Ddor bezuinigingen op de Oosterschelde-werken
wo
FF
01180
33333
1
i
1
I
KA TOEN DOET 'T GOED-^-t
Rijkspolitie
dt wellicht ook schutsluis inOesterdam geschrapt
FOTO
M
Alarmnummer
- Y
Vergel^kiixjen
met sluis
Goeie Ses
..16.90
18.90
8.00
22.50
18.90
19.50
f FerwcAoore
A
1982
h
I
A.
J
I
I
oo
J
aan
1 50 cm. breed
Katoenen twill.
r
Katoenen chintz.
Katoenen crinckle, 1 50 cm breed
1 50 cm. breed
Katoenen jersey,
i
LANGE KERKSTRAAT 44
-J
-
11 h 11 i 11i r
Katoenen keper.
Katoenen poplin,
Alsmaar kleiner
Grote omweg
I
1
I
(Van een onzer redakteuren)
BERGEN OP ZOOM/GOES -
„Het schrappen van de sluis in
de Oesterdam zou desastreus
zijn voor het bedrijfsleven In
Bergen op Zoom”. Dat is de stel
lige overtuiging van mr. D. van
Setten, voorzitter van de Kamer
van Koophandel in westelijk
Noord-Brabant.
Waf is zinnig?
Deel II
In ons num
Klaagzangen
s\
gPf B»nbfcal«T Kelt
EXCLUSIEVE STRAND- EN BOULEVARD MODE
Toch op de tocht
1 50 cm. breed.......
90 cm breed
150 cmJ breed
n
F
Katoenen ajour, 1 50 cmbreed16.90
ademnood
I
I
4
I
I
1
1
I
I
I
i
i
Beknibbelen
hATOMCH 6MOM6 0^0^'
oooa zwe
eavuuts
Extra in deze Bevelander een
overzicht van Oranje-aktiviteiteri
in de dorpen en wijken. Op^
lend veel Oranfebdls en disc
voor de jongeren.
ILVQnhïhAvTflUL JLode
TYPISCH UH MractAMretr
VAH *V noMwoU
I
Keel wordt
I
dichtgeknepen
LSOKt
le
0
ecopon. Ook coasters kunnen echter de heven bereiken.
Immers volkomen logisch. Achteraf be-
i-
leven déér al geen kant m»er mee uft.
Maar <9t jaar wordt het no, erger hot
W4
nd
De woedt van da Bergen op Zoomee
Voorzitter Van Setten van de Kamer van
Koophandel In West-Brabant „Het niet-
Do hoer F. Kersbergen van CargM Soja
BV ziet door het omveren van de binnen-
Zijn ernstige waarschuwing heeft betrek
king op de plannen van het ministerie van
verkeer en waterstaat, om de toogezeg-
de Wtsluis in de Oeeterdam maar niet te
bouwen. Dat zou een besparing op de
Namens de bedrijven Coppens Trans
port, De Schokte Betoncentraie, Aafalt-
contrate Do Zoom on Wegenbouw Van’
Dijck en Petit zegt de heer J. P C.
Verbeme: „Bü onze bedrijven wordt
zand, grind en steenslag aangevoerd.
Hot zandvervoer vanuit de Westerschet-
de gaat toenome, omdat de vergunnm-
gen voor zandwinning in Wost-Brabent
zeldzamer worden. De zandachepen
moeten dan vanuit de Weeterecheido via
Antwerpen omvaren. De steenslag wordt
met coasters aangevoerd. Maar coasters
kunnen Bergen op Zoom niet meer be-
reiken zonder een grote schutsluis in do
Oesterdam Kort gezegd: het voortbe
staan van onze bedrijven komt In gevaar,
als de sluis uitblljfr.
begrijp niet, dat de rijksoverheid In deze
tijden van weridoosheid voorbijziet aan
de IndustriUe belangen ven Bergen op
Zoom’.
Tot slot de hoor Van Setten; „De toe-
komst van het industrieterrein aan de
Theodorushaven hangt aan oen zijden
wonat de sluiain do Oeoterd
te schrappen. Dit wordt oen
bedrijven oprhet Industriotonelt rondom
de haven*. v
.Net ais do gemeente Goes, voeren wij
óók het ethisch argument aart de sfuis O
beióófd. Zwart op wit Door do minister
zelf. En oen overheid mag tegenover zijn
txMpom niet op gedane toezeggingen
terugkornen, Det geeft geen praT.
„sluis der it
sas. Het M
bedrijven opgeworpen. Dat vernietigt
aNe goede perepektievon, die de Theo
dorushaven voor de ekonomie In zich
heeft’
Woordvoerder* ven Bergen op Zoomee
bedrihren aan de Theodorushaven geven
do dËekte bedreiging van hun voortbe
staan voimonrkg toe. Do hoor C. Rw-kw
van hot staafceechermingabodrilf Con
ine (sinds 197 0 In Bergen op Zoom) zegt
onomwonden; „Als do schutsluis in de
Oeeterdam ar niet komt verdwijnen we
hier. En do rijksoverheid krijgt de reke
ning gepresenteerd In de vrom ven oen
gepeperde schadeclaim*.
Zijn snelgroeiende bedrijf, dat in 1967
tan 360 man werk hoopt te geven, komt
kt de problemen omdat de aldaar ge
maakte, grote staalkonstruktiea niet on
der da bruggen In do ScheMe R|n w
blading dóór kunnen. Bovendien zijn da
duwbakken te groot voor do sluizen In do
PhBpedam on b| Antwerpen. „Eigenlik
MM due echterat, dat we op do var-
j plaats zitten. Dot zou toch van do
zotte zijnf* aldus do heer Backer.
- o
besparingen z^n. De verwachte ekono-
mische schade zal op korte termijn deze
101x90 motor. Eigenlijk konhot bedridw HnmUga bezuiniging veie malen over-
leden alsmaar tot kleinere afmetingen zien, ié dat plan woMcht wet te groots
word teruggebrecht uR boeparinge
overwegingen. Nu bestaan er pion-
draadje We zijn afhankelijk van de be-
grotingapoeitie ven Mn departement.
Waar blijft dan het algemeen belang?
opgezet, maar niettemin: men stond
positief tegenover uitbreiding van de
non, om do sluis maar hoiomMI uit do haven-en Industrie-aktMtolten. Waarom
tekeningen weg te strepen. Do rijke- Is dat anders geworden, nu het nodig
overheid zal de bedrijven dan echter Mikt, kompartimenteringsdamman aan
tegenover zich vindon. te leggen?"
dkiis toch hanteerbaar*. Mirer wat zien nlet-aenleggen van de schutsluie
we: In 1979 was het aüemml ineens niet geeft dus besparingen, dte slechts schijn-
moer mogeéjk. De aluin (met Hftbak)
moest toon worden teruggebraoht tot
Het bodrilMthen in Bergen op Zoom
wordt dan echter radikaal van open water
afgesneden. Binnenvaartschepen moe
ten dan omvareri via Antwerpen of via de
PhHipedam om de stad'nog te kunnen
bereiken. Bovendien kunnen coasters
de stad dan helemaal niet meer aan
doen De bedrijven zijn ervan overtuigd,
dat dit voor hun voortbestaan een ramp
zou betekenen. „De schade aan de eko
nomie zal vele malen groter zijn”, menen
ze.
De schadeclaims liggen dan ook ai ge
reed, voor het geval de schutsluis In de
Oesterdam achterwege mocht blijven.
De Oeeterdam komt tussen Triolen en de
Kreekrakslulzen, westelijk van de Schel-
de-RIjn-verblnding.
rzaal
Jazz
De goede scheepvaartverbindingen wa
ren essentieel voor de vestigingen al
daar. De Theodorushaven is toegankelijk
voor kleine coasters en voor binnenvaart
schepen tot 2000 ton. De schepen moe
ten de Burgemeester Petersluis 120x20
m) passeren om het Industrieterrein te
bereiken. Die sluis is echter groot ge- De perepektievon werden overigens al In
noeg om hen door te laten. de jaren '60 erkend Omdat de bedoeling
toen nog was, dat do Oootorechoide
volgens plan volledig zou worden afge
sloten, word hot z.g. Relmorewsal-pian
ontworpen. „Do uitbouw van de haven-
Indu.’trióën'richt zich voo/sl óp hot Junktie van Beraen oo Zoom was toén
lelt, dot do beloofde alula la hot ver volkomen logisch. Aohtoraf be-
SsardanmarM 5 - Ywwk. - tri 01131-100)
mor van vorige week
we aandacht aan do
tchten” bij hot Goooo
drijfsieven van Gooe
dreigt het slachtoffer te worden
ven bozukiiglngen op de Ooeter-
schelde werken. Borgen op Zoom
bevindt zich In oen soortgelijke
situatie. Ook daar draaien de pro
blemen on oen sluis.
Ook In dt artikel komt weer naar
voren, hoe hard do overhoidebe-
zuiniglsgon kunnen Inhakken op
okonomloche on IndustrtWe be
drijvigheid. En ook hier blijken de
voorgenomen bezuinigingen
slechte „echljnbezuinlglngen”: do
schade aan do ekonomie Is op
korte termijn (aantoonbaar) ai vele
malen groter dan hot bedrag van
de besparingen.
w
industrieën:
Graag laat do heer Van Setten a*n brief
zien van de vorige m kilst er van wekeer
en waterstaat, da hoor Tuijnmm. Do
brief, gedateerd 5 JuH 1979, is gerickt
do Kamer van Koophandel Do mi
bevestigt daarin de aanlag van de ft
male) schutsluis van 10x90 mater,
slot van de brief luidt „Ik meen, dat
een beslleelng over de alula In do
tordam In bovenstaande zin, In vokk
de mate uw belangen voor do toekc
zijn veMggestekT
De sluis staat niettemin wMrop ds tocht
in maart J.L schreven GS van Brabant a
en W. van Bergen op Zoom én de Kamer
van Koophandel daarom gezamenlijk de
Raad ven da Waterstaat aan, ds enige
Instantie die do minister (via een daartoe
- 'strekkend advies) nog ven mening kan
doen veranderen. Za zetten daarin ako
argumenten vóór aanlog van de schut-
siuia nog oene op aon rij.
r**—
treffen. Daardoor tomen eigenlijk alle
fraaie ovorheidapiannen om werkgoie-
gonheid te schoppen, in oen vreemd
daglicht te staan,* aldue mr. Van Setten
(Laatste nieuwe: Er Ie nader over
leg geweest met hot ministerie.
Do deur blijft voor Borgen op
Zoom op oen Mor steen). 1
Do overheid denkt aenteén kant een i
besparing van 90 miljoen te boreBten, j
maar aan de andere kant berokkent zij
grote schade aan werkgelegenheid J
en Industrilla bedrijvigheid in onze
regio. Wat Ie dan bezuiniging? Wat Is
dan zinnig?"
FOTO BOVEN: Een deel van do kanaatvormlge Theodorushaven.
FOTO ONDER: De aan-en afvoer van loding geechiedt veelal met binnenvaart- ministerie van verkeer en'waterstaat
hoiomMI
V voordo
Bei <M nummer b drinomde i
Er is altijd eeo swveübnce auto
Florerende
TBKEMING: Ah de OerpM dtepoMs (beterbetentf «te de „HfhMo", Ir tfe
0r ntat hoeft, nmM do sohoopswart vbmT de Oooterechoitte eemeren vte da
Ph Hipodem of via do Zandvüeteiuis bij Antwerpen. Coooters kunnen Borgen e|»'
Zoom heiemóél ntat moor boretkan-
•öhspRo <te kootentektor mte
ótnhooo pMtft mOhzr grondteof it irate.
Dte wordt un Gent aangevoerd en met
duwbokken neer hier gebracht Omveren
via antworpen koot ons voel gold. Ik
Mtuooon hield do Khmer van Keep-
handal Weet Brabant aon snelle en
quête onder oen aantal direkt be-
choigdo hadrijvan. Uitkomst: do direkt
RraitoonbAf* Rchxte Mi a
bedrijven werd ai geraamd op 2Si 30
miljoen guidon por jaar. Do veie ove
rige bedrijven loten we oven buiten
Behalve Goes dreigt dus ook de eko-
nomieche bedrijvigheid in Bergen op
Zoom de keel te worden toegeknepen
door de overheldsbezuinigingswoede.
Het verechH tussen beide steden Is
echter duidelijk aanwezig: in Goes komt
een „slapend” Industrieterrein niet tot
leven, in Bergen op Zoom zal Juist de
enorme bloei plaats gaan maken voor
verdorring.
De gunstige ligging van Bergen op Zoom
aan het open water, in de nabijheid van
de drukke vaarweg tussen Rotterdam en
Amtwerpen, maakte de omgeving uiter
mate geschikt voor de ontwikkeling van
een „nar industrieterrein rondom de
Theodorushaven. De haventerreinen
maakten snel en op grootse wijze op-
gang. Een aanzienlijk aantal bedrijven
vestigde zich In het verleden (maar ook
nog zeer recent) op dit industrieterrein.
aanleggen van de sluis Inde Oeeterdam ,De sluis, die aanvankeWk b de Oester-
zou betekenen, dat de vrije toegang tot dom was geprojekteerd, had een afme-
de Bergen op Zoomoe Industriehaven ting van 24x280 meter. Dat garandeerde
niet, uit mltteu-overweglngen. Daarom
word Nj op papier verkleind tot 16x140
meter. Die afmetingen zouden grote
problemen geven voor de doorvaart van
coasters, maar niettemin vonden we de
oasyaai
te
Af'-*
WUlCLBMMt