Mensen redden
33333
kei
FLITSENDE
ZELF MODE MAKEN.
REKEN MAAR!
dat blijft toch altijd het mooiste
COMPUTERFUTSER
99
r
van Biemen
nCTTISt f
HAN0MAT CBX 350
Trimloop
Krabbendijke
Aiarnuiummer}
Leen Polderman (58) leidt in Hansweert het enige familie-bergingsbedrijf In de regio
(Van één onzer redakteuren)
LANGE KERKSTRAAT 44
I.
„Ankervi
Trossen kappen
„Ik heb in het verleden vaak het
Op de dijk
Knippatronen:
Burda,
Simplicity en
’’Kijk en knip”
ZOMERKOLLEKTIE ’82!
Heel veel katoenen- en
linnen stoffen.
En, nu ook uitgebreide
kollekties in Polo-Jersey en
badstoffen?
15 man gered
Depositair van:
Eeuwige strijd
■I
Eigen koers
Volgende generatie
Goes, Ganzepoortstraat 14. Tel. 0110011512
I
KMutrsat 11 Soes 27473
Grote Marirt 6, Goes Tol. ISO
Japanse (-
computergestuurde
eiectronenflitser
verstelbare reflector
voor indirect flitsen
twee werkdiafragma's
richtgetal 30
(b>j 21 én)
testiampje
gemakkefijk afleesbare
llaX.Axt< tA&y.üvk
retviRA
HAAT A0 44
1M2
J-
heel wat ankers op Later kocht hij
A
en oud (de „Lobbezootrimloop") In
Krabbendijke Het startschot klinkt
gersoorlog"), maakt dat voor Polder
man geen verschil: hij blijft zich
onafhankelijk opstellen. Indien nodig
werkt hij samen met de „grote jon
gens", die hem in de achterliggende
enigszins in de steek. Maar op de
boten Bombshell, Tijgerhaai en Boreas
is echter de volgende generatie van
het familiebedrijf konstant stand-by.
voor assistentie aan schepen, die
water maakten. „Zijn" eerste aan
varing betrof de tankt
(van de Verenigde Tt
Tramperweg. bij binnenkomst In Hans-
weert langs het Kanaal Het gezin
Polderman heeft echter altijd ge
woond in het oude veerhuis, bovenop
de Woeterscheidedljk. Nog altijd zou
den Jeanne en Leen Polderman goud
y „Nleuwendijk"
mk Rederijen uit
Rotterdam) in de Hansweerste buiten-
Hij werd min of meer vanzelf „anker-
visser*’, een vak dat in de jaren ’50
een goede boterham opleverde in de
buurt van de sluizen. In die tijd ver
speelde het binnenschip „Matter
horn" (van Lloyd
opgetrommeide i
Sinds een aantal jaren ia het sleep
een kruidenier en
r géén poelier. Mijn
rap altijd de Fran-
>xop mijn kippen".
Die maatschappijen kennen mijn
werk en op grond van.de binnen
gekomen rapporten betalen ze me
gewoon uit. Da s geen punt voor ze".
Met sommige verzekeringsmaatschap
pijen sta ik zelfs op zulke goede voet,
dat ik geen kontrakten meer teken,
een kleine vlet met motorpompen D,e maatschappijen
I bekende „Inktvis", een voormalig be-
tonnlngechip. „Een prime werkschip. dat tltt wat gemakkelljker. Het liep
voortreffelijk. Later raakte het systeem
wat In onbruik door nieuwere tech-
nlsche ontwikkelingen".
De jongo gonoraüo atand-W op de
,,-Bbmbehe/f”. Boven steef Koes
RoMermen en onder v./.n.r. Boe vee
Oorschot, Fnni ven Kampon on
Hugo Poidorman.
En ook als zo thuis zijn, zitten of
liggen ze dag en nacht met het oor
bij de radio. Om uit te kunnen rukken
als het gaat spannen: Kees Polder
man (38), Hugo Polderman (26). Bas
van Oorschot (25) en Frans van Kam
pen (27 „Hot ia een mooi vak. We
doen het graag", zeggen ze. „En ze
kunnen het goed", vult vader Leen
Polderman aan.
Hot sleep- en bergingsbedrijf is niet
van de ene dag op de andere ont
staan Het kwam oorspronkelijk voort
uit eenpoellersbedrijf Leen Pol
derman begon zijn werk-op-het-water
namelijk als poelier.
„Ik ben begonnen ais parlevinker op
het Kanaal, bij do ey-rpn. Ik verkocht
geslachte kippen aan de schippers.
Volgens mij waa ik In de hele wereld
de enige poetler-té-water Er waren
wél een bakker, r
een olieboer. maar
beste klanten wan
sen Die waren gel
vertelt hij.
de Griekse tanker ..Princess Anne
Marie", een zeekasteel van 235 meter
lengte. De bergers van Polderman
zégen het bij wijze van spreken onder
hun ogen gebeuren. Ze waren er dan
ook in alle gevallen als eersten bij.
Ze hebben die week hun bod nau
welijks gezien. En ze hebben goed
verdiend. Maar do mooiste beloning
was toch do redding van 11 be
manningsleden van hot baggerschip
„James Ensor*', die tijdig op de
„Tljgerheal" van Poldognen kon
den overstappen.
ons werk. We hadden alles uit de
eerste hand. We konden alles zien -
gebeuren. En 's nachts hoofde er
maar één schip te blazen on ik wist
gelijk, dat er wat aan do hand was".,
Maar mét zijn woning verdween j
ook oen stukje van zijn gezond
heid. Leen Polderman moet zich
nu wat afzijdig houden. Hot gaet
hom maar moeilijk ef..
Een andere spektakulaire mensen
redding dateert van een aantal jaren
geleden, toen de coaster „Neuwied"
dwars voor Hansweert kapseisde. Het
gebeurde midden In de nacht. „We
hadden nèt een andere job geklaard
en we stonden mét zijn allen nog
"even op de dijk over het water uit te
kijken. We vlogen er onmiddellijk met
drie boten heen. De eerste boot heeft
15 man gered en dirékt naar de wal
gebracht. De andere twee boten duw-
den de „Neuwied" tegen de zeedijk,
zodat hij niet kon zinken', vertelt
oprichter van het bergingsbedrijf Leen
Polderman (58).
„Mensen redden: déér heb je achter
af de meeste voldoening van. We
verdienen rtshraritjk giaag wat aan
het schip, maar mensenlevens red
den ia toch het mooiste. Op grond
van het Wetboek van Koophandel
Polderman. Wie is sterken de mens
die pon schip boven water wil
houden, of de zee die een wrak wil
opslokken. De eeuwige strijd tussen
de mens en het water
Goede, grote bergingen zijn door
gaans het gesprek van de dag, ook
aan de wal. Alleen: ze zijn zeldzaam. gewend alles aan te pakken. Ook
Hoewel, medio februari was het goed de kleinste klusjes pakt hij mee. Hij is
er groot mee geworden. Terwijl de
„grote jongens" (Muller, Union, NVS.
Smlt-Tak) in vroeger jaren afspraken
maakten over de verdeling van het
werk op de Westerschelde, ging Pol
derman onverstoorbaar zijn eigen
gangetje. Recht-toe, recht-aan Maar
nu de werkafspraken zijn vervallen
(de buitenwacht noemt het een „ber-
Estée Lauder
Clinique
Elizabeth Arden
ChristianDior
Chanel
Guerlain
Yves Saint Laurent
Rochas i
Hermès
Givenchy
van Cleef Arpels’
Paco Rabanne
Lagerfeld
HANSWEERT - Schip verliest
anker. Aanvaring nabij het
aluizenkomplex. Coaster vast
op zandbank. Binnenschip ver
liest deel van gevaarlijke lading.
Dagelijks zijn in de kolommen van de
regionale kranten de berichten te
vinden, die bewijzen dat de Wester
schelde een uiterst druk bevaren zee
arm is en dat er (dus) ook veel
verkeerd kan gaan bij de scheep
vaart.
Als er iets fout loopt in de buurt van
Hansweert, op het Kanaal door Zuid-
Beveland of op de Westerschelde, is
er spoorslags werk aan de winkel
voor de mannen van het sleep- en
bergingsbedrijf van Leen Polderman,
het enige bedrijf in zijn soort dat we
aan deze kant van dOsWesterachelde
kennen. -
De klussen op en langs het water zijn
niet allemaal even spektakulair. De
slepers doen hun gebruikelijke werk
veelal buiten de publiciteit om. Soms
verlenen ze op het wa&r ergens
spoedassistentie: een soort „Wegen
wacht" op zee.
volgende afstanden: 31% km.’7 km of Inderdaad van niemand geleerd.
10 km; inschrijven is mogelijk op het Maar dat hoeft ook niet: je kan het,
Dornaniein m Krahbonrtüka of je kan het niet De konkurrontlo
Het grote bergingswerk spreekt de
buitenwacht veel méér aan. Het Is
een kwestie van „tb" srrèl mogefljk
erbij zijn” en dan maar „pompen of
verzuipen”. Dat gevecht zit elke ber
ger in het bloed, ook de jongens van még je daarvoor een flink bedrag In
rekening brengen, maar wij doen dat
principieel niet",
Leen Polderman staat in het kleine
wereldje van slepers en bergers rond
om de Westerschelde bekend als een
soort duvelstoejager, die nergens de
handen voor in de zakken houdt. Hij'
houdendheid begint
respekt te komen"
Leen Polderman is altijd wel te vin
den voor het inslaan van nieuwe
wegen en het beproeven van nieuwe
methoden. Als eerste in Nederland
gebruikte hij polystyreen-schuimbol-
letjes bij. de berging ven een gezon
ken schip. Hij ontwikkelde .zelf een
revolutionaire methode o m de schuim- 1
bolletjes in het wrak te pompen „We
hebben dat voor het eerst uitgepro
beerd op de eerdergenoemde Neu
wied. Het schip en de lading had ik
onder water gekocht. We hebben het
wrak leeggehaald en toen zijn we
gaan experimenteren Bokken erbij
en 1000 kuub schuimbolletjes erin:
raak. Tot driemaal toe, binnen één
week. Eerst zonk het baggerschip
„James Ensor” haar de bodem van
de Westerschelde, in de vaargeul tus-
sen Kruiningen-veerhaven en Perk-
polder. Twee dagen later liep de olie
tanker „Asian Independence" daar
aan de grond. Nóg eens twee dagen
later gebeurde exact hetzelfde met
Porgor/alopor Loon Poidorman bij
do aioopboot „Soroaa”, do onlang»
aangokoebto upbraiding ran do
aioponrloot.
het anker. „De
♦visser kon bet
niet vinden. Maae "ik.had het zien
vallen en ik wist proem waar het lag
Hij zei: „Als je de piek aanwijst, delen
we de opbrengst”. Nou, toen was het
binnen vijf minuten boven water, ik
kreeg in de gaten, dat daar leuk winst
In zat. En zo ben ik in 1955 als
ankervisser begonnen".
Met twee roeiboten, onderling ver
jaren tegen de verdrukking In hebben bonden met ijzeren balken, viste hij
zien groeien tot één van de meest
alerte bergers van de Westerschelde.
Ik heb het nóg. En zo zijn we lang-
zaam hogerop gekropen naar het
grotere werk”.
i Op zaterdag 10 april a s. organiseert Zl)n (op)komst In het wereldje was
de Goese atletiekvereniging AV56 Konkurrontlo een doom In hot' en bergingsbedrijf gevestigd San de
voor de 2e maal een trimloop voor jong °°®- »TJa, Ik kan me dat wel voor
stellen. Ik kwam er gewoon tussen-
r. vallen. Zo dochten, dot Ik or geen
om 14.30 uur Men kan kiezen uit de vorstand van had. Ik heb hst werk
volgende afstanden: 31% km,’ 7 km of Inderdaad van niemand geloerd.
Op dit moment moet Leen Polderman
zichzelf enigszins ontzien. De gezond
heid laat hem op dit moment, tijdelijk haven, „ik was er vlug bij on we kon
den het schip boven water houden",
aldus Leen Polderman. De vloot van gevoel gehad, dat de korikurrentie
het bergingsbedrijf breidde zich gaan- me kapot wilde maken. Bij nood-
deweg uit, onder moer met de alom assistenties kapten ze mijn trossen
en ik ben zelfs een keer, met een
zwaar stuk hout het ziekenhuis in-
Zware hersenschudding
I Dé laatste jaren is de verstandhouding
H gelukkig beter. Ik léét me gewoon
M niet uit het veld slaan. Voor die vast-
H houdendheid begint nu tóch wat
PAK3E
i .x-i— ■■■éisae i ■w.i,e2iL>si h' 'i
Elke deelnemer ontvangt sari de
finish een herinnering.
De trimloopronde ziet er als volgt uit:
start Dorpsstraat - Doeistraat - Spoor-
laan Noordweg; ie ronde is 1700
meter lang
prachtig uitzicht Het mooiste uitzicht
van Zuid-Beveland*\ zegt mevrouw
Polderman „Wat zou Ik daar weer
graag wonen". I
En haar man vult aan: „Bovendien i
waa het een goudgerand stekje voor j
probeerde me overal bulten te
houden. Moor Ik bon gewoon mijn
eigen koers blijven veren".
Sryu RomamtIou*
AQUA, fe-LÜ
or wtr
‘"-A:-. - I
1 wonen De woning („het eerste huls
1 vsn Hansweert") moest echter ver
dwijnen voor de dijkverzwaringen
„Eigenlijk bon ik nooit écht geaksop- „Het- was óen Mekker huisje, met een
teerd. omdat Iedereen docht: .daar
komt tóch nlka van terecht Maar hot
Hop anders. Ik heb do grote bergers
mooie jobe efgeenoept on alles Is
duidelijk toch goed gegaan Er wordt
nu wél rekening mot one gehouden.
■I i»