BRESKENSCHE COURANT
Nieuws- en Advertentieblad voer geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D.
Bepalingen uit het nieuwe
wegenverkeersreglement.
Verschijnt iederen DINSDAG' en VRIJDAGAVOND. Telefoon 2L
50895
Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens
FEUILLETON
Ken glimp van Canada»
47ste Jaargang
Vrijdag 23 September 1938
Nummer 4374
ABONNEMENTSPRIJS:
Per drie maanden f 1.25 Buiten Breskens per drie maanden f 1 40
Franco per post
Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer fO,15. Ingez. Med 30 ct. per regel
Abonnements-advertenties groote korting
Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling)
Onder dagteekenlng van 13 Septem
ber 1938, schrijft de K.N.A.C.. is op
20 dezer het nieuwe Wegenverkeers
reglement bekend gemaakt, bevattende
de uitvoeringsbepalingen van de Wegen
verkeerswet, welke juist 3 jaar geleden,
nl. op 13 September 1935, in het
Staatsblad verscheen, doch tot nu toe
niet in werking kon treden.
Thans dient nog de wegenverkeers-
beschikklng te worden afgewacht,
waarin nadere details van de nieuwe
verkeersbepalingen zullen worden ge
geven. Het geheele samenstel van wet,
reglement en beschikking zal op nader
te bepalen tijdstip van kracht worden.
Uitgaande van het standpunt, dat de
bestaande verkeersbepalingen bij alle
weggebruikers bekend zijn, somt de
K.N.A.C. de nieuwe bepalingen als
volgt op in de volgorde, waarin zij in
het nieuwe reglement voorkomen.
Inplaats van het nummèrbewijs van
mototrijtuigen komt een voertuigbewijs,
dat bij een bepaald voertuig behoort
en dus bij eventueelen verkoop aan
den nieuwen eigenaar overgaat.
Voortaan kunnen wegen of weggedeel
ten ook voor voetgangers gesloten
worden verklaard
Ter vermijding van verwarring met
bepalingen betreffende het voorrangs-
wegenstelsel zal het nieuwe woord
doorrijverbod worden ingevoerd, in
plaats van wat men tot nu toe de
voorrangsregeling bij smalle weggedeel
ten noemde (de borden met 2 verticale
pijleD).
Voorruiten van auto's moeten met
ingang van het tijdstip, vallende 2 jaar
na de inwerktreding van het reglement
voorzien zijn van glas van een door
den minister van waterstaat goedge
keurde soort (veiligheidsglas).
Voertuigen, die een aanhangwagen
voortbrengen, moeten een speciaal, en
bij nacht verlicht, kenteeken voeren.
Bakfietsen en handwagens mogen
voortaan met inbegrip van de lading
niet breeder zijn dan 1.50 M,
Ook voor bespannen voertuigen wor
den maximum maten gegeven betref
fende breedte, hoogte en lengte als
mede voorschriften omtrent maximum
wieldruk, aanhangwagens, achteruitkijk
spiegel.
Geleiders van vee moeten bij nacht
van een lantaarn zijn voorzien.
16.
(Nadruk verboden).
Van d e Niagarawaterval kan men
dus feitelijk niet spreken, omdat er
twee vallen zijn. Aan de amerikaansche
zijde is de American Fall; aan den
canadeeschen kant heeft men den
Horseshoe Fall.
Dapper tornde ons „Mistmeisje"
tegen den feilen stroom op, een
oogenblik zelfs onder volle kracht.
Dan sprong ze er letterlijk tegen in.
Het water roffelde op de zware zeil
doeken tent van haar achterdek, het
gutste over haar berghouten. Een en
kele beweging van het stuurrad was
daarna voldoende om ons snel te doen
afvallen. Wendend over stuurboord
werden wij als het ware weggescho
ven uit den chaos.
De leden van ons troepje gevoelden
zich waarschijnlijk zoo'n beetje als
dapperen, die een orkaan hadden
doorstaan. En toch hadden wij niets
méér gedaan, dan ons stevig vasthou
Voor ieder motorrijtuig of iederen
aanhangwagen kan vóór de afgifte van
het voertuigbewijs keuring worden ge-
èischt.
Auto's welke zonder chauffeur wor
den verhuurd, moeten elke drie maan
den worden gekeurd.
Parallelwegen en rijwielpaden kunnen
door aanduiding met een bepaald bord
voor verkeer in twee richtingen wor
den opengesteld, ook wanneer aan
twee zijden van een rijbaan dergelijke
wegen of paden aanwezig zijn.
Hij die op een weg van richting
verandert, is verplicht den doorgang
voor zich langs vrij te laten voor het
tegemoetkomende verkeer, dat zich
naast hem mocht bevinden en het in
halende verkeer, dat bij het inhalen
reeds naar links Is uitgeweken, een en
ander voorzoover dit verkeer de rich
ting van den weg volgt (recht-door
gaat voor).
Stoplichten en richtingaanwijzers
voor auto's worden verplicht gesteld.
De maximum snelheid voor alle be
bouwde kommen in Nederland wordt
45 K.M. per uur. Een uitzondering kan
worden gemaakt voor bepaalde afge
scheiden autowegen, welke door een
bijzonder bord worden aangeduid.
Het vervoer van landbouwwerktuigen
bij nacht is verboden.
De in verschillende gemeenten reeds
bestaande bepalingen, dat het voor
wielrijders verboden is zich door een
ander voertuig te laten trekken, te rij
den zonder tenminste één hand aan
het stuur of al rijdende trekdieren of
vee te geleiden, zijn thans in het regle
ment opgenomen.
De bestuurder van een rijwiel is
verplicht om daar, waar het verkeer
moet stilhouden, zich zoover mogelijk
rechts op te stellen. Het is hem ver
boden zich ter linkerzijde van een mo
torrijtuig of wagen op te stellen of op
de linkerweghelft te komen.
Behalve het stilstaan op bruggen is
voortaan ook het stilstaan op viaduc
ten voor alle voertuigen verboden.
Het stilstaan naast verkeersheuvels
wordt toegestaan wanneer de verkeers-
baan naast dezen verkeersheuvel een
breedte heeft van meer dan 5 meter.
Op wegen, waarvoor een stopverbod
geldt, mag niet gekeerd worden (ook
niet door wielrijders of vee).
Voetgangers zijn verplicht van even
tueel aanwezige trottoirs of voetpaden
gebruik te maken of anders den kant
van den weg te houden. Zij moet den
rijweg haaks en zonder onderbreking
oversteken en bij aanwezigheid van
speciale oversteekplaatsen daarvan ge
bruik maken.
den en tusschen de stortbuien in kiek
jes nemen. Bij het komen in kalmer
water bleken sommigen van ons merk
baar verlucht. Druipnatte maar geluk
kig lachende gezichten keken uit de
K. K. K.-kappen. Noode schenen de
deelnemers aan dezen wonderlijken
tocht van hun oliepakje te scheiden.
Het groote avontuur was voorbij, al
bleef ginds de waterval grommen en
zijn mistwolken omhoog stooten.
Tusschen heerlijke plantsoenen wan
delden wij naar andere punten van
den waterval. We verlustigden ons in
de regenbogen, welke zich als volle
dige cirkels op de klaterende massa
beneden ons vertoonden in al haar
kleuren. Hoogst, interessant was het
ook te zien hoe boven den waterval
de zware vloed naar zijn verderf rende.
Wel is de rivierbodem waar het water
vóór zijn val overheen snelt, door de
eeuwigdurende wrijving dermate effen
geworden, dat vooral op eenigen af
stand gezien, deze gelijkmatigheid den
indruk geeft van een overstroomden
stuwdam. Welke ingenieur zal het
weten klaar te spelen langs kunstma-
tigen weg deze regelmaat, deze een
tonigheid, te breken en et enkele gril
lig gevormde rotsbuiten neer te werpen,
waartegen het thans effen watervlak
Bestaande besluiten betreffende aan
wijzing van wegen als voorrangsweg
indeeling van wegen in de 3e klasse,
gesloten verklaring voor wegen, par
keer-, stationneer- en stopverboden,
inhaalverboden en doorrijverboden
moeten vóór 1 Januari 1945 worden
ingetrokken en worden vervangen door
nieuwe overeenkomstig het nieuwe re
glement.
Praag aanvaardt de
voorstellen.
Woensdagmiddag 5 uur is de nota
der Tsjechoslowaaksche regeering aan
de gezanten van Frankri|k en Engeland
overhandigd, welke een aanvaarding
van de voorstellen zonder voorbehoud
bevat.
Om de bevolking te kalmeeren en
het besluit der regeering bekend te
maken, werd per radio een mededee-
ling gedaan, welke door middel van
luidsprekers ook in de straten van
Praag werd verspreid.
De verklaring werd onder een In
drukwekkende stilte aangehoord. Velen
waren tot tranen geroerd en de zenuw
spanning werd menigeen te stetk.
In de radiomededeeling werd ge
zegd, dat het Tsjechische antwoord
was overhandigd, nadat de regeeting
had blootgestaan aan een pressie, welke
zonder voorbeeld in de geschiedenis
Is, en den vorm aannam van een dic
taat, zooals dat aan een overwonnen
volk wordt opgelegd.
Wij hebben toegegeven, aldus de
verklaring, om grootere verliezen, el
lende en bloedvergieten te voorkomen.
Wij offeren ons op om den vrede
te redden, zooals Christus deed om de
menschheid te redden.
Wij zullen niet trachten de schuld
te werpen op hen,die er door dienden
te worden getroffen, wij zullen dit aan
het oordeel der geschiedenis overlaten.
Wij staan alleen, doch zullen als
Tsjechen samenblijven.
Een nieuw leven ligt thans voor ons.
Na de voorlezing van het manifest
der regeering herhaalden zich de be
toogingen.
De menigte nam voortdurend in om
vang toe. Op het Wenceslasplein hield
het publiek een vaderlandlievende de
monstratie, waarbij het, de rechterhand
in de hoogte stekende, trouw zwoer
aan de republiek.
De betoogers riepen; „Laten wij
onze grenzen verdedigen! Laten wij de
bewoners onzer grensgebieden bescher
men I"
kan optornen vóór zijn val en door
zijn meerdere opstuwing tusschen de
hindernissen en zijn wegflitsende schuim-
flarden de bekoorlijkheid van het aspect
verhoogen? Het ware een zwakke
greep naar de oorspronkelijkheid die
het beeld vele eeuwen geleden moet
gehad hebben, toen de rivier gedwon
gen werd haar weg te zoeken over
de gebroken aardkorst. Het zijn de
gedachten van een leek, die wellicht
te weinig rekening houdt met het ver
meerderen van den druk van het water
op sommige punten of met andere
bezwaren, die aan een soort wederge
boorte van dit deel van het landschap
in den weg zouden staan.
Tijdig gebruikten wij de lunch, om
dat nog een bezoek af te leggen was.
Een taxi bracht ons daarop tot Lundy's
Lane no. 2371. waar het opzien dat
ons onverwacht verschijnen maakte, om
zoo te zeggen smoorde in de ondub
belzinnige wijze van hartelijkheid en
gastvrijheid den menschen in deze
streek eigen. Hier hadden wij te doen
met hollandsch-canadeezen, want als
twee-jaiig kind was indertijd onze
gastheer onder ouderlijke hoede weg
getrokken van Rilland Bath naar het
verre Canada, waar hij vele jaren later
zou huwen met een Groningsch meisje.
Een verklaring over den
Praagschen zender.
Voor den Praagschen zender is
Woensdagavond de volgende offlcieele
verklaring voorgelezen in de Duitsche
taal:
De groote crisis, die Europa sedert
eenige jaren doorleeft, heeft in den
laatsten tijd rondom ons in Midden-
Europa haar hoogtepunt bereikt. Na
20 jaren van rust, orde en vrede wordt
onze democratische staat zeer zwaar
getroffen. Tengevolge van de dynami
sche politic k van een onzer buurstaten,
wordt het grondgebied van onzen staat
bedreigd.
Helaas blijkt deze politiek de zwaar
ste storm van de crisis van Europa, een
storm die van dien aard is, dat ook
onze vrienden ons rieden de rust en
den vrede door territoriale concessies
en offers te koopen, omdat zij ons niet
konden te hulp komen. Onze autori
teiten wenschten eventueelen gebieds-
afstand aan het oordeel van een inter
nationaal scheidsgerecht te onderwer
pen. Deze wensch van regeering en
republiek werd niet verhoord. Frank
rijk en Engeland hielden vast aan de
gemeenschappelijke démarches, die hun
diplomatieke vertegenwoordigers he
dennacht ondernomen hadden. Wij
stonden aldus voor de keuze van een
oorlog, die niet alleen onzen staat,
maar ook het wezen van de natie, het
voortbestaan, zoowel van de Tsjechen
als van de Slowaken, zou hebben be
dreigd.
De regeering Is thans vastbesloten
met al haar kracht en met vasten wil
de rust in het land te bewaren en, wat
ook moge geschieden, de vrijheid en
de zelfstandigheid der natie onder de
voorwaarden, die aldus nieuw gescha
pen werden, te behouden. De presi
dent der republiek kon tezamen met
de regeering, niet anders dan de voor
stellen en waarborgen der beide groote
mogendheden aannemen. Er bleef niets
anders over, daar wij alleen stonden.
De regeering, die den staat onder
de nieuwe levensvoorwaarden lelden
zal, zal ook ln naam van het volk de
nationale vergadering bijeenroepen, die
ongetwijfeld het besluit van de regee
ring onder den druk van het noodlot
genomen, zal goedkeuren. De regee
ring Is er vast van* overtuigd, dat zij
met alle medewerking van het volk den
Tsjechoslowaakschen staat opnieuw zal
opbouwen en verder de erfenis van
het verleden zal behoeden en verder
ontwikkelen. Zij zal, tezamen met de
natie, de vrijheid en zelfstandigheid in
het nieuwe kader verdedigen, het kader,
waarvan de weerstandskracht door de
liefde van allen, die tot de natie be-
hooren, wordt gesterkt.
Voor het verloop der verdere on
derhandelingen blijven wij steeds vast
besloten en bereid voor de noodzaak
van leven en goed van onze republiek
in te staan. Zooals het ln het duizen
den jaren oude Tsjechische koraal heet:
„Wij zijn in de eeuwen niet onder
gegaan en zullen ons ook in de toe
komst niet doen ondergaan."
Na de beraadslagingen der regeering
begaf zich onze minister van buiten-
landsche zaken, dr. Krofta, naar den
Franschen en den Britschen gezanten
gaf in naam der regeering antwoord op
de gemeenschappelijke démarches, die
deze bij den president der republiek
hadden gedaan. Met dit antwoord
worden de onderhandelingen tot de
formeele oplossing ingeleid, die onzer
zijds ten doel zullen hebben het Tsje
chische volk zijn levensbelangen en de
mogelijkheid tot vrije ontwikkeling te
verzekeren die het in het raam van de
nieuwe internationale regeling wordt
gegarandeerd. Wij leggen er den na
druk op, dat dit antwoord van de re
geering op de Britsch-Fransche voor
stellen niets aan den tot nu toe be-
staanden rechtstoestand verandert en
slechts de Inleiding is tot de diploma
tieke onderhandelingen.
De verklaring eindigde met een op
roep tot kalmte.
Beiden konden zich nog gemakkelijk
van de hollandsche taal bedienen. Het
vroeger vaderland waren zij nog lang
niet vergeten en bleek hun na aan
het hart ie liggen. Vooral twee Schoon-
dijkenaren, Plet en Jenny noemden
zij ze, moesten het aardig ontgelden.
Tot m de kleinste bijzonderheden
werden de medegebrachte foto's be
keken en een brief uitgerafeld. De
oude kennissen in het vroeger vader
land stonden bij deze harde werkers
in eere en het werd zeer betreurd dat
den Schoondijkenaren door wettelijke
bepalingen het terugkeeren naar Canada
werd belet.
Met opzet hadden wij vóór ons
bezoek aan de vriendelijke familie
Leijs het voornaamste van de City of
Niagara bezichtigd opdat wij haar, ge
zien Eddy's voorspelling, niet teveel
zouden derangeeren. Maar toen we
eindelijk aanstalten wilden maken om
te vertrekken en een taxi wilden aan
roepen, kwam onze gastheer hevig ln
verzet Hij stond er op ons in zijn
auto naar het hotel te brengen en
toen we eindelijk in de coupé zaten,
nep hij triomfantelijk: „En nu laat ik
U eerst nogeens wat van den omtrek
zien!" Hij gnuifde. Wij berustten
gaarne en voort ging het.
SLECHTS 5ci. PER PAK
(Ingez. Med.)
Drommels, was onze gastheer soms
bij Eddy in de leer geweest? Wie
zou in zulk een kalmen hollander ooit
zoo n voorliefde voor kilometers en
mijlen vermoed hebben. Wij sulsden
over den weg. Ik rekende de mijlen
op den teller om In kilometers 92
kilometer. „O" zeilkonvoorzichtig, „ik
dacht dat we boven de honderd zaten".
„Nu, maar dat kan hij ook hoor," had
onze gastheer over zijn auto; een
schok een sprong en we waren
over de honderd.
„Zzt, zzt" deden de tege
moetkomende auto's aan ons portier
raampje. Met eerlijk enthousiasme
wendde mr. Leijs zich tot ons, wij
zende op de voorbijflitsende wagens:
„Hoor je ze hoor je ze?l" En of
wij ze hoorden. Zien was trouwens
haast onmogelijk. En het vreemde ls,
dat men dan zoowaar ook schik krijgt
in zoo'n spelletje.
Opeens minderden wij vaart. Masten
doemden voor ons op, bruggen
kaaimuren. We stonden voor reusach
tige sluizen, grooter naar men zeld»
dan die in het Panamakanaal.
(Wordt vervolgd).