RESKENSCHE COURANT
ws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Viaanderen W. D.
PIJNENBURG KOMT!
tere erfdeel.
lederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 70179. Uitgave J. C. LE BLEU v|h E. BOOM-BLIEK, Breskens
erste Blad.
ietv\e ^resVevt^
Vliegschool
in Zeeland.
a fcEUILLETON
Zondag 19 Augustus om 4 uur op de Wielerbaan TERNEUZEN
laargang
Vrijdag 10 Augustus 1934
Nummer 9564
er»,
"EU
ABONNEMENTSPRIJS
Jrie maanden 1 1.25. Buiten Breskens per drie maanden f 1.40.
Franco per post per jaar 5.00
Buitenland per jaar l 6.50. Alles bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer f 0; 15. Ingez. Med. 30 ct. per regel
Abonnements-advertenties groote korting.
Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels f 0.40 (bij vooruitbetaling)
Electriciteits tarieven.
we tarieven der P.Z.E.M.
secretarie voor ieder in-
kosteloos ter inzage ge
elde maand 4ugristus
o
:ven in een tijd van sport,
irt zich niet in het minst
>reid tot het Vliegwezen,
ij het gepast onze lezers
idheid bij te brengen aan-
le vliegsport.
elen toch zal het nog on-
zijn. dat wij in Nederland
Hiegscholen bezitten, n.l.
rdam, Rotterdam, Twente,
en Eelde. En thans
werkt voor een vliegschool
;en!
ministratief leider, de heer
Rosman, te Waalhaven
de vorige Zaterdag op het
te Vlissingen, door wiens
in de gelegenheid werden
tactisch kennis te maken
riiegen, onder leiding van
lucteur D. L. Asjes, het
Döer over die Vliegscholen
seld, de hoop uitsprekende
weldra Zeeland een Vlieg-
bezitten.
en aan de hand van zijn
igen het een en ander om-
Vliegscholen weer
ruim zes jaren is de Na-
uchtvaairt School, oorspron-
a onderdeel vormend van
erdamsche Aero Club, een
lelistandige inrichting ge
401
door
RGARET PEDLER.
fEngelsch vertaald door
ERHARD-BERKHOUT
0
d wel degelijk opgemerkt,
Sevoel, dieper dan vriend
stond tusschen Mac en Her-
'as daar blij om geweest
>an hen beiden en kon
1 twee menschen voorstel-
Stschikt om elkaar geluk
ken. En hij was er zoo
"o'Kd geweest, dat ze een
iden worden en datar ge
natuurlijk heen gingen,
otein de mogelijkheid van
''um quid in deze _zaak
overwogen. En dat die
1'duid zijn halfbroer zou
"telemaal niet bij hem op
Ou, nu Barbara's jeugdige
rasheid het zoeklicht op
f*'erP had doen vallen
e^e aaak een ander aan
sis die hij over het hoofd
worden, alwaar in hare afdeelingen
te Waalhaven (Rotterdam) te Schip
hol (Amsterdam) in Twente te Eind
hoven en te Eelde (Groningen) een
volledige opleiding wordt gegeven
aan sportvliegers voor de vliegbe
wijzen A en Ah en C, welke afge
geven worden door het Ministerie
van Waterstaat en resp. de bevoegd
heid geven tot:
A. (sportbrevet) tot het besturen
van alle vliegtuigen met uitzonde
ring van verkeersvliegtuigen.
Ah. (hulpbestuurdersbrevet) over
eenstemmend met die gegeven door
het vliegbewijs A en bovendien de
bevoegdheid tot het onder toezicht
van den houder van een verkeers-
vliegbewijs (B) besturen van ver
keersvliegtuigen.
C. (kunstvliegbrevet) overeenstem
mend met die gegeven voor het
vliegbewijs A en bovendien de be
voegdheid tot het verrichten van
kunstvluchten bij openbare vertoo
ningen.
Deze vliegbewijzen worden in de
landen, waarmede Nederland de
luchtvaartovereenkomsten heeft ge
troffen, erkend en verleenen aldaar
overeenkomstige bevoegdheden.
Sportvliegers kunnen volstaan met
het behalen van het vliegbewijs A.
Aanstaande beroepsvliegers vangen
met A aan en moeten zich daarna
verder bekwamen. In het volgende
zal slechts de opleiding voor het
vliegbewijs A worden behandeld,
wijl ook zij, die Ah of C wenschen
te behalen, met A moeten aanvan
gen.
Deze scholen zijn dagelijks ge
opend vanaf 9 uur tot zonsondergang.
Teneinde tot de N.L.S. te kunnen
worden toegelaten, moeten aanstaan
de leerlingen den leeftijd van 17
jaar en 9 maanden hebben bereikt
en lichamelijk geschikt bevonden
worden.
De eischen van lichamelijke ge
schiktheid varieeren naar gelang men
in aanmerking wenscht te komen
voor een vliegbewijs A, Ah of C.
De volledige eischen zijn vastgesteld
door den Minister van Waterstaat
en vermeld in de Regeling van het
Rijkstoezicht op de Luchtvaart
(Staatsblajd 1928, No. 454). Aan
staande sportvliegers vragen een
eerste keuring aan voor het vlieg
bewijs A; aanstaande beroepsvlie
gers moeten een eerste keuring aan
had gezien, kleine voorvallen, die
alle iets beteekenden, schoten hem
te binnen en elk was een sein van
gevaar.
En daar Alec Fame een man was
die nooit tot morgen uitstelde wat
hij vond dat vandaag gedaan moest
worden, volgde hij nog dienzelfden
avond zijn eigen methode om deze
zaak te behandelen. Barbara was
naar bed gegaan en had de beide
half-broers alleen gelaten en een
tijdlang zaten ze in behaigelijk stil
zwijgen bij het vuur, Alec trekkend
aan zijn geliefde pijp, Gair met een
whisky-soda naast zich en een siga
ret tusschen zijn lippen. Eindelijk
nam de predikant zijn pijp uit zijn
mond en keek peinzend in de
gloeiende kop.
„Ik hoor, dat er aanstaande Don
derdag een „meet" zal zijn op Win-
dycroft," zei hij als terloops. „Ga
je mee?"
„Daar kan je van op aan," ant
woordde Severn. Hij wierp zijn broer
een van zijn snelle, charmeerende
lachjes toe, toen hij er bijvoegde:
„Dat wil zeggen, tenzij je me voor
dien tijd de deur uitzet".
Alec glimlachte terug.
„Dat is niet erg waarschijnlijk,
wel?" zei hij. „Maar" ging hij vast
besloten voort, „je brengt ons dit
keer wel een veel langer bezoek
dan gewoonlijk, is 't niet?"
o.a. tegen: DENEEF, BUSCHENHAGEN, DEBRUYCKER, Enz, Enz.
Heel Zeeuwsch-Viaanderen gaat 's werelds grootsten Zesdagenrenner zien!
vragen voor het vliegbewijs B. De
eischen voor het vliegbewijs A zijn
zoodanig, dat iemand die normaal
gezond is, daaraan voldoet. Nog
opgemerkt zij, dat voor het vlieg
bewijs A het dragen van een bril
toegestaan is. Voor de overige vlieg
bewijzen is zulks niet het geval.
Het onderzoek naar de lichamelijke
geschiktheid vindt plaats bij den
Vliegmedischen Dienst der Militaire
Luchtvaart Afdeeling te Soesterberg.
Er wordt een inschrijvingsgeld van
f 10.- geheven. Bovendien moet een
waarborgsom, groot f 100.- gestort
worden, waaruit mogelijke achter
stallige schulden aan de N.L.S. kun
nen worden bestreden. Bij het ver
laten der School ontvangt men het
saldo der waarborgsom terug. Bij
de inschrijving moet de geneeskun
dige verklaring afgegeven na het
zooeven bedoelde onderzoek, worden
overgelegd. Minderjarigen behoeven
tevens toestemming van ouders of
voogden. Ingeschrevenen kunnen les
nemen in de afdeeling hunner keuze
en op een tijdstip hetwelk hun
schikt. Zij zijn dus niet gebonden
het onderwijs te volgen in de af
deeling, waarbij zij oorspronkelijk
werden ingeschreven. Hieruit volgt*,
dat men zijn normale dagelijksche
bezigheden voor de vliegopleiding
niet behoeft te onderbreken. Hier
voor is des te minder aanleiding,
wijl ook op Zon- -en Feestdagen de
scholen geopend zijn en gedurende
de zomermaanden ook des avonds
onderwijs wordt gegeven. De duur
der opleiding voor het vliegbewijs
A is afhankelijk van den aanleg van
den betrokken leerling en de tijd
ruimte tusschen de verschillende les
sen. De gemiddelde leerling heeft
ongeveer 10 uur dubbelbesturings-
onderwijs noodig, voorts 3 a 4 uur
solo-oefeningen en ten slotte 2 a 3
uur voor het afleggen van het exa
men. In totaal dus voor de volledige
opleiding 15 tot 25 vlieguren. Waar
Severns lichaam richtte zich stijf
op en hij wierp den dominee een
Snellen, onderzoekenden blik toe.
„Is dat een wenk?" vroeg hij plot
seling uit de hoogte. „Blijf ik te lang
naar je zin?"
Alec schudde glimlachend het
hoofd.
„Natuurlijk niet, dat weet je even
goed als ik. Maar ronduit gezegd,
ouwe jongen, ik geloof, dat je lan
ger hier blijven niet goed is".
Gairs oogen vernauwden zich.
„Niet goed?" herhaalde hij. „Waar
om niet?"
De ander wachtte even, toen zei
hij kalm
„Het is verkwisting van kruit van
jouw standpunt beschouwd. Als ik
goed gezien heb, had Herrick haar
hart al weg gegeven voor jij hier
kwam".
Severns half dicht geknepen oogen
schitterden boosaardig onder de lan
ge wimpers.
„Ik vermoed, dat je Kenyon be
doelt?" zei hij langzaam.
„Ja. Mac Kenyon".
„Als dat zoo is, waarom trouwt
ze dan niet met hem, voor den
duivel?"
De dominee trok nadenkend aan
zijn pijp.
„Om de een of andere vrouwe
lijke gril, vermoed ik. De tijd zal
het wel in orde brengen".
een vliegles meestal niet langer
duurt dan 15 tot 30 minuten, zal
men dus 50 a 60 lessen noodig
hebben. Wanneer men dat wenscht
kunnen deze lessen binnen een mini
mum tijd van 2V2 maand genomen
worden doch ze kunnen evengoed
over een periode van een jaar of
zelfs langer verdeeld worden. Het
tarief voor het vli-egonderwijs be
draagt f 8.75 per les van 15 minuten.
Het verschuldigde bedrag wofdt be
rekend naar verhouding tot den
duur van de les, met een minimum
van 15 minuten. Aan het einde vam
elke les worden de kosten daarvan
voldaan. Er wordt geen vooruitbe
taling van een bepaald aantal lessen
gevorderd, noch bestaat bij inschrij
ving de verplichting tot het nemen
van een minimum aantal lessen.
De ingeschrevenen zijn niet aan
sprakelijk voor schade aan het ma
teriaal der N.L.S. of aan derden.
Aan het einde der opleiding moet
ter verkrijging van het eerste vlieg
bewijs ten overstaan van een Rijks
Commissie een examen worden ai-
gelegd. Dit examen bestaat uit een
theoretisch en een practisch gedeel
te. Het laatstgenoemde gedeelte
wordt gevormd door: a) een hoogte
vlucht; b) een behendigheidsproef
met doellanding; c) drie doellan-
dingen, gemeenlijk laplandingen ge
naamd. Voor het theoretische ge
deelte wordt vereischt
a) eenige kennis van het vliegen
in de praktijk, ook ten aanzien van
het vliegen op de kaa,rt, alsmede
eenige kennis van de omstandig
heden, die zich met vliegtuig en
motor kunnen voordoen
b) eenige kennis van de voor
naamste luchtvaartregelingen in het
binnen- en buitenland en voorts
grondige kennis van het luchtver-
keersreglement. Deze eischen zijn
vastgesteld in de evengenoemde Re
geling van het Rijkstoezicht op de
Luchtvaart.
Gair sprong op en gooide bij die
plotselinge beweging bijna het kleine
tafeltje om, dat naast zijn stoel stond.
„Niet, als ik het beletten kan".
Hij sprak op vasten, beslisten toon
en de woorden schenen met kracht
tusschen zijn tanden uitgestooten te
worden. „En ik geloof, dat ik dat
kan".
„Ik geloof, dat je je krachten
overschat," antwoordde Fane. „Wan
neer, wat ik vast geloof, Kenyon
qn Herrick van elkaar houden, is
het te laat voor je om te trachten
haar te winnen".
„Het is nooit te laat om een vrouw
te winnen," antwoordde Severn.
„Ten minste," voegde hij er met
een spontanen glimlach bij: „ik heb
dat nooit gevonden".
De dominee fronste het voorhoofd
en verzette zich tegen den innemen-
den glimlach.
„Als je Herrick wilt rekenen on
der een van je dozijn andere verove
ringen," begon hij scherp, dóch Se
vern viel hem in de rede.
„Dat doe ik niet, ik wil met haar
trouwen," zei hij kortaf.
„Heb je haar dat gezegd?" vroeg
Fane.
„Ja".
„En wat antwoordde ze?"
Gair haalde zijn schouders op.
„Een onomwonden en heel dui
delijke weigering," zei hij.
Het theoretisch onderwijs wordt
zooveel mogelijk tusschen de vlieg
lessen, des winters ook 's avonds,
gegeven.
Gedeeltelijk echter moet de ver-
eischte theoretische kennis door zelf
studie worden verworven, ten be
hoeve waarvan door de instructeurs
alle aanwijzingen worden gegeven.
Na het behalen van het vlieg
bewijs bestaat er voor sportvliegers
gelegenheid hun vliegvaardigheid te
onderhouden (oefenvluchten). Hier
voor kunnen zij van het materiaal
der School gebruik maken en zulks
op dezelfde algemeene condities als
voor de vlieglessen zijn aangegeven.
Het tarief voor oefenvluchten
(terrein- en overlandvluchten) be
draagt f 27.- a f 30.- per uur afhan
kelijk van het gehuurde materieel.
Echter krijgen zij, die per jaair
meer dan 20 uur vliegen en geen
schade aan het materieel toebren
gen, over die meerdere uren 20 pCt.
korting, mits niet reeds uit anderen
hoofde korting werd ontvangen. Op
deze vluchten mogen met vergun
ning van den Chef Instructeur niet-
betalende passagiers worden mee
genomen. Tevens is het maken van
vluchten naar andere vliegterreinen
in het binnen- en buitenland geoor
loofd. Men kan dus de N.L.S. vlieg
tuigen gebruiken voor allerlei toch
ten.
N.L.S. bezit twee gesloten Kool-
hoventoestel voor 3 personen terwijl
het nieuwe 2 persoons Koolhoven
materieel zoowel met open als ge
sloten Cockpits kan worden gevlo
gen. Ten slotte zij nog medegedeeld,
dat de vliegtuigen van de N.L.S.
allen voorzien zijn van een dubbele
besturing en spreekinstallaties, zoo
dat de instructeur den leerling niet
alleen bij het sturen vermag te hel
pen, doch bovendien nog uitleggin
gen geven kan.
De vliegtuigen worden door de
N.L.S. dagelijks voor de eerste
„In dat geval heb je geen anderen
uitweg dan regelrecht naar de stad
terug te gaan en niet te wachten
tot de „meet" op Windycroft".
Severn keek zijn broer met een
onverholen verbazing aan.
„En de kust vrijlaten voor
Kenyon?" riep hij. „Goeie hemel,
Alec. Waar zie je me voor aan?
Voor een gek?"
„Neen, maar ik dacht dat je ver
liefd was," antwoordde de dominee
zachtmoedig, „dat je oprecht verliefd
was dezen keer".
„Dat ben ik ook, daar heb je
ten minste gelijk in. En daar dat
zoo is, ben ik niet van plan mezelf
uit de voeten te maken en het ter
rein vrij te laten voor een anderen
man. Luister eens, Alec, heb je ooit
gezien, dat ik iets opgaf wat ik
werkelijk wilde hebben?"
Fane keek hem recht in de
oogen.
„Het zou de beste manier zijn
om je liefde te bewijzen als het
liefde is," zei hij bedaard.
„O, ik weet wat je bedoelt,"
snauwde Gair. „Haar opgeven,
Christelijke zelfopoffering non
sens en al zoo meer. Bahl Je praat
als een echte dominee jullie zijn
allemaal met hetzelfde sop over
goten".
Fane glimlachte.
.(Wordt vervolgd).