SIMCA 1301 LS comfortabele gezinsauto 1 irorma I AJ ROADTEST OPTIEK - FOTO - FILM I ,DE PHOENIX Verloving!- kaartjes iS FA. KAMPMAN VAKOPTICIEN f ik maken en houden *de kindervoet gezond! Geeft uw advertenties vóór woensdagmorgen 10 uur aan ons opY O5 de echte nu passon en kiezen bij I' EN WAAROM Eindoordeel f u 1 schoenen en sandalen t WELKE PROJECTOR RW a Humus voor Uw grond J. de Jonge n.v. elk paar verpakt in leuke "kijkdoos"; ï- «r»’ A G De verlichting on». Begin nov. verschijnt Verlies Uw broche niet UITNODIGING Hotel Korentoovra" to Goat. De wegligging DE PILK” Dexemmen carrosw‘rie2; BRft De motor Het interieur Dm4w<b« IB oktober ION. „DE BEVELANDER" Donderdag IB oktober IBM I o t Tf- d.d. 11 oktober 1988 3799 3164 3121 IK *1 van Porsche o vergénomen systeem. Wij kunnen zo goed begrijpen dat de keuze van een projector moeilijk is wanneer U niet op de hoogte bent van de diverse tijd met WW' f'. gedimde als volle lampen, zeergoed ge- f i’ wil J Ki v e •t 4 i bib <mb »Bne w* Cte i' aan het bestaande model. Bij de 1301 en 1501 is de basis hetzelfde gebleven, al leen werden het front en de achterzijde projectoren die er zijn. U ziet door de bomen het bos niet meert Daarom besteden wij ook *zo veel aandacht aan onze klanten V I' I Dl ah de Ik de <x»t- van die organische stoffen ont- Telefoon 83 87 Met gratis Zilverzegels B< H< 22 drl se maken, zodat bet achter de kan gaan. We staken de Algens. Boekhandel i I LANGE VORSTSTRAAT 57-63 - TELEFOON (01100)-7251 - GOES doende hoeveelheid-humus geeft de grond een betere structuur, de stijve kleigrond wordt ruller en de lichte zandgrond wordt vochthoudender Humus absorbeert veel Prtjsea afhalen bQ J Goedheer, Zeedijk 1. Hansweert veren en telescopische schokbrekers i zorgd. Een torsiestabillsator voorkomt te veel overhellen bij het nemen van boch ten. De besturing werkt precies, doch wel wat indirect, hetgeen betekent dat van uiterst links haar uiterst rechts vrij r humusrijk is. dan weten we meteen, dat dit ever bet algemeen genomen goede grond is. Dat zou dus betekenen, dat wan- r.ser msn minder goede grond heeft en - ■MB voegt das* Imbbm MB toe. MdB desa pJanlanvoedaai aB 1MB dM dan later Ete wordt verbeterd, bereikt weinig of niets, wanneer hij kunstmest gebruikt, althans er wórdt geen humus aan de grond gevoegd Dat bereikt men slechts bu ge bruik van natuurlijk* meetrtrrfleBl SCHOCNMAKEH'J »oes met daarboven een schreefveer die de vering verzorgt Een ingebouwde teles coplsche dubbel werkende achokbreke' dempt de veerbewegingen De achtera- ophanging één der mooiste in zijn soori wordt geleid en op z’n plaats gehouder door vier bevestigingen in de vorm var twee liggers en twee geleldestangen. Eer Panhardstang houdt de as qua zijdelings* bewegingen op zijn plaats. De vering er de demping worden ook hier door schroef De Franse toebéhoren-lnduatrie kent vele bekende namen, die rich specialiseren op verlichting»- en andere elektrische appa- natuur voor de voeriuigenindustrle. Mar shal, Cibié en Deculller zijn wel de be kendste. Koplampen, verstralers en mist lampen, tegenwoordig meer en- meer voorzien van halogeenlampen, zijn spe cialiteiten van deze fabrieken. Welk merk dan ook tóegepast wordt, doet ver der niets-tér zake. Een feit is dat de licht sterkte van de lampen zonder meer uit riekend is én dat het zicht op de weg bij gedimde als volle lampen, zeer goed ge- vereist modificaties en wanneer een mo- noenjd kan worden. del het goed blijft doen, kan -volstaan ONZE SERVICE 18 VEEL OMVATTEND - Wij geven U deskundige voorlichting, véér, tijdens en na de koop ■- Mochten er zich problemen voor doen, verzuim dan niet onze assistentie in té roepen - Wij staan, tl altijd graag met raad en daad terzijde I» Reserveringskaarten voor do causerie kunt U afhalen of telefonisch aanvragen bij- DBOOiBTKRU - PARFUMWX FASIAERT Lange Kerkstraat IA Goae Telefoon tl100-3714 Dr. L. de Jong Het Koateks Nederlanden hi wereldoorlog deel i neutraal prijs geb. IA— Direct na verschijnen ruim In voorraad bij ^>edij forma |k der Ie tweede moet worden. Bovendien ligt de prijs van benzine er per liter nog veel hoger dan in ons land, waarvan iedere liter eveneens het grootste gedeelte naar -de fiscus gaat Keuzo DIA PROJECTOREN MET WÏSSELSCHUIF HALF-AUTOMATISCHE PROJECTOREN ■5ÜT VOL-AUTOMATISCHE PROJECTOREN En alle accessoires voor projectie. Komt eens langs vóór een demonstratie en breng gerust Uw eigen dia's mee. UW VAKMAN FOTO 3t De hoogliggende schroef veer en de 'ln- gebouwde telescopische schokbreker ver richten de vering en demping ven de voorwielen. o. Een driehoeksdraagarm van robuuste - uitvoering houdt de voorwielophsn- ging aan de bovenzijde op z’n plaats; f. Een torsiestabillsator voorkomt over hellen in bochten y, d. carrosserie; g. ' een reactie-arm - aan bolde ztjdeft- één - houdt de onderkant van de voor- wielophanging juist. FOTO - De 4 portieren gaan ruim open Me HMOA 13M LS zuinige en soepel rijdende automobie wilde ereéren, die juist die etgenschappe: bezit die het als een famllieauto bestem pelen. Het benzineverbruik? dat wij altijc «Is een belangrijk punt zien, speciaal m ie prijs weer omhoog is gegaan, blijf’ pinnen redelijke grenzen Op de langst* routes moet rekening gehouden worder met een verbruik van 9 a 9.5 liter pei i00 km. Veiligheidshalve vooral wanneet □ij aanschaf de benzinenota als maatsta' gebruik wordt, moet men i„ J- rekening houden met een verbruik van ’iter per 10 km. Dit lijkt'in eerst instant)* /rij hoog, maar dat is het toch niet. Eei 'O ruime én solid gebouwde automobie leeft voor voortstuwing iets mee* irandstof nodig .en we kunnen rustig stel en, dat het verbruik binnen, redelijk* 'renzen blijft Ter gelegenheid van onze nieuwe vestiging te Goes hebben wij het genoegen U voor een bijzonder i» interessante 'causerie en demonstratie .met de x* CTSI schoonheids-produkten van .het Huis - v la faculté de Lausanne uit ta nodigen, te houden op maandag 27 oktober 1969, aanvang 20.00 uur in De Schoonheidsspaclalista» van het hula Dr. N. O. Payot zullen dé toepassin)...' der 'produkten uiteenzetten en enkele demonstraties verzorgen Tijdeni de pauze, waarin U koffie met gebak wordt aangeboden, kunt U een afspraak maken voor een geheel gratis huidadvies met make-up, te verpor- gen door één der specialisten van Dr. N. G. Payot - grond zou kunnen verbeteren. Dot is ook inderdaad zo. En welke tutaliefnebber «ril .nu niet graag over prachtige, goéde grond beschikken’ Toch allemaal Velen van ona «reten echter niet wat humus r en welke funktie deze stof beeft. Daarom even een kleine uiteenzetting, heel in het kort. Onder humus versteen we eigenlijl organische stoffen in de grond. Btj leding r*:" 1 staat koolzuur, waardoor de oplosbaar 'heid en daarmee de opneembaarheid van nlsche verandering. dié\ merken wordt toegepaai een rustiger verloop bij llnderinhouden worden verkregen door de motor een hogere compressie te geven gaat? en de toerentallen - het aantal omwen telingen van de krukas - te verhogen. Dit kan verwezenlijkt worden door het zwaarder uitvoeren van de draaiende delen, btj een viertact motor de krukas, de drijfstangen en de bediening van de kleppen. Voor een groter vermogen is natuurlijk ook een goede ademhaling nodig in de vorm van een ruim bemeten en juist afgestelde carburateur. Bij de ^eriiiïïïï *dT^^ 1’°1^ vermom 82 Sae pk, niet te ,b'Z0'±’ a-cuS hoóAWo«< omdat m« bewuri een Even hebben we in tweestrijd gestaan welk type Simca We voor de test zouden gaan berijden» Ruun een jaar geleden, toen de 1100 beschikbaar was voor een ultge- breide test, hebben we deze nieuwe Sim- ca-telg over enkele duizenden kilometers geprobeerd en was dit geen probleem. Deze Simca was een totaal nieuw uitge bracht model, die vele technische en ui ter lijke aantrekkelijkheden in zich verenigde, die als het ware om vermelding vroegen Wanneer een basismodel het na zes jaar. neg steeds beter gaat doen ten aanzien van dé verkochte aantallen, dan betekent dit dat de constructie vooruitstrevend ge- u—noemd mag worden. Dit geldt zowel voor kofferruimte werd 15 cm langer, waar de te£h"'«kvoor de «tllisüsche lij- ---nen. Verfijningen aan de motor, het in terieur éh uitbreidingen van de mogelijk heden qua uitvoering, hebben het de Slmca-Iiefhebbers gemakkelijke in hun keuze gemaakt. Dat hiervan nog veel meer automobilisten zullen gaan profi teren, staat als een paal bqven water. De vier portieren gaan ruim open, bijna - 90, zodat het instappen erg gemakkelijk FTO 1: a... De Panhardstang verbindt de rechter kant van de achterwielophanging met de linker onderzijde van de carrosse rie. Déze voorkomt het zijdelings heen en weer bewegen van de as onder de carrosserie; zeer soiled uitgevoerde dfaagr arm is scharnierend aan de vloer be vestigd Schroefveer en schokbreker rusten hierop en' zijn aan de boven zijde aén de vloer van de carrosserie bevestigd; doze korte, bijna niet zichtbare in rubber bevestigde reactie-arm dient om het voor- en achteroverhellen van de achteras bij accelereren tegen te gaan. 'De Simca 1301 en 1501 hebben evenals de )30<i en 1500. waarvan ze-zijn afgeleid, een LL...J1 hanging van de voorwielen en speciaal die van de achterwielen zijn zo' des kundig en ook zo zorgvuldig geconstru eerd. dat een minder goede wegligging gewoon niet denkbaar zou zijn Kosten noch moeiten zijn gespaard om deze bi- zonder belangrijke facetten van een auto mobiel ,to the point' te maken.. Het weggedrag'*» licht onderstuurd. zo dat een bocht niet enige kracht ingestuurd moet worden Iedere keer na het testen - van een automobie) beschrijven we de stuürkaraktérlstiek Zo volledig mogelijk om de geïnteresseerden met de technisch» uitdrukkingen vertrouwd te maken. In lange snel- genomen bochten verandert déze licht onderatuurneiging in een lichte overstuurbeweging mits hnen het type 1501 berijdt. Dit komt omdat deze met een hoger vermogen uitgeruste auto d.m.v. gasgeven en stuurcorecties in een licht merkbaar overstuurkarakter overgaat. De 13Ó1 heeft daarvoor te weinig resérve- vermogen. Desalnietemin is het qua weg gedrag .een voorbeeldige propositie De voorwielophanging wordt, gelald door twéé boven elkaar liggende draagaranaa leidelljk weer aan de planten af staan. Hu mus stimuleert het bacterieleven 'in de grond, dat zo belangrijk ig voor het om zetten van stoffen In geschikt planten- voedsel. bovendien is een grond die rijk is aan humus, ook beter in staat om de warmte vast te hóuden. Op veel zandgronden en humuaarine klei gronden kan het nodig zijn om humus met da bemesting aan te brengen. Stal mest, compost en groenbemeating zijn rijk aan humus Minerale meststoffen bevat ten geen humus. *o 13C1U vil aawBta aaiw w vz^zaswiBs waas saa-asa v «as WANvrrw er gezegd .wordt dat een grond bestanddelen wordt verbeterd. Een vol- Wie het dus nodig vindt, dat zijn grond aar a_ aa.—"k/vatraalkai/I, hl imna da z4aa awsnad lalFS^rlt ISSSritxaat 03*14 Fwsr aai Irf tk/oirtlo nlot* ‘Wanneer nu de sluiting onverhoopt los sou laten, glijdt de speld niet zonder meer uit de japonstof weg omdat hij nlri door het echuimplastic kan glijden, omdat dtt knelt an stroef is. Op deze wijze is verlies btjna Uitgesloten. Bezit u ook een broche, met een gewone ----- .veilighfidMpeldsluiting'' f Zo'n sluiting t« wel eens loslaten en dan glijdt ld uit de stof van uw japen aa uw broche vertoraai Om dH nu tegen te gaan, nemen we een klein stukje schulaaptastic. dat We pM^— des op maat - - - broche scfiull broehespeid nu niet «Heen door de stof van onze japon, maar ook door het lldmlMplastir. Dit materiaal heeft Merk de neiging atoh raad de apeM te knafla^ Lange Kerkstraat 11. Gees, tel. (113P-SM8 UITSLAG LOTEBIJ HJ.V. De andere typen uit de Simca fabrieken de ION, de 1301 en 1501 en al bun varian ten bestaan al weer een aantal jaren, alhoewel er in de loop der tijd verbete ringen on ulterhjke modificaties aange bracht werden. Daarom ook was hot wat moeilljker om de keus te bepalen, vooral veel omwentelingen nodig zijn Het veer omdat het niet mogelijk is meerdere eu- tir-TJ' tomobielen van één concern tegelijk óf de afstelling van de schokbrekers tot de direct na elkaar te.berijden en te bespre- I ken, daar anderen dan niet aan de beurt zouden komen. Onze keus viel op de INI omdat deze d» ruimte heeft van een mid delgrote sedan,* zuinig in gebruik is en qua prij» in- een veel gevraagde klaase thuishoort In de test hebben we ervaren dat deze 1301 véél tijgenot verschaft voor een relatief aantrekkelijke prijs. Alhoewel de LS uitvoering weinig chroom en een sobere Interieur-afwerking heeft, zftn verder alle kenmerken van de attractieve Slmca-lijn aanwezig. Deze 01 aerie wordt al weer voor het derde jaar geproduceerd. Daarvoor waa het de 1300 en 1500 aerie die in 1963 het levenallcht aanschouwden en die direct al een groot succes werden. In de loop der jaren heeft dit Franae bedrijf, dat deel uitmaakt van het Chrys- ler-concem een omvangrijke modellen range in fabricage genomen, die vela autotnobllistische wensen vervult De vraag naar ruimere en comfoortabelere automobielen tó de middenklasse froeit Om daaraan tegemoet te komen, Worden duurdere uitvoeringen op div. minder ee- aenUéle punten vereenvoudigd, zonder dat dit belangrijke rijkwaliteiten ah weglig ging, motorvermogen etc. beïnvloed In Frankrijk leeft dit heel sterk, omdat daar omar de hoeveelheid pk's belasting betaald w vrij redelijk, zodat dit ook voor de vrouw achter hei stuur niet, hinderlijk is. Na herhaaldelijk krachtig remmen bleef dé wosden met retouches aan te bréngen auto keurig in het spoor en van vermin- aan het bestaande model. Bij de 1301 en dering van remkracht was hoegenaamd 1501 is de basis hetzelfde gebleven, al- geen sprake. De handrem wordt bediend l__--J-—-- J- --- door een handle onder het dashbö.ird. een aangepast aan dé thans geldende nor- plaatsing die wij nu niet kunnen bewon- men. In het interieur werd het dashboard deren. grondig gewijzigd. Het voorfront werd stilistisch, iets verfraaid, de achterzijde' daarentegen veranderde drastisch. De door de zljflanken een gestrektere vorm kregen. De groepering van de achter die met een vijfmaal gelagerde krukas lichten wérd ook anders aangepakt, het werden uitgerust. Deze balangrijke téch- geen- in overeenstemming is met het I door bijna alle gevolg de „lijnenspel". De lage taülelijn geeft de motor doet de wielen fors uitkomen, wat bet >ge toerentallen. gehele aanzicht ten goede komt. Grotere vermogens bij gelijkblijvende 'ci- sa" baar acbter het stuur en de vorunpllintrsn'lL plaatsing van het stuurwiel zijn voor- LFC vrrbllt 111 IIJ’BIJalk beeldlg^Het gestrekte armen ka» moelte- loos uréAls- De door ons geteste uitvoering Was vooi bestuurder ook zijn den van een stuurversnelling. In stan 1-- iaarduitvoering wordt de 1301 met di’ van de pedalen ten opzichte van de zit- ichaketayateem uttgerust. De 1501 seri» -* leeft een vlóerversnelling ala standaard ichakelaysteem. De goedkoopste 1301, d< LS heeft een doorlopende vóorbank er <an dus geen ander bedieningssysteem lebben. Ook de stuurversnelling schakelt irettig. alhoewel.het bedienen ervan met >nige stroefheid gepaard ging, waar ichijnlijk vanwege de nieuwheid vai het door ona bereden exemplaar Aib iverbrengsverhoudingen zijn goeg ge Kozen, waarbij nog vermeld dient te wor den. d£t de derde versnelling ver. reikt er chJs als Inhaal-versnelling zeer goer ver bruikbaar is Dit is ook wel nodig, omdat een motor met een niet te hoog ver mogen door middel van. een juiste ver houding? van de versnellingen, toch tot goede prestaties kan komen De synchro nisatie werkte zeer goed, hetgeen niet verwóndeflijk is, omdat alle Symca comfort is blzonder aangenaam, terwijl- versnellingsbakken uitgerust zijn met eei ■i- de eehekb~he~ tel de /an Porsche overgenomén systeem, beste behoort die we kenpen. Het tegenwoordig meest gebruikte rem- en 1501 serie geslaagd is, kan zondei T 1 worden. 1 ook op de Simca de 1300 en 1500 nqpdellen. in 1963 uitge bracht, hebben enkele jaren onveran derd dienst gedaan en sloegen zo in bi een groot publiek, dat de verkopen overa sprongen omhoog gingen. De 1074 3671 3644 928 713 104» 2546 1085 945 2002 31 2438 2256 3822 3399 2000 2083 144 650 2741 1830 1048 3487 3368 neer men minder goede grond heeft en Simca motoren waren enige der eersten belangrijke tech- w f Dat de carrosserie-lljn van de Symca 130 en ITT’ :.8| systeem van vóór schijf remmen en achter v-_tneér beaamd trommelremmen, is Ovk ui* Süih.-« toegepast. De 1301 heeft geen bekrach tiging, hetgeen ook niet als noodzakelijk gezienmoet worden. De kracht waarmede het rempedaal ingetrapt moet worden is - aeene van xie voorruit, ue overzicnieujx- beid van d« carrosserie Is door de lage «tjde weinig chroom. De zit op de bank is irettig en niet vermoeiend op lange rit ten. Uiteraard verdienen twee Stoeltje» ie voorkeur, al was het alleen maar vanwege de aparte verstelmogelijkhedén ■Sen chauffeur of chauffeuse, vooral btj leze laatste, die over het algemeen ver der naar voren zitten, beletten de naast zittende tassagier de benen te strekken Het voordeel is dat eén derde passagier in de vorm van een kind comfortabel iri doorsnei ussen de beide, anderen kan zitten. De ceuze hangt dus vaak af van de samen- .telling van het gezin. De zittingen wa rn bekleed met skai-leder, hetgeen uit □et oogpunt van zindelijkheid en slijtage ranbevelenswaardig is, maar bij warm weer geen ventilatierttogelljkheden biedt Wij prefereren nog altijd een stoffen be kleding, die jammer genoeg bijna nooit, al sou het tegen een meerprijs rijn, lever- plaatslng van het stuurwiel Jet gestrekte armen kart moeite- ilang gereden worden, terwijl de bestuurder ook zijn benen goed kan strekken, vanwege de juiste plaatsing J»!*—. Oabiw «Aa wlé^ ting. De stand van de pedalen, s[>eciaai rem- en gaspedaal is bijzonder fijn ge- -cozen De achterin zittende passagiers beschikken over een behoorlijke been- ruimte. De hoofdruimte, die bij een lage daklijn nog wel eens te wensen over- aat, Is ruim voldoende. Hét dashboard imvat de meest noodzakelijke informa tie. Een snelheidsmeter met totaalteller een benzinemeter en controlelampjes voor watertemperatuur, oliedruk, laadstroom en knipperlichten. Aan beide kanten van 't dashboard zit "n opbergruimte, die door 'n scharnierend deurtje aan 't oog ont trokken wordt. Dé ontstekings- en start- schakelaar, als gewoonlijk door een sleutel bediend, zit onder de stüufkolom. Op de plaats kan eveneens een stuürslot gemonteerd worden, zodat dan alles in »én schakelaar gegroepleerd is. De ver warming werkt zeer goed. De dosering VSn de warme ®en (Of koude lucht en de regeling naar vooruit of interieur la ge- makkeltjk te bepalen. Een trappenloze I regeling van de ventilator laat een naar wens gerichte luchtstroom door het in terieur en langs de ruit stromen. De rui tenwissers -bben een tweestanden- schakelaar bestrijken een groot ge deelte yan .de voorruit. De overzichtelijk «taiÏJelijn” uitstekend. Alle vier de hoe ken zijn duidelijk waarneembaar, het- teen bij parkeren vooral erg gemakkelijk is. De kofferruimte, die bij de verlenging van de carrosserie belangrijk aan ruimte k gewonnen hééft, laat een omvangrijke yV hoeveelheid bagage toe. De vloer is vol umen vlak.-De tank en het reservewiel liggen onder de vloer. Onder het stuur wiel zitten de handles voor bediening van de knipperlichten en voor het in- Schakelen van de gewone verlichting. Gelukkig dat Simca ook meerdere varian ten heeft wanneer het om de interieur- ultvoeringen gaat. Het geteste model was b, deze de LS-uitvpering, de soberste van alle maal. Het valt direct op door de door lopende voorbank, een eenvoudige stof fering van de vloerbedekking - een rub bermat - deurbekleding en aan de buiten- weer bewegen van de as onder de

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1969 | | pagina 8