BRESKENSCHE COURANT Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. 0. AKKERTJE" Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 2L Postgiro 50895 Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens FEUILLETON Het geheim opgelost. Land- en Tuinbouw. Binnenland 48ste Jaargang Vrijdag 24 Februari 1939 Nummer 4417 ABONNEMENTSPRIJS: Per drie maanden f 1.25 Buiten Breskens per drie maanden f 1 40 Franco per post Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels 10,75 Iedere regel meer fO,15. Ingez. Med 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting. Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling) De auto betaalt drie maal den weg. In den strijd, welke de laatste jaren over vervoersvraagstukken Is ontstam en meer speciaal, indien het ging om de concurrentie tusschen rail en weg, werd steeds één twistpunt op den voorgrond geschoven. Het was de vraag of deze concurrentie wel op een eer lijke basis geschiedde en de grondslag van deze vraag werd gevormd door een andere vraag: „Brtaalt het wegverkeer de kosten van den weg?" De N. R Crt. schrijft hierover het volgende: De meeningen hieromtrent liepen uiteen. In sommige kringen kon men vernemen, dat het wegverkeer sterk bevoordeeld was. omdat het in tegen stelling tot den spoorweg niet de kosten van de weg zou betalen, welke ten laste van de gemeenschap kwamen. In andere kringen weer kon men vernemen, dat het wegverkeer zoo zwaar belast is, dat het aanzienlijk meer dan de kosten van de weg opbrengt en daar door bijbetaalt in de tekorten van an dere vervoersvormen. De ramingen, welke van verschillende zijden gepu bliceerd werden, liepen zeer sterk uit een en boden weinig houvast. Van bijzondere beteekenis is daarom het rapport van de subcommissie van de centrale commissie van advies en bijstand voor het verkeersfonds betref fende de kosten van den weg, welk rapport in Augustus j.l aan den mi nister van waterstaat werd uitgebracht en dat eerst dezer dagen verkrijgbaar was gesteld (bij de Algemeene Lands drukkerij; een uittreksel uit dit rapport is elders in dit nummer opgenomen) Voor het eerst besshlkken wij hierdoor over eenige betrouwbare maatstaven ea wij aarzelen niet te zeggen, dat dit feit van groote beteekenis zal moeten zijn voor onze toekomstige verkeers politiek. Het rapport zelf geeft een juiste omschrijving van het doel van het on derzoek. De bedoeling, aldus leest men, is na te gaan of het motorwegvervoer de kosten van den weg goedmaakt, voor zoover deze in een onmiddellijk verband met dat vervoer kunnen worden gebracht. Mocht dit niet het geval blijken te zijn, dan zou men daaruit kunnen afleiden, dat het mo torwegvervoer bevoorrecht wordt bo ven zulke takken van bedrijf, welke tot taak hebben hun bijzondere kos ten volledig te dekken. Met dit laatste zijn uiteraard de spoorwegen bedoeld. Naar het Engelsch. 22. Dus zou zij hem gaan roepen; maar reeds kwam hij gekleed en wel de trap af en liep dadelijk naar haar toe, met de op zachten toon uitgesproken vraag: Je hebt bezoek, nietwaar? Ja, mrs. Turner is er; degene bij wie mrs. Fleming woonde. Ze komt mij mededeelen, dat haar huisgenoote vanochtend gestorven is. Stephen zei niets, maar samen tra den zij het vertrek binnen en eenigs- zins teleurgesteld zei mrs. Turner: Mrs. Smith zoo heette mijn medebewoonster heeft mij opge dragen. alleen met miss Heathcote te spreken. Ja. zei Stephen vriendelijk, dat begrijp ik ook wel, maar miss Heath cote is ziek geweest en zeker is het u niet onbekend, dat zij den laatsten tijd veel heeft doorgemaakt. Ja, m'nheer. Dus ben Ik verplicht, op haar Wekt deze vraagstelling nog den indruk, dat er sprake van zou kunnen zijn, dat het wegverkeer zijn kosten niet dekt, de uitslag van het onder zoek wijst overtuigend In de tegen overgestelde richting. Het wegverkeer betaalt niet alleen ten volle de kosten van den weg, het betaalt aanzienlijk meer. Deze conclusie van de subcom missie heeft te meer waarde, omdat haar arbeid het duidelijke kenteeken draagt, dat zij het wegverkeer niet heeft willen sparen. Want eenerzijds heeft zij de toekomstige opbrengst van het motorwegverkeer te laag geschat zij verwacht zelf een aanzienlijk hooger totaal bedrag anderzijds heeft zij de kosten bewust te hoog geraamd, zoo hoog, dat zij wellicht niet gemaakt zullen worden zonder accres der inkomsten, waarmede men echter geen rekening heeft gehouden. De commissie koos derhalve bij haar ramingen twee grondslagen en past dit meten met twee maten aldus toe, dat de resultaten een voor het motorweg verkeer zoo ongunstig mogelijk beeld gaven. Is er dus op het punt der ramingen gegronde critlek mogelijk, de opzet van het onderzoek verdient allen lof. Wij kunnen ons geheel vereenigen met de bijzonder serieuze en gefundeerde wijze, waarop de commissie heeft na gegaan, welke lasten gezien moeten worden, als in het bijzonder voor het wegverkeer te zijn opgebracht (w.o. diverse extra-verhoogingen op alge meene belastingen) en welk deel van de kesten geacht kan worden in ver band met het motorwegverkeer te zijn gemaakt. Uiteraard werkt men hier met subjectieve begrippen, maar de wijze waarop de commissie haar oordeel ge fundeerd heeft, geeft daaraan ook een groote objectieve waarde. De commis sie heeft daarmede een principieelen opzet gegeven van een kosten- en las- tenberekenlng van het motorwegver keer, waardoor definitief ee i einde ge maakt is aan de verwariing en onze kerheid. welke tot dusverre op dit ge bied heerschten- Bovendien zijn de conclusies van dien aard, dat zij geen twijfel open laten omtrent den inhoud van het antwoord, dat de commissie zich ten doel gesteld heeft. Uit het onderzoek van de subcom missie blijkt, naar zij zelf zegt, dat de belastingdruk op het motorwegverkeer aanmerkelijk grooter is dan oecono- misch gerechtvaardigd valt te noemen, indien men uitsluitend het oog richt op de bijzondere uitgaven, welke de overheid zich ten behoeve van het toe te kijken als vriend en als dokter tegelijk, ik hoop dat ik u niet hinder? Neen. Gaat u zitten. Alle drie namen ze plaats en als bij stilzwijgende overeenkomst droeg Madge de behandeling van de zaak aan hem over. Door juist gestelde vragen wist hij weldra, al wat mrs. Turner bekend was van haar overleden medebewoonster Zij was een kalm persoontje, in zich- zelve gekeerd en die geen tijd ver beuzelde met praten. Ze betaalde geregeld de huur, hield haar kamer goed in orde en was dankbaar voor iedere kleine vriende lijkheid, die haar bewezen werd. Mrs. Turner had haar nooit gezien, voor dien avond, toen ze ineens vóór haar stond. Ze scheen in moeilijkheden te ver- keeren, maar mrs. Turner had het haar niet lastig gemaakt met vragen. Zij was eenmaal niet gewoon, zich met andermans zaken te bemoeien. Toen mrs. Smith ziek was geworden, had zij wel gezien, dat het niet lang met haar duren zou en ze had haar verpleegd zoo goed als ze kon. Meer had ze niet te zeggen en ze wilde maar liefst zoo gauw mogelijk terug- motorwegverkeer aan verbetering en aanleg c.a. moet getroosten. Neemt men In aanmerking, dat de ramingen van de commissie gebaseerd zijn op wat zij een voorzichtige vooronder stelling noemt en in de practijk beteekent dit. dat de ramingen sterk in het nadeel van het wegverkeer zijn dan heeft het resultaat een des te grootere beteekenis. Nu komt de commissie ten aanzien van den belastingdruk tot de conclusie wij nemen hier de duidelijkste dat men na 1 |anuari 1938 (daarbij uiteraard uitgaande van de vooronder stelling der commissé, dat het aantal voertuigen sinds 1935 niet is toegeno men, hetgeen in de practijk onjuist is gebleken) per jaar nog slechts omstreeks 38 pCt. van de tegenwoordige bijzon dere opbrengst zou behoeven te ont vangen om evenwicht te maken tus schen kosten en heffingen. Ook dit percentage, aldus de commissie, kan op den duur nog belangrijk te hoog bh|ken te zijn, nl. indien in tegen stelling met de vooronderstelling, waar van werd uitgegaan het aantal mo torrijtuigen in den loop der jaren nog belangrijk stijgt en de kosten voor de wegen niet of althans niet in gelijke mate, toenemen als het aantal motor rijtuigen. Herhaaldelijk heeft men kunnen ver nemen. dat de spoorwegen ten op zichte van het wegverkeer in een on gunstige positie verkeeren, omdat zij lasten van de rail moeten dragen. Het onderzoek van de commissie toont zeer duidelijk aan. dar dit verwijt vol komen ongegrond is. Want de lasten, welke het motorwegverkeer moet op- brengon zijn zoo hoog, dat zij volgens de zeer „conservatieve" ramingen der commissie reeds bijna drie maal de voor dit verkeer gemaakte kosten he- loopen. Ongelijkheid van behandeling en ongelijke basis van concurrentie zijn er dus inderdaad. Maar deze ongelijk heid is niet, gelijk gemeenlijk werd aangenomen, ten nadeele van de spoor wegen, maar zeer scerk ten nadeele van het motorwegverkeer. Dit is de conclusie, welke voortvloeit uit den objectieven arbeid der commissie, en de regeering zal aan deze conclusie vérgaande gevolgen moeten verbinden wil zij niet het verwijt op zich laden, dat zij het wegverkeer als ongemoti veerd belastingobjecc gebruikt met geen ander doel dan de spoorwegen te be- voordeelen. keeren. Het eenig doel van haar tocht was, dat zij de jonge dame een brief moest geven van mrs. Smith. Ze had eenmaal beloofd dat ze dit doen zou, en ze de> d altijd haar woord gestand. Dit zeggende, overhandigde zij Madge een met al te schoone enve loppe. Stephen deed haar uitgeleide en toen hij de deur achter haar gesloten had kwam hij haastig de kamer weer binnen. Madge had de enveloppe al open gescheurd en samen lazen zij nu het briefje, dat met potlood geschreven en daardoor niet gemakkelijk te ont cijferen was: Als ik u nooit weerzie, wat hoogstwaarschijnlijk is, dan wil ik U schriftelijk nog eens verzekeren, dat ik u heb verteld al wat ik wist. Ik ben stervende, dus waarom zou ik anders dan de waarheid ver tellen. Ze hebben uw vader meege nomen in de auto, maar waarheen, dat weet ik niet. U is veel te vrien delijk voor mij geweest en te goed voor den hond, dan dat ik u niet zou willen helpen, zooveel als dit in m'n vermogen is. Zorg goed voor den hond; hij was mijn eenige vriend en heeft Het uitknippen van rupsen nesten. Door den Plantenziektenkundigen Dienst, hel Staatsboschbeheer en de Nederlandsche Heide Maatschappij wordt wederom de aandacht er op gevestigd, dat voornamelijk in de pro vincie Limburg en in het Oostelijk deel van de provincie Noord-Brabant in de wegbeplantingen, in vrijstaande boomen en hakhout, zoomede in boom gaarden en heggen wederom veel, plaatselijk zeer veel mpsennesten van den baslaardsalijnvlinder voorkomen. Indien daartegen geen maatregelen worden genomen, is het te verwach ten, dat vele der met rupssennesten bezetD boomen en beplantingen in het voorjaar in sterke mate kaalgevreten zullen worden en waar dit langs we gen het geval is, kunnen de bewoners der daar slaande huizen wederom veel overlast van rupsen in de huizen on dervinden. Daarom wordt door de bovenge noemde Diensten ernstig aangeraden, de rupsennesten alsnog uit te knippen en te verbranden, waar dit mogelijk is. Dit is in de eerste plaats het geval in boomgaarden en in heggen waar uit alle nesten vóór 15 Maart verwij derd moeten zijn. Aan de diensten, die met het on derhoud der wegbeplantingen belast zijn, wordt in overweging gegeven, in elk geval bij huizen en op plaatsen, waar boomgaarden of kweekerijen zijn gelegen, en uit jonge boomen van wegbeplantingen de rupsennesten door uitknippen uit de aldaar staande boo men te verwijderen, terwijl het uit knippen op de overige gedeelten, voor zoover dit finantieel mogelijk is, zeer wenschelijk moet worden geacht. Door het Comité ter bestudeering en bestrijding van insectenplagen in bosschen wordt de mogelijkheid van een bestrijding dezer rupsen in weg beplantingen door bestuiving met goed- koope stuifmengsels onderzocht, maar op dit oogenblik kunnen daarvoor nog geen voldoende aanwijzingen verstrekt worden Zoodra een voldoende bestrij ding op oeconomische wijze door be stuiving kan worden bereikt, zal dit nader bekend worden gemaakt. Nederland erkent Franco de jure. De regeerlngspersdtenst deelt mede, een slechten tijd achter den rug, het arme dier. Het jonge meisje had tranen in de oogen onder het lezen van deze regelen. Toen even later Wolf de kamer binnengesprongen kwam, streelde ze hem eens extra en beloofde hem, dat ze altijd goed voor hem zou wezen, en de hond scheen haar woorden wonderwel te begrijpen Stephen Harcourt vond, dat zij nu allereerst ontbijten moest, want het beloofde een zware dag te worden. Maar we zullen er samen wel doorheen komen, niet waar, Madge? Daar ben ik niet bang voor, zei ze overtuigd. Nadat ze aan de ontbijttafel eerst druk het bezoek van Mrs. Turner besproken hadden, begon Miss Har court opeens: Je hebt ons niets verteld van Nelly Derriman en ik zou toch zoo graag eens weten, wat haar scheelt en of je denkt, dat je haar genezen kunt. Mrs. Derriman? Stephen had zoowaar het geval, hoe zeer het ook zijn belangstelling wekte, vergeten door de indrukken en emo ties, die elkaat zoo snel gevolgd wa- dat aan den agent van de Neder landsche regeering bij het bewind van generaal Franco opdracht is verstrekt, aan dat bewind mede te deelen, dat het door de Nederlandsche regeering de |ure wordt erkend als de regeering van Spanje. Tsjechische dienstmeisjes naar ons land. Naar aanleiding van de mogelijke komst van Tsjechische dienstmeisjes naar Nederland, in verband met den terugkeer Bvan Duitsche dienstboden en het daaruit voortvloeiende tekort, hebben wij ons om inlichtingen ge wend tot den directeur van den Rijks dienst van de werkloosheidsverzeke ring en de arbeidsbemiddeling, ir. R. A. Verwey en den directeur van de Haagsche ,Gem. Atbeidsbeurs den heer j. Boezer, om over deze materie het een"enfander te vernemen, schrijft de N. R. Crt. Het blijkt, dat het inderdaad in de bedoeling ligt Tsjechische meisjes als als de Griep U grijpt! 1 of 2 "Akkertjes", direct genomen, stuiten dien aanval. Die nare hoofd pijn, dat grieperige, rillerige gevoel en die opkomende koorls verdwijnen. Per koker van 13 stuks - 12 stuivers. Per doos van 2 sluks - 2 stuivers. (Ingez. Med.) ren. Maar hij begreep, dat afleiding van eigen leed Madge ook goed zou doen en dus vertelde hij, dat hij Mrs. Derriman In een toestand van zenuw overspanning had gevonden. Waarom zijn haar zenuwen zoo geheel in de war7 vroeg Madge. Ze is immers gelukkig getrouwd? Hoe maakt ze zich dan zoo overstuur? Ze heeft een hevlgen schok ge had; heb ik dat er niet bij verteld? Neen. je zult zeker precies aan het verkeerde eind van de geschiede nis begonnen zijn, merkte Tante Anne op. O, 't was nu zoo erg niet, maar het is verwonderlijk, zooals 'n kleinig heid soms op iemands zenuwen kan werken. Dit hangt hoofdzakelijk af van den algemeenen toestand, waarop je je op dat oogenblik bevindt. Wat was dan het geval7 Wel, eenvoudig, dat zij op den avond, toen ze in haar tuin wandelde, bijna gestruikeld was over een man, die half binnen, half buiten het tuin hekje lag en die waarschijnlijk door dien val het hoofd gewond had, waar door hij bewusteloos was. IWordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1939 | | pagina 1