BRESKENSCHE COURANT Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D. BLACK-BOy \iCOFFIE IvzhYSEHDYK CEEL MERK De anti-cumulatlewet Winnifred de Pelskoningin. Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 70179. Uitgave J. C. LE BLEU v|h E. BOOM-BLIEK, Breskens FEUILLETON Vliegend Europa. ZWARE PRUIAA DIE HEN BUU HEEL LEKKER VINDT 45ste Jaargang Vrijdag 15 November 1935 Nummer 4086 ABONNEMENTSPRIJS Per drie maanden f 1.25. Buiten Breskens per drie maanden I 1 40 Franco per post per jaar f 5.00 Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels (0,75. Iedere regel meer 0; 15Ingez. Med. 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting. Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels 0.40 (bij vooruitbetaling) VLEESCHDISTRIBUTIE. Bonnen moeten opnieuw ter secretarie aangevraagd worden. o Eindelijk en ten langen laatste zal het er toch van komen, dat er een zij het dan bescheiden begin wordt gemaakt aan het beperken van het opeenhoopen van inkomsten, die door den Staat worden betaald, hetzij in den vorm van pensioen plus een rijksbetrekking, of het ge lijktijdige bekleeden van een rijks- en gemeentebetrekking, enz. Reeds jaren heeft men op dit aambeeld gehamerd, doch tot dus verre tevergeefs. Het leek wel, of men angst had om deze koe bij de horens te vatten, dan wel of er geheime machten aan het werk wa ren, die het indienen van een der gelijk wetsontwerp wisten tegen te houden. Men weet immers, dat het in kringen van zeer uiteenloopenden aard, die evenwel alle er bij waren geïnteresseerd, op verzet stuitte. Thans is echter de knoop doorge hakt; de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer js verschenen en op 1 April a.s. dit is geen ver vroegde Aprilgrap moet de wet in werking treden. Zooals wij hierboven reeds op merkten, zal dit ontwerp den tal rijken tegenstanders der .cumulatie ongetwijfeld lang niet ver genoeg gaan, doch nu de eerste schrede op dien weg is gezet, zal men later wellicht in die richting verder gaan en ook diegenen bereiken, die thans nog buiten schot zijn gebleven. Zoo zal bijvoorbeeld bij een even- tueele grondwetsherziening worden onderzocht, in hoeverre het mogelijk is, te bewerken, dat het pensioen van een gewezen Kamerlid bij ge lijktijdig genot van inkomsten uit een openbare kas ,(of kassen) wordt beperkt. Roman van H. COURTHS-MAHLER met autorisatie uit het Duitsch vertaald door Mevr. J.P.WESSELINK-v. Rossum 0 In den eenen hoek stond een zeer groote kachel van buitengewoon mooi beeldhouwwerk en in den te- genovergestelden hoek groeiden en bloeiden rondom een fontein allerlei planten. Op den achtergrond voerde een breede met tapijten belegde mar meren trap naar een breed trap portaal en van hier verdeelde de trap zich en voerde naar twee zij den, omhoog naar de eerste étage In de hall nam een knecht de kleeren van vader en dochter aan Intwsschen kwam mevrouw Kora Dietzius, de zuster van den heer des huizes uit de in het sousterrain lig gende provisiekamers. Ondanks den Wat betreft cumulatie van in komsten uit functies of betrekkingen, welke vereenigbaar zijn met de func tie van Kamerlid, acht de regeering geen termen aanwezig om deze te beperken met de schadeloosstelling als zoodanig genoten, aangezien men dan voor de consequentie zou komen te staan, dat het gelijktijdig beklee den van een hoofd- en een neven betrekking in staatsdienst zou leiden tot cumulatiebeperking. De opmerking was gemaakt, dat aftrek moest worden toegepast op het pensioen van een oud-minister, die lid van de Kamer wordt; te dien aanzien wordt aangeteekend, dat voor deze functionnaris geen an dere maatstaf kan worden aange legd, dan voor andere ambtenaren. Wel wordt bij nota van wijziging voorgesteld, om van de vergoeding, genoten als lid van de Kamer, een beperkenden invloed te doen uitgaan op pensioen en wachtgeld. Bij een eventueele herziening van de grondwet verklaart de regeering zich voorts bereid, de wenschelijk- heid er van te onderzoeken, over te gaan lot beperking van het ge lijktijdig genot van pensioen als oud- Kamerlid en van salaris als minister. Wethouders en Gedeputeerden, in het genot van pensioen, toegekend vóór 1 October 1935 of den nader aan te geven datum van inwerking treding der anti-cumulatie-wet ,(1 April 1936) vallen buiten de korting, omdat de belanghebbenden in vele gevallen inkomsten hebben laten val len, hooger dan de vergoeding, wel ke zij in hun functie als wethouder of Gedeputeerde genoten. Zij aanvaardden bedoeld ambt, omdat hun door de bestaande be palingen het uitzicht werd geopend op een onbeperkt pensioen," hetgeen de regeering te hunnen aanzien in het oog wil houden. Verder bevat de wet nog verschil lende bepalingen met betrekking tot ambtenaren, die lid van de Kamer worden, enz. Het ontwerp in zijn geheel is een voorbeeld van het bekende „zachte lijntje," dat echter de mogelijkheid niet uitsluit, dat het later strakker wordt aangehaald, waarop nog wel zal worden aangedrongen. Alle be gin is moeilijk; het zal naderhand misschien gemakkelijker blijken, om het mes wat dieper in de kanker der cumulatie te zetten. Intusschen zullen velen der belanghebbenden zich door de wet, zooals zij daar ligt, toch al gevoelig genoeg getrof fen achten. Het is altijd moeilijk, om gedwongen afstand te moeten doen van inkomsten, waaraan men zich eenmaal heeft gewend; en het getal dergenen, die zich achter het tot dusverre veilige bolwerk der cu mulatie verscholen en er niet aan gedacht zouden hebben, vrijwillig iets van hun stelling prijs te geven, is legio I eerste klasse kok en het onberispe lijk geschoolde dienstpersoneel zou zij het niet kunnen nalaten alles zelf na te gaan. Zij begroette vader en dochter en werd een beetje door hen geplaagd. „Je ziet er wat opgewonden uit, Ko ra. Is er storm geweest in het rijk der dienstboden?" vroeg Peter Har tau. „Ach, wat moet men zich telkens over deze dienstboden ergeren. Zij deugen hier nog veel minder dan bij ons in Duitschland, Peter, dat moet ik zeggen". Hij lachte goedmoedig. „Je zult op de geheele wereld geen dienstbo den vinden, die op het ideaal gelij ken, dat jij van hen maakt. Het zijn ook maar menschen. Erger je niet onnoodig men moet ook op dit punt wat toegeeflijk tegenover het leven staan". „Ik kan toch niet alles door de vingers zien". Winnifred kuste haar tante lachend op de wang. „Laat tantetje maar eerst haar ergernissen uiten, beste vader, anders bekomt het eten haar niet goed." Vertelt u dus, tante Kora, wat er voor verdriet is geweest". Deze vertelde nu al haar erger o Onze K.L.M. slaat een goed figuur! Een blik op de luchtverkeerskaart van Europa is het beste bewijs voor den geweldigen vooruitgang der luchttechniek en de steigende zeker heid van deze zoo vaak belasterde tak van technische ontwikkeling. Dichter en dichter wordt het net, hetwelk de grootsteden, de industrie centra en last not least de kuur- en vacantieoorden met elkaar verbindtaltijd verder naar het Noor den en het Oosten breiden de lucht lijnen zich uit; steeds sneller worden de vluchten over de Middellandsche Zee en binnen afzienbaren tijd zal New York in twee dagen te bereiken zijn! Opvallend is daarbij de poging van de nationale ondernemingen, om zich bij elkaar aan te sluiten en alzoo den weg van den grooten voor uitgang te betreden. Europa kent vele van deze belangrijke maatschap pijen. Daar is vooreerst de „Deut sche Lufthansa," het oudste concern van deze soort, dan de Engelsche „Emperial Airways," dan <le „Air France" en zeker niet op de laatste plaats onze K.L.M. 1 Hand in hand probeeren deze groote maatschap pijen samen te werken. Door deze samenwerking heeft de Europeesche luchtvaart weinig te vreezen van con currentie, in welken vorm, en van welke nationaliteit ook. Het Fransche luchtverkeersnet. In het jaar 1933 bestonden in Frankrijk vijf luchtvaart-maatschap- pijen, welke op 1 September van dit jaar werden samengevat in de „So- ciété Air France". Deze maatschap pij bevliegt een gezamenlijke lengte van 50.000 k.m.jaarlijks legt men 250 vluchten over den Equator af. 82 machines zijn bij de „Air France" in bedrijf, 52 machines die nen als reserve. Het technisch per soneel bestaat uit 101 leiders, 42 boordmecaniciens, 73 radio-telegra fisten en 2 specialisten. De luchtlij nen strekken zich uit over vier we- relddeelen en 29 staten. De vluchten der „Air France" betreffen drie bijzondere gebieden: binnenlandsche vluchten, koloniale vluchten en wereldvluchten. De Bin nenlandsche dienst is praktisch als alle verkeersmiddel in Frankrijk, te Parijs geconcentreerd en verbindt de hoofdstad met alle belangrijke ste den en het naburig buitenland, dit laatste in samenwerking met buiten- landsche luchtvaart-maatschappijen. Het koloniale luchtnet heeft zijn hoofduitgangspunt te Marseille, voor Afrika en Azië en te Toulouse voor de Westkust van Afrika en Zuid- Amerika. Vanuit Marseille gaat een directe lijn naar Syrië en van daaruit via Britsch-Indië en Siam naar Fransch- Indo-China. De tweede lijn over- kruist de Middellandsche Zee naar Algiers en Tunis en vanuit de eerste plaats via de geheele Sahara tot aan Fransch-Centraal-Afrika. Een nieu we lijn vliegt over het zwarte wereld deel en zorgt voor de verbinding met het eiland Madagascar. De twee de lijn voert vanuit Toulouse over Spanje naar Marokko en dan langs de onbetrouwbare Atlantische kust naar Natal. Vanuit Natal vliegen Product van DOUWE EGBERTS Tabaksfabriek nissen, terwijl zij alle drie naar de eerste étage gingen en in een gezel lige en mooi gemeubelde huiskamer binnentraden. Vader en dochter glimlachten el kaar eenige keeren tersluiks toe. Eindelijk besloot de oude dame met de woorden: „ik zou wel eens willen weten, wat er van dit huishouden zou worden, als ik er niet was". Weer keken vader en dochter el kaar vroolijk aan en toen zei Peter Hartau lachend: „je ziet dus, dat het zonder jou in 't geheel niet gaat". Winnifred voegde er opgeruimd aan toe: „maar nu voelt u zich zeker beter, tante Kora? Nu laten wij u aan uw lot over, want wij moeten ons nog verkleeden voor het middagmaal, en vader wil in allerijl nog per telefoon eenige zaken af doen". Zoo gebeurde het. Een uur later zaten alle drie in de mooie groote eetkamer aan tafel. Men at aan een ronde tafel waarover fijn wit damast lag en waarop mooi porcelein en kristal en zilver stond. Twee bedienden stonden achter de tafel en verdwenen toen op een wenk van mevrouw Kora. In den loop van den maaitijd zei Peter Hartau: „aan het eind van deze week moet ik naar de Hudson baai om nieuwe pelsjagers op mijn jachtterrein aan te stellen. Het wordt weer tijd, dat ik zelf op alles toezie". Winnifred keek levendig op. „U neemt mij toch mee, beste vader?" Zijn oogen straalden. „Wil je wer kelijk met mij meegaan?" „Maar vader twijfelt u er aan?" „Ik wilde maar eerst hooren of je er lust in had. Ik ben natuurlijk heel blij, als je met mij meegaat want nu kan ik niet meer zoo goed tegen de eenzaamheid als vroeger. En ik zou geheel alleen in ons boschhuis, hoog in het oerwoud, moeten wonen als jij niet met mij meeging". Het boschhuis van den Pelskoning stond op dezelfde plaats, waarop zijn oude houten hut gestaan had, toen hij zelf nog pelsjager was. Hij had daar een aardig houten huisje laten bouwen, dat hij steeds bewoonde, als hij een inspectiereis naar zijn jachterreinen maakte. Winnifred had hem daarheen reeds eenige malen in den zomer vergezeld. Alleen in den winter had haar de nieuwe vliegtuigen over den Zuid- Atlantischen Oceaan tot aan Per- nambuco, „doen" Rio de Janeiro, Buenos Aires, overkruisen de Andes en landen in Santiago de Chile. Op de Fransche binnen-Europee- sche lijnen heeft men nachtvluchten ingesteld, zulks hoofdzakelijk ter be vordering van het luchtpostwezen. De vliegtuigen, welke hierbij ge bruikt worden, zijn van verschillend type, doch, met uitzondering van en kele Fokker-machines, zijn het alle toestellen van Fransch fabrikaat. De veiligheid der Fransche toestellen stijgt met het jaar en bedroeg 0.67 in 1930, 0.18 in 1932 en 0.125 in 1934. Vervoerd werden in het laat ste jaar 50.000 passagiers, 1.340.000 kilo aan vrachtgoederen en 32.000.000 brieven en drukwerken. Het Britsche luchtverkeersnet. De snelle ontwikkeling, welke het grootste Britsche luchtvaart-concern, de „British Imperial Airways" heeft ondergaan, is hoofdzakelijk te dan ken aan de vele koloniën van En geland, welke over de geheele we reld verspreid liggen. Afgezien van de continentale verbindingen, die in nauwe samenwerking met verschei dene Europeesche maatschappijen worden onderhouden, is de „Imperial Airways' hoofdzakelijk ingesteld voor verre vluchten en van dezen is de belangrijkste de lijn van Londen naar Egytpe, van waaruit twee andere lijnen aftakken: de eene voert van Cairo tot aan de Kaap en bezit hulpdiensten in het voormalig Duitsch-Oost-Afrika en in de Zuid- Afrikaansche Unie. De andere lijn voert naar Britsch-Indië en van daar uit naar Australië, eveneens met ver scheidene hulpdiensten in Indië, zoo wel als in Australië. De verbinding met Zuid-Afrika, Indië en Australië komt tweemaal per week tot stand, met Egypte vier maal, de zuiver-Europeesche lijnen vader haar tot nu toe nog niet mee genomen, omdat hij vond, dat de reis en het verblijf daar in het kou de jaargetijde te veel van haar zou vergen. Winnifred greep zijn hand. „Na tuurlijk laat ik u niet alleen gaan, lieve vader. Wanneer moet ik voor de reis gereed zijn?" „Zaterdag vroeg te acht uur". „Goed, ik zal stipt op tijd gereed zijn". „Zal het je niet te eenzaam wor den met je vader alleen?" „Ach neen! Waarom zou het, va der? Ik ben toch reeds eenige kee ren met u mee geweest". „Ja maar toen was je nog geen volwassen jong meisje, die door een schaar vereerders wordt omgeven. Wat zullen die zeggen, als je je niet meer laat zien?" plaagde hij. Zij haalde lachend de schouders op. „Zij kunnen bij zichzelf zeggen, dat geen hunner mij het gezelschap van mijn vader kan vergoeden. Ik zal hen in elk geval zonder dat het mij eenigszins aan het hart gaat aan hun lot overlaten. Zij zullen de schei ding van mij wel te boven komen". (Wordt vorvolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1935 | | pagina 1