met de hele week deer clubs veer, scholieren echtparen Twens maar u kunt eek terecht veer privéles ef wedstrijdtraining de lessen gaan van start eind augustus Voor goed en goedkoper dansles in en om Goes DANSSCHOOL FRIE EN LOUISE VAN BROEKHOVEN WUNOAARDTSTRAAT 6 TE GOES inl. 01100-23265 of b.g g 01135-2134. (Van een onzer redacteuren) KAPELLE - Voor 1000 km vóóruit rijden draaien talloze caravanbezitters In Nederland hun hand niet om. Maar velen van hen kunnen met goed fatsoen nog geen 10 meter Achteruit rijden. Geen millimeter-werk Maar ook hier..... Massale controle Di-UGE. 4 Foto: De heer Charles Counet. Foto boven: De heer Counet Instrueert de heer Dees bij het achteruitrijden. ■V. jaar februari staat de inschrijving weer open. Instructeur Charles Counet vertelt, "waarom iemand zich gewoonlijk óp- Foto: Montage van een kompleet prefab dak volgens het systeem dat ook In Wissenkerke gebruikt wordt. van het Bestuur Christelijke Mavo, wordt ópgetrokken naamde VS-systeem dat een zoor snelle uitvoering na caravan kunnen uitzwaaien, als de bestuurder plotseling naar rechts af slaat'' "Als er in deze weken een caravan achter je rijdt, hou hem dan in de ga ten bij het remmen Zijn remweg is erg lang. Al te plotseling afremmon, kan prompt een kop-staart-botsing tot gevolg hebben En wie Achter een caravancombinatie rijdt moet be- .denken.dat de bestuurder daarvan niet veel kan zien van wat er achter hem gebeurt. Ook als hij gepasseerd wordt, ziet hij de inhalende auto lan ge Jijd niet, door de dode hoek van de spiegels Voorts, invoegen en uitvoe gen op autosnelwegen gaat met een caravancombinatie langzamer". "In het algemeen dient men bij cara vans bedacht te zijn op süngernei- gingen. die zich voordoen -MJ veel windvang (op bruggen en viaducten, bij harde wind of bij het passeren van een vrachtauto). Niet alleen de cara- vanbezttter moot zijn rijstijl aanpas sen. ook de andere automobilisten moeten in zijn nabijheid bedacht zaam te werk gaan", aldus de hoer Counet tenslotte tie gaan Integendeel, de meeste ca ravans komen zij in deze vakantiewe- De ANWB (afdeling Verkeer,' sectie Rijvaardigheid) organiseert dén ook al enige jaren rijinstructie-cursussen voor caravanbezitters. Ze worden gehouden op 8 Wegenwachtstations ('t Harde, Joure, Lexmond. Maas- bracht, Markelo. Planken Wambuis. Rhoon en Kapelle) en in 3 plaatsen waar geen Wegenwachtstation is: Al- mere. Groningen en Maarheeze. De cursussen beginnen doorgaans in de maand maart. Ze duren één mor gen of één middag. De laatste cur sussen staan veelal net vóór het be gin van de bouwvakvakantie op het programma. Op het terrein van het Wegenwachtstation aan de rijks- weg-56 bij Kapelle werd twee weken geleden de reeks besloten. Volgend 1000 km vóóruit gaat prima, maar 10 meter achteruit geeft voor de caravan-rijinstructie- cursus: "De eerste categorie cursis ten zijn zij. die pas een caravan heb ben gekocht en enige behendigheid en kennis willen opdoen over het rij den ermee De tweede categorie cur sisten zijn zij. die al jarenlang vóóruit rijden, maar nog altijd niets terecht brengen van het achteruitrijden. Die mensen worden doorgaans ook erg onrustig, als ze een stad, een par keerplaats of een camping voor de wielen krijgen Voor Ijen is het rijden in een auto-met-caravan eigenlijk hetzelfde als het rijden in een auto zonder achteruitversnelling Het theoriegedeelte van de cursus behandelt de belading, de benodigde documenten,- verkeershandelingen, voertuigbeheersing, etc In het prak tijkgedeelte leren de cursisten: recht achteruitrijden, het bepalen van de maximum-schaarhoek. het parkeer- vak-plaatsen, het plaatsen in moeilijk bereikbare hoeken en het file-parke- ren. Ud N V D Ned Vereniging van Danslenren Lid N A B D.: Ned. Amateur Dansspon Bond Lid V B O Ver v Beroepsdansers en Demonstrateurs "Doorgaans komt men mot veel on zekerheid (óók over het vooruitrij den) naar hier, maar men gaat met wat méér zekerheid de deur uit. ik kan niemand garanderen, dat hij na afloop tot op de millimeter nauwkeu rig met zijn caravan kan manoeuvre- ren, maar hij krijgt wél een stevig ondergrondje om op door te bouwen. Hij kijkt dan niet meer zo vreemd aan tegen allerlei onbekende aspecten", aldus de heer Counet, die op het Wegenwachtstation bij Kapelle de laatste cursus van dit seizoen voor zijn rekening nam. De inwoners van Zeeland hebben echter niét alleen te maken met cara- AHereerst worden de prefab fundering en houten vloeren aangebracht waarna de kozij nen voorzien van gewoon gias of aluminium ramen worden gseteld Hierbovenop mon teert men de complete prefab daken. De scholen die volgens het VS-systeem worden gebouwd, zijn bijzonder gemakkattjk verplaatsbaar waarbij de verplaatsingekoeten ongeveer 20 procent van de nreuwwaarde bedragen Zij worden als turnkey project opgeleverd dat wil roggen geheel geschilderd en gestoffeerd en voorzien van alle benodigde voorzieningen, inclusief verwarming. ken op de eigen wegen tegen Ook dat vergt regelmatig enig tolerantie en inschikkelijkheid De heer Counet heeft voor ons. als "gastheren" van deze vakantievierders nog wel enkele nuttige aanwijzingen. "Je moet in elk geval in de buurt van kruisingen re kening houden met onverwachte manoeuvres, omdat de bestuurder ter plekke wellicht onbekend is Bovendien is het raadzaam bij het passeren van caravancombinaties altijd wat "reserve-ruimte" In acht te nemen De spiegels kunnen immers iets te ver uitsteken en verder zou de Nu is achteruitrijden in beginsel niet het doel van een "vakantie tussen de wielen", maar wie een cairavan achter de auto hangt kan het toch maar be- ler goed' onder Se knie hebben Het Stln dimmers vah pas komen bij het keren op de weg. het wegrijden na parkeren of bij het manoeuvreren op een camping. Voordat de cursisten in hun auto stappen, om de S-bochtjes achteruit te rijden, het tegensturen aan te leren of afwijkingen te corrigeren, loopt de heer Counet in het voorbijgaan even dé technische uitrustingseisen van de caravan én van de verbinding au to zóara van na. "Er zijn maar weinig combinaties, die technisch echt he lemaal In orde zijn Het hoeft niet al tijd onveilig te zijn, maar meestal klopt een aantal kleine dingen niet. Ik wijs de cursisten daar altijd even op'.' "Vorig jaar heeft de politie bij Arnhem aart het begin van de grote uittocht een massale controle gehouden. Het heeft veel caravanbezitters toch een halve pf een hele dag van hun va kantie gekost, om de mankementen te laten herstellen Zoiets kun je beter vóór zijn Grote technische manke menten zijn zeldzaam, maar ze ko men af en toe voor Ik vraag me dan wel eens af. hoe de kwaliteit en de vancombinaties als ze zélf op vakan- veiligheid is van de caravans, die wij niet zien Slechte voorbereiding lis Foto Links: Het rijden met een cara van in de bergen vereist een speciale voorzichtigheid Hier de Juller-pas In Zwitserland. In Wissenkerke is men begonnen met de bouw van de uMbreMine ven de MAVO aan de Jullanastraai 28. De uitbreiding. «Ne wordt gebouwd in opdracht d hot aod»- wüB.-w monteurs kunnen daarbij por week 200 vierkante motor vloeroppervlak In ruwbouw realiseren. De uitbreiding In Wissonkorke zal bestaan uit oen handvaardlghekWokaal on oen overbttjtruiinte mot oen totaal stoorappervlek van 178 vierkante meter on zal na oen bouwtijd'van SAO weken half augustus gereed zijn. Het VS-systeem bestaat uit koppeieonheden mat oen moduulmaat van 2.50 m dto in ós fabriek van Vertast* Systeembouw in Uden goh sol complest worden geprefabriceerd om op de bouwplaats aan elkaar te worden gekoppeld on afgewerkt een belangrijke oorzaak van onge lukken onderweg". De heer Dees is échter een goede leerling. Volgens de heer Counet komt dat voornamelijk, omdat de heer Dees een ervaren automobilist is een een uitstekende voertuigcontrole heeft. Na afloop bevestigt de ZeeuwsVlaamse cursist: "Ik heb het gevoel gekregen, dat ik nu een leuke basis heb om daarmee in de praktijk te treden Wat niet bekend was, weet ik nu wel. Ik heb aan de cursus een positieve indruk overgehouden, maar de praktijk zal toch de boete leer-* meester moeten worden Het is net als met het rijbewijs je doet wat ele mentaire kennis op. maar de brood nodige ervaring doe je toch pas op in de daaropvolgende jaren' i voorbeeld in een nauw dorpsstraatje vast kom te zitten, wil ik mezelf tóch I kunnen redden. Dan wil ik alle moge- lijke handelingen goed beheersen. Da s alles". Tijdens de cursus komt echter dui delijk tot uitdrukking, dat niet alleen het achteruitstaken in een nauw Frans straatje essentieel is. maar evenzéér het vooruitrijden op een autosnelweg. De verantwoordelijk heid voor een veilige tocht begint na tuurlijk al thuis met het goed bela den en het veilig "aanpikken" van de caravan), maar volgens de heer Cou net beseften de caravanbezitters on der het rijden doorgaans toch nog te weinig, dat ze bij een snelheid van 70 80 km met hun combinatie eenzelf de massa oproepen als een enkele auto (d w z solo) bij een snelheid van 130 a 140 km Een noodstop vergt dus een (2 x zo lange) remweg. Eén van zijn "klanten" op die dag was de heer J Dees, die in zijn woonplaats Zaamslag een winkel in textiel en in terieurverzorging heeft. Hij vertelde vooraf over zijn komsfjiaar Kapelle: "Ik heb al 22 jaar eryafing als auto mobilist. maar ik het/pas zeer recent een caravan gekocht. Met wat korte tochtjes door Zeeland (om naar $chouwen-Duiv4land) heb ik het rij den met de caravan eens uitgepro beerd Maar nu wil ik ermee op va kantie in Frankrijk en als ik dan bij- Grote Meritt 8. Goes TM.1B01B FmMM ACl

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1982 | | pagina 1