BRESKENSCHE COURANT Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D. Mcoffie AKKERTJES IvzkYSENDYK CEEL MERK DIE MEN BUU HEEL LEKKER VINDT Buitenland Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 70179. Uitgave J. C. LE BLEU v|h E. BOOM-BLIEK, Breskens FEUILLETON Het Parelsnoer. 45ste Jaargang Vrijdag 1 November 1935 Nummer 4082 ABONNEMENTSPRIJS Per drie maanden f 1.25. Buiten Breskens per drie maanden 1 1.40 Franco per post per jaar f 5.00 Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer (0;15. Ingez. Med. 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting. Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels 0.40 (bij vooruitbetaling) Heeft Abessinië onze beschaving noodig? o Als de Europeesche volken al het geen zij met hun cultuur bereikt en tot stand gebracht hebben te vuur en te zwaard aan de zwarte, gele, roode, bruine stammen op dringen, dan gaan zij daarbij uit van de overtuiging, dat zij den pri mitieven mensch iets goeds en moois brengen, iets van hooger waarde, een edeler moraal, een betere reli gie, een fijnere beschaving. De Eu ropeaan beschouwt het als volko men vanzelfsprekend, dat zijn cultuur hooger staat dan die van de volken, welke hij „primitief" noemt. Deze hoogere cultuur komt zichtbaar tot uiting in vuurwapen, vliegtuig, wa terleiding, radio en alcohol uitin gen van een voortschrijdende civili satie, doch niet van edeler cultuur. De heilige wet van het „taboe". Nemen wij slechts een der be langrijkste sociaai-ethische wetten der volken, het „taboe" der pri mitieven, een begrip, dat niet met een enkel woord is weer te geven. Wilhelm Wundt noemt het in zijn „Völkerpsychologie" de oudste co dex van ongeschreven wetten, die de menschheid kent. Volgens den Engelschen anthropoloog Northcote W. Thomas omvat „taboe" het hei lige karakter van personen en din gen, den aard der beperkingen daar door opgelegd en de gevolgen van overtreding van het verbod. Het ta boe is de uitstraling van een geheim zinnige kracht, het „Mana," de macht waaruit al het onverklaarbare ontstaat en die geheiligde personen, heerschers of priesters en geheilig de voorwerpen eigen is. Voor Wundt omvat het taboe alle gebruiken, waarin de eerbied voor bepaalde religieuze voorwerpen of handelin gen tot uiting komt. Onmiskenbaar is de overeenkomst tusschen het ta boe van een neger-stamhoofd en de Europeesche wetten ter bescherming van een staatsidee of een vorstelijke persoonlijkheid. Het ceremonieel aan het hof van een stamhoofd is niet minder gecompliceerd dan het cere monieel aan het Engelsche hof, en overtredingen van de etiquette wor den zoowel hier als ginds zeer kwa lijk genomen. Het taboe van de pri mitieve volken ligt, zooals Freud heeft aangetoond, niet zoo ver af van de zedelijke en moreele gebo den, waaraan wij gehoorzamen. 88 Romah van H. COURTHS-MAHI.ER met autorisatie uit het Duitsch vertaald dooi A. VUERHARD-BERKllOIJT 0 Het zou moeilijk zijn Ursula's ge voelens te beschrijven. Het la; in haar karakter om haar zuster dezen man te misgrntien Ze von 1, dat ze eigenlijk door Frieda voor den gek was gehouden. Volgens haar opvat tingen, had zij alleen het re ~ht ge had mevrouw von Lersen te wor den. Wel hield ze zich voor, dat ze in financ i 'el opzicht een min ,tens even goed huwelijk deed als haar zuster, maar de „goeie Max" zooals ze haar aanstaande beschermend noem de, was toch eigenlijk maar een eenvoudige zeepfabrikant en kiort Het huwelijk bij zwart en blank. Wanneer bijvoorbeeld bij de be volking van de Zuidzee-eilanden en bij de negers in Afrika is het in den grond niet veel anders een jonge man naar de hand van een meisje dingt, dan onderhandelen de ouders over de wederzijdsche ge schenken, juist zooals elders de ouders van de bruid over den bruid schat onderhandelen. Probeert het paar om zonder toestemming van de ouders als gehuwden samen te leven, dan komt de familie van het meisje en haalt haar met geweld terug. Zijn daarentegen de geschenken een maal uitgewisseld, dan geldt het huwelijk als wettig voltrokken en wordt erkend, wanneer men ziet, dat de jonge menschen samen wonen. Van vier kanten moeten de huwe lijksgiften worden uitgewisseld, waar door de toestemming van beide fa milies wordt bekrachtigd. Aard en hoeveelheid van deze geschenken, alsmede de wijze, waarop de over dracht moet plaats hebben, zijn nauwkeurig voorgeschreven. Ook zonder een bepaalde huwelijksplech tigheid is het ceremonieel bij deze primitieve volken minstens even ge compliceerd als verloving, onder trouw en huwelijk bij ons. Beschaafd of primitief het erfrecht overal gecompliceerd 1 Beschouwen wij een andere so ciale instelling, het erfrecht. Hoe gecompliceerd zijn de erfkwesties niet in Europa en hoe verschillend worden zij niet behandeld al naar gelang van de wetten, waaraan pri vaatbezit, familiebezit en staatsbe lang onderworpen zijn. Majoraat en fideïcommis, verdeeling van goede ren van een erflater uit derge lijke kwesties ontstaan problemen voor juridische spitsvondigheden. In den stam van een primitief volk, waar het moederrecht heerscht, kan de man zijn bezittingen niet aan den zoon vermaken, daar deze geheel tot de familie van de moeder be hoort. Doch onder bepaalde, zeer gecompliceerde omstandigheden, is de vader in staat, den zoon, zoo lang hij (de vader) leeft, het bur gerrecht en daarmede het vruchtge bruik van de openbare instellingen in zijn dorp te verzekeren. Wij tref fen daarin weer een volkomen soort gelijke juridische spitsvondigheid aan als in Europa. Of is het soms een teeken van alleenzaligmakende cultuur, dat in Europa de meest gebruikelijke lief- koozing de kus is, die den meesten anderen volken zoowel de Chinee- met zijn gedrongen, heel gewone verschijning niet op tegen Lersens aristocratisch uiterlijk. En als Lersen bij de diplomatie ging wat zou Frieda dan een groote rol spelen. Neen. Ursula was heelemaal niet tevreden over den gang van zaken en bewees dat door een slecht hu meur. Den volgenden morgen lag er op de ontbijttafel naast het bordje van mijnheer Dorlach een brief van mijn heer von Bingen. Deze helderde al les omtrent I.ersen's ongegronde ver denking op en schreef: ,,In vertrouwen gezegd, be te Dor lach, die vrijheer von Lersen zal nog tot groote dingen geroepen wor den. Zijne Excellentie heeft er te gen mij een toespeling op gemaakt en is vast van plan von Lersen in alle opzichten vooruit te helpen, vooral daar hij in hem bijzondere capaciteiten veronderstelt. Je zult verstandig doen op den besten voet met hem te blijven". Dat bracht von .Dorlach toch aan het nadenken. Lersen was nu plot seling iemand geworden waar hij voordeel van hebben kon en hij steeg zen met hun duizenden jaren oude cultuur, als de Afrikanen en Austra liërs ten eenenmale onbekend is. Andere betuigingen van teederheid, zooals het wrijven van neuzen of als moederlijke liefkoozing het beademen van het kinderlichaampje, vervangen den kus der Europeanen volkomen. De politiek wel het allerminst primitief En dan de politiek! Ras Taffari, als Hailé Selassie, tegenwoordig een persoonlijkheid, die in het centrum van de wereldpolitiek staat, heeft jarenlang het verzet van de Abes- sijnsche grooten en den invloed van de omgeving van zijn voorgangster, Keizerin Zaoditoe, moeten bestrij den. Hij streeft naar een sterk cen traal gezag en naar de eenwording van het geheele land onder dit cen trale gezag. Hoe lang hebben lan den als Frankrijk, Italië en Duitsch- land er bijvoorbeeld niet over ge daan, om ditzelfde ideaal van de staatkundige eenheid te bereiken I En tot welke militaire en diploma tieke middelen moest men daarvoor niet zijn toevlucht nemen I je*- Nu komen de rheumatische pijnen en dergelijke kwaaltjes, die het gevolg zijn van kou en vochtigheid. Neem daarvoor "AKKERTJES", die snel en zeker Uw rheumatische pij nen, Uw spierpijn of spil in den rug zullen verdrijven, maar bovendien ook de oorzaak daarvan wegnemen. Nederlandsch Ongeëvenaard bij gevatte kou Product Griep, rheumaliscne pijnen, Zenuwpijnen, Hoofdpijn, ent. Per 12 si. 52 ci. Zakdoosje 20 cl. Volgens recept van Apotheker Dumont AKKER.CACHETS in waarde, zoodat, toen Lersen kwam om in den vorm om Frieda's hand te vragen, hij hem op de be minnelijkste manier zijn toestem ming gaf. Ursula liet zich aan Lersen van haar minst beminnelijken kant zien. Hij negeerde dat terwille van Frieda en verzocht Ursula hoffelijk om dien avond met haar aanstaande het ver lovingsfeest mee te maken, daar ze nu toch één familie werden. Ursula nam natuurlijk aan. Mijnheer Berger was één enthou siasme over „zijn zwager vrijheer von Lersen op Solitude," over wien hij bij zijn kennissen zou kunnen opsnijden. Overigens was de goed hartige man werkelijk zeer ingeno men met zijn zwager en schoonzuster en Ursula had heel wat geduld noo dig om zijn dweperijen met hen bei den aan te hooien. Ze vond den ..goeie Max" een beetje ordinair en keek telkens weer met brandende oogen naar het gelukkige paartje, wier oogen zoo vaak, alles om zich heen vergetend, in elkaar rustten. Ursula's bruiloft vond bggin No vember plaats. Lersen en Frieda Staat dus de Europeesche cul tuur zooveel hooger? De primitieve volken bezitten een even oude cultuur als Europa; in vele gevallen men denke slechts aan China en Egypte zelfs een aanmerkelijk oudere. Toen de Span jaarden en Portugeezen naar Ame rika kwamen, vonden jij daar een op hoogen trap staande cultuur, die van de Azteken welke geen enkel verband hield met de Euro peesche. De enkele spaarzame res ten. die ons nog van deze cultuur zijn overgebleven, zijn even zoovele bewijzen voor haar hooge ontwikke ling. Daar den vreemden indringers 'deze cultuur vol dagen onbekend was, noemden zij haar barbaarsch en roei den haar zonder eenige aarzeling met de gruwelijkste middelen vol komen uit. Ons Europeanen heeft de civili satie de middelen verschaft, waar door wij beter in staat zijn de na tuur met inbegrip van de men schen te beheerschen. Onze cul tuur, het geheele complex van onze ethische en religieuze voorstellingen, is echter niet beter dan die der pri mitieve volken zij is slechts an ders. In cultureel opzicht zijn de primitieve volken geenszins primi tief. De Kaveeweefabrieken breiden uit. o Voormalige Jaeger-fabriek in gebruik genomen. NAAR DE DUIZEND MAN. De groote vraag naar haar pro ducten heeft in de Kaveeweefabrie ken de laatste maanden een aan merkelijke uitbreiding van het per soneel ten gevolge gehad. Het laat ste halfjaar zijn enkele honderden sigarenmakers in de fabrieken te Roosendaal en in Wemhout te werk gesteld, zoodat het totaal aantal per sonen, dat bij deze firma arbeid vindt, momenteel niet minder dan 940 bedraagt 1 Gezien de groote toeloop van ar beidskrachten uit het geheele land, die zich dagelijks komen aanmelden, zal het niet lang meer duren of de K.V.W.-fabrieken hebben het re cord-aantal van duizend man per soneel in dienst. Deze prachtige groei heeft de di rectie genoopt haar fabrieksruimte uit te breiden. Zij heeft daartoe de voormalige Jaeger-fabriek aan den trouwden in het eind van die maand. De bruiloft van Ursula werd met pracht en praal in een Berlijnsch hotel gevierd. Lersen en Frieda wa ren in alle stilte in de kleine kerk van Deutzingen getrouwd en al leen de heer Schröter en de heer von Bingen waren getuigen. Dit jonge paar had geen feesten noodig op hun bruiloft. De heer von Dor lach noch Ursula waren er bij te genwoordig. Ursula was met haar man op de huwelijksreis en mijnheer von Dorlach woonde in dien tijd in de villa van Berger en genoot met volle teugen van het grootestadsle ven. Het kwam niet in zijn hoofd op om deze vrijheidsroes af te bre ken om die „saaie bruiloft van zijn oudste dochter" mee te maken. „Frieda is zelfs te gierig om haar huwelijk behoorlijk te vieren," zei hij tegen Ursula. Maar noch hij. noch Ursula wisten, dat Lersen en Frieda een groote som gegeven hadden voor voedselverstrekking aan arme Mün- chener kinderen. Dat was hun brui loftsfeest. Op den avond van hun huwelijks- Havendijk in gebruik genomen, een pand van niet minder dan 3500 vierkante meter oppervlakte. Hier is tevens alle gelegenheid voor pakhuisruimte, als gevolg waar van de fabriek te Nispen, welke' den laatsten tijd als opslagplaats werd gebruikt, vrij komt. Deze fa briek zal nu haar oude bestem ming herkrijgen, t.w. die van si- garenmakerij. In totaal kunnen hier een 120-tal sigarenmakers aan het werk worden gezet. Tot welken omvang het bedrijf der K.V.W. op deze wijze zal uit groeien, valt thans uiteraard nog niet te zeggen. De directie toonde zich in dit opzicht echter zeer op timistisch. Een gedenkteeken voor Koningin Astrid. Na onderhandelingen tusschen den Belgischen consul en twee grondeigenaren te Küssnachc (Zwitserland) Is een strook grondsvan zeven meter breedte en tien meter lengte, de plek, waar Koningin Astrid bij een auto-ongeluk om het leven Is gekomen, In eigendom overgegaan aan het Belgische koningshuls. Er zal een steenen kruis wordeu geplaatst, omringd door een muur. Aan den anderen kant van den weg zal een kapel gebouwd worden. Hef graf van koningin Astrid. Iedere week begeeft koning Leopold zich ten minste eenmaal naar de crypte onder de kerk te Laken, waar zich de graftombe van koningin Astrid bevindt. De jonge vorst is er meestal heel alleen en blijft dan ge woonlijk geruimen tijd jn gebed of in gedachten verzonken in den ko ninklijken grafkelder. De auto wacht bij de kerk en brengt hem, na het treurige bezoek, weer naar het slot te Laken, waar nu ook koningin dag stonden Lersen en Frieda in nig omvat voor het raam van Ralfs studeerkamer en keken naar het wit besneeuwde landschap. Plechtig als een zachte bruiloftsfakkel stond de maan aan den hemel en wierp haar licht over de pas gevallen sneeuw, zoodat die fonkelde en schitterde alsof er milliarden brillanten over heen waren gestrooid. „Hier voor dit raam heb ik je voor het eerst gezien, Frieda en ik heb je van dat oogenblik af lief gehad. Mijn leven is veranderd se dert jij er binnen bent gekomen. Wat heb ik je daarom lief, mijn liefste vrouw". Frieda vlijde haar hoofd tegen zijn borst. „Ook jij was voor mij het begin van een ander leven, liefste. Voor ik je kende, was ik arm aan lief de, een eenzame, hongerende ziel. Nu ben ik zoo rijk zoo rijk God geve, dat ik dien rijkdom altijd behouden mag". Einde

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1935 | | pagina 1