BRESKENSCHE COURANT Nieuws- en Advertentieblad voer geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D. Bepalingen uit het nieuwe wegenverkeersreglement. Verschijnt iederen DINSDAG' en VRIJDAGAVOND. Telefoon 2L 50895 Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens FEUILLETON Ken glimp van Canada» 47ste Jaargang Vrijdag 23 September 1938 Nummer 4374 ABONNEMENTSPRIJS: Per drie maanden f 1.25 Buiten Breskens per drie maanden f 1 40 Franco per post Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer fO,15. Ingez. Med 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling) Onder dagteekenlng van 13 Septem ber 1938, schrijft de K.N.A.C.. is op 20 dezer het nieuwe Wegenverkeers reglement bekend gemaakt, bevattende de uitvoeringsbepalingen van de Wegen verkeerswet, welke juist 3 jaar geleden, nl. op 13 September 1935, in het Staatsblad verscheen, doch tot nu toe niet in werking kon treden. Thans dient nog de wegenverkeers- beschikklng te worden afgewacht, waarin nadere details van de nieuwe verkeersbepalingen zullen worden ge geven. Het geheele samenstel van wet, reglement en beschikking zal op nader te bepalen tijdstip van kracht worden. Uitgaande van het standpunt, dat de bestaande verkeersbepalingen bij alle weggebruikers bekend zijn, somt de K.N.A.C. de nieuwe bepalingen als volgt op in de volgorde, waarin zij in het nieuwe reglement voorkomen. Inplaats van het nummèrbewijs van mototrijtuigen komt een voertuigbewijs, dat bij een bepaald voertuig behoort en dus bij eventueelen verkoop aan den nieuwen eigenaar overgaat. Voortaan kunnen wegen of weggedeel ten ook voor voetgangers gesloten worden verklaard Ter vermijding van verwarring met bepalingen betreffende het voorrangs- wegenstelsel zal het nieuwe woord doorrijverbod worden ingevoerd, in plaats van wat men tot nu toe de voorrangsregeling bij smalle weggedeel ten noemde (de borden met 2 verticale pijleD). Voorruiten van auto's moeten met ingang van het tijdstip, vallende 2 jaar na de inwerktreding van het reglement voorzien zijn van glas van een door den minister van waterstaat goedge keurde soort (veiligheidsglas). Voertuigen, die een aanhangwagen voortbrengen, moeten een speciaal, en bij nacht verlicht, kenteeken voeren. Bakfietsen en handwagens mogen voortaan met inbegrip van de lading niet breeder zijn dan 1.50 M, Ook voor bespannen voertuigen wor den maximum maten gegeven betref fende breedte, hoogte en lengte als mede voorschriften omtrent maximum wieldruk, aanhangwagens, achteruitkijk spiegel. Geleiders van vee moeten bij nacht van een lantaarn zijn voorzien. 16. (Nadruk verboden). Van d e Niagarawaterval kan men dus feitelijk niet spreken, omdat er twee vallen zijn. Aan de amerikaansche zijde is de American Fall; aan den canadeeschen kant heeft men den Horseshoe Fall. Dapper tornde ons „Mistmeisje" tegen den feilen stroom op, een oogenblik zelfs onder volle kracht. Dan sprong ze er letterlijk tegen in. Het water roffelde op de zware zeil doeken tent van haar achterdek, het gutste over haar berghouten. Een en kele beweging van het stuurrad was daarna voldoende om ons snel te doen afvallen. Wendend over stuurboord werden wij als het ware weggescho ven uit den chaos. De leden van ons troepje gevoelden zich waarschijnlijk zoo'n beetje als dapperen, die een orkaan hadden doorstaan. En toch hadden wij niets méér gedaan, dan ons stevig vasthou Voor ieder motorrijtuig of iederen aanhangwagen kan vóór de afgifte van het voertuigbewijs keuring worden ge- èischt. Auto's welke zonder chauffeur wor den verhuurd, moeten elke drie maan den worden gekeurd. Parallelwegen en rijwielpaden kunnen door aanduiding met een bepaald bord voor verkeer in twee richtingen wor den opengesteld, ook wanneer aan twee zijden van een rijbaan dergelijke wegen of paden aanwezig zijn. Hij die op een weg van richting verandert, is verplicht den doorgang voor zich langs vrij te laten voor het tegemoetkomende verkeer, dat zich naast hem mocht bevinden en het in halende verkeer, dat bij het inhalen reeds naar links Is uitgeweken, een en ander voorzoover dit verkeer de rich ting van den weg volgt (recht-door gaat voor). Stoplichten en richtingaanwijzers voor auto's worden verplicht gesteld. De maximum snelheid voor alle be bouwde kommen in Nederland wordt 45 K.M. per uur. Een uitzondering kan worden gemaakt voor bepaalde afge scheiden autowegen, welke door een bijzonder bord worden aangeduid. Het vervoer van landbouwwerktuigen bij nacht is verboden. De in verschillende gemeenten reeds bestaande bepalingen, dat het voor wielrijders verboden is zich door een ander voertuig te laten trekken, te rij den zonder tenminste één hand aan het stuur of al rijdende trekdieren of vee te geleiden, zijn thans in het regle ment opgenomen. De bestuurder van een rijwiel is verplicht om daar, waar het verkeer moet stilhouden, zich zoover mogelijk rechts op te stellen. Het is hem ver boden zich ter linkerzijde van een mo torrijtuig of wagen op te stellen of op de linkerweghelft te komen. Behalve het stilstaan op bruggen is voortaan ook het stilstaan op viaduc ten voor alle voertuigen verboden. Het stilstaan naast verkeersheuvels wordt toegestaan wanneer de verkeers- baan naast dezen verkeersheuvel een breedte heeft van meer dan 5 meter. Op wegen, waarvoor een stopverbod geldt, mag niet gekeerd worden (ook niet door wielrijders of vee). Voetgangers zijn verplicht van even tueel aanwezige trottoirs of voetpaden gebruik te maken of anders den kant van den weg te houden. Zij moet den rijweg haaks en zonder onderbreking oversteken en bij aanwezigheid van speciale oversteekplaatsen daarvan ge bruik maken. den en tusschen de stortbuien in kiek jes nemen. Bij het komen in kalmer water bleken sommigen van ons merk baar verlucht. Druipnatte maar geluk kig lachende gezichten keken uit de K. K. K.-kappen. Noode schenen de deelnemers aan dezen wonderlijken tocht van hun oliepakje te scheiden. Het groote avontuur was voorbij, al bleef ginds de waterval grommen en zijn mistwolken omhoog stooten. Tusschen heerlijke plantsoenen wan delden wij naar andere punten van den waterval. We verlustigden ons in de regenbogen, welke zich als volle dige cirkels op de klaterende massa beneden ons vertoonden in al haar kleuren. Hoogst, interessant was het ook te zien hoe boven den waterval de zware vloed naar zijn verderf rende. Wel is de rivierbodem waar het water vóór zijn val overheen snelt, door de eeuwigdurende wrijving dermate effen geworden, dat vooral op eenigen af stand gezien, deze gelijkmatigheid den indruk geeft van een overstroomden stuwdam. Welke ingenieur zal het weten klaar te spelen langs kunstma- tigen weg deze regelmaat, deze een tonigheid, te breken en et enkele gril lig gevormde rotsbuiten neer te werpen, waartegen het thans effen watervlak Bestaande besluiten betreffende aan wijzing van wegen als voorrangsweg indeeling van wegen in de 3e klasse, gesloten verklaring voor wegen, par keer-, stationneer- en stopverboden, inhaalverboden en doorrijverboden moeten vóór 1 Januari 1945 worden ingetrokken en worden vervangen door nieuwe overeenkomstig het nieuwe re glement. Praag aanvaardt de voorstellen. Woensdagmiddag 5 uur is de nota der Tsjechoslowaaksche regeering aan de gezanten van Frankri|k en Engeland overhandigd, welke een aanvaarding van de voorstellen zonder voorbehoud bevat. Om de bevolking te kalmeeren en het besluit der regeering bekend te maken, werd per radio een mededee- ling gedaan, welke door middel van luidsprekers ook in de straten van Praag werd verspreid. De verklaring werd onder een In drukwekkende stilte aangehoord. Velen waren tot tranen geroerd en de zenuw spanning werd menigeen te stetk. In de radiomededeeling werd ge zegd, dat het Tsjechische antwoord was overhandigd, nadat de regeeting had blootgestaan aan een pressie, welke zonder voorbeeld in de geschiedenis Is, en den vorm aannam van een dic taat, zooals dat aan een overwonnen volk wordt opgelegd. Wij hebben toegegeven, aldus de verklaring, om grootere verliezen, el lende en bloedvergieten te voorkomen. Wij offeren ons op om den vrede te redden, zooals Christus deed om de menschheid te redden. Wij zullen niet trachten de schuld te werpen op hen,die er door dienden te worden getroffen, wij zullen dit aan het oordeel der geschiedenis overlaten. Wij staan alleen, doch zullen als Tsjechen samenblijven. Een nieuw leven ligt thans voor ons. Na de voorlezing van het manifest der regeering herhaalden zich de be toogingen. De menigte nam voortdurend in om vang toe. Op het Wenceslasplein hield het publiek een vaderlandlievende de monstratie, waarbij het, de rechterhand in de hoogte stekende, trouw zwoer aan de republiek. De betoogers riepen; „Laten wij onze grenzen verdedigen! Laten wij de bewoners onzer grensgebieden bescher men I" kan optornen vóór zijn val en door zijn meerdere opstuwing tusschen de hindernissen en zijn wegflitsende schuim- flarden de bekoorlijkheid van het aspect verhoogen? Het ware een zwakke greep naar de oorspronkelijkheid die het beeld vele eeuwen geleden moet gehad hebben, toen de rivier gedwon gen werd haar weg te zoeken over de gebroken aardkorst. Het zijn de gedachten van een leek, die wellicht te weinig rekening houdt met het ver meerderen van den druk van het water op sommige punten of met andere bezwaren, die aan een soort wederge boorte van dit deel van het landschap in den weg zouden staan. Tijdig gebruikten wij de lunch, om dat nog een bezoek af te leggen was. Een taxi bracht ons daarop tot Lundy's Lane no. 2371. waar het opzien dat ons onverwacht verschijnen maakte, om zoo te zeggen smoorde in de ondub belzinnige wijze van hartelijkheid en gastvrijheid den menschen in deze streek eigen. Hier hadden wij te doen met hollandsch-canadeezen, want als twee-jaiig kind was indertijd onze gastheer onder ouderlijke hoede weg getrokken van Rilland Bath naar het verre Canada, waar hij vele jaren later zou huwen met een Groningsch meisje. Een verklaring over den Praagschen zender. Voor den Praagschen zender is Woensdagavond de volgende offlcieele verklaring voorgelezen in de Duitsche taal: De groote crisis, die Europa sedert eenige jaren doorleeft, heeft in den laatsten tijd rondom ons in Midden- Europa haar hoogtepunt bereikt. Na 20 jaren van rust, orde en vrede wordt onze democratische staat zeer zwaar getroffen. Tengevolge van de dynami sche politic k van een onzer buurstaten, wordt het grondgebied van onzen staat bedreigd. Helaas blijkt deze politiek de zwaar ste storm van de crisis van Europa, een storm die van dien aard is, dat ook onze vrienden ons rieden de rust en den vrede door territoriale concessies en offers te koopen, omdat zij ons niet konden te hulp komen. Onze autori teiten wenschten eventueelen gebieds- afstand aan het oordeel van een inter nationaal scheidsgerecht te onderwer pen. Deze wensch van regeering en republiek werd niet verhoord. Frank rijk en Engeland hielden vast aan de gemeenschappelijke démarches, die hun diplomatieke vertegenwoordigers he dennacht ondernomen hadden. Wij stonden aldus voor de keuze van een oorlog, die niet alleen onzen staat, maar ook het wezen van de natie, het voortbestaan, zoowel van de Tsjechen als van de Slowaken, zou hebben be dreigd. De regeering Is thans vastbesloten met al haar kracht en met vasten wil de rust in het land te bewaren en, wat ook moge geschieden, de vrijheid en de zelfstandigheid der natie onder de voorwaarden, die aldus nieuw gescha pen werden, te behouden. De presi dent der republiek kon tezamen met de regeering, niet anders dan de voor stellen en waarborgen der beide groote mogendheden aannemen. Er bleef niets anders over, daar wij alleen stonden. De regeering, die den staat onder de nieuwe levensvoorwaarden lelden zal, zal ook ln naam van het volk de nationale vergadering bijeenroepen, die ongetwijfeld het besluit van de regee ring onder den druk van het noodlot genomen, zal goedkeuren. De regee ring Is er vast van* overtuigd, dat zij met alle medewerking van het volk den Tsjechoslowaakschen staat opnieuw zal opbouwen en verder de erfenis van het verleden zal behoeden en verder ontwikkelen. Zij zal, tezamen met de natie, de vrijheid en zelfstandigheid in het nieuwe kader verdedigen, het kader, waarvan de weerstandskracht door de liefde van allen, die tot de natie be- hooren, wordt gesterkt. Voor het verloop der verdere on derhandelingen blijven wij steeds vast besloten en bereid voor de noodzaak van leven en goed van onze republiek in te staan. Zooals het ln het duizen den jaren oude Tsjechische koraal heet: „Wij zijn in de eeuwen niet onder gegaan en zullen ons ook in de toe komst niet doen ondergaan." Na de beraadslagingen der regeering begaf zich onze minister van buiten- landsche zaken, dr. Krofta, naar den Franschen en den Britschen gezanten gaf in naam der regeering antwoord op de gemeenschappelijke démarches, die deze bij den president der republiek hadden gedaan. Met dit antwoord worden de onderhandelingen tot de formeele oplossing ingeleid, die onzer zijds ten doel zullen hebben het Tsje chische volk zijn levensbelangen en de mogelijkheid tot vrije ontwikkeling te verzekeren die het in het raam van de nieuwe internationale regeling wordt gegarandeerd. Wij leggen er den na druk op, dat dit antwoord van de re geering op de Britsch-Fransche voor stellen niets aan den tot nu toe be- staanden rechtstoestand verandert en slechts de Inleiding is tot de diploma tieke onderhandelingen. De verklaring eindigde met een op roep tot kalmte. Beiden konden zich nog gemakkelijk van de hollandsche taal bedienen. Het vroeger vaderland waren zij nog lang niet vergeten en bleek hun na aan het hart ie liggen. Vooral twee Schoon- dijkenaren, Plet en Jenny noemden zij ze, moesten het aardig ontgelden. Tot m de kleinste bijzonderheden werden de medegebrachte foto's be keken en een brief uitgerafeld. De oude kennissen in het vroeger vader land stonden bij deze harde werkers in eere en het werd zeer betreurd dat den Schoondijkenaren door wettelijke bepalingen het terugkeeren naar Canada werd belet. Met opzet hadden wij vóór ons bezoek aan de vriendelijke familie Leijs het voornaamste van de City of Niagara bezichtigd opdat wij haar, ge zien Eddy's voorspelling, niet teveel zouden derangeeren. Maar toen we eindelijk aanstalten wilden maken om te vertrekken en een taxi wilden aan roepen, kwam onze gastheer hevig ln verzet Hij stond er op ons in zijn auto naar het hotel te brengen en toen we eindelijk in de coupé zaten, nep hij triomfantelijk: „En nu laat ik U eerst nogeens wat van den omtrek zien!" Hij gnuifde. Wij berustten gaarne en voort ging het. SLECHTS 5ci. PER PAK (Ingez. Med.) Drommels, was onze gastheer soms bij Eddy in de leer geweest? Wie zou in zulk een kalmen hollander ooit zoo n voorliefde voor kilometers en mijlen vermoed hebben. Wij sulsden over den weg. Ik rekende de mijlen op den teller om In kilometers 92 kilometer. „O" zeilkonvoorzichtig, „ik dacht dat we boven de honderd zaten". „Nu, maar dat kan hij ook hoor," had onze gastheer over zijn auto; een schok een sprong en we waren over de honderd. „Zzt, zzt" deden de tege moetkomende auto's aan ons portier raampje. Met eerlijk enthousiasme wendde mr. Leijs zich tot ons, wij zende op de voorbijflitsende wagens: „Hoor je ze hoor je ze?l" En of wij ze hoorden. Zien was trouwens haast onmogelijk. En het vreemde ls, dat men dan zoowaar ook schik krijgt in zoo'n spelletje. Opeens minderden wij vaart. Masten doemden voor ons op, bruggen kaaimuren. We stonden voor reusach tige sluizen, grooter naar men zeld» dan die in het Panamakanaal. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1938 | | pagina 1