BRESKENSCHE COURANT
Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D.
BLACK-BOy
\iCOFFIE
IvzhYSEHDYK
CEEL MERK
De anti-cumulatlewet
Winnifred de Pelskoningin.
Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 70179. Uitgave J. C. LE BLEU v|h E. BOOM-BLIEK, Breskens
FEUILLETON
Vliegend Europa.
ZWARE PRUIAA
DIE HEN BUU
HEEL LEKKER VINDT
45ste Jaargang
Vrijdag 15 November 1935
Nummer 4086
ABONNEMENTSPRIJS
Per drie maanden f 1.25. Buiten Breskens per drie maanden I 1 40
Franco per post per jaar f 5.00
Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1-5 regels (0,75. Iedere regel meer 0; 15Ingez. Med. 30 ct. per regel
Abonnements-advertenties groote korting.
Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels 0.40 (bij vooruitbetaling)
VLEESCHDISTRIBUTIE.
Bonnen moeten opnieuw ter secretarie
aangevraagd worden.
o
Eindelijk en ten langen laatste zal
het er toch van komen, dat er een
zij het dan bescheiden begin
wordt gemaakt aan het beperken
van het opeenhoopen van inkomsten,
die door den Staat worden betaald,
hetzij in den vorm van pensioen
plus een rijksbetrekking, of het ge
lijktijdige bekleeden van een rijks-
en gemeentebetrekking, enz.
Reeds jaren heeft men op dit
aambeeld gehamerd, doch tot dus
verre tevergeefs. Het leek wel, of
men angst had om deze koe bij
de horens te vatten, dan wel of er
geheime machten aan het werk wa
ren, die het indienen van een der
gelijk wetsontwerp wisten tegen te
houden. Men weet immers, dat het
in kringen van zeer uiteenloopenden
aard, die evenwel alle er bij waren
geïnteresseerd, op verzet stuitte.
Thans is echter de knoop doorge
hakt; de memorie van antwoord aan
de Tweede Kamer js verschenen en
op 1 April a.s. dit is geen ver
vroegde Aprilgrap moet de wet
in werking treden.
Zooals wij hierboven reeds op
merkten, zal dit ontwerp den tal
rijken tegenstanders der .cumulatie
ongetwijfeld lang niet ver genoeg
gaan, doch nu de eerste schrede op
dien weg is gezet, zal men later
wellicht in die richting verder gaan
en ook diegenen bereiken, die thans
nog buiten schot zijn gebleven.
Zoo zal bijvoorbeeld bij een even-
tueele grondwetsherziening worden
onderzocht, in hoeverre het mogelijk
is, te bewerken, dat het pensioen
van een gewezen Kamerlid bij ge
lijktijdig genot van inkomsten uit
een openbare kas ,(of kassen) wordt
beperkt.
Roman van
H. COURTHS-MAHLER
met autorisatie uit het
Duitsch vertaald door
Mevr. J.P.WESSELINK-v. Rossum
0
In den eenen hoek stond een zeer
groote kachel van buitengewoon
mooi beeldhouwwerk en in den te-
genovergestelden hoek groeiden en
bloeiden rondom een fontein allerlei
planten.
Op den achtergrond voerde een
breede met tapijten belegde mar
meren trap naar een breed trap
portaal en van hier verdeelde de
trap zich en voerde naar twee zij
den, omhoog naar de eerste étage
In de hall nam een knecht de
kleeren van vader en dochter aan
Intwsschen kwam mevrouw Kora
Dietzius, de zuster van den heer des
huizes uit de in het sousterrain lig
gende provisiekamers. Ondanks den
Wat betreft cumulatie van in
komsten uit functies of betrekkingen,
welke vereenigbaar zijn met de func
tie van Kamerlid, acht de regeering
geen termen aanwezig om deze te
beperken met de schadeloosstelling
als zoodanig genoten, aangezien men
dan voor de consequentie zou komen
te staan, dat het gelijktijdig beklee
den van een hoofd- en een neven
betrekking in staatsdienst zou leiden
tot cumulatiebeperking.
De opmerking was gemaakt, dat
aftrek moest worden toegepast op
het pensioen van een oud-minister,
die lid van de Kamer wordt; te
dien aanzien wordt aangeteekend,
dat voor deze functionnaris geen an
dere maatstaf kan worden aange
legd, dan voor andere ambtenaren.
Wel wordt bij nota van wijziging
voorgesteld, om van de vergoeding,
genoten als lid van de Kamer, een
beperkenden invloed te doen uitgaan
op pensioen en wachtgeld.
Bij een eventueele herziening van
de grondwet verklaart de regeering
zich voorts bereid, de wenschelijk-
heid er van te onderzoeken, over
te gaan lot beperking van het ge
lijktijdig genot van pensioen als oud-
Kamerlid en van salaris als minister.
Wethouders en Gedeputeerden, in
het genot van pensioen, toegekend
vóór 1 October 1935 of den nader
aan te geven datum van inwerking
treding der anti-cumulatie-wet ,(1
April 1936) vallen buiten de korting,
omdat de belanghebbenden in vele
gevallen inkomsten hebben laten val
len, hooger dan de vergoeding, wel
ke zij in hun functie als wethouder
of Gedeputeerde genoten.
Zij aanvaardden bedoeld ambt,
omdat hun door de bestaande be
palingen het uitzicht werd geopend
op een onbeperkt pensioen," hetgeen
de regeering te hunnen aanzien in
het oog wil houden.
Verder bevat de wet nog verschil
lende bepalingen met betrekking tot
ambtenaren, die lid van de Kamer
worden, enz.
Het ontwerp in zijn geheel is een
voorbeeld van het bekende „zachte
lijntje," dat echter de mogelijkheid
niet uitsluit, dat het later strakker
wordt aangehaald, waarop nog wel
zal worden aangedrongen. Alle be
gin is moeilijk; het zal naderhand
misschien gemakkelijker blijken, om
het mes wat dieper in de kanker
der cumulatie te zetten. Intusschen
zullen velen der belanghebbenden
zich door de wet, zooals zij daar
ligt, toch al gevoelig genoeg getrof
fen achten. Het is altijd moeilijk,
om gedwongen afstand te moeten
doen van inkomsten, waaraan men
zich eenmaal heeft gewend; en het
getal dergenen, die zich achter het
tot dusverre veilige bolwerk der cu
mulatie verscholen en er niet aan
gedacht zouden hebben, vrijwillig
iets van hun stelling prijs te geven,
is legio I
eerste klasse kok en het onberispe
lijk geschoolde dienstpersoneel zou
zij het niet kunnen nalaten alles zelf
na te gaan.
Zij begroette vader en dochter en
werd een beetje door hen geplaagd.
„Je ziet er wat opgewonden uit, Ko
ra. Is er storm geweest in het rijk
der dienstboden?" vroeg Peter Har
tau.
„Ach, wat moet men zich telkens
over deze dienstboden ergeren. Zij
deugen hier nog veel minder dan bij
ons in Duitschland, Peter, dat moet
ik zeggen".
Hij lachte goedmoedig. „Je zult
op de geheele wereld geen dienstbo
den vinden, die op het ideaal gelij
ken, dat jij van hen maakt. Het
zijn ook maar menschen. Erger je
niet onnoodig men moet ook op
dit punt wat toegeeflijk tegenover
het leven staan".
„Ik kan toch niet alles door de
vingers zien".
Winnifred kuste haar tante lachend
op de wang. „Laat tantetje maar
eerst haar ergernissen uiten, beste
vader, anders bekomt het eten haar
niet goed." Vertelt u dus, tante Kora,
wat er voor verdriet is geweest".
Deze vertelde nu al haar erger
o
Onze K.L.M. slaat een goed
figuur!
Een blik op de luchtverkeerskaart
van Europa is het beste bewijs voor
den geweldigen vooruitgang der
luchttechniek en de steigende zeker
heid van deze zoo vaak belasterde
tak van technische ontwikkeling.
Dichter en dichter wordt het net,
hetwelk de grootsteden, de industrie
centra en last not least de
kuur- en vacantieoorden met elkaar
verbindtaltijd verder naar het Noor
den en het Oosten breiden de lucht
lijnen zich uit; steeds sneller worden
de vluchten over de Middellandsche
Zee en binnen afzienbaren tijd zal
New York in twee dagen te bereiken
zijn! Opvallend is daarbij de poging
van de nationale ondernemingen, om
zich bij elkaar aan te sluiten en
alzoo den weg van den grooten voor
uitgang te betreden. Europa kent
vele van deze belangrijke maatschap
pijen. Daar is vooreerst de „Deut
sche Lufthansa," het oudste concern
van deze soort, dan de Engelsche
„Emperial Airways," dan <le „Air
France" en zeker niet op de laatste
plaats onze K.L.M. 1 Hand in hand
probeeren deze groote maatschap
pijen samen te werken. Door deze
samenwerking heeft de Europeesche
luchtvaart weinig te vreezen van con
currentie, in welken vorm, en van
welke nationaliteit ook.
Het Fransche luchtverkeersnet.
In het jaar 1933 bestonden in
Frankrijk vijf luchtvaart-maatschap-
pijen, welke op 1 September van dit
jaar werden samengevat in de „So-
ciété Air France". Deze maatschap
pij bevliegt een gezamenlijke lengte
van 50.000 k.m.jaarlijks legt
men 250 vluchten over den Equator
af. 82 machines zijn bij de „Air
France" in bedrijf, 52 machines die
nen als reserve. Het technisch per
soneel bestaat uit 101 leiders, 42
boordmecaniciens, 73 radio-telegra
fisten en 2 specialisten. De luchtlij
nen strekken zich uit over vier we-
relddeelen en 29 staten.
De vluchten der „Air France"
betreffen drie bijzondere gebieden:
binnenlandsche vluchten, koloniale
vluchten en wereldvluchten. De Bin
nenlandsche dienst is praktisch als
alle verkeersmiddel in Frankrijk, te
Parijs geconcentreerd en verbindt de
hoofdstad met alle belangrijke ste
den en het naburig buitenland, dit
laatste in samenwerking met buiten-
landsche luchtvaart-maatschappijen.
Het koloniale luchtnet heeft zijn
hoofduitgangspunt te Marseille, voor
Afrika en Azië en te Toulouse voor
de Westkust van Afrika en Zuid-
Amerika.
Vanuit Marseille gaat een directe
lijn naar Syrië en van daaruit via
Britsch-Indië en Siam naar Fransch-
Indo-China. De tweede lijn over-
kruist de Middellandsche Zee naar
Algiers en Tunis en vanuit de eerste
plaats via de geheele Sahara tot aan
Fransch-Centraal-Afrika. Een nieu
we lijn vliegt over het zwarte wereld
deel en zorgt voor de verbinding
met het eiland Madagascar. De twee
de lijn voert vanuit Toulouse over
Spanje naar Marokko en dan langs
de onbetrouwbare Atlantische kust
naar Natal. Vanuit Natal vliegen
Product van DOUWE EGBERTS Tabaksfabriek
nissen, terwijl zij alle drie naar de
eerste étage gingen en in een gezel
lige en mooi gemeubelde huiskamer
binnentraden.
Vader en dochter glimlachten el
kaar eenige keeren tersluiks toe.
Eindelijk besloot de oude dame met
de woorden: „ik zou wel eens willen
weten, wat er van dit huishouden
zou worden, als ik er niet was".
Weer keken vader en dochter el
kaar vroolijk aan en toen zei Peter
Hartau lachend: „je ziet dus, dat
het zonder jou in 't geheel niet
gaat".
Winnifred voegde er opgeruimd
aan toe: „maar nu voelt u zich
zeker beter, tante Kora? Nu laten
wij u aan uw lot over, want wij
moeten ons nog verkleeden voor het
middagmaal, en vader wil in allerijl
nog per telefoon eenige zaken af
doen".
Zoo gebeurde het.
Een uur later zaten alle drie in
de mooie groote eetkamer aan tafel.
Men at aan een ronde tafel waarover
fijn wit damast lag en waarop mooi
porcelein en kristal en zilver stond.
Twee bedienden stonden achter de
tafel en verdwenen toen op een
wenk van mevrouw Kora.
In den loop van den maaitijd zei
Peter Hartau: „aan het eind van
deze week moet ik naar de Hudson
baai om nieuwe pelsjagers op mijn
jachtterrein aan te stellen. Het wordt
weer tijd, dat ik zelf op alles toezie".
Winnifred keek levendig op. „U
neemt mij toch mee, beste vader?"
Zijn oogen straalden. „Wil je wer
kelijk met mij meegaan?"
„Maar vader twijfelt u er aan?"
„Ik wilde maar eerst hooren of
je er lust in had. Ik ben natuurlijk
heel blij, als je met mij meegaat
want nu kan ik niet meer zoo goed
tegen de eenzaamheid als vroeger.
En ik zou geheel alleen in ons
boschhuis, hoog in het oerwoud,
moeten wonen als jij niet met mij
meeging".
Het boschhuis van den Pelskoning
stond op dezelfde plaats, waarop
zijn oude houten hut gestaan had, toen
hij zelf nog pelsjager was. Hij had
daar een aardig houten huisje laten
bouwen, dat hij steeds bewoonde,
als hij een inspectiereis naar zijn
jachterreinen maakte.
Winnifred had hem daarheen
reeds eenige malen in den zomer
vergezeld.
Alleen in den winter had haar
de nieuwe vliegtuigen over den Zuid-
Atlantischen Oceaan tot aan Per-
nambuco, „doen" Rio de Janeiro,
Buenos Aires, overkruisen de Andes
en landen in Santiago de Chile.
Op de Fransche binnen-Europee-
sche lijnen heeft men nachtvluchten
ingesteld, zulks hoofdzakelijk ter be
vordering van het luchtpostwezen.
De vliegtuigen, welke hierbij ge
bruikt worden, zijn van verschillend
type, doch, met uitzondering van en
kele Fokker-machines, zijn het alle
toestellen van Fransch fabrikaat. De
veiligheid der Fransche toestellen
stijgt met het jaar en bedroeg 0.67
in 1930, 0.18 in 1932 en 0.125 in
1934. Vervoerd werden in het laat
ste jaar 50.000 passagiers, 1.340.000
kilo aan vrachtgoederen en 32.000.000
brieven en drukwerken.
Het Britsche luchtverkeersnet.
De snelle ontwikkeling, welke het
grootste Britsche luchtvaart-concern,
de „British Imperial Airways" heeft
ondergaan, is hoofdzakelijk te dan
ken aan de vele koloniën van En
geland, welke over de geheele we
reld verspreid liggen. Afgezien van
de continentale verbindingen, die in
nauwe samenwerking met verschei
dene Europeesche maatschappijen
worden onderhouden, is de „Imperial
Airways' hoofdzakelijk ingesteld voor
verre vluchten en van dezen is de
belangrijkste de lijn van Londen naar
Egytpe, van waaruit twee andere
lijnen aftakken: de eene voert van
Cairo tot aan de Kaap en bezit
hulpdiensten in het voormalig
Duitsch-Oost-Afrika en in de Zuid-
Afrikaansche Unie. De andere lijn
voert naar Britsch-Indië en van daar
uit naar Australië, eveneens met ver
scheidene hulpdiensten in Indië, zoo
wel als in Australië.
De verbinding met Zuid-Afrika,
Indië en Australië komt tweemaal
per week tot stand, met Egypte vier
maal, de zuiver-Europeesche lijnen
vader haar tot nu toe nog niet mee
genomen, omdat hij vond, dat de
reis en het verblijf daar in het kou
de jaargetijde te veel van haar zou
vergen.
Winnifred greep zijn hand. „Na
tuurlijk laat ik u niet alleen gaan,
lieve vader. Wanneer moet ik voor
de reis gereed zijn?"
„Zaterdag vroeg te acht uur".
„Goed, ik zal stipt op tijd gereed
zijn".
„Zal het je niet te eenzaam wor
den met je vader alleen?"
„Ach neen! Waarom zou het, va
der? Ik ben toch reeds eenige kee
ren met u mee geweest".
„Ja maar toen was je nog geen
volwassen jong meisje, die door een
schaar vereerders wordt omgeven.
Wat zullen die zeggen, als je je niet
meer laat zien?" plaagde hij.
Zij haalde lachend de schouders
op.
„Zij kunnen bij zichzelf zeggen,
dat geen hunner mij het gezelschap
van mijn vader kan vergoeden. Ik
zal hen in elk geval zonder dat het
mij eenigszins aan het hart gaat aan
hun lot overlaten. Zij zullen de schei
ding van mij wel te boven komen".
(Wordt vorvolgd.)