BRESKENSCHE COURANT
Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D.
Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. j Telefoon 2L Postgiro 50895
Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens
FEUILLETON
HET SIGNAAL.
Rechtszaken.
47ste Jaargang
Vrijdag 8 April 1938
Nummer 4328
ABONNEMENTSPRIJS
Per doe maanden I 1.25. Buiten Breskens per drie maanden f 1 40
Franco per post
Buitenland per jaar 1 6.50 Alles bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer 10; 15. Ingez. Med 30 ct. per regel
Abonnements-advertenties groote korting.
Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels I 0.40 (bij vooruitbetaling)
Zeeuwsch-Vlaanderen
stiefmoederlijk behandeld?
Slot.
Maar met snellere veerverbindingen
zou reeds aan vrijwel alle wenschen
daar in Zeeuwsch-Vlaanderen tegemoet
kunnen worden gekomen. Enbe
hoeft het nog betoog, dat, in elk geval
voor de bewoners van dat land deze
veerdiensten uiterst billijk behoorden te
zijn? Zelfs het beste veer kan immers
nooit de nadeelen compenseeren, welke
door het breede water worden ver
oorzaakt! Moreel gesp-oken zou er
bovendien ook wel iets te zeggen zijn
voor een lagere autobelasting ondanks
de gratis veren 1 Dit alles natuurlijk in
combinatie met sneller .wegenverbete
ring. Autosnelwegen zijn daar niet
noodig niemand dénkt er aan!
men zou al zoo reusachtig tevreden zijn
als men niet meer door groote gaten
behoefde te hotsen, als die modder
poelen (dikwijls tot vlak bij de be
bouwde kommen!) verdwenen, als de
automobilisten niet langer de functie
van den wegenwals behoefden te ver
vullen bij het vastrijden van het los
over de wegen geworpen steenslag,
waardoor den levensduur van wagens
en banden óók al niet verhoogd wordt 1
Neen, verwend zijn die Zeeuwsch-
Vlamingen nietom verwend te
worden vraagt daar ook niemand: dat
ligt niet in den volksaard, die gehard
is in den eeuwenlangen strijd tegen
den erfvijand, het water, waarvan het
Zeeuwsche wapen zoo toepasselijk ge
wag maakt. Hun zoo uitermate billijke
verlangens worden niet eens met kracht
naar voren gebracht. Men zou méér
dan tevreden zijn met het uit de wereld
helpen der stiefmoederlijke behandeling,
waaronder het gebied thans gebukt
gaat.
Maar in Zeeland is men wél ont
stemd over het feit, dat, indien „Den
Haag" de Zeeuwsch-Vlaamsche belan
gen behartigt, dit op ongewenschte
wijze gebeurt. Hierboven hebben wij
al gezegd, dat er heel wat te doen is
geweest over het veer van Walsoorden
naar Hansweert. In aansluiting op de
verbetering (en gedeeltelijk vernieuwing]
van den Rijksweg over Zuid-Beveland,
(welke werken wel in een uitermate
kalm tempo ten einde worden gebracht 1)
in aansluiting op deze plannen heeft de
Rijkswaterstaat een nieuwe veerver-
binding over de Wester-Schelde ge
projecteerd. Men wil den noordelijken
aanlegsteiger, die thans in Hansweert
Naar het Engelsch.
U ziet dus, dat mij niets anders
overblijft dan mijn toelage aan moeder
af te staan en iets te zoeken, om in
mijn eiger. onderhoud te voorzien,
ergens ver weg van Londen natuurlijk!
Una had met vuur gesproken; er
stond een diepe verontwaardiging in
haar oogeo te lezen.
Mr. Tarrant keek haar ernstig aan.
Staan de zaken zóó? mompelde hij
medelijdend. Ik heb Colman nooit
vertrouwd, maar ik had toch niet ge
dacht, dat hij zoo'n huichelaar was.
Trek je dit niet te veel aan: je goede
naam is niet bezoedeld, den Hemel
zij dank, en volgens mijn opvatting
zijn je moeder en jij van dien ellende
ling af. Maar hier wegloopen moet je
niet. Laat je moeder naar haar oude
vrienden in Hampstead gaan; mijn
vrouw zal het heerlijk vinden je bij
zich te hebben, dan kan je naar harte
lust met je muzikale studie doorgaan.
is gelegen, naar het oosten verplaatsen.
Daardoor komt deze aansluiting dichter
bi| Krabbendijke te liggen, dichter dus
bij Noord-Brabant, verderweg evenwel
van het centrum van Zuid-Beveland en
van Walcheren. Teneinde de overvaart
te bekorten, wordt de zuidelijke aanleg
steiger naar het westen verplaatst, naar
de z.g. Perkpolder bij Hontenisse.
De huidige overvaart is 6,7 kilometer
lang, de nieuwe krijgt een lengte van
slechts 4,7 km in verband met de mo
derne outillage der aanlegplaatsen zal
de overvaartduur dus vrij aanzienlijk
bekort kunnen worden, wanneer in 1940
deze kostbare werken hun beslag zullen
hebben gekregen. Tegen dien tijd zal
et voor een bedrag van ruim een
millioen gulden in deze verbetering ge
ïnvesteerd moeten zijn, hetgeen op het
eerste gezicht den indruk maakt, dat
de weggebruikets van Zeeuwsch-Vlaan
deren dientengevolge wel buitengewoon
in hun nopjes zullen zijn.
Daarom zal het iedereen frappeeren,
dat men in werkelijkheid heelemaal niet
gesticht is over deze ongetwijfeld groot
opgezette plannen. Voor een deel is
dit het gevolg van het meer voorko
mende feit, dat de plaatsen, die na een
verkeersverbetering geïsoleerd komen
te liggen, zich steeds tegen dergelijke
plannen kanten. De ontstemming in
Walsoorden en Hansweert is dus, of
schoon begrijpelijk, geen juiste maat
staf bij de be- of veroordeeling der
plannen. Men heeft voorts betoogd, dat
deze oostelijke veetverblnding geen
speciale autofunctie vervult. Dat is juist,
maar het is een gevolg van de alge-
meene oorzaken, welke wij reeds uit
voerig belicht hebben. Indien het veer
verbeterd zou zijn en gratis, dan zou
het ongetwijfeld voor het autoverkeer
van veel grooter beteekenis worden.
Ook dit argument kan dus den toets
eener objectieve beoordeeling niet door
staan.
Maar wél is dit het geval met het
bezwaar, dat de niet gemotoriseerde
bewoners van Zuid-Beveland en
Zeeuwsch-Vlaanderen door de ver
plaatsing van den veerdienst naar on
bewoonde, afgelegen contreien in een
veel ongunstiger positie zullen komen
dan thans. Zij zullen groote omwegen
moeten maken, wat bij voorbeeld voor
wielrijders in dit open en bloot liggende
land, waar de stormen geweldig kunnen
spoken een allesbehalve aanlokkelijk
vooruitzicht Is. Zij zullen worden af
gezet op een plek aan den oever, waar
ze niets te maken hebben, en onder
alle omstandigheden er slechter aan toe
zijn dan thans. Bovendien schijnt op
Una lachte hem door haar tranen toe.
Wat bent u toch onzelfzuchtig!
Maar denkt u nu, dat ik mij aan u
wil opdringen? Het is uw goede hart,
dat u dit ingeeft, maar ik kan werke
lijk geen misbruik maken van uw edel
moedigheid. Mijn naam is geschand
vlekt, want ik weet heel goed, hoe
men over zijn gedrag zal oordeelen
en medelijden zal hebben met moeder
en mij. En medelijden zou ik niet kun
nen verdragen. Ik ga een eind uit
Londen weg op z'n minst voor een
jaar en ik ben er zeker van, dat ik
wel een baantje zal kunnen vinden. Ik
heb er lang en ernstig over nagedacht
en ben het met mijzelve eens gewor
den. Ik zou er graag met Tante
Beatrice over spreken, die kan iemand
altijd zoo goed raad geven.
Kom dan gauw met mij mee en ik
verwed er zes paar handschoenen on
der, dat zij het geheel eens zal zijn
met mij, meisjelief:
Een gegons van stemmen werd ge
hoord, zoodra kolonel Tarrant de deur
van den salon open deed, waar een
paar dames achtergebleven waren, om
nog eenige dingen te bespreken voor
een volgenden ontspanningsavond voor
de militairen. Et heerschte een oogen-
blik stilte, toen Una alle aanwezigen
goede gronden te mogen worden ver
wacht, dat ijs en mist den nieuwen
dienst veel meer zullen belemmeren dan
thans het geval is. Het nieuwe tracé
kruist een belangrijk internationaal vaar
water vrijwel in loodrechterichting.de
bestaande veerdienst gaat veel meer
met de verkeerstichtingen mee. Bij mist
plegen de groote zeeschepen te ankeren
ongeveer in de route van het nieuwe
veer! Speciaal zullen de voor anker
liggend lange sleepen het veer dwingen
zoodanig van zijn route af te wijken,
dat de kans groot wordt om op Zuid-
Beveland de spoorwegaansluiting te
missen.
Waarom, zoo vraagt men zich met
bitterheid af, wordt dat millioen niet
meer overeenkomstig ónze toch heusch
niet ongemotivee rde of ongerechtvaar
digde eischen besteed? Het geldt hier
toch in de eerste plaats een streekbe-
lang, want voor het doorgaande Ne-
derlandsche verkeer is deze veerdienst
niet bepaald noodig, laat men dan toch
de streekbelangen prevaleeren 1
Dat onder dergelijke omstandigheden
dit verkeersmillioen zoo rendabel mo
gelijk zal worden, lijkt ons niet waar
schijnlijk, te minder, aangezien bij het
Belgische parlement een voorstel aan
hangig is om de tolgelden voor den
Scheldetunnel af te schaffen, wat wel
de krachtigste stimulans zou worden
voor Zeeuwsch-Vlaanderen om zich in
nog veel sterkere mate op de Belgische
steden te oriënteeren!
Nogmaals: wij misgunnen dat onzen
kN IN KW f
(Ingez. Med.)
toeknikte en toen vlug naar de sofa
liep, waar Lady Beatrice een levendig
aandeel in de gesprekken nam.
Opeens riep een der dames uit:
Och, die ongelukkige Laskl'sl
Lieve Mrs. Makin, antwoordde
iemand, het was van den beginne af
een fout hen naar het Belgische co
mité te verwijzen. Wij hebben genoeg
te doen, zonder nog voor tehuizen
voor Poolsche vluchtelingen te zorgen.
Ik weet niet, waarom die Laski's zoo
veeleischend zijn; zij hebben al zoo
veel gunsten genoten door hun droeve
omstandigheden.
Wie zijn die Laski's en wat is er
met hen? vroeg Mr. Tarrant.
Heeft mevrouw u dat niet verteld?
Wel, het is de vreemdste, treurigste
geschiedenis die ik ooit gehoord heb.
De Laski's zijn een oud Poolsch ge
slacht Pulaski is de volle naam,
maar tengevolge van eenige politieke
verwikkelingen moesten zij de eerste
lettergreep laten varen en sedert
de laatste verdeehng van het land zijn
zij Russische onderdanen geweest,
trouw en eerlijk. Maar huil landgoed
ligt dicht bij de Dultsche grens en
even na het uitbreken van den oorlog
veranderden de Duitschers de gren
zen en dwongen de Laski's tegen de
zuidelijken naburen niet, wij komen er
slechts tegen op, dat het den Neder
landers in Zeeuwsch-Vlaanderen zóó
moeilijk gemaakt wordt, rechtstreeks
naar het eigen land te komen, dat de
belemmeringen welhaast een prohibitief
karakter hebben gekregen. Dat zulks
ten sterkste veroordeeld moet worden,
ook al doet men niet aan hypernatio-
nalisme, spreekt wel vanzelf.
Het is een eereplicht voor ons land
om ten spoedigste tegemoet te komen
aan de billijke verlangens, die in
Zeeuwsch-Vlaanderen op verkeersge
bied worden gekoesterd. Door alle
eeuwen heen en ondanks alle belem
meringen heeft de stoere Zeeuwsche
volksaard er zich kunnen handhaven.
Wij waren er o.m. op den heugelijken
31en Januari. Luttele kwartieren na het
bekend worden van de geboorte van
het prinsesje was heel Zeeuwsch-Vlaan
deren een vlaggenzee. Spontane vreugde
heerschte van Cadzand tot Nieuwna-
men, dat bleek niet alleen uit de van
officleele gebouwen wapperende drie
kleur, niet alleen uit de herauten, maar
misschien het beste uit de kleine vlag
getjes, die ook op heel kleine huisjes
stonden, waarmee bakkerskarren ver
sierd waren en kleine schuiten.
Het is gelukkig, dat het overschrijden
van de Belgisch-Nederlandsche grens
voor de Zeeuwsch-Vlaamsche inwoners
practisch niets beteekent. Maar het is
al héél jammer, dat de waterscheiding
in het noorden van dit land weinig
minder is dan een schier onoverkome
lijke barrière. Die scheiding te kunnen
opheffen is ons niet gegeven, wel heb
ben wij het in onze hand, de gevolgen
ervan zooveel te vetzachten, dat
Zeeuwsch-Vlaanderen het gevoel van
achteraf gezet te worden zal verliezen.
Zeeuwsch-Vlaanderen verdient beter
het verdient ook belangstelling van
de toeristen, want het is een prachtig
land, alleszins de moeite waard om in
het voorjaar te worden bezocht, of in
den zomer, wanneer de tallooze polders
het uiterlijk van een mozaïek geeft.
Wij hopen door deze publicatie de
belangstelling van de autotoeristen te
hebben gaande gemaakt. Zoodra het
seizoen zich daartoe leent, komen wij
op het toeristische belang van dit
landsdeel terug.
Maar sterker dan deze wensch is
onze hoop, dat deze regelen er toe
zullen bijdragen om het einde der stief
moederlijke behandeling van Zeeuwsch-
Vlaanderen te bespoedigen. Het is Ne-
derland's eer te na, om dergelijke toe
standen nog lang te laten bestaan!
Russen te strijden. De graaf en zijn
zoon vochten echter al in het Russi
sche leger en weigerden aan de Duit-
sche bevelen te gehoorzamen. Uit
wraak over dezen tegenstand bezetten
Pruisische troepen het kasteel en be
handelden de bewoners zeer smadelijk.
De zoon, die als invalide thuis ge
bracht werd en niets wist van hetgeen
er gebeurd was, werd bij zijn aankomst
zonder eenige waarschuwing in het
bijzijn van zijn moeder en zusters
doodgeschoten. Maat ik spaar u de
bijzonderheden; ik zou er een boekdeel
mee kunnen vullen. De oude groot
vader, Madame Laski en haar zuster
met drie kinderen slaagden er in te
ontsnappen. Na allerlei avonturen en
ontberingen kwamen zij in Zweden
aan en werden met een troepje Bel
gen naar Engeland gezonden; zoo kwam
het ten slotte, dat ons comité werd
opgedragen voor hen te zorgen.
En waarin ligt die groote moeilijk
heid? vroeg kolonel Tarrant.
Dat zal ik u vertellen, kolonel De
arme gravin, die geen enkel woord
Engelsch spreekt, moet voor een zie
ken vader zorgen, wiens brein totaal
in de war gebracht is door de ver
schrikkingen van de bezittingen; ook
heeft zij drie dochtertjes op te voe
Nationaal Jubileum 1938.
o
Wij vestigden onlangs de aandacht
op de gelegenheid om zich op te geven
voor deelneming aan het op 6 Sep
tember a.s. ter gelegenheid van het 40-
jatig regeeringsjubileum van H. M. de
Koningin te houden défilé op den Dam
te Amsterdam. De termijn voor deze
opgaven sluit op 15 dezer. Organisaties
en groepen van personen, die nog aan
het défilé willen deelnemen, zullen dit
dus vóór dien dag schriftelijk moeten
mededeelen, zullen dit dus vóór dien
dag schrirtelijk moeten mededeelen aan
het lid van het Nationale Jubileum-co
mité voor Zeeland, Mr Dr R. W. Graaf
van Lynden, Ter Hooge bij Middelburg
of aan degene, die zich ter plaatse met
het aannemen van aanmeldingen heeft
belast, ondet opgave van:
a. vermoedelijk aantal deelnemers,
b. aantal dat het costuum van de
streek zal dragen,
c vaandels en attributen, die men
zich voorstelt mee te voeren.
Naar men ons mededeelt, hebben
zich, behalve de reeds in ons vorig
bericht genoemde personen, tot het
geven van inlichtingen de volgende
heeren bereid vetklaard:
J. I. van Ballegoyen de Jong te Goes.
H. A. A. Baton Collot d'Escury te
Kloosterzande,
W. de Graaf te Middelburg,
Mr W. K. H. Dieleman Middelburg,
Jhr R. J. H. Q. Röell Haamstede.
Arrondissements- Rechtbank te
Middelburg.
Zitting van Vrijdag 8 April 1938.
De volgende vonnissen werden uit
gesproken:
P. J P., 51 jaar, voddenkoopman
te Biervliet, wegens diefstal.
Uitspraak: 3 weken gevangenisstraf.
J. M. F., 55 jaar, slager te 0. en W.
Souburg wegens overtreding Crisis-
varkensbesluit.
Uitspraak: Vernietiging vonnis van
den Kantonrechter, f 15 of 15 d., met
verbeurdverklaring der varkens.
den, waarvan er een heel teer is. De
ziektetoestand van den ouden heer,
die volkomen ongevaarlijk is, maar heel
eigenaardig en in hooge mate koppig,
noodzaakt hen heel eenzaam te wo
nen en als het kan, dicht bij de zee.
Wij waren zoo gelukkig een huis te
vinden in een afgelegen gedeelte van
de kust, waar niemand zich aan de
eigenaardigheden van den ouden heer
zal hoeven te ergeren en waar zij in
volle vrijheid kunnen wonen. De scha
duwzijde hiervan is. dat het moeilijk
is een goede school voor de meisjes
te vinden, te meer daar gravin Laski
er op staat, dat zij vloeiend Engelsch
en Fransch leeren spreken. Nu zitten
wij voor het moeilijke vraagstuk, een
geschikte gouvernante te vinden, die
er niet tegenop ziet zich levend in
dat achteraf plaatsje te begraven.
Och, ik vind het niet zoo'n heel
moeilijk vraagstuk, mengde nu Lady
Beatrice zich in het gesprek. Zij heb
ben een wat oudere dame noodig,
iemand, die geen behoefte heeft aan
wereldsche vermaken. Een officiers-
weduwe bijvoorbeeld
Neen, Lady Beatrice, dat zou niet
geschikt zijn.
.(Wordt vervolgd).