BRESKENSCHE COURANT Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D. Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. j Telefoon 2L Postgiro 50895 Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens FEUILLETON HET SIGNAAL. Rechtszaken. 47ste Jaargang Vrijdag 8 April 1938 Nummer 4328 ABONNEMENTSPRIJS Per doe maanden I 1.25. Buiten Breskens per drie maanden f 1 40 Franco per post Buitenland per jaar 1 6.50 Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer 10; 15. Ingez. Med 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting. Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling) Zeeuwsch-Vlaanderen stiefmoederlijk behandeld? Slot. Maar met snellere veerverbindingen zou reeds aan vrijwel alle wenschen daar in Zeeuwsch-Vlaanderen tegemoet kunnen worden gekomen. Enbe hoeft het nog betoog, dat, in elk geval voor de bewoners van dat land deze veerdiensten uiterst billijk behoorden te zijn? Zelfs het beste veer kan immers nooit de nadeelen compenseeren, welke door het breede water worden ver oorzaakt! Moreel gesp-oken zou er bovendien ook wel iets te zeggen zijn voor een lagere autobelasting ondanks de gratis veren 1 Dit alles natuurlijk in combinatie met sneller .wegenverbete ring. Autosnelwegen zijn daar niet noodig niemand dénkt er aan! men zou al zoo reusachtig tevreden zijn als men niet meer door groote gaten behoefde te hotsen, als die modder poelen (dikwijls tot vlak bij de be bouwde kommen!) verdwenen, als de automobilisten niet langer de functie van den wegenwals behoefden te ver vullen bij het vastrijden van het los over de wegen geworpen steenslag, waardoor den levensduur van wagens en banden óók al niet verhoogd wordt 1 Neen, verwend zijn die Zeeuwsch- Vlamingen nietom verwend te worden vraagt daar ook niemand: dat ligt niet in den volksaard, die gehard is in den eeuwenlangen strijd tegen den erfvijand, het water, waarvan het Zeeuwsche wapen zoo toepasselijk ge wag maakt. Hun zoo uitermate billijke verlangens worden niet eens met kracht naar voren gebracht. Men zou méér dan tevreden zijn met het uit de wereld helpen der stiefmoederlijke behandeling, waaronder het gebied thans gebukt gaat. Maar in Zeeland is men wél ont stemd over het feit, dat, indien „Den Haag" de Zeeuwsch-Vlaamsche belan gen behartigt, dit op ongewenschte wijze gebeurt. Hierboven hebben wij al gezegd, dat er heel wat te doen is geweest over het veer van Walsoorden naar Hansweert. In aansluiting op de verbetering (en gedeeltelijk vernieuwing] van den Rijksweg over Zuid-Beveland, (welke werken wel in een uitermate kalm tempo ten einde worden gebracht 1) in aansluiting op deze plannen heeft de Rijkswaterstaat een nieuwe veerver- binding over de Wester-Schelde ge projecteerd. Men wil den noordelijken aanlegsteiger, die thans in Hansweert Naar het Engelsch. U ziet dus, dat mij niets anders overblijft dan mijn toelage aan moeder af te staan en iets te zoeken, om in mijn eiger. onderhoud te voorzien, ergens ver weg van Londen natuurlijk! Una had met vuur gesproken; er stond een diepe verontwaardiging in haar oogeo te lezen. Mr. Tarrant keek haar ernstig aan. Staan de zaken zóó? mompelde hij medelijdend. Ik heb Colman nooit vertrouwd, maar ik had toch niet ge dacht, dat hij zoo'n huichelaar was. Trek je dit niet te veel aan: je goede naam is niet bezoedeld, den Hemel zij dank, en volgens mijn opvatting zijn je moeder en jij van dien ellende ling af. Maar hier wegloopen moet je niet. Laat je moeder naar haar oude vrienden in Hampstead gaan; mijn vrouw zal het heerlijk vinden je bij zich te hebben, dan kan je naar harte lust met je muzikale studie doorgaan. is gelegen, naar het oosten verplaatsen. Daardoor komt deze aansluiting dichter bi| Krabbendijke te liggen, dichter dus bij Noord-Brabant, verderweg evenwel van het centrum van Zuid-Beveland en van Walcheren. Teneinde de overvaart te bekorten, wordt de zuidelijke aanleg steiger naar het westen verplaatst, naar de z.g. Perkpolder bij Hontenisse. De huidige overvaart is 6,7 kilometer lang, de nieuwe krijgt een lengte van slechts 4,7 km in verband met de mo derne outillage der aanlegplaatsen zal de overvaartduur dus vrij aanzienlijk bekort kunnen worden, wanneer in 1940 deze kostbare werken hun beslag zullen hebben gekregen. Tegen dien tijd zal et voor een bedrag van ruim een millioen gulden in deze verbetering ge ïnvesteerd moeten zijn, hetgeen op het eerste gezicht den indruk maakt, dat de weggebruikets van Zeeuwsch-Vlaan deren dientengevolge wel buitengewoon in hun nopjes zullen zijn. Daarom zal het iedereen frappeeren, dat men in werkelijkheid heelemaal niet gesticht is over deze ongetwijfeld groot opgezette plannen. Voor een deel is dit het gevolg van het meer voorko mende feit, dat de plaatsen, die na een verkeersverbetering geïsoleerd komen te liggen, zich steeds tegen dergelijke plannen kanten. De ontstemming in Walsoorden en Hansweert is dus, of schoon begrijpelijk, geen juiste maat staf bij de be- of veroordeeling der plannen. Men heeft voorts betoogd, dat deze oostelijke veetverblnding geen speciale autofunctie vervult. Dat is juist, maar het is een gevolg van de alge- meene oorzaken, welke wij reeds uit voerig belicht hebben. Indien het veer verbeterd zou zijn en gratis, dan zou het ongetwijfeld voor het autoverkeer van veel grooter beteekenis worden. Ook dit argument kan dus den toets eener objectieve beoordeeling niet door staan. Maar wél is dit het geval met het bezwaar, dat de niet gemotoriseerde bewoners van Zuid-Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen door de ver plaatsing van den veerdienst naar on bewoonde, afgelegen contreien in een veel ongunstiger positie zullen komen dan thans. Zij zullen groote omwegen moeten maken, wat bij voorbeeld voor wielrijders in dit open en bloot liggende land, waar de stormen geweldig kunnen spoken een allesbehalve aanlokkelijk vooruitzicht Is. Zij zullen worden af gezet op een plek aan den oever, waar ze niets te maken hebben, en onder alle omstandigheden er slechter aan toe zijn dan thans. Bovendien schijnt op Una lachte hem door haar tranen toe. Wat bent u toch onzelfzuchtig! Maar denkt u nu, dat ik mij aan u wil opdringen? Het is uw goede hart, dat u dit ingeeft, maar ik kan werke lijk geen misbruik maken van uw edel moedigheid. Mijn naam is geschand vlekt, want ik weet heel goed, hoe men over zijn gedrag zal oordeelen en medelijden zal hebben met moeder en mij. En medelijden zou ik niet kun nen verdragen. Ik ga een eind uit Londen weg op z'n minst voor een jaar en ik ben er zeker van, dat ik wel een baantje zal kunnen vinden. Ik heb er lang en ernstig over nagedacht en ben het met mijzelve eens gewor den. Ik zou er graag met Tante Beatrice over spreken, die kan iemand altijd zoo goed raad geven. Kom dan gauw met mij mee en ik verwed er zes paar handschoenen on der, dat zij het geheel eens zal zijn met mij, meisjelief: Een gegons van stemmen werd ge hoord, zoodra kolonel Tarrant de deur van den salon open deed, waar een paar dames achtergebleven waren, om nog eenige dingen te bespreken voor een volgenden ontspanningsavond voor de militairen. Et heerschte een oogen- blik stilte, toen Una alle aanwezigen goede gronden te mogen worden ver wacht, dat ijs en mist den nieuwen dienst veel meer zullen belemmeren dan thans het geval is. Het nieuwe tracé kruist een belangrijk internationaal vaar water vrijwel in loodrechterichting.de bestaande veerdienst gaat veel meer met de verkeerstichtingen mee. Bij mist plegen de groote zeeschepen te ankeren ongeveer in de route van het nieuwe veer! Speciaal zullen de voor anker liggend lange sleepen het veer dwingen zoodanig van zijn route af te wijken, dat de kans groot wordt om op Zuid- Beveland de spoorwegaansluiting te missen. Waarom, zoo vraagt men zich met bitterheid af, wordt dat millioen niet meer overeenkomstig ónze toch heusch niet ongemotivee rde of ongerechtvaar digde eischen besteed? Het geldt hier toch in de eerste plaats een streekbe- lang, want voor het doorgaande Ne- derlandsche verkeer is deze veerdienst niet bepaald noodig, laat men dan toch de streekbelangen prevaleeren 1 Dat onder dergelijke omstandigheden dit verkeersmillioen zoo rendabel mo gelijk zal worden, lijkt ons niet waar schijnlijk, te minder, aangezien bij het Belgische parlement een voorstel aan hangig is om de tolgelden voor den Scheldetunnel af te schaffen, wat wel de krachtigste stimulans zou worden voor Zeeuwsch-Vlaanderen om zich in nog veel sterkere mate op de Belgische steden te oriënteeren! Nogmaals: wij misgunnen dat onzen kN IN KW f (Ingez. Med.) toeknikte en toen vlug naar de sofa liep, waar Lady Beatrice een levendig aandeel in de gesprekken nam. Opeens riep een der dames uit: Och, die ongelukkige Laskl'sl Lieve Mrs. Makin, antwoordde iemand, het was van den beginne af een fout hen naar het Belgische co mité te verwijzen. Wij hebben genoeg te doen, zonder nog voor tehuizen voor Poolsche vluchtelingen te zorgen. Ik weet niet, waarom die Laski's zoo veeleischend zijn; zij hebben al zoo veel gunsten genoten door hun droeve omstandigheden. Wie zijn die Laski's en wat is er met hen? vroeg Mr. Tarrant. Heeft mevrouw u dat niet verteld? Wel, het is de vreemdste, treurigste geschiedenis die ik ooit gehoord heb. De Laski's zijn een oud Poolsch ge slacht Pulaski is de volle naam, maar tengevolge van eenige politieke verwikkelingen moesten zij de eerste lettergreep laten varen en sedert de laatste verdeehng van het land zijn zij Russische onderdanen geweest, trouw en eerlijk. Maar huil landgoed ligt dicht bij de Dultsche grens en even na het uitbreken van den oorlog veranderden de Duitschers de gren zen en dwongen de Laski's tegen de zuidelijken naburen niet, wij komen er slechts tegen op, dat het den Neder landers in Zeeuwsch-Vlaanderen zóó moeilijk gemaakt wordt, rechtstreeks naar het eigen land te komen, dat de belemmeringen welhaast een prohibitief karakter hebben gekregen. Dat zulks ten sterkste veroordeeld moet worden, ook al doet men niet aan hypernatio- nalisme, spreekt wel vanzelf. Het is een eereplicht voor ons land om ten spoedigste tegemoet te komen aan de billijke verlangens, die in Zeeuwsch-Vlaanderen op verkeersge bied worden gekoesterd. Door alle eeuwen heen en ondanks alle belem meringen heeft de stoere Zeeuwsche volksaard er zich kunnen handhaven. Wij waren er o.m. op den heugelijken 31en Januari. Luttele kwartieren na het bekend worden van de geboorte van het prinsesje was heel Zeeuwsch-Vlaan deren een vlaggenzee. Spontane vreugde heerschte van Cadzand tot Nieuwna- men, dat bleek niet alleen uit de van officleele gebouwen wapperende drie kleur, niet alleen uit de herauten, maar misschien het beste uit de kleine vlag getjes, die ook op heel kleine huisjes stonden, waarmee bakkerskarren ver sierd waren en kleine schuiten. Het is gelukkig, dat het overschrijden van de Belgisch-Nederlandsche grens voor de Zeeuwsch-Vlaamsche inwoners practisch niets beteekent. Maar het is al héél jammer, dat de waterscheiding in het noorden van dit land weinig minder is dan een schier onoverkome lijke barrière. Die scheiding te kunnen opheffen is ons niet gegeven, wel heb ben wij het in onze hand, de gevolgen ervan zooveel te vetzachten, dat Zeeuwsch-Vlaanderen het gevoel van achteraf gezet te worden zal verliezen. Zeeuwsch-Vlaanderen verdient beter het verdient ook belangstelling van de toeristen, want het is een prachtig land, alleszins de moeite waard om in het voorjaar te worden bezocht, of in den zomer, wanneer de tallooze polders het uiterlijk van een mozaïek geeft. Wij hopen door deze publicatie de belangstelling van de autotoeristen te hebben gaande gemaakt. Zoodra het seizoen zich daartoe leent, komen wij op het toeristische belang van dit landsdeel terug. Maar sterker dan deze wensch is onze hoop, dat deze regelen er toe zullen bijdragen om het einde der stief moederlijke behandeling van Zeeuwsch- Vlaanderen te bespoedigen. Het is Ne- derland's eer te na, om dergelijke toe standen nog lang te laten bestaan! Russen te strijden. De graaf en zijn zoon vochten echter al in het Russi sche leger en weigerden aan de Duit- sche bevelen te gehoorzamen. Uit wraak over dezen tegenstand bezetten Pruisische troepen het kasteel en be handelden de bewoners zeer smadelijk. De zoon, die als invalide thuis ge bracht werd en niets wist van hetgeen er gebeurd was, werd bij zijn aankomst zonder eenige waarschuwing in het bijzijn van zijn moeder en zusters doodgeschoten. Maat ik spaar u de bijzonderheden; ik zou er een boekdeel mee kunnen vullen. De oude groot vader, Madame Laski en haar zuster met drie kinderen slaagden er in te ontsnappen. Na allerlei avonturen en ontberingen kwamen zij in Zweden aan en werden met een troepje Bel gen naar Engeland gezonden; zoo kwam het ten slotte, dat ons comité werd opgedragen voor hen te zorgen. En waarin ligt die groote moeilijk heid? vroeg kolonel Tarrant. Dat zal ik u vertellen, kolonel De arme gravin, die geen enkel woord Engelsch spreekt, moet voor een zie ken vader zorgen, wiens brein totaal in de war gebracht is door de ver schrikkingen van de bezittingen; ook heeft zij drie dochtertjes op te voe Nationaal Jubileum 1938. o Wij vestigden onlangs de aandacht op de gelegenheid om zich op te geven voor deelneming aan het op 6 Sep tember a.s. ter gelegenheid van het 40- jatig regeeringsjubileum van H. M. de Koningin te houden défilé op den Dam te Amsterdam. De termijn voor deze opgaven sluit op 15 dezer. Organisaties en groepen van personen, die nog aan het défilé willen deelnemen, zullen dit dus vóór dien dag schriftelijk moeten mededeelen, zullen dit dus vóór dien dag schrirtelijk moeten mededeelen aan het lid van het Nationale Jubileum-co mité voor Zeeland, Mr Dr R. W. Graaf van Lynden, Ter Hooge bij Middelburg of aan degene, die zich ter plaatse met het aannemen van aanmeldingen heeft belast, ondet opgave van: a. vermoedelijk aantal deelnemers, b. aantal dat het costuum van de streek zal dragen, c vaandels en attributen, die men zich voorstelt mee te voeren. Naar men ons mededeelt, hebben zich, behalve de reeds in ons vorig bericht genoemde personen, tot het geven van inlichtingen de volgende heeren bereid vetklaard: J. I. van Ballegoyen de Jong te Goes. H. A. A. Baton Collot d'Escury te Kloosterzande, W. de Graaf te Middelburg, Mr W. K. H. Dieleman Middelburg, Jhr R. J. H. Q. Röell Haamstede. Arrondissements- Rechtbank te Middelburg. Zitting van Vrijdag 8 April 1938. De volgende vonnissen werden uit gesproken: P. J P., 51 jaar, voddenkoopman te Biervliet, wegens diefstal. Uitspraak: 3 weken gevangenisstraf. J. M. F., 55 jaar, slager te 0. en W. Souburg wegens overtreding Crisis- varkensbesluit. Uitspraak: Vernietiging vonnis van den Kantonrechter, f 15 of 15 d., met verbeurdverklaring der varkens. den, waarvan er een heel teer is. De ziektetoestand van den ouden heer, die volkomen ongevaarlijk is, maar heel eigenaardig en in hooge mate koppig, noodzaakt hen heel eenzaam te wo nen en als het kan, dicht bij de zee. Wij waren zoo gelukkig een huis te vinden in een afgelegen gedeelte van de kust, waar niemand zich aan de eigenaardigheden van den ouden heer zal hoeven te ergeren en waar zij in volle vrijheid kunnen wonen. De scha duwzijde hiervan is. dat het moeilijk is een goede school voor de meisjes te vinden, te meer daar gravin Laski er op staat, dat zij vloeiend Engelsch en Fransch leeren spreken. Nu zitten wij voor het moeilijke vraagstuk, een geschikte gouvernante te vinden, die er niet tegenop ziet zich levend in dat achteraf plaatsje te begraven. Och, ik vind het niet zoo'n heel moeilijk vraagstuk, mengde nu Lady Beatrice zich in het gesprek. Zij heb ben een wat oudere dame noodig, iemand, die geen behoefte heeft aan wereldsche vermaken. Een officiers- weduwe bijvoorbeeld Neen, Lady Beatrice, dat zou niet geschikt zijn. .(Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1938 | | pagina 1