DE NIEUWE WEGENVERKEERS
WET.
De vorige week heeft de Twee
de Kamer het wetsontwerp: rege
len nopens het verkeer op de
wegen (wegenverkeerswet) z.h.s.
aangenomen. De heer Duys had
eenige bezwaren geopperd, o.a.
dit, dat niet aan èlle weggebrui
kers was gedacht. Voorts betoog
de hij, dat de maximum-snelheid
niet te handhaven is; maximum
snelheid is maximum-onzin, zeide
hij. Tenslotte verdedigde hij een
amendement om te waken tegen
de mogelijkheid van al te groote
willekeur van de zijde van veld
wachters enz., die de bevoegheid
krijgen, een rijbewijs in te hou
den, indien het vermoeden be
staat, dat een bestuurder van een
motorrijtuig onder den invloed
van sterken drank verkeert. Dit
amendement werd door den mi
nister overgenomen.
In verband met het in behande
ling nemen van dit ontwerp had
de Kon. Ned. Automobielclub
enkele dagen te voren een pers
conferentie belegd, waarop een i
aantal zeer behartenswaardige
punten naar voren werden ge
bracht. De K.N.A.C. erkende met
dankbaarheid, dat de nieuwe wet
een stap doet in de richting van
een algemeene verkeerswet, doch
merkte op, dat deze nog verre na
niet den naam verdient van a 1-
g e m e e n e regeling. De grootste
belangstelling van de regeering
gaat, naar het schijnt, nog te veel
uit naar de economische zijde van
het verkeer (de co-ordinatie, de
belastingen, heffingen, enz.) ter
wijl 't intusschen op den weg dag
aan dag om menschenlevens
gaat. In het kort gezegd: de K.N.
A.C. is dankbaar, maar niet vol
daan.
Immers, de ware verkeersmen-
taliteit is er nog niet; en dat is
de wortel van alle kwaad op den
weg. Het gebrek aan die menta
liteit treedt het sterkste op den
voorgrond bij 't oudere geslacht.
De jongeren blijken menigmaal
beter op de wegen thuis te zijn
dan de ouderen. Dit is voor een
deel ook te danken aan het on
derwijzend personeel, dat de
jeugd de voornaamste verkeers
regels inprent, in sommige ge
meenten zelfs in samenwerking
NIEUWE ENGELSCHE VELD
MAARSCHALK.
Dc chef van den Britschen Generalen
Staf, Generaal Sir Archibald Montgo-
mcry-Massingberg, werd tot veldmaar
schalk benoemd. 'C
met de politie. Maar ten slotte
rust op de overheid de plicht om
er voor te waken, dat van de
wegen een goed gebruik wordt
gemaakt.
De K.N.A.C. is er vooral niet
over te spreken, dat in de nieuwe
wet niet is opgenomen de bepa
ling, dat „ieder weggebruiker
verplicht is, zich op de openbare
wegen en rijwielpaden zoodanig
te gedragen, dat hij niemand
schade toebrengt of noodeloos
last of hinder veroorzaakt." Deze
bepaling heeft de K.N.A.C. bij
haar adres in Maart 1.1. aan de re-
geeririg voorgesteldzij acht
deze en daarin zal ieder wel
denkend mensch met haar moe
ten instemmen van fundamen
teel belang voor elke verkeers
wet. Deze bepaling zou overbo
dig moeten zijn; maar zij is dit
helaas niet, want het meerendeel
van het menschdom moet nog
worden opgevoed tot het juiste
begrip van het moderne verkeer
met al zijn gevaren, vooral van
overheidswege.
Men wijst op het voorbeeld van
Engeland, waar de minister van
verkeer in 15 millioen exemplaren
een circulaire zal verspreiden,
gericht „aan alle weggebruikers".
De daarin vervatte wenken, die
men in elk land ter wereld ter
harte behoort te nemen, luiden
als volgt:
„Wees steeds voorzichtig en
houd rekening met anderen. Als
verantwoordelijk staatsburger
hebt gij den plicht aan de ge
meenschap om het wettig gebruik
van de wegen aan anderen niet
te belemmeren, noch anderen in
gevaar te brengen.
Bedenk dat alle personen, voet
gangers, wielrijders, ruiters en
geleiders van dieren, bestuur
ders van motorrijtuigen en door
paarden getrokken voertuigen het
recht hebben, den weg te ge
bruiken en den plicht, met de
rechten van anderen rekening te
houden. Goede manieren en wel
willendheid voor anderen worden
op den weg evenzeer gewaar
deerd, als elders.
Houd rekening met de moeilijk
heden van anderen en tracht deze
niet te verhoogen. Wees op uw
hoede voor de fouten van ande
ren. Neem nooit een risico in de
hoop of in de verwachting, dat
ieder ander zal doen wat noodig
is om de gevolgen van uw onbe
zonnenheid te vermijden.
Ne^m u vooral in acht bij slecht
weer en wanneer de wegen slip-
perig zijn en alle weggebruikers
minder de controle over hun be
wegingen hebben."
De uit deze practische regelen
voor weggebruikers sprekende
geest is in het kort neergelegd in
de door de K.N.A.C. voorgestel
de, hierboven vermelde bepaling.
BINNENLAND.
Welke tijdregeling krijgen
wij Regeeringssteun aan
de scheepvaart. Het verlo
ren Schaap uit Wormerveer
terecht. Vorderingen op
vreemde staten. Een direc
teur uit het land yan Kokanie.
De nieuwe spelling wil er
niet in.
Tijd is geld. Daar zijn wij het
over eens. Waar wij het echter
nog altijd niet over eens zijn, is
de vorm, waarin wij dien tijd
zullen gieten. Schier ontelbare
malen is in moties, in initiatief-
ontwerpen en bij de behandeling
der Rijksbegrooting uiting gege
ven aan, dikwijls sterk uiteen-
loopende, verlangens op het ge
bied der tijdregeling.
Thans is de kwestie weder aan
de orde, door het verschijnen van
de Memorie van Antwoord op het
Voorloopig Verslag aan de Eer
ste Kamer over het wetsontwerp
tot herziening van den wettelijken
tijd.
Met het oog op het internatio
nale verkeer is aansluiting ge
zocht bij de wereldtijdindeeling,
daarbij rekening houdende met
den wensch van eenheid van tijd
gedurende het geheele jaar, daar
dit voert tot aansluiting bij den
Midden-Europeeschen tijd, met
overeenstemming tevens ten op
zichte van België, Frankrijk en
Engeland in de periode van zo
mertijd in die landen. Eenstem
migheid kan men in deze materie
bezwaarlijk verwachten, zeide de
minister, het ontwerp verdedigen
de, doch men doet aan de sou
plesse en het aanpassingsvermo
gen van ons maatschappelijk ver
keer te kort, wanneer men van
„onoverkomelijke bezwaren" ge
waagt.
Wij zullen moeten afwachten, of
er nu ditmaal een besluit valt.
Het afnemen van de tonnemaat
onzer koopvaardijvloot door ver
koop van tal van schepen naar
het buitenland, is een verontrus-
tijd verschijnsel, dat ook de Re
geering heeft bezig gehouden. Zij
wil trachten, hulp te bieden om
dit euvel tegen te gaan, al is zij
zich er wel van bewust dat de te
verleenen steun niet van dien
aard zal kunnen zijn, dat er van
een afdoenden maatregel zal kun
nen worde" gesproken. Zij is
voornemens, volgens een nader
vast te stellen schema steunbe
dragen uit te keeren aan vracht
en passagiersschepen, geduren
de den tijd, dat deze in de vaart
zijn. Ook wil zij gaarne een
vrachtlijn van Amsterdam op
Zuid-Amerika behouden zien
waartoe een onderzoek gaande
is. Voorts hoopt zij nog steeds tot
overeenstemming te zullen kun
nen komen met de Holland-Ame-
rika-lijn betreffende den bouw
van 'n nieuw, groot modern pas-;
sagiersschip voor deze scheep
vaart-maatschappij
Voorts heeft de minister van
Sociale Zaken een schrijven ge
richt aan het gemeentebestuur
van Den Haag, waarin hij in over
weging geeft het aldaar geldende
systeem van tewerkstelling van
steuntrekkenden te vervangen
door een werkverschaffing vol
gens de rijksregeling, daar de
minister van meening is, dat de
Haagsche werkverschaffing duur
der is dan andere, terwijl de pres
taties geringer zijn. In verband
hiermede hebben B. en W. van
de residentie een nauwkeurig
onderzoek gelast.
Het verloren schaap is terecla:
de spoorloos verdwenen kassier
Schaap uit Wormerveer, is in de
Lichtstad bij den kraag gepakt
dooi den commissaris van politie
uit Wormerveer, die op deze
wijze ook nog eens een kijkje
heeft kunnen nemen in Parijs. Met
de woorden, die in Wormerveer
wel tot gevleugelde woorden zul
len worden verheven: „Je spel is
uit, Schaap 1" legde hij hem de
hand op de schouder, waarop
Schaap nogal schaapachtig moet
hebben gekeken en zeer gedwee i
wat men van een Schaap ook
moeilijk anders kan verwachten,
met den politieman in den trein
stapte, die hem naar Holland en
de cel zou brengen.
Van de tonnen, waarmede hij
zoo handig heeft weten te goo
chelen, bleek nog geen 5000 gul
den over te zijn. V/at hij met de
rest heeft gedaan, zullen wij later
wel te hooren krijgen. Misschien
ook niet
Wanneer wij zoo lezen van ton
nen gouds, die door een Schaap
zijn verdonkeremaand, vinden wij
het een gerust gevoel, te weten
dat ons vaderland nog een aardig
appeltje voor den dost heeft, in
den vorm van vorderingen op
vreemde staten, naar ons blijkt
uit het verslag der Algemeene
Rekenkamer over 1934. Dit ap
peltje bedraagt de ronde som van
bijna 129 milïioen gulden. België
staat b.v. bij ons in het krijt voor
16 millioen, doch betaalde daar
van in 1934 ƒ3.711.000 af, bene
vens 755.064 aan rente. De som,
die wij van Duitschland te vorde
ren hebben, nadert al aardig de
100 millioen; de rente over het
tweede halfjaar 1934, die in Janu
ari 1935 werd voldaan, bedroeg
bijna 2 millioen gulden.
In dit verslag van de Reken
kamer ontbreekt de komische
noot ditmaal niet. Naast heele
reeksen van droge cijfers vinden
wij onder het hoofdstuk: controle
op crisis-organisaties vermeld,
dat het onderzoek, door de Re
kenkamer ingesteld bij een der
oudere z.g. centrales „bij haar
den indruk vestigde" (wat wel
buitengewoon welwillend is uit
gedrukt!) dat de directeur dier
inrichting tekort schoot in het be
trachten van de vooral in dezen
tijd toch zoo hoog noodige zui
nigheid op zijn verantwoordelij
ken post. Als directeur genoot hij
een traktement van ƒ4000.doch
daaraan werd toegevoegd (hoe
kan dat een traktement van
5000.als hoofdcontroleur. Van
cumulatie gesproken.Daaren
boven bracht hij, zonder daartoe
te zijn gemachtig, per etmaal
9.60 in rekening voor verblijf in
de plaats, waar de centrale ge
vestigd was (mijnheer woonde
elders). Ook de kosten van zijn
spoorweg-abonnement 1ste klas
(minder kon hij toch ook niet
reizen!) dienende voor zijn heen
en weer reizen tusschen woon-
en standplaats, en zelfs zijn ba
gageverzekering, bracht hij het
Rijk in rekening. Zijn onkosten-
nota's voor dienstreizen waren
(maar zoo staat het niet in het
verslag!) wat men noemt: „gepe
perd". Met het gebruik van taxi's
was mijnheer blijkbaar erg royaal
en hij rookte erg dure sigaren op
kosten van het Rijk lees: den
belastingbetaler.
Het eenige goeds, wat men van
den man kan zeggen, is, dat hij
geen egoïst is. O neen. Het onder
hem werkzame personeel genoot
verschillende voorrechten, welk
personeel, in gelijke positie bij
den gewonen Rijksdienst werk
zaam, niet zou hebben verkregen.
In plaats van de algemeene sala-
LLOYD GEORGE.
Wij geven hier een foto van Lloyd
George, die het „comité ter verzekering
van den Vrede en van herstel op eco
nomisch gebied" in het leven geroepen
heeft, welk comité zich ten doel stelt om
een nieuwe partij te stichten.
risverlaging, die voor dit laatste
was toegepast, was voor het ad
ministratief personeel dezer in
richting een bijna algemeene.
salarisverhooging toegepast
Aan dezen paradijsachtigen toe
stand in het land van Kokanje
schijnt nu een eind te zijn ge
maakt door ingrijpen van den mi
nister van Economische Zaken
maar wij lezen nergens, dat de
directeur, die er zulke royale
buien en liefhebberijen op na
hield, is ontslagen, dat hij zal
worden vervolgd wegens verspil
ling van rijksgelden, of dat hij
het te veel genotene zal moeten
restitueeren. Wij lezen alleen dat
„verschillende maatregelen tot
bezuiniging daarna werden inge
voerd, die geacht kunnen worden
een besparing van ten minste
5000.per jaar te beteekenen
(de man is dus nu blijkbaar hoofd
controleur af), afgezien nog van
belangrijke besparingen op reis-
en verblijfkosten, enz." Van dis
ciplinaire maatregelen, die men
als gewoon mensch toch zou heb
ben verwacht, lezen wij niets.
BUITENLAND.
Rust in de internationale po
litiek. Van een spraakzamen
keizer en een allerspraak-
zaamsten nicht. De toestand
in Oostenrijk. Oud-strijders
bezoeken elkaar. Verwarde
politieke toestand in Frank
rijk.
Na de groote redevoering, die
de Engelsche minister van buiten-
landsche zaken Hoare aan het
einde der vorige week in het La
gerhuis heeft gehouden, is het in
ternationale politiek opmerkelijk
stil geworden. In Londen, Parijs
en Berlijn schijnt zich een zekere
politieke oververmoeidheid merk
baar te maken, die noodgedwon
gen tot een periode van, zij het
dan ook een korte rust, moet
leiden. Alleen in de Italiaansche
hoofdstad blijft men in hooge
mate actief. Wederom heeft men
twee divisies voor de Afrikaan-
sche expeditie gemobiliseerd,
zoodat Mussolini in Afrika thans
te beschikken heeft over 10 divi
sies, die te zamen ongeveer
180.000 soldaten en arbeiders om
vatten. Hiermede schijnt het Ita
liaansche mobilisatie-programma
inzake de Afrikaansche expeditie
te zijn voltooid. De Italiaansche
bladen voegen bij deze laatste
militaire maatregelen een com
mentaar, dat ongeveer hierop
neerkomt, dat Italië voortgaat op
den weg, die getrokken is. voor
de noodzaak de koloniale defen
sie van Italië te verzekeren en dat
Rome niet van plan is, eenigerlei
min of meer duidelijk opgeleg-1
den wil van wie het ook zij, te
aanvaarden. Deze laatste verkla
ring bevatte nog een waarschu
wing aan Engeland, die echter,
na de woorden van Hoare, geheel
overbodig was. Engeland heeft
tot nog toe te weinig pleizier van
zijn bemiddelingspogingen gehad
om het nog eens te probeeien.
Intusschen is dus de tijd rijp ge
worden voor directe onderhande
lingen tusschen Rome en Addis
Abeba met achter de coulissen
bemiddeling van Frankrijk en En-
creland, teneinde alsnog een oor
log te voorkomen. Het is bekend,
dat Mussolini in ruil voor een aan
tal concessies in Abessinië er
maar al te gaarne van zou willen
afzien naar de wapens te grijoen
En nu moet het ons van het hart,
dat de koning der koningen Haile
Selassie een dergelijke minne
lijke schikking niet gemakkelijk
maakt. De negus praat veel, te
veel zelfs en daarenboven te uit
dagend. Hij heeft reeds nu ver
klaar, dat hij tot geen enkele con
cessie bereid is. En nog veel
spraakzamer was een jonge dame
die te New-York in de muziek stu
deert, prinses Rassariheshla Ta-
maya, een nicht van den keizer
van Abessinië. Deze bloedver
v/ante van den negus verklaarde
tegenover Reuter, dat haar oom
een oorlog tegen Italië al zes
jaren lang voorbereidde; dat de
munitie ligt opgetast in geheime
bergplaatsen; dat de troepen
door buitenlandsche officieren
zijn gedrild; en dat er kelders zijn
gegraven ter bescherming tegen
luchtaanvallen Het is aan te ne
men, dat de keizer over de woor
den van zijn nicht al heel weinig
gesticht zal zijn. Zij geven den
Italianen maar een al te goede
gelegenheid zich voor een mili
tair ingrijpen in Abessinië te ver
ontschuldigen. Toch mag men,
zoolang de eerste Italiaansche
troepen Etiopië nog niet zijn bin
nengerukt. den oorlog nog niet
als vaststaand aannemen. Nog
steeds bestaat er een kleine hoop.
dat de bloedige strijd nog zal
kunnen worden voorkomen. Parijs
en Londen zullen in ieder geval
daartoe al hun best doen.
Zoo rustig het op het oogenblik
in de internationale politiek is,
zoo druk heeft men het binnen de
landsgrenzen zelf. Dit geldt voor
al voor het veelgeplaagde Oos
tenrijk. Dit innerlijk zoo ver
scheurde land nationaal-socia-
listen, legitimisten, arbeiders, en?
bestrijden elkaar om het hardst
zag aan het einde der vorige
week zijn bondskanselier Dr.
Schussnigg, door 'n ernstig auto
ongeval getroffen. Wonder boven
wonder kwam deze er daarbij
zonder al te veel kleerscheuren
af, maar zijn vrouw en chauffeur
lieten 't leven, terwijl zijn zoontje
ernstig gewond werd. Nu is het
begrijpelijk, dat men in Oosten
rijk, het land van de vele politieke
tegenstellingen, direct aan een
misdaad dacht. En hoewel deze
geruchten onmiddellijk gedemen
teerd worden, welke dementies
men deze week nog eens uitdruk
kelijk heeft herhaald, meenden
sommige politieke partijen uit een
dergelijken gang van zaken poli
tieke munt te kunnen slaan, zoo
dat men de praatjes niet tot stil
zwijgen laat komen. Al te veel
waarde behoeft men daar intus
schen niet aan te hechten, ware
het niet, dat daaruit weer eens
blijkt, in welk een buitengewoon
moeilijke positie de Oostenrijk-
sche bondskanselier zich eigen
lijk bevindt. Ook in zijn kabinet
bevinden zich lieden, die deze
gelegenheid hadden willen aan
grijpen om Dr. Schussnigg aan
den dijk te zetten. Intusschen
heeft deze echter reeds ver
klaard, dat hij binnen eenige da-
qen, nog bezwaard door den last,
die dit familietragedie op hem
heeft geworpen, zijn werkzaam
heden weer zal hervatten. Voor
een dergelijken moed en plichts
besef moet men bewondering
koesteren.
Het is in den laatsten tijd mode
geworden, dat de verschillende
deelnemers aan den wereldoor
log deputaties van oud-strijders
bij elkaar op bezoek sturen. Deze
mode werd het eerst gelanceerd
ie Berlijn, dat er een betere ver
standhouding tusschen de eens
vijandig tegenover elkaar staande
volkeren van verwachtte. Zoo
heeft men dan de Fransche oud
strijders bij de Duitschers en om
gekeerd op bezoek zien gaan,
terwijl thans ook tusschen Engel-
schen en Duitschers de band is
aangeknoopt, zoodat deze week
LIED VAN DE WEEK.
COMFORT....
Guus Betlem Jr.
Op 1 Augustus a.s. worden
op de luchtlijnen der K.L.M.
vier meisjes aangesteld als
stewardessen.
Alsjeblieft, vier stewardessen,
Zorgen voor ons wel en wee,
'k vraag me af, wie gaat er met de
K.L.M. nu nóg niet mee
Alsjeblieft, vier stewardessen
Staan onafgebroken klaar.
En wanneer u wat wilt hebben,
Och, nietwaar., dan belt u maar.
Net, zooals u dat gewend bent
In 't hotel waar u logeert,
Want uw daagsche kleintje-koffie
Hoeft in géén geval ontbeerd.
En uw kopje thee, des middags.
Waaraan u zoo bent gewend,
Is hier op het eerste teeken.
Ook onmiddellijk present.
Honger hoeft u niet te lijden,
Als u 's morgens niet ontbeet,
Daag'lijks staan de dapp're
meisjes
Straks voor u en mij gereed....
U als passagier, u móet zich
Voelen als in eigen huis
Doch wellicht blijven er velen
Daarom juist. ten slotte thuis?
Hoe het" zij, 't is weer een snufje
Van 't moderne luchtverkeer,
En - wie weet - voor vele mannen
'n Reden om te vliegen, méér
Doch ondanks die nieuwiaheden
Die men ons maar immer biedt,
Keert ons denken tóch naar 't ééno
Dat daar pas weer is geschied.
Wéér zes menschen omgekomen,
In een wreede vlammenzee....
K.L.M., het loopt je dit jaar
Om den drommel ook niét mee 1
't Is een lange, trieste lijst, die
Rouw en droefheid achterlaat,
En die in z'n felle wreedheid
Ons met schrik en stomheid slaat.
Jarenlang de grootste zorgen,
Voor comfort en voor gemak...
Twéé seconden., en van alles
Blijft een rookend.. vliegtuig
wrak
DE LA ROQUE,
Je'dcr van het Fransche „Croix de Feu",
die begin dezer week in het middelpunt
der belangstelling stond.
een Engelsche deputatie in Ber
lijn een bezoek heeft afgestoken.
Nu mag men tegenover de waar
de van dit alles nog zoo scep
tisch staan, toch zal men moeten
erkennen, dat uit dergelijke bij
eenkomsten en vooral uit den
toon van wederzijdsche hoogach
ting, die in de gesprekken en
redevoeringen tot uiting komt,
nog wel iets goeds kan voort
vloeien. In ieder geval, al mocht
zulks dan ook al niet baten, scha
den doet het zeer zeker niet.
Tegen veler verwachting in, is
het Zondag in Parijs, waar ter ge
legenheid van den Franschen na-
tionalen feestdag demonstraties
van het fascistische „Croix de
Feu" en het roode „Volksfront"
op het programma stonden, niet
tot botsingen gekomen, grooten-
deels door de ordelijke houding,
die de groote groepen demon
stranten hebben aangenomen.
Met dit al is de politieke rust te
Parijs nog geenszins terugge
keerd, en het is speciaal het
Volksfront, dat de regeering het
meest verontrust. In zijn huidige
samenstelling van socialisten,
communisten en radicalen, kan
dit front de regeering Laval naar
huis sturen. Nu is dit op zichzelf
niet zoo verontrustend, Kabinets
wisselingen zijn in FranrIJk noch
zeldzaam, noch sensationeel.
Maar gevaarlijk blijft de moge
lijkheid, dat de linksche partijen
zelf een regeering zouden willen
vormen, waarin dan uit den aard
der zaak minstens een commu
nistische minister «on »e«t*r
worden opgenomen.
BRITSCHE OUD-STRIJDERS IN BERLIJN.
Deze week bezocht de eerste delegatie van de groote Engelsche oiu!-:
vcreeniging, dc British Legion, welke delegatie onder leiding van Majoor F. W. C.
Fetherstone-Godlcy stond, Berlijn. Onze foto toont de delegatie in het bekende
Bcrlijnsche hotel „Kaiserhof", waar zij door den leider der Duitsche oud-strijden
Obcrlindober (vierde van rechts) begroet werd. Rechts op onze foto ziet men
Prins Friedrich Joachim van Pruisen.