BRESKENSCHE COURANT Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D. 1 I 1 o S:::I <v- Een noodlottige vergissing. SsS Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 50895 Uitgave E. BOOM-BLIEK - Breskens 46ste Jaargang Dinsdag 17 Augustus 1937 Nummer 4262 ABONNEMENTSPRIJS: Per drie maanden f 1.25. Buiten Breskens per drie maanden f 1.40 Franco per post per jaar f 5.00 Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer 10; 15. Ingez. Med. 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting. Kletne Advertenties tot hoogstens 5 regels f 0.40 (bij vooruitbetaling) Luchtvaart en Handelspolitiek. De mensch van de komende gene ratie zal „vlieg-mensch" zijn, zooals de mensch van onzen tijd „spoorweg-", resp. „auto-mensch" is. Hieraan valt niet te twijfelen. Want als wij de ver voerscijfers van onze K.L.M. over de laatste jaren beschouwen, dan is het duidelijk, dat de toekomst aan de lucht is. Alleen reeds in het laatste verslagjaar steeg het vrachtvervoer van de K.L.M. met ca. 50 pCt. in verge lijking met het jaar tevoren; het per sonenvervoer zelfs met 200 pCt. Maar juist omdat ons nationale luchtverkeer nog een enorme toekomst heeft, is het begrijpelijk, dat in den laatsten tijd de vraag is gehoord, in hoeverre het mogelijk is, „de K.L.M. van het bui tenland onafhankelijk te maken". Men ging daarbij uit van het feit, dat de K.L.M. gedwongen is, op haar Indië- route van buitenlandsche vliegvelden gebruik te maken en den dienst met buitenlandsche, met Amerikaansche ma chines te onderhouden, en men stelde als eisch, dat de K.L.M. meet dan thans het geval is, zich onafhankelijk moet maken door -in het buitenland eigen vliegvelden te gebruiken en door bij de nationale industrie haar machi nes te bestellen. Hoe juist deze gedachte en hoe ge rechtvaardigd deze eisch ook zijn, voor practische verwezenlijking komt het denkbeeld nauwelijks in aanmerking. Het aanleggen en onderhouden van vliegvelden op buitenlandsch grondge bied is niet alleen een kwestie van vergunning van den betreffenden staat, maar ook een kwestie van geld. En wel van zooveel geld, dat er niet aan gedacht behoeft te worden, dergelijke plannen ten uitvoer te brengen. Daar bij berust het geheele internationale luchtverkeer in Europa, en ook daar buiten, op het principe van onder linge samenwerking, hetgeen tot nog toe vrij goed heeft voldaan. Met de nationale vliegtuigindustrie is het echter een andere zaak. In den aanvang van het luchtverkeer behoor den wij mede tot de leidende landen op dit gebied. Dat de K.L.M. later tot buitenlandsche machines overging, vindt zijn oorzaak hoofdzakelijk in eco nomische overwegingen. Ook het lucht verkeer is per slot van rekening een aangelegenheid, die uit zakelijk oog punt bezien moet worden. Het huidige luchtverkeer eischt het gebtuik van machine-materiaal, dat aan FEUILLETON 12. 0 Ze gebruikten den lunch in het zelfde vertrek, waar Sir Robert den vorigen dag zijn gasten had ontvangen, maar er was een hemelsbreed onderscheid tusschen die beide gelegenheden. Na den lunch liet Sir Robert haar de galerij zien en zij genoot van de schilderijen en portretten. Een paar maal sprak ze nog van enkele kleine dingen, die zij zich herinnerde van den vorigen keer, dat zij elkaar ontmoetten en die hij waarlijk niet had gedacht, dat zij nog weten zou. Eindelijk zei ze, dat ze wel wat moe was en zich graag wat In een rustig hoekje zou terugtrekken, terwijl hij dan met zijn zuster praatte. Ik ben overtuigd, dat mrs. Rendle daar dan ook wel zeer naar verlangt, sprak ze overredend. Zoo lieten ze haat dus zitten in een heerlijk makkelijken stoel bij het vuur met een portefeuille met tijdschriften naast zich. de hoogste technische eischen voldoet. Dit geldt vooral ook voor den diens) op Indië. Aan het bedrijfsklaar afleve ren van dergelijke toestellen gaan ech ter zoo vele experimenten en proef nemingen vooraf, dat alleen serie-pro ductie van dergelijke machines loonend kan zijn. Hiermede is het precies een der gesteld als bij de automobielin dustrie. En evenals dit voor een na tionale automobielindustrie het geval is waarbij de omstandigheden door grooter afzetmogelijkheden nog gunsti ger zijn staat of valt ook een na tionale industrie van groote vliegtui gen met de al of niet aanwezigheid van internationale afzetmogelijkheden. En deze zijn zoo goed als niet voor handen. Men kan er zich bovendien van over tuigd houden, dat de bevoegde instan tie en zeker de directie van de K.L.M. zelf, deze mogelijkheden reeds lang ter dege hebben onderzocht. Juist om eco nomische en financieele redenen werd van nationale productie afgezien en tot het compromis van licentie-aanmaak van een Amerikaansch type overgegaan. Dit is zeker geen ideale oplossing, maar het is voorloopig het meeste, dat be reikt kon worden. Doch bij deze beschouwingen opent zich nog een geheel ander perspectief. Het machinepark van de K.L.M. be staat bijna uitsluitend uit Amerikaansche Douglas-machines. Aanleiding hiertoe is natuurlijk in de eerste plaats de kwa liteit geweest. Maar dat er ook nog andere motieven in het spel waren, is gebleken, toen de K.L.M. met haar uit- breidings-plannen naar Australië en de Philippijnen voor den den dag kwam, teneinde aansluiting aan het luchtnet van de Panamerican Airways te ver krijgen. Terwijl Australië niet onge neigd bleek, aan deze plannen zijn me dewerking teverleenen, siuitte men daar, waar men het 't minst verwacht had, bij de Amerikanen, op tegenstand, Ame rika, dat de ruggegraat van het nieuwe trajectenplan van de K.L.M. moest wor den, wees de voorstellen van de maat schappij kort en goed van de hand. Zonder hiermede op de aankoop- en uitbreidingspolitiek van de K.L.M. ook maar in het minst critiek te willen uit oefenen, moet hier toch de vraag wor den opgeworpen, of thans niet de tijd gekomen is, om een andere orientee ring die ook uit economisch en han delspolitiek oogpunt te verdedigen zou zijn. Wij willen hier slechts de feiten dui delijk laten spreken; wij waren fatsoen lijke en goede klanten van de Ameri- Robert nam Mary mee naar zijn ka mer en verbaasd keek hij op bij haar allereerste vraag, toen ze alleen waren; Zeg. Bobby, wie is zij toch eigen lijk? Wel, zij is madame Katinka, de groote danseres; dat is al wat ik weet. En wist jij, dat Ernest met haar verloofd was? Neen, zei hij aarzelend. Ik weet wel, dat hij ten zeerste door haar schoon heid getroffen was, als zoovele an deren. maar ik heb ook nooit ge hoord, dat hij met haar verloofd was. Ik kan 't mij niet begrijpen. Ze is wel heel mooi, maar ze maakt niets geen betrouwbaren indruk op mij. Hoe kon moeder haar nu bij zich nemen en er op aandringen, dat ik haar lo geerde?... Ik weet wel haast zeker, dat zij toch ook niet met haar kan opheb ben. Weet je enkele bijzonderheden van den dood van Ernest? Neen, dat wist hij niet. Nu, niemand weet er iets van. Jim was aan het front, toen moeder mij opbelde en ik dadelijk naar haar toeging. Ze was vreeselijk ontdaan: Ernest was doodl... Dit was al wat ze zei. Haar kamenier vertelde, dat ze half waanzinnig van verdriet was ge weest. Oom Francis is voortdurend kanen en hebben als goede zakenlui gedacht, dat ook zij het spreekwoord dat de eene dienst de andere waard, kenden. Dit is nu een misrekening ge bleken. Nu moeten wij het roer dan ook omgooien en het kan niet anders, of wij keeren dan tot Europa terug. Want ook op de Europeesche markt zijn vliegtuigen, die als men aller eerst de kwaliteitsvraag overweegt niet voor de Douglas behoeven onder te doen. Mede wegen echter nog twee andere vragen: in hoeverre zijn aan den aankoop van Europeesche fabrikaten van gelijkwaardige kwaliteit voor ons wezenlijke economische en handelsvoor- deelen verbonden? Eerst de kwaliteit: Het is bekend, dat allerwegen onder hoogen druk aan de productie van groote, viermotorige vliegtuigen wordt gewerkt. Wij denken aan de Engelsche De Havilland, de Fransche Faaman en, ze ker niet de in de laatste plaats de Duit- sche Junkers, die in zijn nieuwe type. de viermotorige laagdekker Ju 90, een machine geschapen heeft, welke voor dag- en nachtverkeer met passagiers zoowel als vracht bij uitstek geschikt Is. Dit nieuwe type moet van alle mo derne comfort zijn voorzien en aan 40 passagiers plaats bieden. Het is noodig voor de toekomst van ons luchtverkeer, dat men de ontwik keling van de buitenlandsche vliegtuig industrie volkomen zakelijk en zonder eenig spoor van politieke sympathie of antipathie gadeslaat. En even zakelijk en vrij van politieke vooroordeelen dient men de andere vragen, die bij aankoop den doorslag geven, te overwegen. Zoo de economische en handelspolitieke per spectieven, die zich bij een gewijzigde aankooppolitiek van de K.L.M. zouden openeD. En dan behoeft er niet lang over ge praat en gedacht te worden, een det- gelijke transactie met Duitschland zou niets dan voordeelen met zich mede brengen. De handelsbalans Nederland Duitschland Is, actief en globaal be schouwd, actiever dan die tusschen Nederland en de Vereenigde Staten. Tenslotte nog iets over de verhou ding tusschen Nederlandsch-Indië en Japan. Men zal zich herinneren, dat de Japansche gezant te Den Haag, Baron Koewajima, zich kort geleden officieel voor een luchtverbinding Batavia-Ma- nilla-Tokio heeft uitgesproken. Een verleidelijk perspectief voor de uit- breidingsplannei van het Nederlandsch- Indische lijnnet van de K.L M. Doch ook in ander opzicht veelbelovend, want de tegenwoordig zoo goede ver- bij haar gebleven en ze heeft niemand ontvangen, dan haar zaakwaarnemer. Alles was even geheimzinnig. Natuur lijk zal het geen leugen zijn, dat hij dood is, want anders zouden ze jou niet tot erfgenaam hebben gemaakt. Maar waar en hoe is hij gestorven?... En wat nog het mooiste is van alles: op een goeden dag kwam die danseres bij moeder en even daarna werd ik ge haald en aan haar voorgesteld. Zij was de dame, die Ernest had wil len trouwen, en moeder vroeg mij, of ik haar bij mij wilde logeeren. Ik heb het gedaan, maar in den grond van mijn hart verfoei ik haar. Troost je maar, Matyl Zoo lang zal zij hier niet blijven en in ieder ge val was Ernest een jaar geleden dol op haar. Er kan toch niets bijzonders zijn met zijn dood en dat moeder haar zoo goed verdraagt, komt zeker door dat zij nog door droefheid overstelpt is. Moeder is ook een hoogst-eigen- aardige vrouw. En wat deed oom Fran cis zoo voortdurend in haar huis? Robert lachte: Dat is toch eenvoudig genoeg. Hij is immers haar broer. Maar als je het graag weten wilt, dan kan ik hem om een onderhoud vragen. Jawel... dan zal hij alles vertellen standhouding tusschen Japan en Duitsch land zou ook op het terrein van de luchtvaartpolitiek voor ons van voor deel kunnen zijn. Thans reeds maakt de Duitsche vliegtuigindustrie een goede kans, uitverkoren te worden voor de uitbreiding van het Japansche Iuchtvaartnet. Men ziet dat er meer kanten aan dit probleem zijn dan men bij opper vlakkige beschouwing zou denken en dat het waard is, grondig overdacht te worden met nuchter, zakelijk ver stand. Bommen op Sjanghai. Er zijn meer dan 450 dooden en meer dan 1000 gewonden. Men mag wel zeggen dat het eerste optreden van de Chineesche vliegers in dezen niet verklaarden oorlog niet bijzonder gelukkig is geweest. Bij hun pogingen de Japansche oorlogsschepen, die voor Sjanghai lagen te bombardee ren hebben zij hoewel zij laag vliegend over de Japansche schepen, zoo laag dat Tokio al weer geprotesteerd heeft, tegen deze schepen niets kunnen uit richten De meeste hommer zijn in het water van de Wang Po gevallen, doch wat ernstiger is, er zijn ook bommen op de stad gevallen waarvan eenige in de Fransche concessie. De gevolgen van deze bommen zijn ontzettend ge weest. Zij vielen midden in een menig te menschen en richtte daar een uit werking aan zoo afschuweli|k, dat de ernst van dezen nieuwen strijd In het Verre Oosten plotseling duidelijker ge- teekend is, dan het door series oorlogs berichten omtrent ongekende troepen in onbekende streken kon zijn. Het geval heeft onmiddellijk een Engelsch-Fransch-Amerikaansch protest ten gevolge gehad, een protest waar- van de Chineesche regeenng Juist zoo geschokt kennis zal nemen als van het voorval zelf. Te Sjanghai is medege deeld, dat wervelstormen die op dat oogenbhk boven Sjanghai heerschten, mede de oorzaak zijn van het ongeluk. Deze veroorzaakten n.l., dat de vliegers hun snelheid verkeerd schatten. Dat neemt niet weg dat het voorval hoogst ernstig is, ook al bedenkt men, dat de Japansche oorlogsschepen waarop de aanval gericht was, een ligplaats hadden gekozen zoo dicht mogelijk onder de internationale concessie. De me. sten van deze schepen heb ben de oorspronkelijke ligplaats verla ten en zijn opgestoomd in de richting en dat alles is nog niets! Dat is zoo diplomaten-manier. Gelukkig is Jimmy maar eenvoudig bierbrouwer, maar wat hij zegt Is waarheid en niets dan de waarheid. De baronet had zijn zuster zelden zoo heftig gezien, maat zij was zeker toch al wat zepnwachtlg door de af wezigheid van haar man. Moeder hield eenmaal zooveel van Ernest, dat ze terwille van hem zelfs een danseres als schoondochter zou hebben geduld, moet je maar den- kenl En madame Katinka is een per soonlijkheid. Er wordt niets leelijks van haar verteld; alleen omtrent haar afkomst is ze wat geheimzinnig; maar men heeft toch ook het recht, om daar over te zwijgen, als men dit dan ver- kiest. Dit moest Mary Rendle wel toege ven en zoo praatten ze nog een oogen- blik over andere dingen, tot ze terug keerden naar de onwelkome gast. Zij zat nog, zooals ze haar verlaten hadden, een tijdschrift doorbladerend onder het genot van een sigaret. Dat mag toch wel? vroeg ze. U heeft zich toch niet verveeld? luidde zijn wedervraag. O, neen... Maar zal ik u eens een geheim vertellen: ik geloof, dat ik in van den mond van de rivier om van daar een bombardement van Sjanghai te beginnen. Omtrent de uitwerking van dit bombardement, dat zich gelijk in '32 op het Noorder station van Sjanghai concentreerde, is nog niets bekend. Wel is uit de berichten duidelijk dat ge deelten van Sjanghai in brand staan. Deze branden worden aangewakkerd door de stormen, die in het gebied van de stad heerschen. Een ooggetuige over de verschrikkelijke gebeurtenis. Een (Duitschj bericht over het strooien van bommen op Sjanghai door een Chineesch vliegtuig geeft de volgende schildering van het gebeurde. De Chineesche vlieger vloog in de richting van het Japansche consulaat. Het kwam van de Boven-Wang-po en werd beschoten uit het afweergeschut der Japansche oorlogsschepen, die ta melijk onzuiver richten. Het vliegtuig voerde een plotselinge zwenking uit en liet vier bommen val- u' V v UI (Ingez. Med.) slaap gevallen ben. Mary kon niet langer blijven, dus hielp Robert madame Katinka in haar bont en terwijl hij dit deed, keek ze naar hem op, met zulk een onweer- staanbaten blik, dat hij innlg-veront- waardigd was. Even later zaten de dames in de auto en Robert deed haar blootshoofds uitgeleide, toen Mary ineens vol onge duld riep: O, Bobby, daar zoü ik het nog vergeten hebben: Moeder wilde het adres weten van die menschen, waar oom Francis in huls is; ze zei, dat ze het je gevraagd had. Och ja, hoe dom!... Wacht even. Hij trad tot dicht aan de anto, leun de wat voorover, voelde in zijn zakken, haalde ten slotte zijn zakboek tevoor schijn en reikte een blad daaruit aan zijn zuster. Mary zat het verst van hem af, dus moest hij over Madame Ka tinka heenreiken. Terwijl hij dit deed, Badderde er, door hemzelven onop gemerkt iets op haar schoot. Zij zag het en legde er gauw de hand op. De auto reed weg. Mrs. Rendle keek naar buiten. Anna Katinka lichtte de hand op en werd twee verwelkte viooltjes gewaar. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1937 | | pagina 1