Schoolboeken
Zeeuwsch-Vlaamsche
Bank
ALLE BANKZAKEN
Gemengd Nieuws
Hoogwatergetij Breskens,
Advertentiën.
N.V.ZEEUWSCHE HYPOTHEEKBANK
Zangvereen. Breskens.
Trekking der verloting
Bakercursus Groene Kruis.
OOSTBURO, TELEFOON 49
voor alle instellingen.
Kon. Boekhandel
E. Boom-Bliek, Breskens.
Autobanden
Yee- en Beurtdienst
ANTON ROEST
besproeien
van aardappelen
Iz. VERHAGE,
Reisgidsen,
Auto-kaarten,
Rijwielkaarten,
Afstandkaarten
Nieuw uitgekomen
werken:
Oude duiven. P. de Smit 1 en 2, A.
Clijncke 3.
Kampioenschap oude duiven. Aantal
193 P. de Smit kampioen 35 p. 2
de Zutter 34 p. R. v Weijnsberghe 24
p. A. Clijncke 23 p. 5L. Dhondt 17 p.
HOOFDPLAAT.
VOETBAL.
Op kermis-Zondag speelden de
veteranen van Hoofdplaat een wed
strijd tegen de veteranen van Bres-
kens. De Hoofdplaatsche veteranen
wonnen met 102.
Hierna speelde Hoofdplaat I tegen
IJzendijke 1. Ook deze wedstrijd werd
een overwinning voor Hoofdplaat;
IJzendijke verloor met 3—1.
Wegwedstrijd over 60 km.
1 Galand, Heyst (B.); 2 Albert Ver-
ecke, Watervliet (B.j; 3 Pierre Tham-
boer, Eedoo (B.); 4 Antoon Hermans,
Boschkapelle (eerst aankomende Ne
derlander, winnaar van de Oranjeboom-
medaillej; 5 Adri Soucke, Sas van Gent;
6 Ed. Driessen, Hoofdplaat; 7 Jan van
Gelderen, Terneuzen; 8Eemans, West-
dorpe; 9 Kees Janssens, Axel; 10 Jules
van Eecke, Zeebrugge (B.J
De Rondrit door Frankrijk.
De Parijsche sportcorrespondent van
de N. R. Crt. telefoneerde gisteravond;
In een verzengende hitte hebben de
deelnemers aan den rondrit door
Frankrijk vandaag de elfde etappe,
MontpellierMarseille, lang 223 kilo
meter afgelegd. De blakende zon was
niet bepaald een prikkel tot groote
inspanningen, eerst aan het einde ont
brandde de strijd.
Onmiddellijk viel het peleton in
kleine groepen uiteen. Onder de 19
koprijders bevond zich ook onze land
genoot Middelkamp. De strijd moest
op den Marseilleschen wielerbaan op
een sprint worden afgelegd en ditmaal
was het de Italiaan Bartali, die won,
waardoor hij wederom 1 minuut van
zijn achterstand op den leider Ver-
vaecke inhaalde.
Middelkamp heeft vandaag getoond,
dat hij goed mee kan in de tour. Met
een geringe vertraging tengevolge van
een bandje, arriveerde Van Schendel
als 24ste. Vele andere kwamen nog
later, o.a. Hellemons, die ook vandaag
pech had, waardoor hij een tijd maak
te van 7 uur, 12 min. 57 sec.
Middelkamp's loffelijke verrichtingen
hadden tot resultaat, dat men hem
vanavond op de 33ste plaats van het
algemeen klassement vindt, wat een
winst van niet minder dan 12 plaatsen
beteekent. Ook Van Schendel schoof
aardig op, hij Is vanavond 36ste en
won dus 6 plaatsen. Hellemons vinden
wij achter het nummer 69, een plaats
opgeschoven weliswaar, maar toch de
hekkesluiter, daar er nog slechts 69
deelnemers zijn.
Vandaag vielen een Zwitser, een
Italiaan en een Luxemburger uit, zoo
dat nu geen ploeg meer volledig is.
Winnaar van de elfde etappe van
den rondrit door Frankrijk, van Mont
pellier naar Marseille over ruim 240
K.M. werd de Italiaan Bartali voor
Vervaecke. Leducq en Magne.
De Nederlanders Middelkamp en
Van Schendel werden ex aequo op
de elfde plaats geklasseerd. Hellemons
kwam als een der laatsten binnen.
Vier militaire vliegers om het
leven gekomen. Vrijdagmiddag te
half drie is boven het militaire vlieg
veld te Gilze-Rijen een ongeluk ge
beurd. dat aan vier jonge menschen
het leven heeft gekost. De omgeko
menen zijn: de aspirant reserve offi
cieren leerling-vliegers W. J. J. van
Offeren, uit Bilthoven, J. D. Overbee-
ke, geboren te Probolingo op Java,
thans wonende te Oosterbeek, en E.
C. A. Manesse uit Haarlem en de
dienstplichtige sergeant leerling-vlieger
J Steurs uit Rotterdam, alle vier jonge
mannen van ongeveer twintigjarigen
leeftijd.
In den loop van den ochtend waren
zeven militaire vliegtuigen in escadril
le-verband van het vliegveld Teugete
Gilze Rijen aangekomen met de bedoe
ling in den namiddag een oefenvlucht
naar Soesterberg voort te zetten Na
een reeks oefeningen in de omstreken
van Gilze waren de jongelui vroolijk
en wel op het terrein neergestreken
om den koffiemaaltijd te gebruiken in
het café van den heer J Tuytelaars.
Allen waren in prettige stemming, zoo
vertelde de kastelein. Na het gebrui
ken van den maaltijd zijn de zeven
toestellen opgestegen om gezamenlijk
naar Soesterberg terug te keeren.
Na eenige minuten stevenden vijf
toestellen reeds veilig en wel in Noor
delijke richting, maar de FK 51 No.
20 en de FK 51 No. 8 zaten nog bo
ven het vliegveld in de lucht en de
bemanning voerde eenige oefeningen
uit. Plots schoten zij op elkaar toe en
beslist door een verkeerde berekening
van elkanders snelheid, volgde op on
geveer 100 m hoogte een botsing,
waarbij de vleugels elkander raakten.
Een andere lezing luidt, dat een der
toestellen bij het uitvoeren van een
duikvlucht, de tweede machine, welke
juist was opgestegen, aan den staart
had getroffen De FK 51 No. 8, be
mand met de aspirant reserve-officie
ren Van Offeren en Overbeeke, de
laatste als bestuurder, vloog in de lucht
in brand en viel in het bosch aan den
rand van het vliegveld.
Het dienstpersoneel van het veld,
onder leiding van sergeant majoor
Burgers, geholpen door werkloozen en
de brandweer uit Gilze-Rijen begonnen
onmiddellijk het brandend bosch te
blusschen, maar konden verder geen
hand uitsteken om de inzittenden te
redden.
Het vliegtuig en de lijken verkool
den geheel.
Roekelooze Oceaanvlucht.
Een jong Amerikaansch vlieger Corri-
gan, die een afgedankt, negen jaar oud
toestel voor 900 dollar had gekocht, is
buiten voorkennis daarmede over den
Oceaan gevlogen. In zijn toestel waren
extra benzinetanks voor in de kajuit
gebouwd, zoodat hij geen uitzicht voor
zich had. Wanneer hij vooruit wilde
kijken, moest' hij tijdelijk in andere
richting gaan vliegen.
Instrumenten had hij niet aan boord,
behalve een kompas, een instrument
voor meting van de opstijgingen en
dalingen, een z.g. inclinator, en nog
een of twee werktuigen.
Zijn vertrek van Zondag wordt be
schreven als een der gewaagdste star
ten, dien men op dat vliegveld ooit
aanschouwd heeft. Ofschoon het toe
stel overbelast was met bijna een hal
ven ton, had de vlieger geen valscherm
bij zich. Hij heeft de vlucht geheel van
eigen spaarduiten betaald en alles zelf
verricht zonder hulp. De directeur van
het Floyd Bennett vliegveld verklaarde:
„Wanneer ik zijn uitrusting overweeg,
is dit de grootste vlucht die wij ooit
gezien hebben. Hij zat in een ver
schrikkelijke schuit, maar voor een man
als Corrigan zijn alle dingen mogelijk".
Corrigan had zichzelf met draad
moeten vastbinden in de kajuit, toen
hij er in geklommen was. De knop
van de cabinedeur sloeg hij er af, toen
hij deze sloot. Hij heeft de deur toen
vastgebonden met om een krommen
spijker gehaakten draad.
Zijn machine had 45 P.K. minder
dan die van het toestel, waarmee Lind
bergh indertijd over den Oceaan ge
vlogen is. Corrigan had nauwelijks geld
genoeg om de benzine voor de vlucht
te koopen. Hij had in den vliegtuig-
loods naast zijn vliegtuig geslapen, om
de hotelkosten uit te sparen
Corrigan was een groot bewonde
raar van Lindbergh. Hij had indertijd
geholpen bij het bouwen van Lind
bergh's eendekker „Spirit of St Louis".
Een droom, welke een verloren
zoon terugbrengt. De Engelsche
bladen ontvangen van Reuter uit
Stuttgart de volgende sentimenteele
geschiedenis:
In Maart 1914 verliet de 14-jarige
zoon van iemand te Saarbrücken de
ouderlijke woning en verdween over
de Fransche grens. De vader nam de
politie in den arm en de Duitsche
ambassade te Parijs deed o.a. navraag
bij het vreemdelingenlegioen, doch
toen de oorlog uitbrak was de jongen
nog niet opgespoord. Na den oorlog
hervatte de vader het onderzoek,
maar weer zonder resultaat, totdat hij
nu, door een droom geleid, zijn zoon
heeft weergevonden.
Enkele weken geleden droomde de
vader, die nu te Heindenheim woont,
dat hij zijn zoon zag als volwassen
man. De zoon stapte uit den sneltrein
van Parijs op het station te Stuttgart,
vergezeld van zijn vrouw en twee
kinderen. De man omhelsde met groote
vreugde zijn zoon, en ontwaakte.
De droom liet den vader niet los.
Indien mijn zoon getrouwd is, zoo
zeide hij bij zich zelf, dan moet hij
ook de noodige papieren van den
burgerlijken stand uit zijn geboorte
plaats gekregen hebben. De vader
schreef onmiddellijk naar het ge
meentehuls te Schiltigheim (Etzas-
Lotharingen), waar de zoon geboren
was. Kort daarop kreeg hij ten ant
woord, dat in 1925 de noodige papie
ren aan zijn zoon waren gezonden,
die toen in het dorp Bizotz in het
departement Saóne-et-Loire woonde.
Nu schreef den vader naar den
burgemeester van Bizots, die hem
mededeelde, dat zijn kind verhuisd
was naar het mijnstadje Montceau-les-
Mines.
Een derde brief bereikte den zoon.
Vader en zoon schrijven elkander nu
geregeld, maar hebben elkaar nog niet
teruggezien. Wel heeft de zoon zijn
vader een familieportret gezonden en
bij het aanschouwen riep de man ver
baasd uit: „Dat zijn zij; de moederen
de twee kinderen, die ik in mijn
droom gezien heb." Binnen enkele
dagen hoopt de vader een bezoek
aan zijn zoon te brengen.
Een olifant doodt zijn oppasser.
Zondagmiddag is in den dierentuin
te München een olifantenoppasser om
onverklaarbare reden door zijn lieve
lingsolifant aangevallen en doodelijk
gewond. De olifant was in den dieren
tuin geboren en door den oppasser
grootgebracht.
Boerderijbrand. Terwijl de kin
deren alleen thuis waren, is gisteren
door onbekende oorzaak brand ont
staan in de boerderij van den heer J.
van Lissum, staande aan den Lageweg
te Dieumel. Het vuur vond in de voor
raden hooi en stroo ruim voedsel en
greep zoo snel om zich heen dat het
pand weldra In lichte laaie stond. Om
wonenden slaagden er met moeite in
de kinderen uit het brandende huis te
redden. De felle wind was er de oor
zaak van dat het vuur oversloeg naar
de boerderij van den landbouwer Van
Sonsbeek, waarvan het rieten dak wel
dra in vlammen gehuld was. Op dat
oogenblik verscheen de brandweer ter
plaatse en door krachtig optreden
slaagde men erin de boerderij van de
heer Van Sonsbeek te behouden, of
schoon deze aanzienlijke brand- en wa
terschade opliep. Een in de nabijheid
staande hooischelf vatte eveneens vlam,
doch hier kon de brandweer niet voor
komen, dat deze geheel in vlammen
opging. De boerderij van den heer v.
Lissum brandde geheel af.
Van den inboedel en de landbouw-
inventaris kon zoo goed als niets wor
den gered. De schade wordt door
verzekering gedekt.
DAGEN
vm nam
Woensdag 20 Juli 6,57 7,21
Donderdag *21 7,52 8,16
Vrijdag 22 Juli 8,57 9,21
Licht op voor Rijwielen enz.
(waaronder begrepen zijn
wagens, karren, enz.)
Woensdag 20 Juli nam. 21,41
Donderdag 21 21,40
Vrijdag 22 Juli 21,39
Ondertrouwd:
W. W. ODINK
en
M. A. LEENHOUTS.
Schoondijke, M 123
Groede, W 49 14 >u" 1938'
Huwelijksvoltrekking 28 Juli a.s.
Toekomstig adres:
Breskens, Dorpsstraat 6.
Ijff Bij ons vertrek naar Bier
vliet zeggen wij hartelijk dank
voor de gunst, gedurende onze
vestiging in Breskens genoten,
A. THOMAES.
M. THOMAES Dieleman.
Breskens, 18 Juli 1938.
De Directie der
gevestigd te MIDDELBURG,
maakt bekend, dat haar is kennis
gegeven, dat in het ongereede
is geraakt:
het couponblad van den
4 pCt. Pandbrief a f100,—
serie D no. 70v
De houder daarvan worden op
geroepen, overeenkomstig het be
paalde bij artikel 41 der statuten,
zich aan te melden ten kantore
der Bank, Rouaansche Kaai 21.
DE DIRECTIE.
op Viijdag 22 Juli, des avonds
7,30 uur, in de Openbare School.
Zij, die wensen deel te nemen aan een bakercursus, die
door de samenwerkende Groene Kruisverenigingen in Westelijk
Zeeuws-Vlaanderen zal worden ingericht, kunnen zich opgeven
vóór 6 Augustus 1938 bij den Secretaris van het Groene Kruis
in hun gemeente.
JUIST VERSCHENEN
ONRUST IN HET LAND VAN MASARYK
door Mr. Dr. G. J. VAN HEUVEN-GOEDHART.
Een belangrijk werk over Tsjechoslowakeije.
Koninklijke Boekhandel E. BOOM-BLIEK, Breskens.
Tweemaal Wekelijksche Beurtdlenst
BRESKENS-DORDRECHT—ROTTERDAM, v.v.
Vertrek van Breskens: Woensdag en Zaterdag 5 uur namiddag.
Vertrek van Rotterdam: Woensdag en Vrijdag 5 uur namiddag.
F'rlJAN^ROESTST E- D*KLAASSEN
Telefoon Breskens 41 en 40
Rotterdam 11523.
Telefoon Breskens 27.
Rotterdam 11523.
TE KOOP: vier in goeden
staat zijnde
(super ballon) compleet, gangbare
maat.
Te bevragen Bureau van dit blad.
Tweemaal wekelijksche dienst
BRESKENS -DORDRECHT-
ROTTERDAM.
VLISSINGEN - MIDDELBURG.
Vertrek Breskens:
Zaterdagnam. 4 uur.
Vertrek Breskens:
Dinsdagnam. 6 uur.
Vertrek Rotterdam:
Dinsdagnam. 6 uur.
Vertrek Rotterdam:
Zaterdagnam: 6 uur.
De Ondernemer:
Telefoonnummers
Breskens 76. Rotterdam 10896.
Ondergeteekende houdt zich
beleefd aanbevolen voor het
met hand- en paardbeweging.
het leveren van POEDER,
KOPERVITRIOOL en de
nieuwe SPROEIMIDDELEN,
enz
Telefoon 6 - NIEUWVLIET.
voorhanden in den Kon. Boekh
van E. BOOM—BLIEK, Breskens.
G. v. Eckeren
Parade gaat door.
E. Zernlke
Morgen weer licht.
Di v. d. Staag
Tusschenspel.
Ph. Aresby's
Het teeken van de dood.
Ds. J. Knap
De tijd is nabij.
A. Hemberger
Barabbas.
Robert Farelly
De rok zondet naad.
Teijlingen
De gelukkige Schipper.
J. Buskes
Wegen in de wildernis.
H. Martin
Getijden.
Hermer
Branding rond de toren.
E. Lennhoff
De laatste vijf jaren van
Oostenrijk,
H. Dorhout
Jelle Heerema.
A, Walter-Dawson
De Postzegeldiefstal.
A. Sichs
Mies vindt haar weg.
J. Welsenes
En de Aalscholver vloog.
Jan Vriends
Vogels gaan en komen.
H. Lindt
Symon de Danser.
W. Corsarie
Een Expres stopte.
M. Juta
Oom Paul.
H. Morton
In de voetstappen van Paulus.
B. Stroman
Vrouwepolder.
Voorhanden In den Kon. Boekh.
E. BOOM—BLIEK - Breskens