Mensen redden 33333 kei FLITSENDE ZELF MODE MAKEN. REKEN MAAR! dat blijft toch altijd het mooiste COMPUTERFUTSER 99 r van Biemen nCTTISt f HAN0MAT CBX 350 Trimloop Krabbendijke Aiarnuiummer} Leen Polderman (58) leidt in Hansweert het enige familie-bergingsbedrijf In de regio (Van één onzer redakteuren) LANGE KERKSTRAAT 44 I. „Ankervi Trossen kappen „Ik heb in het verleden vaak het Op de dijk Knippatronen: Burda, Simplicity en ’’Kijk en knip” ZOMERKOLLEKTIE ’82! Heel veel katoenen- en linnen stoffen. En, nu ook uitgebreide kollekties in Polo-Jersey en badstoffen? 15 man gered Depositair van: Eeuwige strijd ■I Eigen koers Volgende generatie Goes, Ganzepoortstraat 14. Tel. 0110011512 I KMutrsat 11 Soes 27473 Grote Marirt 6, Goes Tol. ISO Japanse (- computergestuurde eiectronenflitser verstelbare reflector voor indirect flitsen twee werkdiafragma's richtgetal 30 (b>j 21 én) testiampje gemakkefijk afleesbare llaX.Axt< tA&y.üvk retviRA HAAT A0 44 1M2 J- heel wat ankers op Later kocht hij A en oud (de „Lobbezootrimloop") In Krabbendijke Het startschot klinkt gersoorlog"), maakt dat voor Polder man geen verschil: hij blijft zich onafhankelijk opstellen. Indien nodig werkt hij samen met de „grote jon gens", die hem in de achterliggende enigszins in de steek. Maar op de boten Bombshell, Tijgerhaai en Boreas is echter de volgende generatie van het familiebedrijf konstant stand-by. voor assistentie aan schepen, die water maakten. „Zijn" eerste aan varing betrof de tankt (van de Verenigde Tt Tramperweg. bij binnenkomst In Hans- weert langs het Kanaal Het gezin Polderman heeft echter altijd ge woond in het oude veerhuis, bovenop de Woeterscheidedljk. Nog altijd zou den Jeanne en Leen Polderman goud y „Nleuwendijk" mk Rederijen uit Rotterdam) in de Hansweerste buiten- Hij werd min of meer vanzelf „anker- visser*’, een vak dat in de jaren ’50 een goede boterham opleverde in de buurt van de sluizen. In die tijd ver speelde het binnenschip „Matter horn" (van Lloyd opgetrommeide i Sinds een aantal jaren ia het sleep een kruidenier en r géén poelier. Mijn rap altijd de Fran- >xop mijn kippen". Die maatschappijen kennen mijn werk en op grond van.de binnen gekomen rapporten betalen ze me gewoon uit. Da s geen punt voor ze". Met sommige verzekeringsmaatschap pijen sta ik zelfs op zulke goede voet, dat ik geen kontrakten meer teken, een kleine vlet met motorpompen D,e maatschappijen I bekende „Inktvis", een voormalig be- tonnlngechip. „Een prime werkschip. dat tltt wat gemakkelljker. Het liep voortreffelijk. Later raakte het systeem wat In onbruik door nieuwere tech- nlsche ontwikkelingen". De jongo gonoraüo atand-W op de ,,-Bbmbehe/f”. Boven steef Koes RoMermen en onder v./.n.r. Boe vee Oorschot, Fnni ven Kampon on Hugo Poidorman. En ook als zo thuis zijn, zitten of liggen ze dag en nacht met het oor bij de radio. Om uit te kunnen rukken als het gaat spannen: Kees Polder man (38), Hugo Polderman (26). Bas van Oorschot (25) en Frans van Kam pen (27 „Hot ia een mooi vak. We doen het graag", zeggen ze. „En ze kunnen het goed", vult vader Leen Polderman aan. Hot sleep- en bergingsbedrijf is niet van de ene dag op de andere ont staan Het kwam oorspronkelijk voort uit eenpoellersbedrijf Leen Pol derman begon zijn werk-op-het-water namelijk als poelier. „Ik ben begonnen ais parlevinker op het Kanaal, bij do ey-rpn. Ik verkocht geslachte kippen aan de schippers. Volgens mij waa ik In de hele wereld de enige poetler-té-water Er waren wél een bakker, r een olieboer. maar beste klanten wan sen Die waren gel vertelt hij. de Griekse tanker ..Princess Anne Marie", een zeekasteel van 235 meter lengte. De bergers van Polderman zégen het bij wijze van spreken onder hun ogen gebeuren. Ze waren er dan ook in alle gevallen als eersten bij. Ze hebben die week hun bod nau welijks gezien. En ze hebben goed verdiend. Maar do mooiste beloning was toch do redding van 11 be manningsleden van hot baggerschip „James Ensor*', die tijdig op de „Tljgerheal" van Poldognen kon den overstappen. ons werk. We hadden alles uit de eerste hand. We konden alles zien - gebeuren. En 's nachts hoofde er maar één schip te blazen on ik wist gelijk, dat er wat aan do hand was"., Maar mét zijn woning verdween j ook oen stukje van zijn gezond heid. Leen Polderman moet zich nu wat afzijdig houden. Hot gaet hom maar moeilijk ef.. Een andere spektakulaire mensen redding dateert van een aantal jaren geleden, toen de coaster „Neuwied" dwars voor Hansweert kapseisde. Het gebeurde midden In de nacht. „We hadden nèt een andere job geklaard en we stonden mét zijn allen nog "even op de dijk over het water uit te kijken. We vlogen er onmiddellijk met drie boten heen. De eerste boot heeft 15 man gered en dirékt naar de wal gebracht. De andere twee boten duw- den de „Neuwied" tegen de zeedijk, zodat hij niet kon zinken', vertelt oprichter van het bergingsbedrijf Leen Polderman (58). „Mensen redden: déér heb je achter af de meeste voldoening van. We verdienen rtshraritjk giaag wat aan het schip, maar mensenlevens red den ia toch het mooiste. Op grond van het Wetboek van Koophandel Polderman. Wie is sterken de mens die pon schip boven water wil houden, of de zee die een wrak wil opslokken. De eeuwige strijd tussen de mens en het water Goede, grote bergingen zijn door gaans het gesprek van de dag, ook aan de wal. Alleen: ze zijn zeldzaam. gewend alles aan te pakken. Ook Hoewel, medio februari was het goed de kleinste klusjes pakt hij mee. Hij is er groot mee geworden. Terwijl de „grote jongens" (Muller, Union, NVS. Smlt-Tak) in vroeger jaren afspraken maakten over de verdeling van het werk op de Westerschelde, ging Pol derman onverstoorbaar zijn eigen gangetje. Recht-toe, recht-aan Maar nu de werkafspraken zijn vervallen (de buitenwacht noemt het een „ber- Estée Lauder Clinique Elizabeth Arden ChristianDior Chanel Guerlain Yves Saint Laurent Rochas i Hermès Givenchy van Cleef Arpels’ Paco Rabanne Lagerfeld HANSWEERT - Schip verliest anker. Aanvaring nabij het aluizenkomplex. Coaster vast op zandbank. Binnenschip ver liest deel van gevaarlijke lading. Dagelijks zijn in de kolommen van de regionale kranten de berichten te vinden, die bewijzen dat de Wester schelde een uiterst druk bevaren zee arm is en dat er (dus) ook veel verkeerd kan gaan bij de scheep vaart. Als er iets fout loopt in de buurt van Hansweert, op het Kanaal door Zuid- Beveland of op de Westerschelde, is er spoorslags werk aan de winkel voor de mannen van het sleep- en bergingsbedrijf van Leen Polderman, het enige bedrijf in zijn soort dat we aan deze kant van dOsWesterachelde kennen. - De klussen op en langs het water zijn niet allemaal even spektakulair. De slepers doen hun gebruikelijke werk veelal buiten de publiciteit om. Soms verlenen ze op het wa&r ergens spoedassistentie: een soort „Wegen wacht" op zee. volgende afstanden: 31% km.’7 km of Inderdaad van niemand geleerd. 10 km; inschrijven is mogelijk op het Maar dat hoeft ook niet: je kan het, Dornaniein m Krahbonrtüka of je kan het niet De konkurrontlo Het grote bergingswerk spreekt de buitenwacht veel méér aan. Het Is een kwestie van „tb" srrèl mogefljk erbij zijn” en dan maar „pompen of verzuipen”. Dat gevecht zit elke ber ger in het bloed, ook de jongens van még je daarvoor een flink bedrag In rekening brengen, maar wij doen dat principieel niet", Leen Polderman staat in het kleine wereldje van slepers en bergers rond om de Westerschelde bekend als een soort duvelstoejager, die nergens de handen voor in de zakken houdt. Hij' houdendheid begint respekt te komen" Leen Polderman is altijd wel te vin den voor het inslaan van nieuwe wegen en het beproeven van nieuwe methoden. Als eerste in Nederland gebruikte hij polystyreen-schuimbol- letjes bij. de berging ven een gezon ken schip. Hij ontwikkelde .zelf een revolutionaire methode o m de schuim- 1 bolletjes in het wrak te pompen „We hebben dat voor het eerst uitgepro beerd op de eerdergenoemde Neu wied. Het schip en de lading had ik onder water gekocht. We hebben het wrak leeggehaald en toen zijn we gaan experimenteren Bokken erbij en 1000 kuub schuimbolletjes erin: raak. Tot driemaal toe, binnen één week. Eerst zonk het baggerschip „James Ensor” haar de bodem van de Westerschelde, in de vaargeul tus- sen Kruiningen-veerhaven en Perk- polder. Twee dagen later liep de olie tanker „Asian Independence" daar aan de grond. Nóg eens twee dagen later gebeurde exact hetzelfde met Porgor/alopor Loon Poidorman bij do aioopboot „Soroaa”, do onlang» aangokoebto upbraiding ran do aioponrloot. het anker. „De ♦visser kon bet niet vinden. Maae "ik.had het zien vallen en ik wist proem waar het lag Hij zei: „Als je de piek aanwijst, delen we de opbrengst”. Nou, toen was het binnen vijf minuten boven water, ik kreeg in de gaten, dat daar leuk winst In zat. En zo ben ik in 1955 als ankervisser begonnen". Met twee roeiboten, onderling ver jaren tegen de verdrukking In hebben bonden met ijzeren balken, viste hij zien groeien tot één van de meest alerte bergers van de Westerschelde. Ik heb het nóg. En zo zijn we lang- zaam hogerop gekropen naar het grotere werk”. i Op zaterdag 10 april a s. organiseert Zl)n (op)komst In het wereldje was de Goese atletiekvereniging AV56 Konkurrontlo een doom In hot' en bergingsbedrijf gevestigd San de voor de 2e maal een trimloop voor jong °°®- »TJa, Ik kan me dat wel voor stellen. Ik kwam er gewoon tussen- r. vallen. Zo dochten, dot Ik or geen om 14.30 uur Men kan kiezen uit de vorstand van had. Ik heb hst werk volgende afstanden: 31% km,’ 7 km of Inderdaad van niemand geloerd. Op dit moment moet Leen Polderman zichzelf enigszins ontzien. De gezond heid laat hem op dit moment, tijdelijk haven, „ik was er vlug bij on we kon den het schip boven water houden", aldus Leen Polderman. De vloot van gevoel gehad, dat de korikurrentie het bergingsbedrijf breidde zich gaan- me kapot wilde maken. Bij nood- deweg uit, onder moer met de alom assistenties kapten ze mijn trossen en ik ben zelfs een keer, met een zwaar stuk hout het ziekenhuis in- Zware hersenschudding I Dé laatste jaren is de verstandhouding H gelukkig beter. Ik léét me gewoon M niet uit het veld slaan. Voor die vast- H houdendheid begint nu tóch wat PAK3E i .x-i— ■■■éisae i ■w.i,e2iL>si h' 'i Elke deelnemer ontvangt sari de finish een herinnering. De trimloopronde ziet er als volgt uit: start Dorpsstraat - Doeistraat - Spoor- laan Noordweg; ie ronde is 1700 meter lang prachtig uitzicht Het mooiste uitzicht van Zuid-Beveland*\ zegt mevrouw Polderman „Wat zou Ik daar weer graag wonen". I En haar man vult aan: „Bovendien i waa het een goudgerand stekje voor j probeerde me overal bulten te houden. Moor Ik bon gewoon mijn eigen koers blijven veren". Sryu RomamtIou* AQUA, fe-LÜ or wtr ‘"-A:-. - I 1 wonen De woning („het eerste huls 1 vsn Hansweert") moest echter ver dwijnen voor de dijkverzwaringen „Eigenlijk bon ik nooit écht geaksop- „Het- was óen Mekker huisje, met een teerd. omdat Iedereen docht: .daar komt tóch nlka van terecht Maar hot Hop anders. Ik heb do grote bergers mooie jobe efgeenoept on alles Is duidelijk toch goed gegaan Er wordt nu wél rekening mot one gehouden. ■I i»

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1982 | | pagina 1