Avonturen van een KH&SCHODL Binnenland Provinciaal Nieuws. Crisis-Publicatiën. GROEDE. Benoeming. De heer A. J. van Lare. wacht gelder, hoofd van school B alhier is benoemd cot hoofd der Openbare Lagere School te Lekkerkerk. OOSTBURG. Geslaagd Voor de hoofdacte L. O. slaagde te Rotterdam de heer J. Suurmondt alhier. Voor het examen handenarbeid slaagde te 's-Gravenhage de heer A Risseeuw alhier. AARDENBURG. Voor de acte Engelsch L. O slaagde te 's-Gravenhage de heer Iz. Butler alhier. Woelderen) voor de eerst aankomen de met de minste strafpunten. De tocht ging vanaf VLissingen over Oostburg, Temeuzen, Axel Hulst, Tholen, Zierikzee, Haam stede, waar een uur verpoozing was. Verder over Goes, Domburg, West- kapelle, terug naar Vlissingen. Op al deze plaatsen waren obser vatieposten geplaatst, terwijl een groote machine van de K.L.M. langs het traject meevloog waarin passa giers de rondvlucht konden volgen en een drietal militaire toestellen de deelnemende sportvliegers op hun tocht controleerden. Lang voor tijd van aankomst der deelnemers was het druk op het vliegveld, terwijl honderden zich een plaatsje hadden veroverd op den kanaaldijk tegenover het veld, ten einde een mooi overzicht te hebben. Precies op den vastgestelden tijd kwamen de sportvliegtuigen binnen, begroet door de heeren Smeding, als voorzitter der technische commis sie en Van Woelderen, als Voor zitter van de Zeeuwsche Vereeni- ging voor de Luchtvaart. Te 11.35 daalde de heer H. T. van Marken uit Aerdenhout met de PH-AJD, te 11.40 de heer S. S. Horden uit Maarsen met de PH-AJO, te 11.45 de heer A. van Oorschot uit Am sterdam met de PH-AJL, te 11.50 de heer P. A. Deenik uit Amsterdam met de PH-AJK en te 12 uur de heer H. A. Borgerhout uit Papen- drecht met de PH-AJG. De heer B. Nierstrasz uit Enschede, die ook had ingeschreven, had bericht van verhindering gezonden. Verder kwa men aan buiten mededinging een Batschari-reclamevliegtuig de PH- AJI bestuurd door den heer Catzen- stein, een Belgisch Sportvliegtuig de OO-GUF van den heer Leon uit Brussel en een Belgisch sportvlieg tuig de OO-ANK van den lieer Morel uit Brussel. Verder kwam be halve een KLM-vliegtuig nog aan kolonel Best uit Soesterberg met het militaire vliegtuig 333, terwijl een escadrille van drie militaire vlieg tuigen de landing besloot. Des mid dags arriveerde de bekende vlieger Asjes met een nieuw Koolhoven toe stel PH-TKA. Om twee uur vingen de rond vluchten aan. Met tusschenpoozing van vijf minuten stegen de deelne mers op. De route besloeg ruim 200 kilometer. De deelnemers moesten aangeven op welk uur zij de verschillende posten zouden passeeren en zouden komen op het eindpunt. Want op de verschillende genoemde plaatsen wa ren controle-posten ingericht. Reeds werden vooraf aan vier van de deel nemers die uit Schiphol kwamen twee en aan den vijfde, die uit Eel- de kwam vijf plus punten toegekend. Intusschen waren ook de drie buiten mededinging aanwezige sportvlieg tuigen voor dezelfde route opgeste gen en ook de drie militaire vlie gers kozen het luchtruim ter con trole van de deelnemers. Even later ging ook een K.L.M. vliegtuig met belangstellenden naar boven om langs den luchtweg den wedstrijd te overzien. Het was voor de hon derden die op en bij het vliegveld vertoefden, toen stil geworden, maar gelukkig was er gelegenheid voor het maken van korte tochtjes met een K.L.M. machine, door de K.L.M. georganiseerd in samenwerking met de Vlissingsche Courant. Ongeveer 100 personen maakte daarvan ge bruik. Ook luit. Asjes, directeur der nationale luchtvaartschool, heeft met de P.H. F.K.A. eenige tochten ge maakt. Bedoeld was hiermede propagan da te maken voor -een eventueel in Zeeland op te richten Vliegschool en de genoodigden practisch de vei ligheid en het genot van het vlie gen te bewijzen. Als eerste passagier ging mede de Commissaris der Koningin Jhr. Quarles van Ufford. Verscheidene andere personen hebben ook een tochtje met dezen koenen vlieger ge maakt en daarbij sterke staaltjes van vliegkunst kunnen bewonderen. Ook wij hadden het genoegen een tochtje mede te maken en kunnen consta- teeren dat de machine zeer vast ligt en het vliegen een waar genot is. Ongeveer vijf uur kwamen de drie militaire vliegers weer in zicht om even later op het vliegveld te da len. Geregeld kwamen nu de sportvlie gers terug. De jury kon ze mede aan de hand van de gegevens die haar van de controleposten waren gezonden, nagaan hoe de prijzen waren uitgevallen. Echter was men eerst om half zeven met rekenen ge reed. De voorzitter van de Zeeuwsche Vereeniging voor de luchtvaart de heer C. A. van Woelderen burge meester van Vlissingen kon rnede- deelen, dat de heer A. van Oorschot uit Amsterdam, leerling van de rijks- opleiding voor verkeersvliegers geen enkel strafpunt heeft gehad en bin nen tien seconden na het aangegeven oogenblik is gedaald. Hij behaalde hiermede voor de eerste maal -den zilveren Scheldemeeuw maar tevens de medaille uitgeloofd door het luchtvaartbureau van de A.N.W.B. en de K.N.V.L. Tweede was P. A. Deenik van dezelfde opleiding die plus een had. Derde was S. S. Hor- deren uit Maarsen met 0 strafpun ten, vierde H. T. van Marken van Aardenhout met 8 strafpunten en 5. H. A. Burgerhout van Papendrecht met 14 strafpunten. Een strafpunt beteekent 20 seconden misrekening dus is veertien een zeer goede presta tie. De voorzitter wees op het goed slagen van den dag en zeide dat de zilveren meeuw eerst 's avonds zou worden uitgereikt, doch hij overhandigde nu de genoemde me dailles en herinneringsmedailles aan alle andere deelnemers, ook aan de vliegers die buiten mededinging mee deden, dus ook aan de Belgen, de heer Leon en Morel en den bestuur der van het Batschari-vliegtuig, de heer Catzenstein, aan de dames die de beide Belgen en den heer Burger hout vergezelden, aan de bestuurders der militaire vliegtuigen, aan luit. Asjes en aan den res. kapt. Thieme, die de militaire luchtwacht op de controleposten deed werken. De heer Rosman, administrateui van de Nationale Luchtvaartschool, bracht hulde voor hetgeen de Zeeuw sche vereeniging voor de luchtvaart door het inrichten van dezen wed strijd heeft gepresteerd. De voorzit ter bracht nog hulde aan den bur gemeester van Haamstede jhr. Röell, die alle deelnemers zoo gastvrij heeft ontvangen. Dit vliegfeest is besloten met een Japansch feest in Grand hotel Britan nia waarvan de groote zaal en aan grenzende serre geheel in Japan- schen stijl waren versierd. Ook het personeel bediende in Japansche kleedij. Tijdens dit avondfeest heeft de voorzitter van -de Zeeuwsche ver eeniging voor de luchtvaart de heer van Woelderen, de zilveren meeuw, die 's middags gewonnen was, uitge reikt. Hij heeft daarbij gewezen op het feit, dat Vlissingen ligt aan de kleinste luchtlijn ter wereld maar ook een der weinigen -die rendeeren. Van dit feest is volgens spr. groote pro paganda uitgegaan en hij is over tuigd, dat de vereeniging vele vrien den heeft gewonnen. Spr. bracht hartelijke hulde aan den winnaar van de meeuw, den heer A. van Oor schot, die op den tocht van 2 uur en 20 minuten slechts tien seconden verschilde met zijn raming. Hij hoop te dat de heer van Oorschot op dezen weg moge doorgaan en op groeien tot een der beste vliegers ran Nederland. Nadat de aanwe zigen den heer van Oorschot met groote ovaties hadden gehuldigd, heeft deze met enkele woorden de vereeniging dank gebracht en ook den voorzitter voor zijn woorden; speciaal bracht hij dank aan zijn waarnemer den heer Anceaux aan wiens werk zoo groot gedeelte van zijn succes is te danken. Het feest duurde tot in de late uren voort. Het autoverkeer tusschen Nederland en België. Naar wij vernemen zou er een overeenkomst zijn bereikt die voor beide landen een bevredigend ka rakter heeft, en die in een officieel communique zal worden bekend ge- gemaakt. Wederom uitzending van de troonrede. De Koningin heeft toestemming verleend om, evenals vorig jaar, ook ditmaal de Troonrede, welke zij ter gelegenheid van de opening van de zitting der Staten-Generaal zal uit spreken, per radio uit te zenden. De uitzending zal plaats hebben door de beide Nederlandsche om- Toepzenders, terwijl de uitzending naar de overzeesche gebiedsdeelen des rijks zal geschieden door den Phohizender en door de rijkszenders te Kootwijk. De verzorging van de technische installatie in de Ridderzaal is in han den van den technischen dienst van het staatsbedrijf der P.T.T. Kanaalwedstrijd Middelburg- Vlissingen. Zaterdag had in het kanaal door Walcheren ten derde male een zwem wedstrijd plaats van Middelburg naar Vlissingen over een afstand van onge veer 5 kilometer. Er hadden zich 21 personen opgegeven, doch er versche nen 16 aan den start, namelijk 11 hee ren en 5 dames De burgemeester van Middelburg, de heer M. Fernhout, loste het start schot. Ter verzekering van een algeheel safety first verleenden weer de Vlis singsche Roei- en Kanovereeniging „Luctor et Emergo". de T. G., de E. H en de V. R. B. haar onmisbare medewerking De zestiende deelnemer, J. Tiersen uit Breskens, had nog voor Abeele last van kramp gekregen, zoo dat hij moest opgeven. Hij werd door het V. R.B.-lid, I. van Bel, uit het water gehaald. Ook deze wedstrijd werd door ver schillende figuren uit de Nederlandsche zwemwereld bijgewoond de populaire mevrouw Wuijckhuizen en de wereld kampioene Willy den Ouden waren o.m. van de partij. De uitslag was als volgt Algemeen classement 1. W. Kemper (Z C.G.) Groningen 1 uur 23 min. 33 sec. 2. K. Zeegers (A.Z C. 1870) Amster dam 1 uur 23 min. 45 4/5 sec. 3. W. K. Scholcen (S.Z.GSchiedam 1 uur 25 min. 54 2/5 sec. 4. I. Breukel (O.D.ZRotterdam 1 uur 26 min 20 4/5 sec 5. J. Molema (De Schelde) Terneu- zen 1 uur 28 min. 10 sec. 6. M. Olsen (R.D.Z.) Rotterdam 1 uur 30 min. 47 sec. 7. de Boer (M Z.C.) Maassluis 1 uur 37 min. 46 sec. 8. F. van Anraad (V.Z.CVlissin gen 1 uur 39 min. 21 sec. 9. Mommaas (V.Z.C.) Vlissingen 1 uur 42 min 19 sec. 10. H. Bannink (ZC.H.) Haarlem 1 uur 45 min. 161/2 sec. 11. N. Delwei (S.Z.G.) Schiedam 1 uur 45 min. 28 sec. 12. B. van den Broeke (V.Z.C.) Vlis singen 1 uur 56 min. 34 sec. 13. L. du Bois (Scheldestroom) Bres kens 1 uur 58 min. 39 sec. 14. P. A. van de Velde (L. et E) Souburg 1 uur 59 min. 7 sec. 15. I. de Hulster (Scheldestroom) Breskens 1 uur 59 min. 30 sec. Damesklasse1 I. Breukel, 2. M Olsen, 3. N- Delwei, 4- B. van den Broeke, 5. L. du Bois. Het vorige jaar maakte Kemper een tijd van 1 uur 22 min 48 4/5 sec., Ida Breukel 1 uur 29 min. 36 sec., M. Olsen 1 uur 33 min 4/5 sec. De Landbouwcrisisorganisatie voor Zeeland deelt het volgende mede, ten gerieve van de telers, den groot- en den kleinhandel in aardappelen met betrekking tot de uitvoering der aardappelsteunregeling 1934. Verhandelen van aardappelen Voor het handelen in aardappelen, hetzij als groothandelaar, grossier, kleinhandelaar of telerhandelaar is het erkend zijn noodzakelijk. Een er kenning is dus niet alleen vereischt om geleidebiljetten te verkrijgen, maar ook om handel te mogen drij ven. Alle in het vorig seizoen uit gereikte erkenningskaarten blijven voorloopig geldig, terwijl degenen, die nog geen erkenningskaart bezit ten en meenen hierop alsnog aan spraak te kunnen maken, zich recht streeks tot de Nederl. Akkerbouw Centrale Kazernestraat 3 Den Haag moeten wenden en niet tot de L. C. O. a'fd. Aardappelen Goes. Prijzen In tegenstelling met het vorig sei zoen zijn de aardappelen dit jaar niet verdeeld in klassen en zijn te vens vervallen de aan deze klassen verbonden minimumprijzen. Telers zoowel als handelaren zijn dus vrij in het stellen van hun prijzen. Ook is men niet meer verplicht koop briefjes te gebruiken. Steun Met ingang van een zekeren da tum, vermoedelijk 1 Augustus zal de gelegenheid tot denatureeren on der steunverleening opengesteld wor den. Omtrent den definitieven da turn van ingang en de te verleenen steun zullen t.z.t. nog nader mede- deelingen worden gedaan. Sorteering Evenals voor den oogst 1933 zal voor de binnenlandsche consumptie een sorteering worden toegepast van 35/60 m.M. vierkantsmaat, maximum lengte 8 c.M. Aardappelen in een andere sorteering dan genoemde zul len in het binnenland niet mogen worden verhandeld. Heffing Op de sorteering in de consump tiemaat is een heffing verschuldigd van f 1.- per 100 K.G. administratie- loon wordt niet gerekend. De hef fing wordt voldaan bij aanvrage van het vervoerbewijs, hetzij in contan ten, hetzij door overlegging van een stortingsbewijs ten bewijze dat de verschuldigde heffing is gestort op de postrekening der Landbouw Cri sisorganisatie voor Zeeland No. 239230. Niet alle vervoer is onder hevig aan een heffing, wól moet alle vervoer gedekt zijn, hetzij door een betaald hetzij door een gratis vervoerbewijs. De heffing op ongekeurd poolt- goed (alleen voor pootdoeleinden) bedraagt f 2.- per 100 K.G. Even zoo is er een heffing van f 2.- per 100 K.G. op bonken voor binnen landsche verbruik. Vervoerbewijs voor bonken met binnenlandsche be stemming wordt alleen afgegeven op vertoon van een door de Ned. Ak kerbouw Centrale 's Gravenhage af gegeven machtiging en uitsluitend in de volgende twee gevallen: a. voor bereiding van patates- frites. b. voor inrichtingen met speciale kook- of schilapparaten. Goedgekeurd pootgoed door de N. A. K. met binnenlandsche bestem ming is vrij van heffing. Op goed gekeurd pootgoed bestemd voor ex port wordt f 0.25 per 100 K.G. ge heven. Veevoeder Veevoederaardappelen moeten vóór aanvang van hef vervoer gedenatu reerd worden, indien ze niet abso luut ongeschikt zijn voor mensche- lijke consumptie. De denaturatie moet geschieden door den teler of door den handelaar. Indien de aard appelen niet stukgestoken worden moet denaturatie geschieden door ze te pikken. De hiervoor bestemde prikapparaten staan ter beschikking bij de districtssecretarissen en by de controleurs. Vervoerbewijzen Model A. Wordt verstrekt aan den teler voor vervoer van zijn groei plaats/opslagplaats naar zijn opslag plaats of naar het verder vervoer middel. De teler is verplicht bij aan vrage op te geven de sorteering (maat) van de te vervoeren aardap pelen. Model B. wordt verstrekt aan den teler voor vervoer van zijn groei plaats/opslagplaats naar een veiling of omgekeerd. Model C. (Betaald vervoerbewijs) dit dient voor het vervoer a. van bin nenlandsche consumptiemaat. b. van ongekeurd pootgoed, c. van bonken met bestemming binnenland (bij spe ciale toestemming). Model D. wordt afgegeven voor het vervoer a. van veevoeder-aardappe len, b. goedgekeurd pootgoed voor het binnenland bestemd, c. provian deering van zeeschepen (cautie f 2.- per 100 K.G. te betalen bij aanvrage van het vervoerbewijs en te resti- tueeren door de Ned. Akkerbouw- Centrale Den Haag) d. export, in dien de betreffende party niet recht- Ja- y~-~. 11. Ze toomde haar niemvi heid wat in, keek Frank kend aan, en sprak daan in wie ze een rasgenoote hej op ondervragenden toon Tot verbazing van de beid) ke kinderen boog Mary direj knie, toen het vreemde meij sproken had en antwoordde,! langzaam en moeilijk, op aill gevraagd werd.,De onderdanig ding van Mary, die anders i makkelijk te vangen was, vielJ en An op, en hoe ze het klaar 1 de om de vreemde klanken grijpen, die het meisje sprak hun een raadsel. ïb kken He 12. Eindelijk keerde de vi Indiaansche zich om, gaf een ^ev velen en vlug kwamen een pa* nen met wat vruchten en eej) water, waarop de drie luchtre als uitgehongerden aanvielen derwijl vertelde Mary, wat zi zen i nstel Vo I'm liet Ee erhi streeks wordt geëxporteerd i naa] slechts uiteindelijk voor expor stemd is. Bij export rechtsl moet het vervoer gedekt zijn een door de Centrale voornoen te geven monopolieconsent, re-expeditie van op dit model voerde aardappelen. Mode! E. Dit dient voor re-exp buiten de gemeente, van aardap aangevoerd op model C. Mede! F. Dit wordt afgegeven grossiers of D-kantoren als re; «s ditie op onder betaald ver\oert^kd< ontvangen aardappelen. Model G. Is een winkelier- tersbon, geldig voor het vervi verkoop in het klein voor ten ste zes dagen. Het wordt af| door den D-kantoorhouder den grossier. Kleinhandel Kleinhandelaren moeten voof bepaald kwantum vervcerbewij! del C) aanvragen op vertoon van hun door den kantoor! een ventersbon (model G) verstrekt. Zonder vertoon var. betaald vervoerbewijs wordt ventersbon verstrekt. Plombeering Het vervoer van aardappel® zakken (verplicht gewicht 35 d K.G.) onder model C. en E. onder plombe geschieden. Dit thans wettelijk voorschrift gewotf Kennisgeving van verveer Minstens één dag van te vü> moet van het vervoer en of plombeering van aardappelen keu- gegeven worden aan den dist ft secretaris van het betrefk district, waaruit het vervoer pl* vindt. Aanvrage vervoerbewijs model C Bij aanvrage van een betaald^ voerbewijs (model C) moet de 1M delaar overleggen, aalle mode A. welke hem door den teler, dat door den weger het gewieW op ingevuld is, worden ter bi

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1934 | | pagina 2