I
ssiöj
VAKANTIE/ ND
WX-BWT
AND
USLAND
WIJST U DE WEG IN
•i
J
SWSL-.'S stsas-s Echt, .port
I
fl
Ofc
..DE BEVELANDER"
ril IBM
J*
p.
K
Voetangels «a Meatmen bfl de
VERZEKERDE JS MET ALTIJD VI
I
a
7
t-;
Groene kaart
fl
Voorbeeld
I-
ti
7
A
X
Flora en fauna
5«*
Oefenterrein voor Maanrebdgers
Geweldig intereeeant vulkanisch gebied
^Ike 5 Jaar eruptie
talwmajL'^^'-
Warmwaterbronnen
Bromfl etsen
a
De Beneluxlanden
Krater van 5 km
Forellenseizoen
Kokend heet
Iniormatiee
Visvangst
Eén straatweg
- Hen toot Uw leren 1
Vikingen
Poolcirkel
Uondardag 3 april I960
Doad*rdag 3 april MM
•Ji'
▲A
bureaus weinig Informatiemateriaal
h*k «razen van het land bepaalt.
van
«tea* aneeat
met In
il
iden. De stadsverwarming
4
van
van da persoon xal plaatsvinden.
of bromfiets) naar bet buitenland gaan.
t
ft
a
j.
dat de
voeten
pewoara dat ba* van bet allar-
ilang ia de groene kaart, evan-
ante
dan di ant men niet
i daarvoor b mt trade
I
Iceland Tou-
Raéjkjavik.
lalaoden dja
de bemande vluchten naar de maan.
Ongeveer eike S jaar t> er een eruptie in
ÏJ’lend De laatste was in 19«3 ten ruiden
van Usland tn de oceaan, waar door een
- 1 ww^ee www
vulkanische aktlvitelt wordt
tchynsel van de getjaers gemanifesteerd
Op verscheidene plaatsen. i -
vath on jr»tw«wu._-
dT«^d’rira
ruiken én van baai
If
j
t
Daarom kan man zich het beste wenden
tot Ferdakrtfstofa Rjkiain
riet Bureau. Laekjargata
Dos het wel tijdig, want
geen hardlopen I
(Nadruk verboden)
hen
(Van onsa juridische medewerker)
Op 1 januari 19*6 is in ons land van kracht
geworden de Wet Aansprakelijkheidsver
zekering Motorrijtuigen, in de wandeling
genaamd de „W-A.M." Heel ta bat kast
<s op verscheidens plaatsen gloeiend heet, zodat
men wel ep de paden meet bleven lopen, of zonodig moet paan rennen
De IJslandse luchtvaartmaatschappij Ice-
landair vervult een belangrijke taak tn
het binnenlands vervoer. Tussen de be
langrijkste
vllegvorbi--------
Fskkor Frigndohip gebruik wordt gmnaakt
land gel
vissen voor Eui
f—
Albania.
woonde wereld liggen, worden economisch
benut Bij de gewone hete bronnen komt
het water mln of meer regelmatig aan
da aardoppervlakte, dit in tagenstellinr
tot de geysers.
Da beroemde grote gaftaar va* da plaauj<
ia aardrijkskundeboeken doet bet uit zich
zelf niet meer. Eén keer per jaar wordt htj
met zeeppoeder geholpen on dan spuit L
weer één koer, net als vroeger, zo'n
meter hoog
In de tuinbouw maakt men ook dank
baar gebruik van hot hete water. Vrtjw*i
MAAL VOO» AVONTURIER*. BIOLOGEN EN SPORTVISSERS
IJSLAND, de naam doet je rillen. Geen wonder, want het Hgt midden in de Atlan
tische Oceaan niet ver onder do poolcirkel en do routes van do depressie* van de
oceean paan of over Ierland of over Ijsland. En laten we het direct toegeven
Ijsland ie geen mondain vakantieland voor zonzoekers. Vooral in het zuiden regent
bet vaak. In het noorden daarentegen Is het dikwijls prachtig weer.
Ongetwijfeld ie Usland een uniek land, ook voor toeristen. Veruit het grootste
dool van het land Ie onvruchtbaar vanwege de borgen, gletsjers en lavavelden. En
dan zijn we ook aan het unieke van Usland gekomen' nergens tor wereld treft
bij Usland niet
rmaar uitslui
tend in de rivieren en dat zijn er vele. Het
zijn meest gletsjerrivleren, die in de zomer
een flinke omvang hebben, maar niet erg
diep zijn. De zalm weet tegen de harde
stroom in toch vaak 100 km omhoog te
komen. De beste zalmrivieren zijn in het
zuidwesten in de vrijde omgeving van
Reykjavik.
.Vémaaksrd, enkele kilometers tra oosten eea het meer Myvdén, is era zeer actief
vulkanisch gebied, waar stoom onder grote druk uit de grond spuit met era temperatuur
van *0 d 100 graden Celsius, tr zijn kruiers, waarin de leus doorlopend opborrelt,
ra er ztjn zwavelbronnen. De grond
'ngeveer eike 5 jaar Is er een eruptie in
I',d.,.D*. 15*4te w“ in 1983 ten zuiden
- mmaa, vemmg wui wal
geweldige eruptie het eiland Surtsey ont-
,P‘* vulkanische aktlvitelt wordt
niet alleen door het wonderlijke ver-
yhjjnsel van de geljsers gemanifeeteerd
op verscheidene plaatsen, aoala bij My-
Krteuvik, kan men met groot ge-
----- w. u,,u „cii en
horen spuiten, de zwavelbronnen zien en
fu*9? FSJ* heel dichtbij de lava zien
borrelen ia kleine heaters
Vooral Myvath is eea interessant gebied
het uitgeMrskte meer zijn veie
uitgedoofde kraters, die men zo herkent
••n de regelmatige ronde, soms iets ovale
vorm. Gaat men achter Myvath het berg
land in dan komt men voorbij de eerste
grote heuvoirug in am akttef vulkanisch
gebied. Zoiets maakt een geweldige ladruk
D verplichte wa.-verzekering
geldt, evenwel niet alleen voor
landgenoten, maar evenzeer voor
die, sis „buitenlander" mM hun motor
rijtuig het betrokken laad bezoeken. Ook
-ar_ -a-_a-a-'-_lx-e.-Wg®u*
ztj moeten althans kunnen aantonen dat
hun assuradeur zich verplicht beeft de
veroorzaakte schade te regelen ia. ovsr-
eenstemmlng met de ia dat laad geldende
wet
Na Internationaal overleg is hiervoor in
bet leven geroepen bet „internationaal
verzekeringsbewijs" (het L.V.BJ, dat
vanwege zijn groene kleur, thana alge
meen bekend is als „de groene kaart"
Door do afgifte van zo'n groene kaart
verbindt de afgevende assuradeur zich
om de door zijn verzekerde veroorzaakte
schade te regelen overeenkomstig de In
bet betrokken land geldende voorschrif
ten, ook al zou de polls aan de vene-
kerde zelf, geen of onvoldoende dekking
bieden.
Niet genoeg kan de aandacht er op wor
den gevsstlgd dat een groene kaart geen
polls is. De groene kaart geeft de verze
kerde zelf geen dekking I Het ia slechte
een garantie dat de assuradeur die de
groene kaart heeft afgegeven, de schade
die zijn verzekerde aan een slachtoffer
heeft toegebracht, zal regelen in over
eenstemming met de bepalingen van de
wet geldende in het land. Een dekking
dus als het ware, voor het slachtoffer.
hoof dit ad Reykjavik bereikt V via de vliegbasis Ktfjovik. ZJstamd ligt Juist tra
zuiden van de poolrirkeL Dank sfj de wa> <im golfstroom ra de warmwaterbromtra is
dat aan het Himaat niet te merlcra. f -
*t
val doet sfln naam eer astb vooral op
zonnige dagen. Op de terugweg stat u on
der meer de berg Hekla, één van de groot
ste vulkanen van bet land, die nog in 19*7
een eruptie had en meer daa oen jaar
lang lava uitbraakte.
Xen blik op het stadje Akurvgri (uit te spraken met era sterk rollende r) aan era
fiord op enkele tientallen km van de poolcirkel. In de omringende bergen (1500 m.
boven de zeespiegel) worden omstreeks Pasen de IJslandse skikampioenschappen
gehouden. Die sport kan men er het hele jaar beoefenen.
hangen, zodat het sr veel regen*.
Meer dan 90 van da huizon ia Reyk
javik wordt verwarmd door een centraal
stadzverwarmlngsyrteem, dat ook onder de
straten door loopt, waardoor die in de
winter schoon zijn van sneeuw of ijs.
Koud is het er in de winter overigens
niet, vanwege de warme golfstroom. Het
vriest aan de zuidkant van Ijsland zelden
meer dan 10 graC__ „2.
wordt gevoed door het water uit hete
bronnen, die ongeveer 14 km van Reyk
javik zijn verwijderd. Het hete water
wordt naar tanks gepompt, die op een
hoge heuvel bij de stad zijn gelegen.
Dat hete water, dat zomaar uit de bodem
komt, is kenmerkend voor het vulkanische
karakter van Usland. Op vele plaatsen In
het land komt bet voor en de meeste
daarvan, voor zover ze dicht by de be-
▼oor bromfietsen is een afwijkende rege
ling getroffen. Tegen een kleine premie
verhoging la de dekking namelijk ultge- 1
breid tot een Benei uxdekking.
groene kaart Is daarbij niet nodig
(Ook voor Luxemburg hoeft men rooi
cao bromfiets geen groene kaart nodig
men kan daar volstaan met het Neder
laartae verzekeringsbewijs. Voor auto's er.
scooters blijft tot nader order voo>
Luxemburg de groene kaart dus wwl
voorgeochreven).
WU men voor een bromfiets een verder
gaande dekking hebben dan alleen vooi
de Benelux, dan zal men een Europa-
dekking moeten nemen, waarbij dan
uiteraard een groene kaart noodzakelijk
Ten overvloede: men laat zich door het
vervallen van de groene kaart voor Bel-
niet misleiden, maar eon- r
trotaort terdege of de verzekering voor
schaden buiten Nederland veroorzaakt,
de verzekerde sélf «rel dekking ver-
*nn zyn zaak, dan raadpleegt men zijn
•“'‘nurtie-tueeenperooon of ztjn i susks
raar.
'•'’■ai
dat het oorsprt
Daaruit heboo
Ruropa het Noors, Zweeds en Duits ont
wikkeld. Nog sterker dan voor' Nederlan
ders geldt voor IJslander*, dat zij vreemde
talen moeten kennen. Ongeveer <0 van
-, de mensen beheerst voldoende Engels en
Deens om daarin tenminste een eenvoudig
dseprefr te langton voeron. Velen kennen
tra FrUto Duits. rfTL van de andere
mta als andere
te laten liggen
Veroorzaakt men nu in het huttssriea*
een schade aan derden, dan dient man,
aoala ook meestal op de groene kaart, is
vermeld, direct de assuradeur daarvan
te vorwtttlgen, zo nodig- teief onisch o<
telegrafisch. De assuradeur aal dan na
dere richtlijnen geven.
Opgesnerkt zy nog dat tn de landen tsaar
de verplichting tot het sluiten van eea
w.a.-verzekerlng bestaat, een gg. „bu
reau" le aangevrezen dat er voor aarg-
draagt dat de veroorzaakte schade wordt
giriagM Deze bureaus, dte ook om da
grotAa kaart vermMd slja, detagertei da
sahadtowgeling aan bepaalde irmki-
Ide land on de getrof-
WH aton itaers oi naar één van deea tem
den, at buiten Europa gaan, dan dien*
man tijdig van tevoren overleg mat de
veraekeraar te plegen. Het ligt natuurUjk
aan het beleid van de verzekeraar In
kweette at dase bereid te dekking te vee
lomen buiten Europa, at voor Ruetamd,
Peel Duitsland en AlbanlA
Beperkt men toch echter tat dte temden
van Europa «raarvoor de polis wél dek
king biedt, dan dient men er vervolgas»
veer te sorgen In bet beztt te sljn van da
vereiste, geldige groene kaart. Ho* ia
weliswaar algemeen gebruikeHjk dat een
vertok eroei'. Indien eon Ear opa vsreske-
ring te afgeeloten. automatisch ap do
promfevervaldag een groen kaart ver
strekt, maar aangezien oen groene kaart
teikenc voor slechte één verzekeringajaar
geldig is, la de mogelijkheid niet uitgo-
sloten dat de termijn verstrijkt tijdens
de periode dat men in het buitenland
vorbiyft Voorts dient men ar op te lat
ten at op da groot» kaart wel de juiote
auto (motor, etc) te vermeid.
Is men eenmaal la het boeit ven een
ssldim fRNM kaart, i
te vergoten éhe op de
plaats te tekenen. Voorts wordt er me*
natoruk - - -
een reis- on credietbrtaC.
Tenslotte moet nog aandacht worden be
steed aan de kwestie Benelux. Zoals he
lp principe per 1 jan. 19*7 voor
luxlanden geen groene kaart
meer nodig; ten aanzien van Luxemburg
is dit l_i_::
geétfectueerd;
Myvath ligt in het noorden van Usland ep
nog geen 100 km van de Poolcirkel. Het
meer is een bijzonder Interessant gebied
voor biologen, want hier broeden bijvoor
beeld zeer ved soorten eenden, ganzen
en zwanen en andere vogels. Ook is hier
een heel bijzondere flora, die zijn weerga
qua samenstelling tn de wereld niet heeft.
Óver heel Usland treft men lavavelden
aan. Aan de mate van begroeiing kan
men ongeveer nagaan hoeveel eeuwen
de lava oud is. In het gebied van Myvath
ztjn de meeste velden ouder dan 2500 jaar
en ziet men ook wat struikjes tussen de
met mos begroeide en gescheurde lava.
De scheuringen in de lava komen niet al
leen door de afkoeling en de weersinvloe
den. maar vooral door de aardschokken,
die regelmatig op Usland worden ge
voeld.
De grootste krater van Usland ligt even
ten noorden van Krisuvik, waar nog een
aktief vulkanisch gebied is in het uiterste
zuiden van Usland. Zo’n hele grote krater
ontstaat door een vulkanische explosie,
waarvan de vulkaan maar één keer een
geweldige uitbarsting heeft, maar zich
zelf tevens vernietigd.
Deze krater heeft een middellijn van ruim
km dn het kratermeer is 97 meter diep.
Sinds het door een asrdschok niet meer in
verbinding staat met de wat verder ge
lagen zwavelbronnen, floreren de forellen
uitstekend in dit meer met zyn gfpotae,
ruige en ook lieflijke omgeving. e*PV
Integenstelling tot de meeste
op zalm wordt gevist, mag bf
In zee hierop worden gevist.
Wll men nu met zyn auto (motor, scooter
dan contralere men eerst "goed of ds «f-
gesloten verzekering wel dekking voor
het buitenland verlsenl.
Dit ia namaiHk niet zonder Maar hel ge
val, omdat immers ook iris*aringiii
kunnen worden gestoten dte aUoan van
kracht sijn bénnen Nederland. Voorts
wordt de aandacht er op
all de yeraekering ook voor
land geldt, dit vrijwel altijd uitsluitend
—t Europe sal Pin. ca dan Boa mot uit
zondering van Wnat erwt Oool-DuMalaad on
buurtgemeenten ruim 100.000. Lange tijd
oestond het uit niet meer dan enkele boer
derijen en tn 178* kreeg het van de Deense
Zoning Christiaan VII stadsrechten met
haar 167 Inwoners. In 191* werd Reykjavik
de hoofdstad van het soevereine koninkrijk
Usland, waarvan de Deense koning aan
het hoofd stond. De republiek Usland
wérd in 19*4 uitgeroepen en Reykjavik
bleef de regeringsresidentie.
Als men in Reykjavik aankomt heeft men
meer de indruk van een groot dorp dan
van een stad. Vrolijk blinken de rode,
groene, blauwe en gele daken u tegemoet
De stad ligt tegen de heuvels, die de baal
van Reykjavik omringen. Die heuvela en
iets verder de bergen zyn er de oorzaak
van, dat de grote wolkenvelden, die van
de Atlantische Oceaan naar Usland koer-
In het zuidoosten zyn de rivieren vrij kort
en stromen zy het snelzt. Dat is het ge
bied voor de visserij op scefórellen. die
tot ongeveer 2 kg groot worden. Het is
een visserij, waar elke rechtgeaarde sport-
vtaaer zyn hart aan kan ophalen, want elk
Jaar worden er wel enkele kanjers gevan
gen van zo tegen de 10 kg of nog iets
meer en dan heb je een heel gevecht te
ar nn.ava.. „anaara. leveren met dé sterke vis al vorens je
Alleen d> -■*'-- l***11 °P de kant hebt en 's-avonds
Alleen de noordwest- viees kunt genieten.
De IJslandse zalm weegt gewoonltjk 3-6
kg en wordt 55-85 cm lang. Met een net
kan men ook veel grotere exemplaren
vangen. Het record dateert van 1957 toen
by het eiland Grtmaey aan de noordkust
een zalm van 1S2 cm lengte en een ge-
«richt van 25 kg werd gevangen.
Het seizoen voör de zalmvissérij iz maar
kort: van 20 mei tot 20 september. Juli is
de beste maand om op zalm te vissen in
Usland.
Het forellenseizoen duurt van I april tot
2* september Etgelijk gaat het hierby om
twee seizoenen: in het voorjaar als de
zeeforellen naar de zee gaan en In de
late zomer als ze de rivieren weer op
trekken om kult te schieten. In die tijd
ligt de forellenviaserij stil. Begin augus
tus is de beste tyd.
He* is nodig om tydig een vergunning aan
te vragen by de. dienst voor d» binnen
visserij of by een boef het •"<<r étit te
□achten waar de rivier, lanc land
stroomt Vergunm-jen vooi. het vissen
op forel zyn veel gemakkelijker te krij
gen daa voos zalm.
Vuai Reykjavik kan men verscheidene
excursie* maken, onder meer naar het
getjeergebied by Gullfoes. En vreest u niet
bang, dit gebied is zo actief, da* u nooit
lang hoeft te wachten om een getjaer te
zien spuiten. Als u de geyser wilt fotogra-
feren of filmen, zorg dan dat u boven-
windz staat «rant het water Is werkelijk
kokend heet Zo beet dat bet meeste van
hst omhooggespoten «ratar in de lucht al
verdampt
Onderweg naar de geysers komt u langs
Thlngvellir, waar vroeger het IJslandse
man aan zo groot en zo verschalden vulkanisch g*bied aan, dat actief ie en het
iu.te-- k.. --- In het bergachtige land zyh natuurUjk
vele watervaUen, maar de Gouden Water-
en per vliegtuig vla Kefjavik.
Een Nederlandse automobilist laat b,v.
in Frankrijk, zyn auto besturen door zyn
echtgenote, die geen rijbeartj* heeft In
de poli* 1* bepaald dat een schade. Ver
oorzaakt door een bestuurder die geen
rijbewy* heeft .niet gedekt 1*. In het
onderhavige geval heeft de automobilist
krachtens zyn poli* derhalve gaan dek
king.
Er van uitgaande dat de Franse W-A.M.
echter bepaalt dat schade gedekt of niet
gedekt het slachtoffer door de verzeke
raar schadeloos gesteld moet worden, zal
de verzekeraar, die voor de automobilist
een groene kaart heeft afgogeveo, de
schade ook metterdaad voldoen.
Maar daarna sal de assuradeur de be
taalde bedragen van zyn eigen verzeker-,
de terugvorderen, omdat diens polls hom
immers geen dekking verleent.
Zoals men zal weten is bet minimum
bedrag waarvoor men in Nederland voor
een gewone personenauto verzekert dient
te zyn met ingang van 1 juli 1988 gestald
op 400.000,De meeste polissen zullen
daarom voor dat bedrag zijn afgoaloten.
Er zyn echter Europese landen, o.a België
waar geen minimum verzekerd bedrag
geldt maar waar w a.-verzekeringen tot
een ongelimiteerd bedrag moeten worden
afgesloten.
Indien nu een automobilist die voor
400.000,— verzekerd ia, in Belgié - een
schade veroorzaak* van 800.008,dan
zal z*jn assuradeur deae 8*0.000,ba-
talen. en hoewel de automobilist in feite
voor de 100.000,— geen dekking geniet,
zyn assuradeuren in internationaal over
leg overeengekomen dat' terzake van de
verzekerde bedragen geen terugvordering
verwachten in een zo noordelijk gelegen
land als Usland daarby behoren ook
grapefruit bananen en sinaasappels, even
als vele soorten bloemen.
Voor geologen is Usland een jong gebied,
slechts ongeveer 00 miljoen jaar oud, maar
eveneens is het voor hen een byzonder
interessant gebied.
Van de weroldproduktle aan lava nam "t
In de laatste MO jaar ongeveer éénderde
voor ztjn a
en de oostzijde zyn geen vulkanisch ak-,
UeY* ZU bestaan voorna-
noeiyk uit basalt Van het noordoosten naar
het zuiden en auidwesten loop* een steads
b,reder wordend gebied ven vuHrenieche
aktlvitelt
belangrijke
mer. Tussen
te plaatsen zyn meestal dagelijkse
dndtngen, waarby veelal van de
Voor een rato naar Usland verdient het
aanbeveling om zich tevoren goed te in
formeren over de mogeUjkhoden. In bet
algemeen hebben de Nederlandse rato-
Het voornaamste middel van bestaan is Reykjavik
de visvangst en de daaraan verwante in
dustrie. Op de tweede plaats komen land- Reykjavik heeft 80.000 inwoners en met de
bouw en veeteelt Omdat de visserij voor 1
de Uslandse economie van zoveel belang
is, mogen buitenlanders niet beroepshalve
binnen 12 zeemijlen van de kust vissen.
De veeteelt betreft in de eerste plsats
schapen («rol en vlees) en voorts koelen
(melk, hulden en vlees) en de beroemde
IJslandse pony’s, die veel voor de export
worden gefokt
De industriële ontwikkeling kwam in de
tweede wereldoorlog goed op gang. Dat
gold sterk voor de visverwerkende in
dustrie, maar hierdoor kreeg ook de me
taalindustrie kansen. De textielindustrie is
de oudste van het land. Zeer lang was het
een huisindustrie, maar door de toepassing
van de technische mogelykheden kwamen
fabrieken voor onder meer wollen garens,
tapyten en dekens. Omdat het land geen -- - -
bossen van enige betekenis heeft ia de v«ak Ian* boven Reykjavik blyven
mineralenindustrie belangryker voor dé J
bouw van woningen en bedrijven. Een
grote cementfabriek haalt van de zee
bodem rijke kalkafzettingen, die dienen
als grondétof voor beton.
Door de vulkanische oorsprong en nog
voortdurende activiteit is het land voor
een groot deel moeliyk toegangkeiyk. In
de hoofdstad Reykjavik en de wat grotere
plaatsen zyn goede geasfalteerde wegen.'
maar buiten de plaatsen treft men alleen
peden aan, meestal goed voorzien van
kuilen en flinke stenen. De enige uitzon
dering is de betonnen straatweg van de
internationale vlleghaven Keflavik naar
Reykjavik, die 48 km lang is. Door de
gesteldheid van de wegen kan men zich
net beste verplaatsen met een Landrover
die ook met gemak soms steile berghel
lingen beklimt
rtt het verdient alleszins aanbeveling om
van dit wonderlijke, volkomen kale land-
•chap wat te filmen of fotograferen.
Het is niet alleen om interessant te doen,
zegt: als u de grond onder uw
voelt worden ren dan, want
u rent voor uw leven." Een eruptie In Us
land begint meestal plotseling, in tegen
stelling tot erupties in bijvoorbeeld Italië
of Indonesië, waar aan de erupties vaak
lichte aardschoken. gerommel in de vul
kaan en soms pok kleine uitbarstingen
vooraf gaan.
Dit gebied by Myath Ujkt op een maan
landschap. Kaal, volkomen kaal met hier
en daar een krater ligt er een enorme
vlakte voor je. De kleur van de bodem
varieert van wit via allerlei tussenkleuren
tot geel, lichtblauw, rose, bruinrood en
lichtbruin door de Invloed van allerlei
mineralen. Dat dit gebied veel moet over
eenkomen met dat op de maan wordt ook
wel bewezen door het feit, dat.hler Ameri-
kaanse astronauten worden getraind voor gezegd houdt deze «ret voer iilpsnarssi
van motorrijtuigen de 11 iilk hling ia era
terzake van hun motorrijtuig een wvtte-
iyke aanaprakeiykheids- (wjQ verzafca-
ring te sluiten.
Op de inhoud van de wet zelf «rordt hier,
niet verder ingegaan; men bedenke slechts
dat, volgens de wet, een motorrijtuig al
leen aan het verkeer mag deelnemen als
de wetteiyke aansprakelijkheid (de juist*
wets-terminologle te: burgerrachtetyke
aansprakeUjkhetd) waartoe dat motor
rijtuig aanleiding kan geven, gedekt te
door een verzekering die beantwoord aan
de door de wet gestelde eisen.
nmm sRra ^^to raa^ra omz
aanuacii* wwim wr WaB
dat onder motorrijtuig»! raat altera var-
staan worden auto’s, moer evenaear mo
toren, scooters en breznfletsen.
Op sichsalf te era vsrpttehés wta.-rarae-
karing geen novum. 4n veis lateBtok van
Kuropa baatond raeds sarataM
tijd een varplichMng tot bat til
era wta.-voréekartng voor aaotoi
welke verzekering aan bepaalde
voldoen.
Op dit moment is Italië het enige land
waar het instituut ven de verplichte wjl-
verzekering nóg niet bestaat
raars In
(en regelingen zijn voor de assuradeur
die de groene kaart afgegevra heeft, aan
dos maar bindend.
Uitdrukkelijk «rordt er op gswaoan dat
era w.a.-verzekering en een groene kaart
altera betrekking hebben op schadra
dte door do verzekerde aan „derden"
worden toegebracht De door da verse
kerde sélf geleden schade staat hier ge
heel bul ten I In dit verband moge het
nut van een all risk- en een rechtaby-
standsverzekering onder de aandacht
«rorden gebracht alsmede bet lidmaat
schap van de A.N. W B. en bet bezit van
^rara **raln_ -*l wét»—4
Duur wnlrrmHnlrmH
De meeste Uslend-raizlgers komen er na
hun eerste beaoek terug. Geen wonder,
want het is een geweldig boeiend land.
Ruig en onherbergzaam, maar ook met
lieflijke en romantische plekjes. Heet wa
ter, stoom ra zwaveldamp komen uit de
grond, waar je ook lava in kleine kraters
kunt zien borrelen.
De aardkorst is hier dun I Op dit vrij
eenzame land kunnen biologen vele zeld
zame planten- en vogelsoorten bestuderen.
Voor sportvissers is het een paradijs. De
visstand in de ontelbare beekjes, riviertjes
sommige meren en de oceaan die het
eiland omspoelt te hoog. Vooral bet via-
ara op zalm ra forel te een populair*
«port.
Usland is voor het grootste deel gevormd
door vulkanische erupties en explosie* en
1* nog slechts 11 1200 jaar bewoond.
Die eerste bewoners waren de Vikingen,
die omstreeks het jaar 8*0 voor het eerst
op Usland kwamen. Hun afstammelingen
zyn nu ongeveer 200.000 in getal ra leven
op oen gebied van omstreeks 108.000 km2,
dus ruim 1 keer so groot als Nederland.
De bewoners van het land spreken Up
lands, dat tot het Scandinavische taalge
bied behoort Het IJslandse verschilt wei
nig van de taal dte de Vikingen spraken,
keUjke Scandinavisch was.
zich op het vasteland van
Zweeda en Duits ont-
verzekering af te sluiten dte alleen in
(met ultzooda-
(Nadrak voebadM).
keod Is in
de Beneli
ICT1 MUUien LsUACUWWE*
besluit tot heden echter nog niet
voor Luxemburg blijft
daarom tot nader order de groene kaart
voorgeochreven (behoudens voor brom
fietsen, waarover hieronder meer.)
Era waarachuvrtng is hier evenwel softer
niet overbodig. Zoals hiervoor reeds te
vermeld is het nameiyk mogeUjk era
verzekering af te sluiten die alleen in
Nederland geldig is,of oen verzekering
geldig voor geheel Europa (met uitzonde
ring van enige Oooteuropeee l*nd*~)
Is era Europe-polls gesloten dan ontvangt
men oen groene kaart Het feit nu dat -
voor België geen groene kaart meer nodig
is, betekent bepaald niet dat degene die
slechte een Nederlsnd-polls beeft, ook
dekking geniet in België. De Nederland-
polls blijft aan de verzekerde zélf altera
dekking bieden voor tn Nederland ver
oorzaakte schaden.
Als nu oen automobilist tn het bezit van
een Noderland-polis, in België oen schade
aan derden veroorzaakt dan zal de Ne
derlandse verzekeraar weliswaar op grond
van de getroffen overeenkomst voor de
schade moeten opkomen, maar hy sal dese
dan terugvorderen van zyn verzekerde,
die immers, met zyn Nederlsnd-poli*,
gara dekking heeft bulten Nederland.