Breskensche Courant 200 40 25 g tere erfdeel. Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Viaanderen. Binnenland irgang Woensdag 18 Juli 1934 Nummer 3950 Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND - Advertentiên worden aangenomen tot uiterlijk 1 uur nam. Uitgave: J. C. LE BLEU. Dorpsstraat 35, BRESKENS Tel. 21 Postrekening 70179 ADVERTENTIÊN van 1 5 regels f 0,75; iedere regel meer 15 ent. Ingez. mededeelingen 30 cent per regel. Handelsadvertentiên bij regelabonnement groote kortingTarief op aan vraag verkrijgbaar. jVerzekering voor de ongelukkenen Igcnde bedragen l f\f\ s,d dood *7 r- gld bij oer. I\){J door n lies van een JJ een Ongeluk 1 hand of voel oog De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallcn-Verzckering-Maalschappij „Falum" gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken gld bij ver lies van een gld bij ver lies van een duim te 's-Gravenhage. gld bij ver lies van een Wijsvinger I gld bij verlies lij van eiken anderen vinger ;lde Zondagsdienst pns-Vlissingen. n de Provinciale Sta- ijeen geweest om over e beslissen. stond voor de zooveel- £ondagsdienst Breskens reder op het menu en ram hierin geen veran- e zaak werd aangehou- ijksch bestuur der ver 1 bevordering van liet «nverkeer op Walcheren i, had om uitbreiding dienst op Zondag ver- de afdeelingen voorstan- e uitbreiding van den iding om te wijzen op belang van het vreem- eer.( Andere leden meen n niet het behoud van raarten, de laatste boot lit Vlissingen kan doen Namens Ged. Staten egd, den verbetering met het aantal vaarten nader in een andere afdeeling :eds meermalen betreurd, nchte van deze zaak de let beginsel den doorslag it in de eerste plaats het den provincialen dienst geneigd zijn met het 1 Ged. Staten mede te Don hij meer diensten op renscht zou achten, wan- idere zijde niet meer ge- aan de nu bestaande ►reuk te doen, daar her- oor een beslissing van de Zondagdiensten zijn n 3 op 4 en van 4 op 3, >evallige stemming. Een e laatste boot van Vijs 15 laten vertrekken, wat ït personeel een verbete tent. Van de zijde van wordt ernstige overwe gd, maar men moet ook feinen wel degelijk reke- allen, die met de boo zijn toch geen autobe ïrde afdeeling zeide een l. Staten, dat men meer aan de dienstregelingen buitenland, met name IlLLETON te door GARET PEDLER. Engelsch vertaald door ERHARD-BERKHOUT I ~°- J tl het hoofd van zijn hand 1 grijze oogen hadden een TS| uitdrukking, als de oogen n£?an' c"e' h°ewel hij nog Pp een onvermijdelijke me I., or zich ziet. 'm om mijn excuses hij langzaam. Uses te maken?" haperde Een verontschuldiging :pi et laatste wat ze verwacht had niet den indruk ge- )3Sof hij ook maar in het ftvaardig was. |t was beestachtig gemeen Wi dien dag bij het meer J je te spreken ik had Lf" n'et toe. En ik hoop, fllle vergeven wilt. Ik houd pnlijk niet met excuses op i'?0® glimlach, „het eii'ker om ze voor je nden dan voor andere men België en Frankrijk zal moeten ge ven. Ook in deze afdeelingen waren voor- en tegenstanders van meer vaarten. De heer Erasmus neemt het op vóór het adres. De gevraagde uit breiding is werkelijk noodig en zal in een dringende behoefte voorzien Het is hier een nationaal, ja een internationaal veer. De Zondags dienst is te zeer beperkt. Tusschen 10.15 en 15.45 kan men niet van Breskens naar Vlissingen over. Op Pinkster-Zondag zijn 40 a 50 auto's teruggekeerd. Dit zal ook in Juli en Augustus wel voorkomen. Het spijt spreker dat hierop zoo dikwijls moet worden teruggekomen. Spreker stelt voor: le. om den Zondagsdienst tusschen Vlissingen en Breskens met een vaart heen en weer uit te breiden; 2e. de laatste boot van Vlissingen naar Breskens niet voor 19.15 te laten vertrekken. De heer Van der Wart komt er tegen op, dat op deze kwestie telkens wordt teruggekomen. De heer Dominicus wil het verkeer op Zondag tot het strikt noodzake lijke beperken. Vier malen per Zon dag heen en weer is voldoende, al kan misschien de laatste boot op een meer geschikt uur vertrekken. Dan kan het personeel ook 's Zon dags meer thuis in Vlissingen ver toeven. De heer Staverman acht ook vier diensten per Zondag heen en terug voldoende. Maar de grootste moei lijkheid leveren de menschen op, die 's Zondagsavonds met den trein van 7 uur uit Vlissingen willen vertrek ken. Spreker zou voor hen het mist- bootje willen laten varen. Dit vraagt een minimum aan personeel. De heer De Pauw acht dit on voldoende. Spreker steunt het voor stel-Erasmus. Hij wijst op den tunnei te Antwerpen, die aan onze Prov bootdiensten veel schade doet. Wij moeten ons niet door de politiek maar door de eischen van 't verkeer laten leiden. De heer Vienings wijst ook op de tunnel te Antwerpen. Velen uit Oost- Zeeuwsch-Viaanderen reizen daar door. Het veer HansweertWalsoor den ondervindt er de gevolgen van. De heer Van Dusseldorp wijst op de vaak tegenstrijdige belangen, die gediend moet en worden. Het is on mogelijk met vier booten 's Zondags aan alle verlangens te voldoen. Maar een vijfde boot achten Ged. Staten niet noodig. Het verkeer op Zondag moet zoo beperkt mogelijk worden gehouden. Het varen van het mist- bootje willen Ged. Staten wel over wegen. De gevolgen van de tunnel te Antwerpen voor het veer Hans- weertWalsoorden hebben de volle aandacht van Ged. Staten. Op de verkeersconferentie is gevraagd tus schentijds geen veranderingen in de dienstregeling te willen aanbrengen. Hieraan willen Ged. Staten zich hou den. Over het eerste deel van de motie- Erasmus staken de stemmen 18 te gen 18, daar een der leden zich even verwijderd had. De zaak wordt dus aangehouden tot dê volgende zitting. Ook op verzoek de stemming over het tweede deel der motie. In de winterdienst is dit zeker vergeten, toen voer n.l. de laatste avondboot van Vlissingen weg juist vóór dat de trein uit Holland Vlis singen binnen kwam. (Red. Br. Crt.) schen maar misschien had ik toch meer reden voor mijn beroerd humeur dien dag dan je vermoedt Er was iets ontwapenends in deze kalme spijtbetuiging en Herrick merkte, dat haar boosheid wegsmolt als sneeuw voor de zon. Ze voelde zelfs spijt opkomen over haar eigen aandeel in den twist. De bittere woorden waren lang niet van één zijde gekomen, maar ze was vrou welijk genoeg om niet al te gauw te laten merken, dat haar boosheid zoo gauw bedaard was. „Mag ik die reden niet weten?' vroeg ze. Hij keek haar eenigszins verbaasd aan. „Dat is nu toch zeker duidelijk genoeg, is 't niet?"- zei hij. ,,Het excuus, als je het als zoodanig wilt opvatten, is, dat ik Carol zoo moge lijk nog meer ellende wil besparen" Carols gezicht, onuitsprekelijk droevig met de verschrikte, angstige oogen kwam Herrick voor den geest en maakte haar plotseling boos. „Waarom heb je haar ooit dien afschuwelijken, ouden man laten trouwen, ik snap het niet," barstte ze uit een toen schrok ze van het effect van haar ondoordachte woor den. Macs gezicht was veranderd het werd langzaam bleek onder den zweepslag van haar verwijt. Zijn ge- Goes, Veere, Domburg, Westkapelle, Vlissingen (finish). Voor de waarnemingen op de ob servatiepunten was de Z. V. v. L. zoo gelukkig de vrijwillige en zeer gewaardeerde medewerking te ver krijgen van het landstormcorps lucht vaartdienst, dank zij de bemiddeling van den res.-kapitein W. L. M. P. Thieme van dat corps. De Stoomv.-Mij. „Zeeland" orga niseert ter gelegenheid van de .Scheldevlucht 1934" een grootsch opgezet Japansch avondfeest in het onder hare directie staande Grand Hotel „Britannia" te Vlissingen. Besprekingen -zijn momenteel nog gaande over medewerking van de Luchtvaartafdeeling Soesterberg en de Marine. De Scheldevlucht 1934' De Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart organiseert op 4 Aug. a.s een wedvlucht tusschen sportvlieg tuigen om een groote wisseltropee „De Zilveren Scheldemeeuw". Het wordt geen snelheids-, doch een navigatievlucht. De inschrijvingen der sportvlie gers komen reeds binnen. Naar wordt vernomen zal de K. L. M. inschrij ven met twee oudste-jaars leerlingen van de Rijksopleiding voor verkeers vliegers, elk met een Koolhoven F.K. 43. Grootere en militaire toestellen zijn vah deelname aan de wedvlücht uitgesloten, zij kunnen echter het over heel Zeeland uitgestippelde par cours medevliegen en de bestuurders krijgen dan ook de voor alle deel nemers bestemde herinnerings-me dalje. De vlucht gaat over een aantal „observatieposten"Vlissingen-Oost burg, Terneuzen, Axel, Hulst, Tho len, Zierikzee, Haamstede (landing) heele gestalte scheen te verstijven als dat van een man, die een mes stoot krijgt. „Het is het bitterste zelfverwijt van mijn leven, dat ik dat niet kon voorkomen," antwoordde hij. „Juist dien éénen keer, toen het er het meest op aan kwam, was ik totaal machteloos Kan je je voorstellen wat het beteekent voor een man, om niet in staat te zijn een vrouw, die hij lief heeft, te behoeden voor misère?" Het leed in zijn stem was zoo in tens, dat Herrick haar hart voelde samenkrimpen. Ze herinnerde zich, wat Carol haar verteld had dat Mac letterlijk geen cent had bezeten in dien tijd, dat hij voor een weke- lijksch hongerloon op een kantoor zat en zelfs niet in staat was om zijn moeder de noodzakelijke dingen te verschaffen, die haar zwakke ge zondheid vereischten. Carol was dus opgeofferd „Maar zelfs nu lijkt het me dik wijls, of je op Sir Francis' hand bent," zei ze weifelend. „Je neemt Carols partij niet op". Zijn gezicht stond ineens onver zoenlijk. „Ik kan er niets aan doen, wat het lijkt. Carol heeft een afspraak ge maakt en moet zich daaraan houden Onze moeder," het leek of de woor den hem tegen zijn zin ontlokt wer De rede van de Koningin. H. M. de Koningin heeft Maan dagmiddag half een voor de micro foon van het Koninklijk Paleis aan het Noordeinde uit de volgende ra diorede uitgesproken ,Het is mij een behoefte des har ten mijn volk zoowel hier te lande als in Nederlandsch-Indië, Suriname en Curasao, mede namens mijn doch ter, onzen warmen dank te betuigen voor de treffende en geheel eenige wijze, waarop het van zijn genegen heid en aanhankelijkheid voor mijn innig geliefden echtgenoot bij zijn zoo plotseling verscheiden heeft blijk gegeven; zoowel door den bloemen schat aan zijn baar neergelegd, als door den treffenden afscheidsgroet hem ten paleize en bij zijn laatsten gang gebracht. Wij zijn dankbaar en ontroerd dat hij zich door zijn goed hart en vriendelijkheid en eenvoudige inborst zooveel vrienden heeft gemaakt. Dat zijn arbeid voor ons volk en zijne algeheele toewijding aan des- zelfs belangen in zoo'n -ruimen kring waardeering vindt vervult ons even zeer met erkentelijkheid. Moge zijn streven en arbeid door allen, die met hem hebben samengewerkt met de zelfde toewijding en voortvarendheid worden voortgezet. Behoef ik U de verzekering te ge ven, dat de spontane en laatste hulde aan hem bewezen en Uw hartelijk deelnemen in onze smart voor ons een groote, een wezenlijke troost is? Bij hoogtijen en opeenvolgende herdenkingen zijn hechte banden tus schen mijn volk en mij en mijn huis gevlochten en leven onvergetelijke herinneringen aan liefde, trouw en aanhankelijkheid 'in mij voorti. Hoezeer hebben wij, die in de weemoedige dagen, welke wij dit jaar doorleefden, bevestigd gezien. Ik weet, dat zijn witte uitvaart uitdrukking en vorm heeft gegeven aan J^etgeen in veler harten leeft. Steeds heeft hij anderen opgewekt het nieuwe leven dat hen wacht, te zien in het licht en de blijdschap, die voor hen aanstaande zijn. Mocht zijn wensch vervuld worden, dat de indruk, die zijn uitvaart zou achter laten, voor velen een blijvende zegen zij. Wat ons betreft, wij willen niet in de eerste plaats zien op wat wij in onze geliefde ontslapenen binnen het korte tijdsbestek van vier maan den verloren, doch wel op den ze gen, dien wij ontvingen: den zegen van Christus' sterven en opstaan, die juist nu zulk een bijzondere beteeke- nis voor ons kreeg. Wij willen den blik opwaarts rich ten naar het Licht, naar den Vrede, welke thans deel zijn van hen, die wij afstonden en ons iederen dag opnieuw met hen verblijden in hun geluk. Ik dank God voor al hetgeen mij gespaard bleef, voor hetgeen mijn innig geliefd kind voor mij is en voor de liefde van mijn volk, aan welks belangen mijne beste krachten te wijden mij steeds een vreugde en voorrecht is. Ik heb gezegd". Nederlandsche Reisweek. Op initiatief van de Nederland sche Reisvereeniging wordt door haar van 20-27 Augustus, in samen werking met de Nederlandsche Spoorwegen, Algemeene Transport Onderneming, Algemeene Neder landsche Vereeniging voor Vreem delingenverkeer, Koninklijke Lucht vaart Maatschappij, Horecaf, Neder landsche Stoombootreederijen, Na tuurbaden, Kunst- en Amusements bedrijven, Handel en Nijverheid voor de eerste maal een Nederlandsche Reisweek georganiseerd. De voorbereiding dezer groote or den, „onze moeder leefde en stierf van Mortimers geld, geld dat gege ven werd op zekere condities en als Carol haar woord breekt dan heeft ze geleefd en is ze gestorven door Mortimers liefdadigheid". „O ja, ik begrijp het". Herrick sprak langzaam, zacht. Ze begon de geheele verschrikking van de situatie de onveranderlijkheid en de mar teling er van, in te zien. „Hoe afschuwelijk!" „Begrijp je niet," ging Mac voort, alsof hij dien gefluisterden uitroep van afkeer niet gehoord had. „Be grijp je niet, dat het juist mijn mach teloosheid in deze zaak is, die me zoo dol maakt? Als ik dat geld verdiend kon hebben zelfs al had ik er me levenslang voor tot Morti mers slaaf moeten maken zou het me niet hebben kunnen schelen. Maar alleen Carol kon de belofte doen die hij verlangdeEn het is de bitterste gril van het noodlot, dat ik nu meer dan genoeg geld heb voor alles''. Herrick zat plotseling met schit terende oogen overeind op den divan. „Betaal hem dan betaal hem het geld, dat hij je moeder gaf, terug,' riep ze impulsief. „Dan is Carol vrij om van hem af te gaan". Hij schudde zijn hoofd. „Onmogelijk. Mortimer heeft geen geld gegeven om in geld te worden terugbetaald. Je weet even goed als ik, dat dat contractbreuk zou zijn". „Dat geloof ik ook," gaf ze toe en het licht stierf uit haar gezichtje weg, toen ze de harde waarheid van zijn woorden inzag. „O Mac, het is een verschrikkelijke toestand". „Ontzettend. Soms ben ik zelf in de verleiding om te zeggen: „ga naar Jem". Maar het zou niets dan ellende voor Carol beteekenen. Ze zou, evenmin als ik, ooit de gedachte kunnen verdragen dat moeder van Mortimers geld geleefd had, tenzij hij er behoorlijk voor was terug betaald. Dat zou haar altijd blijven martelen. En," ging hij ernstig voort, „ze is evenmin het type vrouw om een ongeregelde positie met al de gevolgen er van te kunnen dragen. Ze is er veel te gevoelig voor te trotsch „Maar ze zou toch met Jem kun nen trouwen," protesteerde Herrick. „Het zou alleen maar een poosje wachten beteekenen en dan zouden ze gelukkig kunnen zijn openlijk gelukkig met elkaar". Kenyon keek haar zwijgend aan, met een eigenaardige uitdrukking op zijn gezicht. Eindelijk zei hij: (Wcwdt vervoled).

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1934 | | pagina 1