Komplete veerbotenvloot in beeld gebracht (van de PSD) weer aan Zie ginds komt de stoomboot 20Z fWriNGI 1 f75,- PARFUMERIE VAN BIEMEN 28.50 Genoeg A?Ln V Heevt tR Bevelanden Zandkreek GEBREIDE STOFFEN JDaarom: Meer BAN GENOEG clazU mfy „Deur op slot” ■MET DratoSat 1 feetafer INI 3to JAARMM Ito. 4» FLUWEEL CRÊPE GEORGETTE-LUREX Het Zeeuws bloed ra ;1> OkKEN ENZ ENZ 'iHG KL GROTE MARKT 6 GOES - TEL. 16015 90 cm. br. 1 Si- MUVALLE.R< JMXB *PRVztN Voo« bEZE Mooi EU XE m«t Estée Lauder's THE GREAT FACE BOX Een schatkist vol kleuren voor Advents- kantatedieest x in Heinkenszand Jubileum zaterdag gevierd GOES - In deze dagen Is de stoomboot In aller harten. Jong en oud zijn bepaald bij de verjaardag van de grote Spaanse kindervriend en die pleegt nu eenmaal elk jaar ons land te bereiken met ten stoomboot (van e«n onzer redakteuren) Het Leger das Helle plaatst dit jaar weer kerst potten op drukke plaatsen In Goes. De potten van hot Leger komt men togen In het winkelcen trum van de Ganzostsd on nu ook bij de Agri markt in Goee- Zuld. Veel keuze ook met Lurex 150 cm. breed vanaf JaPONN^N e Overdag natuurlijk mooi; 's avonds oogverblindend elegant Verwen Undfi 1TANTALONS Il -llRui EN Lager dee Helle Wel kerstpotten, geen kollekte GEPLISSEERDE STOFFEN In nieuwe kleuren^ rn 150cmbr. 44.9U 8 modekleuren Ook in zwart aq |-a In wit 60 zwarl’ ook in o O Eft plctvrij, OA EA 150cm.br. Zo.OU Rand-Dessias, 150cm br. Zo.uU 90cm.br. Uu.3U r -r «O ■Arr EN ECHTE FOTO S: De „Noord-Beveland". •Iriattf «Mtrerf Ur»*t Een ander voorbeeld wordt aange- haald in het bovengenoemde foto boek „De vloot van de PSD” van. W. J. J. Boot: toen in Zigrikzee in de vijftiger jaren de provinciale boot eens bij aankomst (na de laatste vaart op die dag) niet had geblazen, stroomde de halve stad naar de aanlegplaats 1 Luitje, omdat er misschien wel iets met de boot gebeurd was....l.. n 1905 bestónd een dienst Hans- •eert-Walsoorden v.v., die al 25 jaar eerden onderhouden door de boot •n Jan Smit V. In 1916 werd de üenst Terneuzen-Hoedekenskerke- ■iansweert geopend. De meeste diens- en sneuvelden bij het uitbreken van Ie oorlog. Alleen Kruiningen-Perkpol- Ier (vanaf 1943), Terneuzen-Hoede- lenskerke en Vlissingen-Breskens blo wn bestaan. n de jaren '20 en '30 werden de *erste en de laatste dienst voorzien •n boten met koplading. In april 968 voer vanaf Kruinlngen de eerste dubbeldekker. De dienst Terneuzen- „Noorp-Beveland” op de dienst Zie- rikzee-Katseveer werd Ingezet, voer de „Zandkreek" weer In zijn oude glorie. in 1926 werd gebouwd, maar de scheepsmetingsregistera vermelden uitdrukkelijk, dat het al in 1913 werd gebouwd en In 1926 werd verlengd. De oorspronkelijke eigenaars J. van der Voorde en C. schippers verkoch ten hun boot aan de prolncie. Op zondag 8 december zal in de gereformeerde kerk te Heinkenszand een kantatedienst gehouden worden. In deze dienst wordt de -ksntste „O kom. o kom Immanuel” van Bouwen Breeman uitgevoerd, f^tschreven voor 4-stemmlg gemengd koor, viool, alt- FOTO 4: Het veer ^folphaartsdljk-Kortgene. Voor de steiger ligt de „Noord-Beveland”. vlooi, blokflultkwartet, harp en ge meente. Het adventslied „O kom, o kom Immanuel" staat in deze kantate centraal en wordt afgewisseld met gezongen bijbelgedeelten. Gedurende zijn 25-jang dienstverband heeft de heer Sinks de ontwikkelin gen van de konsumonten-elektronika op de voet kunnen volgen en heeft ie histo- >ek van •stond er een ist op het tra- •kt Vllsaingen-Breskens-Vllssingen- Borasele-Terneuzen-Hoedekenakerke r.v. De passagiers werden met roei boten aan land gebracht. Pas In 1894 eerden er steigers aangelegd. Zomaar een paar wlllekeuj teche feiten uit het fojb Uteur Boot: in 1867 Mesterachelde-veerdi 0e veelal historische foto’s gsan terug tot In do vorigs eeuw en roepen talloze nostalgische herin neringen op. gr Ie ook oen be schrijving opgonomon ven do ge schiedenis van do veerdiensten op do Woetorscholde, de Oosterschel- de on tussen do Bevelenden. FOTO 1De stoomboot „Dordrecht** deed 0 Jaar lang dienst op hot voor Krulnlngon-Perkpoldor. Over de veerboot „Oöaterichelde" (van de dlenat Hoedekenskorke-Ter- neuzen) zegt hij nog: „Ik heb in hot boekje over de PSD-vloot geachreven, dat dit schip uit hot zicht verdwenen was. Maar ik heb hem onlangs terug gevonden. De boot ligt in een werk- hsventje in de Markerwaard en wordt daar gezandstraald in opdracht van een bedrijf uit Lelystad. De toekoms tige bestemming weet ik nog nier (Het fotoboek „Do Vloot van de Provinciale Stoombootdlonsten In Zeeland”, door W. J. J. Boot, Is oen uitgave van do Europope biblio theek te Zattbommol. Er zijn bij zonder veel technische specfflke- ties vermeld. De prijs Is t 34,25). Na 1952 was de „Zandkreek” het reserve-achip op de dienst Wolphaarts- FOTO 2: Do motorboot „Juliana”, die tussen Veers on Kamperland voer. Tijdens do watersnoodramp van 1953 zonk de boot te Kateeveer. HIJ werd daarna niet moer In de vaart gebracht 17 november 1981 was het 25 jaar geleden dat de heer J. M. Sinke als radiomonteur in dienst is getreden bij de Technische Groothandel J. Polder man B V, te Góes De opbrengsten vah de kerstsktl- vitelten van hst Leger des Hells blijven doorgaans binnen de eigen regio. Dat geldt ook voor de op brengsten van de jaarlijkse kollek- te die men omstreeks deze tijd placht te houden. Dit jaar ziet de organisatie overigens van deze kd- lekte af Vorig Jaar brachten de gezamen lijke aktlvltelten f 22.000,— op. In de plaats van de lljatkollokto In de nen worden gestort op postgiro 510393 of via de Alg. Bank Neder land te Goes nr 51.01.37.563 tnv het Leger ded Helle te Goes maand december vraagt de orga nisatie nu meer aandacht voor haar gironummer. Bijdragen kun- Hoedekenskerke overleed een zachte' dood in januari 1972 als gevolg van de grote ouderdom van de veerboot „Oosterschelde”. Eén van de eerste provincisle boot- diensten aan de noordkant van Zuld- Beveland betrof de dienst van de schroefstoomboot „Zeeuwsche Stoom boot”. Die voer in de tweede helft van de vorige eeuw langs Wolphaartsdljk, Kortgene, Kateeveer, Wemeldinge, Yerseke, Gorlshoek, Tholen en Ber gen op Zoom. Hij was berucht om de herrie die hij maakte: de overbrenging van de machine op de schroefas geschiedde met een ketting. Wolphaartsdljk zat enkele eeuwen ge leden trouwens erg dik In zijn veer diensten: over de Zandkreek naar Kortgene, over het Sloe naar Wal cheren en over de Schenge naar Teriucht. Door het gebruik van zeil boten was het varen afhankelijk van het getij, vooral bij grotere afstanden. Over kortere afstanden werden ook roeiboten ingelegd. Bij laagwater moes ten de passagiers vsak eerst ver door iu*»an”dê Zee'u^e’èn züidhons'ndü eilanden vsren/voeren. Ik heb zelfs in mijn vakanties gewerkt op de RTM- veerboot tussen Zljpe en Anns Jacobs Polder”. Hij breidt zijn dokumsntstis van de RTM-boten (nu ZWN) zodanig Uit, dat er binnenkort ook een boekje over deze veerponten zal verschijnen. Veerdiensten hebben in Zeeland altijd •en essentiöle betekenis gehad, en hebben dat nog. In zijn boekwerk „Leer mij ze kennende Zeeuwen" schreef L. W. de Bree al: „Als sr 'l avonds om kwart over elf nog een •uto door de Voorstraat van Kortgene ned in de jaren 1930-1950, zelden és minion HK>I niDBBBluan tegen Sk»ar*Tét laatste Bsotje ïs binnen. Het veer Kortgene-Wolphaartsdijk kwam in januari 1913 onder provin ciaal beheer. De dienst werd altijd onderhouden door de motorboot „Zandkreek", waarover een groot aan tal zaken onduidelijk is. Alle provin ciale bronnen vermelden dat,het schip Dat betekende zoveel als: „deur op •lot” voor het hele eiland, want voor zes uur de volgende morgen kwam niemand Noord-Beveland meer op of Deze kantate zal worden uitgevoerd door de kantorij uit Heinkenszand en enkele instrumentalisten o.l.v. Bouwen Breeman en zal met een meditatie doör da P. Schelling Worden afgewis seld. De aanvang van deze dienst ia 14.30 uur. Ook in de laatste dagen voor het grote feest zal tienduizenden keren uit de klnderkeeltjes het lied „Zie ginds komt de stoomboot" opklinken. Eigenlijk zou die tekst voor Zeeuwen helemaal niets bijzonders moeten zijn, want al 150 jaar geleden begon nen in de provincie stoomboten te - veren op dé vaste veerdiensten. Het ia met onmogelijk, dat de Sint daarmee rekening houdt bij het uit kiezen van de jaarlijkse attenties, die hij uitdeelt, want'enkele weken gele den verscheen een fotoboekje waarin de komplete vloot van de Provinciale Stoombootdiensten In Zeeland (PSD) in beeld is gebracht. Allemaal stoom boten, die dagelijks ergens aankwa menEn uiteraard zijn ook de meest moderne dubbeldekkers erin opgenomen; De Bevelanden hebben 16 het verre verieden altijd bijzonder veel veer- dtjk-Kortgene, maar als de toenmalige diensten gekend. In het Zeeuwse standaardwerk „Overzet-veren In 7*-11 jaihri^. 7QO Jewr vervoer te water*’ van JtL M.\>ndberg wordt een veerdienst genoemd van Teriucht (tussen - 's-Heer Hendriksklnderen en ’s-Heer Arendskerke) naar Wol phaartsdljk, over de rivier de Schenge. Die dienst zou al In 1380 habben bestaan. <- -—«■it December-ideeën De auteur van het fotoboekje, de heer W. J. J. Boot, heeft Zeeuws bloed In de aderen. Zijn vader en zijn groot ouders zijn afkomstig uit Brouwers haven. Hijzelf werd in Rotterdam ge boren. Op dit moment studeert de heer Boot (30) rechten in Amsterdam. Hij woont in Amstelveen. Hij vertelt ons, dat zijn Interesse voor de scheeps techniek waarschijnlijk voortvloeit uit een vroeger beroep van zijn vader acheepswerktuigkundlge op de grote vaart. „Daar komt bij, dat Ik altijd erg veel heb gereisd met de veerboten, die bereiken. De veerschipper probeerde daarom zoveel mogelijk bij hoogwater af en aan te varen. zich in de loop der jaren moeten bekwamen in de technologische ver nieuwingen op het gebied van audio* en vldeo-apparatuur

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1981 | | pagina 1