1.95 WOON BEURS GOES deze week: van Biemen i M i i I 1 NARCISSEN NAAR waardering voor al haar Nederlandse huisvrouw behoorlijk prijsbewust Lenneke Strayer: Vrouw VAN IN DE BEVELANDER ?JÜI uitpluizerij” MeueEiQQQ[T| [3[I]aaC] p^HU^*** daaLtnoeij£ gfiXWASt Aijk. /V weekblad voor »uid- en noord beveland VIA WIB DANSEN MOET JE DOEN! 5 i v DEZE WEEK ZEELANDHAilEN 8t/hT13FEBR. OPENINGSBAL VAN FRAASSEN gg HwreMltl UI SWSbguiae Itouawte M2 Tv l I. Parfumerie I DA1 LEN.’ VUTSTERR LANGE KERKSTI y i jppA? ren? Zaterdag 30 januari Aanvang 20.30 uur Entrée gratis de eerste modostoffon Lente 1982! Nieuwe stoffen Nieuwe dessins Nieuwe kleuren én Nieuwe knippatronen. Ie laatste winterstoffen: Les F la mm es de Chanel. Schoonheidssalon 3 Èj E Leerkracht Merkentrouw De reklame Verbluffend Bi SS S:: Dubbeltjeswerk -1 m "Vm i l Impulsief Donderdag 4 februari 1M2 - 14e jaargaag ae.S ■k 62. iW'A -Sl. •en bijzondere aanbieding in 100% katoenen stoffen: ZELF MAKEN..,. 1 ',t REKEN MAAR! 1 i 1 1 t Uitkomen met je I 5 ffSI ft f'-qi In deze tabelletje* Is te zien welke produkten prijsbewust en welke minder prijsbewust werden gekocht. A m de op deze pagina afgedrukte staatjes A f l*v Grote Wrkt - Annettes ven doKPoel f, A 5 T 44 s Prijsbewust gekocht Score 9 tot 10 Aantal produktem 1051 Minder prijsbewust gekocht Score 8 tot 9 Aantal prodiAtem 889 gebreide stofte*, 150 ml br. Jersey-Diele*, 150 ml br. Mousseline's, 90 cm. br. Slecht prijsbewust gekocht Score Binder dan 8 Aantal produkten; Aan het woord is Lenneke Strayer- Slager (25), met wie we spreken over de wekelijkse uitgaven, die een huis vrouw moet doen om voor alle gezins leden de juiste levensmiddelen in huis te halen, zonder daarbij achteraf het verwijt te krijgen, dat het geld over de balk is gesmeten. korrekt «n bewust met de hulehoudcenten omgaat” Xeer prijsbewust gekocht Score 10 tot 12 Aantal produkten: 2254 tooaboter dloenteconserven Boeken Dessertsaus Kleren Zoutjes Verpakte koek Itollecsoep wen, die de produkten in de winkel alsmaar duurder zien worden. Tegen woordig blijft er van Mn salaris als maar minder vrij besteedbaar inko- beslist niet voor elkaar krijgen.” „Die prijsbewusthsld la overigen* te vinden bij allo kategorieCn vrou- l.aage Kerkstraat I, Goes Lang* Delft 90. MMéeSer* WaMraat M. VSMagse verdient Nog veel extra voordelige COUPONS! Ze maakt overigens, gaande het ge sprek. gewag van haar teleurstelling over het feit, dat veel vrouwen zich niét mMr bemoeien met de „vaste lasten" van het huishouden, zoal* woonkosten, leningen, spaarvormen, belastingen, verzekeringen, etc. „Als de man in het ziekenhuis komt te liggen, of misschien zelfs overlijdt, is het doelmatig beheer van de gezlne- Inkomsten vaak volledig zoek. Dat moet' niet nodig zijn." „Maar omge keerd bemoeien mannen zich ook vMI te weinig met de dagelijkse arbeid van hun vrouw. Ga maar na: de meesten weten niet een*, hoe ze met de wasautomaat moeten omgaan. En van koken brengen ze heleméél niks terecht....” „Kijk, en in zulke situatie* kun je je afvragen of het nog wel zin heeft om op je huishoudgeld dubbeltjes te gaan beknibbelen. En toch blijf ik zeggen: ja, je moet het doen, voor het psycho- markt exakt kan vertellen, wat een artikel kost, kun je er zeker van zijn, dat de reklanje nauwelijks invloed heeft gehad op de aankoop. Er zijn dan kennelijk andere drijfveren in het geding, die tot de aankoop van het bewuste artikel hebben geleid, zoal* kwaliteit, smaak of prijs". „Voor mij staat al* een paal boven water, dat de STER-reklame door gaans slechts een attentiewaarde heeft Soms kan het een aansporing zijn tot een kennismaking („Wij zullen het een keertje proberen"). Maar als het produkt niet bevalt, wordt het niet wMr gekocht. Reklame I* misschien een onbewuste verleider, msar die vlieger gaat toch maar Mn keer op. Kijk, als een potje pindakaas van een nieuw soort niet bevalt, ia dat geen ramp. Maar bij grotere aankopen kun je dat niet meer wagen. Dan moet je afgaan op je verstand en niet op de reklame*. Een verlaat verslag van do spannende voetbal wedstrijd in de bekerfinale zaalvoetbal. Infor matie over do Interieurbeurs van de komende week. ANWB-autokeuringen in Kapello en een expositie van Carmon Milhous uit Wolphaartsdljk Sinaasappelen Me IK Beschuit 11* Frisdrank Thee Margarine Brood Mijn /Sherry Lid. N.V.D.: Ned Verenèging van Danstofiren Lid. NAD.B. Ned Amateur Danaspon Bond Lid. V.B.O.: Ver. v. Bofoeoe Dansers en Demonatrateurs 'd U» Paplerwren Chocolade Koffie Vlsconaerven Panties Snoep Plastic sakken „Daarom heeft de radio- an tv-reklame weinig direkte invloed op de beste dingen uit de huishoudportemonnee. Weet je waar de reklame volgens mij wél handig (en met aukaes) op In speelt? Op de „gexondheiderage”. Daarin zijn vrouwen vrij gemakkelijk te beïnvloeden. Die rage wordt ze na tuurlijk ook wel van veld kanten aan gepraat radiopraatje* damesbladen, buren, tV, vriendinnen.” Dmmsv Snacks Bier Aardappelen Shampoo Kip Tandpasta Verpakte kaas eeew eeeees ADVERTEREN DOET VERKOPEN >ee«eeeeeeeee Do itiagore vuorjaankteumn voor de «e|MW S februari Zs de Chanei visagist Richard aanwezig om u geheel vrijblijvend huid en make-up adviezen te geven. Goeie reis. Wü bieden u meer keu* en meer zekerheid. U bent van harte welkom. (Het aanbrengen van de make-up is geheel gratisf Klokstraet 10 - GOES - lei. 27473 'ff Cév V We kennen allemaal de dagelijkse verzuchtingen over dit onderwerp.',,Je weet niet waar het geld blijft", ofwel „Het is zo duur allernaar, ofwel „Het geld vliegt je portemonnee uit”. Het zijn de bekende klachten van vrou- toch écht niet Als Ik ddfttjdens de teaeen eenroer, komen er wedudUp. ffeppeote. w halen los.......” (van aan onzar radaktauran) GOES - „Ik kan niet andere konkludaran, dan dat da vrouw das huizes doorgaans men over. Kort gezegd: het geld blijft duurder worden en de huisvrouw ziet de huishoudportemonnee steeds snel ler leegraken. sil'r. Tot de goed prijsbewust gekochte artikelen behoren bijvoorbeeld sinaas appelen, melk, beschuit, margarine en brood. .Slecht prijsbewust is de huis vrouw ten aanzien van bijv, snacks, bier, aardappelen, kip en tandpasta mannen zouden het Immer* zélf In totaal werden (zoal* gezegd) 4756 aankopen geregistreerd, landelijk ge spreid en verdeeld over 40 grote super- Wijagaarttstr. I 6*** Lenneke Strayer is voor veel dames van Noord- en Zuid-Beveland geen onbekende. Al drieëneenhalf jaar is ze leerkracht (In het vak „Voeding en huishouden") bij de Stichting Huis houdelijke Voorlichting ten Plattelande. Vorig jaar gaf ze 5 kurauaeen in Goes, ■3 kursuMén in Wesenkerke, 1 kur*u* in Kamperland Op dit moment „lopen" er lessen in Kamperland en Kortgene Op het programma staan nog enkele speciale lezingen over het onderwerp bejaardenvoeding. Lenneke is voor die lezingen uitgenodigd in vier dor pen op Noord-Beveland. In Goes houdt ze eind februari ook een lezing over „omgaan met geld" voor een groep dove medeburgers. „Ik vind het toch verbazingwekkend", zegt Lenneke Strayer, ala ze de cijfer tjes van het onderzoek nog sens langsloopt. „Ik wist uiteraard wel. dat de Nederlandse huisvrouw in het al gemeen best wel prijsbewust ia Maar deze uitkomsten vallen me alles mee. Het is opmerkelijk, dat de dame* van zoveel produkten de exakte prijs kon den noemen. Eigenlijk komt dit over een met wat ik tijden* de lessen opvang. Men weet veelal precies het prijsverschil te noemen tussen arti kelen van (laten we zeggen) Jac. Hermans en de Agrimarkt, terwijl ook de prijs bekend ia die betaald moet worden bij de melkboer op het dorp". Ze vindt het overigens verklaarbaar, dat artikelen als koffie en dames- verband niet ecg prijebewMt eestten gekocht. „Vermoedelijk heeft dat te maken met trouw aan Mn bepaald merk. Hierbij wordt zelden op de prijs gelet, omdat een vrouw vrijwel altijd dezelfde koffie of hetzelfde dames- verband kiest, ongeacht wat hetkost." Voor aardappelen geldt volgens haar juist het omgekeerde. „Dat daarvan nauwelijks de goede prijs genoemd kon worden, hangt samen met het feit, dat aardappelen zelden in de super markt worden gekocht. Die koop je doorgaans bij een boer of op de markt. Als je dan eens Mn keer een zakje uit de supermarkt moet mee nemen, let je niet op de prijs. Dat kan ik me levendig voorstellen". GOES Tel 01100-20220 Voorstad 18 e Nieuwe woontrends In atte stand*, e Elke dag vele honderden beursaanbiedingen, stand na stand. Voordeel, speciaal voor u. eElke 50e bezoeker op vertoon van entreebewijs een fijne verrassing. Spannende raadwedstrtjd en leuke beurspuzzel voor jong en oud. Gezelligheid en sfeer in diverse restaurants. Uitstapje voor het hele gezin. Kinderen tot 15-jaar onder geleide. Tractatie gratis. Kom zeker kijken! Deze woonbeurs még u niet missen. Op en top woonaangevend. Nu met o a Ikea Phuwt ^M', „Even Kijken Kebra t Hoekje van Goes De Vlijt Sinke de Joost Kole hossel ei Veisleegh van Luyk, Sarouk Renaissance. Pine Shop Verburg. De Schape mKm^R kop V Wijk, v Vliet, Bouwisol Zeeland en vele tientallen andere woonspecialisten. Vanaf a.s. maandag dagelijks van 13.00-22.00 uur. „Je kan het er eigenlijk niet meer van doen”, bespreken de buurvrouwen vaak over de schutting. „Alles wordt maar duurder en ik moet telkens van hetzelfde bedrag zien rond te komen." Het zijn cliché's, maar ze zijn waar. En ze worden vaak gevolgd door de jam merklacht, dat de man maar weinig waardering toont voor het feit, dat de eindjes toch elke week weer aan elkaar geknoopt worden. „Hij zou het zélf eens moeten doen. Dan zat hij halverwege de week al zonder huis houdgeld”, ia een veelgehoorde voor spelling. En die bevat veel waarheid.... W I Sfl rils 1/ C TUSStN OOSTBUnG an CADZANOj TaMom 01170 21*1 Z.nW*i 2 OwW,, W 1 Wat Lenneke bij alle onderzoeksresul taten graag even fijntjes aantekent, is de gebrekkige InvkJed van de radlo- en tv-reklame. die ehut blijkt. „Als iemand na het verlaten vhn de super- Reden voor ons gesprek zijn de ver rassende uitkomsten van een onder zoek naar prijsbewustheid bij de Nederlandse huisvrouw. Het buro Pimm's deed het voorbereidende en uitvoerende werk. De resultaten wer- den onlangs gepubliceerd in het rap port „De distributie van levensmidde len in Nederland". Van 33 verschil lende produkten werd vastgesteld, in welke mate ze prijsbewust werden gekocht. De resultaten waren werkelijk ver bluffend. Van de 4756 aankopen die In de levensmiddelensektor werden gedaan, konden de huis vrouwen voor 3305 produkten vrij exakt vertellen, wat ze ervoor be taald hadden. Van 1451 produkten konden zo do prijs achteraf niet of nauwelijk* vertellen. Er werden 1300 demea ondervraagd. Dat gebeur de vrij onverhoeds, onkel* ogenblik ken nadat zo do winkel verlaten hadden. De vraag we* steed*: kunt u vertellen, wat u betaald hebt voor de produkten, die u zojuist gekocht hoeft? Iedereen is van harte welkom, tevens kan er deze avond ook worden ingeschreven voor de nieuwe clubs, de lessen gaan van start medio februari Inschrijven vanaf 4 januari dagelijks van 2 tot 4 en van 7 tot 9 uur aan de zaal Wijngaardstraat 6 te Goes behalve zondag s inl. 01100-23265 of bgg 01135-2134 Er is dus vastgesteld, dat de gemid delde nederiandse huisvrouw redelijk omzichtig omspringt met het weke lijkse portie huishoudgeld, voor zover logisch effekt", aldus Lenneke. het betreft de bestedingen voor levensmiddelen. Toch belopen de beeparingen door die zuinigheid slechts dubbeltjes (of hooguit kwartjes) per dag. Heeft zuinig doen daarom wel zin? Lenneke denkt daar lang over na. „Ik denk tóch van wel”, zegt ze dan. „Al was het alléén maar uit psychologisch oogpunt Dan hsb je toch in elk geval voor jezelf de voldoening, dat je goed over je uitgaven nadenkt Dat je het geld niet over de balk gooit Veel vrou wen schijnen dat tegenover hun man en'klnderen onrechtvaardig te vinden. Dat voelen ze erg sterk zo.” „Maar elke vrouw, die door aan- dachtlge prijsvergelijkingen weke lijk* een tientje uitspaart, verdient In een heel jaar toch mooi 520 gulden terug. Het 1* redelijk, dat ze voor al dl* uitpluizerij de nodig* waardering verdient De meest* wen. Het maakt weinig utt of ze veel of weinig te besteden hebben. Vrouwen die een groot gezinsin komen ter beschikking hebben be- Tot slot nog één ervaring uit Len- steden écht niet zoveel méér aan levensmiddelen als een (zeg maar) arm gezin ven dezelfde grootte. Een mens kan nu eenmaal maar beperkt* hoeveelheden voedsel tot ztóft, nemen. En ook beter gesi tueerd* dame* zijn kritisch op de prijzen ven levensmiddelen: ate ze een blik erwten duur vinden, nemen óok zij hal tot.:? «MAM SsW*»*a* Minder prijsbewust zijn de vrouwen doorgaans bij de impulsieve aanko pen: een kledingstuk, een paar schoe nen. broches, oorhangers, sjaaltjes, een truitje, een bos bloemen, etc. „Hier letten ze niet zozeer op de prijs, rpaar op wat ze mooi vinden. En hoe vaak hoor je dan niet achteraf: nou heb ik exakt dezelfde schoentjes daar-en-daar zien staan voor vijftig gulden minder. Ik kan de haren wel utt mijn hoofd trekken, dat ik dat niet geweten heb." kin komen Foto: Lenneke Strayer: „Beknibbelen hoeft ook psychologische effekten.” nekee voeding*- en hulshoudlee- een op de Bevelenden: „Ik hoor van de dame* vaak, dat hun mannen stomverbaaad zijn over «rat aa bete len moeten, ais za óók een* bood schappen doen. O* Moeete man nen vinden allee te duur, maar verder hebben ze weinig veratand van de prijzen van laueaanslttdalen. Ate ik dttf bjdeas de leesea aikwoor. JLLAlituwz kouxicr ^TritootaSSAclilc - Léuké, bedrukts kateensn IB*— staff**, X desshs, vaer sea 15.— aantrekkelijks erijs, j 115 ml breed 0.—9.M.J0 cm. br.4,91 a-m. 1 1

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1982 | | pagina 1