Ddor bezuinigingen op de Oosterschelde-werken wo FF 01180 33333 1 i 1 I KA TOEN DOET 'T GOED-^-t Rijkspolitie dt wellicht ook schutsluis inOesterdam geschrapt FOTO M Alarmnummer - Y Vergel^kiixjen met sluis Goeie Ses ..16.90 18.90 8.00 22.50 18.90 19.50 f FerwcAoore A 1982 h I A. J I I oo J aan 1 50 cm. breed Katoenen twill. r Katoenen chintz. Katoenen crinckle, 1 50 cm breed 1 50 cm. breed Katoenen jersey, i LANGE KERKSTRAAT 44 -J - 11 h 11 i 11i r Katoenen keper. Katoenen poplin, Alsmaar kleiner Grote omweg I 1 I (Van een onzer redakteuren) BERGEN OP ZOOM/GOES - „Het schrappen van de sluis in de Oesterdam zou desastreus zijn voor het bedrijfsleven In Bergen op Zoom”. Dat is de stel lige overtuiging van mr. D. van Setten, voorzitter van de Kamer van Koophandel in westelijk Noord-Brabant. Waf is zinnig? Deel II In ons num Klaagzangen s\ gPf B»nbfcal«T Kelt EXCLUSIEVE STRAND- EN BOULEVARD MODE Toch op de tocht 1 50 cm. breed....... 90 cm breed 150 cmJ breed n F Katoenen ajour, 1 50 cmbreed16.90 ademnood I I 4 I I 1 1 I I I i i Beknibbelen hATOMCH 6MOM6 0^0^' oooa zwe eavuuts Extra in deze Bevelander een overzicht van Oranje-aktiviteiteri in de dorpen en wijken. Op^ lend veel Oranfebdls en disc voor de jongeren. ILVQnhïhAvTflUL JLode TYPISCH UH MractAMretr VAH *V noMwoU I Keel wordt I dichtgeknepen LSOKt le 0 ecopon. Ook coasters kunnen echter de heven bereiken. Immers volkomen logisch. Achteraf be- i- leven déér al geen kant m»er mee uft. Maar <9t jaar wordt het no, erger hot W4 nd De woedt van da Bergen op Zoomee Voorzitter Van Setten van de Kamer van Koophandel In West-Brabant „Het niet- Do hoer F. Kersbergen van CargM Soja BV ziet door het omveren van de binnen- Zijn ernstige waarschuwing heeft betrek king op de plannen van het ministerie van verkeer en waterstaat, om de toogezeg- de Wtsluis in de Oeeterdam maar niet te bouwen. Dat zou een besparing op de Namens de bedrijven Coppens Trans port, De Schokte Betoncentraie, Aafalt- contrate Do Zoom on Wegenbouw Van’ Dijck en Petit zegt de heer J. P C. Verbeme: „Bü onze bedrijven wordt zand, grind en steenslag aangevoerd. Hot zandvervoer vanuit de Westerschet- de gaat toenome, omdat de vergunnm- gen voor zandwinning in Wost-Brabent zeldzamer worden. De zandachepen moeten dan vanuit de Weeterecheido via Antwerpen omvaren. De steenslag wordt met coasters aangevoerd. Maar coasters kunnen Bergen op Zoom niet meer be- reiken zonder een grote schutsluis in do Oesterdam Kort gezegd: het voortbe staan van onze bedrijven komt In gevaar, als de sluis uitblljfr. begrijp niet, dat de rijksoverheid In deze tijden van weridoosheid voorbijziet aan de IndustriUe belangen ven Bergen op Zoom’. Tot slot de hoor Van Setten; „De toe- komst van het industrieterrein aan de Theodorushaven hangt aan oen zijden wonat de sluiain do Oeoterd te schrappen. Dit wordt oen bedrijven oprhet Industriotonelt rondom de haven*. v .Net ais do gemeente Goes, voeren wij óók het ethisch argument aart de sfuis O beióófd. Zwart op wit Door do minister zelf. En oen overheid mag tegenover zijn txMpom niet op gedane toezeggingen terugkornen, Det geeft geen praT. „sluis der it sas. Het M bedrijven opgeworpen. Dat vernietigt aNe goede perepektievon, die de Theo dorushaven voor de ekonomie In zich heeft’ Woordvoerder* ven Bergen op Zoomee bedrihren aan de Theodorushaven geven do dËekte bedreiging van hun voortbe staan voimonrkg toe. Do hoor C. Rw-kw van hot staafceechermingabodrilf Con ine (sinds 197 0 In Bergen op Zoom) zegt onomwonden; „Als do schutsluis in de Oeeterdam ar niet komt verdwijnen we hier. En do rijksoverheid krijgt de reke ning gepresenteerd In de vrom ven oen gepeperde schadeclaim*. Zijn snelgroeiende bedrijf, dat in 1967 tan 360 man werk hoopt te geven, komt kt de problemen omdat de aldaar ge maakte, grote staalkonstruktiea niet on der da bruggen In do ScheMe R|n w blading dóór kunnen. Bovendien zijn da duwbakken te groot voor do sluizen In do PhBpedam on b| Antwerpen. „Eigenlik MM due echterat, dat we op do var- j plaats zitten. Dot zou toch van do zotte zijnf* aldus do heer Backer. - o besparingen z^n. De verwachte ekono- mische schade zal op korte termijn deze 101x90 motor. Eigenlijk konhot bedridw HnmUga bezuiniging veie malen over- leden alsmaar tot kleinere afmetingen zien, ié dat plan woMcht wet te groots word teruggebrecht uR boeparinge overwegingen. Nu bestaan er pion- draadje We zijn afhankelijk van de be- grotingapoeitie ven Mn departement. Waar blijft dan het algemeen belang? opgezet, maar niettemin: men stond positief tegenover uitbreiding van de non, om do sluis maar hoiomMI uit do haven-en Industrie-aktMtolten. Waarom tekeningen weg te strepen. Do rijke- Is dat anders geworden, nu het nodig overheid zal de bedrijven dan echter Mikt, kompartimenteringsdamman aan tegenover zich vindon. te leggen?" dkiis toch hanteerbaar*. Mirer wat zien nlet-aenleggen van de schutsluie we: In 1979 was het aüemml ineens niet geeft dus besparingen, dte slechts schijn- moer mogeéjk. De aluin (met Hftbak) moest toon worden teruggebraoht tot Het bodrilMthen in Bergen op Zoom wordt dan echter radikaal van open water afgesneden. Binnenvaartschepen moe ten dan omvareri via Antwerpen of via de PhHipedam om de stad'nog te kunnen bereiken. Bovendien kunnen coasters de stad dan helemaal niet meer aan doen De bedrijven zijn ervan overtuigd, dat dit voor hun voortbestaan een ramp zou betekenen. „De schade aan de eko nomie zal vele malen groter zijn”, menen ze. De schadeclaims liggen dan ook ai ge reed, voor het geval de schutsluis In de Oesterdam achterwege mocht blijven. De Oeeterdam komt tussen Triolen en de Kreekrakslulzen, westelijk van de Schel- de-RIjn-verblnding. rzaal Jazz De goede scheepvaartverbindingen wa ren essentieel voor de vestigingen al daar. De Theodorushaven is toegankelijk voor kleine coasters en voor binnenvaart schepen tot 2000 ton. De schepen moe ten de Burgemeester Petersluis 120x20 m) passeren om het Industrieterrein te bereiken. Die sluis is echter groot ge- De perepektievon werden overigens al In noeg om hen door te laten. de jaren '60 erkend Omdat de bedoeling toen nog was, dat do Oootorechoide volgens plan volledig zou worden afge sloten, word hot z.g. Relmorewsal-pian ontworpen. „Do uitbouw van de haven- Indu.’trióën'richt zich voo/sl óp hot Junktie van Beraen oo Zoom was toén lelt, dot do beloofde alula la hot ver volkomen logisch. Aohtoraf be- SsardanmarM 5 - Ywwk. - tri 01131-100) mor van vorige week we aandacht aan do tchten” bij hot Goooo drijfsieven van Gooe dreigt het slachtoffer te worden ven bozukiiglngen op de Ooeter- schelde werken. Borgen op Zoom bevindt zich In oen soortgelijke situatie. Ook daar draaien de pro blemen on oen sluis. Ook In dt artikel komt weer naar voren, hoe hard do overhoidebe- zuiniglsgon kunnen Inhakken op okonomloche on IndustrtWe be drijvigheid. En ook hier blijken de voorgenomen bezuinigingen slechte „echljnbezuinlglngen”: do schade aan do ekonomie Is op korte termijn (aantoonbaar) ai vele malen groter dan hot bedrag van de besparingen. w industrieën: Graag laat do heer Van Setten a*n brief zien van de vorige m kilst er van wekeer en waterstaat, da hoor Tuijnmm. Do brief, gedateerd 5 JuH 1979, is gerickt do Kamer van Koophandel Do mi bevestigt daarin de aanlag van de ft male) schutsluis van 10x90 mater, slot van de brief luidt „Ik meen, dat een beslleelng over de alula In do tordam In bovenstaande zin, In vokk de mate uw belangen voor do toekc zijn veMggestekT De sluis staat niettemin wMrop ds tocht in maart J.L schreven GS van Brabant a en W. van Bergen op Zoom én de Kamer van Koophandel daarom gezamenlijk de Raad ven da Waterstaat aan, ds enige Instantie die do minister (via een daartoe - 'strekkend advies) nog ven mening kan doen veranderen. Za zetten daarin ako argumenten vóór aanlog van de schut- siuia nog oene op aon rij. r**— treffen. Daardoor tomen eigenlijk alle fraaie ovorheidapiannen om werkgoie- gonheid te schoppen, in oen vreemd daglicht te staan,* aldue mr. Van Setten (Laatste nieuwe: Er Ie nader over leg geweest met hot ministerie. Do deur blijft voor Borgen op Zoom op oen Mor steen). 1 Do overheid denkt aenteén kant een i besparing van 90 miljoen te boreBten, j maar aan de andere kant berokkent zij grote schade aan werkgelegenheid J en Industrilla bedrijvigheid in onze regio. Wat Ie dan bezuiniging? Wat Is dan zinnig?" FOTO BOVEN: Een deel van do kanaatvormlge Theodorushaven. FOTO ONDER: De aan-en afvoer van loding geechiedt veelal met binnenvaart- ministerie van verkeer en'waterstaat hoiomMI V voordo Bei <M nummer b drinomde i Er is altijd eeo swveübnce auto Florerende TBKEMING: Ah de OerpM dtepoMs (beterbetentf «te de „HfhMo", Ir tfe 0r ntat hoeft, nmM do sohoopswart vbmT de Oooterechoitte eemeren vte da Ph Hipodem of via do Zandvüeteiuis bij Antwerpen. Coooters kunnen Borgen e|»' Zoom heiemóél ntat moor boretkan- •öhspRo <te kootentektor mte ótnhooo pMtft mOhzr grondteof it irate. Dte wordt un Gent aangevoerd en met duwbokken neer hier gebracht Omveren via antworpen koot ons voel gold. Ik Mtuooon hield do Khmer van Keep- handal Weet Brabant aon snelle en quête onder oen aantal direkt be- choigdo hadrijvan. Uitkomst: do direkt RraitoonbAf* Rchxte Mi a bedrijven werd ai geraamd op 2Si 30 miljoen guidon por jaar. Do veie ove rige bedrijven loten we oven buiten Behalve Goes dreigt dus ook de eko- nomieche bedrijvigheid in Bergen op Zoom de keel te worden toegeknepen door de overheldsbezuinigingswoede. Het verechH tussen beide steden Is echter duidelijk aanwezig: in Goes komt een „slapend” Industrieterrein niet tot leven, in Bergen op Zoom zal Juist de enorme bloei plaats gaan maken voor verdorring. De gunstige ligging van Bergen op Zoom aan het open water, in de nabijheid van de drukke vaarweg tussen Rotterdam en Amtwerpen, maakte de omgeving uiter mate geschikt voor de ontwikkeling van een „nar industrieterrein rondom de Theodorushaven. De haventerreinen maakten snel en op grootse wijze op- gang. Een aanzienlijk aantal bedrijven vestigde zich In het verleden (maar ook nog zeer recent) op dit industrieterrein. aanleggen van de sluis Inde Oeeterdam ,De sluis, die aanvankeWk b de Oester- zou betekenen, dat de vrije toegang tot dom was geprojekteerd, had een afme- de Bergen op Zoomoe Industriehaven ting van 24x280 meter. Dat garandeerde niet, uit mltteu-overweglngen. Daarom word Nj op papier verkleind tot 16x140 meter. Die afmetingen zouden grote problemen geven voor de doorvaart van coasters, maar niettemin vonden we de oasyaai te Af'-* WUlCLBMMt

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1982 | | pagina 1