BRESKENSCHE COURANT
Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. 0.
Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 2L Postgiro 50895
Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens
FEUILLETON
Hen glimp van Canada»
Binnenland
zeePpoe DER
WAS EN
47ste Jaargang
Vrijdag 9^September 1938
Nummer 4370
ABONNEMENTSPRIJS:
Per dóe maanden I 1.25 Buiten Breskens per drie maanden 1 1 40
- Franco per post
Buitenland per iaar 1 6.50 Alles bij vooruitbetaling
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1-5 regets 10.75. Iedere regel meer (0,15. Ingez Med 30 ct. per regel
Abonnements-advertenties groote korting
Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling)
Vraagstukken der Joden
Duitschland,
in
De verrassingen zijn de wereld nog
niet uit, maar daaronder zijn er, welke
men in het snelle tempo van dezen tijd
niet opmerkt, als men er niet speciaal
aan herinnerd wordt, ook al houden zij
soms verband met de somberste erva
ringen van dit geslacht, aldus meldt de
Berlijnsche correspondent van de N.R.
Crt. aan zijn blad.
Toen de verordening van generaal-
veldmaarschalk Göring over de aan
melding van het vermogen der Joden
was afgekomen, toen hoorde men hier
te Berlijn, en toen las men In Engel-
sche bladen, dat, wat aanging de aan
melding en latere „in gebruikneming
ten behoeve van het program van vier
jaar" van het vermogen ook van
buitenlandsche Joden, Mussolini een
krachtig woordje zou tegenspreken.
Dat krachtig woordje van den mach
tigen bondgenoot zou dan wel niet
alleen den Italiaanschen, maar ook allen
anderen Joden ten goede komen.
Wie dat toen zou hebben betwijfeld
of tegengesproken, zou door hen, die
zich zelf en anderen door middel van
deze illusie in valsche hoop wiegden,
wellicht voor een anti semiet zijn ge
houden, maar het bij het rechte eind
gehad hebben. Want, gezien dat de
Joden, die in Italië na 1919 door na
turalisatie het Italiaansche staatsburger-
recht hebben verkregen, dit weer kwijt
raken, en het fascisme sedert 1922 in
Italië regeert, moet men aannemen, dat
de fascistische regeering het staatsbur-
getrecht ontneemt aan menschen, aan
wie het zelf dat staatsburgerrecht
heeft verleend, een maatregel, die dus
belangrijk drachonischer is dan de
Duitsche maatregelen op dit gebied,
want degenen, die door de nationaal-
soclalistlsche regeering van het Duit
sche staatsburgerschap vervallen zijn
verklaard, hadden dit öf geërfd, öf
eerst onder het vorig regime verwor
ven. Nog nooit heeft echter de natio-
naal-socialistische Duitsche regeering
een zelfde persoon eerst het burger
recht verleend en het daarna weer ont
nomen.
Hoezeer men zich in Duitschland
verheugt over den overgang van Italië
tot de rassen-politiek, d.w.z. de anti-
Joodsche politiek, men beweert nu,
dat daarover tijdens het bezoek van
Hitier aan Rome de eerste principieele
afspraken zijn gemaakt toch is men
ook hier over het Italiaansche radica
lisme verrast en niet eens onverdeeld
12.
(Nadruk verboden).
Wetten zijn soms vreemde dingen
zoowel in oorsprong als in toepassing.
Voornamelijk religieuze tendenzen voer
den tot een streng verbod van lote
rijen. Met zware straffen wordt de
overtreder bedreigd. Niettemin heeft
jaarlijks een gtoote loterij plaats met
als hoofdprijs een auto of een vleu
gelpiano, zulks onder auspiciën der
katholieke kerk
Des avonds genoten we op de
wandeling van de uitstallingen der
winkels, zij het, dat deze meer op
overvloed wezen dan op smaak. Frap
pant waren de etalages in delicatessen-
winkels en slagerijen. Men blijft er
voor staan, als voor een tentoonstel
ling en bedenkt even, dat het voor
een Amerikaansche huisvrouw heele-
maal geen probleem is om in record
tijd een subliem diner in elkaar te
prutsen.
De winkels in porcelein, glas, aarde
Dankbetuiging namens H.M. de Koningin.
In opdracht van H.M. de Koningin heb ik hierbij de eer Hoogst-
derzelver zeer hartelijken dank over te brengen aan alle Zeeuwsche
deelnemers aan de nationale huldebetooging op den Dam te
Amsterdam op Dinsdag 6 September j.l.
Hare Majesteit heeft het bijzonder op prijs gesteld, dat zoovele
Zeeuwen uit alle deelen der provincie een lange en vermoeiende
reis hebben willen maken om uiting te geven aan hunne gevoelens
van liefde en aanhankelijkheid jegens het Vorstelijk Huis. Hare
Majesteit heeft mij verzekerd, dat het défilé Harer trouwe Zeeuwen
onvergetelijke oogenblikken voor Haar zullen blijven.
Van deze gelegenheid moge ik tevens gebruik maken om mij
nerzijds mijne groote erkentelijkheid uit te spreken jegens allen,
die zich met de voorbereiding van de reis naar Amsterdam heb
ben belast, voor hunne goede zorgen en inspanning, zulks in het
bijzonder jegens den voorzitter en den secretaris van het Zeeuwsche
Comité, de heeren mr. dr. R W. GRAAF VAN LYNDEN en A.
W. ZANDEE.
De Commissaris der Koningin in Zeeland,
QUARLES VAN UFF0RD.
aangenaam verrast. Immers er kunnen
daardoor voor Duitschland vraagstukken
rijzen ten opzichte van de remigratie
en deze maken onderhandelingen tus-
schen Berlijn en Rome noodzakelijk.
Met voorkennis van de Duitsche au-
toriteicen hebben in de laatste jaren
eenige duizenden Duitsche Joden (op
zijn minst 6000) op legale wijze Duitsch
land verlaten ten einde zich metterwoon
in Italié te vestigen. Daarnaast hebben
een aantal Joden Duitschland als reizi
gers over de Italiaansche grens verla
ten zonder ooit terug te keeren. Voor
een deel van hen mag Italië transitland
zijn geweest, een deel zal er zijn ge
bleven. Al deze Duitsche Joden in
Italië hebben geen geldig Duitsch pas
poort meer en alleen indien zij zulk
een paspoort hebben kan Duitschland
ze opnemen. Dat zal echter slechts bij
hooge uitzondering het geval zijn; en
remigranten in Duitschland plegen ook
dan in een doorgangskamp („Schu-
lungslagerterecht te komen. Daar
ook Italië devlezenwetten en verbod
van kapitaaluicvoer kent, zouden de
Joden, die ui: den aard der zaak bij de
emigratie uit Duitschland en Oosten
rijk reeds veeren hebben gelaten, even
tueel geheel kaalgeplukt in het Duit
sche Rijk terugkeeren, wat ze nog
minder welkom maakt, dan wanneer ze
nog vermogen meebrachten. Eigenaar-
digerwijs stelt nu Italië, terwijl het
werk en zelfs modewinkels blijven in-
tusschen ver beneden datgene, wat
Europa te zien geeft. Doch met aller
lei fabricaten van maplesuiker verricht
men er wonderen. Het meest gezocht
zijn wel de heerlijke min of meer
versuikerde bruine brokken, waarin
nootjes zijn verwerkt, tevoren in olie
gekookt. Een der pittigste soorten re
clame is wel, dat op Zaterdagen voor
een delicatessenwinkel een in keurig
wit costuumpje gekleed meisje staat,
dat uit een grooten schotel vol met
dergelijke gekookte halvemaanvormige
nootjes in de handen der voorbijgan
gers schept Is de schotel leeg een
tweede rukt aan Wordt de scheppen
de maagd eindelijk te zeer vermoeid,
dan wordt haar plaats Ingenomen door
een andere milde fee. Dit spijzigen
der armen ging geruimen tijd door.
Ook wij hielden de hand op en ge
noten het voortreffelijke gerecht nog
warm. Is het wonder, dat men in
dergelijke winkels fatsoenshalve zijn
lnkoopen doet, waarbij we nog niet
zeggen willen, dat onze winkeliers op
Spuiplein en in Dorpsstraat al dadelijk
gezegd loffelijk voorbeeld moeten vol
gen, al bestaat wellicht de mogelijk
heid de kosten van deze reclame in
den prijs te verdlsconteeren.
Dultschland's voorbeeld volgt, het
Duitsche Rijk voor immigratie-moeilijk
heden, verwant met die, welke door
zijn anti-semietenpolitiek Duitschland
aan andere staten bezorgd heeft. Daar
over moet nu onderhandeld worden.
o
Reeds begin 1933 hebben wij erop
gewezen, dat in beginsel de joden uit
de Duitsche gemeenschap waren ge
sloten en wij hebben het waarschijnlijk
genoemd, dat de afscheiding tusschen
Jood en niet-Jood langzaam in étappes
verder zou gaan, veel verder dan men
zich aanvankelijk wel kon voorstellen
Meermalen schenen de gebeurtenissen
deze voorspelling te logenstraffen, ver
schelden maatregelen lieten lang op
zich wachten, maar dan kwamen ze toch
en dikwijls bleken ze dan radicaler dan
men had vermoed. Men denke aan de
rassenwetten van Neurenburg en aan
de oeconotnische maatregelen tegen de
joden.
Dit procédé gaat verder. Wie meent,
dat hij anderen of zichzelf daarmee van
nut kan zijn, mag gelooven, dat het
niet verder gaat, doch hij zal m.i. even
als voorheen bedrogen uitkomen. Nie
mand weet, wanneer de nieuwe maat
regelen zullen afkomen, noch kan
Iemand ze van te voren in détails ken
nen. Maar de algemeene strekking van
nieuwe maatregelen, welke „in de lucht
zitten die kent men wel. Een hebben
De tweede dag van ons verblijf te
Montreal zou hoofdzakelijk gewijd
worden aan den indianenstam, welke
op 10 mijl afstands van de stad in
een reservaat verblijft. Twee maal per
dag rijdt van het Dominion Square,
waar ons hotel is, een bus naar het
Indianendorp. We verkozen echter
een taxi, wetende van hoeveel nut
deszelfs bestuurder kan zijn voor den
toerist. Chauffeurs zien alles, weten
alles. Het Labyrinth van Kreta ware
een peulschilletje geweest voor een
taxi chauffeur.
Een fransche halfbloed was onze
man. Hij voerde ons keurig langs alle
mooie punten van de stad tot boven
op den Mont Royal, waar we van
een heerlijk vergezicht konden genie
ten op de rivier, steden en gebergten.
Op een breede betonnen baricade
waren vele koperen pijlen ingemetseld,
op elk waarvan de naam gebeiteld
stond van de bezienswaardigheid, waar
de pijl in de verte op wees, een zeer
praktische maatregel ten dienste der
bezoekers. Toen daalden wij den berg
af en reden naar het indianenverblijf.
We waren er voor wij het wisten,
zoo weinig verschilt het dorp van
andere canadeesche dorpen, zij het, dat
de woningen meer verspreid lagen.
wij al aangeduid. In het partijprogram
(niet in het partij-orgaan, zooals abu
sievelijk werd gedrukt) staat, dat, in
geval er voor de heele bevolking geen
voedsel genoeg is, de niet-staatsbur-
gers moeten worden verbannen. Met
den geest van dit programartikel strookt,
dat bij gebrek aan woonruimte voor
de geheele bevolking (en dat gebrek
bestaat al) de wet op de bescherming
van de huurders op Joden niet meer
van toepassing zal zijn.
„Tusschen Duitschers en Joden geen
gemeenschap, hoe dan ook: geen volks
gemeenschap, geen huisgemeenschap,
geen gastgemeenschapmet dit pos
tulaat leidt dr Zanack een opstel ln
het ;Schwarze Korps in, waarin hij
betoogt, dat „Joden niet gewenscht"
op restaurants, koffiehuizen e.d„ of
schoon naar den vorm een mededee-
Iing, naar strekking en Inhoud een ver
bod is, zoodatn iet alleen de restaurateur
maar ook iedere gast, tegen een klacht
wegens huisvredebreuk kan (moet) in
dienen. Hierbij doet zich de vraag voor:
hoe weet je met zekerheid, dat de gast
een Jood is, en zoo doen steeds weer
de reeds bestaande of nog verlangde
maatregelen, opdat ze metterdaad uit
voerbaar zullen zijn, hier het verlangen
ontstaan naar een verplicht insigne,
door alle nlet-ariërs te dragen.
II-
Een derde mogelijkheid betreft de
gemengde huwelijken. Na het begin
van het régime konden deze geduren
de een bepaalden termijn op verlangen
worden ontbonden. Nochtans bestaan
er naar schatting nog ongeveer
30.000 —40.000 gemengde huwelijken.
Bij adellijken is gewoonlijk het vrouwe
lijke deel het Joodsche, voor het ove
rige overwegen de huwelijken, waarbij
de man Jood, de vrouw arisch is. De
vrouw blijft staatsburgeres, behoudt
haar stemrecht, terwijl haar man uit
den aard der zaak als Jood nauwelijks
tot de aanhangers van het régime kan
behooren. Vandaar de overweging of
het, van partij-standpunt gezien, geen
aanbeveling verdient, de scheiding van
deze huwelijken, alweer tot een bepaal
den termijn, mogelijk te maken en dan
indien daarvan geen gebruik wordt
gemaakt het arische deel staatsrechter
lijk met het Joodsche gelijkt te stellen.
Indien echter uit een gemengd huwe
lijk kinderen zijn ontsproten hebben wij
met half-Joden te doen. (Mischllnge).
Deze zijn door de partij erkend en
kunnen, mits zij het zelf willen, vrijwel
met ariërs worden gelijk gesteld. Even
wel schijnt de statistiek uit te wijzen,
dat onder de gemengde huwelijken een
groot percentage kinderloos blijft.
Hiermee is zoo ongeveer de richting
aangeduid, waarin de eerstvolgende
maatregelen zich zullen bewegen. Over
détails kan men evenmin iets zeggen,
als over het tijdstip, want er zijn be
zwaren tegen, die zeer vertragend en
bovendien wijzigend kunnen werken.
Zij, die denken, dat men op het
partijcongres al iets naders zal verne
men, worden door anderen hoogst
voorbarig genoemd. Daar is niets van
te zeggen.
Tot slot nog dit. Men weet van het
afbreken van synagoges te München
en te Neurenburg. Als derde synagoge
komt nu die van Kaiserlautern aan de
beurt. Tot dusver worden als reden
voor de afbraak opgegeven, dat deze
tempels in den weg staan voor wegver-
betering, of stadsuitbreiding, dan wel,
dat zij leelijk zijn. Te verwachten Is
echter, dat steeds meer synagoges zul
len blijken „in den weg te staan" enz.
want het bezit van een eigen kerk im
pliceert voor het gevoel het woonrecht
en zoo is verklaarbaar, dat zij, die een
groep het woonrecht niet willen toe
kennen, de bedehuizen, welke dat recht
symboliseeren, zooveel mogelijk willen
doen verdwijnen.
Burgemeester van Rotterdam
overleden.
Dinsdagmorgen is de Burgemeester
van Rotterdam, Mr P. Droogleever For-
tuyn, op ruim 69-jarigen leeftijd over-
leden.
\jOOR
FHOJ6-041»*
SLECHTS 5 ct. PER PAK
(Ingez. Med.)
We moesten ons bepaald moeite
aandoen met te denken, dat we hier
midden tusschen de eens beroemde
Irokeezen wandelden. In houten huis
jes wonen de arme drommels, die el
kaar in barre winteravonden, waarte
gen ik de woningen maar matig be
stand acht. vertellen van de groote
daden hunner befaamde voorouders.
Hier en daar bewerkten een paar
mannen met verfomfaaide vilten hoe
den op en in de sjofele kleediug van
boerenarbeiders een schraal tuintje;
't waren Indianen. Gindsch prutste
iemand aan een heining, een ander
zat op een houtblok dof voor zich
uit te staren. De stand der oogen,
de kleur der huid Ietwat zweemende
naar kaneelkleur zeiden ons, dat het
indianen waren, maar niet veel meer
duidde op het ras, den natuunnensch,
den jager.
Eindelijk zagen wij een zestal wig
wams met aan flarden gewaaide wan
den, kennelijk daar neergezet om den
vreemdeling te suggereeren, dat het
nog een beetje meenens was met het
leven en streven der roodhuiden.
Want geen echte indiaan zou ooi
voor zulke armzalige tentenresten neer
hurken om er in de steriotlepe hout
ding rustig zijn pijp te rooken, laat
staan er binnen te kruipen en te kijk
te zitten als een aap op de kermis.
Zou het onttroonde natuurkind den
spot gevoelen, opgesloten in zulk een
gebrekkige nabootsing van het stam-
leven van de beroemde Irokeezen van
vroeger, van de krijgers even stout
moedig als wreed, van de mannen die
eertijds, het was in 1570, een mach
tigen bond van indianenvolken in het
leven riepen?
Het mag een loffelijk pogen ge
noemd worden dezen menschen nog
een glimp te laten van eigen leefwijze
en bestuur. Zij hebben de beschikking
over eenige velden rond hun dorp,
mogen vrijelijk jagen en visschen. Het
eerste bepaalt zich nog slechts tot
het verschalken van konijnen, want
het vangen van kikkers van welke de
pootjes een niet te versmaden gerecht
vormen ln amerikaansche restaurants,
kan men bezwaarlijk jacht noemen.
Aan den vreemdeling weten som
mige ondernemende Irokeezen te Caugh-
nawaga, zoo heet het indianendorp, hun
souveniers te slijten voornamelijk be
staande uit vlechtwerk en wapenen,
die meestal meer op kinderspeelgoed
gelijken, dan op het gevaarlijke oor
logstuig van weleer.
XWordt vervolgd).