IBRESKENSCHE COURANT lieuws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen W. D. 1 Het bittere erfdeel. 'erschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 70179. Uitgave J. C. LE BLEU v|h E. BOOM-BLIEK, Breskens Garnalen. FEUILLETON Provinciaal Nieuws. 44ste Jaargang. Dinsdag 18 December 1934 Nummer 3994 WJ ABONNEMENTSPRIJS Per drie maanden f 1.25. Buiten Breskens per drie maanden f 1.40. Franco per post per jaar 1 5.00 Buitenland per jaar f 6.50. Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels fO,75. Iedere regel meer (0;15. Ingez. Med. 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting. Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels f 0.40 (bij vooruitbetaling) ha 0 Een medewerker van de N. R. Crt. schrijft: Er was eens een tijd, dat de vis- scherijbladen telken jare in de maand September hun klaagstem deden hooren, omdat de troonrede het woord visscherij niet gebruikte. En bij de behandeling van de staatsbe- grooting werd maar zelden over vis scherij gesproken. Vooral ten op zichte van de garnalenvisscherij is dat anders geworden. De Handelin gen der Tweede Kamer van de laat ste 3 jaren bevatten lange verslagen over de garnalenvisscherij. Nog verder bracht men het in 1934. De garnaal genoot de eer per Koninklijk Besluit in het Staatsblad te verschijnen. En van 'Zwaamen Thompson's almanak voor 1935 zingt den lof van onze gewone garnaai, door de geleerden Crangon Vulgaris genaamd. Daar zijn echter drie jaren van veel leed en bittere armoede aan voorafgegaan. Prijsverlagingen zon der eincf, stakingen, coöperatieven verkoop, ellenlange artikelen in som mige bladen over de wantoestanden in de garnalenvisscherij. Van pro ducent tot consmnent werd de leu ze der coöperatie, die in plaats van haar doel te bereiken den afstand nog vergroot heeft en hoofdzakelijk aan grossiers moet leveren. Heftige strijd tusschen de van ouds bestaan de zaken en de jonge .coöperatie De prijs daalde tot 7 cent per kilo gram, zelfs werden garnalen gratis geleverd, enkel om er het pelloon aan te verdienen. De laagste prijs, ook vóór 1914 was 10 cent. De groep Stellendam, Goeree, Ouddorp en Brouwershaven leed het meest onder de 'concur rentie. De Zeeuwsche havens en ook IJmuiden en Den Helder hadden minder te lijden, doordat zij af en toe nog flinke prijzen voor hun onge pelde exportgarnalen konden maken. Valuta en 30 pet. invoerrecht deden Engeland van de markt verdwijnen. Was voorheen in consignatie-zenden naar verschillende plaatsen in Enge land nog loonend bij een netto-over schot van 30 .pet., nu zou afgezien van valuta en prijsdaling zoo'n mand waardeloos zijn voor afzender en commissionair. Blijven alleen België en Frankrijk met hun contingent garnalen over met gevolg, -dat zeer veel garnalen aan de drogerij geleverd zijn tegen 2.1 cent jrer kg. franco drogerij. Eindelijk heeft de regeering inge grepen en zijn minimum-prijzen vast gesteld. Moeilijk is het, een regeling te maken voor een zoo uiteenloopend bedrijf. Is voor Zuid-Holland met Brouwershaven een vaste prijs ge- wenscht, in de overige Zeeuwsche havens staat men er eenigszins scep tisch tegenover. Men is daar teveel aan prijsschommelingen gewend, het zij in consignatie dan wel door op- koopers. Verzending naar Engeland schijnt met de minimumprijzen wel onmogelijk. Dit geldt ook voor de pellerijen. En al spoedig komt de critiek op de nieuwe regeling die haar eerste schreden op een ver moedelijk veel bewogen levenspad zet. De minimumprijzen gelden alleen voor pellerijen en exporteurs. In den vrijen handel mogen garnalen tegen eiken prijs verkocht worden. Maar de pellerij, die reeds jaren ook on gepelde verkoopt, is aan een mini mumprijs gebonden. En de hande laar, die nu en dan wat laat pellen, wordt genoodzaakt, pellerij te wor den en den prijs te betalen, of han delaar te blijven, en het pellen aan anderen over te laten. Handelaren met veel opgeslagen gepelde gar nalen van voor 1 December kunnen tegen lagere prijzen leveren, terwijl de pellerijen hun ingezouten garna len, die toch minder waard zijn, niet tegen den verlaagden prijs mogen verkoopen, en meer andere klachten hoort men. Nu zoo velen gesteund worden, en ook de garnalenvisscherij om steun roept, ware het misschien be ter, dat alle belanghebbenden zelf wat steun verleenden, en wel steun aan de jeugdige regeling bij haar wankelen gang van het Bezuidenhout naar het visch- en handelsterrein. Maar is het nu toch zoo'n karwei om deze „arbeidzame groep van gar nalenvisschers" zooals de minister ze noemt, aan een sober bestaan te helpen? Als de heele garnalenvloot f 1.000,000 bruto besomming p. j. maakt zijn de menschen tevreden. Noodig is dan dat 8.000,000 Nederlanders één gar naal per dag gebruiken of twee ons gepelde garnalen per jaar. Ongeloo felijk en toch waar is het, dat dit kwantum niet geplaatst wordt en ve len daardoor gebrek lijden en met zorg den winter tegemoet gaan. Slechts een gedeelte der knechts komt in aanmerking voor een lagen werkloozensteun, en de schipper- eigenaar, die door aanschaffing en )7. door MARGARET PEDLER. Uit het Engelsch vertaald door V.E.C. VUERHARD-BERKHOU1 0 Toen Herrick den brief gelezen ïad voelde ze zich eerst versuft e verbaasd om de ver-strekkende leteekenis er van te begrijpen. Werk- uigelijk las ze het geboortebewijs n de andere papieren, die er bij zaren, hoewel ze geen andere bewij- en noodig had. De brief gaf te sterk len indruk van waarheid. Eén gedachte verdrong alle an- Iere: de man, dien ze altijd als haar ader had beschouwd was haar va ler niet, was hoegenaamd geen fa- nilie van haar. Haar eerste gewaar- rording was er een van verlies. Ze 'oelde zich beroofd. Haar vader was dies geweest wat ze aan familie be zat de herinnering aan haar moe der was te vaag om mee te tellen en nu was die verwantschap, die met haar heele leven samengeweven was, haar plotseling ontnomen. Dat was de eerste reactie op den brief. Ze nam hem op en las hem nogmaals door. En plotseling sche nen drie woorden naar voren te springen in hun geheele wonder heerlijke bet-eekenis. „Een onbesmet te naam". Een onbesmette naam. Dat be teekende dat beteekende dat ze niet langer een uitgeworpene was niet meer gebrandmerkt als de doch ter van een oplichter en zelfmoorde naar. Ze was zichzelf vrij ze had geen bitter erfdeel te dragen. Ze hoefde niet meer bang te zijn voor de toekomst, bang voor de smet in haar bloed. Er was geen smet geen hinderpaal. En met dat begrijpen kwam de wetenschap, dat er nu geen scheidsmuur meer bestond tusschen haar en den man dien ze liefhad dat niets hen meer gescheiden kon houden. De poor ten van het geluk waren plotseling wijd opengeworpen ze kon er Idoor heen gaan in een reine en onderhoud van motor, dikwijls den duren benzinemotor, toch al zoo ver ten achter is, trekt heelemaal geen werkloozensteun. Zoo ook de groote gezinnen, die bij eenige vangst er het best aan toe zijn, maar bij werkloos heid slechts voor één persoon trek ken. Moge de verhoogde prijs der gar nalen voor de verbruikers geen be letsel zijn om te helpen, opdat de werkloozen weer kunnen varen, en allen een eenigszins ruimer bestaan verzekerd mogen zijn. Weggebruikers, opgepast! o Het nieuwe jaar brengt nieuwe voorschriften. Tijdige voor bereiding is noodzakelijk! Als de laatste slag van twaalven in dit jaar verstomd is, zullen er weer enkele nieuwe voorschriften voor de weggebruikers in werking zijn getreden. Zooals men weet zijn (de meeste dezer bepalingen reeds in den afgeloopen zomer gepubli ceerd, doch ons is gebleken, aldus schrijft de A.N.W.B., Toeristenbond voor Nederland, dat er nog maar al te veel menschen zjjn, die de singsdien verstreken maanden heb ben laten verloopen zonder de noo- dige voorbereidingen te treffen. En omdat de nieuwe voorschriften al zoolang bekend zijn, zou het best kunnen gebeuren, dat hier en daar de politie het nieuwe jaar begint met een strenge controle. Men kan er nu nog in voorzien en dus met zekerheid een anders onvermijde lijk proces-verbaal voorkomen! Allereerst laten wij hier volgen de eischen, waaraan auto's en motor fietsen moeten voldoen. Tusschen haakjes is bij de op 1 Januari 1935 in werking tredende voorschriften het woord „nieuw" vermeld. A. Het rcode achterlicht van motorrijtuigen op meer dan 2 wielen mag niet hooger dan 1.25 meter boven het wegdek geplaatst zijn (nieuw) en niet verder dan 50 cM. verwijderd zijn van het meest naar links uitstekende deel van het voertuig (nieuw). B. Het stoplicht. 1. Dit moet automatisch werken op de voetrem. 2. en mag niet verder dan 30 cM. van het roode achterlicht verwijderd zijn (nieuw). 3. Het licht moet oranjekleurig zijn, waarbij men er wèl op moet letten, dat het stopsein ook overdag duidelijk zichtbaar is. N.B. Het goed zichtbaar op- en neerbewegen ter linkerzijde buiten het motorrijtuig van een arm of stok, enz. als stopteeken blijft geoorloofd evenals het gebruik van een gecom bineerde stop/achterlamp. C. De richtingaanwijzers. 1. Alleen geoorloofd zijn de mo dellen met seinarmen (trommelvor- mige richtingaanwijzers of flikker lichten zijn dus verboden). 2. De richtingaanwijzer mag niet hooger uitgestoken worden dan ter schouderhoogte van den bestuurder (nieuw), de seinarm moet direct uit gestoken en teruggebracht kunnen worden (nieuw). 3. De seinarm moet rood of oranje van kleur zijn en bij verlichting over het grootste deel zijner lengte rood of oranjekleurig licht geven (nieuw). Deze verlichting is niet verplicht, doch wel héél wenschelijk! 4. Buiten gebruik zijnde mag geen enkel deel van den richtingaanwijzer meer dan 5 cM. buiten den auto uit steken (nieuw). 5. De grootste breedte van den seinarm (die langwerpig moet zijn) mag niet grooter zijn dan het één/ derde deel van de lengte (nieuw). Verdere regels om aan te denken. Het zal bovendien geen kwaad kunnen, aldus de A.N.W.B., om de overige nieuwe verkeersvoorschrif- ten, welke enkele maanden geleden in werking zijn getreden nog eens te recapituleerenschier dagelijks zien we de menschen langs den weg deze nieuwe regels overtreden. 1. Overbodige geluidsseinen zijn strafbaar. 2. Bij elke verandering van rich ting moet men tijdig zijn voornemen daartoe kenbaar maken (door het uitsteken van arm of richtingaanwij zer). Dit voorschrift geldt ook voor wielrijders, zelfs als er verder geen verkeer is of als men een bocht naar rechts maakt. Bij een onvermijdelijke verande ring van richting, d.w.z. in bochten van den weg zelf, geldt de zoo juist genoemde verplichting evenwel niet. 3. Stilstaande auto's moeten in donker weder verlicht zijn. Weet, dat talrijke gemeenten in ons land ont heffing van dit voorschrift hebben verleend, sommige onder voorbe houd dat de geparkeerde auto door een lantaarn of andere lichtbron ver licht is. In een vreemde gemeente zijnde, vrage men inlichtingen aan de politie oflate men de lichten (veiligheidshalve!) maar branden. goede wereld en de liefde wachtte op haar. Het was een eenigszins bevende en zenuwachtige Herrick, die ein delijk haar nieuws aan -Lady Bridget ging vertellen. Doch onder de eb en vloed van al de tegenstrijdige emo ties die haar bestormden, bleef de moed en eerlijkheid, die haar op den been hadden gehouden, zelfs toen het leven niets dan leed voor haar scheen te brengen, haar bij. Ze was vast besloten dat geen val- sche trots, geen weifeling de zoet heid en volheid en schoonheid van het leven zouden bezoedelen, nu die haar zoo wonderbaarlijk terug waren gegeven. „Ik zal nu dadelijk een briefje naar Greenwood zenden en Mac vra gen om hier te komen," zei ze te gen Mim. „En ik zal Gair telegra- feeren, dat ik niet met hem kan trouwen. Ik zal het hem ook schrij ven en uitleggen waarom niet". En Lady Bridget wier eigen leven en huwelijk zoo droevig door haar ouders geregeld waren, glimlachte weemoedig bij die gedachte, doch met gpn onzelfzuchtige blijdschap in haar hart over de eerlijke, zekere N.B. Zooals onze lezers weten be hoort Vlissingen tot de gemeenten, die vrijstelling van den verplichtings plicht hebben verleend op de vol gende voorwaarden, dat, behalve ge durende het tijdvak, gelegen tus schen 12 uur middernacht en een half uur voor zonsopgang, ten aan zien van stilstaande motorrijtuigen op meer dan twee wielen dit niet noodig is op de openbare wegen, gelegen binnen de bebouwde kom der ge meente, voorzoover die wegen voor zien zijn van openbare verlichting. De autodeuren moeten voorzich tig worden geopend. Dit openen is verboden als de veiligheid van het verkeer in gevaar gebracht wordt of de vrijheid belemmerd. 5. Ook motorfietsen moeten voor zien zijn van een achteruitkijkspiegel. 6. De bestuurder moet steeds vol doende zij-uitzicht hebben (let dus op de zijzeiltjes van open auto's I, paardenkarren, enz.) 7. Bakfietsen moeten van een rem voorzien zijn. Deze driewielige rij wielen mogen niet meer op rijwiel paden rijden of op wegen, welke uitsluitend bereden mogen worden met motorrijtuigen en tweewielige fietsen. In dit verband is het nuttig er op te wijzen, dat de bakfietsbe stuurder dikwijls zijn leven waagt door zonder rood achterlicht op den grooten weg te rijden. Een reflector is in de praktijk niet voldoende! En tenslotte herinneren wij er aan, dat in het bovenstaande slechts de nieuwe bepalingen genoemd zijn. Men houde zich echter ook stipt aan de oudel Het gerestaureerde stadhuis te Veere. Vrijdagmiddag werd de slotver gadering van de Restauratiecommis sie gehouden in een der zalen van de Abdij te Middelburg, in tegen woordigheid van de minister van Binnenlandsche Zaken, mr. J. A. de Wilde en den oud-minister van On derwijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. J. Terpstra, den Commissaris der Koningin in Zeeland, en tal van autoriteiten. Nadat de restauratiecommissie door den Commissaris der Koningin, als eere-voorzitter, ontbonden was, ging het gezelschap in gereedstaan de auto's naar Veere, voor de eigen lijke ingebruikneming, waarbij ook manier waarop dit kind van een la tere, vrijere generatie haar eigen za ken behandelde en kalm, op het punt van een huwelijk zonder liefde te sluiten, alle conventies op zij schoof en greep naar het geluk met den man, dien ze lief had. Voor Herrick was geen anderen weg mogelijk, zelfs niet denkbaar. Haar liefde voor Mac had alle be denkingen op zij geschoven. Lang geleden had ze hem het eenige, waarvoor hij vergiffenis behoefde, vergeven zijn wantrouwen in haar, evenals ze nu, in haar nieuw ver worven vrijheid, haar vader kon ver geven, dat hij zijn geheim zoo lang bewaard had hoewel hij door dit te doen haar zoo diep ongelukkig had gemaakt. Hij kon niet weten, had er niet over door gedacht, wat die zelfzuchtige geheimhouding haar kosten kon, bedacht ze, en wat ze eens tegen Mim gezegd had met betrekking tot Mac ging ook op met betrekking tot den man, dien ze nooit had opgehouden lief te heb ben als een vader: „Je kunt niett laten de menschen te vergeven, die je liefhebt". Er was slechts één ding dat haar verwonderde en bevreemdde, waar voor ze geen verklaring kon vinden en dat vertrouwde ze Mac toe, toen de eerste zalige extaze van hun her- eeniging was overgegaan in de ze kerheid van wederkeering begrijpen. „Het was zoo moeilijk het hoe en waarom van alles te begrijpen," zei ze onzeker. „Al dien tijd heb ik gevochten tegen iets, dat alleen maar denkbeeldig was en wierp jou en mezelf tegen een muur, die in werkelijkheid niet bestond. Het schijnt allemaal zoo nutteloos, zoo doelloos te zijn geweest". En Mac, hand in hand met haar, beiden kinderen van den tijd die tuurden in de vage en verborgen wegen der Eeuwigheid, kreeg een kort visioen van de waarheid. „Jouw dapperheid was dezelfde, of wat je geloofde dat waar was werkelijk de waarheid was of niet," zei hij langzaam. „Ik geloof, dat dat er in het leven op aan komt. Zie je niet in, liefste, dat juist het feit, dat je zoo prachtig gestreden hebt, je gemaakt heeft tot wat je bent?" Einde

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1934 | | pagina 1