Avonturen van een
KH&SCHODL
Binnenland
Provinciaal Nieuws.
Crisis-Publicatiën.
GROEDE.
Benoeming.
De heer A. J. van Lare. wacht
gelder, hoofd van school B alhier is
benoemd cot hoofd der Openbare
Lagere School te Lekkerkerk.
OOSTBURG.
Geslaagd
Voor de hoofdacte L. O. slaagde te
Rotterdam de heer J. Suurmondt alhier.
Voor het examen handenarbeid
slaagde te 's-Gravenhage de heer A
Risseeuw alhier.
AARDENBURG.
Voor de acte Engelsch L. O slaagde
te 's-Gravenhage de heer Iz. Butler
alhier.
Woelderen) voor de eerst aankomen
de met de minste strafpunten.
De tocht ging vanaf VLissingen
over Oostburg, Temeuzen, Axel
Hulst, Tholen, Zierikzee, Haam
stede, waar een uur verpoozing was.
Verder over Goes, Domburg, West-
kapelle, terug naar Vlissingen.
Op al deze plaatsen waren obser
vatieposten geplaatst, terwijl een
groote machine van de K.L.M. langs
het traject meevloog waarin passa
giers de rondvlucht konden volgen
en een drietal militaire toestellen
de deelnemende sportvliegers op hun
tocht controleerden.
Lang voor tijd van aankomst der
deelnemers was het druk op het
vliegveld, terwijl honderden zich een
plaatsje hadden veroverd op den
kanaaldijk tegenover het veld, ten
einde een mooi overzicht te hebben.
Precies op den vastgestelden tijd
kwamen de sportvliegtuigen binnen,
begroet door de heeren Smeding,
als voorzitter der technische commis
sie en Van Woelderen, als Voor
zitter van de Zeeuwsche Vereeni-
ging voor de Luchtvaart. Te 11.35
daalde de heer H. T. van Marken
uit Aerdenhout met de PH-AJD, te
11.40 de heer S. S. Horden uit
Maarsen met de PH-AJO, te 11.45
de heer A. van Oorschot uit Am
sterdam met de PH-AJL, te 11.50
de heer P. A. Deenik uit Amsterdam
met de PH-AJK en te 12 uur de
heer H. A. Borgerhout uit Papen-
drecht met de PH-AJG. De heer
B. Nierstrasz uit Enschede, die ook
had ingeschreven, had bericht van
verhindering gezonden. Verder kwa
men aan buiten mededinging een
Batschari-reclamevliegtuig de PH-
AJI bestuurd door den heer Catzen-
stein, een Belgisch Sportvliegtuig de
OO-GUF van den heer Leon uit
Brussel en een Belgisch sportvlieg
tuig de OO-ANK van den lieer
Morel uit Brussel. Verder kwam be
halve een KLM-vliegtuig nog aan
kolonel Best uit Soesterberg met het
militaire vliegtuig 333, terwijl een
escadrille van drie militaire vlieg
tuigen de landing besloot. Des mid
dags arriveerde de bekende vlieger
Asjes met een nieuw Koolhoven toe
stel PH-TKA.
Om twee uur vingen de rond
vluchten aan. Met tusschenpoozing
van vijf minuten stegen de deelne
mers op. De route besloeg ruim
200 kilometer.
De deelnemers moesten aangeven
op welk uur zij de verschillende
posten zouden passeeren en zouden
komen op het eindpunt. Want op de
verschillende genoemde plaatsen wa
ren controle-posten ingericht. Reeds
werden vooraf aan vier van de deel
nemers die uit Schiphol kwamen
twee en aan den vijfde, die uit Eel-
de kwam vijf plus punten toegekend.
Intusschen waren ook de drie buiten
mededinging aanwezige sportvlieg
tuigen voor dezelfde route opgeste
gen en ook de drie militaire vlie
gers kozen het luchtruim ter con
trole van de deelnemers. Even later
ging ook een K.L.M. vliegtuig met
belangstellenden naar boven om
langs den luchtweg den wedstrijd
te overzien. Het was voor de hon
derden die op en bij het vliegveld
vertoefden, toen stil geworden, maar
gelukkig was er gelegenheid voor
het maken van korte tochtjes met
een K.L.M. machine, door de K.L.M.
georganiseerd in samenwerking met
de Vlissingsche Courant. Ongeveer
100 personen maakte daarvan ge
bruik. Ook luit. Asjes, directeur der
nationale luchtvaartschool, heeft met
de P.H. F.K.A. eenige tochten ge
maakt.
Bedoeld was hiermede propagan
da te maken voor -een eventueel in
Zeeland op te richten Vliegschool
en de genoodigden practisch de vei
ligheid en het genot van het vlie
gen te bewijzen.
Als eerste passagier ging mede
de Commissaris der Koningin Jhr.
Quarles van Ufford. Verscheidene
andere personen hebben ook een
tochtje met dezen koenen vlieger ge
maakt en daarbij sterke staaltjes van
vliegkunst kunnen bewonderen. Ook
wij hadden het genoegen een tochtje
mede te maken en kunnen consta-
teeren dat de machine zeer vast ligt
en het vliegen een waar genot is.
Ongeveer vijf uur kwamen de drie
militaire vliegers weer in zicht om
even later op het vliegveld te da
len.
Geregeld kwamen nu de sportvlie
gers terug. De jury kon ze mede
aan de hand van de gegevens die
haar van de controleposten waren
gezonden, nagaan hoe de prijzen
waren uitgevallen. Echter was men
eerst om half zeven met rekenen ge
reed.
De voorzitter van de Zeeuwsche
Vereeniging voor de luchtvaart de
heer C. A. van Woelderen burge
meester van Vlissingen kon rnede-
deelen, dat de heer A. van Oorschot
uit Amsterdam, leerling van de rijks-
opleiding voor verkeersvliegers geen
enkel strafpunt heeft gehad en bin
nen tien seconden na het aangegeven
oogenblik is gedaald. Hij behaalde
hiermede voor de eerste maal -den
zilveren Scheldemeeuw maar tevens
de medaille uitgeloofd door het
luchtvaartbureau van de A.N.W.B.
en de K.N.V.L. Tweede was P. A.
Deenik van dezelfde opleiding die
plus een had. Derde was S. S. Hor-
deren uit Maarsen met 0 strafpun
ten, vierde H. T. van Marken van
Aardenhout met 8 strafpunten en 5.
H. A. Burgerhout van Papendrecht
met 14 strafpunten. Een strafpunt
beteekent 20 seconden misrekening
dus is veertien een zeer goede presta
tie.
De voorzitter wees op het goed
slagen van den dag en zeide dat
de zilveren meeuw eerst 's avonds
zou worden uitgereikt, doch hij
overhandigde nu de genoemde me
dailles en herinneringsmedailles aan
alle andere deelnemers, ook aan de
vliegers die buiten mededinging mee
deden, dus ook aan de Belgen, de
heer Leon en Morel en den bestuur
der van het Batschari-vliegtuig, de
heer Catzenstein, aan de dames die
de beide Belgen en den heer Burger
hout vergezelden, aan de bestuurders
der militaire vliegtuigen, aan luit.
Asjes en aan den res. kapt. Thieme,
die de militaire luchtwacht op de
controleposten deed werken.
De heer Rosman, administrateui
van de Nationale Luchtvaartschool,
bracht hulde voor hetgeen de Zeeuw
sche vereeniging voor de luchtvaart
door het inrichten van dezen wed
strijd heeft gepresteerd. De voorzit
ter bracht nog hulde aan den bur
gemeester van Haamstede jhr. Röell,
die alle deelnemers zoo gastvrij heeft
ontvangen.
Dit vliegfeest is besloten met een
Japansch feest in Grand hotel Britan
nia waarvan de groote zaal en aan
grenzende serre geheel in Japan-
schen stijl waren versierd. Ook het
personeel bediende in Japansche
kleedij. Tijdens dit avondfeest heeft
de voorzitter van -de Zeeuwsche ver
eeniging voor de luchtvaart de heer
van Woelderen, de zilveren meeuw,
die 's middags gewonnen was, uitge
reikt. Hij heeft daarbij gewezen op
het feit, dat Vlissingen ligt aan de
kleinste luchtlijn ter wereld maar ook
een der weinigen -die rendeeren. Van
dit feest is volgens spr. groote pro
paganda uitgegaan en hij is over
tuigd, dat de vereeniging vele vrien
den heeft gewonnen. Spr. bracht
hartelijke hulde aan den winnaar van
de meeuw, den heer A. van Oor
schot, die op den tocht van 2 uur
en 20 minuten slechts tien seconden
verschilde met zijn raming. Hij hoop
te dat de heer van Oorschot op
dezen weg moge doorgaan en op
groeien tot een der beste vliegers
ran Nederland. Nadat de aanwe
zigen den heer van Oorschot met
groote ovaties hadden gehuldigd,
heeft deze met enkele woorden de
vereeniging dank gebracht en ook
den voorzitter voor zijn woorden;
speciaal bracht hij dank aan zijn
waarnemer den heer Anceaux aan
wiens werk zoo groot gedeelte van
zijn succes is te danken. Het feest
duurde tot in de late uren voort.
Het autoverkeer tusschen
Nederland en België.
Naar wij vernemen zou er een
overeenkomst zijn bereikt die voor
beide landen een bevredigend ka
rakter heeft, en die in een officieel
communique zal worden bekend ge-
gemaakt.
Wederom uitzending van de
troonrede.
De Koningin heeft toestemming
verleend om, evenals vorig jaar, ook
ditmaal de Troonrede, welke zij ter
gelegenheid van de opening van de
zitting der Staten-Generaal zal uit
spreken, per radio uit te zenden.
De uitzending zal plaats hebben
door de beide Nederlandsche om-
Toepzenders, terwijl de uitzending
naar de overzeesche gebiedsdeelen
des rijks zal geschieden door den
Phohizender en door de rijkszenders
te Kootwijk.
De verzorging van de technische
installatie in de Ridderzaal is in han
den van den technischen dienst van
het staatsbedrijf der P.T.T.
Kanaalwedstrijd Middelburg-
Vlissingen.
Zaterdag had in het kanaal door
Walcheren ten derde male een zwem
wedstrijd plaats van Middelburg naar
Vlissingen over een afstand van onge
veer 5 kilometer. Er hadden zich 21
personen opgegeven, doch er versche
nen 16 aan den start, namelijk 11 hee
ren en 5 dames
De burgemeester van Middelburg,
de heer M. Fernhout, loste het start
schot.
Ter verzekering van een algeheel
safety first verleenden weer de Vlis
singsche Roei- en Kanovereeniging
„Luctor et Emergo". de T. G., de E.
H en de V. R. B. haar onmisbare
medewerking De zestiende deelnemer,
J. Tiersen uit Breskens, had nog voor
Abeele last van kramp gekregen, zoo
dat hij moest opgeven. Hij werd door
het V. R.B.-lid, I. van Bel, uit het
water gehaald.
Ook deze wedstrijd werd door ver
schillende figuren uit de Nederlandsche
zwemwereld bijgewoond de populaire
mevrouw Wuijckhuizen en de wereld
kampioene Willy den Ouden waren
o.m. van de partij.
De uitslag was als volgt
Algemeen classement
1. W. Kemper (Z C.G.) Groningen
1 uur 23 min. 33 sec.
2. K. Zeegers (A.Z C. 1870) Amster
dam 1 uur 23 min. 45 4/5 sec.
3. W. K. Scholcen (S.Z.GSchiedam
1 uur 25 min. 54 2/5 sec.
4. I. Breukel (O.D.ZRotterdam
1 uur 26 min 20 4/5 sec
5. J. Molema (De Schelde) Terneu-
zen 1 uur 28 min. 10 sec.
6. M. Olsen (R.D.Z.) Rotterdam 1
uur 30 min. 47 sec.
7. de Boer (M Z.C.) Maassluis 1
uur 37 min. 46 sec.
8. F. van Anraad (V.Z.CVlissin
gen 1 uur 39 min. 21 sec.
9. Mommaas (V.Z.C.) Vlissingen
1 uur 42 min 19 sec.
10. H. Bannink (ZC.H.) Haarlem 1
uur 45 min. 161/2 sec.
11. N. Delwei (S.Z.G.) Schiedam 1
uur 45 min. 28 sec.
12. B. van den Broeke (V.Z.C.) Vlis
singen 1 uur 56 min. 34 sec.
13. L. du Bois (Scheldestroom) Bres
kens 1 uur 58 min. 39 sec.
14. P. A. van de Velde (L. et E)
Souburg 1 uur 59 min. 7 sec.
15. I. de Hulster (Scheldestroom)
Breskens 1 uur 59 min. 30 sec.
Damesklasse1 I. Breukel, 2. M
Olsen, 3. N- Delwei, 4- B. van den
Broeke, 5. L. du Bois.
Het vorige jaar maakte Kemper een
tijd van 1 uur 22 min 48 4/5 sec.,
Ida Breukel 1 uur 29 min. 36 sec.,
M. Olsen 1 uur 33 min 4/5 sec.
De Landbouwcrisisorganisatie voor
Zeeland deelt het volgende mede,
ten gerieve van de telers, den groot-
en den kleinhandel in aardappelen
met betrekking tot de uitvoering der
aardappelsteunregeling 1934.
Verhandelen van aardappelen
Voor het handelen in aardappelen,
hetzij als groothandelaar, grossier,
kleinhandelaar of telerhandelaar is
het erkend zijn noodzakelijk. Een er
kenning is dus niet alleen vereischt
om geleidebiljetten te verkrijgen,
maar ook om handel te mogen drij
ven. Alle in het vorig seizoen uit
gereikte erkenningskaarten blijven
voorloopig geldig, terwijl degenen,
die nog geen erkenningskaart bezit
ten en meenen hierop alsnog aan
spraak te kunnen maken, zich recht
streeks tot de Nederl. Akkerbouw
Centrale Kazernestraat 3 Den Haag
moeten wenden en niet tot de
L. C. O. a'fd. Aardappelen Goes.
Prijzen
In tegenstelling met het vorig sei
zoen zijn de aardappelen dit jaar
niet verdeeld in klassen en zijn te
vens vervallen de aan deze klassen
verbonden minimumprijzen. Telers
zoowel als handelaren zijn dus vrij
in het stellen van hun prijzen. Ook
is men niet meer verplicht koop
briefjes te gebruiken.
Steun
Met ingang van een zekeren da
tum, vermoedelijk 1 Augustus zal
de gelegenheid tot denatureeren on
der steunverleening opengesteld wor
den. Omtrent den definitieven da
turn van ingang en de te verleenen
steun zullen t.z.t. nog nader mede-
deelingen worden gedaan.
Sorteering
Evenals voor den oogst 1933 zal
voor de binnenlandsche consumptie
een sorteering worden toegepast van
35/60 m.M. vierkantsmaat, maximum
lengte 8 c.M. Aardappelen in een
andere sorteering dan genoemde zul
len in het binnenland niet mogen
worden verhandeld.
Heffing
Op de sorteering in de consump
tiemaat is een heffing verschuldigd
van f 1.- per 100 K.G. administratie-
loon wordt niet gerekend. De hef
fing wordt voldaan bij aanvrage van
het vervoerbewijs, hetzij in contan
ten, hetzij door overlegging van een
stortingsbewijs ten bewijze dat de
verschuldigde heffing is gestort op
de postrekening der Landbouw Cri
sisorganisatie voor Zeeland No.
239230. Niet alle vervoer is onder
hevig aan een heffing, wól moet alle
vervoer gedekt zijn, hetzij door een
betaald hetzij door een gratis
vervoerbewijs.
De heffing op ongekeurd poolt-
goed (alleen voor pootdoeleinden)
bedraagt f 2.- per 100 K.G. Even
zoo is er een heffing van f 2.- per
100 K.G. op bonken voor binnen
landsche verbruik. Vervoerbewijs
voor bonken met binnenlandsche be
stemming wordt alleen afgegeven op
vertoon van een door de Ned. Ak
kerbouw Centrale 's Gravenhage af
gegeven machtiging en uitsluitend
in de volgende twee gevallen:
a. voor bereiding van patates-
frites.
b. voor inrichtingen met speciale
kook- of schilapparaten.
Goedgekeurd pootgoed door de
N. A. K. met binnenlandsche bestem
ming is vrij van heffing. Op goed
gekeurd pootgoed bestemd voor ex
port wordt f 0.25 per 100 K.G. ge
heven.
Veevoeder
Veevoederaardappelen moeten vóór
aanvang van hef vervoer gedenatu
reerd worden, indien ze niet abso
luut ongeschikt zijn voor mensche-
lijke consumptie. De denaturatie
moet geschieden door den teler of
door den handelaar. Indien de aard
appelen niet stukgestoken worden
moet denaturatie geschieden door ze
te pikken. De hiervoor bestemde
prikapparaten staan ter beschikking
bij de districtssecretarissen en by
de controleurs.
Vervoerbewijzen
Model A. Wordt verstrekt aan
den teler voor vervoer van zijn groei
plaats/opslagplaats naar zijn opslag
plaats of naar het verder vervoer
middel. De teler is verplicht bij aan
vrage op te geven de sorteering
(maat) van de te vervoeren aardap
pelen.
Model B. wordt verstrekt aan den
teler voor vervoer van zijn groei
plaats/opslagplaats naar een veiling
of omgekeerd.
Model C. (Betaald vervoerbewijs)
dit dient voor het vervoer a. van bin
nenlandsche consumptiemaat. b. van
ongekeurd pootgoed, c. van bonken
met bestemming binnenland (bij spe
ciale toestemming).
Model D. wordt afgegeven voor het
vervoer a. van veevoeder-aardappe
len, b. goedgekeurd pootgoed voor
het binnenland bestemd, c. provian
deering van zeeschepen (cautie f 2.-
per 100 K.G. te betalen bij aanvrage
van het vervoerbewijs en te resti-
tueeren door de Ned. Akkerbouw-
Centrale Den Haag) d. export, in
dien de betreffende party niet recht-
Ja- y~-~.
11. Ze toomde haar niemvi
heid wat in, keek Frank
kend aan, en sprak daan
in wie ze een rasgenoote hej
op ondervragenden toon
Tot verbazing van de beid)
ke kinderen boog Mary direj
knie, toen het vreemde meij
sproken had en antwoordde,!
langzaam en moeilijk, op aill
gevraagd werd.,De onderdanig
ding van Mary, die anders i
makkelijk te vangen was, vielJ
en An op, en hoe ze het klaar 1
de om de vreemde klanken
grijpen, die het meisje sprak
hun een raadsel.
ïb
kken
He
12. Eindelijk keerde de vi
Indiaansche zich om, gaf een ^ev
velen en vlug kwamen een pa*
nen met wat vruchten en eej)
water, waarop de drie luchtre
als uitgehongerden aanvielen
derwijl vertelde Mary, wat zi
zen i
nstel
Vo
I'm
liet
Ee
erhi
streeks wordt geëxporteerd i naa]
slechts uiteindelijk voor expor
stemd is. Bij export rechtsl
moet het vervoer gedekt zijn
een door de Centrale voornoen
te geven monopolieconsent,
re-expeditie van op dit model
voerde aardappelen.
Mode! E. Dit dient voor re-exp
buiten de gemeente, van aardap
aangevoerd op model C.
Mede! F. Dit wordt afgegeven
grossiers of D-kantoren als re; «s
ditie op onder betaald ver\oert^kd<
ontvangen aardappelen.
Model G. Is een winkelier-
tersbon, geldig voor het vervi
verkoop in het klein voor ten
ste zes dagen. Het wordt af|
door den D-kantoorhouder
den grossier.
Kleinhandel
Kleinhandelaren moeten voof
bepaald kwantum vervcerbewij!
del C) aanvragen op vertoon
van hun door den kantoor!
een ventersbon (model G)
verstrekt. Zonder vertoon var.
betaald vervoerbewijs wordt
ventersbon verstrekt.
Plombeering
Het vervoer van aardappel®
zakken (verplicht gewicht 35 d
K.G.) onder model C. en E.
onder plombe geschieden. Dit
thans wettelijk voorschrift gewotf
Kennisgeving van verveer
Minstens één dag van te vü>
moet van het vervoer en of
plombeering van aardappelen keu-
gegeven worden aan den dist ft
secretaris van het betrefk
district, waaruit het vervoer pl*
vindt.
Aanvrage vervoerbewijs model C
Bij aanvrage van een betaald^
voerbewijs (model C) moet de 1M
delaar overleggen, aalle mode
A. welke hem door den teler,
dat door den weger het gewieW
op ingevuld is, worden ter bi