Breskensche Courant 100 50 40 25 4- Het bittere erfdeel. Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. £voe8ie. Verkeerscoirferentie. FEUILLETON 43ste Jaargang Woensdag 28 Februari 1934 Nummer 3912 ABONNEMENT: per kwartaal 1,25; buiten Breskens 1,40. Bollenland 6,50 per jaar. Zondagsblad per kwar taal f 0,65; en buiten Brcskens 0,725Bui tenland 3,50 per jaar. Verschijnt - iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND - Advertentiën worden aangenomen tot uiterlQk 1 uur nam. J. C. LE BLEU, Tal. 21 Uitgave: Dorpsstraat 35, BRESKENS Postrekening 70179 ADVERTENTIËN: van I5 regels f 0,75; iedere regel meer 15 ent. Ingez. mededeelingen 30 cent per regel. Handelsadüertentiên bij regelabonnement groote kortingTarief op aan vraag verkrijgbaar. GR A TI S verzekering voor de s-\ gulden bij levens- abonné's tegen ongelukken, en lij lange ongeschikt- wmJ voor de volgende bedragen: gld bij ver lies van een gld bij dood gld bij ver door lies van een heid tot werken een ongeluk hand of voet oog De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallcn-Verzckering-Maaischappij „Fatum" gld bij ver lies van een duim te 's-Gravenhage. gld bij ver lies van een wijsvinger 1 s-\ gld bij verlies lij van eiken anderen vinger Er wordt op gewezen, dat het ten strengste verlijden is, om ver strekte bons vodr blikken rund- vleesch anders ter gebruiken, dan voor het inwisselerj. van die blikken om dan te dienen' voor eigen ge bruik. Elke andere handeling met bons of blikken is niet toegelaten en zal nauwkeurig worden'nagegaan. Vrijdagmiddag is in het gebouw van het Prov. Bestuur te Middel burg een bijeenkomst gehouden van Verkeersinstellingen in Zeeland en daarbij belanghebbende colleges. De bijeenkomst werd geopend door den Commissaris der Koningin, den heer jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, die verklaarde het op hoo- gen prijs te stellen dat zoovelen aan het verzoek de bijeenkomst bij te wonen, gevolg hadden gegeven, waaruit blijkt dat deze bijeenkomsten aan haar doel beantwoorden, meldt de VI. Courant. De Commissaris deelde mede, welke corporaties vertegenwoordigd waren en hij stelde het op jhoogen prijs dat ook de spoorweg-maat schappij MechelenTer Neuzen was vertegenwoordigd. De aanwezigheid van den heer Van den Broeck werd bijzonder gewaardeerd. In deze droe ve dagen blijkt hoe de beide landen met elkaar medeleven. De voorzitter wierp daarna een terugblik op 1933 en er kan worden gezegd dat in onze provincie op het gebied van het verkeersvraagstuk veel werd tot stand gebracht. Ook op het programma voor 1934 staan veel plannen, maar het is de vraag of deze in hetzelfde tempo kunnen doorgaan en deze vraag zal wel niet bevestigend beantwoord kunnen wor den, als wij rekening houden met de provinciale financiën. De voltooiing van het viaduct bij 's-Heer Arendskerke, ,iwelke van groote beteekenis kan worden ge noemd, is op het eind van dit jaar 17. door MARGARET PEDLER. Uit het Engelsch vertaald door A.E.C. VUERHARD-BERKHOUT O Ze namen afscheid op den hoek van de Rue Grise; het Fransche meisje was uitbundig in haar spijt betuigingen, dat dit voor het laatst was geweest dat ze samen naar huis waren gewandeld en verdween toen met een laatst gewuif in den mist. Toen ze verder ging, sloeg een klok ergens in de buurt drie uur en Her- riek liep zoo snel mogelijk naar haar kameTs op no. 42. De mist was hier nog dikker, daar de straat wat afhelde naar de rivier, doch ze kon nog altijd een paar meter voor zich uit zien en ze liep voort zonder haar pas te vertra gen. Ze voelde zich totaal niet ner veus. vDe bewoners van de Rue Grise waren, hoewel arm, over het algemeen een respectabel en eerlijk troepje menschen en gedurende al die jaren, dat Herrick naar no. 42 te verwachten, verder de aanleg van een nieuw wegvak KruiningenGoes. De verbreeding van en de bouw van nieuwe bruggen over het kanaal van Zuid-Beveland zijn in zoover gevorderd stadium, dat volgende week de aanbesteding van de nieu we bruggen zal plaats hebben. Van de verbeteringen, welke tot stand zijn gebracht, mogen genoemd worden de nieuwe booten "voor den provincialen stoombootdienst, welke f 900.000 hebben gekost. Verschillende wegsverbeteringen kwamen tot stand. In totaal werd voor deze werken f 650.000 aanbe steed, afgezien van de uitgaven voor aankoop van gronden enz. De plannen voor wegsverbetering, welke op het programma voor 1934 staan, worden door den voorzitter opgenoemd. Op het eind van 1934 zal 52 pCt. van het totaal wegennet in onze provincie verbeterd zijn. Na deze mededeelingen werd het eerst aan de orde gesteld de pro vinciale stoombootdiensten in het al gemeen. De vertegenwoordiger van den A.N.W.B. en de K.N.A.C. zeide dat de provincie Zeeland in het bijeen roepen van een verkeersconferentie een monopolie bezit. Hjj betuigde dank voor al het geen ook weer in het afgelOopen jaar in het belang van het verkeer is gedaan. De nieuwe veerbooten in Zeeland worden door het toerisme zeer gewaardeerd. De bootdienst VlissingenNeuzen dient niet te worden opgeheven voor een goede oplossing ten opzichte van de verbinding met Oostelijk Z. Vlaanderen op een andere wijze is verkregen. Nu de tunnel te Antwerpen is opengesteld, dient te worden opge past dat het verkeer met Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen zich niet over België verplaatst. De tarieven van de veerdiensten op de Wester schelde dienen, met het oog op onze nationale belangen, niet te hoog te zijn, anders wordt aan de route via den Antwerpschen tunnel de voor keur gegeven. De voorzitter zeide dat de dienst VlissingenNeuzen voorloopig eep jaar blijft voortgezet, zij het met hooger tarieven. Toegegeven moet worden dat de tarieven voor de veer booten aan den hoogen kant zijn De heer Harte, secretaris van de was teruggekeerd, had ze nooit de minste moeilijkheden ondervonden. Toen dus de gedaante van een lan gen man vaag en onduidelijk een eindje voor haar opdoemde, bekom merde ze zich daar niet om, doch liep kalm door, hem tegemoet. Hij kwam waarschijnlijk evenals zij, laat of vroeg thuis van de een of andere bijeenkomst. En toen het scheen alles in een seconde te gebeuren sprong ineens een andere gedaante te voor schijn, schoot als een dreigende scha duw uit een der portieken en regel recht op den eersten man af. Er volgde een kort, plotseling onder drukt geluid, toen vielen de beide gestalten samen op het trottoir, de- geen, die uit de donkere portiek gesprongen was, boven. Zonder te aarzelen en zonder te denken of het verstandig was of niet, rende Herrick, zoo gauw ze kon, naar hen toe, haar heele onstuimige geest een en al woedende veront waardiging over dien gemeenen over val. De beide mannen lagen nog sa men te worstelen toen ze bij hen kwam en het scheen, of de man, die onder lag, op het punt stond zijn aanvaller van zich af te gooien. Hij was er in geslaagd het boven ste deel van zijn lichaam van den Kamer van Koophandel te Ter Neu zen zeide dat het reizen door den tunnel te Antwerpen goedkooper is dan met de veerdiensten over de Westerschelde. Hiermede dient reke ning gehouden te worden. Hij wees verder op de wensche- lijkheid de laatste boot van Vlissin gen naar Breskens te laten aanslui ten op den trein welke 21.14 te Vlis singen aankomt. Dit maakt slechts een verschil van 14 minuten. De voorzitter merkt op dat con- curreeren met den tunnel te Ant werpen zeer lastig is. Hij hoopte dat de veerdiensten niet te veel scha de van dezen tunnel zouden onder vinden. Op een vraag van den voorzitter deelde de directeur van den prov. stoombootdienst op de Westerschel de mede, dat met de nieuwe zomer dienstregeling op de spoorwegen aansluiting naar Breskens op den trein van ongeveer 21 uur wordt verkregen. Door den heer Duvekot te Goes werden inlichtingen gevraagd over de ponton te Ter Neuzen, die niet sterk genoeg is voor het moderne vrachtauto-verkeer. De voorzitter merkte op dat deze ponton reeds 40 jaar oud is. Het bezwaar betreft bovendien niet de ponton, doch de brug naar. de pon ton. Als er een nieuwe ponton wordt gemaakt, komt er ook een nieuwe brug. De heer Duvekot vroeg ook in lichtingen over de tarieven van 'het goederenvervoer op de provinciale stoombootdiensten. Door den heer De Broekert uit Zierikzee werd hulde gebracht voor de schitterende verbetering van de provinciale boot te Zierikzee. Door den vertegenwoordiger van den A.N.W.B. werd de wenschelijk heid besproken van een brug naar Noord-Beveland. Het initiatief zou kunnen uitgaan van een of meer ge meentebesturen op Noord-Beveland. De vraag is of Ged. Staten even- tueele plannen zouden willen steu nen. De voorzitter antwoordde dat aan den ingenieur Reedijk te Goes is opgedragen het maken van plannen voor een brugverbinding met Noord- Beveland. Ged. Staten hopen in de eerstvolgende vergadering van de Prov. Staten met een voorstel tot brugverbinding te komen. grond op te richten, had zich zij waarts gewrongen en zijn rechter vuist opgeheven voor een slag. Doch op dat moment ging^ de arm van zijn vijand omhoog, 'een mes flik kerde, een gekreun klonk en zijn hoofd en schouders vielen plotseling slap op den grond terug. Op hetzelfde moment wierp Her rick zich zonder aarzelen op den man met het mes en haar aanval was zóó onverwacht en heftig, dat het uit zijn vingers gerukt werd en in de goot viel. Het vojgende opgen- blik liet ze haar kleine, gebalde vuis ten woest op zijn gezicht neerkomen. „Beest! Beestl" riep ze en toen, als bij ingeving, gilde ze over haat- schouder: „Kom gauw, hierheenl" De man, totaal overrompeld dacht precies, wat zij wilde dat hij den ken zou, namelijk, dat ze niet alleen was, doch dat anderen haar volgden. Hij ging er opeens vandoor en ver dween in den mist als een ver schrikt konijn. Toen hij weg was, bleef Herrick heel stil staan, angstig en bevend. Een oogenblik scheen alles om haar heen te draaien en vroeg ze zich vaag at. of ze flauw zou vallen, toen bracht de pijn in haar vingers, waar de knokkels kaak en voorhoofd hadden geraakt, haar weer tot de werkelijkheid terug. Ze keek neer Over een noodzakelijke verbete ring van den veerdienst Anna Jaco- bapolderZijpe werden breedvoe rige discussies gevoerd. De tegen woordige bootdienst voldoet niet meer voor het auto-verkeer. De ideale oplossing mag genoemd wor den een brugverbinding, maar hier van zal voorloopig wel niets komen. De burgemeester van Willemstad achtte in het algemeen een verbete ring in het Zuid-Westen van Neder land wenschelijk. Ook werd nog gesproken over den veerdienst StavenisseAnna Jacoba- polder, welke dienst niet voldoet, doch er werd gewezen op het gerin ge vervoer met dezen dienst. Door den secretaris van de Kamer van Koophandel te Middelburg werd gevraagd of reeds bekend is welke verbetering in den zomerdienst van de spoorwegen op de Zeeuwsche lijn zal worden ingevoerd. De directeur van den prov. stoom bootdienst zeide dat de wijzigingen absoluut geheim zijn. Bij het vraagstuk van de land wegen wees de vertegenwoordiger van den A.N.W.B. op het dreigend onheil van het verkeersfonds. De voorzitter kon hierover geen inlichtingen geven. Men dient in de ze de toekomst af te wachten. Het vraagstuk der rijwielpaden werd nog besproken en zeide de voorzitter dat niet op iederen weg een rijwielpad kan worden aange bracht. Ieder verzoek daaromtrent dient afzonderlijk te worden behan deld. De hoofdingenieur van den rijks waterstaat deelde mede dat het aan leggen van vrijliggende rijwielpaden niet algemeen kan worden toegepast Het verkeer in onze provincie is veel minder dan in andere provin cies en daarmede dient rekening gehouden te worden. De vertegenwoordiger van den A.N.W.B. hoopte dat het rijwiel- verkeer zoo zal toenemen dat het aanleggen van meerdere rijwielpaden noodig zal blijken. De verbetering van den hoofdweg ZeelandNoord-Brabant werd be sproken. Deze weg dient reeds lang verbeterd te worden. Gelukkig wor den thans plannen beraamd. De provinciale weg Middelburg Vlissingen zal hoogstwaarschijnlijk dit jaar verbeterd kunnen worden. De gemeente Souburg heeft van de regeering machtiging gekregen tot het aangaan van een leening. Hierbij werd tevens besproken de wenschelijkheid dat meer van het jaagpad zal worden gebruik ge maakt voor het rijwielverkeer. De tegenwoordige toestand dient ver beterd te worden. Het best is dat alle wielrijders van het jaagpad ge bruik maken, hoewel de lintbebou wing een bezwaar oplevert, daar vele bewoners van de huizen langs den weg vanzelf van den weg gebruik moeten maken. Ook werd gewezen op de nood zakelijke verbetering van het rijwiel pad langs den Scheldedam. Verschillende wegsverbeteringen in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, op Schouwen en op Tholen werden nog besproken. Door den heer De Bruijne werd ter sprake gebracht een verzoek van het bestuur van de zwemschool te Middelburg voor verbetering van den weg van het jaagpad te Middel burg naar de zwemschool en even eens aan den Ouden Vlissingschen weg bij den spoorwegovergang te Middelburg. De voorzitter zeide dat de rijks waterstaat met het eerste verzoek en de gemeente Middelburg met het tweede verzoek in kennis zal worden gesteld. Door den hoofdingenieur van den prov. waterstaat werd gevraagd of een trambiljet StationMiddelburg geen recht geeft mede te rijden naar de remise en daar over te stappen op de tram naar Middelburg, wat vooral bij slecht weer gewenscht is. Ook werd ter sprake gebracht een bij den voorzitter ingekomen ver zoek voor het inleggen van een recht- streekschen dienst station-badhuis. De heer Slooves, directeur van de Pzem, zeide dat deze verzoeken op practische bezwaren afstuiten. De heer jhr. J. van Vredenburch uit Capellen bij Antwerpen, bracht Ged. Staten hartelijk dank voor het geen zij, in samenwerking met den prov. waterstaat, in den loop van de jaren hebben tot stand gebracht in het belang van het autoverkeer. Ook de nieuwe veerbooten hebben het verkeer in hooge mate bevorderd, waardoor de vreemdeling het mooie Zeeland meer is gaan kennen en met zijn bewoners van nabij kennis heeft kunnen maken. De voorzitter bracht den heer op den man aan haar voeten. Hij lag heel stil, afschuwelijk stil en een plotselinge angst greep haar aan. Was hij dood vermoord? Wat een vreeselijke toestand zou dat zijn zij alleen om drie uur in den morgen in een Parijsche zijstraat met een dooden man. Haar eerste ingeving was om weg te hollen en veiligheid te zoeken in haar eigen kamers en het stille, onbewegelijke lichaam te laten lig gen waar het lag, om gevonden te worden door een gendarme of den volgenden voorbijganger. Doch bij de gedachte, dat hij misschien niet dood was, doch alleen maar ge wond, overwon ze die eerste opwel ling van lafheid en bukkende, tracht te ze het lichaam zóó om te draaien dat ze het gezicht van den man, dat tegen zijn arm aan lag, kon zien. Onwillekeurig had ze haar hand op zijn schouder gelegd en ze trok die haastig terug, toen iets warms en nats er over liep. In den door mist vervaagden lichtkring van de lanta ren boven haar, kon ze een bruine vlek op haar vingers zien. Ze rilde onwillekeurig maar beet toen haar tanden op elkaar en boog zich weer over den gewonden man. Toen ze hem weer aanraakte kreunde hij en hoe verschrikt ze ook was, voelde ze een ontzettende opluchting toen ze merktë, dat hij leefde. „Kunt u spreken? Is u erg ge wond?" vroeg ze in het Fransch. Alsof het geluid van haar stem hem terug riep naar een instinct matig gevoel van gevaar het ge vaar, dat hem bedreigd had vóór hij het bewustzijn verloor hief hij als in afweer zijn arm op, doch toen de pijn van dat gewonde lichaams deel door hem heen schoot, ont snapte hem een gedempte vloek. Het onmiskenbare Engelsch gaf Herrick opeens een veilig gevoel. Hier was een landgenoot in nood. Ze boog zich nu vertrouwelijker over hem heen. „Laat ik u helpen. Ik vrees, dat u leelijk gewond is," zei ze nu in het Engelsch. De man sloeg eeji paar grijze oogen naar haar op. „Hallo, wie is U?" mompelde hij verward. „Ik ben Engelsch, net als u," antwoordde ze. „Toe, laat ik u mo gen helpen. Kunt u me zeggen waar u gewond is?" „In mijn arm. Die hij slikte een commentaar in, „die kerel stak z'n mes in me, geloof ik". Ze knikte. „Ja, het ligt nu in de goot. Zoudt u kunnen opstaan, als ik u hielp?" .(Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1934 | | pagina 1