BRESKENSCHE COURANT
Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D.
Verschijnt icderen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 50895 Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens
Binnenland
Buitenland
48ste Jaargang
Zaterdag 31 December 1938
Nummer 4401
ABONNEMENTSPRIJS:
Per drie maanden f 1.25 Buiten Breskens per drie maanden 1 40
Franco per post
Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1-5 regels 10,75 tedere regel meer f(>,15. Ingez. Med. 30 ct. per regel
Abonnements-advertenties groote korting.
Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling)
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
TWEEDE BLAD.
Voorzieningen ingeval
van oorlog.
Bij de Sta ten-Generaal zijn thans
acht wetsontwerpen [ingediend, hou
dende regelen met betrekking tot de
voorbereiding van voorzieningen in
geval van oorlog, oorlogsgevaar of
andere buitengewone omstandigheden
in de behoeften van volkshuishouding
erT landsverdediging.
In de toelichting tot het'eerste wets-
ontwerp7'(wet medewerking verdedi
gingsvoorbereiding 1939) schrijft de
regeering:
Het ontwerp heeft ten doel de wer
king der bij*de wet economische^ ver
dedigingsvoorbereiding 1938 gestelde
regelen jr'te.bestendigen.
De regeering grijpt deze gelegenheid
tevens aan' om den Staten-Generaal
een nadere uiteenzetting te' geven no
pens de^maatregelen," welke haars in
ziens ter^ voorbereiding van de econo
mische verdediging des lands noodza
kelijk zijn.
De behoefte ter verzekering van de
veiligheid des lands maatregelen voor
te bereiden, die niet alleen van mili
tairen, doch ook van economischen
aard zijn, vindt haar oorzaak in den
aard van den modernen oorlog, welke
steeds meer^hec karakter van een to-
talitairen oorlog schijnt te zullen aan
nemen.
In den modernen oorlog is het'ver
loop van den strijd in hooge mate af
hankelijk van het economische aanpas-
sings- en uithoudingsvermogen van een
land. Het zeer groote materiaalverbruik
door de weermacht maakt deze steeds
meer afhankelijk van de mogelijkheid
om in haar behoeften te voorzien. Een
ongekende vraag"naar'grondstoffen zal
ontstaan, die in vele gevallen het aan
bod verre zal overtreffen. Een en an
der zal er ongetwijfeld toe leiden, dat
in het bijzonder de oorlogvoerende
mogendheden de in^haar bezit zijnde
voorraden niet of slechts onder zeer
bezwarende voorwaarden ten uitvoer
zullen toelaten.
Wordt de aanvoer uit het buiten
land in het algemeen hierdoor in gevaj
van oorlog reeds hoogst onzeker, nog
sterker geldt dit voor den aanvoer van
overzee door de groote gevaren, die
in oorlogstijd ook de neutrale scheep
vaart bedreigen.
De hierboven geschetste omstandig
heden hebben voor Nederland ver
schillende consequenties, waarmede de
regeering reeds thans ter dege rekening
moet houden, zoowel voor het geval,
dat ons land in een oorlog zou worden
betrokken, als voor het geval, dat het
er opnieuw in mocht slagen zijn neu
traliteit te handhaven. Mocht ons land
in een conflict worden betrokken, dan
kan, naar de meening van de regeering
althans in de eerste periode niet aan
stonds op den steun van eventueele
bondgenooten worden gerekend. Bij
een neutraliteitspositie zal men ge
zien de beperkte mogelijkheid om in
oorlogstijd door internationalen ruil in
de behoeften te voorzien er van
moeten uitgaan, dat ons land tijdens
den geheelen duur daarvan, in nog
sterkere mate op~zichzeIf zal zijn aan
gewezen. Men denke ook aan het wa
pen der economische blokkade, dat,
naar de ervaring uit de jaren 1914
1918 heeft geleerd, mede gebruikt kan
worden om druk te oefenen op neu
trale" mogendheden.
De economische verdedigingsvoor
bereiding is een noodzakelijke voor
waarde om onze traditioneele zelfstan-
digheidspolitiek meer kracht bij te zet
ten. De regeering is er zich daarom
van bewusr, dat een zoodanige voor
bereiding op beide situaties gericht
moet zijn.
Ten einde tijdens een oorlog, waar
in ons land al dan niet betrokken is,
in de behoeften van weermacht en
burgerbevolking te kunnen voorzien,
dient eenerzijds de binnenlandsche
voortbrenging te worden gericht op
hetgeen het meest noodig is en ander
zijds het verbruik te worden beperkt
tot de bevrediging der meest dringen
de behoeften. Zulks zal uiteraard niet
automatisch door de vrije werking der
economische krachten geschieden. In
grijpen van regeeringswege in de pro
ductie en de distributie, zoowel van
gebruiksartikelen en hafffabrikaten, als
van grondstoffen, zal derhalve in vele
gevallen noodzakelijk zijn.
Hetzelfde geldt voor de prijsvorming.
Het economische leven en de wel
vaart van ons land zijn onder de tegen
woordige omstandigheden zoozeer af
hankelijk van den internationalen goe-
derenruil. dat een streven naar autar
kie een behoeve van de economische
weerbaarheid niet in aanmerking kan
komen. De regeeiing stelt zich dan
ook op het standpunt, dat wel een
organisatie van productie en verbruik
voor het geval van isolement dient te
worden voorbereid, doch dat slechts
van enkele, voor de verdediging des
lands onontbeerlijke artikelen een eco
nomische binnenlandsche voortbren
ging, ter vervanging van import, in
vredestijd mag worden aangewakkerd.
Van de in bovenstaande uiteenge
zette politiek ten aanzien van de bin
nenlandsche productie en het verbruik
mag derhalve geenszins worden ver
wacht, dat zij ons land ten aanzien
van talrijke essentieele grondstoffen
op den duur van het buitenland onaf
hankelijk zal maken. Naast de organi
satie van binnenlandsche voortbren
ging en verbruik zal dan ook een re
geling van den in- en uitvoer, waar
door zooveel mogelijk deze laatste
dienstbaar gemaakt wordt aan het ver
krijgen van dringend benoodigde im
port-artikelen, niet kunnen worden
ontbeerd.
Behalve de genoemde problemen
op het gebied van de productie, de
distributie, de prijsvorming en den
internationalen handel, moeten nog
worden vermeld: die betreffende de
financiering, de buicenscheepvaart, het
binnenlandsche transport, kortom be
treffende al die onderwerpen, die met
het functionneeren der volkshuishou
ding onder bedoelde buitengewone
omstandigheden verband houden.
In het bovenstaande werd een over
zicht gegeven van de maatregelen ten
behoeve van de economische verde
diging, welke, in geval van oorlog of
oorlogsgevaar of andere buitengewone
omstandigheden jjetroff^n zullen moe
ten worden; het onderhavige wetsont
werp^ beoogt der regeering een be
voegdheid te verleenen, welke zij reeds
in vredestijd noodig heeft om deze
maatregelen op doeltreffende wijze te
kunnen voorbereiden, de bevoegdheid
namelijk, om de bij die voorbereiding
noodzakelijke medewerking van het
bedrijfsleven te verlangen en, zoo
noodig, af te dwingen.
De hierboven genoemde problemen
en in het bijzonder die met betrekking
tot de organisatie der productie kun
nen uiteraard niet tot een bevredigen
de oplossing worden gebracht, voor
dat velerlei gegevens betreffende pro
ductie-capaciteit en productieprogram
ma, aard van den te verrichten arbeid,
arbeidsbezecting, voorraden e.d. ver
kregen zijn. Voorts zal in vele geval
len een beroep moeten worden ge
daan op de medewerking van des
kundigen uit industrie of handel, b.v.
waar het betreft de talrijke technische
moeilijkheden, die zich bij deomscha-
keling van het productie-apparaat en
de vervaardiging van vervangingspro
ducten, alsook bij de voorbereiding
van eventueel noodzakelijke evacuaties
zullen voordoen. Tevens zij hier ge
noemd de mogelijkheid, dat van de
ondernemers in sommige bedrijfstak
ken zal worden verlangd, dat zij van
bepaalde goederen minimum voorraden
aanhouden.
In het belang, zoowel van het be
drijfsleven als van een rationeele werk
wijze, zal de regeering ook bij de
uitvoering van de onderhavige wet
voortgaan met zooveel mogelijk over
leg te plegen met instanties en in
stellingen, die uit hoofde van hare
werkzaamheden over waardevolle ge
gevens beschikken.
Tenslotte zij nog gewezen op de
noodzakelijkheid reeds thans de orga
nen in het leven te roepen, die in
vredestijd de regeering zullen advisee-
ren over de in tijden van nood te
treffen maatregelen en die in oorlogs
tijd met de uitvoering daarvan zullen
worden belast. Kernen van zoodanige
organen, waarin vertegenwoordigers
van en deskundigen uit het bedrijfs
leven zijn opgenomen, zijn voor de
meest essentieele takken van industrie
en handel reeds gevormd, dan wel
verkeeren in een ver gevorderd sta
dium van voorbereiding.
Esperanto-nieuws.
Esperanto in een Nederlandsche
gids.
Tot nu toe werd de gids van de
Nederland.che Centrale van Jeugdher
bergen gedrukt in het Nedetlandsch,
Fransch, Duitsch en Engelsch Nu is
daar ook Esperanto bijgekomen.
De Jaarbeurs te Lyon gebruikt
Esperanto.
De directie van de Jaarbeurs te Lyon
zal evenals vorige jaren ook in 1939
Esperanto gebruiken bij haar corres
pondentie en reclame. Ook zullen er
gidsen aanwezig zijn, die de bezoekers
in het Esperanto kunnen voorlichten.
Deze Jaarbeurs wordt gehouden van
11-21 Maart 1939.
De Internationale postzegelten
toonstelling gebruikte Esperanto.
Van 22-30 October werd te Rio-de
Janeiro een postzegeltentoonstelling ge
houden. Bij de correspondentie werd
ook hier gebruik gemaakt van Espe
ranto.
Armoede van woonwagen
bewoners
Het Tweede-Kamerlid de heer Van
der Zaal heeft aan de ministers van
Justitie en van Binnenlandsche Zaken
de volgende vragen gesteld:
1. Is het den ministers bekend, dat
door een aantal woonwagenbewoners
in ons land bittere armoede wordt ge
leden
2. Is het den ministers ook bekend,
dat die armoede o.m. leidt tot zeet
slechte woningtoestanden?
3. Hebben de ministers met name
kennis genomen van hetgeen eenige
dagen geleden in dit opzicht is geble
ken in bet woonwagenkamp tusschen
Osdorp en Halfweg, waar een vader,
moeder en tien kinderen in één woon
wagen huizen en daar ook, als het
ware weggestuwd, den nacht door
brengen
4. Zijn de ministers* bereid te be
vorderen, dat de wet op de woonwa
gens en woonschepen zoodanig wordt
uitgevoerd, dat het onmogelijk wordt
dat zich op dit gebied toestanden voor
doen, die zoowel uit hygiënisch als uit
moreel oogpunt zeer ongewenscht moe
ten worden geacht?
5. Zijn de ministers bereid op kor
ten termijn een onderzoek te doen in
stellen naar het aantal der woonwa
genbewoners in ons land en naar hun
leefwijze, en van het resultaat van dat
onderzoek aan de Kamer mededeeling
te doen
6. Zijn de ministers bereid, in af
wachting van dat resultaat en van de
maatregelen, welke wellicht van een
zoodanig onderzoek het gevolg zouden
kunnen zijn, het initiatief te nemen tot
de totstandkoming van een regeling,
welke het mogelijk maakt, dat in de
meest nijpende gevallen van honger en
kou onder deze menschen, gelijk zich
o.a. aan het eind van de vorige week
in het genoemde kamp hebben voor
gedaan, van overheidswege helpend
wordt opgetreden
De terugreis van de Reiger.
Donderdagmiddag om ongeveer 15
uur 30 is de Reiger te Cairo geland.
De reis had van Khartoem, waarvan
was vertrokken, wederom een vlot ver
loop. Te Luxor werd een tusschen-
landing gemaakt en van den rustti|d
van twee uur maakte het gezelschap
gebruik om een bezoek aan de Egyp
tische koningsgraven te brengen.
Te Cairo zal gezagvoerder Scholte
een beslissing nemen over de verder
naar Nederland te volgen route. Aan
vankelijk was wel overwogen de terug
reis van Cairo via Benghasi en Cata
nia naar Napels te doen plaats vinden.
Eenige vliegvelden langs deze route
bevonden zich echter de vorige week
in minder goeden staat. Op grond van
de rapporten, die voor Scholte te Cairo
klaar liggen, zal hij het reisschema
vaststellen. Waarschijnlijk is het dat
hij verder de gewone winterroute der
Indiê-vliegtuigen kiest: via Athene,
Napels en Marseille naar Amsterdam.
Hierdoor verandert de tijd van aan
komst te Amsterdam natuurlijk niet.
Het traject Marseille—Amsterdam blijft
ongewijzigd.
Zaterdagmiddag om ongeveer half 3
wordt de Reiger te Schiphol verwacht.
De heffing op boter.
Het bedrag van de heffing en de
steunuitkeering op boter is behoudens
tusschentijdsche wijziging, voor de
week van 29 December 1938 tot 5
Januari 1939 vastgesteld op 70 cent
per k.g.
Centrale Commissie Land-
bouwcrisiswet 1933.
De minister van oeconomische zaken
heeft voor het tijdvak, aanvangende
met 1 Januari 1939 en eindigende met
ingang van 1 Januari 1940, benoemd
tot voorzitter der Centrale Commissie,
bedoeld in artikel 28 der Landbouw-
Crisiswet 1933, mr. dr. A. A van Rhijn,
te 's-Gravenhage en tot ondervoorzit
ter van deze commissie ir. S. L. Lou-
wes, te 's-Gravenhage.
Ruslands weerstandsvermogen
tegen een Dultschen aanval.
Onder heclopschrift „onuitvoerbare
plannen" publiceert generaal Sikorski,
du Poolsche oud-premier, in de Kurjer
Warsawski belangrijke berichten'.over
de plannen tot gebiedsveroveringen,
welke aan Duitschland in Oost Europa
worden toegeschreven.
Volgens den generaal zou de uit
voering van die plannen op onover
komelijke moeilijkheden en weerstan
den stuiten. Na o.m. er op gewezen
te hebben, dat het roode leger wei
nig offensieve waarde heeft, schrijft
Sikorski, „maar die toestand kan radi
caal veranderen, wanneer Rusland be
dreigd wordt door een inval op zijn
gebied door het Duitsche leger. Men
kan dan aannemen, dat het roode
leger dat het talrijkste ter wereld
is er misschien ook een van de best
uitgeruste, voorzien van oorlogsmate
riaal van den allereersten tang met
discipline zou gehoorzamen aan een
oproep der regeering en van het mili
taire bevel. Geholpen door de onme
telijke ruimten van Rusland, evenals
door de afwezigheid van wegen, zou
het een buitengewoon doeltreffenden
tegenstand kunnen bieden aan den
aanvaller, wiens gemotoriseerde divi
sies zich niet zouden kunnen bewegen
in de ruimten zonder wegen en zon
der onderkomens
„Op den natlonalen grond Is het
Russische leger, zelfs het bolsjewisti
sche, een ernstige tegenstander".
Sikorski denkt dan ook, dat de
Duitsche militaire chefs een campagne
op de Russische vlakte zullen vreezen.
„Dan blijven er, zoo schrijft hij ver
der, berekeningen omtrent opstand
onder de burgerbevolking, opstand
van het leger of separatistische bewe
gingen in zekere streken. Alle waar
nemers der Russische zaken zullen
zeggen, dat dergelijke berekeningen
niet kunnen berusten op een hechte
basis, ingeval van een inval van den
kant van het Duitschland van Hitier".
Hoogwatergetij Breskens.
DAOEN
vm nam
Zaterdag 31 Dec. 7,22 7.46
Zondag 1 Jan. 8,37 9,01
Maandag 2 9,52 10.16
Dinsdag 3 10,57 11,21
Woensdag 4 11.47 12,11
Donderdag 5 12,07 12,31
Vrijdag 6 1,52 2,16
Licht op voor Rijwielen enz.
(waaronder begrepen zijn
wagens, karren, enz.)
Zaterdag 31 Dec. nam. 16,20
Zondag 1 Jan. 16,21
Maandag 2 16,22
Dinsdag 3 16,23
Woensdag 4 nam. 16,24
Donderdag 5 16,25
Vrijdag 6 16,26