Komplete veerbotenvloot in beeld gebracht
(van de PSD)
weer aan
Zie ginds komt
de stoomboot
20Z fWriNGI
1
f75,-
PARFUMERIE VAN BIEMEN
28.50
Genoeg A?Ln V
Heevt tR
Bevelanden
Zandkreek
GEBREIDE STOFFEN
JDaarom:
Meer BAN GENOEG
clazU mfy
„Deur op slot”
■MET
DratoSat 1 feetafer INI 3to JAARMM Ito. 4»
FLUWEEL CRÊPE GEORGETTE-LUREX
Het
Zeeuws bloed
ra
;1>
OkKEN
ENZ ENZ
'iHG
KL
GROTE MARKT 6 GOES - TEL. 16015
90 cm. br.
1
Si-
MUVALLE.R< JMXB
*PRVztN Voo« bEZE Mooi EU XE
m«t Estée Lauder's THE GREAT FACE BOX
Een schatkist vol kleuren
voor
Advents-
kantatedieest x
in Heinkenszand
Jubileum
zaterdag gevierd
GOES - In deze dagen Is de
stoomboot In aller harten.
Jong en oud zijn bepaald bij
de verjaardag van de grote
Spaanse kindervriend en die
pleegt nu eenmaal elk jaar
ons land te bereiken met
ten stoomboot
(van e«n onzer redakteuren)
Het Leger das Helle plaatst
dit jaar weer kerst potten op
drukke plaatsen In Goes. De
potten van hot Leger komt
men togen In het winkelcen
trum van de Ganzostsd on nu
ook bij de Agri markt in Goee-
Zuld.
Veel keuze ook met
Lurex 150 cm.
breed
vanaf
JaPONN^N e
Overdag natuurlijk mooi; 's avonds oogverblindend elegant
Verwen Undfi
1TANTALONS
Il
-llRui EN
Lager dee Helle
Wel kerstpotten,
geen kollekte
GEPLISSEERDE
STOFFEN
In nieuwe kleuren^ rn
150cmbr. 44.9U
8 modekleuren Ook in zwart aq |-a In wit 60 zwarl’ ook in o O Eft
plctvrij, OA EA 150cm.br. Zo.OU Rand-Dessias, 150cm br. Zo.uU
90cm.br. Uu.3U
r -r
«O
■Arr
EN ECHTE
FOTO S: De „Noord-Beveland".
•Iriattf «Mtrerf Ur»*t
Een ander voorbeeld wordt aange-
haald in het bovengenoemde foto
boek „De vloot van de PSD” van.
W. J. J. Boot: toen in Zigrikzee in de
vijftiger jaren de provinciale boot eens
bij aankomst (na de laatste vaart op
die dag) niet had geblazen, stroomde
de halve stad naar de aanlegplaats
1 Luitje, omdat er misschien wel iets
met de boot gebeurd was....l..
n 1905 bestónd een dienst Hans-
•eert-Walsoorden v.v., die al 25 jaar
eerden onderhouden door de boot
•n Jan Smit V. In 1916 werd de
üenst Terneuzen-Hoedekenskerke-
■iansweert geopend. De meeste diens-
en sneuvelden bij het uitbreken van
Ie oorlog. Alleen Kruiningen-Perkpol-
Ier (vanaf 1943), Terneuzen-Hoede-
lenskerke en Vlissingen-Breskens blo
wn bestaan.
n de jaren '20 en '30 werden de
*erste en de laatste dienst voorzien
•n boten met koplading. In april
968 voer vanaf Kruinlngen de eerste
dubbeldekker. De dienst Terneuzen-
„Noorp-Beveland” op de dienst Zie-
rikzee-Katseveer werd Ingezet, voer
de „Zandkreek" weer In zijn oude
glorie.
in 1926 werd gebouwd, maar de
scheepsmetingsregistera vermelden
uitdrukkelijk, dat het al in 1913 werd
gebouwd en In 1926 werd verlengd.
De oorspronkelijke eigenaars J. van
der Voorde en C. schippers verkoch
ten hun boot aan de prolncie.
Op zondag 8 december zal in de
gereformeerde kerk te Heinkenszand
een kantatedienst gehouden worden.
In deze dienst wordt de -ksntste „O
kom. o kom Immanuel” van Bouwen
Breeman uitgevoerd, f^tschreven voor
4-stemmlg gemengd koor, viool, alt-
FOTO 4: Het veer ^folphaartsdljk-Kortgene. Voor de steiger ligt de
„Noord-Beveland”.
vlooi, blokflultkwartet, harp en ge
meente. Het adventslied „O kom, o
kom Immanuel" staat in deze kantate
centraal en wordt afgewisseld met
gezongen bijbelgedeelten.
Gedurende zijn 25-jang dienstverband
heeft de heer Sinks de ontwikkelin
gen van de konsumonten-elektronika
op de voet kunnen volgen en heeft
ie histo-
>ek van
•stond er een
ist op het tra-
•kt Vllsaingen-Breskens-Vllssingen-
Borasele-Terneuzen-Hoedekenakerke
r.v. De passagiers werden met roei
boten aan land gebracht. Pas In 1894
eerden er steigers aangelegd.
Zomaar een paar wlllekeuj
teche feiten uit het fojb
Uteur Boot: in 1867
Mesterachelde-veerdi
0e veelal historische foto’s gsan
terug tot In do vorigs eeuw en
roepen talloze nostalgische herin
neringen op. gr Ie ook oen be
schrijving opgonomon ven do ge
schiedenis van do veerdiensten op
do Woetorscholde, de Oosterschel-
de on tussen do Bevelenden.
FOTO 1De stoomboot „Dordrecht** deed 0 Jaar lang dienst op hot voor
Krulnlngon-Perkpoldor.
Over de veerboot „Oöaterichelde"
(van de dlenat Hoedekenskorke-Ter-
neuzen) zegt hij nog: „Ik heb in hot
boekje over de PSD-vloot geachreven,
dat dit schip uit hot zicht verdwenen
was. Maar ik heb hem onlangs terug
gevonden. De boot ligt in een werk-
hsventje in de Markerwaard en wordt
daar gezandstraald in opdracht van
een bedrijf uit Lelystad. De toekoms
tige bestemming weet ik nog nier
(Het fotoboek „Do Vloot van de
Provinciale Stoombootdlonsten In
Zeeland”, door W. J. J. Boot, Is oen
uitgave van do Europope biblio
theek te Zattbommol. Er zijn bij
zonder veel technische specfflke-
ties vermeld. De prijs Is t 34,25).
Na 1952 was de „Zandkreek” het
reserve-achip op de dienst Wolphaarts-
FOTO 2: Do motorboot „Juliana”, die tussen Veers on Kamperland voer.
Tijdens do watersnoodramp van 1953 zonk de boot te Kateeveer. HIJ werd
daarna niet moer In de vaart gebracht
17 november 1981 was het 25 jaar
geleden dat de heer J. M. Sinke als
radiomonteur in dienst is getreden bij
de Technische Groothandel J. Polder
man B V, te Góes
De opbrengsten vah de kerstsktl-
vitelten van hst Leger des Hells
blijven doorgaans binnen de eigen
regio. Dat geldt ook voor de op
brengsten van de jaarlijkse kollek-
te die men omstreeks deze tijd
placht te houden. Dit jaar ziet de
organisatie overigens van deze kd-
lekte af
Vorig Jaar brachten de gezamen
lijke aktlvltelten f 22.000,— op. In
de plaats van de lljatkollokto In de
nen worden gestort op postgiro
510393 of via de Alg. Bank Neder
land te Goes nr 51.01.37.563 tnv
het Leger ded Helle te Goes
maand december vraagt de orga
nisatie nu meer aandacht voor
haar gironummer. Bijdragen kun-
Hoedekenskerke overleed een zachte'
dood in januari 1972 als gevolg van
de grote ouderdom van de veerboot
„Oosterschelde”.
Eén van de eerste provincisle boot-
diensten aan de noordkant van Zuld-
Beveland betrof de dienst van de
schroefstoomboot „Zeeuwsche Stoom
boot”. Die voer in de tweede helft van
de vorige eeuw langs Wolphaartsdljk,
Kortgene, Kateeveer, Wemeldinge,
Yerseke, Gorlshoek, Tholen en Ber
gen op Zoom. Hij was berucht om de
herrie die hij maakte: de overbrenging
van de machine op de schroefas
geschiedde met een ketting.
Wolphaartsdljk zat enkele eeuwen ge
leden trouwens erg dik In zijn veer
diensten: over de Zandkreek naar
Kortgene, over het Sloe naar Wal
cheren en over de Schenge naar
Teriucht. Door het gebruik van zeil
boten was het varen afhankelijk van het
getij, vooral bij grotere afstanden.
Over kortere afstanden werden ook
roeiboten ingelegd. Bij laagwater moes
ten de passagiers vsak eerst ver door
iu*»an”dê Zee'u^e’èn züidhons'ndü
eilanden vsren/voeren. Ik heb zelfs in
mijn vakanties gewerkt op de RTM-
veerboot tussen Zljpe en Anns Jacobs
Polder”. Hij breidt zijn dokumsntstis
van de RTM-boten (nu ZWN) zodanig
Uit, dat er binnenkort ook een boekje
over deze veerponten zal verschijnen.
Veerdiensten hebben in Zeeland altijd
•en essentiöle betekenis gehad, en
hebben dat nog. In zijn boekwerk
„Leer mij ze kennende Zeeuwen"
schreef L. W. de Bree al: „Als sr
'l avonds om kwart over elf nog een
•uto door de Voorstraat van Kortgene
ned in de jaren 1930-1950, zelden
és minion HK>I niDBBBluan tegen
Sk»ar*Tét laatste Bsotje ïs binnen.
Het veer Kortgene-Wolphaartsdijk
kwam in januari 1913 onder provin
ciaal beheer. De dienst werd altijd
onderhouden door de motorboot
„Zandkreek", waarover een groot aan
tal zaken onduidelijk is. Alle provin
ciale bronnen vermelden dat,het schip
Dat betekende zoveel als: „deur op
•lot” voor het hele eiland, want voor
zes uur de volgende morgen kwam
niemand Noord-Beveland meer op of
Deze kantate zal worden uitgevoerd
door de kantorij uit Heinkenszand en
enkele instrumentalisten o.l.v. Bouwen
Breeman en zal met een meditatie
doör da P. Schelling Worden afgewis
seld. De aanvang van deze dienst ia
14.30 uur.
Ook in de laatste dagen voor het
grote feest zal tienduizenden keren
uit de klnderkeeltjes het lied „Zie
ginds komt de stoomboot" opklinken.
Eigenlijk zou die tekst voor Zeeuwen
helemaal niets bijzonders moeten
zijn, want al 150 jaar geleden begon
nen in de provincie stoomboten te -
veren op dé vaste veerdiensten.
Het ia met onmogelijk, dat de Sint
daarmee rekening houdt bij het uit
kiezen van de jaarlijkse attenties, die
hij uitdeelt, want'enkele weken gele
den verscheen een fotoboekje waarin
de komplete vloot van de Provinciale
Stoombootdiensten In Zeeland (PSD)
in beeld is gebracht. Allemaal stoom
boten, die dagelijks ergens aankwa
menEn uiteraard zijn ook de
meest moderne dubbeldekkers erin
opgenomen;
De Bevelanden hebben 16 het verre
verieden altijd bijzonder veel veer- dtjk-Kortgene, maar als de toenmalige
diensten gekend. In het Zeeuwse
standaardwerk „Overzet-veren In
7*-11 jaihri^. 7QO Jewr vervoer te water*’
van JtL M.\>ndberg wordt een
veerdienst genoemd van Teriucht
(tussen - 's-Heer Hendriksklnderen
en ’s-Heer Arendskerke) naar Wol
phaartsdljk, over de rivier de Schenge.
Die dienst zou al In 1380 habben
bestaan.
<-
-—«■it
December-ideeën
De auteur van het fotoboekje, de heer
W. J. J. Boot, heeft Zeeuws bloed In
de aderen. Zijn vader en zijn groot
ouders zijn afkomstig uit Brouwers
haven. Hijzelf werd in Rotterdam ge
boren. Op dit moment studeert de
heer Boot (30) rechten in Amsterdam.
Hij woont in Amstelveen. Hij vertelt
ons, dat zijn Interesse voor de scheeps
techniek waarschijnlijk voortvloeit uit
een vroeger beroep van zijn vader
acheepswerktuigkundlge op de grote
vaart.
„Daar komt bij, dat Ik altijd erg veel
heb gereisd met de veerboten, die
bereiken. De veerschipper probeerde
daarom zoveel mogelijk bij hoogwater
af en aan te varen.
zich in de loop der jaren moeten
bekwamen in de technologische ver
nieuwingen op het gebied van audio*
en vldeo-apparatuur