I ssiöj VAKANTIE/ ND WX-BWT AND USLAND WIJST U DE WEG IN •i J SWSL-.'S stsas-s Echt, .port I fl Ofc ..DE BEVELANDER" ril IBM J* p. K Voetangels «a Meatmen bfl de VERZEKERDE JS MET ALTIJD VI I a 7 t-; Groene kaart fl Voorbeeld I- ti 7 A X Flora en fauna 5«* Oefenterrein voor Maanrebdgers Geweldig intereeeant vulkanisch gebied ^Ike 5 Jaar eruptie talwmajL'^^'- Warmwaterbronnen Bromfl etsen a De Beneluxlanden Krater van 5 km Forellenseizoen Kokend heet Iniormatiee Visvangst Eén straatweg - Hen toot Uw leren 1 Vikingen Poolcirkel Uondardag 3 april I960 Doad*rdag 3 april MM •Ji' ▲A bureaus weinig Informatiemateriaal h*k «razen van het land bepaalt. van «tea* aneeat met In il iden. De stadsverwarming 4 van van da persoon xal plaatsvinden. of bromfiets) naar bet buitenland gaan. t ft a j. dat de voeten pewoara dat ba* van bet allar- ilang ia de groene kaart, evan- ante dan di ant men niet i daarvoor b mt trade I Iceland Tou- Raéjkjavik. lalaoden dja de bemande vluchten naar de maan. Ongeveer eike S jaar t> er een eruptie in ÏJ’lend De laatste was in 19«3 ten ruiden van Usland tn de oceaan, waar door een - 1 ww^ee www vulkanische aktlvitelt wordt tchynsel van de getjaers gemanifesteerd Op verscheidene plaatsen. i - vath on jr»tw«wu._- dT«^d’rira ruiken én van baai If j t Daarom kan man zich het beste wenden tot Ferdakrtfstofa Rjkiain riet Bureau. Laekjargata Dos het wel tijdig, want geen hardlopen I (Nadruk verboden) hen (Van onsa juridische medewerker) Op 1 januari 19*6 is in ons land van kracht geworden de Wet Aansprakelijkheidsver zekering Motorrijtuigen, in de wandeling genaamd de „W-A.M." Heel ta bat kast <s op verscheidens plaatsen gloeiend heet, zodat men wel ep de paden meet bleven lopen, of zonodig moet paan rennen De IJslandse luchtvaartmaatschappij Ice- landair vervult een belangrijke taak tn het binnenlands vervoer. Tussen de be langrijkste vllegvorbi-------- Fskkor Frigndohip gebruik wordt gmnaakt land gel vissen voor Eui f— Albania. woonde wereld liggen, worden economisch benut Bij de gewone hete bronnen komt het water mln of meer regelmatig aan da aardoppervlakte, dit in tagenstellinr tot de geysers. Da beroemde grote gaftaar va* da plaauj< ia aardrijkskundeboeken doet bet uit zich zelf niet meer. Eén keer per jaar wordt htj met zeeppoeder geholpen on dan spuit L weer één koer, net als vroeger, zo'n meter hoog In de tuinbouw maakt men ook dank baar gebruik van hot hete water. Vrtjw*i MAAL VOO» AVONTURIER*. BIOLOGEN EN SPORTVISSERS IJSLAND, de naam doet je rillen. Geen wonder, want het Hgt midden in de Atlan tische Oceaan niet ver onder do poolcirkel en do routes van do depressie* van de oceean paan of over Ierland of over Ijsland. En laten we het direct toegeven Ijsland ie geen mondain vakantieland voor zonzoekers. Vooral in het zuiden regent bet vaak. In het noorden daarentegen Is het dikwijls prachtig weer. Ongetwijfeld ie Usland een uniek land, ook voor toeristen. Veruit het grootste dool van het land Ie onvruchtbaar vanwege de borgen, gletsjers en lavavelden. En dan zijn we ook aan het unieke van Usland gekomen' nergens tor wereld treft bij Usland niet rmaar uitslui tend in de rivieren en dat zijn er vele. Het zijn meest gletsjerrivleren, die in de zomer een flinke omvang hebben, maar niet erg diep zijn. De zalm weet tegen de harde stroom in toch vaak 100 km omhoog te komen. De beste zalmrivieren zijn in het zuidwesten in de vrijde omgeving van Reykjavik. .Vémaaksrd, enkele kilometers tra oosten eea het meer Myvdén, is era zeer actief vulkanisch gebied, waar stoom onder grote druk uit de grond spuit met era temperatuur van *0 d 100 graden Celsius, tr zijn kruiers, waarin de leus doorlopend opborrelt, ra er ztjn zwavelbronnen. De grond 'ngeveer eike 5 jaar Is er een eruptie in I',d.,.D*. 15*4te w“ in 1983 ten zuiden - mmaa, vemmg wui wal geweldige eruptie het eiland Surtsey ont- ,P‘* vulkanische aktlvitelt wordt niet alleen door het wonderlijke ver- yhjjnsel van de geljsers gemanifeeteerd op verscheidene plaatsen, aoala bij My- Krteuvik, kan men met groot ge- ----- w. u,,u „cii en horen spuiten, de zwavelbronnen zien en fu*9? FSJ* heel dichtbij de lava zien borrelen ia kleine heaters Vooral Myvath is eea interessant gebied het uitgeMrskte meer zijn veie uitgedoofde kraters, die men zo herkent ••n de regelmatige ronde, soms iets ovale vorm. Gaat men achter Myvath het berg land in dan komt men voorbij de eerste grote heuvoirug in am akttef vulkanisch gebied. Zoiets maakt een geweldige ladruk D verplichte wa.-verzekering geldt, evenwel niet alleen voor landgenoten, maar evenzeer voor die, sis „buitenlander" mM hun motor rijtuig het betrokken laad bezoeken. Ook -ar_ -a-_a-a-'-_lx-e.-Wg®u* ztj moeten althans kunnen aantonen dat hun assuradeur zich verplicht beeft de veroorzaakte schade te regelen ia. ovsr- eenstemmlng met de ia dat laad geldende wet Na Internationaal overleg is hiervoor in bet leven geroepen bet „internationaal verzekeringsbewijs" (het L.V.BJ, dat vanwege zijn groene kleur, thana alge meen bekend is als „de groene kaart" Door do afgifte van zo'n groene kaart verbindt de afgevende assuradeur zich om de door zijn verzekerde veroorzaakte schade te regelen overeenkomstig de In bet betrokken land geldende voorschrif ten, ook al zou de polls aan de vene- kerde zelf, geen of onvoldoende dekking bieden. Niet genoeg kan de aandacht er op wor den gevsstlgd dat een groene kaart geen polls is. De groene kaart geeft de verze kerde zelf geen dekking I Het ia slechte een garantie dat de assuradeur die de groene kaart heeft afgegeven, de schade die zijn verzekerde aan een slachtoffer heeft toegebracht, zal regelen in over eenstemming met de bepalingen van de wet geldende in het land. Een dekking dus als het ware, voor het slachtoffer. hoof dit ad Reykjavik bereikt V via de vliegbasis Ktfjovik. ZJstamd ligt Juist tra zuiden van de poolrirkeL Dank sfj de wa> <im golfstroom ra de warmwaterbromtra is dat aan het Himaat niet te merlcra. f - *t val doet sfln naam eer astb vooral op zonnige dagen. Op de terugweg stat u on der meer de berg Hekla, één van de groot ste vulkanen van bet land, die nog in 19*7 een eruptie had en meer daa oen jaar lang lava uitbraakte. Xen blik op het stadje Akurvgri (uit te spraken met era sterk rollende r) aan era fiord op enkele tientallen km van de poolcirkel. In de omringende bergen (1500 m. boven de zeespiegel) worden omstreeks Pasen de IJslandse skikampioenschappen gehouden. Die sport kan men er het hele jaar beoefenen. hangen, zodat het sr veel regen*. Meer dan 90 van da huizon ia Reyk javik wordt verwarmd door een centraal stadzverwarmlngsyrteem, dat ook onder de straten door loopt, waardoor die in de winter schoon zijn van sneeuw of ijs. Koud is het er in de winter overigens niet, vanwege de warme golfstroom. Het vriest aan de zuidkant van Ijsland zelden meer dan 10 graC__ „2. wordt gevoed door het water uit hete bronnen, die ongeveer 14 km van Reyk javik zijn verwijderd. Het hete water wordt naar tanks gepompt, die op een hoge heuvel bij de stad zijn gelegen. Dat hete water, dat zomaar uit de bodem komt, is kenmerkend voor het vulkanische karakter van Usland. Op vele plaatsen In het land komt bet voor en de meeste daarvan, voor zover ze dicht by de be- ▼oor bromfietsen is een afwijkende rege ling getroffen. Tegen een kleine premie verhoging la de dekking namelijk ultge- 1 breid tot een Benei uxdekking. groene kaart Is daarbij niet nodig (Ook voor Luxemburg hoeft men rooi cao bromfiets geen groene kaart nodig men kan daar volstaan met het Neder laartae verzekeringsbewijs. Voor auto's er. scooters blijft tot nader order voo> Luxemburg de groene kaart dus wwl voorgeochreven). WU men voor een bromfiets een verder gaande dekking hebben dan alleen vooi de Benelux, dan zal men een Europa- dekking moeten nemen, waarbij dan uiteraard een groene kaart noodzakelijk Ten overvloede: men laat zich door het vervallen van de groene kaart voor Bel- niet misleiden, maar eon- r trotaort terdege of de verzekering voor schaden buiten Nederland veroorzaakt, de verzekerde sélf «rel dekking ver- *nn zyn zaak, dan raadpleegt men zijn •“'‘nurtie-tueeenperooon of ztjn i susks raar. '•'’■ai dat het oorsprt Daaruit heboo Ruropa het Noors, Zweeds en Duits ont wikkeld. Nog sterker dan voor' Nederlan ders geldt voor IJslander*, dat zij vreemde talen moeten kennen. Ongeveer <0 van -, de mensen beheerst voldoende Engels en Deens om daarin tenminste een eenvoudig dseprefr te langton voeron. Velen kennen tra FrUto Duits. rfTL van de andere mta als andere te laten liggen Veroorzaakt men nu in het huttssriea* een schade aan derden, dan dient man, aoala ook meestal op de groene kaart, is vermeld, direct de assuradeur daarvan te vorwtttlgen, zo nodig- teief onisch o< telegrafisch. De assuradeur aal dan na dere richtlijnen geven. Opgesnerkt zy nog dat tn de landen tsaar de verplichting tot het sluiten van eea w.a.-verzekerlng bestaat, een gg. „bu reau" le aangevrezen dat er voor aarg- draagt dat de veroorzaakte schade wordt giriagM Deze bureaus, dte ook om da grotAa kaart vermMd slja, detagertei da sahadtowgeling aan bepaalde irmki- Ide land on de getrof- WH aton itaers oi naar één van deea tem den, at buiten Europa gaan, dan dien* man tijdig van tevoren overleg mat de veraekeraar te plegen. Het ligt natuurUjk aan het beleid van de verzekeraar In kweette at dase bereid te dekking te vee lomen buiten Europa, at voor Ruetamd, Peel Duitsland en AlbanlA Beperkt men toch echter tat dte temden van Europa «raarvoor de polis wél dek king biedt, dan dient men er vervolgas» veer te sorgen In bet beztt te sljn van da vereiste, geldige groene kaart. Ho* ia weliswaar algemeen gebruikeHjk dat een vertok eroei'. Indien eon Ear opa vsreske- ring te afgeeloten. automatisch ap do promfevervaldag een groen kaart ver strekt, maar aangezien oen groene kaart teikenc voor slechte één verzekeringajaar geldig is, la de mogelijkheid niet uitgo- sloten dat de termijn verstrijkt tijdens de periode dat men in het buitenland vorbiyft Voorts dient men ar op te lat ten at op da groot» kaart wel de juiote auto (motor, etc) te vermeid. Is men eenmaal la het boeit ven een ssldim fRNM kaart, i te vergoten éhe op de plaats te tekenen. Voorts wordt er me* natoruk - - - een reis- on credietbrtaC. Tenslotte moet nog aandacht worden be steed aan de kwestie Benelux. Zoals he lp principe per 1 jan. 19*7 voor luxlanden geen groene kaart meer nodig; ten aanzien van Luxemburg is dit l_i_:: geétfectueerd; Myvath ligt in het noorden van Usland ep nog geen 100 km van de Poolcirkel. Het meer is een bijzonder Interessant gebied voor biologen, want hier broeden bijvoor beeld zeer ved soorten eenden, ganzen en zwanen en andere vogels. Ook is hier een heel bijzondere flora, die zijn weerga qua samenstelling tn de wereld niet heeft. Óver heel Usland treft men lavavelden aan. Aan de mate van begroeiing kan men ongeveer nagaan hoeveel eeuwen de lava oud is. In het gebied van Myvath ztjn de meeste velden ouder dan 2500 jaar en ziet men ook wat struikjes tussen de met mos begroeide en gescheurde lava. De scheuringen in de lava komen niet al leen door de afkoeling en de weersinvloe den. maar vooral door de aardschokken, die regelmatig op Usland worden ge voeld. De grootste krater van Usland ligt even ten noorden van Krisuvik, waar nog een aktief vulkanisch gebied is in het uiterste zuiden van Usland. Zo’n hele grote krater ontstaat door een vulkanische explosie, waarvan de vulkaan maar één keer een geweldige uitbarsting heeft, maar zich zelf tevens vernietigd. Deze krater heeft een middellijn van ruim km dn het kratermeer is 97 meter diep. Sinds het door een asrdschok niet meer in verbinding staat met de wat verder ge lagen zwavelbronnen, floreren de forellen uitstekend in dit meer met zyn gfpotae, ruige en ook lieflijke omgeving. e*PV Integenstelling tot de meeste op zalm wordt gevist, mag bf In zee hierop worden gevist. Wll men nu met zyn auto (motor, scooter dan contralere men eerst "goed of ds «f- gesloten verzekering wel dekking voor het buitenland verlsenl. Dit ia namaiHk niet zonder Maar hel ge val, omdat immers ook iris*aringiii kunnen worden gestoten dte aUoan van kracht sijn bénnen Nederland. Voorts wordt de aandacht er op all de yeraekering ook voor land geldt, dit vrijwel altijd uitsluitend —t Europe sal Pin. ca dan Boa mot uit zondering van Wnat erwt Oool-DuMalaad on buurtgemeenten ruim 100.000. Lange tijd oestond het uit niet meer dan enkele boer derijen en tn 178* kreeg het van de Deense Zoning Christiaan VII stadsrechten met haar 167 Inwoners. In 191* werd Reykjavik de hoofdstad van het soevereine koninkrijk Usland, waarvan de Deense koning aan het hoofd stond. De republiek Usland wérd in 19*4 uitgeroepen en Reykjavik bleef de regeringsresidentie. Als men in Reykjavik aankomt heeft men meer de indruk van een groot dorp dan van een stad. Vrolijk blinken de rode, groene, blauwe en gele daken u tegemoet De stad ligt tegen de heuvels, die de baal van Reykjavik omringen. Die heuvela en iets verder de bergen zyn er de oorzaak van, dat de grote wolkenvelden, die van de Atlantische Oceaan naar Usland koer- In het zuidoosten zyn de rivieren vrij kort en stromen zy het snelzt. Dat is het ge bied voor de visserij op scefórellen. die tot ongeveer 2 kg groot worden. Het is een visserij, waar elke rechtgeaarde sport- vtaaer zyn hart aan kan ophalen, want elk Jaar worden er wel enkele kanjers gevan gen van zo tegen de 10 kg of nog iets meer en dan heb je een heel gevecht te ar nn.ava.. „anaara. leveren met dé sterke vis al vorens je Alleen d> -■*'-- l***11 °P de kant hebt en 's-avonds Alleen de noordwest- viees kunt genieten. De IJslandse zalm weegt gewoonltjk 3-6 kg en wordt 55-85 cm lang. Met een net kan men ook veel grotere exemplaren vangen. Het record dateert van 1957 toen by het eiland Grtmaey aan de noordkust een zalm van 1S2 cm lengte en een ge- «richt van 25 kg werd gevangen. Het seizoen voör de zalmvissérij iz maar kort: van 20 mei tot 20 september. Juli is de beste maand om op zalm te vissen in Usland. Het forellenseizoen duurt van I april tot 2* september Etgelijk gaat het hierby om twee seizoenen: in het voorjaar als de zeeforellen naar de zee gaan en In de late zomer als ze de rivieren weer op trekken om kult te schieten. In die tijd ligt de forellenviaserij stil. Begin augus tus is de beste tyd. He* is nodig om tydig een vergunning aan te vragen by de. dienst voor d» binnen visserij of by een boef het •"<<r étit te □achten waar de rivier, lanc land stroomt Vergunm-jen vooi. het vissen op forel zyn veel gemakkelijker te krij gen daa voos zalm. Vuai Reykjavik kan men verscheidene excursie* maken, onder meer naar het getjeergebied by Gullfoes. En vreest u niet bang, dit gebied is zo actief, da* u nooit lang hoeft te wachten om een getjaer te zien spuiten. Als u de geyser wilt fotogra- feren of filmen, zorg dan dat u boven- windz staat «rant het water Is werkelijk kokend heet Zo beet dat bet meeste van hst omhooggespoten «ratar in de lucht al verdampt Onderweg naar de geysers komt u langs Thlngvellir, waar vroeger het IJslandse man aan zo groot en zo verschalden vulkanisch g*bied aan, dat actief ie en het iu.te-- k.. --- In het bergachtige land zyh natuurUjk vele watervaUen, maar de Gouden Water- en per vliegtuig vla Kefjavik. Een Nederlandse automobilist laat b,v. in Frankrijk, zyn auto besturen door zyn echtgenote, die geen rijbeartj* heeft In de poli* 1* bepaald dat een schade. Ver oorzaakt door een bestuurder die geen rijbewy* heeft .niet gedekt 1*. In het onderhavige geval heeft de automobilist krachtens zyn poli* derhalve gaan dek king. Er van uitgaande dat de Franse W-A.M. echter bepaalt dat schade gedekt of niet gedekt het slachtoffer door de verzeke raar schadeloos gesteld moet worden, zal de verzekeraar, die voor de automobilist een groene kaart heeft afgogeveo, de schade ook metterdaad voldoen. Maar daarna sal de assuradeur de be taalde bedragen van zyn eigen verzeker-, de terugvorderen, omdat diens polls hom immers geen dekking verleent. Zoals men zal weten is bet minimum bedrag waarvoor men in Nederland voor een gewone personenauto verzekert dient te zyn met ingang van 1 juli 1988 gestald op 400.000,De meeste polissen zullen daarom voor dat bedrag zijn afgoaloten. Er zyn echter Europese landen, o.a België waar geen minimum verzekerd bedrag geldt maar waar w a.-verzekeringen tot een ongelimiteerd bedrag moeten worden afgesloten. Indien nu een automobilist die voor 400.000,— verzekerd ia, in Belgié - een schade veroorzaak* van 800.008,dan zal z*jn assuradeur deae 8*0.000,ba- talen. en hoewel de automobilist in feite voor de 100.000,— geen dekking geniet, zyn assuradeuren in internationaal over leg overeengekomen dat' terzake van de verzekerde bedragen geen terugvordering verwachten in een zo noordelijk gelegen land als Usland daarby behoren ook grapefruit bananen en sinaasappels, even als vele soorten bloemen. Voor geologen is Usland een jong gebied, slechts ongeveer 00 miljoen jaar oud, maar eveneens is het voor hen een byzonder interessant gebied. Van de weroldproduktle aan lava nam "t In de laatste MO jaar ongeveer éénderde voor ztjn a en de oostzijde zyn geen vulkanisch ak-, UeY* ZU bestaan voorna- noeiyk uit basalt Van het noordoosten naar het zuiden en auidwesten loop* een steads b,reder wordend gebied ven vuHrenieche aktlvitelt belangrijke mer. Tussen te plaatsen zyn meestal dagelijkse dndtngen, waarby veelal van de Voor een rato naar Usland verdient het aanbeveling om zich tevoren goed te in formeren over de mogeUjkhoden. In bet algemeen hebben de Nederlandse rato- Het voornaamste middel van bestaan is Reykjavik de visvangst en de daaraan verwante in dustrie. Op de tweede plaats komen land- Reykjavik heeft 80.000 inwoners en met de bouw en veeteelt Omdat de visserij voor 1 de Uslandse economie van zoveel belang is, mogen buitenlanders niet beroepshalve binnen 12 zeemijlen van de kust vissen. De veeteelt betreft in de eerste plsats schapen («rol en vlees) en voorts koelen (melk, hulden en vlees) en de beroemde IJslandse pony’s, die veel voor de export worden gefokt De industriële ontwikkeling kwam in de tweede wereldoorlog goed op gang. Dat gold sterk voor de visverwerkende in dustrie, maar hierdoor kreeg ook de me taalindustrie kansen. De textielindustrie is de oudste van het land. Zeer lang was het een huisindustrie, maar door de toepassing van de technische mogelykheden kwamen fabrieken voor onder meer wollen garens, tapyten en dekens. Omdat het land geen -- - - bossen van enige betekenis heeft ia de v«ak Ian* boven Reykjavik blyven mineralenindustrie belangryker voor dé J bouw van woningen en bedrijven. Een grote cementfabriek haalt van de zee bodem rijke kalkafzettingen, die dienen als grondétof voor beton. Door de vulkanische oorsprong en nog voortdurende activiteit is het land voor een groot deel moeliyk toegangkeiyk. In de hoofdstad Reykjavik en de wat grotere plaatsen zyn goede geasfalteerde wegen.' maar buiten de plaatsen treft men alleen peden aan, meestal goed voorzien van kuilen en flinke stenen. De enige uitzon dering is de betonnen straatweg van de internationale vlleghaven Keflavik naar Reykjavik, die 48 km lang is. Door de gesteldheid van de wegen kan men zich net beste verplaatsen met een Landrover die ook met gemak soms steile berghel lingen beklimt rtt het verdient alleszins aanbeveling om van dit wonderlijke, volkomen kale land- •chap wat te filmen of fotograferen. Het is niet alleen om interessant te doen, zegt: als u de grond onder uw voelt worden ren dan, want u rent voor uw leven." Een eruptie In Us land begint meestal plotseling, in tegen stelling tot erupties in bijvoorbeeld Italië of Indonesië, waar aan de erupties vaak lichte aardschoken. gerommel in de vul kaan en soms pok kleine uitbarstingen vooraf gaan. Dit gebied by Myath Ujkt op een maan landschap. Kaal, volkomen kaal met hier en daar een krater ligt er een enorme vlakte voor je. De kleur van de bodem varieert van wit via allerlei tussenkleuren tot geel, lichtblauw, rose, bruinrood en lichtbruin door de Invloed van allerlei mineralen. Dat dit gebied veel moet over eenkomen met dat op de maan wordt ook wel bewezen door het feit, dat.hler Ameri- kaanse astronauten worden getraind voor gezegd houdt deze «ret voer iilpsnarssi van motorrijtuigen de 11 iilk hling ia era terzake van hun motorrijtuig een wvtte- iyke aanaprakeiykheids- (wjQ verzafca- ring te sluiten. Op de inhoud van de wet zelf «rordt hier, niet verder ingegaan; men bedenke slechts dat, volgens de wet, een motorrijtuig al leen aan het verkeer mag deelnemen als de wetteiyke aansprakelijkheid (de juist* wets-terminologle te: burgerrachtetyke aansprakeUjkhetd) waartoe dat motor rijtuig aanleiding kan geven, gedekt te door een verzekering die beantwoord aan de door de wet gestelde eisen. nmm sRra ^^to raa^ra omz aanuacii* wwim wr WaB dat onder motorrijtuig»! raat altera var- staan worden auto’s, moer evenaear mo toren, scooters en breznfletsen. Op sichsalf te era vsrpttehés wta.-rarae- karing geen novum. 4n veis lateBtok van Kuropa baatond raeds sarataM tijd een varplichMng tot bat til era wta.-voréekartng voor aaotoi welke verzekering aan bepaalde voldoen. Op dit moment is Italië het enige land waar het instituut ven de verplichte wjl- verzekering nóg niet bestaat raars In (en regelingen zijn voor de assuradeur die de groene kaart afgegevra heeft, aan dos maar bindend. Uitdrukkelijk «rordt er op gswaoan dat era w.a.-verzekering en een groene kaart altera betrekking hebben op schadra dte door do verzekerde aan „derden" worden toegebracht De door da verse kerde sélf geleden schade staat hier ge heel bul ten I In dit verband moge het nut van een all risk- en een rechtaby- standsverzekering onder de aandacht «rorden gebracht alsmede bet lidmaat schap van de A.N. W B. en bet bezit van ^rara **raln_ -*l wét»—4 Duur wnlrrmHnlrmH De meeste Uslend-raizlgers komen er na hun eerste beaoek terug. Geen wonder, want het is een geweldig boeiend land. Ruig en onherbergzaam, maar ook met lieflijke en romantische plekjes. Heet wa ter, stoom ra zwaveldamp komen uit de grond, waar je ook lava in kleine kraters kunt zien borrelen. De aardkorst is hier dun I Op dit vrij eenzame land kunnen biologen vele zeld zame planten- en vogelsoorten bestuderen. Voor sportvissers is het een paradijs. De visstand in de ontelbare beekjes, riviertjes sommige meren en de oceaan die het eiland omspoelt te hoog. Vooral bet via- ara op zalm ra forel te een populair* «port. Usland is voor het grootste deel gevormd door vulkanische erupties en explosie* en 1* nog slechts 11 1200 jaar bewoond. Die eerste bewoners waren de Vikingen, die omstreeks het jaar 8*0 voor het eerst op Usland kwamen. Hun afstammelingen zyn nu ongeveer 200.000 in getal ra leven op oen gebied van omstreeks 108.000 km2, dus ruim 1 keer so groot als Nederland. De bewoners van het land spreken Up lands, dat tot het Scandinavische taalge bied behoort Het IJslandse verschilt wei nig van de taal dte de Vikingen spraken, keUjke Scandinavisch was. zich op het vasteland van Zweeda en Duits ont- verzekering af te sluiten dte alleen in (met ultzooda- (Nadrak voebadM). keod Is in de Beneli ICT1 MUUien LsUACUWWE* besluit tot heden echter nog niet voor Luxemburg blijft daarom tot nader order de groene kaart voorgeochreven (behoudens voor brom fietsen, waarover hieronder meer.) Era waarachuvrtng is hier evenwel softer niet overbodig. Zoals hiervoor reeds te vermeld is het nameiyk mogeUjk era verzekering af te sluiten die alleen in Nederland geldig is,of oen verzekering geldig voor geheel Europa (met uitzonde ring van enige Oooteuropeee l*nd*~) Is era Europe-polls gesloten dan ontvangt men oen groene kaart Het feit nu dat - voor België geen groene kaart meer nodig is, betekent bepaald niet dat degene die slechte een Nederlsnd-polls beeft, ook dekking geniet in België. De Nederland- polls blijft aan de verzekerde zélf altera dekking bieden voor tn Nederland ver oorzaakte schaden. Als nu oen automobilist tn het bezit van een Noderland-polis, in België oen schade aan derden veroorzaakt dan zal de Ne derlandse verzekeraar weliswaar op grond van de getroffen overeenkomst voor de schade moeten opkomen, maar hy sal dese dan terugvorderen van zyn verzekerde, die immers, met zyn Nederlsnd-poli*, gara dekking heeft bulten Nederland.

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1969 | | pagina 9