RESKENSCHE COURANT ws- en Advertentieblad voor geheel Zeeuwsch-Viaanderen W. D. PIJNENBURG KOMT! tere erfdeel. lederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND. Telefoon 21. Postgiro 70179. Uitgave J. C. LE BLEU v|h E. BOOM-BLIEK, Breskens erste Blad. ietv\e ^resVevt^ Vliegschool in Zeeland. a fcEUILLETON Zondag 19 Augustus om 4 uur op de Wielerbaan TERNEUZEN laargang Vrijdag 10 Augustus 1934 Nummer 9564 er», "EU ABONNEMENTSPRIJS Jrie maanden 1 1.25. Buiten Breskens per drie maanden f 1.40. Franco per post per jaar 5.00 Buitenland per jaar l 6.50. Alles bij vooruitbetaling. ADVERTENTIEPRIJS Van 1-5 regels 10,75. Iedere regel meer f 0; 15. Ingez. Med. 30 ct. per regel Abonnements-advertenties groote korting. Kleine Advertenties tot hoogstens 5 regels f 0.40 (bij vooruitbetaling) Electriciteits tarieven. we tarieven der P.Z.E.M. secretarie voor ieder in- kosteloos ter inzage ge elde maand 4ugristus o :ven in een tijd van sport, irt zich niet in het minst >reid tot het Vliegwezen, ij het gepast onze lezers idheid bij te brengen aan- le vliegsport. elen toch zal het nog on- zijn. dat wij in Nederland Hiegscholen bezitten, n.l. rdam, Rotterdam, Twente, en Eelde. En thans werkt voor een vliegschool ;en! ministratief leider, de heer Rosman, te Waalhaven de vorige Zaterdag op het te Vlissingen, door wiens in de gelegenheid werden tactisch kennis te maken riiegen, onder leiding van lucteur D. L. Asjes, het Döer over die Vliegscholen seld, de hoop uitsprekende weldra Zeeland een Vlieg- bezitten. en aan de hand van zijn igen het een en ander om- Vliegscholen weer ruim zes jaren is de Na- uchtvaairt School, oorspron- a onderdeel vormend van erdamsche Aero Club, een lelistandige inrichting ge 401 door RGARET PEDLER. fEngelsch vertaald door ERHARD-BERKHOUT 0 d wel degelijk opgemerkt, Sevoel, dieper dan vriend stond tusschen Mac en Her- 'as daar blij om geweest >an hen beiden en kon 1 twee menschen voorstel- Stschikt om elkaar geluk ken. En hij was er zoo "o'Kd geweest, dat ze een iden worden en datar ge natuurlijk heen gingen, otein de mogelijkheid van ''um quid in deze _zaak overwogen. En dat die 1'duid zijn halfbroer zou "telemaal niet bij hem op Ou, nu Barbara's jeugdige rasheid het zoeklicht op f*'erP had doen vallen e^e aaak een ander aan sis die hij over het hoofd worden, alwaar in hare afdeelingen te Waalhaven (Rotterdam) te Schip hol (Amsterdam) in Twente te Eind hoven en te Eelde (Groningen) een volledige opleiding wordt gegeven aan sportvliegers voor de vliegbe wijzen A en Ah en C, welke afge geven worden door het Ministerie van Waterstaat en resp. de bevoegd heid geven tot: A. (sportbrevet) tot het besturen van alle vliegtuigen met uitzonde ring van verkeersvliegtuigen. Ah. (hulpbestuurdersbrevet) over eenstemmend met die gegeven door het vliegbewijs A en bovendien de bevoegdheid tot het onder toezicht van den houder van een verkeers- vliegbewijs (B) besturen van ver keersvliegtuigen. C. (kunstvliegbrevet) overeenstem mend met die gegeven voor het vliegbewijs A en bovendien de be voegdheid tot het verrichten van kunstvluchten bij openbare vertoo ningen. Deze vliegbewijzen worden in de landen, waarmede Nederland de luchtvaartovereenkomsten heeft ge troffen, erkend en verleenen aldaar overeenkomstige bevoegdheden. Sportvliegers kunnen volstaan met het behalen van het vliegbewijs A. Aanstaande beroepsvliegers vangen met A aan en moeten zich daarna verder bekwamen. In het volgende zal slechts de opleiding voor het vliegbewijs A worden behandeld, wijl ook zij, die Ah of C wenschen te behalen, met A moeten aanvan gen. Deze scholen zijn dagelijks ge opend vanaf 9 uur tot zonsondergang. Teneinde tot de N.L.S. te kunnen worden toegelaten, moeten aanstaan de leerlingen den leeftijd van 17 jaar en 9 maanden hebben bereikt en lichamelijk geschikt bevonden worden. De eischen van lichamelijke ge schiktheid varieeren naar gelang men in aanmerking wenscht te komen voor een vliegbewijs A, Ah of C. De volledige eischen zijn vastgesteld door den Minister van Waterstaat en vermeld in de Regeling van het Rijkstoezicht op de Luchtvaart (Staatsblajd 1928, No. 454). Aan staande sportvliegers vragen een eerste keuring aan voor het vlieg bewijs A; aanstaande beroepsvlie gers moeten een eerste keuring aan had gezien, kleine voorvallen, die alle iets beteekenden, schoten hem te binnen en elk was een sein van gevaar. En daar Alec Fame een man was die nooit tot morgen uitstelde wat hij vond dat vandaag gedaan moest worden, volgde hij nog dienzelfden avond zijn eigen methode om deze zaak te behandelen. Barbara was naar bed gegaan en had de beide half-broers alleen gelaten en een tijdlang zaten ze in behaigelijk stil zwijgen bij het vuur, Alec trekkend aan zijn geliefde pijp, Gair met een whisky-soda naast zich en een siga ret tusschen zijn lippen. Eindelijk nam de predikant zijn pijp uit zijn mond en keek peinzend in de gloeiende kop. „Ik hoor, dat er aanstaande Don derdag een „meet" zal zijn op Win- dycroft," zei hij als terloops. „Ga je mee?" „Daar kan je van op aan," ant woordde Severn. Hij wierp zijn broer een van zijn snelle, charmeerende lachjes toe, toen hij er bijvoegde: „Dat wil zeggen, tenzij je me voor dien tijd de deur uitzet". Alec glimlachte terug. „Dat is niet erg waarschijnlijk, wel?" zei hij. „Maar" ging hij vast besloten voort, „je brengt ons dit keer wel een veel langer bezoek dan gewoonlijk, is 't niet?" o.a. tegen: DENEEF, BUSCHENHAGEN, DEBRUYCKER, Enz, Enz. Heel Zeeuwsch-Viaanderen gaat 's werelds grootsten Zesdagenrenner zien! vragen voor het vliegbewijs B. De eischen voor het vliegbewijs A zijn zoodanig, dat iemand die normaal gezond is, daaraan voldoet. Nog opgemerkt zij, dat voor het vlieg bewijs A het dragen van een bril toegestaan is. Voor de overige vlieg bewijzen is zulks niet het geval. Het onderzoek naar de lichamelijke geschiktheid vindt plaats bij den Vliegmedischen Dienst der Militaire Luchtvaart Afdeeling te Soesterberg. Er wordt een inschrijvingsgeld van f 10.- geheven. Bovendien moet een waarborgsom, groot f 100.- gestort worden, waaruit mogelijke achter stallige schulden aan de N.L.S. kun nen worden bestreden. Bij het ver laten der School ontvangt men het saldo der waarborgsom terug. Bij de inschrijving moet de geneeskun dige verklaring afgegeven na het zooeven bedoelde onderzoek, worden overgelegd. Minderjarigen behoeven tevens toestemming van ouders of voogden. Ingeschrevenen kunnen les nemen in de afdeeling hunner keuze en op een tijdstip hetwelk hun schikt. Zij zijn dus niet gebonden het onderwijs te volgen in de af deeling, waarbij zij oorspronkelijk werden ingeschreven. Hieruit volgt*, dat men zijn normale dagelijksche bezigheden voor de vliegopleiding niet behoeft te onderbreken. Hier voor is des te minder aanleiding, wijl ook op Zon- -en Feestdagen de scholen geopend zijn en gedurende de zomermaanden ook des avonds onderwijs wordt gegeven. De duur der opleiding voor het vliegbewijs A is afhankelijk van den aanleg van den betrokken leerling en de tijd ruimte tusschen de verschillende les sen. De gemiddelde leerling heeft ongeveer 10 uur dubbelbesturings- onderwijs noodig, voorts 3 a 4 uur solo-oefeningen en ten slotte 2 a 3 uur voor het afleggen van het exa men. In totaal dus voor de volledige opleiding 15 tot 25 vlieguren. Waar Severns lichaam richtte zich stijf op en hij wierp den dominee een Snellen, onderzoekenden blik toe. „Is dat een wenk?" vroeg hij plot seling uit de hoogte. „Blijf ik te lang naar je zin?" Alec schudde glimlachend het hoofd. „Natuurlijk niet, dat weet je even goed als ik. Maar ronduit gezegd, ouwe jongen, ik geloof, dat je lan ger hier blijven niet goed is". Gairs oogen vernauwden zich. „Niet goed?" herhaalde hij. „Waar om niet?" De ander wachtte even, toen zei hij kalm „Het is verkwisting van kruit van jouw standpunt beschouwd. Als ik goed gezien heb, had Herrick haar hart al weg gegeven voor jij hier kwam". Severns half dicht geknepen oogen schitterden boosaardig onder de lan ge wimpers. „Ik vermoed, dat je Kenyon be doelt?" zei hij langzaam. „Ja. Mac Kenyon". „Als dat zoo is, waarom trouwt ze dan niet met hem, voor den duivel?" De dominee trok nadenkend aan zijn pijp. „Om de een of andere vrouwe lijke gril, vermoed ik. De tijd zal het wel in orde brengen". een vliegles meestal niet langer duurt dan 15 tot 30 minuten, zal men dus 50 a 60 lessen noodig hebben. Wanneer men dat wenscht kunnen deze lessen binnen een mini mum tijd van 2V2 maand genomen worden doch ze kunnen evengoed over een periode van een jaar of zelfs langer verdeeld worden. Het tarief voor het vli-egonderwijs be draagt f 8.75 per les van 15 minuten. Het verschuldigde bedrag wofdt be rekend naar verhouding tot den duur van de les, met een minimum van 15 minuten. Aan het einde vam elke les worden de kosten daarvan voldaan. Er wordt geen vooruitbe taling van een bepaald aantal lessen gevorderd, noch bestaat bij inschrij ving de verplichting tot het nemen van een minimum aantal lessen. De ingeschrevenen zijn niet aan sprakelijk voor schade aan het ma teriaal der N.L.S. of aan derden. Aan het einde der opleiding moet ter verkrijging van het eerste vlieg bewijs ten overstaan van een Rijks Commissie een examen worden ai- gelegd. Dit examen bestaat uit een theoretisch en een practisch gedeel te. Het laatstgenoemde gedeelte wordt gevormd door: a) een hoogte vlucht; b) een behendigheidsproef met doellanding; c) drie doellan- dingen, gemeenlijk laplandingen ge naamd. Voor het theoretische ge deelte wordt vereischt a) eenige kennis van het vliegen in de praktijk, ook ten aanzien van het vliegen op de kaa,rt, alsmede eenige kennis van de omstandig heden, die zich met vliegtuig en motor kunnen voordoen b) eenige kennis van de voor naamste luchtvaartregelingen in het binnen- en buitenland en voorts grondige kennis van het luchtver- keersreglement. Deze eischen zijn vastgesteld in de evengenoemde Re geling van het Rijkstoezicht op de Luchtvaart. Gair sprong op en gooide bij die plotselinge beweging bijna het kleine tafeltje om, dat naast zijn stoel stond. „Niet, als ik het beletten kan". Hij sprak op vasten, beslisten toon en de woorden schenen met kracht tusschen zijn tanden uitgestooten te worden. „En ik geloof, dat ik dat kan". „Ik geloof, dat je je krachten overschat," antwoordde Fane. „Wan neer, wat ik vast geloof, Kenyon qn Herrick van elkaar houden, is het te laat voor je om te trachten haar te winnen". „Het is nooit te laat om een vrouw te winnen," antwoordde Severn. „Ten minste," voegde hij er met een spontanen glimlach bij: „ik heb dat nooit gevonden". De dominee fronste het voorhoofd en verzette zich tegen den innemen- den glimlach. „Als je Herrick wilt rekenen on der een van je dozijn andere verove ringen," begon hij scherp, dóch Se vern viel hem in de rede. „Dat doe ik niet, ik wil met haar trouwen," zei hij kortaf. „Heb je haar dat gezegd?" vroeg Fane. „Ja". „En wat antwoordde ze?" Gair haalde zijn schouders op. „Een onomwonden en heel dui delijke weigering," zei hij. Het theoretisch onderwijs wordt zooveel mogelijk tusschen de vlieg lessen, des winters ook 's avonds, gegeven. Gedeeltelijk echter moet de ver- eischte theoretische kennis door zelf studie worden verworven, ten be hoeve waarvan door de instructeurs alle aanwijzingen worden gegeven. Na het behalen van het vlieg bewijs bestaat er voor sportvliegers gelegenheid hun vliegvaardigheid te onderhouden (oefenvluchten). Hier voor kunnen zij van het materiaal der School gebruik maken en zulks op dezelfde algemeene condities als voor de vlieglessen zijn aangegeven. Het tarief voor oefenvluchten (terrein- en overlandvluchten) be draagt f 27.- a f 30.- per uur afhan kelijk van het gehuurde materieel. Echter krijgen zij, die per jaair meer dan 20 uur vliegen en geen schade aan het materieel toebren gen, over die meerdere uren 20 pCt. korting, mits niet reeds uit anderen hoofde korting werd ontvangen. Op deze vluchten mogen met vergun ning van den Chef Instructeur niet- betalende passagiers worden mee genomen. Tevens is het maken van vluchten naar andere vliegterreinen in het binnen- en buitenland geoor loofd. Men kan dus de N.L.S. vlieg tuigen gebruiken voor allerlei toch ten. N.L.S. bezit twee gesloten Kool- hoventoestel voor 3 personen terwijl het nieuwe 2 persoons Koolhoven materieel zoowel met open als ge sloten Cockpits kan worden gevlo gen. Ten slotte zij nog medegedeeld, dat de vliegtuigen van de N.L.S. allen voorzien zijn van een dubbele besturing en spreekinstallaties, zoo dat de instructeur den leerling niet alleen bij het sturen vermag te hel pen, doch bovendien nog uitleggin gen geven kan. De vliegtuigen worden door de N.L.S. dagelijks voor de eerste „In dat geval heb je geen anderen uitweg dan regelrecht naar de stad terug te gaan en niet te wachten tot de „meet" op Windycroft". Severn keek zijn broer met een onverholen verbazing aan. „En de kust vrijlaten voor Kenyon?" riep hij. „Goeie hemel, Alec. Waar zie je me voor aan? Voor een gek?" „Neen, maar ik dacht dat je ver liefd was," antwoordde de dominee zachtmoedig, „dat je oprecht verliefd was dezen keer". „Dat ben ik ook, daar heb je ten minste gelijk in. En daar dat zoo is, ben ik niet van plan mezelf uit de voeten te maken en het ter rein vrij te laten voor een anderen man. Luister eens, Alec, heb je ooit gezien, dat ik iets opgaf wat ik werkelijk wilde hebben?" Fane keek hem recht in de oogen. „Het zou de beste manier zijn om je liefde te bewijzen als het liefde is," zei hij bedaard. „O, ik weet wat je bedoelt," snauwde Gair. „Haar opgeven, Christelijke zelfopoffering non sens en al zoo meer. Bahl Je praat als een echte dominee jullie zijn allemaal met hetzelfde sop over goten". Fane glimlachte. .(Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1934 | | pagina 1