DE NIEUWE WEGENVERKEERS WET. De vorige week heeft de Twee de Kamer het wetsontwerp: rege len nopens het verkeer op de wegen (wegenverkeerswet) z.h.s. aangenomen. De heer Duys had eenige bezwaren geopperd, o.a. dit, dat niet aan èlle weggebrui kers was gedacht. Voorts betoog de hij, dat de maximum-snelheid niet te handhaven is; maximum snelheid is maximum-onzin, zeide hij. Tenslotte verdedigde hij een amendement om te waken tegen de mogelijkheid van al te groote willekeur van de zijde van veld wachters enz., die de bevoegheid krijgen, een rijbewijs in te hou den, indien het vermoeden be staat, dat een bestuurder van een motorrijtuig onder den invloed van sterken drank verkeert. Dit amendement werd door den mi nister overgenomen. In verband met het in behande ling nemen van dit ontwerp had de Kon. Ned. Automobielclub enkele dagen te voren een pers conferentie belegd, waarop een i aantal zeer behartenswaardige punten naar voren werden ge bracht. De K.N.A.C. erkende met dankbaarheid, dat de nieuwe wet een stap doet in de richting van een algemeene verkeerswet, doch merkte op, dat deze nog verre na niet den naam verdient van a 1- g e m e e n e regeling. De grootste belangstelling van de regeering gaat, naar het schijnt, nog te veel uit naar de economische zijde van het verkeer (de co-ordinatie, de belastingen, heffingen, enz.) ter wijl 't intusschen op den weg dag aan dag om menschenlevens gaat. In het kort gezegd: de K.N. A.C. is dankbaar, maar niet vol daan. Immers, de ware verkeersmen- taliteit is er nog niet; en dat is de wortel van alle kwaad op den weg. Het gebrek aan die menta liteit treedt het sterkste op den voorgrond bij 't oudere geslacht. De jongeren blijken menigmaal beter op de wegen thuis te zijn dan de ouderen. Dit is voor een deel ook te danken aan het on derwijzend personeel, dat de jeugd de voornaamste verkeers regels inprent, in sommige ge meenten zelfs in samenwerking NIEUWE ENGELSCHE VELD MAARSCHALK. Dc chef van den Britschen Generalen Staf, Generaal Sir Archibald Montgo- mcry-Massingberg, werd tot veldmaar schalk benoemd. 'C met de politie. Maar ten slotte rust op de overheid de plicht om er voor te waken, dat van de wegen een goed gebruik wordt gemaakt. De K.N.A.C. is er vooral niet over te spreken, dat in de nieuwe wet niet is opgenomen de bepa ling, dat „ieder weggebruiker verplicht is, zich op de openbare wegen en rijwielpaden zoodanig te gedragen, dat hij niemand schade toebrengt of noodeloos last of hinder veroorzaakt." Deze bepaling heeft de K.N.A.C. bij haar adres in Maart 1.1. aan de re- geeririg voorgesteldzij acht deze en daarin zal ieder wel denkend mensch met haar moe ten instemmen van fundamen teel belang voor elke verkeers wet. Deze bepaling zou overbo dig moeten zijn; maar zij is dit helaas niet, want het meerendeel van het menschdom moet nog worden opgevoed tot het juiste begrip van het moderne verkeer met al zijn gevaren, vooral van overheidswege. Men wijst op het voorbeeld van Engeland, waar de minister van verkeer in 15 millioen exemplaren een circulaire zal verspreiden, gericht „aan alle weggebruikers". De daarin vervatte wenken, die men in elk land ter wereld ter harte behoort te nemen, luiden als volgt: „Wees steeds voorzichtig en houd rekening met anderen. Als verantwoordelijk staatsburger hebt gij den plicht aan de ge meenschap om het wettig gebruik van de wegen aan anderen niet te belemmeren, noch anderen in gevaar te brengen. Bedenk dat alle personen, voet gangers, wielrijders, ruiters en geleiders van dieren, bestuur ders van motorrijtuigen en door paarden getrokken voertuigen het recht hebben, den weg te ge bruiken en den plicht, met de rechten van anderen rekening te houden. Goede manieren en wel willendheid voor anderen worden op den weg evenzeer gewaar deerd, als elders. Houd rekening met de moeilijk heden van anderen en tracht deze niet te verhoogen. Wees op uw hoede voor de fouten van ande ren. Neem nooit een risico in de hoop of in de verwachting, dat ieder ander zal doen wat noodig is om de gevolgen van uw onbe zonnenheid te vermijden. Ne^m u vooral in acht bij slecht weer en wanneer de wegen slip- perig zijn en alle weggebruikers minder de controle over hun be wegingen hebben." De uit deze practische regelen voor weggebruikers sprekende geest is in het kort neergelegd in de door de K.N.A.C. voorgestel de, hierboven vermelde bepaling. BINNENLAND. Welke tijdregeling krijgen wij Regeeringssteun aan de scheepvaart. Het verlo ren Schaap uit Wormerveer terecht. Vorderingen op vreemde staten. Een direc teur uit het land yan Kokanie. De nieuwe spelling wil er niet in. Tijd is geld. Daar zijn wij het over eens. Waar wij het echter nog altijd niet over eens zijn, is de vorm, waarin wij dien tijd zullen gieten. Schier ontelbare malen is in moties, in initiatief- ontwerpen en bij de behandeling der Rijksbegrooting uiting gege ven aan, dikwijls sterk uiteen- loopende, verlangens op het ge bied der tijdregeling. Thans is de kwestie weder aan de orde, door het verschijnen van de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag aan de Eer ste Kamer over het wetsontwerp tot herziening van den wettelijken tijd. Met het oog op het internatio nale verkeer is aansluiting ge zocht bij de wereldtijdindeeling, daarbij rekening houdende met den wensch van eenheid van tijd gedurende het geheele jaar, daar dit voert tot aansluiting bij den Midden-Europeeschen tijd, met overeenstemming tevens ten op zichte van België, Frankrijk en Engeland in de periode van zo mertijd in die landen. Eenstem migheid kan men in deze materie bezwaarlijk verwachten, zeide de minister, het ontwerp verdedigen de, doch men doet aan de sou plesse en het aanpassingsvermo gen van ons maatschappelijk ver keer te kort, wanneer men van „onoverkomelijke bezwaren" ge waagt. Wij zullen moeten afwachten, of er nu ditmaal een besluit valt. Het afnemen van de tonnemaat onzer koopvaardijvloot door ver koop van tal van schepen naar het buitenland, is een verontrus- tijd verschijnsel, dat ook de Re geering heeft bezig gehouden. Zij wil trachten, hulp te bieden om dit euvel tegen te gaan, al is zij zich er wel van bewust dat de te verleenen steun niet van dien aard zal kunnen zijn, dat er van een afdoenden maatregel zal kun nen worde" gesproken. Zij is voornemens, volgens een nader vast te stellen schema steunbe dragen uit te keeren aan vracht en passagiersschepen, geduren de den tijd, dat deze in de vaart zijn. Ook wil zij gaarne een vrachtlijn van Amsterdam op Zuid-Amerika behouden zien waartoe een onderzoek gaande is. Voorts hoopt zij nog steeds tot overeenstemming te zullen kun nen komen met de Holland-Ame- rika-lijn betreffende den bouw van 'n nieuw, groot modern pas-; sagiersschip voor deze scheep vaart-maatschappij Voorts heeft de minister van Sociale Zaken een schrijven ge richt aan het gemeentebestuur van Den Haag, waarin hij in over weging geeft het aldaar geldende systeem van tewerkstelling van steuntrekkenden te vervangen door een werkverschaffing vol gens de rijksregeling, daar de minister van meening is, dat de Haagsche werkverschaffing duur der is dan andere, terwijl de pres taties geringer zijn. In verband hiermede hebben B. en W. van de residentie een nauwkeurig onderzoek gelast. Het verloren schaap is terecla: de spoorloos verdwenen kassier Schaap uit Wormerveer, is in de Lichtstad bij den kraag gepakt dooi den commissaris van politie uit Wormerveer, die op deze wijze ook nog eens een kijkje heeft kunnen nemen in Parijs. Met de woorden, die in Wormerveer wel tot gevleugelde woorden zul len worden verheven: „Je spel is uit, Schaap 1" legde hij hem de hand op de schouder, waarop Schaap nogal schaapachtig moet hebben gekeken en zeer gedwee i wat men van een Schaap ook moeilijk anders kan verwachten, met den politieman in den trein stapte, die hem naar Holland en de cel zou brengen. Van de tonnen, waarmede hij zoo handig heeft weten te goo chelen, bleek nog geen 5000 gul den over te zijn. V/at hij met de rest heeft gedaan, zullen wij later wel te hooren krijgen. Misschien ook niet Wanneer wij zoo lezen van ton nen gouds, die door een Schaap zijn verdonkeremaand, vinden wij het een gerust gevoel, te weten dat ons vaderland nog een aardig appeltje voor den dost heeft, in den vorm van vorderingen op vreemde staten, naar ons blijkt uit het verslag der Algemeene Rekenkamer over 1934. Dit ap peltje bedraagt de ronde som van bijna 129 milïioen gulden. België staat b.v. bij ons in het krijt voor 16 millioen, doch betaalde daar van in 1934 ƒ3.711.000 af, bene vens 755.064 aan rente. De som, die wij van Duitschland te vorde ren hebben, nadert al aardig de 100 millioen; de rente over het tweede halfjaar 1934, die in Janu ari 1935 werd voldaan, bedroeg bijna 2 millioen gulden. In dit verslag van de Reken kamer ontbreekt de komische noot ditmaal niet. Naast heele reeksen van droge cijfers vinden wij onder het hoofdstuk: controle op crisis-organisaties vermeld, dat het onderzoek, door de Re kenkamer ingesteld bij een der oudere z.g. centrales „bij haar den indruk vestigde" (wat wel buitengewoon welwillend is uit gedrukt!) dat de directeur dier inrichting tekort schoot in het be trachten van de vooral in dezen tijd toch zoo hoog noodige zui nigheid op zijn verantwoordelij ken post. Als directeur genoot hij een traktement van ƒ4000.doch daaraan werd toegevoegd (hoe kan dat een traktement van 5000.als hoofdcontroleur. Van cumulatie gesproken.Daaren boven bracht hij, zonder daartoe te zijn gemachtig, per etmaal 9.60 in rekening voor verblijf in de plaats, waar de centrale ge vestigd was (mijnheer woonde elders). Ook de kosten van zijn spoorweg-abonnement 1ste klas (minder kon hij toch ook niet reizen!) dienende voor zijn heen en weer reizen tusschen woon- en standplaats, en zelfs zijn ba gageverzekering, bracht hij het Rijk in rekening. Zijn onkosten- nota's voor dienstreizen waren (maar zoo staat het niet in het verslag!) wat men noemt: „gepe perd". Met het gebruik van taxi's was mijnheer blijkbaar erg royaal en hij rookte erg dure sigaren op kosten van het Rijk lees: den belastingbetaler. Het eenige goeds, wat men van den man kan zeggen, is, dat hij geen egoïst is. O neen. Het onder hem werkzame personeel genoot verschillende voorrechten, welk personeel, in gelijke positie bij den gewonen Rijksdienst werk zaam, niet zou hebben verkregen. In plaats van de algemeene sala- LLOYD GEORGE. Wij geven hier een foto van Lloyd George, die het „comité ter verzekering van den Vrede en van herstel op eco nomisch gebied" in het leven geroepen heeft, welk comité zich ten doel stelt om een nieuwe partij te stichten. risverlaging, die voor dit laatste was toegepast, was voor het ad ministratief personeel dezer in richting een bijna algemeene. salarisverhooging toegepast Aan dezen paradijsachtigen toe stand in het land van Kokanje schijnt nu een eind te zijn ge maakt door ingrijpen van den mi nister van Economische Zaken maar wij lezen nergens, dat de directeur, die er zulke royale buien en liefhebberijen op na hield, is ontslagen, dat hij zal worden vervolgd wegens verspil ling van rijksgelden, of dat hij het te veel genotene zal moeten restitueeren. Wij lezen alleen dat „verschillende maatregelen tot bezuiniging daarna werden inge voerd, die geacht kunnen worden een besparing van ten minste 5000.per jaar te beteekenen (de man is dus nu blijkbaar hoofd controleur af), afgezien nog van belangrijke besparingen op reis- en verblijfkosten, enz." Van dis ciplinaire maatregelen, die men als gewoon mensch toch zou heb ben verwacht, lezen wij niets. BUITENLAND. Rust in de internationale po litiek. Van een spraakzamen keizer en een allerspraak- zaamsten nicht. De toestand in Oostenrijk. Oud-strijders bezoeken elkaar. Verwarde politieke toestand in Frank rijk. Na de groote redevoering, die de Engelsche minister van buiten- landsche zaken Hoare aan het einde der vorige week in het La gerhuis heeft gehouden, is het in ternationale politiek opmerkelijk stil geworden. In Londen, Parijs en Berlijn schijnt zich een zekere politieke oververmoeidheid merk baar te maken, die noodgedwon gen tot een periode van, zij het dan ook een korte rust, moet leiden. Alleen in de Italiaansche hoofdstad blijft men in hooge mate actief. Wederom heeft men twee divisies voor de Afrikaan- sche expeditie gemobiliseerd, zoodat Mussolini in Afrika thans te beschikken heeft over 10 divi sies, die te zamen ongeveer 180.000 soldaten en arbeiders om vatten. Hiermede schijnt het Ita liaansche mobilisatie-programma inzake de Afrikaansche expeditie te zijn voltooid. De Italiaansche bladen voegen bij deze laatste militaire maatregelen een com mentaar, dat ongeveer hierop neerkomt, dat Italië voortgaat op den weg, die getrokken is. voor de noodzaak de koloniale defen sie van Italië te verzekeren en dat Rome niet van plan is, eenigerlei min of meer duidelijk opgeleg-1 den wil van wie het ook zij, te aanvaarden. Deze laatste verkla ring bevatte nog een waarschu wing aan Engeland, die echter, na de woorden van Hoare, geheel overbodig was. Engeland heeft tot nog toe te weinig pleizier van zijn bemiddelingspogingen gehad om het nog eens te probeeien. Intusschen is dus de tijd rijp ge worden voor directe onderhande lingen tusschen Rome en Addis Abeba met achter de coulissen bemiddeling van Frankrijk en En- creland, teneinde alsnog een oor log te voorkomen. Het is bekend, dat Mussolini in ruil voor een aan tal concessies in Abessinië er maar al te gaarne van zou willen afzien naar de wapens te grijoen En nu moet het ons van het hart, dat de koning der koningen Haile Selassie een dergelijke minne lijke schikking niet gemakkelijk maakt. De negus praat veel, te veel zelfs en daarenboven te uit dagend. Hij heeft reeds nu ver klaar, dat hij tot geen enkele con cessie bereid is. En nog veel spraakzamer was een jonge dame die te New-York in de muziek stu deert, prinses Rassariheshla Ta- maya, een nicht van den keizer van Abessinië. Deze bloedver v/ante van den negus verklaarde tegenover Reuter, dat haar oom een oorlog tegen Italië al zes jaren lang voorbereidde; dat de munitie ligt opgetast in geheime bergplaatsen; dat de troepen door buitenlandsche officieren zijn gedrild; en dat er kelders zijn gegraven ter bescherming tegen luchtaanvallen Het is aan te ne men, dat de keizer over de woor den van zijn nicht al heel weinig gesticht zal zijn. Zij geven den Italianen maar een al te goede gelegenheid zich voor een mili tair ingrijpen in Abessinië te ver ontschuldigen. Toch mag men, zoolang de eerste Italiaansche troepen Etiopië nog niet zijn bin nengerukt. den oorlog nog niet als vaststaand aannemen. Nog steeds bestaat er een kleine hoop. dat de bloedige strijd nog zal kunnen worden voorkomen. Parijs en Londen zullen in ieder geval daartoe al hun best doen. Zoo rustig het op het oogenblik in de internationale politiek is, zoo druk heeft men het binnen de landsgrenzen zelf. Dit geldt voor al voor het veelgeplaagde Oos tenrijk. Dit innerlijk zoo ver scheurde land nationaal-socia- listen, legitimisten, arbeiders, en? bestrijden elkaar om het hardst zag aan het einde der vorige week zijn bondskanselier Dr. Schussnigg, door 'n ernstig auto ongeval getroffen. Wonder boven wonder kwam deze er daarbij zonder al te veel kleerscheuren af, maar zijn vrouw en chauffeur lieten 't leven, terwijl zijn zoontje ernstig gewond werd. Nu is het begrijpelijk, dat men in Oosten rijk, het land van de vele politieke tegenstellingen, direct aan een misdaad dacht. En hoewel deze geruchten onmiddellijk gedemen teerd worden, welke dementies men deze week nog eens uitdruk kelijk heeft herhaald, meenden sommige politieke partijen uit een dergelijken gang van zaken poli tieke munt te kunnen slaan, zoo dat men de praatjes niet tot stil zwijgen laat komen. Al te veel waarde behoeft men daar intus schen niet aan te hechten, ware het niet, dat daaruit weer eens blijkt, in welk een buitengewoon moeilijke positie de Oostenrijk- sche bondskanselier zich eigen lijk bevindt. Ook in zijn kabinet bevinden zich lieden, die deze gelegenheid hadden willen aan grijpen om Dr. Schussnigg aan den dijk te zetten. Intusschen heeft deze echter reeds ver klaard, dat hij binnen eenige da- qen, nog bezwaard door den last, die dit familietragedie op hem heeft geworpen, zijn werkzaam heden weer zal hervatten. Voor een dergelijken moed en plichts besef moet men bewondering koesteren. Het is in den laatsten tijd mode geworden, dat de verschillende deelnemers aan den wereldoor log deputaties van oud-strijders bij elkaar op bezoek sturen. Deze mode werd het eerst gelanceerd ie Berlijn, dat er een betere ver standhouding tusschen de eens vijandig tegenover elkaar staande volkeren van verwachtte. Zoo heeft men dan de Fransche oud strijders bij de Duitschers en om gekeerd op bezoek zien gaan, terwijl thans ook tusschen Engel- schen en Duitschers de band is aangeknoopt, zoodat deze week LIED VAN DE WEEK. COMFORT.... Guus Betlem Jr. Op 1 Augustus a.s. worden op de luchtlijnen der K.L.M. vier meisjes aangesteld als stewardessen. Alsjeblieft, vier stewardessen, Zorgen voor ons wel en wee, 'k vraag me af, wie gaat er met de K.L.M. nu nóg niet mee Alsjeblieft, vier stewardessen Staan onafgebroken klaar. En wanneer u wat wilt hebben, Och, nietwaar., dan belt u maar. Net, zooals u dat gewend bent In 't hotel waar u logeert, Want uw daagsche kleintje-koffie Hoeft in géén geval ontbeerd. En uw kopje thee, des middags. Waaraan u zoo bent gewend, Is hier op het eerste teeken. Ook onmiddellijk present. Honger hoeft u niet te lijden, Als u 's morgens niet ontbeet, Daag'lijks staan de dapp're meisjes Straks voor u en mij gereed.... U als passagier, u móet zich Voelen als in eigen huis Doch wellicht blijven er velen Daarom juist. ten slotte thuis? Hoe het" zij, 't is weer een snufje Van 't moderne luchtverkeer, En - wie weet - voor vele mannen 'n Reden om te vliegen, méér Doch ondanks die nieuwiaheden Die men ons maar immer biedt, Keert ons denken tóch naar 't ééno Dat daar pas weer is geschied. Wéér zes menschen omgekomen, In een wreede vlammenzee.... K.L.M., het loopt je dit jaar Om den drommel ook niét mee 1 't Is een lange, trieste lijst, die Rouw en droefheid achterlaat, En die in z'n felle wreedheid Ons met schrik en stomheid slaat. Jarenlang de grootste zorgen, Voor comfort en voor gemak... Twéé seconden., en van alles Blijft een rookend.. vliegtuig wrak DE LA ROQUE, Je'dcr van het Fransche „Croix de Feu", die begin dezer week in het middelpunt der belangstelling stond. een Engelsche deputatie in Ber lijn een bezoek heeft afgestoken. Nu mag men tegenover de waar de van dit alles nog zoo scep tisch staan, toch zal men moeten erkennen, dat uit dergelijke bij eenkomsten en vooral uit den toon van wederzijdsche hoogach ting, die in de gesprekken en redevoeringen tot uiting komt, nog wel iets goeds kan voort vloeien. In ieder geval, al mocht zulks dan ook al niet baten, scha den doet het zeer zeker niet. Tegen veler verwachting in, is het Zondag in Parijs, waar ter ge legenheid van den Franschen na- tionalen feestdag demonstraties van het fascistische „Croix de Feu" en het roode „Volksfront" op het programma stonden, niet tot botsingen gekomen, grooten- deels door de ordelijke houding, die de groote groepen demon stranten hebben aangenomen. Met dit al is de politieke rust te Parijs nog geenszins terugge keerd, en het is speciaal het Volksfront, dat de regeering het meest verontrust. In zijn huidige samenstelling van socialisten, communisten en radicalen, kan dit front de regeering Laval naar huis sturen. Nu is dit op zichzelf niet zoo verontrustend, Kabinets wisselingen zijn in FranrIJk noch zeldzaam, noch sensationeel. Maar gevaarlijk blijft de moge lijkheid, dat de linksche partijen zelf een regeering zouden willen vormen, waarin dan uit den aard der zaak minstens een commu nistische minister «on »e«t*r worden opgenomen. BRITSCHE OUD-STRIJDERS IN BERLIJN. Deze week bezocht de eerste delegatie van de groote Engelsche oiu!-: vcreeniging, dc British Legion, welke delegatie onder leiding van Majoor F. W. C. Fetherstone-Godlcy stond, Berlijn. Onze foto toont de delegatie in het bekende Bcrlijnsche hotel „Kaiserhof", waar zij door den leider der Duitsche oud-strijden Obcrlindober (vierde van rechts) begroet werd. Rechts op onze foto ziet men Prins Friedrich Joachim van Pruisen.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1935 | | pagina 4