BRESKENSCHE COURANT Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D. Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 2L Postgiro 50895 Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens FEUILLETON Hgt g9h"im opg=lost. 48ste Jaargang Vrijdag 3 Maart 1939 Nummer 4419 ABONNEME NTSPRUS Per drie maanden f 1 25 Buiten Breskens per drie maanden f 1 40 Franco per post Buitenland per jaar f 6 50 Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer 10,15. Ingez. Med 30 ct per regel Abonnements-advertenties groote korting Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0 40 (bij vooruitbetaling) Spoorweghistorie. Toen de Engelschman James Watt in het midden van de 18e eeuw de eerste stoommachine had geconstrueerd en de mechanische beweegkracht door middel van de stoom zoo langzamer hand toepassing begon te vinden, heeft men al spoedig getracht ook voor het in beweging brengen van voertuigen deze nieuwe kracht aan te wenden. Er werd toen nog niet aan de noodzakelijkheid of zelfs aan de mo gelijkheid van personenvervoer op deze wijze gedacht, maar meer speciaal had men het goederenvervoer op het oog In de Engelsche mijndistricten interes seerde men zich bijzonder voor deze toepassing van de stoomkracht en daar is het ook geweest, dat George Step henson, de eigenlijke uitvinder van de locomotief, heeft geleefd en aan de verwezenlijkir g van zijn ideaal een bruikbare locomotief te vervaardiger?, heeft gewerkt. Speciaal het vervoer van de kolen was in die tijden heel ge brekkig Wel kon men dc kolen in de mijnen winnen, maar de slechte ver voersmogelijkheden maakten het eigen lijk onmogelijk, om de kolenindustrie tot groote bloei te brengen In zeke ren zin is de locomotief, als het voor naamste onderdeel van 't spoorweg verkeer, dus uit de noodzaak geboren. Toch is de eerste poging, om een stoomwagen te bouwen, niet van En gelsche oorsprong. Een van de eerste technici, die zich met dit vraagstuk bezig hielden, was nl. de Franschman Cugnot, die in 1763 met zijn uitvinding voor den dag kwam. Hij had een soort lage kar op vier wielen van een stoommachine voorzien, waarvan de ketel aan de voorkant was aangebracht. Het voertuig bewoog zich niet op rails, doch op de gewone weg, die het blijkbaar nog al onveilig maakte. Door de groote kracht van de machine kon het voertuig zelfs een muur omver werpen Het lijkt wel heel onwaar schijnlijk, dat men met opzet een dergelijk experiment zal hebben onder nomen; blijkbaar heeft het voertuig, buiten den wil van den eigenaar, eens een muur doen sneuvelen. Hoe het ook zij, het heele geval heeft men spoedig als voor het gebruik te ge vaarlijk, voorgoed opgeborgen. De Engelschman William Murdock vervaardigde in 1784 een door stoom Naar het Engelsch. 24. (Slot) Toen het drfetal. Stephen Harcourt, Madge en Tante Anne het doel van hun reis had bereikt, namelijk het plaatsje waar de Derrlmans woonden, zei deze laatste: Nu kunnen jullie beiden ineens door naar het ziekenhuis gaan, dan zal Mrs. Derrimans wel zorgen, dat de thee gereed is tegen dat je terug komt: daar ben ik zeker van. Mrs. Derriman. die per telegram be richt had gekregen van de komst van het drietal, heette Tante Anne van harte welkom. Ze was ten zeerste be nieuwd naar de reden van dat onver wachte bezoek. Zij en Tante Anne keken de jonge lui na. toen die in een taxi wegreden en zelve werden ze zeer goede vrien dinnen. Madge trilde over al haar leden, toen ze bij het ziekenhuis stilhielden, maar niet zoodra was ze uit den auto gestapt, of ze wist zich weer prachtig te beheerschen. gedreven voertuigje op drie wielen. De ketel werd verwarmd met behulp van een spirltuslamp en de wagen schijnt een aanmerkelijke snelheid ontwikkeld te kunnen hebben. De uit vinder die in een mijn te Redruth In Cornwall werkte, experimenteerde met zijn toestel 's avonds op de landwegen in de buur: van zijn dorp Toen hij daarmee op een donkere avond bezig was en het vreemde vehikel zich met een flinke snelheid langs de weg be woog, die naar de kerk leidde, schijnt de eerwaarde dominee van 't dorp aangereden te zijn. Murdock vond hem althans hevig schreeuwend langs de weg liggen. Den dominee van Redruth in het jaar 1784 is dus de vrij tragische eer te beurt gevallen het eerste slacht offer van de onbewaakte overwegen te zijn geweest. Een ander experiment op het gebiedt van de stoomwagens is dat van Richard Trevithlck, een mijnopzichter te Cor nish. Deze vervaardigde in samenwer king mer zijn neef Andrew Vivian een door stoom gedreven postwagen, die dus voor het gewone wegverkeer ge schikt zou zijn. De stoommachine bevond zich aan de achterkant van de wagen en terwijl Trevithik als bestuur der fungeerde, bediende zijn neef de machine. De vervaardigers van dit voertuig hebben het naar Londen ge transporteerd en daar demonstraties gegeven. Tot stomme verbazing van de Londenaars bewoog het voertuig zich langs de kaden van de stad met een voor die tijd ongekende snelheid. Het hek voor een heerenhuis werd het slachtoffer van dit experiment en even verder scheen de stoomwagen een roemloos einde beschoren te zijn door een gesloten tolhek. Gelukkig kreeg de tolgaarder het naderende onheil bijtijds in de gaten en hij opende het hek, zoo wijd als mogelijk was Tijd om in de gauwigheid te berekenen, hoeveel de tol voor dit nieuwe ver voermiddel zou moeten bedragen, had hij niet, zoodat Trevithick bovendien nog gratis doortocht kreeg. Intusschen is er ook van deze vinding voor de practijk weinig terecht gekomen; reeds spoedig werd de stoomwagen in de steek gelaten en men hield zich dus vooralsnog aan de ou dere en beproefde vervoermmidelen. De gedachte om een locomotief op spoorrails te laten rijden, is reeds spoedig bij verschillende werktuigkun- Zuster Mary wachtte hen af in stille opgewondenheid. De geneesheer-di recteur had gezegd, dat, als de zieke waarlijk een dochter had en die zou ineens tegenover hem staan, hij waar schijnlijk door den schok zijn geheu gen zou terugkrijgen. Madge's verlangen om een blik te mogen werpen op den patiënt, werd onduldbaar. U hoeft niet bang te zijn, sprak zij vol overtuiging. Ik heb Vader veel te zeer lief. om niet heel voorzichtig te zijn, waarop zuster Mary ant woordde: Ja, ik geloof ook, dat wij ons hierop ten volle vetlaten kunnen. O, ik mag toch alleen zijn met hem? pleitte Madge weer. En niet zoodra betraden zij de zaal, of Stephen Harcourt en de zuster hielden zich bescheiden op den achtergrond. Ze keek de rij bedden langs en in de grootste spanning bleven ze haar van een afstand gadeslaan. Ineens kwam het zacht van haar lippen: Vader I En toen wat luider: Lieve, beste Vader I Kolonel Heathcote lag met gesloten oogen, zóó stil, dat hij nauwelijks adem scheen te halen. Madge had haar mantel en hoed afgelegd, omdat zij meende, dat hij haar zoo gemakkelijker herkennen zou. Ze nam een stoel en ging naast het bed zitten. digen opgekomen. Dan immers kon men een volkomen horizontale weg maken, die een heel groote verbetering zou bereekenen In vergelijking met de toenmalige hobbelige landwegen. Men doorzag wel, dat de stoomkracht op een dergelijke spoorweg veel rationee- ler kon worden aangewend dan op de gewone wegen. Er werd dan ook spoedig in deze richting geëxperimenteerd, maar men ging daarbij uit van de foutieve ge dachte, dat de gladde wielen van de locomotief onmogelijk zooveel weer stand zouden kunnen ondervinden op eveneens gladde rails, dat de eerste in beweging zou komen. Daarom pro beerde men getande rails aan te wen den en de locomotief van een daarin grijpend tandwiel te voorzien, waar door doorslippen onmogelijk zou zijn. Volgens deze methode heeft Blenkin- sop te Leeds ln 1811 een spoorweg aangelegd. Hij construeerde een loco motief, die raast vier gewone wielen een kamwiel bezat, dat in de tanden van een der rails greep. Het aldus ver kregen apparaat is langen tijd in ge bruik geweest tusschen de mijnen te Middleton en de stad Leeds. De snel heid er van was slechts 5 km per uur, maar de machine kon dertig kolenwa gens trekken. George Stephenson, toen machine maker bij de mijnen te Killingworth, begon zich in deze tijd ook voor het „stoompaard" te ioteresseeren. Hij hoorde van de verschillende pogingen, die in het werk gesteld waren om een bruikbare machine te vervaardigen en teeds direct doorzag hij verschillende fouten, die bij de constructie daarvan waren gemaakt Hij onderschreef bv. niet de bezwaren van de gladde wie len en rails en meende, dat het ge wicht van de locomotief een voldoende waarborg kon zijn voor het uitblijven van slippen. Zijn eerste locomotief, gebouwd in het jaar 1814, bewees dit. Deze had gladde wielen en dito rails en kon met een snelheid van onge veer 6 km. per uur acht wagens trek ken. Deze locomotief was verreweg de best geslaagde van alle tot op dat oogenblik geconstrueerde machines. In hoe langer hoe sterkere mate ging Stephenson zich hierna toeleggen op de vervaardiging van een locomotief, die niet alleen bruikbaar was, maar boveudien economischer in het gebruik zou zijn dan de andere middelen van O, hoe traag kropen de minuten omZou hij nu «ooit wakker worden Eindelijk en ten slotte wendde hij het hoofd baar kant uit en zachtjes zei Madge: Vader! De oude heer strekte de hand uit en streelde het mooie, blonde haar. Vader 1 herhaalde ze, ik ben het 1 Uw eigen Madge 1 We zijn nu al zoo lang gescheiden geweest. Zeg toch eens, dat u blij is, mij weer te zienl Een lange pauze volgde, een span ning van vrees en hope; toen kwam er een snik, die overging in een vreugdekreet: Madge! Mijn dochter! Ze sloeg de armen om hem heen en ach, dergelijke oogenblikken vallen immers niet te beschrijven! Nu zal het geheim wel gauw op gelost worden, meende zuster Mary en dokter Harcourt was dit, ontroerd, met haat eens. 0 Gedurende de volgende dagen deel de de kolonel mee, al wat hij zich herinnerde, maar van het oogenblik af, dat Fleming hem een slag op het hoofd had gegeven, volgde er voor hem een periode van leegte. Het was, of ik sliep, verklaarde hij, en met een ruk ineens oncwaakte. Ik zat in een auto en iemand, ik denk dat het Fleming was, maar er was nog een ander ook bij, die hem hielp, vervoer. Het stoompaard moest de concurrentiestrijd kunnen aanbinden tegen het paard van vleesch en bloed. Deze strijd werd eigenlijk al in het voordeel van Stephenson's locomotief beslist, toen deze op het idee van de stoom trekking kwam. Hij bracht de afgewerkte stoom uit de cylinders in de schoorsteen van de vuurhaard. De opstijgende stoom nam dan de rook mee en daarvan was dus het gevolg een sterk vermeerderde trekking. De vuren brandden feller en de machine kon dus meer stoom produceeren. De capaciieiten van de machine werden zoo zonder vermeerdering van het ge wicht, aanzienlijk vergroot. Stephenson bouwde in het jaar 1815 een machine, waarin naast deze, verschillende andere verbeteringen waren aangebracht. Deze machine kan eigenlijk als de voorloo- per van de latere, goed bruikbare ma chines van Stephenson beschouwd worden. Wel heeft hij nog tal van ver beteringen aangebracht, die de machine voor het practlsche werk beter geschikt maakten zoo heeft hij in samen werking met zijn zoon Robert voor het eerst de vlampijpen door de ketel toegepast de grondvorm voor de toekomstige locomotief, die in de Roc ket voor het eerst bewees een uitste kend werktuig te zijn. was hiermede reeds gelegd. Wordt vervolgd. Vlaamsch manifest aan den Koning. De Brusselsche Correspondent van het Algem. Handelsblad meldt aan zijn blad d.d. 1 Maart: Na het manifest van Van Cauwe- laert-Huysmans, dat eenige weken ge leden zooveel stof deed opwaaien, omdat de leiders van het z.g. Vlaam- sche minimalisme in dit academische vertoog volstrekte cultureele autonomie voor Vlaanderen opeischten, heeft thans het Verbond van de Vlaamsche Oud- strijders, tezamen met de groote Vlaam sche cultuurvereenigingen, een stuk opgesteld, dat minder academisch maar veel dringender den eisch van de heeren Van Cauwelaert en Huysmans herhaalt. Het ls een verzoekschrift aan den Koning, dat een delegatie van de Vlaamsche Oudstrijders en de besturen van de Vlaamsche cultuurvereenigingen lichtte mij er uit. Het was geheel donker. Ze hielden mij het schijnsel van een lantaarn in het gelaat en ik voelde, dat de wind zeer koud was. Meer herinner ik mij niet. Het verwondert mij. dat ze mij niet gedood hebben; dit hadden zij gemakkelijk kunnen doen, want ik was geheel In hun macht. Het kwam Madge voor, dat Fleming en zijn medeplichtige er zeker tegenop gezien hadden, om nu nog een ander het leven te benemen en ze hadden hun slachtoffer dus nog eenige kans willen geven, door hem, al was het dan ook bewusteloos, aan den kant van den weg te laten. Toen de kolonel gedeeltelijk bijge komen was. had hij het zeker met moeite zoover gebracht tot het huis van Mr. Derriman en daar was hij bij de tuindeur opnieuw in zwijm gevallen. Lang duurde het intusschen niet meer, of de kolonel mocht het zieken huis verlaten en meegaan met Madge en dokter Harcourt en zijn tante. Door de liefderijke zorgen van het drietal keerden zijn lichamelijke en geestelijke krachten langzaam aan weer. 0 Op een dag in 't vroege voorjaar sprak de kolonel er van. hoe droevig het voor hem was, dat hij nu wéér een tijd van zijn dochter scheiden moest. Maar, waarde heer, zei Tante gisteren plechtig aan het koninklijk paleis zijD gaan afgeven. In dit adres wordt er aan herinnerd dat Koning Albert bij den inzet van het groote bevrijdingsoffensief in 1918 den Vla mingen plechtig „gelijkheid In rechte en in feite" heeft toegezegd en dat hij dit woord bij den wapenstilstand plechtig en openbaar ln het parlement heeft herhaald. „Wij weten, Sire," vervolgt het stuk, „dat Uw Doorluchtige Vader met spijt heeft moeten aanschouwen dat de politiek ln dit land een Inlossing van die belofte in den weg stond. Wij weten ook dat machten, die den op gang van Vlaanderen dwarsboomen, die belofte ln den vergeethoek pogen te duwen, of waar zulks niet mogelijk was te minimaliseeren tot het spel der wettelijke fictie. „Ons, Sire, Is die belofte ernst. En wij wenschen haar te zien en te hel pen vervullen zoo sgoedig mogelijk ln haar volledigen omvang. Wij wenschen de Nederlandsche cultuur in België op te voeren tot dezelfde hoogte als de Fransche Wij wenschen die Neder landsche cultuur over ons volk te zien uitstralen, milder en vruchtbaarder dan met een ontleende Fransche cultuur ooit denkbaar zou zijn. Uwe Ma|esteit kent de Nederlandsche cultuur en weet welken rijkdom haar bloei en versprei ding voor het land beteekenen. Eerst wanneer die Nederlandsche cultuur in België de volwaardige evenknie zal zijn van de Fransche, zal de belofte van Uw Doorluchtigen Vader in ver vulling zijn gegaan. „De eerste voorwaarde daartoe Is naar onze Innige overtuiging, de vol ledige cultuur-autonomle van Vlaan deren „Zeker er zijn enkele stappen ge daan in de goede richting, maar zoo lang vreemden aan onze cultuur, ja zelfs aan onze taal, in onze culturele aangelegenheden mede te beslissen hebben, zal de uitbouw van ons vol ledig Nederlandsch cultuurleven niet gaan zonder pijnlijke incidenten, bitte ren strijd en gevaarlijke tweespalt". In het verzoekschrift wordt dan nog betoogd dat de cultureele autonomie niet mogelijk Is zonder diepgaande aanpassing van het landsbestuur aan de dualiteit van het land en zonder de volledige gelijkstelling van beide na tionale culturen; niet mogelijk zonder de eerlijke, strenge en onmiddellijke Anne, het zal immers geen scheiding van langen duur zijn! Maar de jonge lui kunnen ons toch niet meenemen op hun huwelijksreis. Neen, gedurende dien tijd zult u zich tevreden moeten stellen met mijn gezelschap. Maar daarna zullen wij allen gezamenlijk hier blijven wonen en als wij dan niet ge lukkig zijn, nu dan verdienen wij het ook nietl We zullen gelukkig zijnl sprak Madge vol overtuiging. Och, ja, maar Ik geloof, dat zoo'n slag op het hoofd een mensch zelfzuchtig maakt. Is 't niet zoo, Stephen Op u heeft het althans die uit werking nietl En nu ik in geen twee jaar een dag vacantie heb gehad, ver dien Ik toch wel eens een week|e vrijaf, vindt u niet? Je verdient méér dan een week vacantie, Stephen. je verdient mijn dochter. Je hebt haar het leven gered en daar kan Ik niet beter mijn dankbaarheid voor toonen, dan door je haar zelve ten huwelijk te geven, Stephen, mijn zoonl En de oude heer strekte zegenend de hand uit naar het jonge paar. ter wijl Tante Anne met stralenden blik het tooneeltje gadesloeg. EINDE.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1939 | | pagina 1