Breskensche Courant
4
25
200
Het bittere erfdeel.
Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
^emeexAs ^vesVen^
Alles per vliegtuig.
FEUILLETON
Keer op keer bewijst
Binnenland
43ste Jaargang
Woensdag 14 Maart 1934
Nummer 3916
ABONNEMENT:
pa kwartaal 1,25;
builen Breskens 1,40.
Quicnland f 6,50 per
jaar.
Zondagsblad per kwar
taal f 0,65; en buiten
Breskens 0,72$Bui
tenland 3,50 per jaar.
Verschijnt
iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND -
Advertentiën worden aangenomen tol uiterlijk I uur nam.
Uitgave:
J. C. LE BLEU, Dorpsstraat 35, BRESKENS
Tel. 21 Postrekening 70179
ADVERTENTIËN:
van 5 regels f 0,75
iedere regel meer 15 ent.
Ingez. mededeelingen 30
cent per regel.
Handclsadverlcntiên bij
regelabonnement groote
kortingTarief op aan
vraag verkrijgbaar.
GRATIS verzekering voor de
abonnds tegen ongelukken, en
pel voor de volgende bedragen:
gulden bij levens- 7 /-t gld bij dood gld bij ver- /-» gld bij ver- j gld bij ver-
lange ongeschikt- 11 If I door lies van een j[J van een 41J 'lc5 üan ecn
heid tot werken een ongeluk hand of voet oog duim
De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallen-Verzekering-Maatschappij „Fatum" te 's-Gravenhage.
gld bij ver
lies van een
wijsvinger
7 /-t gld bij verlies
iiS van eiken
anderen vinger
0—
De Minister van Waterstaat ver
zocht ons de aandacht der ingezete
nen te vestigen op het feit, dat een
bouwvergunning niet inhoudt het
recht van uitweg op een rijksweg.
Bouwers aan rijkswegen zullen mits
dien goed doen zich tijdig bij den
Hoofdingenieur-1 brecteur van den
Rijkswaterstaat te ÏU iddelburg te ver
gewissen, of zij èen uitwegvergun
ning zullen kunnen bekomen.
Burgemeester en Wethouders
van Breskeijs.
0—
Een vertegenwoordiger van de
„N. R. Crt." heeft een interview
gehad met den vermaarden vlieg
tuigbouwer Anthony Fokker, bij zijn
aankomst uit Amerika op het vlieg
veld Schiphol.
Hij was met de Bremen van de
Hamburg-Amerikalijn uit Amerika
gekomen en van boord had hij een
K.L.M.er besteld om hem uit Cher
bourg af te halen. Tegen vier uur
vertrok het toestel uit Cherbourg
en te acht uur werden de landings-
lichten op Schiphol ontstoken om
de Uil veilig binnen te loodsen.
Douaneformaliteitenen een
kwartiertje later zat Fokker rustig
te praten over het nieuwe toestel, de
Douglasmachine, waarvan de Fok
kerfabrieken de licentie voor Europa
hebben aangekocht.
Het toestel, vertelde Fokker, is
geheel van metaal vervaardigd, maar
het is sterk afwijkend van de
Junckertoestellen, die een gegolfde
huid hebben. Onze toestellen zijn
geheel glad. Het onderstuk is uitrek
baar, zooals bij de F. 20.
Voorts is het toestel uitgerust met
twee motoren Wright-Cycloon van
650 P.K. van hooge compressie, zoo
als in de nieuwe F. 36. De schroeven
hebben drie bladen, verstelbaar vol
gens het Hamiltontype. Door deze
bijzondere combinatie kunnen de
motoren op grootere hoogten in ver
houding een grooter aantal P.K.'s
ontwikkelen en met behulp der ver
stelbare schroeven wordt een veel
21.
door
MARGARET PEDLER.
Uit het Engelsch vertaald door
A.E.C. VUERHARD-BERKHOUT
0
De gebeurtenissen van de laatste
dagen flitsten als een rits filmbeelden
door haar brein. Eerst kreeg ze het
vluchtige visioen van het troepje
vrienden, dat aan de Gare du Nord
was geweest om haar uitgeleide te
doen, van Paul Bretons bleek, jong
gezicht, toen hij een groote bos ro
ten in haar hand had geduwd, ro
ten, die hij moeilijk betalen kon en
te wist dat hij, om het geld daarvoor
bij elkaar te krijgen, zichzelf ver
schillende geliefkoosde kleine luxen
had moeten ontzeggen; aan de ver
moeiende treinreis naar Calais door
mijlen doorweekt, nat geregend land.
Gevolgd door de korte „reis over
water en later de roezemoezige aan
komst aan het Victoria station. Toen,
na een nacht in Londen en een
paar drukke uren, die besteed wer
den met boodschappen doen den vol
grootere kruissnelheid behaald, dan
men in Europa gewend is.
Hoe groot is die kruissnel
heid?
Ten minste 180 mijl, ruim 310
K.M.
Een bijzonderheid is ook nog ge
legen in het landingstoestel, dat bij
de Douglas niet geheel wordt in
getrokken. Een landing bij ingetrok
ken landingstoestel is daarom
al is het gevaarlijk niet onuit
voerbaar.
Het toestel is door de Amerikaan-
sche maatschappijen in zeer groot
aantal besteld. De Trans Continental
and'Western Oil Company bestelde
er niet minder dan veertig, de Pan
American, die den dienst op Zuid-
Amerika onderhoudt, twaalf, de
American Airways (de Zuidelijke
route Oost-West) ook een groot aan
tal. U ziet dus, dat het type in
Amerika is ingeslagen.
Wat was de reden, dat de Ne-
derlandsche Vliegtuigfabriek besloot
de licentie aan te koopen?
Dat is heel eenvoudig: Noch de
K.L.M., noch de regeering is in staat
om de ontwikkelingskosten van ge
heel nieuwe typen, die in de .tegen-
vvoordigen tijd en in deze omstan
digheden niet meer tienduizenden
kosten, maar honderdduizenden, te
dragen.
Persoonlijk ben ik er steeds te
gen geweest, dat een Hollandsche
fabriek een buitenlandsche licentie
koopt. Dit is naar mijn opvatting
ondersteuning van de buitenlandsche
industrie ten koste der Nederland-
sche. Maar in dit geval staan de
zaken heel anders. De Nederland-
sche vliegtuigfabriek heeft de licen
tie en het verkooprecht voor heel
Europa verwonen. De mogelijkheid
ligt dus voor de hand om de piachi-
ne in serie te bouwen voor een veel
grootere markt dan Nederland ooit
zou kunnen zijn en dientengevolge
kan Holland en onze grootste afne
mer, de K.L.M., daarvan de vruch
ten plukken. De ontwikkelingskosten
kunnen naar alle waarschijnlijkheid
geheel worden afgewenteld op de
andere Europeesche staten, die de
licentie van ons willen koopen.
Seriebouw, waar ik zooeven over
sprak, is noodzakelijk, omdat de toe
stellen van metaal zijn vervaardigd
Als er dan niet in serie kan worden
gebouwd, worden de kosten veel te
hoog. De ontwikkelingskosten van de
genden morgen, was ten laatste de
reis naar buiten gevolgd, door de
vroege schemering van een herfst
middag.
Voor Herrick, die drie lange jaren
uit haar eigen land verbannen was
geweest, was er iets bijzonder heer
lijks in het bekende rumoer van het
Londensche verkeer zoo verschil
lend van d£ schelle, doordringende
geluiden van de Parijsche straten
en nu en dan, terwijl de trein het
kleine gezelschap van drie huiswaarts
voerde naar St. Heriot, sprongen
de tranen haar bijna in de oogen
als ze bleven rusten op het En
gelsche landschap.
Tegen dat ze aankwamen was het
te donker om veel van het dorp te
kunnen zien. De limousine, die hen
van het station had gehaald, vloog
er doorheen en den landweg op
en de helle glans van de lichten
diende alleen om een ietwat vagen
indruk te geven van een lange ol
menlaan. die naar Windycroft zelf
voerde. Maar eenmaal binnen de
gastvrije deuren was ze omringd door
al de schoonheid van een oud En
gelsch riddergoed.
De hall, met eiken vloer en be
timmering, zag er zeer gastvrij uit.
In den ouderwetschen open haard
brandde een geweldig blokkenvuur
en de vroolijke vlammen zonden lan
F 36 waren zeer hoog en worden
slechts ten deele door de K.L.M.
gedragen.
De heer Fokker verwacht, dat de
ze kosten door buitenlandsche op
drachten en licenties zullen worden
gecompenseerd.
Reeds zijn onderhandelingen gaan
de, om deze viermotorige toestellen
in Amerika te doen bouwen, waar
de commercieele luchtvaart een groo
te vlucht heeft genomen, doch nog
onbegrensde mogelijkheden biedt.
Hoe is de organisatie van de
commercieele luchtvaart in Ameri
ka?
Uitstekend. Vooral het nachtvlie-
gen is er voortreffelijk georganiseerd.
Ik heb pas in zes dagen 6000 mijl
afgelegd. De nachtvluchten loonen
daar, omdat de afstanden zooveel
grooter zijn. De Amerikaansche pi
loten worden meer afgewisseld; zij
vliegen ten hoogste 1200 K.M. ach
tereen. Ze hebben dan ook alle
respect voor onze HollandIndië-
vliegers. De accomodatie voor de
passagiers is uitstekend, vooral wat
de stations betreft.
Ja, de tijd van de treinen en de
booten zal gauw voorbij zijn, merkte
Fokker nog lachend op.
Het gesprek kwam toen weer even
op de nieuwe Douglasmachine. De
heer Fokker is geen oogenblik bang,
dat het karakter van onzen nationa-
len vliegtuigbouw door den aankoop
van de Douglaslicentie ook maar in
eenig opzicht wordt geschaad. Daar
voor hebben wij te veel eigen typen.
Het was hier een noodzakelijkheid
te meer, indien we bedenken, dat de
Nederlandsche regeering slechts zeer
weinig doet voor de ontwikkeling
van den vaderlandschen vliegtuig
bouw. En zooals al gezegd, de opt
wikkelingskosten zijn zeer hoog!
Voor de Douglas bedroegen zij on
geveer 350.000 dollar. De K.L.M.
Aeeft op proef reeds een Douglas-
toestel besteld; het kan tegen Juli
in Holland worden verwacht.
Wordt het overgevlogen?
Waarom niet? En dan met een
Hollandschen piloot; ze hebben ge
toond, wat ze kunnen
Het is dus niet onwaarschijnlijk
dat we in Juni een transatlantische
vlucht kunnen verwachten van een
Hollandschen piloot met het nieu
we Douglastoestel.
Ten slotte vertelde de heer Fok
ker nog, hoe in het K.L.M.-toestel
ge lichtschichten flikkerend langs de
betimmering en liet den zachten
glans zien, die ontstaan was door
eeuwen van zorgzaam, liefdevol on
derhoud. Hier en daar gloeide het
scharlaken en purper van fuchsia's
of het geel, rose en rood van rozen
als kleine gekleurde lantarens tegen
den vagen bruinen achtergrond van
oud hout, terwijl flikkerende vuur
glansjes speelden over oude wapen
rustingen in donkere hoeken onder
de galerij, die boven langs liep.
Herrick geloofde niet, dat ze ooit
dien eersten indruk van de hall in
Windycroft zou vergeten. Hij was
zoo volkomen en zoo typisch En
gelsch, zoo gelijkend op het oude
landhuis, dat eens het hare was ge
weest en dat tegelijk met het groote
grijze huis in Londen verkocht had
moeten worden, toen haar vader het
recht op wereldsche bezittingen ver
speeld had. Het eigenaardige, ont
roerende gevoel dat het haar .gaf,
deed haar beseffen, hoe wanhopig
ze verlangd had.
Misschien begreep Lady Bridget
iets van wat in het meisje omging,
want ze had haar plotseling in haar
armen getrokken en gekust.
„Welkom thuis, dochtertje" had
ze gezegd en er was een zeer tee-
dere klank in haar stem geweest.
Die woorden had Herrick mee
uit Cherbourg ook de Amerikaan
sche post voor Nederland mee was
gekomen, 300 K.G. „Twee dagen
vlugger, dan wanneer het aan boord
was gebleven," lachte hij.
„Dat is de toekomst: alles per
vliegtuig. In Amerika gaat het er
al hard naar toe, maar Europa zal
volgen!"
IVOROL-tandjJasta dat het de natuur
lijke schoonheid van het tandglazuur
weer te voorsdhijn brengt, zelfs bij
tanden, waar cSt niet meer mogelijk
schijnt.
De rentebijschrijving
der Rijkspostspaarbank.
o
Wanneer in de maand Januari de
berekening en de bijschrijving van
de rente op de ruim 2(j millioen
rekeningen-courant hebben plaats ge
had volgt voor de Rijkspostspaar
bank de tweede maand van buiten
gewone drukte, Februari, waarin
vooral in de eerste week de boekjes
worden ontvangen, welke in Januari
niet opgezonden mochten worden,
omdat de rentebijschrijving in die
maand alle handen opeischt.
In die eerste week zijn er dagen,
dat omstreeks 20.000 boekjes inko
men. Zou men de boekjes van één
dag op elkaar stapelen, dan kreeg
men een toren van 60 meter.
Bij het uitpakken der boekjes
wordt elke enveloppe aan drie zijden
opengesneden ter voorkoming, dat
daarin iets achterblijft van hetgeen
de inleggers er, behalve het boekje
in mochten hebben gedaan of ach
tergelaten. Om dezelfde reden wor
den alle boekjes stuk voor stuk door
gebladerd. Men vindt er allerlei in:
brieven, rente-, postzegels, loten
schuldbekentenissen, kwitanties, cou
pons, niet zelden zelfs bankpapier.
Zoo werd onlangs in een boekje
een bedrag van f 900,- in groot
bankpapier aangetroffen.
Waardepapieren worden zorgvul
dig voor de inleggers bewaard.
Wijl de rekeningen-courant in ver
schillende zalen zijn gerangschikt
volgens de postkantoren, waar de
boekjes zijn uitgegeven of waarop
zij zijn overgeschreven, en naar het
nummer, moeten de ingekomen boek
jes, alvorens zij administratief in be
handeling komen, op overeenkom
stige wijze gesorteerd worden. Eerst
dan kan bij elk boekje de rekening-
courant worden gezocht, die er op
betrekking heeft.
Dat dit een niet geringe arbeid is,
zal men beseffen als men weet, dat
de rekening-courantkaarten, die lood
recht in brandvrije kasten staan, een
totale lengte aan kastplanken van
bijna 2Vz kilometer innemen.
Eerst na deze bijzoeking kan aan
de inschrijving in de boekjes van de
rente, zooals die op de rekeningen
courant is uitgetrokken, worden be
gonnen. Tevens worden dan de in
schrijvingen van de stortingen en
terugbetalingen in de boekjes ver
geleken met die op de rekeningen
courant; eventueele verschillen wor
den eerst opgelost of verbeterd vóór
de terugzending aan de inleggers
plaats vindt. Het is daarom ook van
belang, dat de boekjes geregeld
jaarlijks worden opgezonden.
naar bed genomen als een zilveren
draad door haar gedachten toen ze
in slaap viel en weer ontwaakte. Het
woord „Thuis" en wat dat inhield
was haar zoolang vreemd geweest
dat die gedachte haar vervulde met
een soort van ongeloovige verbazing.
En Lady Bridget wilde zoo onmis
kenbaar dat ze zich op Windycroft
thuis zou voelen. Dat bleek duidelijk
uit elk detail van de allerliefste slaap
kamer met aangrenzende zitkamer,
die voor haar gebruik waren be
stemd. En nu, dezen eersten morgen
na haar aankomst, scheen zelfs het
weer haar een welkom toe te roepen,
want het zonlicht stroomde door de
vensters naar binnen en uit de boo
men klonk onophoudelijk het ge
zellige, huiselijke getjilp van vogels
Ze dronk haar thee uit, sprong
uit bed, liep blootsvoets naar het
raam en keek nieuwsgierig naar bui
ten. Vlak onder haar kamer liep
een betegeld terras, dat grensde aan
glad geschoren grasvelden, terwijl
rechts een ouderwetsche tuin lag,
de paden afgezet met eeuwenoude
taxis-hagen. Daarachter strekte zich
een groen parkland uit, onderbroken
door kreupelhout en bosch, afdalen
de naar een breed water, dat als een
groot zilveren schild glansde in de
morgenzon.
Herrick haalde diep adem. Het
Suikerbieten steunregeling 1934.
De hoeveelheid garantiebieten,
welke per teler in 1934 ten hoogste
zal kunnen worden vastgesteld, be
draagt 90 pCt. van de door hem ge
teelde garantiebieten in 1933, in
dien hij in 1934 hetzelfde bouwland
in gebruik heeft als in 1933. Bij
overdracht van bouwland wordt de
garantie verleend aan den nieuwen
grondgebruiker, in het algemeen naar
evenredigheid van het overgedragen
bouwland.
Bovenstaande hoeveelheid wordt
gewijzigd voor het geval, dat in 1933
vrijwillige overdracht van garantie
heeft plaats gehad.
Voor de telers, welke in 1933 ga
rantiebieten hebben geleverd op ga
rantie, welke andere telers hun vrij
willig hebben overgedragen, wor
den de daarop geleverde garantiebie
ten niet meegeteld als basis voor
de berekening van de garantiebieten
voor 1934. Daartegenover wordende-
ze bieten wel meegeteld als basis
voor degenen, die in 1934 vrijwillig
hebben overgedragen. Dit geldt
slechts voor overgedragen hoeveel
heden van ten minste 1000 k.g.
was alles zoo mooi, zoo rustig mooi,
met de ordelijke, vredige schoonheid
van een buiten, dat generaties door
bemind en verzorgd is. Haar ge
dachten volgden instinctmatig die
lijn. Van vader op zoon, van vader
op zoon, overgaande van den een
op den ander en eens zou Billy
op zijn beurt zijn erfenis aanvaarden
en de eer van de traditie der Ri-
vingtons hoog houden. Gelukkige
Billy, die zoon nobel en zuiver erf
deel had.
Met een diepen zucht wendde ze
zich van het raam en vergeleek on
willekeurig zijn lot met het hare.
Het moest heerlijk zijn om het leven
zoo in te zien, peinsde ze. Doch toen
ze de nutteloosheid van zulk een
vergelijking inzag, trachtte ze herin
neringen, die die gedachten hadden
opgeroepen weg te duwen. De laatste
weken hadden haar toch iets nieuws
en heerlijks gebracht hadden haar
door Lady Bridget getoond, dat ze
niet zoo'n uitgeworpene was als ze
eens, in den eersten schok en schan
de had gemeend. Er was althans
één vrouw op de wereld die, hoewel
ze de heele geschiedenis van haar
familie kende, haar toch gevraagd
had haar leven te deelen, die haar
had vertrouwd en in haar had ge
loofd.
.(Wordt vervolgd].