Breskensche Courant
100
50
40
25
4-
Het bittere erfdeel.
Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
£voe8ie.
Verkeerscoirferentie.
FEUILLETON
43ste Jaargang
Woensdag 28 Februari 1934
Nummer 3912
ABONNEMENT:
per kwartaal 1,25;
buiten Breskens 1,40.
Bollenland 6,50 per
jaar.
Zondagsblad per kwar
taal f 0,65; en buiten
Brcskens 0,725Bui
tenland 3,50 per jaar.
Verschijnt
- iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND -
Advertentiën worden aangenomen tot uiterlQk 1 uur nam.
J. C. LE BLEU,
Tal. 21
Uitgave:
Dorpsstraat 35, BRESKENS
Postrekening 70179
ADVERTENTIËN:
van I5 regels f 0,75;
iedere regel meer 15 ent.
Ingez. mededeelingen 30
cent per regel.
Handelsadüertentiên bij
regelabonnement groote
kortingTarief op aan
vraag verkrijgbaar.
GR A TI S verzekering voor de s-\ gulden bij levens-
abonné's tegen ongelukken, en lij lange ongeschikt-
wmJ voor de volgende bedragen:
gld bij ver
lies van een
gld bij dood gld bij ver
door lies van een
heid tot werken een ongeluk hand of voet oog
De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallcn-Verzckering-Maaischappij „Fatum"
gld bij ver
lies van een
duim
te 's-Gravenhage.
gld bij ver
lies van een
wijsvinger
1 s-\ gld bij verlies
lij van eiken
anderen vinger
Er wordt op gewezen, dat het
ten strengste verlijden is, om ver
strekte bons vodr blikken rund-
vleesch anders ter gebruiken, dan
voor het inwisselerj. van die blikken
om dan te dienen' voor eigen ge
bruik.
Elke andere handeling met bons
of blikken is niet toegelaten en zal
nauwkeurig worden'nagegaan.
Vrijdagmiddag is in het gebouw
van het Prov. Bestuur te Middel
burg een bijeenkomst gehouden van
Verkeersinstellingen in Zeeland en
daarbij belanghebbende colleges.
De bijeenkomst werd geopend door
den Commissaris der Koningin, den
heer jhr. mr. J. W. Quarles van
Ufford, die verklaarde het op hoo-
gen prijs te stellen dat zoovelen aan
het verzoek de bijeenkomst bij te
wonen, gevolg hadden gegeven,
waaruit blijkt dat deze bijeenkomsten
aan haar doel beantwoorden, meldt
de VI. Courant.
De Commissaris deelde mede,
welke corporaties vertegenwoordigd
waren en hij stelde het op jhoogen
prijs dat ook de spoorweg-maat
schappij MechelenTer Neuzen was
vertegenwoordigd. De aanwezigheid
van den heer Van den Broeck werd
bijzonder gewaardeerd. In deze droe
ve dagen blijkt hoe de beide landen
met elkaar medeleven.
De voorzitter wierp daarna een
terugblik op 1933 en er kan worden
gezegd dat in onze provincie op het
gebied van het verkeersvraagstuk
veel werd tot stand gebracht. Ook
op het programma voor 1934 staan
veel plannen, maar het is de vraag
of deze in hetzelfde tempo kunnen
doorgaan en deze vraag zal wel niet
bevestigend beantwoord kunnen wor
den, als wij rekening houden met de
provinciale financiën.
De voltooiing van het viaduct bij
's-Heer Arendskerke, ,iwelke van
groote beteekenis kan worden ge
noemd, is op het eind van dit jaar
17.
door
MARGARET PEDLER.
Uit het Engelsch vertaald door
A.E.C. VUERHARD-BERKHOUT
O
Ze namen afscheid op den hoek
van de Rue Grise; het Fransche
meisje was uitbundig in haar spijt
betuigingen, dat dit voor het laatst
was geweest dat ze samen naar huis
waren gewandeld en verdween toen
met een laatst gewuif in den mist.
Toen ze verder ging, sloeg een klok
ergens in de buurt drie uur en Her-
riek liep zoo snel mogelijk naar haar
kameTs op no. 42.
De mist was hier nog dikker,
daar de straat wat afhelde naar de
rivier, doch ze kon nog altijd een
paar meter voor zich uit zien en ze
liep voort zonder haar pas te vertra
gen. Ze voelde zich totaal niet ner
veus. vDe bewoners van de Rue
Grise waren, hoewel arm, over het
algemeen een respectabel en eerlijk
troepje menschen en gedurende al
die jaren, dat Herrick naar no. 42
te verwachten, verder de aanleg van
een nieuw wegvak KruiningenGoes.
De verbreeding van en de bouw
van nieuwe bruggen over het kanaal
van Zuid-Beveland zijn in zoover
gevorderd stadium, dat volgende
week de aanbesteding van de nieu
we bruggen zal plaats hebben.
Van de verbeteringen, welke tot
stand zijn gebracht, mogen genoemd
worden de nieuwe booten "voor den
provincialen stoombootdienst, welke
f 900.000 hebben gekost.
Verschillende wegsverbeteringen
kwamen tot stand. In totaal werd
voor deze werken f 650.000 aanbe
steed, afgezien van de uitgaven voor
aankoop van gronden enz.
De plannen voor wegsverbetering,
welke op het programma voor 1934
staan, worden door den voorzitter
opgenoemd. Op het eind van 1934
zal 52 pCt. van het totaal wegennet
in onze provincie verbeterd zijn.
Na deze mededeelingen werd het
eerst aan de orde gesteld de pro
vinciale stoombootdiensten in het al
gemeen.
De vertegenwoordiger van den
A.N.W.B. en de K.N.A.C. zeide dat
de provincie Zeeland in het bijeen
roepen van een verkeersconferentie
een monopolie bezit.
Hjj betuigde dank voor al het
geen ook weer in het afgelOopen
jaar in het belang van het verkeer
is gedaan. De nieuwe veerbooten
in Zeeland worden door het toerisme
zeer gewaardeerd.
De bootdienst VlissingenNeuzen
dient niet te worden opgeheven voor
een goede oplossing ten opzichte van
de verbinding met Oostelijk Z.
Vlaanderen op een andere wijze is
verkregen.
Nu de tunnel te Antwerpen is
opengesteld, dient te worden opge
past dat het verkeer met Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen zich niet over
België verplaatst. De tarieven van
de veerdiensten op de Wester
schelde dienen, met het oog op onze
nationale belangen, niet te hoog te
zijn, anders wordt aan de route via
den Antwerpschen tunnel de voor
keur gegeven.
De voorzitter zeide dat de dienst
VlissingenNeuzen voorloopig eep
jaar blijft voortgezet, zij het met
hooger tarieven. Toegegeven moet
worden dat de tarieven voor de veer
booten aan den hoogen kant zijn
De heer Harte, secretaris van de
was teruggekeerd, had ze nooit de
minste moeilijkheden ondervonden.
Toen dus de gedaante van een lan
gen man vaag en onduidelijk een
eindje voor haar opdoemde, bekom
merde ze zich daar niet om, doch
liep kalm door, hem tegemoet. Hij
kwam waarschijnlijk evenals zij, laat
of vroeg thuis van de een of
andere bijeenkomst.
En toen het scheen alles in
een seconde te gebeuren sprong
ineens een andere gedaante te voor
schijn, schoot als een dreigende scha
duw uit een der portieken en regel
recht op den eersten man af. Er
volgde een kort, plotseling onder
drukt geluid, toen vielen de beide
gestalten samen op het trottoir, de-
geen, die uit de donkere portiek
gesprongen was, boven.
Zonder te aarzelen en zonder te
denken of het verstandig was of niet,
rende Herrick, zoo gauw ze kon,
naar hen toe, haar heele onstuimige
geest een en al woedende veront
waardiging over dien gemeenen over
val.
De beide mannen lagen nog sa
men te worstelen toen ze bij hen
kwam en het scheen, of de man,
die onder lag, op het punt stond
zijn aanvaller van zich af te gooien.
Hij was er in geslaagd het boven
ste deel van zijn lichaam van den
Kamer van Koophandel te Ter Neu
zen zeide dat het reizen door den
tunnel te Antwerpen goedkooper is
dan met de veerdiensten over de
Westerschelde. Hiermede dient reke
ning gehouden te worden.
Hij wees verder op de wensche-
lijkheid de laatste boot van Vlissin
gen naar Breskens te laten aanslui
ten op den trein welke 21.14 te Vlis
singen aankomt. Dit maakt slechts
een verschil van 14 minuten.
De voorzitter merkt op dat con-
curreeren met den tunnel te Ant
werpen zeer lastig is. Hij hoopte
dat de veerdiensten niet te veel scha
de van dezen tunnel zouden onder
vinden.
Op een vraag van den voorzitter
deelde de directeur van den prov.
stoombootdienst op de Westerschel
de mede, dat met de nieuwe zomer
dienstregeling op de spoorwegen
aansluiting naar Breskens op den
trein van ongeveer 21 uur wordt
verkregen.
Door den heer Duvekot te Goes
werden inlichtingen gevraagd over
de ponton te Ter Neuzen, die niet
sterk genoeg is voor het moderne
vrachtauto-verkeer.
De voorzitter merkte op dat deze
ponton reeds 40 jaar oud is. Het
bezwaar betreft bovendien niet de
ponton, doch de brug naar. de pon
ton. Als er een nieuwe ponton wordt
gemaakt, komt er ook een nieuwe
brug.
De heer Duvekot vroeg ook in
lichtingen over de tarieven van 'het
goederenvervoer op de provinciale
stoombootdiensten.
Door den heer De Broekert uit
Zierikzee werd hulde gebracht voor
de schitterende verbetering van de
provinciale boot te Zierikzee.
Door den vertegenwoordiger van
den A.N.W.B. werd de wenschelijk
heid besproken van een brug naar
Noord-Beveland. Het initiatief zou
kunnen uitgaan van een of meer ge
meentebesturen op Noord-Beveland.
De vraag is of Ged. Staten even-
tueele plannen zouden willen steu
nen.
De voorzitter antwoordde dat aan
den ingenieur Reedijk te Goes is
opgedragen het maken van plannen
voor een brugverbinding met Noord-
Beveland. Ged. Staten hopen in de
eerstvolgende vergadering van de
Prov. Staten met een voorstel tot
brugverbinding te komen.
grond op te richten, had zich zij
waarts gewrongen en zijn rechter
vuist opgeheven voor een slag. Doch
op dat moment ging^ de arm van
zijn vijand omhoog, 'een mes flik
kerde, een gekreun klonk en zijn
hoofd en schouders vielen plotseling
slap op den grond terug.
Op hetzelfde moment wierp Her
rick zich zonder aarzelen op den
man met het mes en haar aanval
was zóó onverwacht en heftig, dat
het uit zijn vingers gerukt werd en
in de goot viel. Het vojgende opgen-
blik liet ze haar kleine, gebalde vuis
ten woest op zijn gezicht neerkomen.
„Beest! Beestl" riep ze en toen,
als bij ingeving, gilde ze over haat-
schouder: „Kom gauw, hierheenl"
De man, totaal overrompeld dacht
precies, wat zij wilde dat hij den
ken zou, namelijk, dat ze niet alleen
was, doch dat anderen haar volgden.
Hij ging er opeens vandoor en ver
dween in den mist als een ver
schrikt konijn.
Toen hij weg was, bleef Herrick
heel stil staan, angstig en bevend.
Een oogenblik scheen alles om haar
heen te draaien en vroeg ze zich
vaag at. of ze flauw zou vallen,
toen bracht de pijn in haar vingers,
waar de knokkels kaak en voorhoofd
hadden geraakt, haar weer tot de
werkelijkheid terug. Ze keek neer
Over een noodzakelijke verbete
ring van den veerdienst Anna Jaco-
bapolderZijpe werden breedvoe
rige discussies gevoerd. De tegen
woordige bootdienst voldoet niet
meer voor het auto-verkeer. De
ideale oplossing mag genoemd wor
den een brugverbinding, maar hier
van zal voorloopig wel niets komen.
De burgemeester van Willemstad
achtte in het algemeen een verbete
ring in het Zuid-Westen van Neder
land wenschelijk.
Ook werd nog gesproken over den
veerdienst StavenisseAnna Jacoba-
polder, welke dienst niet voldoet,
doch er werd gewezen op het gerin
ge vervoer met dezen dienst.
Door den secretaris van de Kamer
van Koophandel te Middelburg werd
gevraagd of reeds bekend is welke
verbetering in den zomerdienst van
de spoorwegen op de Zeeuwsche lijn
zal worden ingevoerd.
De directeur van den prov. stoom
bootdienst zeide dat de wijzigingen
absoluut geheim zijn.
Bij het vraagstuk van de land
wegen wees de vertegenwoordiger
van den A.N.W.B. op het dreigend
onheil van het verkeersfonds.
De voorzitter kon hierover geen
inlichtingen geven. Men dient in de
ze de toekomst af te wachten.
Het vraagstuk der rijwielpaden
werd nog besproken en zeide de
voorzitter dat niet op iederen weg
een rijwielpad kan worden aange
bracht. Ieder verzoek daaromtrent
dient afzonderlijk te worden behan
deld.
De hoofdingenieur van den rijks
waterstaat deelde mede dat het aan
leggen van vrijliggende rijwielpaden
niet algemeen kan worden toegepast
Het verkeer in onze provincie is
veel minder dan in andere provin
cies en daarmede dient rekening
gehouden te worden.
De vertegenwoordiger van den
A.N.W.B. hoopte dat het rijwiel-
verkeer zoo zal toenemen dat het
aanleggen van meerdere rijwielpaden
noodig zal blijken.
De verbetering van den hoofdweg
ZeelandNoord-Brabant werd be
sproken. Deze weg dient reeds lang
verbeterd te worden. Gelukkig wor
den thans plannen beraamd.
De provinciale weg Middelburg
Vlissingen zal hoogstwaarschijnlijk
dit jaar verbeterd kunnen worden.
De gemeente Souburg heeft van de
regeering machtiging gekregen tot
het aangaan van een leening.
Hierbij werd tevens besproken de
wenschelijkheid dat meer van het
jaagpad zal worden gebruik ge
maakt voor het rijwielverkeer. De
tegenwoordige toestand dient ver
beterd te worden. Het best is dat
alle wielrijders van het jaagpad ge
bruik maken, hoewel de lintbebou
wing een bezwaar oplevert, daar vele
bewoners van de huizen langs den
weg vanzelf van den weg gebruik
moeten maken.
Ook werd gewezen op de nood
zakelijke verbetering van het rijwiel
pad langs den Scheldedam.
Verschillende wegsverbeteringen in
Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, op
Schouwen en op Tholen werden nog
besproken.
Door den heer De Bruijne werd
ter sprake gebracht een verzoek van
het bestuur van de zwemschool te
Middelburg voor verbetering van
den weg van het jaagpad te Middel
burg naar de zwemschool en even
eens aan den Ouden Vlissingschen
weg bij den spoorwegovergang te
Middelburg.
De voorzitter zeide dat de rijks
waterstaat met het eerste verzoek
en de gemeente Middelburg met het
tweede verzoek in kennis zal worden
gesteld.
Door den hoofdingenieur van den
prov. waterstaat werd gevraagd of
een trambiljet StationMiddelburg
geen recht geeft mede te rijden naar
de remise en daar over te stappen
op de tram naar Middelburg, wat
vooral bij slecht weer gewenscht is.
Ook werd ter sprake gebracht een
bij den voorzitter ingekomen ver
zoek voor het inleggen van een recht-
streekschen dienst station-badhuis.
De heer Slooves, directeur van de
Pzem, zeide dat deze verzoeken op
practische bezwaren afstuiten.
De heer jhr. J. van Vredenburch
uit Capellen bij Antwerpen, bracht
Ged. Staten hartelijk dank voor het
geen zij, in samenwerking met den
prov. waterstaat, in den loop van de
jaren hebben tot stand gebracht in
het belang van het autoverkeer. Ook
de nieuwe veerbooten hebben het
verkeer in hooge mate bevorderd,
waardoor de vreemdeling het mooie
Zeeland meer is gaan kennen en
met zijn bewoners van nabij kennis
heeft kunnen maken.
De voorzitter bracht den heer
op den man aan haar voeten. Hij
lag heel stil, afschuwelijk stil en een
plotselinge angst greep haar aan.
Was hij dood vermoord? Wat een
vreeselijke toestand zou dat zijn
zij alleen om drie uur in den morgen
in een Parijsche zijstraat met een
dooden man.
Haar eerste ingeving was om weg
te hollen en veiligheid te zoeken
in haar eigen kamers en het stille,
onbewegelijke lichaam te laten lig
gen waar het lag, om gevonden te
worden door een gendarme of den
volgenden voorbijganger. Doch bij
de gedachte, dat hij misschien niet
dood was, doch alleen maar ge
wond, overwon ze die eerste opwel
ling van lafheid en bukkende, tracht
te ze het lichaam zóó om te draaien
dat ze het gezicht van den man,
dat tegen zijn arm aan lag, kon zien.
Onwillekeurig had ze haar hand op
zijn schouder gelegd en ze trok die
haastig terug, toen iets warms en
nats er over liep. In den door mist
vervaagden lichtkring van de lanta
ren boven haar, kon ze een bruine
vlek op haar vingers zien. Ze rilde
onwillekeurig maar beet toen haar
tanden op elkaar en boog zich weer
over den gewonden man. Toen ze
hem weer aanraakte kreunde hij en
hoe verschrikt ze ook was, voelde
ze een ontzettende opluchting toen
ze merktë, dat hij leefde.
„Kunt u spreken? Is u erg ge
wond?" vroeg ze in het Fransch.
Alsof het geluid van haar stem
hem terug riep naar een instinct
matig gevoel van gevaar het ge
vaar, dat hem bedreigd had vóór
hij het bewustzijn verloor hief hij
als in afweer zijn arm op, doch toen
de pijn van dat gewonde lichaams
deel door hem heen schoot, ont
snapte hem een gedempte vloek.
Het onmiskenbare Engelsch gaf
Herrick opeens een veilig gevoel.
Hier was een landgenoot in nood.
Ze boog zich nu vertrouwelijker over
hem heen.
„Laat ik u helpen. Ik vrees, dat u
leelijk gewond is," zei ze nu in het
Engelsch.
De man sloeg eeji paar grijze
oogen naar haar op.
„Hallo, wie is U?" mompelde hij
verward.
„Ik ben Engelsch, net als u,"
antwoordde ze. „Toe, laat ik u mo
gen helpen. Kunt u me zeggen waar
u gewond is?"
„In mijn arm. Die hij slikte
een commentaar in, „die kerel stak
z'n mes in me, geloof ik".
Ze knikte.
„Ja, het ligt nu in de goot. Zoudt
u kunnen opstaan, als ik u hielp?"
.(Wordt vervolgd).