Schoolboeken Zeeuwsch-Vlaamsche Bank ALLE BANKZAKEN Gemengd Nieuws Hoogwatergetij Breskens, Advertentiën. N.V.ZEEUWSCHE HYPOTHEEKBANK Zangvereen. Breskens. Trekking der verloting Bakercursus Groene Kruis. OOSTBURO, TELEFOON 49 voor alle instellingen. Kon. Boekhandel E. Boom-Bliek, Breskens. Autobanden Yee- en Beurtdienst ANTON ROEST besproeien van aardappelen Iz. VERHAGE, Reisgidsen, Auto-kaarten, Rijwielkaarten, Afstandkaarten Nieuw uitgekomen werken: Oude duiven. P. de Smit 1 en 2, A. Clijncke 3. Kampioenschap oude duiven. Aantal 193 P. de Smit kampioen 35 p. 2 de Zutter 34 p. R. v Weijnsberghe 24 p. A. Clijncke 23 p. 5L. Dhondt 17 p. HOOFDPLAAT. VOETBAL. Op kermis-Zondag speelden de veteranen van Hoofdplaat een wed strijd tegen de veteranen van Bres- kens. De Hoofdplaatsche veteranen wonnen met 102. Hierna speelde Hoofdplaat I tegen IJzendijke 1. Ook deze wedstrijd werd een overwinning voor Hoofdplaat; IJzendijke verloor met 3—1. Wegwedstrijd over 60 km. 1 Galand, Heyst (B.); 2 Albert Ver- ecke, Watervliet (B.j; 3 Pierre Tham- boer, Eedoo (B.); 4 Antoon Hermans, Boschkapelle (eerst aankomende Ne derlander, winnaar van de Oranjeboom- medaillej; 5 Adri Soucke, Sas van Gent; 6 Ed. Driessen, Hoofdplaat; 7 Jan van Gelderen, Terneuzen; 8Eemans, West- dorpe; 9 Kees Janssens, Axel; 10 Jules van Eecke, Zeebrugge (B.J De Rondrit door Frankrijk. De Parijsche sportcorrespondent van de N. R. Crt. telefoneerde gisteravond; In een verzengende hitte hebben de deelnemers aan den rondrit door Frankrijk vandaag de elfde etappe, MontpellierMarseille, lang 223 kilo meter afgelegd. De blakende zon was niet bepaald een prikkel tot groote inspanningen, eerst aan het einde ont brandde de strijd. Onmiddellijk viel het peleton in kleine groepen uiteen. Onder de 19 koprijders bevond zich ook onze land genoot Middelkamp. De strijd moest op den Marseilleschen wielerbaan op een sprint worden afgelegd en ditmaal was het de Italiaan Bartali, die won, waardoor hij wederom 1 minuut van zijn achterstand op den leider Ver- vaecke inhaalde. Middelkamp heeft vandaag getoond, dat hij goed mee kan in de tour. Met een geringe vertraging tengevolge van een bandje, arriveerde Van Schendel als 24ste. Vele andere kwamen nog later, o.a. Hellemons, die ook vandaag pech had, waardoor hij een tijd maak te van 7 uur, 12 min. 57 sec. Middelkamp's loffelijke verrichtingen hadden tot resultaat, dat men hem vanavond op de 33ste plaats van het algemeen klassement vindt, wat een winst van niet minder dan 12 plaatsen beteekent. Ook Van Schendel schoof aardig op, hij Is vanavond 36ste en won dus 6 plaatsen. Hellemons vinden wij achter het nummer 69, een plaats opgeschoven weliswaar, maar toch de hekkesluiter, daar er nog slechts 69 deelnemers zijn. Vandaag vielen een Zwitser, een Italiaan en een Luxemburger uit, zoo dat nu geen ploeg meer volledig is. Winnaar van de elfde etappe van den rondrit door Frankrijk, van Mont pellier naar Marseille over ruim 240 K.M. werd de Italiaan Bartali voor Vervaecke. Leducq en Magne. De Nederlanders Middelkamp en Van Schendel werden ex aequo op de elfde plaats geklasseerd. Hellemons kwam als een der laatsten binnen. Vier militaire vliegers om het leven gekomen. Vrijdagmiddag te half drie is boven het militaire vlieg veld te Gilze-Rijen een ongeluk ge beurd. dat aan vier jonge menschen het leven heeft gekost. De omgeko menen zijn: de aspirant reserve offi cieren leerling-vliegers W. J. J. van Offeren, uit Bilthoven, J. D. Overbee- ke, geboren te Probolingo op Java, thans wonende te Oosterbeek, en E. C. A. Manesse uit Haarlem en de dienstplichtige sergeant leerling-vlieger J Steurs uit Rotterdam, alle vier jonge mannen van ongeveer twintigjarigen leeftijd. In den loop van den ochtend waren zeven militaire vliegtuigen in escadril le-verband van het vliegveld Teugete Gilze Rijen aangekomen met de bedoe ling in den namiddag een oefenvlucht naar Soesterberg voort te zetten Na een reeks oefeningen in de omstreken van Gilze waren de jongelui vroolijk en wel op het terrein neergestreken om den koffiemaaltijd te gebruiken in het café van den heer J Tuytelaars. Allen waren in prettige stemming, zoo vertelde de kastelein. Na het gebrui ken van den maaltijd zijn de zeven toestellen opgestegen om gezamenlijk naar Soesterberg terug te keeren. Na eenige minuten stevenden vijf toestellen reeds veilig en wel in Noor delijke richting, maar de FK 51 No. 20 en de FK 51 No. 8 zaten nog bo ven het vliegveld in de lucht en de bemanning voerde eenige oefeningen uit. Plots schoten zij op elkaar toe en beslist door een verkeerde berekening van elkanders snelheid, volgde op on geveer 100 m hoogte een botsing, waarbij de vleugels elkander raakten. Een andere lezing luidt, dat een der toestellen bij het uitvoeren van een duikvlucht, de tweede machine, welke juist was opgestegen, aan den staart had getroffen De FK 51 No. 8, be mand met de aspirant reserve-officie ren Van Offeren en Overbeeke, de laatste als bestuurder, vloog in de lucht in brand en viel in het bosch aan den rand van het vliegveld. Het dienstpersoneel van het veld, onder leiding van sergeant majoor Burgers, geholpen door werkloozen en de brandweer uit Gilze-Rijen begonnen onmiddellijk het brandend bosch te blusschen, maar konden verder geen hand uitsteken om de inzittenden te redden. Het vliegtuig en de lijken verkool den geheel. Roekelooze Oceaanvlucht. Een jong Amerikaansch vlieger Corri- gan, die een afgedankt, negen jaar oud toestel voor 900 dollar had gekocht, is buiten voorkennis daarmede over den Oceaan gevlogen. In zijn toestel waren extra benzinetanks voor in de kajuit gebouwd, zoodat hij geen uitzicht voor zich had. Wanneer hij vooruit wilde kijken, moest' hij tijdelijk in andere richting gaan vliegen. Instrumenten had hij niet aan boord, behalve een kompas, een instrument voor meting van de opstijgingen en dalingen, een z.g. inclinator, en nog een of twee werktuigen. Zijn vertrek van Zondag wordt be schreven als een der gewaagdste star ten, dien men op dat vliegveld ooit aanschouwd heeft. Ofschoon het toe stel overbelast was met bijna een hal ven ton, had de vlieger geen valscherm bij zich. Hij heeft de vlucht geheel van eigen spaarduiten betaald en alles zelf verricht zonder hulp. De directeur van het Floyd Bennett vliegveld verklaarde: „Wanneer ik zijn uitrusting overweeg, is dit de grootste vlucht die wij ooit gezien hebben. Hij zat in een ver schrikkelijke schuit, maar voor een man als Corrigan zijn alle dingen mogelijk". Corrigan had zichzelf met draad moeten vastbinden in de kajuit, toen hij er in geklommen was. De knop van de cabinedeur sloeg hij er af, toen hij deze sloot. Hij heeft de deur toen vastgebonden met om een krommen spijker gehaakten draad. Zijn machine had 45 P.K. minder dan die van het toestel, waarmee Lind bergh indertijd over den Oceaan ge vlogen is. Corrigan had nauwelijks geld genoeg om de benzine voor de vlucht te koopen. Hij had in den vliegtuig- loods naast zijn vliegtuig geslapen, om de hotelkosten uit te sparen Corrigan was een groot bewonde raar van Lindbergh. Hij had indertijd geholpen bij het bouwen van Lind bergh's eendekker „Spirit of St Louis". Een droom, welke een verloren zoon terugbrengt. De Engelsche bladen ontvangen van Reuter uit Stuttgart de volgende sentimenteele geschiedenis: In Maart 1914 verliet de 14-jarige zoon van iemand te Saarbrücken de ouderlijke woning en verdween over de Fransche grens. De vader nam de politie in den arm en de Duitsche ambassade te Parijs deed o.a. navraag bij het vreemdelingenlegioen, doch toen de oorlog uitbrak was de jongen nog niet opgespoord. Na den oorlog hervatte de vader het onderzoek, maar weer zonder resultaat, totdat hij nu, door een droom geleid, zijn zoon heeft weergevonden. Enkele weken geleden droomde de vader, die nu te Heindenheim woont, dat hij zijn zoon zag als volwassen man. De zoon stapte uit den sneltrein van Parijs op het station te Stuttgart, vergezeld van zijn vrouw en twee kinderen. De man omhelsde met groote vreugde zijn zoon, en ontwaakte. De droom liet den vader niet los. Indien mijn zoon getrouwd is, zoo zeide hij bij zich zelf, dan moet hij ook de noodige papieren van den burgerlijken stand uit zijn geboorte plaats gekregen hebben. De vader schreef onmiddellijk naar het ge meentehuls te Schiltigheim (Etzas- Lotharingen), waar de zoon geboren was. Kort daarop kreeg hij ten ant woord, dat in 1925 de noodige papie ren aan zijn zoon waren gezonden, die toen in het dorp Bizotz in het departement Saóne-et-Loire woonde. Nu schreef den vader naar den burgemeester van Bizots, die hem mededeelde, dat zijn kind verhuisd was naar het mijnstadje Montceau-les- Mines. Een derde brief bereikte den zoon. Vader en zoon schrijven elkander nu geregeld, maar hebben elkaar nog niet teruggezien. Wel heeft de zoon zijn vader een familieportret gezonden en bij het aanschouwen riep de man ver baasd uit: „Dat zijn zij; de moederen de twee kinderen, die ik in mijn droom gezien heb." Binnen enkele dagen hoopt de vader een bezoek aan zijn zoon te brengen. Een olifant doodt zijn oppasser. Zondagmiddag is in den dierentuin te München een olifantenoppasser om onverklaarbare reden door zijn lieve lingsolifant aangevallen en doodelijk gewond. De olifant was in den dieren tuin geboren en door den oppasser grootgebracht. Boerderijbrand. Terwijl de kin deren alleen thuis waren, is gisteren door onbekende oorzaak brand ont staan in de boerderij van den heer J. van Lissum, staande aan den Lageweg te Dieumel. Het vuur vond in de voor raden hooi en stroo ruim voedsel en greep zoo snel om zich heen dat het pand weldra In lichte laaie stond. Om wonenden slaagden er met moeite in de kinderen uit het brandende huis te redden. De felle wind was er de oor zaak van dat het vuur oversloeg naar de boerderij van den landbouwer Van Sonsbeek, waarvan het rieten dak wel dra in vlammen gehuld was. Op dat oogenblik verscheen de brandweer ter plaatse en door krachtig optreden slaagde men erin de boerderij van de heer Van Sonsbeek te behouden, of schoon deze aanzienlijke brand- en wa terschade opliep. Een in de nabijheid staande hooischelf vatte eveneens vlam, doch hier kon de brandweer niet voor komen, dat deze geheel in vlammen opging. De boerderij van den heer v. Lissum brandde geheel af. Van den inboedel en de landbouw- inventaris kon zoo goed als niets wor den gered. De schade wordt door verzekering gedekt. DAGEN vm nam Woensdag 20 Juli 6,57 7,21 Donderdag *21 7,52 8,16 Vrijdag 22 Juli 8,57 9,21 Licht op voor Rijwielen enz. (waaronder begrepen zijn wagens, karren, enz.) Woensdag 20 Juli nam. 21,41 Donderdag 21 21,40 Vrijdag 22 Juli 21,39 Ondertrouwd: W. W. ODINK en M. A. LEENHOUTS. Schoondijke, M 123 Groede, W 49 14 >u" 1938' Huwelijksvoltrekking 28 Juli a.s. Toekomstig adres: Breskens, Dorpsstraat 6. Ijff Bij ons vertrek naar Bier vliet zeggen wij hartelijk dank voor de gunst, gedurende onze vestiging in Breskens genoten, A. THOMAES. M. THOMAES Dieleman. Breskens, 18 Juli 1938. De Directie der gevestigd te MIDDELBURG, maakt bekend, dat haar is kennis gegeven, dat in het ongereede is geraakt: het couponblad van den 4 pCt. Pandbrief a f100,— serie D no. 70v De houder daarvan worden op geroepen, overeenkomstig het be paalde bij artikel 41 der statuten, zich aan te melden ten kantore der Bank, Rouaansche Kaai 21. DE DIRECTIE. op Viijdag 22 Juli, des avonds 7,30 uur, in de Openbare School. Zij, die wensen deel te nemen aan een bakercursus, die door de samenwerkende Groene Kruisverenigingen in Westelijk Zeeuws-Vlaanderen zal worden ingericht, kunnen zich opgeven vóór 6 Augustus 1938 bij den Secretaris van het Groene Kruis in hun gemeente. JUIST VERSCHENEN ONRUST IN HET LAND VAN MASARYK door Mr. Dr. G. J. VAN HEUVEN-GOEDHART. Een belangrijk werk over Tsjechoslowakeije. Koninklijke Boekhandel E. BOOM-BLIEK, Breskens. Tweemaal Wekelijksche Beurtdlenst BRESKENS-DORDRECHT—ROTTERDAM, v.v. Vertrek van Breskens: Woensdag en Zaterdag 5 uur namiddag. Vertrek van Rotterdam: Woensdag en Vrijdag 5 uur namiddag. F'rlJAN^ROESTST E- D*KLAASSEN Telefoon Breskens 41 en 40 Rotterdam 11523. Telefoon Breskens 27. Rotterdam 11523. TE KOOP: vier in goeden staat zijnde (super ballon) compleet, gangbare maat. Te bevragen Bureau van dit blad. Tweemaal wekelijksche dienst BRESKENS -DORDRECHT- ROTTERDAM. VLISSINGEN - MIDDELBURG. Vertrek Breskens: Zaterdagnam. 4 uur. Vertrek Breskens: Dinsdagnam. 6 uur. Vertrek Rotterdam: Dinsdagnam. 6 uur. Vertrek Rotterdam: Zaterdagnam: 6 uur. De Ondernemer: Telefoonnummers Breskens 76. Rotterdam 10896. Ondergeteekende houdt zich beleefd aanbevolen voor het met hand- en paardbeweging. het leveren van POEDER, KOPERVITRIOOL en de nieuwe SPROEIMIDDELEN, enz Telefoon 6 - NIEUWVLIET. voorhanden in den Kon. Boekh van E. BOOM—BLIEK, Breskens. G. v. Eckeren Parade gaat door. E. Zernlke Morgen weer licht. Di v. d. Staag Tusschenspel. Ph. Aresby's Het teeken van de dood. Ds. J. Knap De tijd is nabij. A. Hemberger Barabbas. Robert Farelly De rok zondet naad. Teijlingen De gelukkige Schipper. J. Buskes Wegen in de wildernis. H. Martin Getijden. Hermer Branding rond de toren. E. Lennhoff De laatste vijf jaren van Oostenrijk, H. Dorhout Jelle Heerema. A, Walter-Dawson De Postzegeldiefstal. A. Sichs Mies vindt haar weg. J. Welsenes En de Aalscholver vloog. Jan Vriends Vogels gaan en komen. H. Lindt Symon de Danser. W. Corsarie Een Expres stopte. M. Juta Oom Paul. H. Morton In de voetstappen van Paulus. B. Stroman Vrouwepolder. Voorhanden In den Kon. Boekh. E. BOOM—BLIEK - Breskens

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1938 | | pagina 3