BRESKENSCHE COURANT
Nieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D.
Mcoffie
AKKERTJES
IvzkYSENDYK
CEEL MERK
DIE MEN BUU
HEEL LEKKER VINDT
Buitenland
Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 70179. Uitgave J. C. LE BLEU v|h E. BOOM-BLIEK, Breskens
FEUILLETON
Het Parelsnoer.
45ste Jaargang
Vrijdag 1 November 1935
Nummer 4082
ABONNEMENTSPRIJS
Per drie maanden f 1.25. Buiten Breskens per drie maanden 1 1.40
Franco per post per jaar f 5.00
Buitenland per jaar f 6.50 Alles bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEPRIJS:
Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer (0;15. Ingez. Med. 30 ct. per regel
Abonnements-advertenties groote korting.
Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels 0.40 (bij vooruitbetaling)
Heeft Abessinië
onze beschaving noodig?
o
Als de Europeesche volken al het
geen zij met hun cultuur bereikt
en tot stand gebracht hebben te
vuur en te zwaard aan de zwarte,
gele, roode, bruine stammen op
dringen, dan gaan zij daarbij uit
van de overtuiging, dat zij den pri
mitieven mensch iets goeds en moois
brengen, iets van hooger waarde,
een edeler moraal, een betere reli
gie, een fijnere beschaving. De Eu
ropeaan beschouwt het als volko
men vanzelfsprekend, dat zijn cultuur
hooger staat dan die van de volken,
welke hij „primitief" noemt. Deze
hoogere cultuur komt zichtbaar tot
uiting in vuurwapen, vliegtuig, wa
terleiding, radio en alcohol uitin
gen van een voortschrijdende civili
satie, doch niet van edeler cultuur.
De heilige wet van het „taboe".
Nemen wij slechts een der be
langrijkste sociaai-ethische wetten
der volken, het „taboe" der pri
mitieven, een begrip, dat niet met
een enkel woord is weer te geven.
Wilhelm Wundt noemt het in zijn
„Völkerpsychologie" de oudste co
dex van ongeschreven wetten, die
de menschheid kent. Volgens den
Engelschen anthropoloog Northcote
W. Thomas omvat „taboe" het hei
lige karakter van personen en din
gen, den aard der beperkingen daar
door opgelegd en de gevolgen van
overtreding van het verbod. Het ta
boe is de uitstraling van een geheim
zinnige kracht, het „Mana," de
macht waaruit al het onverklaarbare
ontstaat en die geheiligde personen,
heerschers of priesters en geheilig
de voorwerpen eigen is. Voor Wundt
omvat het taboe alle gebruiken,
waarin de eerbied voor bepaalde
religieuze voorwerpen of handelin
gen tot uiting komt. Onmiskenbaar
is de overeenkomst tusschen het ta
boe van een neger-stamhoofd en de
Europeesche wetten ter bescherming
van een staatsidee of een vorstelijke
persoonlijkheid. Het ceremonieel aan
het hof van een stamhoofd is niet
minder gecompliceerd dan het cere
monieel aan het Engelsche hof, en
overtredingen van de etiquette wor
den zoowel hier als ginds zeer kwa
lijk genomen. Het taboe van de pri
mitieve volken ligt, zooals Freud
heeft aangetoond, niet zoo ver af
van de zedelijke en moreele gebo
den, waaraan wij gehoorzamen.
88
Romah van
H. COURTHS-MAHI.ER
met autorisatie uit het
Duitsch vertaald dooi
A. VUERHARD-BERKllOIJT
0
Het zou moeilijk zijn Ursula's ge
voelens te beschrijven. Het la; in
haar karakter om haar zuster dezen
man te misgrntien Ze von 1, dat ze
eigenlijk door Frieda voor den gek
was gehouden. Volgens haar opvat
tingen, had zij alleen het re ~ht ge
had mevrouw von Lersen te wor
den.
Wel hield ze zich voor, dat ze in
financ i 'el opzicht een min ,tens even
goed huwelijk deed als haar zuster,
maar de „goeie Max" zooals ze
haar aanstaande beschermend noem
de, was toch eigenlijk maar een
eenvoudige zeepfabrikant en kiort
Het huwelijk bij zwart en blank.
Wanneer bijvoorbeeld bij de be
volking van de Zuidzee-eilanden
en bij de negers in Afrika is het
in den grond niet veel anders
een jonge man naar de hand van
een meisje dingt, dan onderhandelen
de ouders over de wederzijdsche ge
schenken, juist zooals elders de
ouders van de bruid over den bruid
schat onderhandelen. Probeert het
paar om zonder toestemming van de
ouders als gehuwden samen te leven,
dan komt de familie van het meisje
en haalt haar met geweld terug.
Zijn daarentegen de geschenken een
maal uitgewisseld, dan geldt het
huwelijk als wettig voltrokken en
wordt erkend, wanneer men ziet,
dat de jonge menschen samen wonen.
Van vier kanten moeten de huwe
lijksgiften worden uitgewisseld, waar
door de toestemming van beide fa
milies wordt bekrachtigd. Aard en
hoeveelheid van deze geschenken,
alsmede de wijze, waarop de over
dracht moet plaats hebben, zijn
nauwkeurig voorgeschreven. Ook
zonder een bepaalde huwelijksplech
tigheid is het ceremonieel bij deze
primitieve volken minstens even ge
compliceerd als verloving, onder
trouw en huwelijk bij ons.
Beschaafd of primitief het
erfrecht overal gecompliceerd 1
Beschouwen wij een andere so
ciale instelling, het erfrecht. Hoe
gecompliceerd zijn de erfkwesties
niet in Europa en hoe verschillend
worden zij niet behandeld al naar
gelang van de wetten, waaraan pri
vaatbezit, familiebezit en staatsbe
lang onderworpen zijn. Majoraat en
fideïcommis, verdeeling van goede
ren van een erflater uit derge
lijke kwesties ontstaan problemen
voor juridische spitsvondigheden.
In den stam van een primitief volk,
waar het moederrecht heerscht, kan
de man zijn bezittingen niet aan den
zoon vermaken, daar deze geheel
tot de familie van de moeder be
hoort. Doch onder bepaalde, zeer
gecompliceerde omstandigheden, is
de vader in staat, den zoon, zoo
lang hij (de vader) leeft, het bur
gerrecht en daarmede het vruchtge
bruik van de openbare instellingen
in zijn dorp te verzekeren. Wij tref
fen daarin weer een volkomen soort
gelijke juridische spitsvondigheid aan
als in Europa.
Of is het soms een teeken van
alleenzaligmakende cultuur, dat in
Europa de meest gebruikelijke lief-
koozing de kus is, die den meesten
anderen volken zoowel de Chinee-
met zijn gedrongen, heel gewone
verschijning niet op tegen Lersens
aristocratisch uiterlijk. En als Lersen
bij de diplomatie ging wat zou
Frieda dan een groote rol spelen.
Neen. Ursula was heelemaal niet
tevreden over den gang van zaken
en bewees dat door een slecht hu
meur.
Den volgenden morgen lag er op
de ontbijttafel naast het bordje van
mijnheer Dorlach een brief van mijn
heer von Bingen. Deze helderde al
les omtrent I.ersen's ongegronde ver
denking op en schreef:
,,In vertrouwen gezegd, be te Dor
lach, die vrijheer von Lersen zal
nog tot groote dingen geroepen wor
den. Zijne Excellentie heeft er te
gen mij een toespeling op gemaakt
en is vast van plan von Lersen in
alle opzichten vooruit te helpen,
vooral daar hij in hem bijzondere
capaciteiten veronderstelt. Je zult
verstandig doen op den besten voet
met hem te blijven".
Dat bracht von .Dorlach toch aan
het nadenken. Lersen was nu plot
seling iemand geworden waar hij
voordeel van hebben kon en hij steeg
zen met hun duizenden jaren oude
cultuur, als de Afrikanen en Austra
liërs ten eenenmale onbekend is.
Andere betuigingen van teederheid,
zooals het wrijven van neuzen of
als moederlijke liefkoozing het
beademen van het kinderlichaampje,
vervangen den kus der Europeanen
volkomen.
De politiek wel het allerminst
primitief
En dan de politiek! Ras Taffari,
als Hailé Selassie, tegenwoordig een
persoonlijkheid, die in het centrum
van de wereldpolitiek staat, heeft
jarenlang het verzet van de Abes-
sijnsche grooten en den invloed van
de omgeving van zijn voorgangster,
Keizerin Zaoditoe, moeten bestrij
den. Hij streeft naar een sterk cen
traal gezag en naar de eenwording
van het geheele land onder dit cen
trale gezag. Hoe lang hebben lan
den als Frankrijk, Italië en Duitsch-
land er bijvoorbeeld niet over ge
daan, om ditzelfde ideaal van de
staatkundige eenheid te bereiken I
En tot welke militaire en diploma
tieke middelen moest men daarvoor
niet zijn toevlucht nemen I
je*- Nu komen de
rheumatische pijnen
en dergelijke kwaaltjes, die het
gevolg zijn van kou en vochtigheid.
Neem daarvoor "AKKERTJES", die
snel en zeker Uw rheumatische pij
nen, Uw spierpijn of spil in den rug
zullen verdrijven, maar bovendien
ook de oorzaak daarvan wegnemen.
Nederlandsch Ongeëvenaard bij gevatte kou
Product Griep, rheumaliscne pijnen,
Zenuwpijnen, Hoofdpijn, ent.
Per 12 si. 52 ci. Zakdoosje 20 cl.
Volgens recept van Apotheker Dumont
AKKER.CACHETS
in waarde, zoodat, toen Lersen
kwam om in den vorm om Frieda's
hand te vragen, hij hem op de be
minnelijkste manier zijn toestem
ming gaf.
Ursula liet zich aan Lersen van
haar minst beminnelijken kant zien.
Hij negeerde dat terwille van Frieda
en verzocht Ursula hoffelijk om dien
avond met haar aanstaande het ver
lovingsfeest mee te maken, daar ze
nu toch één familie werden.
Ursula nam natuurlijk aan.
Mijnheer Berger was één enthou
siasme over „zijn zwager vrijheer
von Lersen op Solitude," over wien
hij bij zijn kennissen zou kunnen
opsnijden. Overigens was de goed
hartige man werkelijk zeer ingeno
men met zijn zwager en schoonzuster
en Ursula had heel wat geduld noo
dig om zijn dweperijen met hen bei
den aan te hooien. Ze vond den
..goeie Max" een beetje ordinair en
keek telkens weer met brandende
oogen naar het gelukkige paartje,
wier oogen zoo vaak, alles om zich
heen vergetend, in elkaar rustten.
Ursula's bruiloft vond bggin No
vember plaats. Lersen en Frieda
Staat dus de Europeesche cul
tuur zooveel hooger?
De primitieve volken bezitten een
even oude cultuur als Europa; in
vele gevallen men denke slechts
aan China en Egypte zelfs een
aanmerkelijk oudere. Toen de Span
jaarden en Portugeezen naar Ame
rika kwamen, vonden jij daar een
op hoogen trap staande cultuur,
die van de Azteken welke geen
enkel verband hield met de Euro
peesche. De enkele spaarzame res
ten. die ons nog van deze cultuur
zijn overgebleven, zijn even zoovele
bewijzen voor haar hooge ontwikke
ling. Daar den vreemden indringers
'deze cultuur vol dagen onbekend was,
noemden zij haar barbaarsch en roei
den haar zonder eenige aarzeling
met de gruwelijkste middelen vol
komen uit.
Ons Europeanen heeft de civili
satie de middelen verschaft, waar
door wij beter in staat zijn de na
tuur met inbegrip van de men
schen te beheerschen. Onze cul
tuur, het geheele complex van onze
ethische en religieuze voorstellingen,
is echter niet beter dan die der pri
mitieve volken zij is slechts an
ders. In cultureel opzicht zijn de
primitieve volken geenszins primi
tief.
De Kaveeweefabrieken
breiden uit.
o
Voormalige Jaeger-fabriek in
gebruik genomen.
NAAR DE DUIZEND MAN.
De groote vraag naar haar pro
ducten heeft in de Kaveeweefabrie
ken de laatste maanden een aan
merkelijke uitbreiding van het per
soneel ten gevolge gehad. Het laat
ste halfjaar zijn enkele honderden
sigarenmakers in de fabrieken te
Roosendaal en in Wemhout te werk
gesteld, zoodat het totaal aantal per
sonen, dat bij deze firma arbeid
vindt, momenteel niet minder dan
940 bedraagt 1
Gezien de groote toeloop van ar
beidskrachten uit het geheele land,
die zich dagelijks komen aanmelden,
zal het niet lang meer duren of de
K.V.W.-fabrieken hebben het re
cord-aantal van duizend man per
soneel in dienst.
Deze prachtige groei heeft de di
rectie genoopt haar fabrieksruimte
uit te breiden. Zij heeft daartoe de
voormalige Jaeger-fabriek aan den
trouwden in het eind van die maand.
De bruiloft van Ursula werd met
pracht en praal in een Berlijnsch
hotel gevierd. Lersen en Frieda wa
ren in alle stilte in de kleine kerk
van Deutzingen getrouwd en al
leen de heer Schröter en de heer
von Bingen waren getuigen. Dit
jonge paar had geen feesten noodig
op hun bruiloft. De heer von Dor
lach noch Ursula waren er bij te
genwoordig. Ursula was met haar
man op de huwelijksreis en mijnheer
von Dorlach woonde in dien tijd in
de villa van Berger en genoot met
volle teugen van het grootestadsle
ven. Het kwam niet in zijn hoofd
op om deze vrijheidsroes af te bre
ken om die „saaie bruiloft van zijn
oudste dochter" mee te maken.
„Frieda is zelfs te gierig om haar
huwelijk behoorlijk te vieren," zei
hij tegen Ursula.
Maar noch hij. noch Ursula
wisten, dat Lersen en Frieda een
groote som gegeven hadden voor
voedselverstrekking aan arme Mün-
chener kinderen. Dat was hun brui
loftsfeest.
Op den avond van hun huwelijks-
Havendijk in gebruik genomen, een
pand van niet minder dan 3500
vierkante meter oppervlakte.
Hier is tevens alle gelegenheid
voor pakhuisruimte, als gevolg waar
van de fabriek te Nispen, welke'
den laatsten tijd als opslagplaats
werd gebruikt, vrij komt. Deze fa
briek zal nu haar oude bestem
ming herkrijgen, t.w. die van si-
garenmakerij. In totaal kunnen hier
een 120-tal sigarenmakers aan het
werk worden gezet.
Tot welken omvang het bedrijf
der K.V.W. op deze wijze zal uit
groeien, valt thans uiteraard nog
niet te zeggen. De directie toonde
zich in dit opzicht echter zeer op
timistisch.
Een gedenkteeken voor Koningin
Astrid. Na onderhandelingen
tusschen den Belgischen consul en
twee grondeigenaren te Küssnachc
(Zwitserland) Is een strook grondsvan
zeven meter breedte en tien meter
lengte, de plek, waar Koningin Astrid
bij een auto-ongeluk om het leven Is
gekomen, In eigendom overgegaan aan
het Belgische koningshuls. Er zal een
steenen kruis wordeu geplaatst, omringd
door een muur. Aan den anderen kant
van den weg zal een kapel gebouwd
worden.
Hef graf van koningin Astrid.
Iedere week begeeft koning Leopold
zich ten minste eenmaal naar de
crypte onder de kerk te Laken, waar
zich de graftombe van koningin
Astrid bevindt. De jonge vorst is er
meestal heel alleen en blijft dan ge
woonlijk geruimen tijd jn gebed of
in gedachten verzonken in den ko
ninklijken grafkelder. De auto wacht
bij de kerk en brengt hem, na het
treurige bezoek, weer naar het slot
te Laken, waar nu ook koningin
dag stonden Lersen en Frieda in
nig omvat voor het raam van Ralfs
studeerkamer en keken naar het wit
besneeuwde landschap. Plechtig als
een zachte bruiloftsfakkel stond de
maan aan den hemel en wierp haar
licht over de pas gevallen sneeuw,
zoodat die fonkelde en schitterde
alsof er milliarden brillanten over
heen waren gestrooid.
„Hier voor dit raam heb ik je
voor het eerst gezien, Frieda en
ik heb je van dat oogenblik af lief
gehad. Mijn leven is veranderd se
dert jij er binnen bent gekomen.
Wat heb ik je daarom lief, mijn
liefste vrouw".
Frieda vlijde haar hoofd tegen zijn
borst.
„Ook jij was voor mij het begin
van een ander leven, liefste. Voor
ik je kende, was ik arm aan lief
de, een eenzame, hongerende ziel.
Nu ben ik zoo rijk zoo rijk
God geve, dat ik dien rijkdom altijd
behouden mag".
Einde