Breskensche Courant 4 25 200 Het bittere erfdeel. Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. ^emeexAs ^vesVen^ Alles per vliegtuig. FEUILLETON Keer op keer bewijst Binnenland 43ste Jaargang Woensdag 14 Maart 1934 Nummer 3916 ABONNEMENT: pa kwartaal 1,25; builen Breskens 1,40. Quicnland f 6,50 per jaar. Zondagsblad per kwar taal f 0,65; en buiten Breskens 0,72$Bui tenland 3,50 per jaar. Verschijnt iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND - Advertentiën worden aangenomen tol uiterlijk I uur nam. Uitgave: J. C. LE BLEU, Dorpsstraat 35, BRESKENS Tel. 21 Postrekening 70179 ADVERTENTIËN: van 5 regels f 0,75 iedere regel meer 15 ent. Ingez. mededeelingen 30 cent per regel. Handclsadverlcntiên bij regelabonnement groote kortingTarief op aan vraag verkrijgbaar. GRATIS verzekering voor de abonnds tegen ongelukken, en pel voor de volgende bedragen: gulden bij levens- 7 /-t gld bij dood gld bij ver- /-» gld bij ver- j gld bij ver- lange ongeschikt- 11 If I door lies van een j[J van een 41J 'lc5 üan ecn heid tot werken een ongeluk hand of voet oog duim De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallen-Verzekering-Maatschappij „Fatum" te 's-Gravenhage. gld bij ver lies van een wijsvinger 7 /-t gld bij verlies iiS van eiken anderen vinger 0— De Minister van Waterstaat ver zocht ons de aandacht der ingezete nen te vestigen op het feit, dat een bouwvergunning niet inhoudt het recht van uitweg op een rijksweg. Bouwers aan rijkswegen zullen mits dien goed doen zich tijdig bij den Hoofdingenieur-1 brecteur van den Rijkswaterstaat te ÏU iddelburg te ver gewissen, of zij èen uitwegvergun ning zullen kunnen bekomen. Burgemeester en Wethouders van Breskeijs. 0— Een vertegenwoordiger van de „N. R. Crt." heeft een interview gehad met den vermaarden vlieg tuigbouwer Anthony Fokker, bij zijn aankomst uit Amerika op het vlieg veld Schiphol. Hij was met de Bremen van de Hamburg-Amerikalijn uit Amerika gekomen en van boord had hij een K.L.M.er besteld om hem uit Cher bourg af te halen. Tegen vier uur vertrok het toestel uit Cherbourg en te acht uur werden de landings- lichten op Schiphol ontstoken om de Uil veilig binnen te loodsen. Douaneformaliteitenen een kwartiertje later zat Fokker rustig te praten over het nieuwe toestel, de Douglasmachine, waarvan de Fok kerfabrieken de licentie voor Europa hebben aangekocht. Het toestel, vertelde Fokker, is geheel van metaal vervaardigd, maar het is sterk afwijkend van de Junckertoestellen, die een gegolfde huid hebben. Onze toestellen zijn geheel glad. Het onderstuk is uitrek baar, zooals bij de F. 20. Voorts is het toestel uitgerust met twee motoren Wright-Cycloon van 650 P.K. van hooge compressie, zoo als in de nieuwe F. 36. De schroeven hebben drie bladen, verstelbaar vol gens het Hamiltontype. Door deze bijzondere combinatie kunnen de motoren op grootere hoogten in ver houding een grooter aantal P.K.'s ontwikkelen en met behulp der ver stelbare schroeven wordt een veel 21. door MARGARET PEDLER. Uit het Engelsch vertaald door A.E.C. VUERHARD-BERKHOUT 0 De gebeurtenissen van de laatste dagen flitsten als een rits filmbeelden door haar brein. Eerst kreeg ze het vluchtige visioen van het troepje vrienden, dat aan de Gare du Nord was geweest om haar uitgeleide te doen, van Paul Bretons bleek, jong gezicht, toen hij een groote bos ro ten in haar hand had geduwd, ro ten, die hij moeilijk betalen kon en te wist dat hij, om het geld daarvoor bij elkaar te krijgen, zichzelf ver schillende geliefkoosde kleine luxen had moeten ontzeggen; aan de ver moeiende treinreis naar Calais door mijlen doorweekt, nat geregend land. Gevolgd door de korte „reis over water en later de roezemoezige aan komst aan het Victoria station. Toen, na een nacht in Londen en een paar drukke uren, die besteed wer den met boodschappen doen den vol grootere kruissnelheid behaald, dan men in Europa gewend is. Hoe groot is die kruissnel heid? Ten minste 180 mijl, ruim 310 K.M. Een bijzonderheid is ook nog ge legen in het landingstoestel, dat bij de Douglas niet geheel wordt in getrokken. Een landing bij ingetrok ken landingstoestel is daarom al is het gevaarlijk niet onuit voerbaar. Het toestel is door de Amerikaan- sche maatschappijen in zeer groot aantal besteld. De Trans Continental and'Western Oil Company bestelde er niet minder dan veertig, de Pan American, die den dienst op Zuid- Amerika onderhoudt, twaalf, de American Airways (de Zuidelijke route Oost-West) ook een groot aan tal. U ziet dus, dat het type in Amerika is ingeslagen. Wat was de reden, dat de Ne- derlandsche Vliegtuigfabriek besloot de licentie aan te koopen? Dat is heel eenvoudig: Noch de K.L.M., noch de regeering is in staat om de ontwikkelingskosten van ge heel nieuwe typen, die in de .tegen- vvoordigen tijd en in deze omstan digheden niet meer tienduizenden kosten, maar honderdduizenden, te dragen. Persoonlijk ben ik er steeds te gen geweest, dat een Hollandsche fabriek een buitenlandsche licentie koopt. Dit is naar mijn opvatting ondersteuning van de buitenlandsche industrie ten koste der Nederland- sche. Maar in dit geval staan de zaken heel anders. De Nederland- sche vliegtuigfabriek heeft de licen tie en het verkooprecht voor heel Europa verwonen. De mogelijkheid ligt dus voor de hand om de piachi- ne in serie te bouwen voor een veel grootere markt dan Nederland ooit zou kunnen zijn en dientengevolge kan Holland en onze grootste afne mer, de K.L.M., daarvan de vruch ten plukken. De ontwikkelingskosten kunnen naar alle waarschijnlijkheid geheel worden afgewenteld op de andere Europeesche staten, die de licentie van ons willen koopen. Seriebouw, waar ik zooeven over sprak, is noodzakelijk, omdat de toe stellen van metaal zijn vervaardigd Als er dan niet in serie kan worden gebouwd, worden de kosten veel te hoog. De ontwikkelingskosten van de genden morgen, was ten laatste de reis naar buiten gevolgd, door de vroege schemering van een herfst middag. Voor Herrick, die drie lange jaren uit haar eigen land verbannen was geweest, was er iets bijzonder heer lijks in het bekende rumoer van het Londensche verkeer zoo verschil lend van d£ schelle, doordringende geluiden van de Parijsche straten en nu en dan, terwijl de trein het kleine gezelschap van drie huiswaarts voerde naar St. Heriot, sprongen de tranen haar bijna in de oogen als ze bleven rusten op het En gelsche landschap. Tegen dat ze aankwamen was het te donker om veel van het dorp te kunnen zien. De limousine, die hen van het station had gehaald, vloog er doorheen en den landweg op en de helle glans van de lichten diende alleen om een ietwat vagen indruk te geven van een lange ol menlaan. die naar Windycroft zelf voerde. Maar eenmaal binnen de gastvrije deuren was ze omringd door al de schoonheid van een oud En gelsch riddergoed. De hall, met eiken vloer en be timmering, zag er zeer gastvrij uit. In den ouderwetschen open haard brandde een geweldig blokkenvuur en de vroolijke vlammen zonden lan F 36 waren zeer hoog en worden slechts ten deele door de K.L.M. gedragen. De heer Fokker verwacht, dat de ze kosten door buitenlandsche op drachten en licenties zullen worden gecompenseerd. Reeds zijn onderhandelingen gaan de, om deze viermotorige toestellen in Amerika te doen bouwen, waar de commercieele luchtvaart een groo te vlucht heeft genomen, doch nog onbegrensde mogelijkheden biedt. Hoe is de organisatie van de commercieele luchtvaart in Ameri ka? Uitstekend. Vooral het nachtvlie- gen is er voortreffelijk georganiseerd. Ik heb pas in zes dagen 6000 mijl afgelegd. De nachtvluchten loonen daar, omdat de afstanden zooveel grooter zijn. De Amerikaansche pi loten worden meer afgewisseld; zij vliegen ten hoogste 1200 K.M. ach tereen. Ze hebben dan ook alle respect voor onze HollandIndië- vliegers. De accomodatie voor de passagiers is uitstekend, vooral wat de stations betreft. Ja, de tijd van de treinen en de booten zal gauw voorbij zijn, merkte Fokker nog lachend op. Het gesprek kwam toen weer even op de nieuwe Douglasmachine. De heer Fokker is geen oogenblik bang, dat het karakter van onzen nationa- len vliegtuigbouw door den aankoop van de Douglaslicentie ook maar in eenig opzicht wordt geschaad. Daar voor hebben wij te veel eigen typen. Het was hier een noodzakelijkheid te meer, indien we bedenken, dat de Nederlandsche regeering slechts zeer weinig doet voor de ontwikkeling van den vaderlandschen vliegtuig bouw. En zooals al gezegd, de opt wikkelingskosten zijn zeer hoog! Voor de Douglas bedroegen zij on geveer 350.000 dollar. De K.L.M. Aeeft op proef reeds een Douglas- toestel besteld; het kan tegen Juli in Holland worden verwacht. Wordt het overgevlogen? Waarom niet? En dan met een Hollandschen piloot; ze hebben ge toond, wat ze kunnen Het is dus niet onwaarschijnlijk dat we in Juni een transatlantische vlucht kunnen verwachten van een Hollandschen piloot met het nieu we Douglastoestel. Ten slotte vertelde de heer Fok ker nog, hoe in het K.L.M.-toestel ge lichtschichten flikkerend langs de betimmering en liet den zachten glans zien, die ontstaan was door eeuwen van zorgzaam, liefdevol on derhoud. Hier en daar gloeide het scharlaken en purper van fuchsia's of het geel, rose en rood van rozen als kleine gekleurde lantarens tegen den vagen bruinen achtergrond van oud hout, terwijl flikkerende vuur glansjes speelden over oude wapen rustingen in donkere hoeken onder de galerij, die boven langs liep. Herrick geloofde niet, dat ze ooit dien eersten indruk van de hall in Windycroft zou vergeten. Hij was zoo volkomen en zoo typisch En gelsch, zoo gelijkend op het oude landhuis, dat eens het hare was ge weest en dat tegelijk met het groote grijze huis in Londen verkocht had moeten worden, toen haar vader het recht op wereldsche bezittingen ver speeld had. Het eigenaardige, ont roerende gevoel dat het haar .gaf, deed haar beseffen, hoe wanhopig ze verlangd had. Misschien begreep Lady Bridget iets van wat in het meisje omging, want ze had haar plotseling in haar armen getrokken en gekust. „Welkom thuis, dochtertje" had ze gezegd en er was een zeer tee- dere klank in haar stem geweest. Die woorden had Herrick mee uit Cherbourg ook de Amerikaan sche post voor Nederland mee was gekomen, 300 K.G. „Twee dagen vlugger, dan wanneer het aan boord was gebleven," lachte hij. „Dat is de toekomst: alles per vliegtuig. In Amerika gaat het er al hard naar toe, maar Europa zal volgen!" IVOROL-tandjJasta dat het de natuur lijke schoonheid van het tandglazuur weer te voorsdhijn brengt, zelfs bij tanden, waar cSt niet meer mogelijk schijnt. De rentebijschrijving der Rijkspostspaarbank. o Wanneer in de maand Januari de berekening en de bijschrijving van de rente op de ruim 2(j millioen rekeningen-courant hebben plaats ge had volgt voor de Rijkspostspaar bank de tweede maand van buiten gewone drukte, Februari, waarin vooral in de eerste week de boekjes worden ontvangen, welke in Januari niet opgezonden mochten worden, omdat de rentebijschrijving in die maand alle handen opeischt. In die eerste week zijn er dagen, dat omstreeks 20.000 boekjes inko men. Zou men de boekjes van één dag op elkaar stapelen, dan kreeg men een toren van 60 meter. Bij het uitpakken der boekjes wordt elke enveloppe aan drie zijden opengesneden ter voorkoming, dat daarin iets achterblijft van hetgeen de inleggers er, behalve het boekje in mochten hebben gedaan of ach tergelaten. Om dezelfde reden wor den alle boekjes stuk voor stuk door gebladerd. Men vindt er allerlei in: brieven, rente-, postzegels, loten schuldbekentenissen, kwitanties, cou pons, niet zelden zelfs bankpapier. Zoo werd onlangs in een boekje een bedrag van f 900,- in groot bankpapier aangetroffen. Waardepapieren worden zorgvul dig voor de inleggers bewaard. Wijl de rekeningen-courant in ver schillende zalen zijn gerangschikt volgens de postkantoren, waar de boekjes zijn uitgegeven of waarop zij zijn overgeschreven, en naar het nummer, moeten de ingekomen boek jes, alvorens zij administratief in be handeling komen, op overeenkom stige wijze gesorteerd worden. Eerst dan kan bij elk boekje de rekening- courant worden gezocht, die er op betrekking heeft. Dat dit een niet geringe arbeid is, zal men beseffen als men weet, dat de rekening-courantkaarten, die lood recht in brandvrije kasten staan, een totale lengte aan kastplanken van bijna 2Vz kilometer innemen. Eerst na deze bijzoeking kan aan de inschrijving in de boekjes van de rente, zooals die op de rekeningen courant is uitgetrokken, worden be gonnen. Tevens worden dan de in schrijvingen van de stortingen en terugbetalingen in de boekjes ver geleken met die op de rekeningen courant; eventueele verschillen wor den eerst opgelost of verbeterd vóór de terugzending aan de inleggers plaats vindt. Het is daarom ook van belang, dat de boekjes geregeld jaarlijks worden opgezonden. naar bed genomen als een zilveren draad door haar gedachten toen ze in slaap viel en weer ontwaakte. Het woord „Thuis" en wat dat inhield was haar zoolang vreemd geweest dat die gedachte haar vervulde met een soort van ongeloovige verbazing. En Lady Bridget wilde zoo onmis kenbaar dat ze zich op Windycroft thuis zou voelen. Dat bleek duidelijk uit elk detail van de allerliefste slaap kamer met aangrenzende zitkamer, die voor haar gebruik waren be stemd. En nu, dezen eersten morgen na haar aankomst, scheen zelfs het weer haar een welkom toe te roepen, want het zonlicht stroomde door de vensters naar binnen en uit de boo men klonk onophoudelijk het ge zellige, huiselijke getjilp van vogels Ze dronk haar thee uit, sprong uit bed, liep blootsvoets naar het raam en keek nieuwsgierig naar bui ten. Vlak onder haar kamer liep een betegeld terras, dat grensde aan glad geschoren grasvelden, terwijl rechts een ouderwetsche tuin lag, de paden afgezet met eeuwenoude taxis-hagen. Daarachter strekte zich een groen parkland uit, onderbroken door kreupelhout en bosch, afdalen de naar een breed water, dat als een groot zilveren schild glansde in de morgenzon. Herrick haalde diep adem. Het Suikerbieten steunregeling 1934. De hoeveelheid garantiebieten, welke per teler in 1934 ten hoogste zal kunnen worden vastgesteld, be draagt 90 pCt. van de door hem ge teelde garantiebieten in 1933, in dien hij in 1934 hetzelfde bouwland in gebruik heeft als in 1933. Bij overdracht van bouwland wordt de garantie verleend aan den nieuwen grondgebruiker, in het algemeen naar evenredigheid van het overgedragen bouwland. Bovenstaande hoeveelheid wordt gewijzigd voor het geval, dat in 1933 vrijwillige overdracht van garantie heeft plaats gehad. Voor de telers, welke in 1933 ga rantiebieten hebben geleverd op ga rantie, welke andere telers hun vrij willig hebben overgedragen, wor den de daarop geleverde garantiebie ten niet meegeteld als basis voor de berekening van de garantiebieten voor 1934. Daartegenover wordende- ze bieten wel meegeteld als basis voor degenen, die in 1934 vrijwillig hebben overgedragen. Dit geldt slechts voor overgedragen hoeveel heden van ten minste 1000 k.g. was alles zoo mooi, zoo rustig mooi, met de ordelijke, vredige schoonheid van een buiten, dat generaties door bemind en verzorgd is. Haar ge dachten volgden instinctmatig die lijn. Van vader op zoon, van vader op zoon, overgaande van den een op den ander en eens zou Billy op zijn beurt zijn erfenis aanvaarden en de eer van de traditie der Ri- vingtons hoog houden. Gelukkige Billy, die zoon nobel en zuiver erf deel had. Met een diepen zucht wendde ze zich van het raam en vergeleek on willekeurig zijn lot met het hare. Het moest heerlijk zijn om het leven zoo in te zien, peinsde ze. Doch toen ze de nutteloosheid van zulk een vergelijking inzag, trachtte ze herin neringen, die die gedachten hadden opgeroepen weg te duwen. De laatste weken hadden haar toch iets nieuws en heerlijks gebracht hadden haar door Lady Bridget getoond, dat ze niet zoo'n uitgeworpene was als ze eens, in den eersten schok en schan de had gemeend. Er was althans één vrouw op de wereld die, hoewel ze de heele geschiedenis van haar familie kende, haar toch gevraagd had haar leven te deelen, die haar had vertrouwd en in haar had ge loofd. .(Wordt vervolgd].

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1934 | | pagina 1