BRESKENSCHE COURANT
Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D.
tel
Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 2L
50895
Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens
SemeenU groeit.
FEUILLETON
Hst g9h9im opgglost.
Land- en Tuinbouw.
48ste Jaargang
Vrijdag 23 December 1938
Nummer 4400
ABONNEMENTSPRIJS:
Per drie maanden I 1.25 Buiten Breskens per drie maanden f 1 40
Franco per post
Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1-5 regels 10,75 Iedere regel meer 10; 15. Ingez. Med 30 ct. per regel
Abonnements-advertenties groote korting
Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling)
Belangrijk Bericht.
o
Wegens het Kerstfeest zal ons blad
van Dinsdag a s. NIET verschijnen.
Ons nummer van Vrijdag 30 De
cember verschijnt op Zaterdag 31
December, in welk nummer
Nieuwjaarswenschen
worden opgenomen.
Vroegtijdige inzending wordt vriende
lijk verzocht.
0
De Gemeente-Secretarie zal voor
het publiek op 27 December GE
SLOTEN zijn. Alleen voor aangiften
betreffende den Burgerlijken Stand be
staat dien dag gelegenheid van v.m.
11 12 uur.
De wijziging van de
motorrijtuigen belastingwet
Aan het voorloopig verslag van de
Tweede Kamer over dit wetsontwerp
wordt het volgende ontleend:
Zeer vele leden hadden met instem
ming gezien, dat de regeering thans
het initiatief heeft genomen tot weg
neming van de ongelijkheid in belas
tingheffing. welke bestaat met betrek
king tot het gebruik van motorrijtuigen,
eenerzijds, en het gebruik van motor
rijtuigen, voortbewogen door middel
van Dieselmotoren, anderzijds.
Intusschen heerschte onder deze
leden geen eenstemmigheid over de
vraag, of de in het ontwerp vervatte
regeling al dan niet moet worden be
schouwd als het aangewezen of althans
als het beste middel om tot het ge
noemde doel te geraken.
Verscheidenen hunner waren van
oordeel, dat een beter middel om de
bedoelde ongelijkheid op te heffen ge
legen is in de afschaffing van de mo-
Naar het Engelsch.
5.
Nou, luister dan goedl Maar al
zet je je ooren ook nog zoo wagen
wijd open. dan kan je toch niet alles
onthouden.
Ze moest hem dan ook vragen, zijn
laatste aanwijzingen nog eens te her
halen.
Zie je wel, dat je toch niet goed
geluisterd hebtl
Intusschen begon hij opnieuw en
ze deed haar best alles In haar geheu
gen te prenten, al betwijfelde ze ook
hard, of 't haar lukken zou.
Nóg had zij hem iets willen vragen,
maar reeds was de herder weg en
zóó luid blafte de hond, dat ze zich
biet eens meer verstaanbaar kon
maken.
Moedig aanvaardde Madge haar
tocht. Had ze nu maar iets te eten.
Maar ze was immers sterk en ze was
wel gewoon, groote einden te loopen!
torrijtuigenbelasting voor auto's, welke
door middel van benzine worden voort
bewogen, aangezien daarvan een sterke
uibreidlng van het motorische wegver
keer en de daarmede gelijken tred hou
dende stijging van de opbrengst van
de heffingen op benzine zouden zijn
te verwachten. De verhoogde heffing
zal slechts op het wegverkeer drukken,
en het rallvervoer en het vervoer te
water, welke voor een zeer belangrijk
gedeelte met Dieselmotoren plaats
vinden, vrij laten. Het gevolg daarvan
is, dat het bedrijfsleven in aanzienlijke
mindere mate, dan mogelijk zou zijn,
baat zal vinden van het prachtige
nieuwe wegennet.
Vele andere leden achtten thans ge
kozen oplossing, waarbij het bestaande
tarief van de motorrijtuigenbelasting
wordt verhoogd voor motorrijtuigen,
waarin een Dieselmotor is aangebracht,
en daartegenover dan eenige verzach
ting wordt toegepast in de op de ben
zine drukkende lasten, in beginsel een
gelukkige.
Zij meenden echter, dat getracht
moet worden met behoud van het be
ginsel bestaande bezwaren zooveel mo
gelijk te ondervangen. Zoo wezen deze
leden in het bijzonder op de positie,
waarin het locale autobusverkeer zal
komen te verkeeren. De exploitatie
de buslijnen van bedrijven ais de Rot-
terdamsche en de Haagsche tram zal
van de voorgestelde veihooging ernstig
nadeel ondervinden, welk nadeel te
zwaarder zal worden gevoeld, waar de
genoemde bedrijven toch reeds zeer
slechte uitkomsten opleveren.
Dit bezwaar is te ernstiger wijl de
hierbedoelde bussen in het algemeen
geen gebruik plegen te maken van de
wegen, welker aanleg mede uit de op
brengst der motorrijtuigenbelasting
wordt gefinancieerd. Uiteraard geldt dit
zelfde met betrekking tot die vracht
auto's, voorzien van Dieselmotoren,
welke in den regel uitsluitend in een
bij hooge uitzondering buiten de steden
worden gebruikt.
Verschillende middelen werden aau
de hand gedaan om aan de boven
weergegeven bezwaren tegemoet te
komen.
Enkele leden achtten het eenige
juiste stelsel dat, hetwelk is vervat in
het bij de Kamer aanhangige initiatief
voorstel van den heer De Marchant et
d'Ansembourg c.s.
Naar het oordeel van sommige leden
is niet voldoende aandacht geschenken
aan het feit, dat de Dieseltractie op
een geheel ander plan staat dan de
tractie met bezinemotoren. De Diesel-
Wat beduiden vijf mijlen dan nogl
Toch voelde zij zich erg zwak. Hoe
kwam dit dan toch? Zeker zenuwen
en zenuwen konden overwonnen wor
den door groote wilskracht! Nu, daar
ontbrak het haar niet aan, want het
was immers ook voor haar vader!
Steeds spoedde zij zich voort, wam
de duisternis werd al grooter. de mist
al dichter.
Ze had de aanwijzingen van den
herder precies gevolgd. Wat voelde
zij zich toch zwak? Maar ze moest
zich goed houden, want kijk, waar
schijnlijk naderde ze al haar doel. Daar
zag ze een lichtToen weer een
Cumberfield moest dus in zicht zijn.
Maar waarom flikkerden die lichten
zoo? Opeens voelde zij er zich door
verblind; ze wankelde én haar voeten
weigerden den dienst.
Met deerniswaardigen kreet viel zij
op den grond; haar krachten hadden
haar begeven en daar lag zij nu, uit
geput en bezwijmd op de donkere,
koude, verlaten vlakte.
0
Dokter Stephen Harcoutt reed
over de vennen op zijn merrie Bess
en hij floot 'n vroolijk deuntje. Niet
dat hij zich nu zoo bijzonder opge-
auto is speciaal bestemd voor het
zware vervoer Zij is in aanschaffings-
kosten duurder dan de benzineauto,
doch kan desniettegenstaande thans,
wat dat vroeger betreft, met de laatst
genoemde concurreeren. Na de voor
gestelde belastingverhooglng zal dat
niet meer het geval zijn.
Ook heeft men zich niet in voldoen
de mate rekenschap gegeven van het
feit, dat de voorgestelde belastingver-
hooging voor een groot deel een ver
schuiving van den druk van het luxe-
verkeer naar het bedrijfsverkeer be-
teekent.
Zeer te betreuren achtten deze leden
het, dat de regeering de oplossing van
hetgeen zij als een ongelijkheid ziet,
heeft meenen te mogen zoeken in een
verhooging van de vaste kosten, aan
de exploitatie van een Dieselauto ver
bonden. In tegenstelling met de re
geering waren deze leden van oordeel,
dat boven het thans gekozen stelsel de
voorkeur zou verdienen een regeling,
waarbij de ruwe olie op gelijke wijze
als de benzine zou worden belast.
Verschillende leden wezen er nog
op, dat de voorgestelde regeling, in
dien daarin geen aanzienlijke beperking
wordt aangebracht, zonder twijfel ern
stige schade zal toebrengen aan de
Nederlandsche fabricage van Diesel
motoren. Naar men meende te weten
heeft de regeering met het oog op de
werkverruiming haar medewerking ver
leend aan de oprichting en later aan
de uitbreiding van een bedrijf, waarin
Dieselmotoren voor auto's worden
vervaardigd. De voorgestelde belas-
tingverhooging zou tot stopzetting van
het bedrijf kunnen leiden,
Een aantal leden, die er aan herin
nerden, dat het platteland, nu zoovele
spoorwegstations zijn opgeheven, meer
nog dan voordien aangewezen is op
het gebruik van autobussen, vroegen,
of, als het ontwerp in zijn huldigen
vorm wet zou worden, geen aanleiding
zou kunnen worden gevonden, in be
paalde gevallen aan autobusonderne
mingen een bijdrage uit 's rijks kas te
verstrekken, opdat voor de plattelands
bevolking geen reisgelegenheid kome
te vervallen, die werkelijk in een be
hoefte voorziet,
Ten slotte verklaarden eenige leden
het te betreuren, dat de regeering
niet eerder met dit wetsontwerp is
gekomen Ware dit geschied, dan zou
waarschijnlijk een groot deel van de
bezwaren, welke tegen de voorgestelde
verhooging thans worden ingebracht,
niet hebben bestaan.
Gaarne zouden sommige leden zien,
wekt voelde; Integendeel. Hij had een
bijna driemaal acht-urigen werkdag
achter den rug en was dus zóó moe,
dat hij zich door wat uiterlijke leven
digheid kunstmatig opgewekt moest
houden. Want opgewekt zijn en blij
ven, onder alle omstandigheden, was
een van zijn stelregels, die hij won
derwel nakwam. Een dokter behoorde
opgewekt te zijn; dat was met recht
het halve wetk.
En die goede oude BessI Wat zou
die ook moe zijn. het arme stomme
difr! Stom!Dat kon niet bepaald
gezegd worden, want juist op dat
oogenblik hinnikte zij en stond stok
stijf stil. Wat beduidde dit nu? Man
keerde zij iets. Vriendelijk bemoedi
gend sprak hij haar toe:
Zeg, Bessie, een eindje verder
nog, vrouwtje!
Zij zette haar ooren in den nek,
maar verroerde zich niet.
De dokter steeg af, knipte zijn zak
lantaarn aan en zag daar, een goeden
meter van zich af, een donkere massa
liggen.
Sapperloot!Daar lag een jor.g
meisje, die hij zonder de waarschu
wing van Bess zeker overreden zou
hebben, als zij al niet dood was!
Hij knielde naast haar op den grond,
dat van de omstandigheid, dat de
motorrijtuigenbelastingwet thans voor
wijziging wordt voorgedragen, gebruik
zou worden gemaakt om te voldoen
aan enkele reeds lang gekoesterde
weDschen, te weten:
1Dat belastlngkaarten voor 30
achtereenvolgende dagen zullen wor
den ingevoerd, benevens kaarten voor
een reeks van door den gebruiker in
te vullen dagen, bijv. 60 als minimum;
2. dat worde gebroken met den
regel, dat een kwartaalkaart slechts op
den eersten eener maand kan ingaan;
3. dat een soepele regeling worde
ingevoerd voor de overschrijving van
kaarten van het eene motorrijtuig op
het andere.
Verscheidene leden gaven nog als
hun meening te kennen, dat het niet
juist is, alle motorrijtuigen, welke door
andere dan aan benzine ontleende
kracht worden voortbewogen, aan de
verhoogde heffing te onderwerpen.
Aan nieuwe vormen van tractie be
hoort in het begin van hun ontwik
keling een zekere ontplooiïngsmoge-
lijkheld te worden gelaten. Immers,
het is mogelijk, dat zij na een moei
lijke beginperiode een groote toe
komst tegemoet gaan en een basis
voor nieuwe industrieën vormen. Ge
wezen werd in dit verband op de
houtgas- en kolengastractie.
Bemesting van den boomgaard
Fruitteelt is een van de bedrijfstak
ken in den landbouw, die loonend
kan zijn Nu de aanplantingen zich
zoo sterk gaan uitbreiden en het on
derhoud van bestaande boomgaarden
beter gaat worden, is het van groot
belang op bovengenoemd onderwerp
de aandacht te vestigen.
Bij de bemesting in de fruitteelt zat
men in de eerste plaats rekening
moeten houden met den aard van den
grond en de voedingstoestand van
den bodem, zoo ook met de behoefte
van het betreffende gewas en met
eventueele eischen, welke de onder
teelt aan de voeding stelt. Boom
gaarden, waarin bijv. bessen worden
geteelt, zullen een zwaardere bemes
ting noodig hebben dan die beplan
tingen, waar alleen bovenboomen over
de geheele voedselvoorraad kunnen
beschikken. Zoo zal ook een boom
gaard in gras zwaarder bemest moe
ten worden dan een boomgaard met
een bewerkten ondergrond, terwijl de
voelde de pols en keek haar in het
marmerbleeke gezichtje. Hij droeg
steeds brandewijn bij zich en goot
haar een paar druppels ln.
Een lichte zucht werd gevolgd door
het opslaan van de oogleden.
Mooi zoo! riep hij goedkeurend.
Stephen Harcourt was acht-en-twin-
tig, maar hij had nog iets jongensachtigs
over zich, dat hij waarschijnlijk heel
zijn leven behouden zou.
Wat zei ze daar nu?
Er is een verschrikkelijke mist.
Daar wordt je zoo koud en nat vanl
Ja, ja, antwoordde de dokter, al
wachtend op een meer inlichtende op
merking; maar die kwam niet. De
peinzende oogen sloten zich weer.
Hij tilde nu het half bewustelooze
meisje op z'n paard en reed stapvoets
naar Cumberfield. Eens sprak zij even
en hij verstond enkel het woord „Va
der," meer niet.
Dit avontuur had hem intusschen
geheel wakker geschud; hij voelde
geen slaap of zelfs vermoeienis mzer.
Ik zal tante Anne moeten wek
ken, als ik thuis kom, dacht hij. Zij
zal veel eerder licht zien In de ge
schiedenis dan Ik.
diverse onderteelten nog hun extra
eischen aan de voeding stellen. Een
algemeene eisch is evenwel ook, dat,
willen de vruchtboomen snel groeien
en een groote productie van mooi
fruit geven, zij veel meer en mei de
juiste middelen zullen moeten wor
den besproeid dan in den regel het
geval is. Bovendien zullen zij veel
opneembaar voedsel in den bodem
beschikbaar moeten vinden. Een jaar-
lijksche bemesting, die vooral niet
zuinig mag worden genomen, is nood
zakelijk; steeds volledig en wel met
stikstof, fosforzuur en kali.
Om de 4 of 5 jaar een kalkbemes-
ting zal verder gewenscht zijn
Voor een boomgaard, die volop
moet dragen, zijn alleen voor boven
boomen de volgende meststoffen per
H A. minstens noodig;
900 K.G. Zwavelzure Ammoniak, te
geven zeer vroeg in het voorjaar of
beter nog in den nawinter.
900 K.O. Superfosfaat, ook vroeg te
geven, en
900 K.O. Patentkali.
Neemt men aan, dat er ongeveer
100 hoogstam kroonboomen per H.A.
staan, dan volgt hieruit, dat aan die
gene, die slechts enkele boomen be
zitten, aangeraden wordt 9 of 10 K.O.
van elk dezer drie meststoffen per
boom zeer vroeg in het jaar toe te
dienen.
Deze drie meststoffen hinderen el
kaar in geen enkel opzicht, kunnen
levoren gemengd worden of direct na
en over elkaar worden uitgezaaid en
vullen elkaar volkomen aan tot de
zoo noodzakelijke volledige bemesting.
In plaats van Zwavelzure Ammoniak
die de goedkoopste stikstofmeststof is
en op kalkhoudende gronden zeer aan
te bevelen, kan men op kalkarme
gronden en voor snellere werking
1200 K.O. Kalksalpeter per H.A. ge
ven, of ook wel
900 K.O. Kalkammonsalpeter per H.A
De Patentkali kan men geheel of
gedeeltelijk vervangen door Kalizout
40 pCt., mits zeer vroeg uitgezaaid,
waarbij een bemesting van 900 K.O.
Patentkali ongeveer overeenkomt met
600 K.Q. Kalizout 40 pCt
In plaats van de Super kan het bij
een bemesting gedurende den winter
aanbeveling verdienen 1000 K.G. Slak-
kenmeel per H.A te geven, vóór de
andere meststoffen, dus onvermengd,
daar het bijv.' niet met Zwavelzure
Ammoniak in directe aanraking mag
komen.
De bemesting van vruchtboomen is
niet gemakkelijk aan te geven; bo-
HOOFDSTUK IV.
't Is een lastig geval, Tantetje,
daar kunt u van op aan. Als dat arme
kind mij maar niet zoo deerniswaardig
bleef aankijken en eens wat meer zei
dan dat enkele woord „Vader"
Je weet toch al vast, Stephen,
dat je haar op de vennen hebt ge
vonden en je hebt haar gered van
een ellendigen dood- Maar je weet,
dat alles in Gods handen is. Hij stelde
je in de geit genheid tot die daad van
edelmoedigheid en je hebt die gele
genheid niet ongebruikt gelaten. Trou
wens daar ken ik mijn jongen dan
ook genoeg voorl
Dit zeggende wietp de oude dame
hem een dankbaren glimlach toe.
Dank u, Tantetje! Ja, ik geloof,
dat ik mijn plicht heb gedaan. De
politie weet, dat Ik een jonge dame
op de vennen verdwaald heb gevon
den en meer weten wij ook niet van
haar. We kennen niet eens haar naam.
Alleen volgens de initialen op haar
zakdoek zou zij heeten „M. H."
Ja, er zal een beetje geduld voor
noodig zijn, om de heele zaak afge
wikkeld te krijgen.
XWordt vervolgd).