BRESKENSCHE COURANT Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D. tel Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 2L 50895 Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens SemeenU groeit. FEUILLETON Hst g9h9im opgglost. Land- en Tuinbouw. 48ste Jaargang Vrijdag 23 December 1938 Nummer 4400 ABONNEMENTSPRIJS: Per drie maanden I 1.25 Buiten Breskens per drie maanden f 1 40 Franco per post Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels 10,75 Iedere regel meer 10; 15. Ingez. Med 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling) Belangrijk Bericht. o Wegens het Kerstfeest zal ons blad van Dinsdag a s. NIET verschijnen. Ons nummer van Vrijdag 30 De cember verschijnt op Zaterdag 31 December, in welk nummer Nieuwjaarswenschen worden opgenomen. Vroegtijdige inzending wordt vriende lijk verzocht. 0 De Gemeente-Secretarie zal voor het publiek op 27 December GE SLOTEN zijn. Alleen voor aangiften betreffende den Burgerlijken Stand be staat dien dag gelegenheid van v.m. 11 12 uur. De wijziging van de motorrijtuigen belastingwet Aan het voorloopig verslag van de Tweede Kamer over dit wetsontwerp wordt het volgende ontleend: Zeer vele leden hadden met instem ming gezien, dat de regeering thans het initiatief heeft genomen tot weg neming van de ongelijkheid in belas tingheffing. welke bestaat met betrek king tot het gebruik van motorrijtuigen, eenerzijds, en het gebruik van motor rijtuigen, voortbewogen door middel van Dieselmotoren, anderzijds. Intusschen heerschte onder deze leden geen eenstemmigheid over de vraag, of de in het ontwerp vervatte regeling al dan niet moet worden be schouwd als het aangewezen of althans als het beste middel om tot het ge noemde doel te geraken. Verscheidenen hunner waren van oordeel, dat een beter middel om de bedoelde ongelijkheid op te heffen ge legen is in de afschaffing van de mo- Naar het Engelsch. 5. Nou, luister dan goedl Maar al zet je je ooren ook nog zoo wagen wijd open. dan kan je toch niet alles onthouden. Ze moest hem dan ook vragen, zijn laatste aanwijzingen nog eens te her halen. Zie je wel, dat je toch niet goed geluisterd hebtl Intusschen begon hij opnieuw en ze deed haar best alles In haar geheu gen te prenten, al betwijfelde ze ook hard, of 't haar lukken zou. Nóg had zij hem iets willen vragen, maar reeds was de herder weg en zóó luid blafte de hond, dat ze zich biet eens meer verstaanbaar kon maken. Moedig aanvaardde Madge haar tocht. Had ze nu maar iets te eten. Maar ze was immers sterk en ze was wel gewoon, groote einden te loopen! torrijtuigenbelasting voor auto's, welke door middel van benzine worden voort bewogen, aangezien daarvan een sterke uibreidlng van het motorische wegver keer en de daarmede gelijken tred hou dende stijging van de opbrengst van de heffingen op benzine zouden zijn te verwachten. De verhoogde heffing zal slechts op het wegverkeer drukken, en het rallvervoer en het vervoer te water, welke voor een zeer belangrijk gedeelte met Dieselmotoren plaats vinden, vrij laten. Het gevolg daarvan is, dat het bedrijfsleven in aanzienlijke mindere mate, dan mogelijk zou zijn, baat zal vinden van het prachtige nieuwe wegennet. Vele andere leden achtten thans ge kozen oplossing, waarbij het bestaande tarief van de motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd voor motorrijtuigen, waarin een Dieselmotor is aangebracht, en daartegenover dan eenige verzach ting wordt toegepast in de op de ben zine drukkende lasten, in beginsel een gelukkige. Zij meenden echter, dat getracht moet worden met behoud van het be ginsel bestaande bezwaren zooveel mo gelijk te ondervangen. Zoo wezen deze leden in het bijzonder op de positie, waarin het locale autobusverkeer zal komen te verkeeren. De exploitatie de buslijnen van bedrijven ais de Rot- terdamsche en de Haagsche tram zal van de voorgestelde veihooging ernstig nadeel ondervinden, welk nadeel te zwaarder zal worden gevoeld, waar de genoemde bedrijven toch reeds zeer slechte uitkomsten opleveren. Dit bezwaar is te ernstiger wijl de hierbedoelde bussen in het algemeen geen gebruik plegen te maken van de wegen, welker aanleg mede uit de op brengst der motorrijtuigenbelasting wordt gefinancieerd. Uiteraard geldt dit zelfde met betrekking tot die vracht auto's, voorzien van Dieselmotoren, welke in den regel uitsluitend in een bij hooge uitzondering buiten de steden worden gebruikt. Verschillende middelen werden aau de hand gedaan om aan de boven weergegeven bezwaren tegemoet te komen. Enkele leden achtten het eenige juiste stelsel dat, hetwelk is vervat in het bij de Kamer aanhangige initiatief voorstel van den heer De Marchant et d'Ansembourg c.s. Naar het oordeel van sommige leden is niet voldoende aandacht geschenken aan het feit, dat de Dieseltractie op een geheel ander plan staat dan de tractie met bezinemotoren. De Diesel- Wat beduiden vijf mijlen dan nogl Toch voelde zij zich erg zwak. Hoe kwam dit dan toch? Zeker zenuwen en zenuwen konden overwonnen wor den door groote wilskracht! Nu, daar ontbrak het haar niet aan, want het was immers ook voor haar vader! Steeds spoedde zij zich voort, wam de duisternis werd al grooter. de mist al dichter. Ze had de aanwijzingen van den herder precies gevolgd. Wat voelde zij zich toch zwak? Maar ze moest zich goed houden, want kijk, waar schijnlijk naderde ze al haar doel. Daar zag ze een lichtToen weer een Cumberfield moest dus in zicht zijn. Maar waarom flikkerden die lichten zoo? Opeens voelde zij er zich door verblind; ze wankelde én haar voeten weigerden den dienst. Met deerniswaardigen kreet viel zij op den grond; haar krachten hadden haar begeven en daar lag zij nu, uit geput en bezwijmd op de donkere, koude, verlaten vlakte. 0 Dokter Stephen Harcoutt reed over de vennen op zijn merrie Bess en hij floot 'n vroolijk deuntje. Niet dat hij zich nu zoo bijzonder opge- auto is speciaal bestemd voor het zware vervoer Zij is in aanschaffings- kosten duurder dan de benzineauto, doch kan desniettegenstaande thans, wat dat vroeger betreft, met de laatst genoemde concurreeren. Na de voor gestelde belastingverhooglng zal dat niet meer het geval zijn. Ook heeft men zich niet in voldoen de mate rekenschap gegeven van het feit, dat de voorgestelde belastingver- hooging voor een groot deel een ver schuiving van den druk van het luxe- verkeer naar het bedrijfsverkeer be- teekent. Zeer te betreuren achtten deze leden het, dat de regeering de oplossing van hetgeen zij als een ongelijkheid ziet, heeft meenen te mogen zoeken in een verhooging van de vaste kosten, aan de exploitatie van een Dieselauto ver bonden. In tegenstelling met de re geering waren deze leden van oordeel, dat boven het thans gekozen stelsel de voorkeur zou verdienen een regeling, waarbij de ruwe olie op gelijke wijze als de benzine zou worden belast. Verschillende leden wezen er nog op, dat de voorgestelde regeling, in dien daarin geen aanzienlijke beperking wordt aangebracht, zonder twijfel ern stige schade zal toebrengen aan de Nederlandsche fabricage van Diesel motoren. Naar men meende te weten heeft de regeering met het oog op de werkverruiming haar medewerking ver leend aan de oprichting en later aan de uitbreiding van een bedrijf, waarin Dieselmotoren voor auto's worden vervaardigd. De voorgestelde belas- tingverhooging zou tot stopzetting van het bedrijf kunnen leiden, Een aantal leden, die er aan herin nerden, dat het platteland, nu zoovele spoorwegstations zijn opgeheven, meer nog dan voordien aangewezen is op het gebruik van autobussen, vroegen, of, als het ontwerp in zijn huldigen vorm wet zou worden, geen aanleiding zou kunnen worden gevonden, in be paalde gevallen aan autobusonderne mingen een bijdrage uit 's rijks kas te verstrekken, opdat voor de plattelands bevolking geen reisgelegenheid kome te vervallen, die werkelijk in een be hoefte voorziet, Ten slotte verklaarden eenige leden het te betreuren, dat de regeering niet eerder met dit wetsontwerp is gekomen Ware dit geschied, dan zou waarschijnlijk een groot deel van de bezwaren, welke tegen de voorgestelde verhooging thans worden ingebracht, niet hebben bestaan. Gaarne zouden sommige leden zien, wekt voelde; Integendeel. Hij had een bijna driemaal acht-urigen werkdag achter den rug en was dus zóó moe, dat hij zich door wat uiterlijke leven digheid kunstmatig opgewekt moest houden. Want opgewekt zijn en blij ven, onder alle omstandigheden, was een van zijn stelregels, die hij won derwel nakwam. Een dokter behoorde opgewekt te zijn; dat was met recht het halve wetk. En die goede oude BessI Wat zou die ook moe zijn. het arme stomme difr! Stom!Dat kon niet bepaald gezegd worden, want juist op dat oogenblik hinnikte zij en stond stok stijf stil. Wat beduidde dit nu? Man keerde zij iets. Vriendelijk bemoedi gend sprak hij haar toe: Zeg, Bessie, een eindje verder nog, vrouwtje! Zij zette haar ooren in den nek, maar verroerde zich niet. De dokter steeg af, knipte zijn zak lantaarn aan en zag daar, een goeden meter van zich af, een donkere massa liggen. Sapperloot!Daar lag een jor.g meisje, die hij zonder de waarschu wing van Bess zeker overreden zou hebben, als zij al niet dood was! Hij knielde naast haar op den grond, dat van de omstandigheid, dat de motorrijtuigenbelastingwet thans voor wijziging wordt voorgedragen, gebruik zou worden gemaakt om te voldoen aan enkele reeds lang gekoesterde weDschen, te weten: 1Dat belastlngkaarten voor 30 achtereenvolgende dagen zullen wor den ingevoerd, benevens kaarten voor een reeks van door den gebruiker in te vullen dagen, bijv. 60 als minimum; 2. dat worde gebroken met den regel, dat een kwartaalkaart slechts op den eersten eener maand kan ingaan; 3. dat een soepele regeling worde ingevoerd voor de overschrijving van kaarten van het eene motorrijtuig op het andere. Verscheidene leden gaven nog als hun meening te kennen, dat het niet juist is, alle motorrijtuigen, welke door andere dan aan benzine ontleende kracht worden voortbewogen, aan de verhoogde heffing te onderwerpen. Aan nieuwe vormen van tractie be hoort in het begin van hun ontwik keling een zekere ontplooiïngsmoge- lijkheld te worden gelaten. Immers, het is mogelijk, dat zij na een moei lijke beginperiode een groote toe komst tegemoet gaan en een basis voor nieuwe industrieën vormen. Ge wezen werd in dit verband op de houtgas- en kolengastractie. Bemesting van den boomgaard Fruitteelt is een van de bedrijfstak ken in den landbouw, die loonend kan zijn Nu de aanplantingen zich zoo sterk gaan uitbreiden en het on derhoud van bestaande boomgaarden beter gaat worden, is het van groot belang op bovengenoemd onderwerp de aandacht te vestigen. Bij de bemesting in de fruitteelt zat men in de eerste plaats rekening moeten houden met den aard van den grond en de voedingstoestand van den bodem, zoo ook met de behoefte van het betreffende gewas en met eventueele eischen, welke de onder teelt aan de voeding stelt. Boom gaarden, waarin bijv. bessen worden geteelt, zullen een zwaardere bemes ting noodig hebben dan die beplan tingen, waar alleen bovenboomen over de geheele voedselvoorraad kunnen beschikken. Zoo zal ook een boom gaard in gras zwaarder bemest moe ten worden dan een boomgaard met een bewerkten ondergrond, terwijl de voelde de pols en keek haar in het marmerbleeke gezichtje. Hij droeg steeds brandewijn bij zich en goot haar een paar druppels ln. Een lichte zucht werd gevolgd door het opslaan van de oogleden. Mooi zoo! riep hij goedkeurend. Stephen Harcourt was acht-en-twin- tig, maar hij had nog iets jongensachtigs over zich, dat hij waarschijnlijk heel zijn leven behouden zou. Wat zei ze daar nu? Er is een verschrikkelijke mist. Daar wordt je zoo koud en nat vanl Ja, ja, antwoordde de dokter, al wachtend op een meer inlichtende op merking; maar die kwam niet. De peinzende oogen sloten zich weer. Hij tilde nu het half bewustelooze meisje op z'n paard en reed stapvoets naar Cumberfield. Eens sprak zij even en hij verstond enkel het woord „Va der," meer niet. Dit avontuur had hem intusschen geheel wakker geschud; hij voelde geen slaap of zelfs vermoeienis mzer. Ik zal tante Anne moeten wek ken, als ik thuis kom, dacht hij. Zij zal veel eerder licht zien In de ge schiedenis dan Ik. diverse onderteelten nog hun extra eischen aan de voeding stellen. Een algemeene eisch is evenwel ook, dat, willen de vruchtboomen snel groeien en een groote productie van mooi fruit geven, zij veel meer en mei de juiste middelen zullen moeten wor den besproeid dan in den regel het geval is. Bovendien zullen zij veel opneembaar voedsel in den bodem beschikbaar moeten vinden. Een jaar- lijksche bemesting, die vooral niet zuinig mag worden genomen, is nood zakelijk; steeds volledig en wel met stikstof, fosforzuur en kali. Om de 4 of 5 jaar een kalkbemes- ting zal verder gewenscht zijn Voor een boomgaard, die volop moet dragen, zijn alleen voor boven boomen de volgende meststoffen per H A. minstens noodig; 900 K.G. Zwavelzure Ammoniak, te geven zeer vroeg in het voorjaar of beter nog in den nawinter. 900 K.O. Superfosfaat, ook vroeg te geven, en 900 K.O. Patentkali. Neemt men aan, dat er ongeveer 100 hoogstam kroonboomen per H.A. staan, dan volgt hieruit, dat aan die gene, die slechts enkele boomen be zitten, aangeraden wordt 9 of 10 K.O. van elk dezer drie meststoffen per boom zeer vroeg in het jaar toe te dienen. Deze drie meststoffen hinderen el kaar in geen enkel opzicht, kunnen levoren gemengd worden of direct na en over elkaar worden uitgezaaid en vullen elkaar volkomen aan tot de zoo noodzakelijke volledige bemesting. In plaats van Zwavelzure Ammoniak die de goedkoopste stikstofmeststof is en op kalkhoudende gronden zeer aan te bevelen, kan men op kalkarme gronden en voor snellere werking 1200 K.O. Kalksalpeter per H.A. ge ven, of ook wel 900 K.O. Kalkammonsalpeter per H.A De Patentkali kan men geheel of gedeeltelijk vervangen door Kalizout 40 pCt., mits zeer vroeg uitgezaaid, waarbij een bemesting van 900 K.O. Patentkali ongeveer overeenkomt met 600 K.Q. Kalizout 40 pCt In plaats van de Super kan het bij een bemesting gedurende den winter aanbeveling verdienen 1000 K.G. Slak- kenmeel per H.A te geven, vóór de andere meststoffen, dus onvermengd, daar het bijv.' niet met Zwavelzure Ammoniak in directe aanraking mag komen. De bemesting van vruchtboomen is niet gemakkelijk aan te geven; bo- HOOFDSTUK IV. 't Is een lastig geval, Tantetje, daar kunt u van op aan. Als dat arme kind mij maar niet zoo deerniswaardig bleef aankijken en eens wat meer zei dan dat enkele woord „Vader" Je weet toch al vast, Stephen, dat je haar op de vennen hebt ge vonden en je hebt haar gered van een ellendigen dood- Maar je weet, dat alles in Gods handen is. Hij stelde je in de geit genheid tot die daad van edelmoedigheid en je hebt die gele genheid niet ongebruikt gelaten. Trou wens daar ken ik mijn jongen dan ook genoeg voorl Dit zeggende wietp de oude dame hem een dankbaren glimlach toe. Dank u, Tantetje! Ja, ik geloof, dat ik mijn plicht heb gedaan. De politie weet, dat Ik een jonge dame op de vennen verdwaald heb gevon den en meer weten wij ook niet van haar. We kennen niet eens haar naam. Alleen volgens de initialen op haar zakdoek zou zij heeten „M. H." Ja, er zal een beetje geduld voor noodig zijn, om de heele zaak afge wikkeld te krijgen. XWordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1938 | | pagina 1