Breskensche Courant
100
200
25
it biltere er
Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
<ieext\e ^resVetv^
Jl
i'itisch Verslag
Bondsconcours
FEUILLETON
Jaargang
Woensdag 30 Mei 1934
Nummer 3936
%NNEMENT:
u)artaal f I,25;
Breskens I ,40.
Jond f 6.50 per
jaar.
pMad per hoar-
0,65en buiten
taf 0,725. Bui-
f 3$0 per jaar.
Verschijnt
- iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND -
Advertentiën worden aangenomen tot uiterlijk 1 uur nam.
Uitgave:
J. C. LE BLEU, Dorpsstraat 35, BRESKENS
Tel. 21 - Postrekening 70179
ADVERTENTIËN:
van I 5 regels f 0,75;
iedere regel meer 5 ent.
Ingez. mededeelingen 30
cent per regel.
Handelsadvertentiin bij
regelabonncmenl grootc
kortingTarief op aan
vraag verkrijgbaar.
JIS verzekering voor de
t tegen ongelukkenen
Je volgende bedragen:
gld bij dood rj gld bij ver- gld bij ver- j gld bij ver-
door lies van een j ^ies van een l,es van een
een ongeluk hand of voet oog duim
De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallen-Ver zekering-Maatschappij „Fatum" te 's-Gravenhage.
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken
gld bij ver
lies van een
wijsvinger
gld bij verlie
Jij van eiken
anderen vinger
4 -o-
Waarschuwing.
I enkele personen worden al-
ajclgens hun zeggen 'ten bate
ïiding, blaadjes ten verkoop
oden, uitgegeven door het z.g.
ationaal Genootschap voor
i- en Gewetensvrijheid
gemeentebestuur van Bres-
laakt bekend, dat het steun
werk niet aanbevelen kan.
betreffende het
i door de Bond van Muziek-
jmgen in Zeeuwsch-Vlaanderen,
l e genheid van het 60-jarig bestaan
iziekvereeniging „Veronica'' te
w'i Zuidzande.
g«' -0-
4e Afdeeling Fanfare.
1. Retranchement.
izet stemming niet mooi, er
:1 markanter gespeeld wor-
r de 8ste maat bassen on
:n wat ruw. Andante, de bas-
it te hoog, (2) Bassen geven
iet de volle waarde aan de
waardoor bassolo niet tot zijn
omt. Een maat voor (3) bas
dik, 't allegro moet lichter
.In (5) en .(6) wordt alles
taar gebonden, waardoor het
veel aan souplesse inboet,
stemming niet mooi. In (7)
ontrast van p en f merkbaar,
'ordt forto geblazen. Bij (10)
oede momenten, mooi p ge-
7e maat in (11) blijft g in
f weg, in (12) en (13) de
niet souple, baspassages hier
gestooten. Heeren bassisten
Jwe partijen studeeren, 't was
liet fraai
nzet betere stemming als in
rplichte nummer, kon breeder
irnamer. Maestoso kwart 70.
lel meer p, was te sterk. Bas-
je niet mooi gebonden en in-
van d, es geblazen, stemde
looi. (2) Pistonsolo zeer ver
door
Margaret pedler.
het Engelsch vertaald door
VUERHARD-BERKHOUT
0
dienstelijk geblazen, jammer dat de
bassen hier veel bedierven, geen p p
en onregelmatig en misse noten, ook
in de middenstemmen lang niet vlek
keloos. (3) in de 5e maat Bariton
en Tuba misse noten. In (4) bege
leiding niet fijn genoeg (5) allo niet
onaardig opgevat, doch men zondige
hier en daar nog al eens met de
voorteekens. Piston Cadence zeer
verdienstelijk, doch geen f doch fis
blazen. (9) Tuba-solo zeer verdien
stelijk, doch wat vrijer voordracht
komt het geheel meer ten goede.
(10) werd zeer pittig voorgedragen.
(12) was zeer beschaafd. (13) Wel
wat te sterk, doch hier werd aardig
gemusiceerd. (16) Baspassage moet
korter gespeeld worden. Naast zwak
ke momenten, zekere oogenblikken,
waaruit blijkt dat het korps bij goede
studie het veel verder zal brengen.
Wij denken hierbij aan de .piston
en tuba.
„Ons Genoegen" behaalde een 2e
prijs met 251 punten.
No. 2. Nieuwvliet.
a. Inzet gedecideerd zeer goed.
Andante moet vrijer voorgedragen
worden, dynamische teekens te over
dreven. (2) Bassen niet erg zui
ver, doch zeer verdienstelijk samen
spel. In (5) worden de bindingen
foutief gespeeld. Bij (7) blijft 'tac-
coord weg, voor (10) iets te ruw,
(10) zeer verdienstelijk werk. In (12)
en .(13) bas wat onzeker. (14) Melo
die meer afgestooten, vooral niet alles
aansleepen. Overigens zeer verdien
stelijk musiceeren. Dit korps belooft
veel voor de toekomst, heeft goede
krachten, moet zien de bezetting uit
te breiden.
b. Inzet minder soepel als ver
plichte nummer. In 't andante solo
wat zwak. 't Pun vivo te langzaam,
moet levendiger gespeeld worden,
't Allegro werd pittig gespeeld, bu
gels zeer muzikaal, bindingen niet
goed uitgevoerd. Largo over het al
gemeen iets te slap, meer expressie,
't Poco piu presto niet levendig ge
noeg. Tempo de Valse, melodiën
wat onzeker, tempo goed, 't geheel
frisch. Allegro wat te gejaagd, ove
rigens niet onverdienstelijk. Bindin
gen weer slordig, verder zeer vlot
uitgevoerd.
„Nut en Genoegen" behaalde een
eerste prijs met 290 punten.
hoe langer hoe meer aan haar op
drong, dat als Mac de waarheid om
trent haar zelf wist, als hij wist
wiens kind zij was, al zijn liefde voor
haar toch geen weg tot het geluk
zou vinden. Hij zou haar opgeven
haar opofferen, evenals Rex had ge
daan, zooals hij nu zijn zuster's ge
luk offerde voor het strenge ideaal
van eer. Mannen waren al heel gauw
bereid om vrouwen te offeren, peins
de ze cynisch.
„Ik zou wel eens willen weten,'
ging ze voort, „of Mac, als de zaken
omgekeerd waren, er net zoo over
zou denken?"
„Daar ben ik zeker van". Carol
antwoordde heel bedaard, doch met
onwankelbare overtuiging. „Ik ben
zijn zuster," ging ze glimlachend
voort, „en ik weet, dat ik hem niet
in de hoogte moet steken, maar Mac
is een van de eerlijkste menschen
die er bestaan. Hij zou eenvoudig
niets kunnen doen dat bezijden de
waarheid was en hij is zoo dol op mij
dat ik geloof, dat het hem half zou
dooden als i k het deed. Er is maar
één mensch op de wereld, die meer
voor hem beteekent dan ik," voegde
ze er bij, Herrick recht aanziend
Toen vroeg ze plotseling bruusk:
„Waarom heb je hem afgewezen?'
„Heeft hij het je verteld?" riep
Herrick vuurrood.
„Neel" antwoordde de ander haas
'No. 3. Hoofdplaat.
a. Inzet goed van klank, In 't an
dante stemming in de bassen niet
mooi. 't Tempo iets te langzaam,
waardoor 't geheel wat stijf werd.
(1) De begeleiding in de binnenstem-
men niet mooi gelijk. (2) De bassen
erg onzeker, te nerveus. Stemming
blijft onzeker, 't Allegro baspassage
onzeker. Muzikale directie in 't alle
gro. In de maat-voor (5) te vroeg
ingezet. (11) en (12) Bassen blij
ken niet tegen hun taak opgewassen.
Zeer goede directie, doch te zwak
ke krachten.
b. Dit nummer werd veel beter
uitgevoerd, alhoewel de compositie
zeer laag bij de grond is. Er zijn
wel betere werkjes als dit prulnum
mer. Inzet muzikaal en pittig, 't Ko
per toont nu dat het veel meer kan
presteeren, al is het niet allemaal
af; er wordt veel beter gemusiceerd
als in het verplichte nummer. (4)
Unisono niet mooi gelijk, (5) Trom
bonesolo beschaafd, goede voor
dracht, kan nog iets meer met durf
gespeeld worden. De Wals wordt
zeer goed voorgedragen, pittig en
met geest. (9) Jammer dat hier de
tegenmelodie onzuiver was. (12) 't
Allegro moet meer gemarkeerd wor
den, 't is voor fanfare wat te tam.
Overigens een betere Uitvoering dan
van 't verplichte nummer.
.Oefening baart Kunst" behaalde
een 2e prijs met 271 punten.
2e Afdeeling Fanfare.
No. 4. Zuidzande.
a. Introductie, 't Marciale Maesto
so moet veel plechtiger klinken, over
't algemeen wordt het veel te snel
genomen.
(B) 't Allegro wordt muzikaal voor
gedragen, wel iets te gejaagd, kan
rustiger.
(D) Melodie in de middenstemmen
zeer verdienstelijk, goede klank,
(E) De zestiende loopjes niet af.
(F) Wat gejaagd, kan rustiger ge
speeld worden.
(H) Allegro wordt zeer muzikaal
voorgedragen. Bravo.
(I) De passages van de middenstem
men wat slordig, niet mooi gelijk
was niet geheel af.
't Maestoso Lento moet statiger
zijn. Overigens een goede vertolking,
b. Ook hier moet de inzet veel
meer zeggen, dus breeder uitvoeren
tig. „Ik raadde het. Tweelingen heb
ben een merkwaardigen kijk in het
hart van elkaar, zie je. Is het on
mogelijk. Zou je niet van hem kun
nen gaan houden?" ging ze droevig
voort. „Ik zou Mac zoo zielsgraag
gelukkig zien en jij zoudt zoo'n schat
van een zuster voor me zijn," ein
digde ze impulsief.
Herrick glimlachte ondanks zich
zelf. Er was zooiets spontaans en
hartelijks in Carols pleiten. Toen
verdween haar glimlach weer.
„Het is absoluut onmogelijk
absoluut," zei ze eindelijk met iets
beslists in haar stem.
Carol keek haar nieuwsgierig aan
Er was een vraag in haar oogen
doch die kwam'niet over haar lippen.
Instinctmatig voelde ze de pijn die
achter Herricks kort antwoord lag
en tactvol peilde ze niet verder.
„Het leven is soms erg moeilijk
was al wat ze zuchtend zei. „Heel
moeilijk en verwarrend".
Herrick sprong op en begon koffie
te zetten.
„Ja," antwoordde ze kortaf. „Het
is verschrikkelijk moeilijk. Het eeni
ge wat je doen kunt is het te nemen
zooals het valt". En daarmee had ze
onbewust heel de levensphilosophie
uitgesproken en nog zoo n kwade
niet ook die de laatste drie jaren
haar geleerd hadden.
-0- a
Tusschen (2) en (3) alles wat te
onduidelijk, maar beschaafd. Dit
werk stelt te hooge eischen, waar
tegen dit korps niet is opgewassen.
Voor (5) onduidelijke interpretatie,
t Allegro was zeer goed naast en
kele onregelmatigheden. (7) In de
17e maat melodie meer uitzingen,
meer gedurfder. Over 't algemeen
geen sterke interpretatie van deze
uitstekende ouverture.
„Veronica" behaalde een 2e prijs
met 280 punten.
No. 5. Groede.
a. Introductie, 't Marciale Maesto
so is niet plechtig genoeg, wordt
veel te vlug genomen en moet veel
statiger opgevat worden. (B) 't Alle
gro zeer muzikaal en rustig. (D)
Poco Sostenuto sans lenteur was veel
te langzaam, waardoor 't geheel wal
lijzig werd. 't Allegro was zeer goed.
Bij (E) waren de bugels niet mooi
gelijk. Bij (J) was het tempo weer
onjuist, moet hier aanmerkelijk vlug
ger. Geen onverdienstelijke ensem
ble, in hoofdzaak zit de fout hier
in de tempi.
b. Goede inzet. (I) Baspassage
te veel afgestooten, dit verwekt altijd
een zeer stijve indruk, overigens wel
beschaafd spel. (3) Allegro wat on
rustig en lang niet vlekkeloos. 2
maten voor (5) was niet gedecideerd
genoeg en er werd geen mooi ral
lentan-dos gemaakt. (5) Gaf zeer veel
te genieten, verder een vlotte uit-
oering. Bravo.
„Eendracht maakt Macht" te
Groede behaalde een le prijs met
290 punten en de 4e extra prijs.
No. 6. IJzendijke.
a. Marciale Maestoso was hiet
juister van tempo en opvatting. Jam
mer dat de stemming in het kleine
koper niet fraai was. (B) De stem
ming is hier ook niet mooi, overi
gens een goede vertolking. Beter
afstemmen komt dit ensemble zeker
ten goede. Bij letter (D) sax wat
te hoog. In letter (F) zijn de bassen
wat traag, kan hier veel gedecideer
der. Verder een vlotte vertolking.
b. 't Allegro kon wat klank betreft
rijker zijn, waarom (kwart 144)
en niet C zoo 't hier staat? De diri
gent moet hier niet alia breve diri
geeren. (3) Hier was alles veel te
stijf, moet met veel meer souplesse
gespeeld worden. Overigens wordt
XIII.
Met vuur gespeeld.
Een opgewekt kloppen klonk op
de deur van de hut, toen werd de
klink opgetild en Jem Beresfords
groote gestalte, de schaatsen over
den schouder, stond op den drempel
Hij bleef staan om de bevroren
sneeuw van zijn schoenen af te stam
pen vóór hij binnen kwam.
„Ik schijn prachtig op tijd te zijn,
zei hij glimlachend toen Herrick de
koffiekan neerzette om hem de hand
te drukken.
Toen gleed zijn blik gretig langs
haar heen naar waar Carol half van
haar stoel naast de kachel was opge
staan met een brandenden blos op
haar wangen. Zoo ooit een mans
oogen „lieveling" gezegd hadden
deden die van Jem het op dat oogen
blik, doch al wat zijn lippen uitten
was een doodgewoon: „Hallo, Ca
roll"
Haar hand glipte in de zijne en
toen hij die een oogenblik langet
vasthield dan absoluut noodzakelijk
was, wendde ze zich wat nerveus
tot Herrick. Zijn onverwachte komst
scheen haar in de war te hebben ge
bracht.
„Je had me niet verteld, dat Jem
zou komen," zei ze.
Herrick's aandacht was schijnbaar
geconcentreerd op de koffie die ze
het allegro verdienstelijk vertolkt.
Andante maestoso kan warmer
oorgedragen, de stemming was hier
en daar niet mooi. In 't allegro (10)
pistonsolo zeer verdienstelijk en mu
zikaal. Had dit korps, dat het ver
plichte werk zoo mooi gespeeld heeft,
geen beter nummer naar keuze kun
nen kiezen. Er bestaat nog zoo
veel goede en betere muziek.
„Geduld Overwint" behaalde een
le prijs met 292 punten en de 3e
extra prijs.
Ie Afdeeling Fanfare.
No. 7. Breskens.
a. Andante inzet wat zwevend van
stemming. Zeven maten voor (1)
niet mooi van klank en niet zuiver.
(2) Zeer muzikaal (3) Niet rustig
genoeg, hoorns doen hier goed werk.
Bugels en pistons moeten hier een
voorbeeld aan de hooms nemen. Bas
passage niet fraai, 't Allegro wordt
niet onverdienstelijk uitgevoerd, maar
de bindingen worden niet goed ge
nomen, alles wordt aan elkaar ge
lijmd. (5) Syncopen worden niet ge
decideerd genoeg gespeeld, waar
door 't geheel wat mat aandoet. Bij
1 2e maat geen bes doch si. Bij
(6) is de stemming weer niet fraai.
(8) De bassen zijn hier te ruw. Er
staat in de directie nog légèrement
bij. (10) Wordt wat te stijf uitge
voerd. Bij (11) is 't kleine koper
slordig en er worden weer bindingen
verwaarloosd. Niet alles overbinden,
maar afstooten waar dit gedaan moet
worden. (13) Dit gedeelte wordt niet
grandioos genoeg voorgedragen. (14)
Zeer goede klank, evenwel moet dit
flink bezette korps het slot veel stra
lender interpreteeren.
b. 't Maestoso is geen maestoso,
kwart 96, alles is vlak en koud.
t Andante Sostenuti zeer verdienste
lijk op enkele vlekjes na. 't Allegro
brillante triolen 20e maat onzeker,
overigens zeer verdienstelijk werk
van bugels en pistons, 't Piu Vivo
moet vlugger, hier moeten de von
ken er uit vliegen. Hoewel geen
hoogstaand nummer valt er veel meer
van te maken.
Uit het Volk Voor het Volk"
behaalde een 2e prijs met 257 pun
ten.
No. 8. Aardenburg.
a.- Introductie. Andante zeer rustig
eg mooie klank. Bij de 3e maat de
juist inschonk.
„Niet?" antwoordde ze achteloos,
Carol een kopje aangevend. „O, we
hebben ook zoo druk zitten praten,
hè?"
„Dat moet wel een heel ernstig
gesprek zijn geweest," zei Jem, die
getroffen werd door een ongewonen
ernst in de atmosfeer. „Jullie kijken
allebei nogal bedrukt. Hebben jullie
gekibbeld?"
Herricks mond vertrok. „Niet
precies," zei ze droogjes. „Integen
deel, we zijn juist druk bezig ge
weest het met elkaar eens té worden.
Hier is je koffie, Jem, proef eens
of ze zoo goed is".
Beresford gehoorzaamde voor hij
antwoordde:
„Uitstekend, dank je. En als ik
het, als „maar een man" mag vra
gen, waarover zijn jullie het zoo
vriendschappelijk eens geworden?"
„Wil je dat werkelijk weten?"
vroeg Herrick.
Ja, graag". Carols betrokken ge
zicht, alsof ze plotseling bang van
iets werd, deed hem pijn en hij vroeg
zich af, of ze soms gesproken had
den over een nieuwe moeilijkheid
of narigheid, die de vrouw, die hij
liefhad bedreigde en waarvan hij
niets wist.
(Wordt vervolgd).